MEDIA
NCRV blijft
bij ingreep in
oorlogsdocu
'Het publieke bestel is dood, morsdood'
Mavo is genoeg
'CDA niet compleet
met omroepvisie'
Succesje voor Gerard Joling
Filmmaker Lindwer 'teleurgesteld'
nine op
text
im - Net 5 begon deze
eerste vrouwenmaga-
eletekst: Lifestyle 5.
i wekelijks magazine
frijdag wordt geactua-
ior de vijfkoppige re-
te vinden is vanaf pa-
De mix van onderwer-
iat uit beauty, psyche,
gezondheid, uitgaan,
inciën, astrologie, mu-
tv en prijsvragen,
it bieden de pagina's
indinformatie over Net
nma's, zoals Meiden
fit, Sex The City, Pe-
ess, Villa Rubens,
ïirls en Samenwonen.
vsbladprijs
Van der Oord
derveen - Niek van der
de Nieuwe Ooststel-
jr heeft de Prijs voor
fsbladj ournalistiek
onnen. De journalist
onderscheiding - een
k - uitgereikt in Hoog-
in tijdens de landelijke
nst van de NNP, de
ie van lokale nieuws-
in der Oord kreeg de
een artikel over een
;e dwangarbeider in
een werkkamp voor
in de Tweede Wereld-
Fochteloo was inge-
Prijs voor de Nieuws-
rafie ging naar André
erk (Het Kontakt, Via-
werd beki'oond voor
to's die hij maakte.
rerkoopt
en doe je zo
- BNN heeft de for-
het veelbesproken
na Neuken doe je zo!
lan het Belgische sta-
Vranaf het najaar wro-
ren afleveringen uitge-
de commerciële
ie de presentatie op
ïemen is nog niet be-
ig jaar zorgde het pro-
n Nederland voor
Vooral over erotisch
die op televisie tips
;af over standjes,
ientatrice Bridget
maakte voor het pro-
(inder meer reportages
h een caravan met
bver de eerste keer.
|re krant
itsland
[Iet Duitse mediacon-
Springer, bekend van
is Bild en Die Welt,
maand met een
op ta-
aat. Vanaf 24 mei is
de naam Welt
acht weken lang als
lüsseldorf en omge-
op voor 50 cent. Met
iïl het mediaconcern
er in Duitsland be-
is voor een kwali-
op tabloidformaat,
jaren zijn verschei-
wegens de geste-
rprijzen en het gerin-
il advertenties op het
tabloidformaat over-
aaronder zijn de
El Mundo en El
Scandinavi
en sinds kort in
Het Parool.
zaterdag 24 APRIL 2004
door Patrick van den Hurk
Filmmaker Willy Lindwer wil dat
de NCRV zijn tweedelige docu
mentaire over de jodenvervol
ging Holland, vaarwel! in mei
toch integraal uitzendt, inclusief
een interview met een Groning
se oud-agent die zich positief
uitlaat over zijn meedogenloze
korpschef. De NCRV, die het in
terview op aandrang van de fa
milie van de man uit de film
haalde, laat echter weten 'geen
aanleiding te zien om op dat be
sluit terug te komen'.
De documentaire van Lindwer,
die hij maakte in opdracht van
de NCRV, draait om de vraag
waarom zo veel Nederlanders
meewerkten aan de jodenver
volging. Hij interviewde in Gro
ningen, een stad waar opval
lend veel joden 'verdwenen',
twee oud-agenten. Een van hen
toont diep berouw, de ander
vindt dat zijn foute korpschef
veel te zwaar is gestraft.
De man, nu 93, was zelf niet ac
tief bij deportaties betrokken,
maar verordeelt ze niet. In de
zijlijn maakt zijn vrouw ook nog
antisemitische opmerkingen.
De man werkte vrijwillig mee,
maar de familie dreigde met de
rechter als het interview wordt
uitgezonden. De NCRV ontken
de eerder dat die dreiging een
rol speelde. Lindwer zou de uit
spraken van de man 'uit hun
context hebben gehaald'.
Holland, vaarwel! is begin deze
week wel integraal in Israël uit
gezonden. Lindwer was erbij,
en is er nu helemaal van over
tuigd dat de aanpassing van de
NCRV zijn film onrecht doet.
„Ik heb de impact van de weg
gelaten scène op de kijker nu
gezien. Het is een sleutelscène,
die precies weergeeft waar het
hele verhaal om draait en die
zorgt voor de balans: veel spijt
versus geen wroeging."
