Publieke Omroep
scoort voldoende
MEDIA
Hitlijst: naast airplay downloads meetellen
Onbekende kinderen
van Kamp Westerbork
Een glijdend doodsbericht
De zakdoek van David Beckhan
Regisseur en SBS ruziën over docu
Bedenker
Rijdende
Rechter
overleden
KRO maakt
TV-versie van
Theater van
het sentiment
Tweederde Nederlanders zou bestel missen
Job Frieszo
stapt over van
NOS naar EZ
Bij de kapper
HDC 648
donderdag 29 april 2oo4
hilversum/anp - Programma
maker Erik Latour is overleden.
Hij stierf afgelopen zondag.
Voor de RVU maakte Latour
onder meer het programma
Dossier weerwerk, waarin hij
opkwam voor mensen die ver
strikt raakten in regelgeving en
juristerij.
Voor de NCRV bedacht hij on
der meer De rijdende rechter.
Latour was pas 48 jaar, maar hij
kon het leven niet meer aan.
Dossier Weerwerk is tien jaar
lang uitgezonden. Het pro
gramma besteedde al in een
vroeg stadium aandacht aan
kwesties als asbest en het ho
mohuwelijk.
Latour liep met een aantal za
ken voör: zo maakte hij verder
programma's over bevallingen
en filmde hij al in 1993 jonge
mensen in hun dagelijks be
staan, volgens een medewerker
een soort Big Brother avant gar
de. De Rijdende Rechter werd
aan diverse landen verkocht.
Ook voor de KRO maakte La
tour verschillende program
ma's, waaronder Honderd da
gen zonder auto. Voor de AVRO
maakte hij de Close-up-afleve-
ring Happy birthday Conny
(over de Lockheed Constella
tion).
door onze mediaredactie
Hilversum - De KRO gaat een
televisieversie maken van zijn
radioprogramma 'Theater van
het sentiment'. In dit program
ma wordt stilgestaan bij een be
paalde datum in de geschiede
nis waarop iets belangrijks is
gebeurd. Frits Spits neemt de
presentatie voor zijn rekening.
Als tv-programma zal Theater
van het Sentiment in de zomer
of anders het najaar worden
uitgezonden, zegt een woord
voerster.
In de uitzendingen blikken gas
ten die bij de gedenkwaardige
gebeurtenis betrokken waren
terug op die dag. Ook komen
mensen aan het woord die juist
op die datum iets heel anders
hebben meegemaakt. Verder
moet het programma allerlei
'leuke, historische rubrieken'
gaan bevatten.
De KRO heeft aangekondigd
meer te doen met geschiedenis
als televisiegenre. Deze week
werd de aftrap gegeven voor de
verkiezing van De Grootse Ne
derlander die tot half november
gaat duren.
Theater van het Sentiment is
sinds 1997 op de radio te be
luisteren. Van het programma,
dat vier keer per week wordt
uitgezonden, zijn inmiddels
ruim 1250 afleveringen ge
maakt.
hilversum/anp - Naast ver
koopcijfers en airplay gaan mu-
ziekdownloads binnenkort
meewegen in de samenstelling
van de Mega Top 50 op radio
zender 3FM. Dat heeft presen
tator Daniël Dekker bekendge
maakt.
„De Mega Top 50 moet bestaan
uit de populairste liedjes", stelt
TROS-deejay Dekker, „jonge
mensen komen nu op een an-
dere manier aan muziek. Dus
we zijn nadrukkelijk bezig met
een methode om dit mee te la
ten tellen."
Daniël Dekker kan nog niet
zeggen wanneer de downloads
onderdeel worden van de tel
ling. Momenteel wordt gewerkt
aan een representatieve manier
om te meten hoe vaak een
nummer van internet wordt ge
haald.
Eerder al werd bekend dat de
hitlijst, uitgezonden op zater-
hilversum/anp - Het publiek
waardeert de publieke omroep
meer dan de commerciële om
roepen. De publieken krijgen als
geheel het cijfer 6,9 tegenover
een 6,6 voor de commerciëlen.
Dat blijkt uit een imago-onder-
zoek dat Publieke Omroep giste
ren presenteerde. Ondanks de
hoge waardering blijkt echter
dat omroepen 'onvoldoende
kijk-, luister- en surfgenot' bie
den, waardoor grote groepen
dreigen af te haken.
