KUNST CULTUUR Zimbabwaanse kunst in kasteel Oud-Poelgeest Alle belangrijke galeries terug op vernieuwde KunstRAl' De creatieve klass Rotterdam betaalt ni méér voor 'North Sei Zestig beeldhouwers tonen werk in park en Oranjerie Samenwerking Björn en Joop Nederlandse wint Britse kunstprijs Literatuurfestival in Berlijn Berliner en Wiener samen Batzorgel opnieuw op cd Donald Duck in museum Directeur Anneke Oele optimistisch over toekomst Bijzonder lunchconcert in Kapelzaal Paul Verhoeven naar Cann< vrijdag 30 april 2004 Björn Ulvaeus. Foto: AP Amsterdam - Joop van den En- de's Stage Holding wordt ver antwoordelijk voor het uitbren gen van de musical Mamma Mia! in anderstalige versies. De musical zal de komende jaren op de planken komen in Italië, Frankrijk, Rusland, Polen, Bel gië, Portugal, Tsjechië, Honga rije, Griekenland en Turkije. Er is een overeenkomst gesloten tussen Stage Holding en het speciaal voor Mamma Mia! op gerichte Little Star, het bedrijf van Abba's Björn Ulvaeus en Benny Andersson. Little Star is zeer te spreken over de Neder landstalige en Duitstalige ver sies die Van den Ende al heeft uitgebracht. londen - De Nederlandse Sas- kia Olde Wolbers heeft een gro te Britse kunstprijs, Beck's Fu tures 2004, gewonnen (24.000 Britse pond). De 33-jarige kun stenares ontving de cheque uit handen van Yoko Ono, de we duwe van John Lennon, in Lon den. Olde Wolbers maakt ab stracte en surrealistische video kunst. Zij won met haar video- installatie 'Interloper'waarin een stem van een comateuze man wordt gevolgd tijdens een tocht door een ziekenhuis. berlun - Achttien Nederlandse en Vlaamse auteurs nemen vol gende maand (van 12 tot en met 18 mei) in Berlijn deel aan een festival over van oorsprong Nederlandstalige literatuur. Onder de auteurs die naar Ber lijn afreizen zijn Adriaan van Dis, Arnon Grunberg, Geert Mak en Hugo Claus. Van veel schijvers verschijnt dit jaar in Duitsland een boek in vertaling. berlun - De wereldberoemde Berliner en Wiener Philharmo- niker geven op 2 april 2005 voor het eerst gezamenlijk een con cert in de Duitse hoofdstad Ber lijn. Dat heeft de Berlijnse chef dirigent Simon Rattle meege deeld. Volgens hem komt daar mee een 'einde aan een rivali teit uit een andere eeuw.' katwijk - Er is een nieuwe cd verschenen van organist Rob van Efferink die het Batzorgel in de Vredeskerk in Katwijk aan Zee bespeelt. Met de cd wil de Batzcommissie het instrument onder de aandacht houden. De eerste cd met Batzorgelmuziek verscheen in 1997. oegstgeest - Stenen beelden van zestig beeldhouwers uit Zimbabwe zijn vanaf morgen te zien in en om kasteel Oud- Poelgeest in Oegstgeest. In het park rondom het kasteel staan de grotere beelden, in de Oranjerie de kleinere werken. Een aantal kunstenaars is gedu rende de expositie, die duurt tot en met 1 augustus, aanwezig om uitleg te geven over de beelden en voor het geven van demonstraties en culturele workshops. De meeste Zimbabwaanse beeldhou wers zijn in hun land zeer bekend. Alle kunstwerken zijn geselecteerd op hun artistieke waarde, de kwaliteit van de ge bruikte steen - serpetijn, marmer en (half) edelgesteenten - en de door de kunstenaar gehanteerde individuele stijl. De kunstenaars zijn veelal geïnspireerd door de vele culturele en spirituele tra dities die hun land rijk is. Ze onder scheiden zich duidelijk van wat be kendstaat als de toeristenkunst. De tentoonstelling is een initiatief van Gallery Sonda uit Den Haag in samen werking met Kasteel Oud-Poelgeest. Een deel van de opbrengst gaat naar Hivos (Humanistisch instituut voor