K. U N S T C U LT U R! V""DAG Bruiklenen maken Lakenhal completer La Bloemen brengt het licht Hoed af voor dirigent en koor Een soort bonte avond van daklozen Jakobsen van Bl0f. foto: Eric Taal on manager ïarmonisch oed, 3na| kort j1 tob op pieltje zie dde - Blof is als eerste ie z andse band te beluiste- esti de mobiele telefoon of har eine zakagenda). De iliclcd 'Het eind van het be- ;ron op een geheugenkaart der lie is in te pluggen in de atse ire en nieuwe modellen 1 uit e telefoons. De geheu- vei rt is vanaf begin februari n! A Een woordvoerder van bar naatschappij EMI laat dat er plannen zijn om in nen leer cd's van nationale tof n op een geheugenkaart ite e n. rba 'tig i in uit :lh< zijl dam - Cynthia Wilson ;rdeper 1 maart 2005 artistiek utie er bij het Rotterdams ^iNjmonisch Orkest. In die zal zij de artistieke pro- =>eb< lering en planning van e d< est en van het Gergiev n d( Rotterdam voor haar rus ig nemen. De van oor- Amerikaanse klavecinis- lusicologe is nu artistiek n H4er van Muziekcentrum aa' ïilips Eindhoven en van imp Internationaal Festi- loncours. ppese première nmy' in Breda L* De Engelstalige musical ho's Tommy' beleeft le ra lag 26 januari de Euro- f emière in het Chassé r in Breda. Van januari e ge net mei is er een toernee aan lederlandse theaters. De n a] ray-musical staat sinds de i de planken en won in ema!rdgde Staten veel prij- ,nds vijf Tony Awards en !gei- - - ve, ma Desk Awards. De d, ol ïid. ren lus is geschreven door Pete lend, de voorman van he Who. Ivens tconstrueerd en - De geluidsversie van 'Regen' van Joris Ivens is na 57 jaar gerecon- d. De stomme film over n in Amsterdam inspi- ïidén<anns Eisler in 1941 tot lijven van filmmuziek, iluidsfilm verdween in laar de originele opna- irden onlangs gevonden lalatenschap van Eisler. ijnse musicoloog Johan- 1 heeft muziek en film tironiseerd. In februari ;:|e film voor het eerst d in het Filmmuseum in re kandidaat :raal Museum I - Macha Roesink, op Sg nent directeur van De üBm ins in Almere, heeft de apieren in handen om -'-'we directeur van het ^2 d Museum in Utrecht te wSS Saskia Bos, directeur istcentrum De Appel in 1 dam, stond nummer r- J de kandidatenlijst van I louder, maar zij trok langs terug omdat er te ^-»**ek zat in de financiële jttie van het museum. De Birecteur Sjarel Ex staat (het roer van museum ns-Van Beuningen in lam. ik Son t overleden totofeiES - De Amerikaanse jk valnger en -gitarist Son ar iïd2) is in Chicago overle- r heli complicaties van dia- ieals kreeg in 1980 een itie voor een Grammy or zijn album 'Blues Het gitaarspelen had :eds fcijn vader geleerd, maar eedsjoneel hield hij zich in mdejistantie bezig met JenqHij maakte in 1973 in- n wept zijn debuutalbum In Seals Blues Band', i. Vlf doorbraak kwam in Let de opvolger 'Midnight muziek recensie Lidy van der Spek Concert- Rijnlands Chr. Mannenkoor Vox Humana o.l.v. Susanna Veerman, m m.v. Margaret Roest (sopraan), Sander Heutinck (bariton). Peter Bontje (vleugel) Gerrie Meijers (orgel) en het Arpeggio Trio. Gehoord: 22/12. Stadsgehoorzaal, Leiden. Wat de gloednieuwe dirigent Susanna Veerman in korte tijd tot stand heeft gebracht met het Rijnlands Mannenkoor Vox Humana grenst aan het on waarschijnlijke. Of je het gelo ven wil of niet, in dit kerstcon cert géén plechtige Intrada met kaarsjes, geen Herderkens of Wellecome, geen religieuze en tertainster, niets van dit al. Daarvoor in de plaats vurig alert orgelspel van Gerrie Mey ers, stukken die je iets te vertel len hebben als Bruckners 'Fest- kantate zur Weihnacht' met een klein geselecteerd koor. En wat nog het meest opvalt is de tota le verandering van uitvoerings praktijk. Hield Sander van Marion van fluweel, donzigheid, lang aan gehouden zoemzels, bij Veer man staan transparantie, tem po, veelkleurigheid, alerte in zetten, korte heldere slotnoten hoog in het vaandel. Dat vergt wat van die mannen. En als je dan ziet met hoeveel toewijding ze dat doen, dan is daar maar één zin voor: hoed af voor diri gent en