KUNST CULTUUR 'Spelen zoals Matisse schildert' 'Sluiting CBK is wanbeleid' 'De Encyclopedie van de Domheid' nu ook in Chinese vertaling De beelden van Gerrit Offringa vertellen verhalen R4 {bezoekers (Frank Huis ■nende vindt smakeloos ill opent >stival Gijs Scholten van Aschat wil te veel dingen tegelijkertijd doen Actiedag tegen bezuinigingen Tilburg zonder podium voor de theaterkunst VJ Meezingen met 'golden oldies' donderdag 22 JULI 2004 in Utrecht. Simon de vriendschap tus- nsterdamse hasjdealer ero Simon, een rol Geel, en de schuchte- elkundestudent Ca- :el Hensema). Tij- itie wordt hun ip danig op de proef arna de twee elkaar verliezen. Na veer- imen ze elkaar weer iseur Eddy Terstall Ier films als 'Hufters :s' (1997) en Rent-a- 10). - In een tijd dat het laar Amsterdam ha lt Anne Frank Huis ijging van het aantal i. In het eerste halfjaar '"5.000 mensen langs irhuis aan de Prin- 17.000 meer dan in lelft van vorig jaar. In jing het Anne Frank *u' n recordaantal van Jr Hezoekers. Er is geen en verklaring voor de interesse. „Misschien te maken met de ver- ksjin van het Rijksmuse- or Stedelijk Museum", in woordvoerster. Het ïn Jieeg ook veel publi sh i^nnen- en buitenland 10(lnde exposities en de |s de 75e geboortedag ,ne Frank op 12 juni. De jgd instelling die aan de pa a8 is gewijd, is echter ke het Fotografiemuse- ee rdam. j dassen. I vp/Niels van der Hoeven c 'Smakeloos'. Dat nister-president Balke- 0 in de tekst van 'Doods- het rapnummer 10 Maassen onder de premier beledigt en JI hem te arresteren. Te- Balkenende het 'niet waardig' te vin- er meer woorden aan aken'. Via woordvoer- Éier Wulp van de chtings Dienst e premier een reac- ummer van de ;e cabaretier, dat als winkels ligt Maas- larmee zijn woede itze' die volgens hem ïand wordt gevoerd pers die in hun tek- ieke figuren beledi- onlangs kamerlid loor de groep DHC. De nieuwe film van stall, 'Simon', opent de van het Nederlands ral in Utrecht. Deze emière heeft plaats op n iber in de Stads- ok urg. Tegelijkerijd zal C( zien zijn in acht bio- den haag - Domheid is van alle tijden en alle mensen, zo lijkt maar weer eens bewezen. Nadat er al vertalingen verschenen van 'De Encyclopedie van de Domheid' van Matthijs van Boxsel (Uitgeverij Querido 1999) in Duitsland, Engeland, Griekenland, Spanje, Polen, Oekraïne, Turkije, Li touwen en Roemenië, is er nu een vertaalcontract getekend met China bij het gerenommeerde Harbin Publi shing House. In ons land is 'De Ency clopedie van de Domheid' inmiddels aan zijn vierde druk toe. Matthijs Van Boxsel (1957) studeerde in 1983 aan de Universiteit van Am sterdam cum laude af op de domheid en heeft er inmiddels zijn levenswerk van gemaakt. Hoewel hij ook zelf in ziet dat een encyclopedie in onze tijd eigenlijk iets onzinnigs is geworden. Of, zoals hij eens in een interview zei: „In de achttiende eeuw kon een en cyclopedie je nog eens op nieuwe ideeën brengen. Dat droeg vaak bij tot een andere levensvisie. Tegen woordig is een encyclopedie een symbool van achterlijkheid. Een 20- delige reeks folianten in kunstleer ge stoken. Een sieraad voor ieder meu bel. De encyclopedie is achter haald en achterlijk." Van Boxsel, die de satire bepaald niet schuwt, ontleedt in zijn encyclopedie met behulp van tekenfilms, sprook jes, triomfpoorten, tuinarchitectuur, barokplafonds, het koningshuis, moppen, smoesjes