Ook de Vlaamse VRT heeft de
film aangekocht, en gaat die
uitzenden op Canvas. Lindwer:
„De VRT heeft mij gemeld dat
ze niet voornemens zijn te gaan
snijden, en ik hoop dat ze hem
eerder uitzenden dan de NCRV.
De VRT is hier overal te ontvan
gen en de bewuste scène is al
bij Barend en Van Dorp ver
toond, dus krijgen we de won
derlijke situatie dat alleen mijn
opdrachtgever een gemankeer
de versie wil uitzenden."
Lindwer eist nu een gesprek
met de NCRV-directie. „Ik heb
me nooit neergelegd bij het
snijden. Ik ben wel akkoord ge
gaan met het onherkenbaar
maken van de man, maar toen
moest ik van de NCRV aan de
familie gaan vragen of zij ak
koord ging met die aanpassing,
en die zei natuurlijk 'nee'." De
NCRV zegt nog niet te weten of
er een gesprek komt.
De filmmaker is teleurgesteld:
„Ik draag de film op aan de
mensen die mijn ouders heb
ben gered, aan alle goede Ne
derlanders. Deze man geeft zijn
goedkeuring aan het wegvoeren
van duizenden joden, en zijn
vrouw maakt anti-semitische
opmerkingen. Het is precies die
houding die ertoe heeft geleid
dat honderdduizend Neder
landse joden zijn gedeporteerd.
En daar zwicht de NCRV voor."
den haag/anp - Alexander Rin-
nooy Kan, voorzitter van de vi
sitatiecommissie landelijke pu
blieke omroep, vindt de om
roepvisie van het wetenschap
pelijk bureau van het CDA in
compleet. Dat heeft hij gisteren
gezegd op een bijeenkomst van
hoofdredacteuren in Den Haag.
De visitatiecommissie conclu
deerde begin april dat de afzon
derlijke omroepen redelijk
presteren, maar dat ze er niet in
slagen samen te werken. Daar
om wenst de commissie ver
sterking van de raad van be
stuur Publieke Omroep. Het
wetenschappelijk instituut van
het CDA ziet dat omroepen niet
goed samenwerken, maar wil
desondanks de afzonderlijke
zendgemachtigden meer macht
geven om een pluriform om
roepbestel in stand te houden.
Volgens de CDA-denkers moet
de raad van bestuur slechts
gaan fungeren als „een toe
zichthoudend orgaan dat het
functioneren van de omroepen
als geheel in de gaten houdt".
Uit de analyse van de visitatie
commissie blijkt juist dat het
heel moeilijk is om samenwer
king in Hilversum te bereiken
en zo op elkaar afgestemde tv-
netten te realiseren.
„Niemand heeft die analyse
weersproken, ook het CDA
niet", aldus Rinnooy Kan giste
ren. „De noodzaak om samen
te werken bestaat dus, maar in
het CDA-rapport lees ik niet
hoe dat zou moeten. Dat aspect
wordt volledig genegeerd en
daarom vind ik het incom
pleet."
Hij is in zijn lange loopbaan
nooit te beroerd geweest om
luid en duidelijk te verkondigen
wat hij vindt, dus ook bij zijn af
scheid als hoofdredacteur van
NOS-radio zwijgt Henk van
Hoorn (59) niet. Want één ding
staat voor hem vast: het publie
ke omroepbestel is gedoemd te
verdwijnen, en dat kan maar be
ter snel gebeuren. „Het is dood.
Morsdood. Laten we dat nou
eens erkennen. En laten we er
iets aan doen."
door Patrick van den Hurk
Hilversum - De scheidend
hoofdredacteur spreekt uit rui
me ervaring. Veertig jaar bracht
hij door in radio- en tv-land, bij
de AVRO, de VARA, de VPRO en
de NOS. Tussendoor werkte hij
ook nog bij Radio Rijnmond. In
1990 trad hij aan bij de NOS-ra
dio, waar hij vijfjaar terug alge
meen hoofdredacteur werd. Ve
len kennen zijn stem van Met
het oog op morgen, waar hij de
langst zittende presentator is.
Gisteren was het zijn laatste
werkdag als hoogste baas, maar
'Het Oog' blijft hij gewoon
doen.
