John Grisham: auteur in een land dat niet lees KUNST CULTUUR Gergjev: 'Mijn beste tijd moet nog komen' Biesheuvel en Hertmans oo weg bij uitgever Meulenhof Jeugdtheaterschool Leiden o zoek naar nieuw jong talent zaterdag 8 januari 2005 Superman Foto: AP Kevin Spacey is Lex Luthor hollywood - Kevin Spacey gaat de booswicht Lex Luthor spelen in de nieuwe Superman-film, waarvan de opnamen op 3 maart beginnen. Eerder was be kend gemaakt dat debuterend acteur Brandon Routh de hoofdrol zal spelen die in drie Superman-films van ruim twin tig jaar geleden de vorig jaar overleden Christopher Reeve wereldfaam had bezorgd. De regie komt in handen van Bry an Singer die eerder regisseur was van o.m. The Usual Sus pects, de film die Spacey zijn eerste Oscar had opgeleverd. De rol van Supermans vriendin Lois Lane zal worden vertolkt door Kate Bosworth. Onbekend portret Mozart ontdekt berlijn - In een galerie in Ber lijn is een tot dusver onbekend portret van de componist Mo zart gevonden. Het schilderij is waarschijnlijk gedurende Mo- zarts laatste verblijf in Mün- chen rond 1790 gemaakt. Het betreft een olieverfschilderij van 80 bij 62 centimeter, ge schilderd door Johann Georg Edlinger. Volgens het museum is het vermoedelijk het laatste authentieke portret van de in 1791 overleden meester. Films voor Festival Berlijn Amsterdam - De Nederlandse documentaire Based on a true story is geselecteerd voor het 55ste Internationaal Film Festi val Berlijn. Eerder werd al be kend dat de film Bluebird draait tijdens het festival, dat van 10 tot en met 20 februari plaats vindt. Based on a true story van Walter Stokman gaat over de overval op een Chase Manhat tan Bank-filiaal in de wijk Brooklyn in New York. Aan de hand van verschillende getuige nissen, waaronder die van bankovervaller John Wojtowicz, wordt de dag van de bankover val in 1972 gereconstrueerd. African Footprint in Amsterdam Amsterdam - De Zuid-Afrikaan - se dansshow African Footprint is vanaf 12 april te zien in Thea ter Pepsi Stage in Amsterdam. De voorstelling werd vijf jaar geleden bedacht door Richard Loring, die de diversiteit van het Afrikaanse land wilde weer geven. African Footprint was eerder te zien in onder meer Australië, Azië en Noord-Ame- rika. Rotterdam - Er zijn voetbalclubs die een trainer voor een kortere tijd vastleggen dan de tijd die Valery Gergjev resteert als chef dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Pas in augustus 2008 legt de Russische maestro in Rotterdam het diri gentenstokje neer. Na deze pe riode blijft hij bovendien actief bij het naar hem genoemde Gergjev-festival. Daarom vindt hij het tamelijk absurd over zijn afscheid te praten, ook al werd zijn vertrek deze week officieel aangekondigd. „Ik heb het ge voel dat mijn beste tijd nog moet komen." Valery Gergjev is in 'full swing'. In de dirigentenkamer vindt hij tussen de repetities van de Achtste van Mahler tijd voor een gesprek. Hij is bezig met de benefiet voor de slachtoffers van de natuurramp in Azië op gevoerd in het Concertgebouw, gevolgd door een tweede optre den vandaag. Morgen reist hij met het Rotterdams Philharmo nisch Orkest naar Brussel voor een optreden in het Paleis voor de Schone Kunsten. Het moordende schema past bij Gergjev, de diligent die naast zijn grote muzikale ver mogens bekend staat om zijn tomeloze energie. „In Rotter dam klinkt van oudsher kritiek dat ik er te weinig zou zijn", zegt Gergjev. „Het punt is: dat hoor ik ook op andere plaatsen waar ik werk. Ik kan alleen zeg gen dat ik aan mijn verplichtin gen voldoe. Maar het zou niet moeten gaan om de vraag hoe vaak ik er ben. Ik zou een week in Rotterdam kunnen zijn en één concert kunnen geven. Tij dens het Gergjev-festival prefe reer ik er tien in tien dagen, op tredens die allemaal op de ra dio en