Het is de eerste keer dat onder
zoek is gedaan naar de waarde
ring voor de publieke omroe
pen als geheel. Uit het onder
zoek, dat is uitgevoerd door In-
terview/NSS, blijkt verder dat
met name hoger opgeleiden de
programma's weten te waarde
ren. In het algemeen blijkt dat
een meerderheid van de Neder
landse bevolking (67 procent)
de omroepen zou missen wan
neer het bestel zou worden af
geschaft.
„Wij zien deze uitkomsten als
een steunbetuiging", zegt Harm
Bruins Slot, van de Raad van
Bestuur van Publieke Omroep,
„maar het geeft ook heel duide
lijk aan dat we op sommige
punten tekort schieten. Voor
ons ligt nu de opgave om inno
vatief te zijn. Maar ook om
meer mensen aan ons te bin
den."
Een manier om de doelstelling
Van iedereen, voor iedereen' te
bereiken, is inmiddels door de
raad van bestuur in gang gezet.
door onze mediaredactie
Hilversum - Regisseuse Moni
que Nolte en SBS 6 ruziën over
de documentaire De Tokkies,
die zondag wordt uitgezonden.
De zender eiste van Nolte dat
ze het programma zou aanpas
sen, waarna de regisseuse haar
medewerking heeft opgezegd.
Volgens SBS 6 is ze echter 'van
het programma afgehaald.'
In opdracht van producent The
Storms Factory en SBS 6 maak
te Nolte de afgelopen maanden
een portret van de Amsterdam
se familie Tokkie/Ruijmgaart,
omschreven als de asociaalste
familie van Nederland. Ze
kwam augustus vorig jaar in het
nieuws als gevolg van een uit de
hand gelopen burenruzie. De
Tokkies moesten daarop ver
huizen. Nolte heeft hen enkele
weken met de camera gevolgd
vanaf het moment dat ze hun
spullen moesten pakken.
Volgens een woordvoerder van
SBS 6 was de zender ontevre
den over het eindresultaat. „Er
werd vooral ingegaan op de in
dividuele gezinsleden, terwijl
wij van te voren hebben aange
geven een helder en toeganke
lijk portret te willen van de fa
milie als totaal. Ook met de
muziekkeuze (rustige, klassieke
muziek, red.) en de woordkeus
hadden we moeite."
The Storms Factory werd ver-
den haag/mediaredactie - Job
Frieszo (47) is benoemd tot di
recteur communicatie van het
ministerie van Economische
Zaken. Hij volgt per 1 augustus
Jan Goeijenbier op, die vanaf
15 februari 2004 de directie
leidde als interim directeur.
Frieszo zal tevens optreden als
woordvoerder van minister
Laurens Jan Brinkhorst. Op ei
gen verzoek is hij met zijn
werk voor de NOS per direct
gestopt. Frieszo was chef en
presentator van de Haagse re
dactie van het NOS Journaal.
Hij vervulde hiervoor diverse
functies bij de NOS en begon
zijn Haagse carrière op 1 janu
ari 1985 bij Met het Oog op
Morgen.
Frieszo werd twee jaar gele
den, na de moord op Pim For-
tuyn, bedreigd met de dood.
Hij ontving dreigbrieven en
haatmails en kon niet meer
zonder beveiliging over straat
nadat hij in een omstreden
uitzending van het NOS Jour
naal een vergelijking had ge
maakt tussen de Lijst Pim For-
tuyn en de Centrum Democra
ten. Hierbij zwaaide hij in
beeld met het programma
boekje van de CD. Het leidde
tot het onmiddelijke vertrek
van de toenmalige hoofdre
dacteur Nico Haasbroek.
Haasbroek had zich in het
BNN-mediaprogramma Sto
ring negatief over Frieszo's op
treden. Hierop zei de redactie
van het NOS Journaal het ver
trouwen in Haasbroek op.
dagmiddag, vanaf 1 mei niet
meer alleen wordt samenge
steld uit verkoopcijfers. Airplay
op 3FM en MTV gaat voor een
derde de notering bepalen. Dit
houdt in hoe vaak een nummer
voorbij komt. Op deze manier
moet de hitlijst beter binnen de
programmering van de popzen
der passen.
