Presentator Ongebreideld consumeren kan niet me
door leugen
weg bij BNN
MEDIA
'Ze blèren ze allemaal mee, die
ouwe Focus-hits. Geweldig!'
Smits5 gids voor aankomende sterren
Gluren naar Max via de schotê
Kinderen kiezen
grootste nieuws
Veel kijkers naar
uitvaart Van Cogh
Straatsma gaat
ELLEgirl leiden
Chris Silos had geen rijbewijs
?p«rL,
'Voor wie zijn kansen wil vergroten: ken dit boek uit uw hoofd'
bi
tt
Hilversum - Kinderen kunnen
vanaf vandaag via internet hun
belangrijkste nieuws van 2004
kiezen. Het NOS Jeugdjournaal
en het Schooltv-weekjoumaal
openen dan een website waar
kan worden gestemd. Er is keu
ze uit dertig onderwerpen. Ein
de dit jaar stelt het Jeugdjour
naal met de stemmen een top
tien samen voor het jaarover
zicht op 30 december.
Hilversum - De crematieplech
tigheid van de vorige week ver
moorde cineast Theo van Gogh
trok dinsdag veel tv-kijkers.
Tussen 16.50 en 18.00 uur ke
ken er gemiddeld 1.893.000
mensen naar. Voor dat tijdstip
is dat een hoge score. Dat blijkt
uit gegevens van de Stichting
Kijkonderzoek. De gebeurte
nissen in crematorium De
Nieuwe Ooster in Amsterdam
waren bij NOS Actueel recht
streeks te zien via Nederland 2.
Amsterdam - Het tijdschrift EL
LEgirl heeft een nieuwe hoofd
redacteur. De 26-jarige Carmen
Straatsma volgt per direct Ceci
le Marinx op, die hoofdredac
teur is geworden bij Elle. Dat
liet uitgever Quote Media we
ten. Straatsma was chef tekst bij
het tijdschrift. Daarvoor werkte
ze bij de bladen Slam en Rush
on Amsterdam. ELLEGirl, het
jongere zusje van vrouwentijd
schrift Elle, heeft een oplage
van bijna 100.000.
Hilversum - Radio- en televisie
presentator Chris Silos (35) is de
ze week op staande voet ontsla
gen door BNN. Bij zijn aanstel
ling heeft hij de jongerenomroep
ten onrechte wijsgemaakt dat
hij over een rijbewijs beschikt.
De leugen kwam aan het licht
toen Silos onlangs betrokken
raakte bij een aanrijding in een
lease-auto van BNN.
De jongerenomroep zag zich
genoodzaakt Silos - die eerder
naam maakte met het SBS-
nachtprogramma 6Pack - op
straat te zetten. Het vertrouwen
is beschaamd, zegt een woord
voerster van BNN. „Chris heeft
zich niet aan bepaalde afspra
ken gehouden. Daardoor werd
de basis om verder te gaan wel
erg smal."
Ze benadrukt dat zowel directie
als overig personeel het vertrek
van Silos betreurt. „Wij vinden
het allemaal erg jammer. BNN
had nog grote plannen met
hem."
Silos trad begin dit jaar bij BNN
in dienst. Hij maakte filmpjes
voor tv-programma's als The
world according to BNN en Met
1 been in de finale, het speciale
magazine dat BNN maakte tij
dens de Paralympics in Athene.
Hij is vooral bekend als 'side
kick' van dj Wouter van der
Goes in het middagprogramma
Wout! op 3FM. Als 'personal as
sistant' reisde hij tijdens de uit
zending door het hele land om
verslag te doen vanaf opmerke
lijke locaties. Het is nog niet
duidelijk of het radioprogram
ma bezig is met een opvolger
voor Silos.
Op het team van Van der Goes,
die in de zomer de - naar Yorin
FM vertrokken - populaire
Ruud de Wild opvolgde, rust
klaarblijkelijk geen zegen. De
sidekick in de studio, Fleur van
der Kieft, vertrok al binnen en
kele maanden. Zij gaf toch de
voorkeur aan tv, en werkt nu
achter de schermen bij het pro
gramma I love the Betuwe. Van
der Goes presenteert het pro
gramma nu met Astrid de Jong,
de vroegere side-kick van De
Wild.
Hilversum - Veel Nederlanders zitten
diep in de financiële problemen. Reden
voor RTL 4 om het rap om zich heen
grijpende budgettaire malheur tot the
ma te verheffen van een nieuwe tv-
reeks. Meteen in de eerste aflevering van
Geen cent te makken komt de meest
voorkomende oorzaak aan het licht: het
ontbreken van een gedegen huishoud-
begroting. „Veel mensen weten niet
eens precies wat er elke maand binnen
komt, laat staan wat ze uitgeven", aldus
besparingsdeskundige Marieke Hensel-
mans.