deels op televisie te zien zijn. Dat heeft impact en daar wil ik op beoordeeld worden." Valery Gergjev maakte in no vember 1988 zijn debuut bij het RPHO. Een jaar daarop werd hij benoemd tot vaste gastdirigent en in 1995 tot chef-dirigent. En Gergjev haast het te zeggen: on danks de lange verbintenis en de kritiek over zijn afwezigheid is hij allerminst uitgekeken op de samenwerking. Ook al weet het RPHO, als we sommige cri tici moeten geloven, slechts te excelleren als Gergjev enige da gen op de bok staat. „Dirigeren in Rotterdam vind ik nog even opwindend als in de begintijd. Het orkest is fantastisch, dyna misch en nog altijd vol ambi ties. We zitten in het midden van een muzikaal verhaal. In artistieke zin staat er veel op stapel. En we gaan op tournee „Dirigeren is nog even opwindend ais in het begin." Foto: WFA naar Parijs, Brussel, Londen en Tokio. Daar kijk ik naar uit." Gergjev werkt tien weken per jaar met het orkest. Wellicht is het hem ontgaan dat het orkest moeilijke jaren achter de rug heeft, met een onduidelijke lei ding bij afwezigheid van de chef-dirigent, een vage koers en een zakelijk directeur die vooral manager was en conflicten eer der op de spits dreef dan ze op loste. Of de chef-dirigent wil het zich niet herinneren. Sinds de komst van zakelijk directeur Jan Raes, nu een klein jaar geleden, verkeert het orkest in bedui dend rustiger vaarwater. Als Gergjev in het openbaar al kritiek kwijt wil, dan richt die zich in diplomatieke bewoor dingen vooral op het Rotter damse gemeentebestuur. „Ik ben lichtelijk teleurgesteld in het operabeleid. Opera behelst minimaal de helft van de klas sieke muziekgeschiedenis. In Rotterdam is het helaas nog niet van de grond gekomen. Terwijl er ooit een overeen komst is getekend dat we in het Nieuwe Luxor wonderen met opera zouden gaan beleven. Zonder of met mij, ik vind dat dat nog steeds moet gebeuren." Zijn passie voor opera kan Gergjev in de hele wereld k Thuis in Sint Petersburg is sinds 1988 directeur en ch(| rigent van het Mariinsky Tl ter, dat als de tempel van dj Russische opera- en balleti tuur wordt beschouwd. Ge is tevens vaste gastdiregem de Metropolitan Opera in 1 York. Verder werkt hij met grote symfonieorkesten in wereld waaronder de New Philharmonic, de Wiener F harmoniker, de Royal Phill monic en de Los Angeles S phony. Na afloop van de verbintei 2008 werkt hij jaarlijks twe plaats van tien weken met Rotterdamse orkest. In the biedt dit perspectief om ex tijd aan zijn operapassie te den, maar Gergjev weet nii het er van komt. „Ik zou gi meer tijd besteden aan hel leiden van jonge dirigentei muzikanten. Ook zou ik m tijd aan mijn gezin willen I den. We zullen zien hoe ht gaat lopen." Het tiende gebod: Schrijf niets wat je zelf niet wilt lezen door Peter Kuijt Charlottesville - Minder zwart, minder somber. Zo ziet de cover van De Deal, de nieuwste thriller van John Grisham, eruit. Voor de rest houdt de ex-advocaat uit Charlottesville, Virginia, zich aan zijn Tien Geboden bij het schrij ven van alweer een bestseller. Gebod nummer tien: Schrijf niets wat je zelf niet wilt lezen. Op de middelbare school was John Grisham maar matig in sport. Bij honkbal stond hij in het achterveld. Hij had een ge middelde snelheid, gemiddelde vangcapaciteiten, hij was eigen lijk gemiddeld in alles. Snelle ballen kon hij niet raken en voor boogballen ontwikkelde hij een ongezonde angst. Nu heeft hij zijn eigen honkbalsta dion voor kinderen in Charlot tesville, Virginia. Betaald van zijn verdiensten als topauteur. Het liefst coacht Grisham de hele dag jeugdige honkballers. Maar hij houdt zich aan het ad vies van een uitgever van jaren terug: als je als auteur een 'big guy' wil worden moet je ieder jaar met een boek komen. Gris ham: „Ik antwoordde hem: Oké, dan word