ontwikke lingssamenwerking) dat daarmee een cultureel ontwikkelingsproject in Zim- Amstelveen - Donald Duck, ontsproten aan het brein van Walt Disney en ongetwijfeld de populairste eend ter wereld, viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag. In Nederland wordt dit feit gevierd met een publicatie en tentoonstelling in het Cobra Museum in Amstel veen. Daar is onder meer het werk te zien van Carl Barks (1901-2000) die van 1942 tot 1966 deel uitmaakte van de anonieme groep van honderden Disney-tekenaars die een bijdrage leverden aan de strip verhalen-productie. Barks bedacht onder meer Duckstad, Kwik, Kwek en Kwak en vele andere figuren rondom Donald Duck. Hij krijgt op de expositie een postuum eerbetoon met een aantal fraaie op Do nald Duck geïnspireerde litho's. De expositie 'Donald Duck 70 jaar jong* in het Cobra Museum (Sandbergplein 1-3, Amstelveen) duurt tot en met 29 augustus. De openingstijden zijn van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Foto: ANP door Franfoise Ledeboer Amsterdam - KunstRAl-direc teur Anneke Oele heeft er alle vertrouwen in dat de jubileu meditie 'Close Connections' volgende week net als vorig jaar rond de 16.000 bezoekers zal trekken, en wie weet zelfs meer. „De nieuwe opzet van de beurs is vorig jaar een succes geble ken. Ik vroeg laatst aan oprich ter Wim van Krimpen de maxi male belangstelling voor de beurs te schatten. Vroeger was er alleen de KunstRAl, maar omdat er nu ook andere beur zen zijn, hield hij het op 18.000 bezoekers. Dat vind ik een mooi streefcijfer, veel voller moet het niet worden", zegt Oele. De twintigste galeriebeurs voor hedendaagse kunst in de RAI-Parkhal duurt van 5 tot en met 9 mei en telt net als vorig jaar rond de honderd deelne mers. Voormalig galeriehouder Oele vraagt haar oud-collega's zelf of ze willen deelnemen maar laat de uiteindelijke selectie aan een commissie van vakgenoten over. Ze is er trots op dat op de tweede editie van de vernieuw de beurs alweer alle belangrijke Nederlandse galeries van de partij willen zijn: „Het was spannend wie als eerste over de brug zou komen, dat bleek Fons Welters. Maar ook Paul Andriesse en Lumen Travo zijn terug en er zijn enkele verte genwoordigers van de jongere generatie galeriehouders. Bo vendien laten we de nieuwste ontwikkelingen in de Europese galeriewereld zien met deelne mers uit Duitsland en België." De koersverandering van de KunstRAl was dringend nood zakelijk door de terugval van het aantal bezoekers van 25.000 in 2001 naar 14.000 in 2002. Oorzaak was de economische recessie maar ook de toegeno men concurrentie van beurzen als Art Rotterdam en Major Art Fair. Bovendien koos een aantal gerenommeerde avant-garde galeries om kwalitatieve rede nen voor deelname aan Art Rot terdam en bleef weg van de de KunstRAl. Om het tij te keren werd geko zen voor 'minder deelnemers en meer kwaliteit'. Omdat de KunstRAl voor velen toch wat wils wil blijven bieden, werd een onderverdeling aange bracht in de segmenten heden daags/modern (70 procent) en keramiek/glas/sieraden (30 procent). Wie eenmaal is toege laten, is het jaar daarop echter niet automatisch verzekerd van een plek. De commissie wil eerst het tentoonstellingspro gramma beoordelen en selec teert alleen de hoogste kwali teit. Bovendien werd besloten met reducties van standprijzen solopresentaties te stimuleren. „Want ook die komen de rust en kwaliteit van de beurs ten goede. De bezoeker krijgt daar mee bovendien een completer beeld van de kunstenaar", weet Oele uit ervaring. Het aanbod op de beurs toont net als