Presentator Peter van der Vorst en Hen-
selmans bezoeken vanaf vanavond we
kelijks mensen die kampen met financi
ële moeilijkheden. Henselmans, gespe
cialiseerd in 'meer doen met minder',
doet hen tips aan de hand om hun geld
zorgen het hoofd te bieden. En dat is
hard nodig, zo toonden cijfers van het
CBS begin deze week aan. In de eerste
helft van dit jaar werden er 66.000
schuldsaneringen uitgesproken. Dat is
dertig procent meer dan in dezelfde pe
riode vorig jaar. Gemiddeld moet er een
schuld van 30.000 euro worden wegge
werkt. Volgens budgetvoorlichtinginsti
tuut Nibud staat één op de drie huis
houdens stelselmatig rood.
De vette jaren, met als motto 'geld moet
rollen', zijn voorbij. Dat blijkt ook uit het
grote aantal aanmeldingen voor het pro
gramma. Journaliste Henselmans, die
verbonden is aan het Infocentrum Zui
nigheid met Stijl (www.zuinigst.nl), en
kele boeken over consuminderen op
haar naam heeft staan en regelmatig
schrijft voor onder meer het blad Ge
noeg, de opvolger van de Vrekkenkrant:
„Ik moet er wel bij zeggen dat een hele
hoop mensen dat deden in de hoop dat
RTL een flink deel van de schuld zou af
lossen. Maar daar kan natuurlijk geen
sprake van zijn."
heeft gekocht en gigantisch rood
Puur omdat ze geen flauw idee
van hun inkomsten en uitgaven,
bijvoorbeeld giro-enveloppen
aan die nog niet waren openge
Verder hadden ze er niet aan g
belastingaftrek van de hypoth
te regelen, iets dat al gauw een
honderd euro per maand scheel
Het betreffende stel is echter ve
kansloos, betoogt Henselmans
ze geadviseerd om zo snel mog
schuld af te lossen en dan te spaj
een buffertje. Voor hen was allee
helder financieel overzicht een v ldo1
eye-opener." Het tweede veel vo 'f® f
mende praktijkvoorbeeld betreft
jarige met een genereus uitgavei
Marieke Henselman en Peter van der Vorst. Foto: GPD/RTL/Nick van Ormondt
Een gedegen begroting is van groot be
lang, zo wordt meteen duidelijk in de
eerste aflevering. Henselmans: „We zijn
op bezoek bij een stel dat net een huis
troon. „Ze belt voor 500 euro p
maand, uitgaan en kleding slokkJ
eens 600 euro op. Samen precies ienr
dubbele van haar inkomsten. En T
hebben we het nog niet eens ove®r'
en andere vaste lasten. Het gevo K'
schuld van 7000 euro, bijeen geli ^ei?
de beruchte kredietverstrekkers.'Sm
De toon van Geen cent te makkea
gewekt, verzekerd Henselmans. rersi
simpele maatregelen is al heel w '00*
sparen. Opladers van mobiele tefSsk
of scheerapparaten uit het stopc
trekken als ze niet worden gebru
scheelt op jaarbasis al gauw tien
euro's. Bezuinigen is leuk, verze IX
Henselmans, helemaal omdat h(
te merken is aan het volume van
temonnee. De besparingdeskun g
merkt bovendien een omslag in sJ
langen naar ongebreideld consu g
„Steeds meer mensen zijn gaan e
dat hun welzijn niet evenredig n
groeit als de welvaart toeneemt.
Berrlt de Lange
Geen cent te makken, RTL 4, 20..
it-A
ékc
eto
lorzc
sda;
:on<
kaai
071
WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN?
Thijs van Leer: „Mijn werk heeft altijd een mengeling gehouden van dat theatrale en dat frivole, swingende." Foto: GPD/Henk Rodrigo
Eens waren ze beroemd, nu hoor
of zie je ze weinig meer. Hoe is
het toch met die Bekende Neder
landers van weleer? Vandaag
Thijs van Leer (57).
door Flip Versteegh
lathum - „Mijn vader speelde
fluit. Ik herinner me niet anders
dan prachtige Bachklanken in
huis. Maar het was niet zijn be
roep, hij zat in behang en vloer
bedekking. Fluitspelen deed hij
uit pure passie. Dat heb ik van
hem meegekregen. Hij maakte
me duidelijk dat het belangrijk
ste bij muziek maken is mensen
te ontroeren. Muzikaal waren
we het helemaal eens."