koor! Wat een vrouw te genover al die mannen kan be werkstelligen! Niettemin toont Susanna Veer man veel respect voor haar voorganger Van Marion door nogal wat bewerkingen van zijn hand op het programma te zet ten; want ook hij heeft op zijn manier ruimschoots zijn spo ren verdiend. Dat Veerman in één seizoen nog niet dat resul taat krijgt wat zij zich voor ogen heeft, is logisch. Voor de pauze loopt nog niet alles even lekker, maar aan details merk je de ver andering. De hele zangstijl is niet meer met een romantische saus overgoten. De muziek, no ten. maat, tempo moeten voor zichzelf gaan spreken. Bij bena dering klinkt het koraal uit Bachs Cantate 'Herz und Mund und Tat und Leben' als weleer, maar ook hier weer verraden de details de vernieuwing; hoe in zetten worden neergezet, hoe de laatste toon goed gedoseerd uitzingt. Bontje houdt zich met fraai pianospel op de achter grond. terwijl homogeniteit en klankkleur hier als vanouds zijn. En wat toch altijd weer leuk en sfeervol is, dat zijn die prachti ge oude intieme volksliedjes zo als het Franstalig 'Quittez Pas- teurs (herders, verlaat Uw kud de)' en het 'Cantique de Noël' die frank en fris zonder tiere lantijnen ronddayen. In Tsjaikovsky's !%tenkrakers- suite bewerkt voor quatre- mains brengt vooral het eerste deel de swing in het samenspel van Bontje en Veerman. Het Ar peggio Trio doet aardig zijn werk in begeleiden en zelfstan dig samenspel, maar om nu te zeggen wat spannend of wat mooi gespeeld, nou nee! Hobo- ist Han Kapaan is bepaald saai in de zo melodieuze Bach can tate, het loopt zonder intentie, zonder kleuring, als een ma chientje de 'pijp' uit. De twee solisten, vooral de (mezzoso praan Margreet Roest in de Alt Rhapsodie van Brahms, zorgen voor afwisseling. Roest zingt in tens maar met een te groot, on natuurlijk vibrato, jammer. Bij de samenzang mag er een vol gende keer best een tweede stem uit het koor bovenuit ju belen; een beetje extra room is wel lekker. door Dijlan van Vlimmeren Rotterdam - Zo koud en guur op straat, zo behaaglijk en sfeervol is het in het nieuwe Luxor in Rotterdam. Nieuwsle zer Hans Smit blikt terug op 2004. Gospelzangeres Berget Lewis haalt vocaal uit met 'Sil ver and Gold', cabaretier Ri chard Groenendijk verhaalt over een likkende labrador en Karin Bloemen kruipt in de huid van een strenge onderwij zeres. 'La Bloemens Licht In Donkere Dagen Kerstbal': voor degene die eens geen zin heeft in een uitgebreid kerstmaal of de zoveelste kerstfilm op televi sie. De afspraak loopt volledig in het honderd. Richard Groenen dijk (32) moet een uur wachten op Karin Bloemen (44). De diva is vertraagd omdat ze vanmor gen te veel te regelen had. „Wat zie je er weer prachtig uit", complimenteert hij haar. „Je hebt roze lippenstift op. Anders heb je altijd rode." Terwijl Groenendijk praat, schudt hij zijn hoofd. Uit zijn haren dwar relen glitters: restanten van de show van gisteravond. „Dat heb je als je met Bloemen samen werkt. Een en al glitter en gla mour." Dat is voor een groot deel te danken aan Jan Aarntzen, de vaste kledingontwerper van Ka rin Bloemen. Opvallend dat juist van hem een karikatuur wordt neergezet in de show. Op het podium 'kaffert' Richard Groenendijk zowel de artiesten als het publiek 'uit': 'Jezus, Ma ria, Hennes en Mauritz, in die jurk zou ik mijn schuur nog niet willen verven....!' Het is lang niet altijd glamour in het leven van Karin Bloemen. „Tuurlijk draag ik ook wel eens een spijkerbroek. Wat dacht jij dan?" In de kerstshow huppelt ze net zo gemakkelijk rond in een prachtige galajurk als een weinig charmant hazenpak. „Weet je wat misschien leuk is om te doen in het Luxor? Dat ik als haas opbiecht fan te zijn van Ruud Gullit om daarna het Fey- enoordlied in te zetten." Karin Bloemen ontkent een gla- mourpoes te zijn. „Ik ben ook een zakenvrouw met 25 man personeel," benadrukt ze. Bo venal zegt ze moeder te zijn. Hoe ze het allemaal doet, is een groot raadsel. „De blouses van de orkestleden, de backing vo cals en Berget