en science-fiction de domheid. In 2001 verscheen het tweede deel onder de titel 'Morosofie, over dwaze wijzen en wijze dwazen in Nederland en Vlaanderen' met theorieën die zo absurd zijn dat ze weer bijzondere kwaliteiten krijgen, over onder meer de platte aarde, de ongekende krachten van de clitoris en atomen als ruimteschepen. Van Boxsel legt momenteel de laatste hand aan het derde deel, 'De Topo grafie van de Domheid', waarin alle steden en provincies zijn verzamekt die spreekwoordelijk bekend staart* als dom. In 2006 komt 'De Theologie van de Domheid' uit. door Hilde Breunissen Amsterdam - Hij kreeg onlangs de prestigieuze Van Dalsum-to- neelring, uit handen van collega acteur en goede vriend Pierre Bokma. Behalve acteur is Gijs Scholten van Aschat (44) regis seur en schrijver. En als hij er tijd voor kon vrijmaken, deed hij misschien nog wel veel meer. Waarmee we meteen zijn aange land bij de kern. „Want dat is dus het probleem: ik wil te veel dingen tegelijkertijd doen." In juni heeft u avond aan avond op de planken gestaan, terwijl u overdag workshops gaf en ook al schreef aan uw nieuwste stuk voor Orkater. Beetje veel allemaal. „Dat is ook mijn probleem: dat ik van mezelf zo veel moet. Als ik dat nou eens zou kunnen veranderen! Ik heb in mijn hoofd altijd een heleboel plan nen en ideeën, ik wil mijn gren zen blijven verleggen. Als ik rust neem, moet ik dat voor mijn gevoel allemaal stopzetten. Ik ben bang dat ik niet met alles klaar kom en dan voel ik me schuldig." Is dat niet vermoeiend? „Ja, ik moet mezelf eigenlijk dwingen alles los te laten. Maar het probleem is dat ik alles wat ik doe, zo leuk vind. Ik kan moeilijk nee zeggen als mensen mij iets vragen. Daarbij moet ik ook nog geld verdienen. Want het is bij het toneel allemaal wel leuk, maar zoals Johan Cruijf al tijd zegt: ik krijg er bij de bakker geen brood voor. Dus spreek ik ook commercials in om te over leven." U heeft al zo veel prijzen en onderscheidingen ontvangen. Wat wilt u nog bereiken als ac teur? „Ik heb vele dromen, maar die hou ik voor mezelf, anders spatten ze uit elkaar. Vroeger was ik heel erg bezig mezelf te bewijzen. Nu is dat minder no dig. Ik wil gewoon plezier heb ben en leuke dingen doen: veel verschillende interessante pro jecten, waarvan ik denk dat ze goed worden." Zijn er rollen waarmee u moeite heeft? „Voor een echt realistische rol op toneel ben ik de laatste jaren huiverig geworden. Het mooie aan toneel vind ik juist datje met niks alles kunt suggereren en dat je een verhaal op heel veel manieren kunt vertellen. Dus het hoeft helemaal niet realistisch te zijn." Gijs Scholten van Aschat: „Het is bij het toneel allemaal wel leuk, maar ik krijg er bij de bakker geen brood voor. Dus spreek ik ook commercials in om te overleven." Foto: GPD/Mark Kohn Maar verder kunt u alles spe len? Zou u iemand zoals George W. Bush neer kunnen zetten, iemand van wie u hele maal geen fan bent? „Ja hoor. Sterker nog: ik speel liever onsympathieke dan sym pathieke personages. Maar sympathie hebben voor een personage is iets anders dan die figuur in werkelijkheid sympa thiek vinden." Wat is het verschil? „Bush vindt zichzelf geen lui. Hitier vond zichzelf denk ik ook geen lui, al was hij de ergste man op aarde. Als acteur ben ik verantwoordelijk voor mijn per sonage. Daar moet ik voor staan, wie het verder