ik een grote jon gen." Maar ooit, óóit zal hij een grote, serieuze, volwassen, in telligente roman over honkbal schrijven. Tot zo lang is er die jaarlijkse thriller. Zijn achttiende boek heet De Deal en ligt vanaf dins dag in de boekhandel, met 110.000 exemplaren voor uitge verij A.W. Bruna de hoogste eerste oplage ooit. Van elke Gri sham-titel worden er in Neder land meer dan 200.000 exem plaren verkocht. De Advocaat van de Duivel, een van zijn eer ste, haalde zelfs 300.000 exem plaren. Jaarlijks toucheert John Gris ham ruim veertig miljoen euro per bestseller. Toch wordt hij nog steeds niet geaccepteerd als schrijver. „Ik ben een heel beroemd schrijver in een land dat niet leest", gromde hij te gen de Sunday Times. „Ik ver koop te veel boeken om serieus genomen te worden door de critici. Ik probeer commerciële fictie van hoog niveau te schrij ven, maar recensenten negeren mij. Op mijn beurt negeer ik re censenten." De onomstreden kampioen van de juridische thriller werd ge boren in Jonesboro (Arizona) als de op een na oudste van vijf kinderen. Grishams vader, een ambulante constructiewerker, liet zijn gezin vaak verhuizen voordat hij zich vestigde in Southaven, een voorstad van Memphis. John jr. liet de droom prof honkballer te worden voor wat die was toen zijn-team op de middelbare school - niet in het minst door zijn toedoen - desa streuze nederlagen moest in casseren. In 1977 begon hij een rechtenstudie aan de universi teit van Mississippi, waar hij zich specialiseerde in het straf recht. Vier jaar later had hij zijn bul in handen en opende hij in Southaven een advocatenkan toor. Inmiddels had hij zich ook toegelegd op civiel recht en won hij vele zaken. In een rechtbank hoorde Gris ham de afschuwelijke getuige nis van een twaalfjarig slachtof fertje van een verkrachting. Het inspireerde hem tot het schrij ven van een thriller over wat er gebeurd zou zijn als de vader van het meisje haar verkrach ters had vermoord. Zijn debuut A Time To Kill verscheen in 1988. „Ik wist niet waar ik mee bezig was", zei hij daarover vo rig jaar. „Het is het enige boek dat ik schreef zonder deadline en zonder de wetenschap dat het zou worden gepubliceerd. Af en toe pak ik het nog eens op en tel de beginnersfouten: te veel lange zinnen en te bloem rijk proza." Hij kreeg nul op het rekest van 28 uitgeverijen, totdat het klei ne Wyngood Press bereid bleek vijfduizend exemplaren te Grisham: „Ik woon op een boerderij aan de voet van een berg waar niemand me kan vinden." Foto: GPD drukken. Een vriend van Gris ham reed1 met een kofferbak vol langs boekwinkels in de staat, om het volgend voorjaar weer veel onverkochte exemplaren op te halen. Tegenwoordig zijn er handelaren die voor een Wyngood-uitgave van Gris hams debuut duizenden dollars vragen én krijgen. Niet van zijn stuk gebracht door het- geringe succes van zijn de buut tikte Grisham stug aan zijn tweede thriller, The Firm (Advocaat Van De duivel), over een briljante jonge jurist die te rechtkomt bij een ogenschijn lijk prestigieus kantoor in Memphis. Terwijl Grisham alle mogelijke moeite deed een uit gever te vinden, bleek een kopie van zijn manuscript rond te slingeren in Hollywood. Film studio Paramount bood Gris ham 600.000 dollar voor de filmrechten, waarop The Firm een 'must have' werd voor de grote uitgeverijen. Na verkoop van The Firm sloot Grisham zijn advocatenkan toor. Sporadisch keerde hij nog terug in de rechtszaal. De laat ste zaak die hij deed was in 1996, toen hij 700.000 euro schadevergoeding binnensleep te voor de familie van een spoorwegman die tussen twee wagons was geplet. „Het was beangstigend. Ik had toen al zes jaar geen rechtbank meer van binnen gezien. Ik voelde alle ogen op mij gericht, uitermate onprettig." Van Grishams romans zijn er inmiddels zeven