Lewis neemt ze na afloop van de voorstelling mee naar huis en de volgende dag gewassen en gestreken weer mee terug," onderstreept Groenendijk het drukke be staan van zijn bazin. „Ik was de blouses zelf om kleurverschil te voorkomen. Ik ben nu eenmaal een con trolfreak." Karin Bloemen heeft er geen enkele moeite mee om met kerst niet thuis te zijn, te meer omdat ze haar man, regisseur Mamix Busstra, bij zich heeft en op eerste kerstdag haar kin deren in de zaal zitten. Zoals het er nu naar uitziet, zal ze ook de komende jaren niet met kerst thuis zijn, want 'La Bloe mens Kerstbal' moet een tradi tie worden met een steeds wis selende cast. Voor de show van volgend jaar zijn Sara Kroos, Edsila Rombley en Angela Groothuizen reeds vastgelegd. Dat het allemaal vrouwen zijn, berust louter op toeval. „Ik heb puur mensen geselecteerd die ik goed vind." Richard: „Wat ik er van vind dat ik zonder par don aan de kant word gezet? Schrale troost: ik mag voor La Bloemens Kerstbal 2005 een aantal teksten schrijven." 'La Bloemens Licht In Donke re Dagen Kerstbal', 24 t/m 27 december, nieuwe Luxor The ater, Rotterdam. Meer infor matie: www.labloemen.nl. Karin Bloemen en Richard Groenendijk: „In die jurk zou ik mijn schuur nog niet willen verven." Foto: GPD/Niels van der Hoeven 'Si Si Si' staat volgende maand in de Leidse Schouwburg. Publiciteitsfoto theater recensie Theo de With Voorstelling: 'Si Si Si' van Golden Palace. Regie: Ingrid Kuijpers. Gezien: 23/12, Parktheater, Alphen aan den Rijn. Nog te zien in o.a. Stadstheater Zoetermeer (12/1), Leidse Schouwburg (14/1), Schouwburg Amstelveen (15/1) en Goudse Schouwburg (21/1). En masse stromen ze binnen zodra de deur van het slot gaat. De nachtopvang van het Leger des Heils straalt een ongekende treurigheid uit, maar is blijk baar toch populair bij deze zes daklozen. De bijtende toon van de heilsoldate van dienst ne men ze op de koop toe. Theatergroep Golden Palace heeft de laatste jaren naam ge maakt met hilarische voorstel lingen met weinig ruimte voor tekst, maar des te meer voor beweging. Het gezelschap heeft een groeiende schare fans en maakt daardoor in Leiden de overstap van het LAKtheater naar de grotere Leidse Schouw burg. In Alphen aan den Rijn bleef het Parktheater gister avond treurig leeg, maar dat past wonderwel bij de sfeer van de voorstelling. 'Si Si Si' is niet om massaal bij te schuddebui ken. Een holle lach is beter op zijn plaats. Het heeft in eerste instantie veel weg van een verkleedpartij. Het zestal verschijnt in plooi rok, bontjas, trainingspak of met ijsmuts. Uit de bekende zak van het Leger des Heils komt halverwege de voorstel ling de tweede outfit. De thuis lozen zijn verre van zielig. Ze blijken allemaal in meer of mindere mate een talent te hebben. De één kan Micheal Jackson imiteren, de ander kan gitaar spelen en gezamenlijk lo pen ze een perfecte polonaise. Omdat ze één voor één hun kunstje mogen laten zien. ont popt 'Si Si Si' zich als een soort bonte avond voor daklozen. Artistiek leidster Ingrid Kuijpers wil daarmee wellicht laten zien dat elke dakloze een individu is en een eigen verhaal heeft. Dat is onmiskenbaar waar, maar als dat het idee achter deze voor stelling is, komt dat onvoldoen de uit de verf. Ik zou meer wil len weten van deze mensen. Wie zijn ze? Waarom zijn ze dakloos? Wat zijn hun dromen? Maar dat krijgt het publiek niet te zien. Niet dat er onvoldoende te zien is, integendeel. Er is genoeg vi sueel spektakel: of het nu een ballet met bureaustoelen is of een vrijpartij met een strijk plank. Na anderhalf uur heb ik genoeg gekkigheidjes op een rij gezien. Ik weet echter nog steeds niets van deze verschop pelingen. Had ik maar het ver haal van één van hen te horen gekregen. door Bernadette van der Goes leiden - Het Amsterdamse Rijks museum wordt op dit moment ingrijpend verbouwd. Velen zul len zich de beelden van eind vo rig jaar herinneren. Toen Rem- brandts Nachtwacht in een grote speciaal ontworpen klimaatkist de oude plek verliet en