dat op Art Rotterdam de nieuwste ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. Oele: „Maar daarnaast presenteren we ook de meer klassieke kunst op de beurs. Zo blijven de bronnen van de hedendaagse kunst steeds zichtbaar." Met de nodige 'extra's' probeert de KunstRAl een breed en liefst ook nieuw publiek te trekken. Het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) viert zijn tienjarig bestaan op de Kunst RAl met de centrale tentoon stelling 'Something Happened', waarop de jonge kunstenaars Lara Almarcegui, Manin de Boer, Gertjan Koeken en Meivin Moti het thema 'geheugen en herinnering' zullen verbeelden. Het Fotomuseum Den Haag presenteert twaalf fotografen, onder wie Erwin Olaf en Koos Breukel, die twaalf acteurs, ac trices en gezelschapsleiders portretteerden die van belang zijn voor de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Het tijdschrift Kunstbeeld organi seert dagelijks talkshows over onderwerpen als museale ont wikkelingen, kunst verzamelen en professionalisering van gale- Anneke Oele: „Bezoeker krijgt een completer beeld van de kunstenaar." Foto: GPD/Ramon Mangold ries. Nieuw is 'De Dag voor de beginnende kunstverzamelaar' waarop zo'n honderd begin nende verzamelaars worden rondgeleid door gerenommeer de kunstverzamelaars. Tien kunstenaars zijn genomi neerd voor de KDR KunstRAI- prijs: een onderscheiding voor de meest veelbelovende jonge kunstenaar. De prijs bestaat uit het produceren van een catalo gus en een solostand op de vol gende KunstRAl. De KunstRAl 2004 'Close Con nections' (Parkhal, RAI Con grescentrum), van 5 t/m 9 mei. Openingstijden: op 5 mei van 18.00 tot 22.00 uur, 6 t/m 9 mei van 11.00 tot 19.00 uur en op 7 mei tot 22.00 uur. NOODZAKELIJK KWAAI babwe ondersteunt. Voor dit project wordt tijdens de expositie ook een kunstveiling gehouden. De workshops en demonstraties worden verzorgd door Euwitt Nyanhongo, Shel- ton Mubayi, Tinei Mashaya, Vengai Chi- wawa en Godfrey Kututwa. Deze kunste naars hebben ook beelden staan op de tentoonstelling. Voor meer informatie: 070-3656859. muziek recensie Lidy van der Spek Concert Jeanne Lyklema (cello) en Natasja Douma (piano). Gehoord: 29/4, KapelzaaJ, Leiden. Pianist Natasja Douma is een goede bekende in de lunchcon certen van de Kapelzaal, in so lo-optredens én in klein-en- semble formatie. Deze keer speelt ze met de cellist Jeanne Lyklema (1978) en dat pakt goed uit. Met twee cellosonates, van Kodaly en Chopin, introdu ceren zij zich indrukwekkend. Beide componisten zijn be paald niet beroemd geworden vanwege hun cellosonates Ko- dély schreef deze (opus 4) aan het begin van zijn compone rend leven, terwijl de Sonate in g het laatst uitgegeven werk van Chopin is. Het componeren ging bij Chopin met grote moeite en inspanning gepaard, vooral omdat hij zocht naar nieuwe uitdrukkingsmiddelen, zoals hij die in de Polonaise- Fantasie al had uitgewerkt. Deze (overigens enige) celloso nate, waarin Chopin zich op vallend verwijdert van de 'ro mantische' stijl, voelen Lyklema en Douma goed aan. In Cho- pins tijd werd er afkeurend over geschreven: 'niets dan mateloze wildernissen en woestijnen, met slechts hier en daar een kleine bloem'. Zó speelt dit tweetal ook, wild, rauw, harts tochtelijk, meestal zonder de grote lijn uit het oog te verlie zen, en zonder erin te zwelgen. Een enkele keer krijg je het ge voel dat Lyklema's spel wat sta tisch wordt, dat er niet helder wordt gefraseerd. Maar meestal zijn ze eensgezind als in de hef tig tegen elkaar opbotsende dialoog in het Allegro modera to. Ook in langzame, breed