„Toch was de flüit niet het eer
ste instrument dat ik leerde. Ik
was drie toen mijn moeder mij
pianoles begon te geven. Ze
legde een plankje voor me neer
met daarop een geschilderd
toetsenbord. Elke toon had een
eigen figuurtje. Poppetjes, dier
tjes, in verschillende kleuren.
Met één vingertje leerde ik hoe
ik dè foetsen uit elkaar moest
houden. Nog steeds is voor mij
de 'E' blauw. Nooit heeft ze mij
gepusht, mijn moeder. Maar op
mijn zesde was ik wel klaar om
naaf een pianojuf te gaan."
„Met mijn moeder, 82 jaar is ze
nu, ben ik pas naar Rome ge
weest. Er werd een beeld van
Santa Theresa onthuld, ge
maakt door een goede vriend.
Bij die gelegenheid werd ook
mijn lied Santa Theresa ge
speeld, heel erg mooi. Ik heb
staan huilen. Het was ook zo
indrukwekkend. Daar ben je
dan in het Vaticaan. Zelfs de
paus was er nog even."
„Bach thuis en in de kerk waar
we heen gingen. Als puber ge
raakt door bebop, mineurjazz.
Ik denk dat het wel klopt dat
mijn latere werk altijd een men
geling heeft gehouden van dat
theatrale en dat frivole, swin
gende. Ik prijs me gelukkig dat
veel van mijn kinderen ook vol
op met rriuziek of theater bezig
zijn. Ik speel graag met ze."
„Die topjaren met Focus, wat
hebben we veel meegemaakt. Ik
zou er een boek mee kunnen
vullen. Het was wel slopend,
maar je wist toen niet beter.
Zo'n tournee door de VS. Ben ik
trots op, want geen enkele Ne
derlandse band heeft het zo ver
geschopt. Wij hadden niet al
leen hits maar, waren ook live
ongelooflijk populair, tot aan
de grootste stadions toe."
Ach, die egobotsing tussen mij
en Jan Akkerman, er is zo veel
onzin over geschreven. Jan en
ik waren vrienden, voelden el
kaar perfect aan. We hebben gi
gantisch veel plezier gehad. Het
uit elkaar groeien is begonnen
met die uitverkiezing van Jan
tot beste gitarist van de wereld.
Die ongelooflijke moest op het
podium worden waargemaakt,
vooral in de VS. Dat waren veel
te hooggespannen verwachtin
gen. Bovendien, Focus was
meer dan alleen een topgitarist.
Zo kwam de betonrot erin."
„Waar ik het meeste spijt van
heb, is de breuk in Focus na de
eerste hit House of the King.
Jan was er bij gekomen maar
zat eigenlijk nog bij Brainbox.
Hij wilde twee leden vervangen
door mensen uit zijn band, en
hij stelde mij voor de keus. Ik
stemde toe en ontsloeg twee
maatjes van het eerste uur,
Martijn Dresden en Hans Kleu-
ver. Vreselijk, heb ik nu nog last
van. Hans is volop blijven mu
siceren. Martijn kwam ik laatst
tegen. Hij zwerft dakloos in
Amsterdam, is helemaal de weg
kwijt. Tragisch, maar ik kan
niks voor hem doen."
„Het mooie is dat Focus zojuist
herrezen is. Met mijn stiefzoon
Bobby Jacobs op bas, Jan Du-
mee op gitaar en de drummer
van toen, Pierre van der Linden.
We doen de helft oud werk en
de rest is nieuw. Er is ook al een
cd, Focus 8. Hoe het kan weet
ik niet maar we zijn weer
enorm populair, toeren ons he
lemaal gek: Engeland, Mexico
en wat zo grappig is: heel veel
Zuid-Amerika. Daar zijn we
toen nooit geweest. Maar onze
platen verkochten er wel heel
goed. En dus zien we nu bak
kers, bouwvakkers en bank
mensen van onze leeftijd staan.
En die blèren alle oude hits
mee. Geweldig!"
„Naast Focus doe ik nog ont
zettend veel andere dingen. Ik
componeer, bijvoorbeeld op de
Franse teksten die mijn Anne-
lies schrijft. Heel mooi, Brel-
achtig, ontroerend en filoso
fisch. En ik maak een pianop
laat, al het Focus-werk voor kla
vier. Oh ja, en een loungeplaat.
Is weer eens iets heel anders."