De nieuwe situatie betekent
minder Frans Bauer of Mariane
Weber en minder invloed van
verkooptrucs van platenmaat
schappijen en fanclubs. Door
een dergelijke truc komt de
nieuwe single van rockband
Marillion (You're gone) zater
dag op acht binnen in de hitlijst
zonder dat het op 3FM werd
gedraaid.
De Mega Top 50 had de la:
tijd te kampen met teruglo]
de luistercijfers. Volgens 3
zendercoördinator Flo
Luyckx bestond de lijst vooi
geveer de helft uit nummer
niet regulier op de popzei
te horen waren. „Daar 1
nog eens bij dat singleverl
door de dalende opbreng
een minder represent
meetmiddel is geworden."
Per zender worden nu specifie
ke afspraken gemaakt over wel
ke programma's van de betrok
ken omroepen worden ver
wacht. „Voorheen keken we
veel meer naar welke program
ma's er door de omroepen wer
den aangeleverd. Op basis
daarvan werd het programma
schema gemaakt. Dat gaan we
nu dus anders doen."
Met de nieuwe werkwijze wil de
raad van bestuur een van de
belangrijkste kritiekpunten van
de visitatiecommissie onder lei
ding van Rinnooy Kan aanpak
ken: een betere mix van pro
gramma's waarmee de omroep
allochtonen en jongeren wil
trekken. Ook gaat Publieke Om
roep meer drama programme
ren.
volgens gevraagd de aanpassin
gen door te voeren. Nolte voel
de daar niets voor, en heeft
daarna volgens eigen zeggen
haar medewerking gestaakt.
„Maar de rechten berusten bij
SBS en Storms, dus ze mogen
de beelden wel gebruiken. Al
leen komt mijn naam nu niet
op de aftiteling te staan."
SBS zegt dat Nolte op een zij
spoor is gezet omdat er geen
vertrouwen was dat de gewen
ste aanpassingen op een goede
manier zouden worden doorge
voerd. Nolte: „Ik wil hier pas la
ter over praten, maar dat is echt
nietwaar."
De Tokkies is zondag te zien
om 21.00 uur bij SBS 6.
Jenny Daltry: „Ze zijn zo prachtig! Als je eenmaal gegrepen wordt door de schoonheid van een slang, laat die fascinatie je nooit meer los.
Foto: GPD
londen - Open nooit onaange
kondigd een koffer of rugzak
die toebehoort aan de Britse
reptielendeskundige Jenny Dal
try, zaterdag te zien in een
hoofdrol in een spannende af
levering van de documentaire
reeks Snake Wranglers (slan
genmelkers). Grote kans name
lijk dat je besprongen wordt
door een gevaarlijke slang. On
langs nog reisde de weten
schapper per trein door Enge
land, met in haar rugzak een
mooi, stevig en vooral springle
vend exemplaar van de Maleisi
sche grondadder, oftewel de
calloselasma rhodostoma. Tij
dens een lunch in hartje Lon
den, zet ze, om haar verhaal
over de slang te staven, tussen
de borden van de argeloze eters
een intrigerend klein buisje, ge
vuld met gif. De paar druppels
zijn, mits in de bloedbaan geïn
jecteerd, afdoende om een
mens te doden.
Niet dat Daltry, die inmiddels al
jaren in Cambodja woont en
werkt voor een internationale
natuurbeschermingsorganisa
tie, een onverantwoordelijke
waaghals is. 's Werelds meest
bekende expert op het gebied
van de Malayan Pit Viper, zoals
het beest internationaal bekend
staat, is zelf nog nooit door een
slang gebeten. En dat wil ze
graag zo houden, al is ze een
paar keer wel degelijk aan de
dood ontsnapt. Ze werd be
schoten door bandieten tijdens
een van haar vele eenzame
nachtelijke ritten over de mod
derige wegen van Cambodja,
op zoek naar slangen. Ze werd
op een haar na vertrapt door
olifanten, bijna van de weg ge
reden door dronken vrachtwa
genchauffeurs, achtervolgd
door een reusachtige konings
cobra en woonde letterlijk tus
sen de grondadders toen ze in
Indonesië onderzoek deed naar
dezelfde slang, haar onbetwiste
lievelingetje. Ze had haar hotel
kamer omgebouwd tot proviso
risch lab waarin ze meerdere
grondadders hield. „De hotel
manager kwam op een dag kij
ken naar de slangen op mijn
kamer. Toen hij wegging begon
ik vast in te pakken omdat ik in
de veronderstelling verkeerde
dat hij de politie erbij zou ha
len, maar hij kwam terug met
een schaal koekjes en cake: of
mijn diertjes honger hadden!"