ook is." Ander voorbeeld dan: zou het u gemakkelijk afgaan een vrachtwagenchauffeur te spe len? „Nou nee, niet gemakkelijk. Dat heb ik niet aan me hangen. Kunt u dat niet of wilt u het niet? „Ik denk niet dat ik het echt kan. Het lijkt me wél interes sant een man te spelen die ge studeerd heeft, gefaald heeft, aan lager wal is geraakt en vrachtwagenchauffeur is ge worden. Een man die zich heeft aangepast aan die wereld. Die erin thuis is geraakt. Dat kan ik spelen, dat weet ik zeker." Wat houdt u als acteur van een goede prestatie af? „Chaos voordat ik op moet. Ik moet bij grote rollen altijd de rust hebben om me voor te be reiden. Ik moet de overgang maken van de wereld van alle dag naar de avond dat ik moet spelen. Daar moet niemands land tussen zitten: even leeg zijn, om me weer op te kunnen laden. Niets aan mijn hoofd. Even een halfuurtje liggen, een wandelingetje maken." „En niet al te uitgebreid eten van tevoren. Want dan gebeurt er te veel. Ik moet het moment aankunnen dat ik het toneel op moet. We moesten laatst in Groningen spelen. Toen had ik eerst een interview, daarna een voorbespreking en vervolgens moest ik op. Ik raakte in paniek. Ik werd ontzettend zenuwach tig en voelde me totaal niet lek ker." En dan moet u toch dat podi um op. „Ja, daar moet ik dan doorheen. Na een kwartiertje zakt de pa niek, dan zit ik weer in het stuk. Het publiek merkt er niks van, maar mijn collega's wel." U heeft er nooit een geheim van gemaakt dat u vroeger ernstig aan faalangst leed. „Klopt. En in Groningen kwam die faalangst weer even boven. Ik heb het voor een groot ge deelte onder controle. Maar af en toe moet ik dat gevecht weer zien te winnen en me er over heen zetten. Als ik dan eenmaal weer lekker heb gespeeld, ben ik alles weer vergeten." Nog andere valkuilen? „Soms moet ik uitkijken dat ik het stuk niet dichtsmeer. Dan valt er weinig te raden en laat ik te weinig over aan de verbeel ding van het publiek. Zoals een schilder soms te veel kleur ge bruikt, speel ik dan als acteur te duidelijk, vul ik te veel zelf in." „Ik wil spelen zoals Matisse schildert. Een schets is het mooist. Een paar lijnen, klaar. Hoe groter je talent, hoe min der je nodig hebt. Maar soms wil ik te veel doen, dan ver trouw ik niet genoeg op wat er al is, op wat ik al kan." En dat zegt u na al die prijzen, al die erkenning. „Maar dit is iets wezenlijks! Heel veel mensen hebben er last van. Het vertrouwen komt naarmate je ouder wordt, het komt bij mij ook wel. Het lukt me steeds beter. Maar niet al tijd." alphen aan den run - Het Cen trum Beeldende Kunst in Alphen aan den Rijn houdt zaterdag 14 augustus een actiedag om te protesteren tegen de voorgeno men sluiting van de kunstinstel ling. De gemeente Alphen heeft vori ge week bekend gemaakt vol gend jaar flink het mes te zullen zetten in een aantal voorzienin gen. B en W hebben ach onder meer voorgenomen om de sub sidie van 130.000 euro voor het Centrum Beeldende Kunst stop te zetten. In de praktijk bete kent dit dat deze instelling haar deuren moet sluiten. Het CBK spreekt van 'kapitaalvernieti ging' en 'wanbeleid'. Het CBK-Alphen bestaat nu vier jaar en herbergt de Stadsgale- rie, de Kunstuitleen en Staa-ga- lerie. Volgens het CBK is de in stelling één van de belangrijke culturele speerpunten in het masterplan van het nieuwe stadshart van Alphen aan den Rijn. Het gebouw is een paar jaar terug speciaal daarvoor ontworpen. Dit alles nu wegbe- zuinigen is 'een onacceptabele uitholling van het culturele aanbod in Alphen aan den Rijn', vindt de instelling zelf. Het CBK vraagt zich af hoe het mogelijk is dat de gemeente nog geen vijf jaar geleden een nieuw gebouw laat ontwerpen, miljoenen guldens heeft uitge trokken voor gebouw, inrich ting en personeel, en dit nu, om 130.000 euro te besparen, alle maal om zeep helpt. 