Die lange gang door omroe
pland roept de vraag op of Van
Hoorn met zijn betoog voor een
spoedig eind aan het bestel niet
spuugt in de ruif waaruit hij zelf
goed heeft gegeten. „Nee. Het
bestel werkte in de tijd waar
voor het was bedoeld. Maar nu
is het nog het enige restant van
de verzuiling in een compleet
ontzuilde samenleving."
„Ik heb bij veel omroepen ge
werkt en op vele momenten in
mijn leven heb ik écht in het
bestel geloofd, maar laten we
nou gewoon eerlijk zijn: het be
staansrecht ervan staat al zeker
tien jaar op de tocht. Niemand
kan volhouden dat we het weer
op deze manier zouden doen
als we opnieuw moesten begin
nen. Er zijn te veel deelbelan
gen, en dus vinden veranderin
gen nooit plaats omdat omroe
pen het samen béter willen
gaan doen. Er is altijd een stok
achter de deur nodig, in de
vorm van geld of politieke
druk."
Lappendeken
Van Hoorn kraakt vooral de in
efficiëntie, die inherent is aan
de lappendeken van organisa
ties in het bestel. „We hadden
laatst weer de 'bosdagen' van
Radio 1. Dan zit je daar te over
leggen met tien organisaties
met wie je één zender moet vul
len. Dat kan dus gewoon niet.
Ik zal de afzonderlijke omroe
pen nooit verketteren. Er zit
enorm veel talent en er wordt
keihard aan mooie dingen ge
werkt, maar dit systeem laat ze
nooit vol tot hun recht komen.
Ze mogen een paar keer per
week hun kunstje vertonen."
Hij wil ook niet zeggen dat er
helemaal niets ten goede is ge
keerd. Zo kwam in zijn tijd bij
de NOS de vroeger ondenkbare
fusie van alle radio-actualitei
tenrubrieken tot het NOS Radio
1 Journaal tot stand. „Natuur
lijk is er best het een en ander
bereikt. Er is mij wel eens ver-
Paul Witteman mixt journalistiek en wetenschap tot Nieuwslicht
1 - Wetenschap op te-
dan ook nog op pri-
tegenover pu
Idols. Geen ge-
voor een nieuw
zou je als argeloze
len concluderen.
Witteman, presenta-
t bewuste program-
slicht, ervaart de op-
de luwte naar eigen
als probleem. „Te-
we volgend jaar weer
mogen ma-
program-
nmers minstens an-
zoen nodig om zich-
zetten. Toch mooi
tijd van bezuinigin-
gramma, dat niet
is, zo'n kans krijgt,
alles te maken
op Nederland 3
ntal goed scorende
a's al aardig lang be-
behoefte aan ver-
Wellicht dat Nieuws-
een rol kan spe
werpt volgens Wit-
op de actualiteit,
ir de ogen van de we-
Waarom voelen Fri-
el zich tot elkaar aan-
Hoe breng je spring-
een afstand tot ont
doet tachtig da
en verkrachting
Hoe hou je je
'aring staande in het
er, behalve André
idere wezens die
ire planeten de ruim
schoten? Het zijn zo
gen die bij je opko-
nieuws volgt.
Paul Witteman over de oorsprong van Nieuwslicht: „Na B&W lag ik
's nachts in bed te denken waarom het niet mogelijk was om weten
schappers elke week in mensentaal over heikele kwesties te laten
praten." Foto: GPD
Met behulp van wetenschap
pers zoeken we verklaringen
voor zulke vragen. Heldere ver
klaringen. Het programma is
zeker niet bedoeld voor men
sen die toch al alle wetenschap
pelijke bijlagen lezen. Juist
mensen die alleen mavo heb
ben, willen we op een leuke
manier mee sleuren naar die
wetenschappelijke achtergron
den."
Het idee voor het programma -
„Volgens ons is het format
uniek in de wereld"- ontstond
tijdens het maken van B&W. Si
mon Rozendaal, schrijver en
wetenschapsjournalist van El
sevier viel tijdens de discussie
op doordat hij ingewikkelde
wetenschappelijke kwesties
helder uit de doeken wist te
doen. 's Nachts lag ik in bed te
denken waarom het niet moge
lijk was om wetenschappers el
ke week in mensentaal over
heikele kwesties te laten praten.