Een beet van de 'diertjes' heeft
ingrijpende gevolgen. Behalve
helse pijnen en bloedingen
zorgt het gif ervoor dat weefsels
en bloedvaten in hoog teqipo
verteren. Makkelijk voor de
slang, die leeft van prooien die
vaak groter zijn dan hemzelf.
Minder leuk voor de menselijke
slachtoffers, die moeilijk aan
een tegengif kunnen komen
omdat ze zo arm zijn, en dus
zijn aangewezen op kunsten
van een lokale genezer. „Op Ja
va wordt mensen aangeraden
in vuur te gaan zitten, in Viet
nam wordt de wond met ge
droogde vlooien bedenkt. Wat
het natuurlijk alleen maar erger
maakt. Of het aangetaste li
chaamsdeel wordt afgebonden,
wat met andere slangenbeten
goed is, maar bij de beet van
een grondadder vrijwel zeker
zorgt voor verlies van een lede
maat of de dood."
Tegengif is sowieso vrijwel niet
verkrijgbaar vanwege de hoge
kosten. „Dit jaar krijgt Cam
bodja eindelijk een eigen fa
briek voor tegengif. Maar het is
natuurlijk te weinig. Het pro
bleem van slangenbeten wordt
erg onderschat, en ik hoop dat
deze film bijdraagt aan wat be-
wustwording. Ik schat dat er elk
jaar honderdduizenden men
sen slangenbeten oplopen, met
name in Indonesië, Cambodja,
Vietnam, Maleisië en Thailand.
Tien procent van die mensi
gaat dood, de rest verliest e
ledemaat. Vooral op rubbei
plantages voelt de Maleisisi
grondadder zich thuis. Het
melt er echt van, elke paar
pen zie je er wel eentje liggi
De rubberplanters, die vaS
midden in de nacht aan hei
werk moeten op blote voetf
teenslippers zijn doodsban
Cambodja gaat er veel geld
de bestrijding van Malaria
het opruimen van landmijr
maar deze dieren zijn in fei
ook landmijnen."
Zelf kent ze, als het op slanj
aankomt, weinig angst. No<
gehad ook. Als zevenjarige
de ze haar klasgenootjes or
doeld de stuipen op het lijf
door met dierendag haar sl
gen mee naar school te nei
Ooit paste ze zelfs via een b
je mond-op bek-beademin
op een stervende slang. „Z<
zo prachtig! Als je eenmaal
grepen wordt door de scho
heid van een slang, laat die
cinatie je nooit meer los."
Monique Brandt
Snake Wranglers, zaterdag
20.30 uur, National Geogra
Channel
Hilversum - „Ik wil alles weten,
wat er te weten valt. Dat gevoel
wordt steeds sterker en de druk
wordt verhoogd omdat de men
sen die iets weten steeds ouder
worden." Aan het woord is een
van de 52 'onbekende kinderen'
die op 13 september 1944 uit
het weeshuis van kamp Wester
bork op transport werden ge
steld naar het Duitse concen
tratiekamp Bergen-Belsen.
De identiteit van deze groep
joodse kinderen, die bestond
uit peuters en kleuters, was niet
bekend bij de Duitsers; in de
kampadministratie werden ze
daarom vermeld als Gruppe
Unbekannte Kinder. Op één na
overleefden alle kinderen Ber
gen-Belsen en het Tsjechische
kamp Theresiënstadt waar ze
twee maanden later terecht
kwamen. Daar werden ze in
april 1945 door de Russen be
vrijd.
In de documentaire Onbekende
kinderen, uitgezonden door de
Humanistische Omroep, heeft
regisseuse Anette Apon voor
een sobere aanpak gekozen. Ze
maakt bijna geen gebruik van
muziek, archiefbeelden of
voice-overs, er zijn alleen ge
sprekken te zien. Acht betrok
kenen vertellen over hun herin
neringen, zover die er zijn, en
hoe hun leven door de Tweede
Wereldoorlog is beïnvloed.