Woonplaats:
Lathum
Was bekend door:
Dwarsfluit, orgel, piano, jo
delen, voornamelijk in de
popgroep Focus (1969-1978),
die zojuist is heropgericht
Grote hits:
House of the king, Hocus
Pocus, Sylvia
Hoogtepunt:
Meermaals goud in de VS,
bezoek aan het Vaticaan
Dieptepunt:
Ontslaan van twee Focus-le-
den van 't eerste uur
Verdient nu de kost met:
Royalties, Focus-optredens,
musiceren in diverse gezel
schappen, componeren
Nog herkend op straat:
Ja, maar meer in het buiten
land dan hier
Het laatst in 'de bladen':
Hou ik niet bij
door Martin Ruesink
enschede - Er is meer in de
ether dan je vermoedt. Kun je
via een normale satellietont
vanger al honderden tv-zenders
ontvangen, met een iets grotere
schotel pakje er zo 2000. Paul
Rillmann plukt zelfs dagelijks
beelden uit de lucht die niet
voor het grote publiek bestemd
zijn. Max Westerman die op
een dak in New York zijn zinne
tjes repeteert en live-beelden
vanaf een tank in Irak, Rillmann
ziet ze en zet ze op video of
dvd.
Een petje, een mok of een Kop
spijkers Pretpakket. Rillmann
(72) krijgt regelmatig een atten
tie voor bijzonder beeldmateri
aal dat hij trouw verstuurt naar
de redactie van zijn favoriete tv-
programma. Voor Rillmann
schuilt de grootste beloning in
uitzending van de fragmenten
die hij met zijn 1,10 meter grote
schotel uit de ether heeft ge
plukt. Zoals dat merkwaardige
item onlangs, van een specta
culaire autobotsing die zich on
der de ogen van een Ameri
kaanse tv-verslaggever afspeel
de.
Het filmpje was te zien op een
van de 2000 zenders van over
de hele wereld, die Rillmann
met zijn schotel kan ontvangen.
Minstens zo interessant zijn de
zogenaamde 'feeds' die de En-
schedese marktkoopman in zijn
speciaal ingerichte tv-kamertje
kan ontvangen. „Dat zijn ruwe
beelden die met een satelliet
verbinding naar de studio's
worden gestraald. Ik heb zo wel
eens bij wijze van spreken mee
gereden op een tank in Irak. Li
ve, ja. Heel raar, als je beseft dat
er opeens van alles kan gebeu
ren."
Rillmann is een halve eeuw ge
fascineerd door tv. Al eind jaren
'50 lukte het hem om buiten
landse zenders te ontvangen
die ver buiten het bereik van de
meeste huiskamers bleven. „Ik
had een grote, draaibare anten
ne op het dak, waarmee je van
juni tot en met augustus Spaan
se, Portugese, Noorse, Zweedse
en Deense uitzendingen kon
ontvangen. De atmosfeer in die
maanden maakte dat mogelijk.
Stel je je er niet al te veel van
voor, hoor. Soms zag je drie
naarden/anp - De X-factor, een
must voor sterren. Onder deze
titel heeft talentscout en Idols-
juryvoorzitter Henkjan Smits
een boek geschreven voor aan
komende popsterren. Het boek
is een gids voor iedere Neder
lander die 'het wil maken in de
popmuziek'. De X-factor ver
schijnt 22 november bij uitge
verij The House of Books.
Sommige sterren straalden het
altijd al uit, maar sinds de Idol-
sjury met de X-factor op de
proppen kwam om het ondefi
nieerbare te benoemen, is de
naam niet meer weg te denken
bij beginnende sterren. De X-
factor is van essentieel belang
om een echt popidool te wor
den, weet Smits. „Het is de syn
ergie tussen al je talenten; dat
kleine beetje meer als je al je ta
lenten bij elkaar optelt", zo
licht Smits zijn boektitel toe.
„Het is overigens de X-factor
die je ook nodig hebt bij een
versierpoging en als je gaat sol
liciteren."
Dat was echter niet de aanlei
ding voor het boek. Smits kreeg
via zijn website steeds meer
vragen van mensen die het ster
rendom ambieerden. „Bijvoor
beeld vragen van mensen die
zeggen heel goed te kunnen
zingen, maar toch niet doorbre
ken. Tja, daar geef je dan niet
zo maar even antwoord op", al
dus de scout. Daarbij kwam het
verzoek van twee uitgeverijen
om een boekje met tips uit te
brengen. „Zo werd een gidsje al
snel een gids." De X-factor telt
180 pagina's in pocketvorm.