Want dat is het: gewoon een
beetje moeite doen om te zor
gen dat de gemiddelde kijker
ook begrijpt wat voor onder
zoeken er allemaal op onze kos
ten worden gedaan. Dat zie ik
echt als een belangrijke taak
van de omroep. Ik heb toen Ro
land Plasterk, ondermeer co
lumnist bij Buitenhof en in de
Volkskrant, gevraagd een paar
weken bij te houden of hij on
derwerpen tegenkwam in de
het nieuws die we zouden kun
nen gebruiken. Hij had er geen
Henk van Hoorn: „Ik heb bij veel omroepen gewerkt en op vele momenten heb ik écht in het bestel ge
loofd, maar laten we nou gewoon eerlijk zijn: het bestaansrecht ervan staat al zeker tien jaar op de
tocht." Foto: Ton Kastermans
weten dat ik een Don Quichotte
zou zijn, maar die stormde al
leen maar blind vooruit, en je
houdt dit niet vol als je niet af
en toe eens over je schouder
kijkt. Dan zie je namelijk dat
het allemaal in de goede rich
ting opschuift. Héél langzaam,
maar toch."
„Toen ik bij de NOS kwam was
er nog niet eens sprake van een
Radio 1 Journaal." Lachend:
„En als ik dan nu zie hoe het al
lemaal samenwerkt, zou ik bij
na blij worden. Maar als je er
mee bezig bent, word je eerder
depressief van de traagheid en
de stroperigheid en de verga
dercultuur. Ik zou graag willen
dat op het hoge niveau door
dringt dat het bestel echt an
ders móet. Ik weet dat zelfs
sommige omroepdirecteuren
het al hebben opgegeven. Nu
moeten de voorzitters dat ook
nog gaan inzien."
Net als de politiek overigens,
zegt Van Hoorn. Hij legt de
schuld voor het voortstrompe
len van het bestel voor een
groot deel in Den Haag, waar
vrijwel iedereen volgens hem al
uitslag en koude rillingen krijgt
als alleen het woord 'Hilver
sum' valt. „Er is op een enkele
uitzondering na geen enkele
politicus die zich serieus met
omroeppolitiek bezighoudt.
Dat heeft tot gevolg dat er maar
wat wordt aangemodderd en
dat de omroepen nu worden
geconfronteerd met de drie
dubbele opdracht om zich én te
profileren én samen te werken
én te bezuinigen."
„Ik zie niet hoe dat ooit zou
kunnen. Het is de dood in de
pot. Ik zou tegen de politiek
willen zeggen: als je de omroe
pen om zeep wilt helpen, doe
het dan maar meteen en maak
er geen lange lijdensweg van.
Dat is lafhartig gedrag. De poli
tiek moet zich niet inhoudelijk
met de omroep bemoeien,
maar ze moet wel een goede or
ganisatie en een goede finan
ciering neerzetten. Zorgen dat
de omroep weer een poosje
vooruit kan, na jaren van ver
waarlozing."
Ook de visitatiecommissie van
Rinnooy Kan heeft begin deze
maand op het laatste moment
weer een gebrek aan moed ge
toond door niet voor drastische
maatregelen te kiezen, vindt
Van Hoorn. „Wat had hij te ver
liezen? 'Het is mooi geweest en
we gaan nu een einde aan het
lijden maken'. Dat had hij moe
ten zeggen, maar zo ver durfde
hij niet te gaan. Dus ik vrees dat
het de bureaula wordt, net als
ooit het werk van de commis
sie-Ververs." Met een wat cy
nisch lachje: „Weetje nog wel,
oudje?"
„En wat doen staatssecretaris
sen nou meer dan het achterla
ten van geurvlaggen? Het zou
bijvoorbeeld krankzinnig zijn
als Max door Medy van der
Laan binnenkort tot het bestel
wordt toegelaten. We bereiken
juist te weinig jongeren, dus
wat moeten we dan met een
bejaardenomroep? Dit is weer
zo'n voorbeeld van de zoveelste
politicus die wéér een omroep
wil toevoegen, en daarbij de
handen nog vrij heeft ook. Pure
willekeur is het. Het is mij nog
steeds een raadsel waarom De
Nieuwe Omroep van Aad van
den Heuvel vorige keer niet
werd toegelaten, terwijl die óók
genoeg leden had."
Dat systeem van uitzendmach-
tigingen op basis van ledental
len moet volgens Van Hoorn
hoe dan ook op de helling. „Er
wordt geschermd met 'de be
langen van de leden', maar
wees eerlijk: niemand van on
der de 60 wordt nog lid. De
mensen weten niet eens wie
wat uitzendt, en de enige reden
waarom ze lid zijn van een om
roep is meestal het program
mablad. Dat kan nog, omdat
Hilversum er met een effectieve
lobby in is geslaagd de pro
grammagegevens in eigen huis
te houden. Maar als de Tele
graaf die gratis mag aanbieden,
zijn de leden zó weg."