Overlevende Hans van den
Broeke vindt het erg moeilijk
herinneringen op te halen. „Als
ik er naar kijk als een film heb
ik er geen problemen mee.
Maar als ik er diep inga, schiet
ik vol. Het is een soort zelfbe
scherming, om hard te blijven."
Regisseur Annette Apon koos voor een sobere aanpak, zonder ar
chiefbeelden. Foto: GPD
Ook Arina van Dam-Hekster is
huiverig. „Een leuk verhaal is
het sowieso nooit. Ik heb de
angst om dingen boven tafel te
halen waardoor je in zou kun
nen storten. Ik ben bang voor
de feiten waar je niets meer
mee kunt, want dat is geschie
denis."
De documentaire is voortgeko
men uit researchwerk van jour
naliste Daphne Meijer. Zij
kwam een van de overlevenden
op het spoor waarna de zoek
tocht naar de anderen begon.
Aan de hand van de gefilmde
gesprekken voor de documen
taire heeft Meijer later een boek
samengesteld en is er een ten
toonstelling geweest.
In de eerste twintig minuten
van de documentaire wordt te
ruggeblikt op de periode in de
oorlog. Rudi Ehrlich weet nog
dat hij opgepakt werd door een
NSB'er. „Die zei tegen een
Duitse soldaat dat er daar een
'Abrahams kind' zat. Ondanks
dat het de Duitser niet interes
seerde, werd ik toch meegeno
men." Anderen herinneren zich
vooral de geur en de vorm van
het eten in de kampen: knol
raap.
Het tweede deel gaat over de te
rugkomst in Nederland waar in
eerste instantie de identiteit van
de kinderen moest worden
vastgesteld. Benjamin Aandagt
twijfelt daar na vijftig jaar nog
steeds over. Onder de naam
Freddy werd hij op transport
gesteld maar na lange tijd werd
pas vastgesteld dat hij Benja
min was. „Als je dit verhaal bij
een rechter zou neerleggen, zou
hij er geen stuiver voor geven.
Maar het zou best zo kunnen
zijn."
Eenmaal terug verwerkte ieder
kind de gebeurtenissen anders.
De een werd agressief. „Ik
moest kinderen slaan." De an
der was volgens eigen zeggen
'een losgeslagen wüd beest', en
weer een ander bracht uren in
haar eentje door in de boom
gaard. „Ik dacht alleen maar
aan het waarom. Waarom ik
wel en mijn ouders niet. Totdat
ik doorkreeg dat het geen zin
had."
Een van de betrokkenen vraagt
zich nog steeds af waarom de
kinderen van kamp naar kamp
gesleept zijn.,, Juist wij konden
de volgende generatie joden
produceren. Ik hoorde later dat
een vrouw toen contact had
met een commandant van de
SS. Zij vertelde hem dat een
deel van de kinderen, kinderen
van Duitse soldaten en Neder
landse vrouwen waren. Dus als
de groep vermoord zou wor
den, zouden er ook Duitse kin
deren sterven. Zolang dat niet
wordt tegengesproken ga ik
hier maar van uit."
Ten tijde van de documentaire
(gemaakt in 2000) waren er 25
personen achterhaald en werd
de 'Stichting Onbekende Kin
deren 13 september 1944' op
gericht. Inmiddels zijn er - bij
na vier jaar na het maken de
documentaire - met behulp van
de stichting, 49 van de 51 be
trokkenen gevonden. Van
slechts twee personen ont
breekt nog ieder spoor.
Roy Timmerman
De donderdag documentaire,
Onbekende Kinderen, vanavond
Nederland 1, 23.07 uur.
Op alle voorpagina's staat ze, het
bruidje van de week. De koppen
zijn veelzeggend. Geen blad durft de
gebruikelijke clichés over sprookjeshuwe
lijk, diepe ontroering of de snel verwachte
liefdesbaby te gebruiken. Nee, een echte
Oranje zal PRINSES MABEL voor de bladen
nooit worden. Waar PRIVÉ zich nog op de
vlakte houdt met 'In goede en slechte tij
den...', daar vraagt WEEKEND zich al af
'Waarom MABEL niet wilde huilen.' STORY
heeft het over 'De kille finale, ontknoping
van MABELs Meesterspel' en NL DEZE
week heeft geen goed woord over voor dit
'Oranjetheater!' PARTY dan? Gelukkig toch
nog één lichtpuntje in de duisternis. 'De
kus die alles zegt', zo kopt het blad over de
volle breedte van de cover. Eén klein maar-
tje: het gaat hier over een ander stelletje:
WENDY VAN DIJK en CHRIS ZEEGERS.