Smits benadrukt dat die ook
voor de ouders van de ster in de
dop is bedoeld. „Veel ouders
denken bij zo'n talentenjacht
als Idols: 'Geef mijn kind toch
een kans', maar vaak realiseren
ze zich niet waar ze hun kinde
ren aan bloot stellen. Er komt
zó veel bij kijken. Managers,
platenmaatschappijen, stylis
ten, een imago opbouwen, net
werken."
In de X-factor gaat Smits op al
deze onderdelen in, vaak gelar
deerd met voorbeelden van an
dere artiesten, zoals Herman
Brood, Within Temptation,
Xander de Buisonjé, Krezip, De
Dijk, Linda, Roos en Jessica, Ka
ne en Candy Dulfer tot groothe
den als Madonna, Michael
Jackson, David Bowie
bie Williams.
De 'handleiding voor
is opgebouwd in drif
stukken: voorbereiding,
ke kant en het 'intermwg,
el jnar
onderdeel. Aan het
Smits nog wat regels,
hij geen garantie voor
bestudering van het
„Maar wie zijn kansen
groten: ken dit boek,1'An
hoofd." Zijn Gouden e'F"
artiesten die het stevb'
ambiëren is: zelfkenn
langrijker dan zelfovert
Henkjan Smits: De X-ft [t
must voor sterren.
9044312189. Uitgeverij
Books, prijs €9,90. Het
schijnt op 22 novembei
;eze
eto
tep
Paul Rillmann tussen de satellietontvangers en andere apparatuur in zijn televisiekamertje: „Ik
loop van de jaren al zó veel opgenomen." Foto: GPD/George Nusmeijer
keer hetzelfde hoofd van één
omroepster naast elkaar. Met
een beetje geluk vloeiden die
beelden samen tot één hoofd,
maar voor hetzelfde geld zag je
het volgende moment helemaal
niks meer."
Al ver voor de introductie van
de videorecorder voor thuisge
bruik nam Rillmann zijn eerste
programma's op. „Af en toe
nam ik met m'n filmcamera
wat van tv op. Ik moet die film
pjes nog ergens hebben liggen,
maar ik weet echt niet waar. Ik
heb in de loop van de jaren al
zo veel opgenomen." Sinds een
jaar of tien speurt hij met satel
lietontvangers de ether af. „De
fijne kneepjes heb ik geleerd op
een club van satellietgebrui
kers. Je kunt niet zomaar met
een gewone schotel van 60 cen
timeter doorsnee alles ontvan
gen. Het heeft ook geen zin om
je ontvanger op de Astra-satel-
liet te richten, daar zie je lang
niet alles mee."
Kennis van zaken, dat is alles
wat je volgens Rillmann nodig
hebt om beelden te ontvangen
die niet altijd voor de ogen van
buitenstaanders zijn bedoeld.
Het beeldscherm, de satelliet
ontvanger en de video- en dvd-
recorders die in het tv-kamertje
staan opgestapeld, hebben
geen spectaculaire bedragen
gekost. De schotel met een
doorsnee van 1.10 meter staat
gewoon buiten voor het achter
raam. Rillmann: „Af en toe
draai ik 'm, krijg je weer andere
zenders."
Een kleine demonstratie maakt
duidelijk wat hij de afgelopen
weken onbedoeld te zien kreeg:
Max Westerman, die avond aan
avond (Nederlandse tijd) op
zijn bekende New Yorkse stu
diodak staat te repeteren voor
dat hij in het RTL Nieuws te
zien is. Westerman klaagt steen
en been over de 'vreselijke
brom' die op zijn geluidsver
binding met Nederland zit. Ver
volgens verzoekt hij de camera
man dringend om de camera zó
hoog te richten, dat het notitie
blok in zijn handen onzichtbaar
blijft.
Rillmann geniet van dit soort
beelden, die ongecodeL
de lucht te plukken zijl j
Kopspijkers ook een st
gestuurd waarin een v
geefster van RTL die o] zg
zending wacht zit te kl
met een van de presen
Ze hebben het over scl
1 cor
kopen en op een gege< b
ment zegt die verslagg
iets in de trant van: ik 1
ontzettend nodig plas;
er is hier nergens een 1
Een woordvoerster vai r
VARA bevestigt dat Ko J
wel eens beelden heef
van Rillmann. „Van da^
mensen moeten we h(
beetje hebben." Het z<
naar pareltjes met ver;1
gen, gekke bekken en Q
wachte gebeurtenissei
nikenwerk, en het woi
makkelijker. Rillmann
overtuigd dat omroep
slaggevers zich meer e
bewust zijn van ongen j
kijkers op de straalvero u
„Ik heb wel eens geziei
expres uit beeld stappj
ze in de uitzending kol