stapvoets over straat werd getranspor teerd naar de Philipsvleugel, waar het sindsdien samen met een groot aantal andere mees terwerken wordt getoond. Tot eind 2008 is de rest van het mu seum gesloten. Maar delen van de collectie zijn overal te zien. Verspreid over het land heeft een groot aantal musea werk in bruikleen gekregen. Daarbij is steeds geprobeerd zo goed mo gelijk aan te sluiten bij de be staande collecties en verzamel gebieden van de musea. Sinds een week heeft ook het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal een belangrijke bruik leen van schilderijen. En ook hier sluit die perfect aan bij wat het museum zelf al heeft. De twintig schilderijen uit het Rijksmuseum, allemaal vervaar digd door kunstenaars die in Leiden werkten, passen zo goed in de bestaande collectie oude schilderkunst, dat ze bijna niet opvallen. Alleen wie de collectie heel goed kent, merkt de aan vulling meteen. In de zaal met zestiende-eeuw- se schilderkunst hangen, in de buurt van de twee grote altaar stukken van Cornelis Enge- brechtsz die het museum zelf bezit, twee andere panelen die daaraan verwant zijn. Een krui siging, omstreeks 1520 geschil derd door een navolger van En- gebrechtsz, en een klein pa neeltje van de hand van de meester zelf, met daarop Chris tus aan het kruis, omringd door heiligen. Beide werken voegen echt iets toe aan de collectie. Het schilderij van de navolger maakt ons ervan bewust dat Engebrechtsz in zijn tijd een belangrijk meester was. Ande ren vonden het immers de moeite waard zijn stijl te imite ren. Het andere schilderijtje laat zien hoe verfijnd de schil derkunst van Engebrechtsz is. Door het kleine formaat heeft dit paneeltje een veel minder formeel, bijna intiem karakter. En zo maken eigenlijk alle schilderijen uit het Rijksmuse um de verzameling van De La kenhal completer. In de zaal waar de enige twee Rembrandts van De Lakenhal hangen, is er een kop van een man met baret bij gekomen. Namelijk een ko pie naar een Rembrandt uit Jan Steens schilderij 'De aanbidding van de herders' is tot 2008 in De Lakenhal te zien. Foto: De Lakenhal diens Leidse periode, die waar schijnlijk geschilderd is door een leerling. Voor meer echte Rembrandts moeten we tot 2006 wachten, wanneer De La kenhal verschillende tentoon stellingen aan deze meester wijdt. Ook het schilderij van Jan Lie- vens, dat ernaast hangt, met daarop een lezende oude vrouw, geeft alvast een voor proefje daarvan. Vroeger werd ervan uitgegaan dat de vrouw, die ook op schilderijen van Rembrandt en zijn leerlingen veelvuldig voorkomt, Rem brandts moeder was. Voor de Lakenhal aanleiding om straks in het Rembrandtjaar een expo sitie aan haar te wijden. De bruiklenen uit het Rijksmu seum passen niet alleen goed in de collectie, het zijn ook stuk voor stuk bijzondere schilderij en. Van Jan Steen is er een aan doenlijke voorstelling van de herders die in de kerststal het Christuskind aanbidden. En van de grondlegger van de Leidse fijnschilders, Gerrit Dou, hangt er een portret van een deftig echtpaar. Samen met hun hond bevinden zij zich in een donker bos. Omdat hun houdingen niet helemaal bij die omgeving passen, is het een wat merkwaardige voorstelling. Inderdaad blijkt het niet te kloppen. Röntgenonderzoek heeft uitgewezen dat Dou de man en de vrouw oorspronke lijk afbeeldde in een interieur en dat Nicolaes Berchem daar 25 jaar later het landschap overheen aanbracht. Heel bijzonder ook is het schil derij dat Hendrick van der Burgh omstreeks 1650 schilder de van een groep hoogleraren en een pas gepromoveerde doctor die na afloop van de promotie het Academiegebouw aan het Rapenburg verlaten, ga degeslagen door voorbijgangers en een enkele hond. Een tafe reel dat ook nu nog bijna dage lijks op dezelfde plek plaats vindt. Normaal gesproken hangt dit werk bij het Rijksmu seum in het depot. Wat zou het mooi zijn als dit schilderij en nog een paar andere perma nent in De Lakenhal mochten blijven-.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 21