succesvol ver filmd, overigens niet allemaal tot des schrijvers tevredenheid. Zo had hij moeite met hoofd rolspeler Denzei Washington naast rechtenstudente Julia Ro berts in The Pelican Brief. „In het boek is hij een blanke man, aan het eind was er sprake van een soort romance tussen die twee. In de film leek het erop alsof Washington en Roberts el kaar niét konden krijgen, omdat de een zwart is en de ander blank." Tien geboden Bij het schrijven houdt Grisham zich altijd aan de Tien Geboden voor het Schrijven van Span nende Fictie die hij eens uit het Amerikaanse tijdschrift Writer's Digest knipte. Eerste gebod: Begin met actie, geef later pas uitleg. Tweede gebod: Maak het de hoofdpersoon behoorlijk lastig. Derde gebod: Verstop de op lossing aan het begin, onthul die pas later. Vierde gebod: Laat de hoofd persoon het initiatief nemen. Vijfde gebod: Zorg dat er voor de hoofdpersoon iets belang rijks op het spel staat. Zesde gebod: Geef de hoofd persoon weinig tijd en verkort die tijd nogmaals. Zevende gebod: Kies he sonage naar wat jij kan s ven en hij kan doen. Achtste gebod: Weet w heen wilt voordat je beginl Negende gebod: Wees hemelbestormer. Tiende gebod: Schrijf wat je niet zelf zou willen I Grisham volgt deze raadi gen naar de letter. Zijn bi hebben altijd hetzelfde tl jonge advocaat bindt strij met grote machten (CIA, fia, verzekeraars, tabaks strie). De verhalen zitten c tijd vol met de bekende 1 stellingen: rijk-arm, vrouw, blank-zwart, kwaad. Wie arm is wil ee tuin verwerven, een rech pen vader wil vrouw en k gen het kwaad bescherme Zo weinig diepgang als zi rakters hebben, zo uitgr ken is de auteur zelf. Van dent Bush die zijn land i 'belachelijke oorlog' b 0 moet Grisham niets hebbi Aan buitensporig gewei seks bezondigt de auteur ham zich niet. „Als Christ ik geen smerigheid sch Mijn vrouw werd ooit get waarom ik zo weinig ove schrijf. Zij antwoordde: O heeft weinig verstand var Dankzij mijn vrouw den dereen nu dat ik seksuei functioneer." Echt literatuur schrijven k niet en John Grisham we zelf ook. „Maar ik ben al voorbij het punt dat ik 1 zorgen over maak. Ik voor mijn plezier. Ik sta 0 uur op en ga achter mijn verwerker zitten. Het is] niet zo zwaar als het wel 1 woon op een boerderij voet van een berg waa mand me kan vinden. He mooi, het is er rustig. Ei morgen kan ik een paa» vreselijk huishouden Amerikaanse literatuur, mijn wraak." DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is kunstschilder Fer Hakkaart uit Leiden in de zevende hemel? Beste cd? „Die bestaat niet. Ik heb zo veel muziek die ik mooi vind. Ik heb cd's, lp's en ik neem muziek op van de radio op bandjes. Van oude tot heden daagse componisten. Stravins ky en Sjostakovitch, zijn zo groot, zo ongelooflijk. Het zijn hele avonturen die je hoort. Op dit moment luister ik graag naar John Adams. Zijn muziek lijkt een beetje op die van Phi lip Glass, heel verhalend. Maar hoe mooi dat ook is, altijd, al tijd grijp ik terug op Bach. Of het nou iets met klavecimbel is of het Weihnachtsoratorium. Subliem." Beste boek? „Ik ben vorig jaar in Napels en omgeving geweest. Inclusief een hele dag in Pompei', van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Schitterende fresco's en mozaïeken. Daar ben ik nu heel veel over aan het lezen. Van een thriller als 'Pompéi' van Robert Harris tot allerlei kunst- en geschiedenisboeken over dat onderwerp. Ik ben so wieso enorm geïnteresseerd in de oudheid. 'De Bello Gallico' van Caesar is prachtig om te lezen. Maar het laatste boek dat ik heb gelezen is 'Mijn klei ne vriend' van Donna Tartt. Heel goed." Beste film? „Ik kijk dolgraag naar Pasolini, Fellini, Visconti, het hele Itali aanse spul zeg maar. Van 'Mamma Roma' word ik heel stil. 