Toeval of niet, het zoenende duo is volledig
in het oranje gekleed.
Pijnlijk voor dat andere koppel, dat het met
een klein portretje moet doen, voorzien
van het (alweer) zure bijschrift: 'MABEL nu
in het bootje van FRISO, 'gangstermeisje'
wordt prinses'. Je vraagt je af of het stelletje
er verstandig aan doet in Londen te gaan
wonen. Timboektoe was wellicht een bete
re optie geweest.
Opstekertje voor het geplaagde stel: het kan
altijd nog erger. Sla STORY open, kijk drie
seconden naar de geniepige fotoreportage
van een barbecuetafereel bij villa Hazes en
krijg zulke koude rillingen, dat de rayon
hoofden alsnog bijeen moeten worden ge
roepen. Gruwelijk, wat een dieptrieste beel
den van een opgebrande, vermoeide, on
deruitgezakte man die temidden van kin
deren en (ex- of toch weer niet?) vrouw
emotieloos naar een dobber zit te staren.
Nog veel gruwelijker is de cynische bedoel
de begeleidende tekst over 'het nieuwe ge
zinsgeluk', die ik u uit piëteit voor het
slachtoffer bespaar.
David Beckham.
Foto: AP/Hill&Knowlton, Getty Images
Veel aandacht in de bladen voor de begra
fenis van de vader van HENNY HUISMAN.
Omdat er kennelijk toch nog gebrek aan
slecht nieuws was, wordt volop gespecu
leerd over relatieproblemen tussen BN-ers.
Zoals vaker blijft geen .van de zwaar aange
zette koppen overeind in de verhalen. PRI
VÉ: 'Zorgen om huwelijk BALKENENDE!'.
Samenvatting: de premier en zijn vrouw
gaan beiden in hun werk op. Tjongejonge,
wat een onthulling. STORY: 'Het eenzame
huwelijk van IRENE MOORS'. Bewijsm
riaal: IRENE mijmert wat over het feit c
bij haar thuis meestal zij óf haar partnf
BARRY op de kinderen past, en zelden
twee samen. Goh, wat bijzonder anno
2004: ouders die beiden werken! Helen
een lachertje is de voorspelling van de
broer van REINOUT OERLEMANS, dat
relatie tussen zijn 'ARNIE' en zijn DAN
LE wel eens zou kunnen breken. Broer
DIRK zegt in het verhaal niets meer, da
dat REINOUTS gedrevenheid wel eens
koste kan gaan van z'n gezinsleven.
NL DEZE WEEK lijkt helemaal de weg
zijn kwijtgeraakt. Allereerst begaat hetl
doodzonde nummer 1 in de roddelbra
che: met naam en toenaam schrijven 0
collega's. 'Prins CLAUS zou zich in zijn
omdraaien!', zo schrijft NL DEZE WEE
over een stukje in PRIVÉ, waarin werd
suggereerd dat het blad een 'exclusief i
terview' met de toen nog bijna-bruidej
had. Juist het roddelblad dat hij (CLAU
'te vuur en te zwaard bestreed...' Kinne
ne. Beetje dom ook, als je op een fotooi
de afgedrukte concurrent duidelijk a
hoe een verslaggever in de sneeuw op
SO afstuift, om een paar nietszeggende!
quootjes los te pulken van de prins. Ver
heeft NL DEZE WEEK het ultieme bewj|
gevonden dat dé heetste Brit van dit ml
ment toch echt homo is. Wie, ROBBIE [1
LIAMS? Welnee: DAVID BECKHAM. 'H
lijkt een bizar bericht', zo verontschula
het blad zich bij voorbaat.
Inderdaad, lichtelijk bizar, gezien alle V
halen over BECKHAMS voorliefde voor
vrouwelijk schoon. Maar hoe komen zf
dan bij? Nou gewoon, de voetballer haj|
rige week tijdens een feestje een zakdof
'uit de linkerachterzak van zijn peperdl.
jeans' hangen. O, natuurlijk, geen twijfj
mogelijk: Die DAVID is zo homo als wa
Martin Ruesink