KUNST CULTUUR
Voortaan elke ochtend: Leidsch Dagblad.
Mijn wereld, mijn krant.
Werchter strijdt tegen woekerhandel
Projecties van de
nuttelozen van de nacht
Stilstaan, herdenken^
en beleven met 5
KunstKlank koor
Leidsch ifiS Dagblad
1. Loop naar de brievenbus.
2. Haal Leidsch Dagblad uit de brievenbus.
3. Schenk een kop thee/koffie in.
4. Genieten maar.
Ochtendgymnastiek
theater recensie
Dick van Teylingen
Voorstelling: Zuur van Carver. Eindregie:
Gerardjan Rijnders. Spel: Joop Admiraal,
Leny Breederveld, René van 't Hof en
Beppie Melissen. Gezien in het
LAKtheater op 4 mei, herhalingen tot en
met zaterdag.
Er schijnt altijd een moment te
moeten komen dat de Raad
voor de Kunst voorstelt de mijl
palen langs de weg van het Ne
derlandse theater om te duwen.
Het lijkt de onstuitbare loop der
dingen. Vernieuwers ploeteren
een tijd in de marge, krijgen
langzamerhand waardering en
voet aan de grond en maken
school. Dan volgt bijna onver
mijdelijk het moment dat de
vernieuwers zelf niet meer
voorgedragen worden voor
subsidie en hun opvolgers wel.
Zo is dat in het recente verle
den met Maatschappij Discor-
dia gegaan, De Appel en Orka-
ter zijn via een omweg aan op
heffing ontsnapt, en nu dreigen
onder meer danseres Truus
Bronkhorst en theatergroep
Carver te sneuvelen. Wanneer
de referentiepunten in het the
aterlandschap een fletse afspie
geling van zichzelf geworden
zijn, is die gang van zaken geen
bezwaar: hartelijk dank, maar
uw product is uitgewerkt.
Deze week kunt u onderzoeken
of dat voor Carver geldt. Vijf
avonden staat de groep in het
LAKtheater met hun voorstel
ling Zuur. De vrijdag- en zater
dagavond zijn al uitverkocht,
wie eerder wil komen, moet
snel bellen. Dat zegt iets over
de populariteit van de groep die
in het mimecircuit begon, haar
producties nog steeds improvi
serend laat ontstaan met veel
nadruk op beweging, maar nu
ook een bundel met toneeltek
sten heeft uitgebracht
Carver is al aardig wat jaren ar
rivé, maar resultaten uit het
verleden zeggen niets over de
voorstellingen van nu. Zuur
dus. Het uitgangspunt is bijna
een open deur: vier mensen in
een café. Hun kleding en haar is
net iets te onecht geldeurd: te
oranje, te zwart, te paars en te
turkooizen Het behang heeft af
geronde geometrische patro
nen k la jaren zestig/zeventig.
De barkrukken hebben hoef
ijzers aan de achterkant. De
vorm zegt over de inhoud: hier
zijn mensen die hun beste tijd
gehad hebben op zoek naar ge
luk. Brels 'nuttelozen van de
nacht'.
In gesprekken die over niks lij
ken te gaan introduceren ze een
'afwijkend' echtpaar, twee
mensen die heel gelukkig met
elkaar zijn. Alles wat ze doen is
verdacht; te onnadenkend of
juist te attent, te opvallend of
juist te alledaags. Zoals zij zich
een keer vergiste in het super
marktkarretje en dat toen heel
overdreven teruggaf. Hoe hij
haar aanraakt en streelt; de bar
keeper doet het precies en uit
gebreid voor bij de paarse
pruik. Via hun eigen angst ko
men ze op genitale martelin
gen. De stamgasten projecteren
al hun emoties, obsessies en
frustraties op de onbetekenen
de handelingen van anderen.
De vier in de bar kennen elkaar
van haver tot gort en zijn totaal
vertrouwd met eikaars eigen
aardigheden. Hun samenzijn
wordt een paar keer onderbro
ken door gasten van buiten.
Een dronken oude man is de
aanleiding voor een mooie
langzame choreografie. Een ne
ger maakt de vastgeroeste
vrouw aan de bar binnen de
kortste keren helemaal los. De
vrouw van het besproken echt
paar komt haar man zoeken. Ze
hebben alledrie rubberen mas
kers op, levensecht, maar onna
tuurlijk in hun statische uit
drukking. Ze doen sterk denken
aan de schilderijen van Ensor.
Mensen hebben hun verwach
tingen, krijgen teleurstellingen
te verwerken, kunnen of durven
niet langer authentiek te zijn,
en hun aanpassing maakt sur
realistische wezens van hen.
Dat is wat gastspeler Joop Ad
miraal en de harde Carver-kem
Leny Breederveld, René van 't
Hof en Beppie Melissen met
veel humor en een indrukwek
kende timing overbrengen in
een eenvoudige, maar heel pre
cieze en indringende voorstel
ling. Dat doet de groep wel va
ker. Zijn succes en kwaliteit re
denen voor bedrijfsbeëindi
ging?
woensdag 5 MEI 2004 m
muziek recensie
Lidy van der Spek
Concert: KunstKlank koor o.l.v. Herma
van Piekeren, m.m.v. een ad-hoc orkest,
Tannie Willemstijn (sopraan), Jean-Léon
Klostermann (tenor), David Cohen
(countertenor), Michel Poels (bariton) en
leden van het R.K. Fanfarekorps Excelsior
Noordwijk. Gehoord: 3/5, Grote of St
Jeroenskerk, Noordwijk-Binnen.