ge dragen melodielijnen ontstaat er en intens samenspel. Douma zou het soms met wat minder pedaal kunnen doen. Kodély's Sonate getuigt van stil le wateren. Lyklema kan de die pe gronden in de eerste aan loop nog niet helemaal peilen, maar allengs verkent en prakti- zeert zij haar eigen diepte, dus ook die van Kodély, steeds fraaier. Douma is opvallend muzikaal gegroeid, haar spel sprankelt, biedt ruimte voor rust, maar is ook in staat om te gloeien in kleurrijk samenspel. Heel bijzonder om met deze twee sonates een lunchconcert te vullen! De oudste schouwburg van Ne derland viert in 2005 het 300-ja rig bestaan. Een jaar later is het precies 400jaar geleden dat Rembrandt, de grootste schilder van zijn tijd, het levenslicht zag. Afgelopen week maakte Paul Koek bekend dat hij, één van de toonaangevende theatermakers in Nederland, zijn subsidie van 600.000 euro wil aanwenden om in het Scheltema- complex een pro fessioneel mu ziektheatergezel schap te vestigen. Kortom, er staat de komende tijd wat te gebeuren in Leiden! Achter de scher men werkteen aantal mensen hard aan plan nen om de jubi lea niet onopge merkt voorbij te laten gaan. Om daarmee de stad nadrukkelijk op de kaart te zetten. Dat zijn niet al leen ambtenaren van de gemeente, ook de eerste pri- vé-personen laten proefballon nen op. Zoals de kunstenaar Koen de Vries. Die afgelopen week in deze krant een idee lan ceerde om in het water van de Oude Vest een soort verbindend element te maken tussen Laken hal en schouwburg. De Vries - van Haagweg 4 - put inspiratie en motivatie uit een boek van de Amerikaan Richard Florida. Het is getiteld 'The Rise of the Creative Class'. De profes sor van de Carnegie University uit Pittsburgh poneert daarin interessante stellingen. Hij kop pelt economische groei aan wat een stad te bieden heeft aan randvoorwaarden die het leven aantrekkelijk en aangenaam maken. Hij ziet een creatieve klasse ontstaan van jonge, hoog opgeleide professionals - op wie straks de economie draait - die wil wonen en werken in een leefgebied waar hoge prioriteit wordt gesteld aan zaken als een bloeiende kunstenaarsscène, aan etnische en culturele diver siteit, aan recreatieve mogelijk heden en in een regio waar tole rantie hoogtij viert. Universiteit, hightech faciliteiten, het telt al lemaal mee. Florida maakte eigenhandig een indexering van grote, middel grote en kleine urbanisatiege- bieden in de VS en kwam tot op vallende conclusies. Niet de ge kende steden als New York, Chi cago en Los Angeles zijn 'the place to be', maar veel minder AD VAN KAAM bekende grootheden als Au San Diego en Seattle. Daar genwoordigde combinatie voorwaarden te vinden wa op doelt. Op nummer 1 pk hij San Francisco. Dat wek minder verwondering. HetI culturele leven gekoppeld a de bijna spreekwoordelijke rantie alsmede het prima u en werkklirru zet de stad va Golden Gate Bridge al sim jaren zestig oj Het zou inten sant zijn om theorie en in ring van de rikaanse eco ook eens los ten op Neder Dat is moeil omdat je api nu eenmaal met peren ku vergelijken - Amerika is N land niet. Bo dien zijn de die Florida gt bruikt hier hij één, twee, dri1 voorhanden. vergt studie. Maar toch. Omdat de hoorn raar ontegenzeggelijk een p, heeft - dat ziet een blinde -| mer ik er zo maar wat op lo Zou Amsterdam hier de lijsi aanvoeren, of is het modern Rotterdam de hoofdstad all voorbij? Waar staat Den Ha en scoort Groningen nog eel punt? En waar, dat is natui de kern van het verhaal, is) den als stad van de toekorm dit plaatje in te kleuren? In\ toptien? Of ergens rond