'Een beter voorbeeld van kapitaalvernieti ging is ondenkbaar', aldus het CBK in een pamflet waarin de Alphense bevolking wordt op geroepen adhesie te betuigen. De gemeente zou ondertussen ook nog eens flink wat geld over de balk gooien omdat het een extern bureau heeft ingehuurd dat het functioneren van het CBK in het nieuwe gebouw eva lueert. Die evaluatie is door de aangekondigde bezuiniging volstrekt overbodig. „De belas tingbetaler betaalt dus mee aan dit wanbeleid", aldus het CBK. De gemeente wordt er ook van beschuldigd tal van afspraken te hebben geschonden en geen antwoord te hebben op vragen als: 'wat gaat er nu met de Kunstuideen gebeuren' en 'wat gebeurt er nu met de kunst in de openbare ruimte'? „Wij vin den dat de bewoners van Al phen aan den Rijn recht heb ben op een bestuur dat eerst nadenkt voordat het ad hoe en zonder enige notie van de ge volgen gaat snijden." De gemeente zou met haar be leid ook veel schade toebren gen aan de goede samenwer king tussen professionals, vrij willigers en de overheid, zoals dit bij het CBK-Alphen gestalte heeft gekregen. „Het CBK is een relatief goedkope instelling met veel vrijwilligers en met slechts twee part-timers in dienst die met elkaar verantwoordelijk zijn voor een groot aantal acti viteiten. Het is in onze ogen on verantwoord om op basis van een bezuiniging van 130.000 euro dit alles kapot te maken en het nieuwe stadshart al voor het klaar is een belangrijke instel ling als het CBK te ontnemen." Tilburg/ANP - Tilburg heeft in het nieuwe theaterseizoen geen podium voor theaterkunst. Door het faillissement van de Tilburgse Kunststichting moet theater De Vorst al zijn voor stellingen voor het seizoen 2004-2005 afzeggen. Een woordvoerder vreest dat ook het seizoen 2005-2006 in gevaar komt omdat in januari 2005 al een programma gemaakt moet worden. Het gaat om ruim honderd voorstellingen en een twintigtal cursussen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat De Vorst in september 2004 zou door starten, maar dit lukt niet De gemeente wil het theater nu op 1 januari 2005 weer openen. Dit is volgens de woordvoerder niet zinvol omdat dan geen voor stellingen meer te boeken zijn voor het seizoen 2004/2005. Expositie bij Centrum Beeldende Kunst in Alphen aan den Rijn beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Gerrit Offringa, ruimtelijk werk. Prijzen: 6400 tot en met 19.000 euro. Te zien: t/m 29/8, wo t/m za n-17 uur, zo 13-17 uur, Centrum Beeldende Kunst Castellumstraat ie. Alphen aan den Rijn. De levensgrote sculpturen die de Friese kunstenaar Gerrit Of fringa bij het Centrum Beelden de Kunst in Alphen aan den Rijn exposeert, hebben bijna al lemaal met elkaar gemeen dat ze mensen uitbeelden. Toch zijn ze stuk voor stuk zeer ver schillend. Elke keer opnieuw bedenkt Offringa een heel an dere voorstelling. De beelden zijn namelijk niet alleen maar fraaie ruimtelijke objecten. Ze dienen vooral om verhalen te vertellen. Bijvoorbeeld over twee verdrietig ineengedoken figuren van een man en een vrouw. 