Herhaling 4/5
'Stilstaan, Herdenken, Beleven',
onder deze titel verzorgt de
Noordwijkse Stichting Kunst-
Klank in het vijfde jaar van haar
bestaan een indrukwekkend
concert op 3 en 4 mei waarin
niet alleen de Tweede Wereld
oorlog wordt herdacht maar
ook de slachtoffers van van
daag. Opvallend veel jongeren
zingen mee, of spelen in het or
kest, wat deze uitvoering met
André Campra's Requiem en
Henry Purcell's Funeral Senten
ces tóch op een bijzondere ma
nier actualiseert.
Campra werd opgeleid tot
priester-musicus, met de na
druk op musicus. Op z'n 34ste
mocht hij vier maanden in Pa
rijs studeren, waarna hij werd
aangesteld als muziekmeester
aan de Notre Dame. Maar al
snel hield hij de kerk voor ge
zien en concentreerde hij zich
op opera. Zijn belangrijkste bij
drage aan het Franse muziek
theater is dan ook de opéra-bal-
let, een mengsel van 'Franse
délicatesse en Italiaanse vivaci-
té' zoals hij zelf zijn werk ty
peerde. Juist deze mix maakt
Campra's Requiem zo uniek.
Eeuwig licht, geen vrees voor
het kwaad, overgaan van de
dood naar het leven, hemel en
aarde vol van Gods heerlijk
heid, eeuwige rust, dat is de ro
de draad van zijn verhaal. Hel
lepijn en leeuwenmuil zijn
daaraan ondergeschikt.
Onder leiding van de enthousi
aste, bevlogen dirigerende Her-
ma van Piekeren zingt het
KunstKlank projectkoor 'op
vleugelen der dageraad'; tin-
telfris, transparant, verend vi
taal. Samen met een even e\g
pressief, energiek klein ad-l)r
orkest, waarin enerzijds eenjj
heerlijk continuüm van orgfo
contrabas, cello, even gekntj,
met een licht archaïserend^
theorbe, anderzijds flitsend^
violen (met name de eerste^
ten én een moderne zilveretf
dwarsfluit. Beetje vreemd, n
het doet niets af aan de schq
heid en de uitvoering van di
ontwapenende dodenmis. S J
pranen en alten zijn klankvL
Ier, pregnanter dan de mani'
Maar de heren zingen zo irn
mend, met zoveel overgavei
de balans er nauwelijks onq'
lijdt. Campra ademt, leeft.
Henry Purcell smeedt een hr
eigen taal, vermengt het En£
se idioom subtiel en vol een
voud met Franse en Italiaan
snuljes. Vooral zijn vocale m
ziek is subliem door zijn stef
affiniteit met de menselijke'
stem. Bewegelijk, vol gepasf
neerde treurnis in haar licht
flakkerende stem, zingt de
praan Tannie Willemstijn Pt
cell's 'Blessed Virgin's Expol
lation' waarin Maria vol vrej.
voor de toekomst haar nog j
ge zoon Jezus zoekt. Zij roej;
de engel Gabriël om hulp 'It,
I call: Gabriel! He comes no|
intens evocatief door Willei^
tijn gezongen. 1
Imposant blazen vier leden 1
het R.K. Fanfarekorps Excety
plechtig, in omfloerste tintel
koraalachtige melodieën va»
achter uit de kérk over de h<^
derden hoofden heen. Zij va
binden de teksten van Purctj
'Funeral Sentences', door ei,
aantal koorleden met contii
um betekenisvol en fraai hog
geen vertolkt, in samenspraj
met de vier solisten. De opl^
ende en uitstervende dynanjj
in deze treurmuziek (1695)
wordt uitstekend gedoseerd
Helderheid staat hoog in hej
vaandel. Van de solisten is
leen de jonge countertenor^
niet tegen zijn taak opgewas.
sen. Zijn stem is te klein en
houdt zijn klankkleur niet in
dalende lijnen. Bariton en te
overtuigen door hun gevoel
voor drama, uitstekende diq
en warme timbre.
Pink is een van de trekpleisters van Werchter Rock dat binnen een mum van tijd was uitverkocht. De organisatoren vrezen een woekerhandel
in kaartjes. Foto: AP
werchter - De organisatoren van het Belgi
sche popfestival Rock Werchter (1 t/m 4 ju
li) binden de strijd aan tegen de woeker
prijzen die momenteel op internet gelden
voor toegangsbewijzen. De organisatie
werkt samen met onder meer het parket
van Leuven en de dienst Internet Opspo
ringen van de federale politie.
Vorige week werd bekend dat alle 60.000
beschikbare combitickets voor vier dagen
Rock Werchter in de voorverkoop de deur
uit zijn. Dat is ook het geval voor de dag
kaarten van 4 juli. Alleen voor 1, 2 en 3 juli
zijn nog dagtickets beschikbaar.
Enkele dagen later doken al de eerste be
richten op over aanbiedingen op internet
waarbij tot vier tot vijf keer zoveel werd ge
vraagd voor de combitickets als de oor
spronkelijke verkoopprijs (112 euro).
De organisatoren doen een oproep om elke
aanbieding van kaarten tegen abnormaal
hoge prijzen via het internet of een ander
kanaal te signaleren via het mailadres
klachtenoverwoekerhandelrockwerchter-
.be.
De Belgische justitie kan winsten die via
woekerhandel gegenereerd worden op ba
sis van de prijzenwet van 1945 en de be
sluitwet van 1946 op de woekerhandel in
beslag nemen. Rechters kunnen op basis
van deze wetten eveneens gevangenisstraf
fen van één maand of langer opleggen
evenals boetes van 550 tot 5,5 miljoen euro.
Rock Werchter, waar jaarlijks ook veel Ne
derlanders op afkomen, behoort tot de
grootste popfestivals in Europa. Dit jaar
verzorgen onder anderen Pink, David Bo
wie, Lenny Kravitz en The Black Eyed Peas
optredens.