nui\ mer 39? Je weet het niet, je i alleen maar speculeren. Wat ik wél weet, is dat er in komende jaren kansen liggi om te stijgen op die vooralsl imaginaire lijst. Aan belang randvoorwaarden voldoet 2 den op voorhand. Mooie hij sche stad, universiteit, musi kunstenaars, LUMC, Bio Scj Park, centrale ligging, Groes Hart, strand etc. Nu nogflin wat 'upgraden' en daarvool die jubilea en bijvoorbeeldï initiatief van Koek uitermd schikt. f Kunstenaar Koen vertelde fij sen neus en lippen door daw zijn exemplaar van Florida, boek cadeau heeft gedaan dj wethouder Hessing van cull Ik zou zeggen: lezen dat boa Om het dan zo snel mogelijk te lenen aan collega-wethou Geertsema van economisch ken. Cultuur en economie a onlosmakelijk aan elkaar vt bonden. rotterdam/anp - Rotterdam betaalt voor het North Sea Jazz Festival vanaf 2006 jaarlijks 750.000 euro. Dat blijkt uit schriftelijke afspraken tussen de gemeente en Mojo Concerts, de organisator van het grote jazzevenement. De gemeente Rotterdam stelt tot en met 2015 per jaar 450.000 euro beschik baar. Evenementenhal Ahoy", waar North Sea gaat plaatsvin- - den, verleent daarnaast jaarlijks een huurkorting van 300.000 euro. Den Haag had voor het behoud van het festival een zelfde be drag over. De gemeente zegde het festival eind maart een eindbod van 600.000 euro per jaar toe. Het Haagse stadsbe stuur wilde ook verkeersmaat regelen betalen, die 150.000 eu ro zouden bedragen. Mojo Concerts kwam uiteindelijk niet tot overeenstemming met Den Haag en koos ervoor het jazz festival per 2006 naar Rotter dam te verhuizen. De gemeente Den Haag stuur de 22 maart nog een boze brief naar Rotterdam, waarin het na burige stadsbestuur werd ver weten dat het met gemeen schapsgeld de prijs voor het binnenhalen van North Sea op dreef. In een antwoord op 5 april wijst de gemeente Rotter dam dat verwijt van de hand. Volgens Rotterdam werd pas subsidie verleend, nadat duide lijk was geworden dat de nisatie van het festival er Den Haag niet uitkwam. Rotterdamse stadsbei schrijft verder dat het Nortl Jazz vooral om 'technische gelijkheden' ging. Het gek een 'ondergeschikte rol' ben gespeeld. Ook directeur T. van den I van het festival zei donde dat het niet om het geld toen North Sea Jazz voor terdam koos. Het ging hen om dat na 2005 het Nederl Congres Centrum (NCC), het festival tot nu toe pl vindt, veel kleiner is. D< meente Den Haag heeft 1 ten een deel van het geboi laten slopen om ruimte te ken voor het nieuwe kaï van de Europese politieorj satie Europol. Tenten aan het NCC, die ee ternatief voor de hal zoi moeten bieden, zouden vol Van den Hoek niet voldoen zou te veel geluidsoverlast omliggende woonwijken I kenen. Ook zag Van den 1 het niet zitten dat de geme de weg langs het NCC drie ken wüde sluiten voor vei om North Sea de ruimte t{ ven. Het ging om de Johan de 1 laan, een doorgaande weg de kust, waarover onder i de vrachtwagens van No Line rijden. cannes - Regisseur Paul Verhoeven komt half mei naar het 5 Filmfestival van Cannes om zijn nieuwe film 'Zwartboek' te senteren. Verhoeven gaat er onder meer praten met buitenlai investeerders voor zijn eerste Nederlandstalige filmproject in t| tig jaar. 'Zwartboek' is een thriller over een joodse onderduil) die in de oorlog als dubbelspion bij de Duitsers infiltreert) hoofdrollen worden vertolkt door Carice van Houten, Halina Ij en Dolf de Vries. Het scenario komt van Gerard Soeteman, met Verhoeven eerder 'Turks Fruit', 'Soldaat van Oranje', 'Spetter^ 'De Vierde Man' maakte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16