1 KI 9 OKTOBER 2004 weekendbijlage van leid5ch Dagblad Foto: EPA/Kerim Okten Als Turkije eind dit jaar geen datum krijgt voor toetredingsonderhandelingen tot de Europese Unie, spat een 40-jarige droom uit elkaar. Culturele en religieuze verschillen tussen het islamitische Turkije en Europa maken geen deel uit van de voorwaarden voor toetreding, maar spelen voor veel lidstaten wél een grote rol. De Turken zelf vinden dat belachelijk en menen zich al behoorlijk te hebben aangepast. door Fidan Ekiz Met een kaarsje in haar hand geklemd, wandelt de oude vrouw door een smal straatje van Istanbul. Haar andere hand steunt op een wandelstok. De vrouw houdt stil voor een grijze deur waarop met rode letters 'Hakan Sükür forever' staat geklad. Boven het gebouw wappert de Turkse vlag. De deur met daarop de naam van de spits van voetbalclub Galatasaray gaat open. Na een kort gebed slaat de Armeense vrouw een kruisteken met haar kaars en loopt de kerk binnen. Eén voor één druppelen de Armeniërs binnen. Terwijl de kerkklok luidt, knielt een man met zijn armen gespreid in de 1 Turkse bruiloft: vol tradities maar toch modern. Foto: GPD/Wilco van Herpen lucht, voor het altaar. In zijn rechterhand houdt hij een opgerolde Hürriyet vast. De Turkse krant heeft voor de zoveelste dag een verhaal over de Europese Unie op de voorpagina staan. In heel Turkije is toe treding van het land tot de EU het ge sprek van de dag. Ook na de kerkdienst gaan bijna alle gesprekken hierover. De man met de Hürriyet, özkan Oguz, heeft enkele vrienden om zich heen verzameld en heeft het hoogste woord. „De vraag is niet wat Turkije aan de EU heeft, maar wat Europa aan Turkije heeft", zegt Oguz stellig. „Een Turkse toe treding kan de uitvoer van Europese be drijven vergroten, waardoor de welvaart in andere landen stijgt. En voor buiten landse bedrijven is het spotgoedkoop om zich hier te vestigen." De Anneense Turk is niet tegen toetreding, maar windt zich wel mateloos op over wat hij als de 'sala mitactiek van Europa' omschrijft. Oguz: „Turkije wordt al jaren aan het lijntje ge houden, omdat het als een ongewenst land wordt beschouwd. Cultureel en reli gieus zouden we niet bij Europa horen. Maar dat klopt niet, want Turkije bestaat niet alleen uit moslims. Hier leven ook christenen, die al jaren vredig samenle ven met moslims. Daar zou Europa een voorbeeld aan kunnen nemen." Officieel maakt religie geen onderdeel uit van de zogeheten Kopenhagen-criteria waaraan Turkije moet voldoen wil het lid kunnen worden van de EU. Toch wordt het islamitische karakter van het land door veel lidstaten als een belemmering gezien voor toetreding. Terwijl het vroe gere Constantinopel - het tegenwoordige Istanbul - ten tijde van het Ottomaanse rijk één van de vroegste residenties was van een christelijke patriarch. Sarkis Cavusyan werkt in een apotheek in Pangalti. Trots slaat hij met zijn hand op zijn hart en voorhoofd. Turkije is volgens hem 'zonder twijfel' een Europees land. „De band met het vroege christendom en het Romeinse rijk leeft voort in Turkije. Alle minderheden en religies worden hier getolereerd en hebben niets te klagen over hun vrijheden en rechten." De Grie ken en Turken openen samen restaurants en feesttenten. Moslims bezoeken syna gogen, puur uit nieuwsgierigheid. „Mijn kinderen gaan gewoon naar een Armeen se school en ik ga elke zondag naar de kerk. Als we ons niet beschermd zouden voelen, waren we allang vertrokken", zegt Cavusyan. Malaise Een andere belangrijke reden voor EU- landen om Turkije buiten de deur te hou den is de economie, die flink achterloopt bij de meeste lidstaten. Door de econo mische crisis in 2000 kromp de economie met zeven procent, steeg de werkloosheid sterk en daalde de koopkracht. Afgelopen jaar volgde echter een opmerkelijk her stel, namelijk een groei van 6 procent. Dit jaar hoopt men 5 procent groei te halen. In 2003 lag het Turks inkomen per hoofd van de bevolking 32 procent hoger dan in Roemenië en Bulgarije, twee landen die op de wachtlijst staan voor toetreding tot de EU in 2007. Toch blijft het welvaarts verschil vergeleken met de meeste lidsta ten groot, waardoor Europese landen een enorme stroom Turkse migranten vrezen die elders hun geluk willen beproeven. Turkije is een land dat laveert tussen rijk en arm, tussen moderne tijd en eeuwen oude tradities. Vooral in Istanbul, waar moderne buurten direct grenzen aan straatarme getto's, is die kloof duidelijk zichtbaar. In Emirgan, aan de Bosporus, rijden alleen luxe jeeps. De inwoners dra gen de laatste mode uit Parijs en wonen in keurige villa's. Op loopafstand ligt de krottenwijk Armutlu, waar inwoners ROEMENIË MOL. OEKR Varna