'II postino', van Radford, is weer een heel gezellige film. De Italiaanse cinema zit vol drama, is vaak overtrokken. Daar hou ik wel van. Die uiter sten zijn ook prachtig. De per sonen zijn katholiek, of com munist, en dat gaat allemaal samen." Beste kunstwerk? „Zelf word ik onder meer geïn spireerd door primitieve kunst uit Nieuw-Guinea. Verder hou ik van de modernen onder ou deren. Caravaggio bijvoor beeld. En de kunst kan ook niet zonder Beckmann. Maar wat ik aan kunst het belang rijkst vind, is Picasso. Hij heeft zoveel gedaan, met een enor me vitaliteit. Met steeds weer die veranderingen, om de paar jaar. Zijn werk ademt een voud, wat natuurlijk niet bete kent dat het eenvoudig is te maken. Zijn techniek is gewel dig, of het nou in etsen, litho's of schilderijen is. Ik heb nog niet zo lang geleden een ten toonstelling gezien van zijn la tere werk, na 1960. Wat een kracht spreekt daaruit! Er is ook geen kunstenaar die zo veel heeft gemaakt. Sommigen zeggen dat dat juist een nadeel is, maar elke slechte Picasso is nog heel goed." tekst: Herman Joustra foto: Mark Lamers den haac/opd - De uittocht bij uitgeverij Meu- lenhoff gaat door. Gisteren werd bekend dat ook schrijver J.M.A. Biesheuvel vertrekt, al is nog niet duidelijk wie de nieuwe uitgever van de Leidse auteur wordt. Tevens liet de Vlaamse auteur Ste fan Hertmans weten dat hij Meulenhoff verruilt voor De Bezige Bij. Hertmans debuteerde in 1981 en publiceerde romans, verhalenbundels, thea terteksten en een aantal dichtbundels. De overstap van Hertmans (1951) is ingegeven door de problemen bij Meulenhoff. Toen daar de fusieplannen van uitgeversconcern PCM bekend werden van Meulenhoff met uitgeverij Prome- theus/Bert Bakker, verloren auteurs en mede werkers het vertrouwen. Hoewel de fusie te elfder ure werd afgeblazen, maakte uitgever Annette Portegies eind vorig jaar haar vertrek naar do bekend. Begin december vertrok schil Charlotte Mutsaers al naar De Bezige Bij. Hertmans zegt Meulenhoff zo lang mi 1 trouw gebleven te zijn. „De recente ontwil; 1 gen bij Meulenhoff betekenen voor mij de t gang van een eerbiedwaardig huis en een traditie." Biesheuvel publiceerde ruim dertig jaar bij lenhoff. Zijn vertrek was daar vanmorge niet officieel bekendgemaakt. Een woordvi1 vermoedt dat correspondentie hierover noj rechtgekomen bij Portegies, die op vakantif vorens zij 1 februari bij Querido begint, het lijkt me een logisch gevolg van de fusi kelen." leiden - Het idee voor het stuk is er al en heeft als werktitel 'De Nacht'. Wat nog ontbreekt zijn acteurs en actrices, die de rol len spelen. Daarom houdt Jeugdtheaterschool Leiden au dities voor deze theaterproduc tie. De Jeugdtheaterschool zoekt hiervoor jongeren tussen de 15 en 22 jaar, liefst met enige ervaring. De uitverkorenen repeteren vier maanden lang, elke zondag, in tensief onder leiding van een ervaren regisseur. Tijdens deze spelsessies werken spelers, re gisseur en tekstschrijvers het stuk verder uit. Het is de bedoe ling dat 'De Nacht' in mei zes keer wordt gespeeld in Leiden. De Jeugdtheaterschool pro beert verder een tournee op po ten te zetten, in binnen- en bui tenland. Omdat het een inter nationale voorstelling betreft is de tekst in het Engels. De Jeugdtheaterschool Leiden probeert de vaardigheden van jongeren op het gebied van to neel, dans, zang en film ontwik kelen. Zij is als eerste zelfstan dige theaterschool voor jonge ren aangesloten bij de V) landelijke organisatie voo J steducatie. De cursussen van de Jeuj. aterschool worden gegei Theater Ins Blau aan de weg, met 80 zitplaatsen, de cursisten betekent di gens de school een meei de, omdat vanaf de eers) het 'theater'-gevoel aanwi De uitvoeringen die elk groep maakt kunnen vr getoond in een echt theat voor de cursisten voll 1 vertrouwd is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 30