'Birdman and ladybird', luidt de titel van dit werk. Met de handen voor hun gezichten zit ten ze gehurkt tegenover elkaar. Voor de rest zien ze er heel ver schillend uit. De man heeft een hobbelig zwart lichaam van purschuim, het lijf van de vrouw is daarentegen uitge voerd in glad gepolijst wit gips en haar hoofd is bedekt met ve ren. Van welk drama we hier getuige zijn, is niet bekend, maar dat de man en de vrouw, ieder opgesloten in hun eigen verdriet, mijlenver van elkaar verwijderd zijn, is pijnlijk dui delijk. Voorlopig zullen deze vogels niet meer vrolijk rond- fladderen. Offringa is er een ster in eeu wenoude thema's uit de kunst op een verrassende manier vorm te geven. Behalve dat hij een originele visie heeft, be schikt hij over een zeer goede techniek, waardoor alles wat hij maakt er levensecht uitziet. Bo vendien werkt hij vaak met on gebruikelijke materialen. Zo staat naast het treurende vogel paar een naakte man wiens uit hout gesneden lichaam bedekt is met een netwerk van twijgjes. Aan de bovenkant loopt zijn lijf uit in een enorme bos takken. Hij heeft geen hoofd en geen armen. In plaats daarvan maakt hij met de opgeheven takken een wanhopig gebaar. Onmid dellijk doet hij daardoor denken aan in bomen veranderende mythologische figuren uit de klassieke oudheid. Ronduit luguber is een men senkop die Offringa maakte van slakkenhuisjes. Alleen bij een van de ogen is nog een stukje huid zichtbaar. 'Memento mo- ri' (bedenk dat je sterfelijk bent) heet dit beeld. Maar ook zon der die titel is direct toidelijk dat het hier gaat oveJverganke- lijkheid en dood. Hoe veelzijdig Offringa met zijn kunst bezig is, blijkt uit een beeld dat Wj maakte over de bijbelse figuur Bathseba. Vol gens het verhaal werd zij, ter wijl zij buiten aan het baden was, gezien door koning David, die meteen verliefd op haar werd. Offringa greep dit onder werp niet aan om, zoals in de beeldtraditie gebruikelijk is, een mooie naakte vrouw af te beel den. In plaats daarvan heeft hij een douchecabine neergezet met ontelbare verticale draad jes waaraan waterdruppels van siliconenkit hangen. Bathseba is nergens te bekennen, maar de cabine, gecombineerd met de titel 'Bathseba's bath', zorgt er toch voor dat we ons, evenals bij de andere beelden het geval is, het verhaal herinneren. Qy - Nederlandse fans hebben er 22 jaar op moeten wachten, maar gisteravond was het dan jiver. Ruim 32.000 mensen zongen in de Amsterdamse Arena mee toen Simon Garfunkel we- a J gehore brachten als Bridge over Troubled Water en The Sound of Silence. Het vorige concert jalpd van het legendarische folkpopduo had plaats in de zomer van 1982, in De Kuip in Rotter- ;rraflanwez'gen kenden de 'golden oldies' Paul Simon (61) en Art Garfunkel (62) nog van de tijd jtj^hun hoogtepunt waren, de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Veel veertigers en vijftigers de Arena gekomen om hun New Yorkse idolen te zien. Het Amsterdamse stadion zat vrijwel |tr Jol. De Everly Brothers, de muzikale inspirators van het duo, vervulden een speciale gastrol hal- Tb show. Zij lieten vier van hun eigen successerrhoren voor het uitzinnige publiek. Rick Nederstigt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 21