BULGARIJE Sevastopol Izmir Zonguldak Samsun Trabzpn Eskisehir ^Ankara Sjvas U R K I J E **<S I S °C\ jjforfya Aras Erzurum AR Antalya 200 km ©anp 1 z Vanmeer 5E Dyarbakir» Adana Mersin s s «Urta SYRIÉ IRAK 's nachts de vuilnisbakken afstropen voor voedsel. Datzelfde geldt voor de wijk Tar- labasi, die bekend staat om zijn criminali teit. „Een Turks gezegde luidt: wie honger lijdt steelt, wie zich geen kleren kan veroorlo ven, verkoopt zijn lichaam", zegt inwoner Hikmet Toprakkaya, met een cynische glimlach. „Dieven, prostituees, travestie ten... allemaal zitten ze in Tarlabasi." De Koerdische Hikmet werkt in een kleine garage. Tussen de gebouwen van Tarla basi hangen altijd waslijnen met voorna melijk nachtkleding en ondergoed in alle kleuren van de regenboog. Omdat ze veel te dicht op elkaar hangen, werpen de waslijnen een grote schaduw over de straten van de wijk, die daarom de bij naam gece tarlasi (nachtland) heeft. In de lucht hangt een voor Istanbul kenmer kende geur van verbrand hout, vermengd met goedkope eau de cologne. Al heb ik het nog zo slecht, ik ga van mijn leven niet meer naar Europa", zegt Hikmet. „Mij niet gezien. Ik heb in de ja ren zeventig in Duitsland gewerkt. Als ik ziek werd, dreigde mijn baas me te ont slaan. Als ik wilde bidden, kreeg ik geen toestemming. Ik prijs god op m'n blote knieën dat ik hier als een vrij man kan le ven." Volgens Hikmet zullen de meeste Turken 'geen voet verzetten' als de poor ten naar Europa opengaan. Voor hen be tekent een EU-lidmaatschap juist hoop op een betere toekomst in eigen land. „We weten uit eigen ervaring en van vrienden dat het geen zin heeft om naar Europa te gaan als je de taal van het land niet beheerst. Dan moet je genoegen ne men met vieze baantjes. Vuilnis ophalen kan ik hier ook", aldus Hikmet. „We ho pen op nieuwe investeringen en dus meer werkgelegenheid in Turkije." Mensenrechten Hikmet prijst de hervormingen die Tur kije het afgelopen jaar heeft doorgevoerd, zoals het toestaan van Koerdische televi sie-uitzendingen. .Alleen moet die maat regel net als alle andere hervormingen veel beter worden toegepast in de prak tijk. Maar dat komt wel, daar is tijd voor nodig. In elk geval zijn de eerste stappen gezet." Op de mensenrechtensituatie in zijn land heeft Hikmet nog veel kritiek. In het laatst verschenen rapport van Amnes ty International wordt melding gemaakt van 300 gevallen van marteling, dit jaar alleen al. „De mensenrechten vormen nog altijd een groot probleem, waar Tur kije snel wat aan moet doen, al denk ik dat martelingen veel minder voorkomen dan vroeger." Kumkapi is een historische wijk die be kend is geworden om zijn alcohol en vis gerechten. In de Ottomaanse tijd kwa men de sultans er om te drinken. Nu nog komen veel toeristen en plaatselijke Tur ken er graag voor een goede raki. Boven de rijen bedekte tafels hangt een groot spandoek van de islamitische AK-partij van premier Erdogan: 'Burgers, gefelici teerd met de heilige islamitische Mirac- dag' staat er op. Aan de tafels zitten voor al Turkse vrouwen. Modern gekleed, soms zelfs sexy. Slechts aan één tafel zit een groep gehoofddoekte vrouwen, die geen alcohol drinken. De jonge universiteitsstudente Asiye Kambur windt zich uitermate op over de Europese angst voor de islam, die ze 'ab surd' noemt. „Turkije laat juist zien dat islam en een moderne, democratische sa menleving goed samengaan. Anders zou ik hier nu niet mogen zitten. De Turkse moslims staan ver van het islamitisch fundamentalisme." Op dit moment be staan op de vrije beleving van de islam in Turkije nog veel beperkingen, sig naleert Kambur. „Eén van de rede nen waarom ik voor EU-lidmaatschap ben, is omdat ik straks misschien wel met een hoofddoek naar de universiteit kan. In Europa mag dat volgens mij, hier moet ik een pruik dragen in de lessen om mijn haren te be dekken." In Turkije is het dragen van een hoofddoek verboden in overheidsgebou wen en onderwijsinstellingen. Zowel de sluier als de hoofddoek wordt door Tur ken die trouw zijn aan Atatiirk, stichter van de moderne Turkse natie, beschouwd als een fundamentalistisch politiek state ment. Meer dan alles wil Asiye Kambur een lid maatschap voor haar ouders 'en eigenlijk alle ouderen'. „Een datum waarop de toetredingsgesprekken kunnen beginnen geeft een beetje hoop aan de mensen, die al jaren wachten op Europa." Maar ei genlijk horen de Turken allang bij de EU, vindt Kambur. „Veel Turken verlangen al zo lang, zo he vig naar toetreding tot de Unie, dat ze bij na alles in hun leven al hebben aangepast aan de Europa, zoals hun kleding, mu ziek, leefstijl, ja zelfs hun dromen...."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 1