Hoe moet het dan? „Je neemt
de omroepen hun zendmachti
ging af en je regelt bij wet wie
hem krijgt. Dat kan per net of
zender, bijvoorbeeld de Stich
ting Radio 1. Die heeft een di
rectie en die benoemt in een
gewone procedure en op basis
van kwaliteit een hoofdredactie.
Dus niet op basis van omroep
politieke motieven. Natuurlijk
zal de herkomst van mensen in
het begin een rol spelen, maar
dat slijt er snel uit. Kijk naar het
Radio 1 Journaal. Dat was bin
nen een jaar zó gewoon gewor
den."
„Die hoofdredactie gaat kijken
wat ze wil hebben en wie dat
het best kan maken. Daarbij
geldt maar één criterium, en
dat is kwaliteit. Er is veel ges
maald over de weg die de AVRO
is ingeslagen met programma's
over dieren en over gezond
heidszorg, maar dat is volgens
mij wél een weg die toekomst
heeft. De omroepen moeten
maken waar ze echt goed in
zijn. Maar dan wél als leveran
ciers, niet als zendgemachtig
den. Anders blijven we de non-
discussie houden over wie wat
wanneer mag uitzenden."
„Ik zeg niet dat we het moeten
doen als de commerciëlen: een
programma twee, drie keer uit
zenden en het meteen weer van
de buis halen als er wat minder
mensen kijken dan verwacht.
Maar neem bijvoorbeeld de
manier waarop de Vlaamse VRT
van de ene dag op de andere de
programmering van een heel
net kon omgooien, mét succes.
Ik weet dat je de Vlaamse situa
tie niet één op één naar Neder
land kimt kopiëren, maar het is
wel meer waar we naartoe
moeten."
Met een zucht. „Voor we hier
zo'n ingreep kunnen plegen
zijn we helaas vele Poolse land
dagen verder. Of ik het nog ga
meemaken?" Van Hoorn lacht:
„Zeker wel. Zo veel tijd van le
ven zal me toch nog wel ge
gund zijn. Het bestel staat nog
niet acuut op springen, maar
het einde komt er wel aan. Het
eerste punt is 2010, als de hui
dige uitzendconcessies aflopen.
Laten we ons daar maar goed
op voorbereiden."
BIJ Dl KAPPER
enkele moeite mee, en nu we
aan de gang zijn merk ik ook
dat er materiaal te over is."
Nieuwslicht kent voorlopig een
onverbiddelijk strakke opzet.
Wekelijks komen er drie 'grote'
onderwerpen een minuut of
acht aan bod, Midas Dekker
draagt een column voor en er is
steeds een prikkelende opinie
bijdrage van Simon Roozen-
daal. Naast Dekker en Roozen-
daal is er een vast panel van
wetenschappers, bestaande uit
Vincent Icke, kunstenaar, co
lumnist en hoogleraar Theor-
ethische Sterrenkunde en bij
zonder hoogleraar Kosmologie,
Ronald Plasterk, columnist en
hoogleraar Moleculaire Geneti
ca, presentator/filosoof Bas Ha
ring en universitair hoofddo
cent mediatechnologie en Mar
griet Sitskoom, neuropsycholo-
ge en cognitiewetenschapster
en directeur van het Neurocog-
nitief Centrum. Zij lichten
beurtelings een onderwerp
vanuit hun vakgebied toe. De
kijker moet zich volgens Witte
man niet laten afschrikken door
de titels van deze genieën: „We
hebben natuurlijk wel goed ge
keken of ze een helder verhaal
kunnen vertellen. Ook is het
meegenomen dat de meeste al
enige ervaring met televisie
hebben zodat ze weten in welke
camera ze moeten kijken. Maar
het gaat natuurlijk wél om de
inhoud."
Monique Brandt
Nieuwslicht, VARA, vanavond
om 21.15 uur op Nederland 3
Wie zijn real life soap
wel eens heeft gezien,
zal niet de indrak heb
ben dat GERARD JOLING er
gens goed in is. De mislukte
soundmixzanger heeft echter
wel degelijk kwaliteiten, zo
blijkt in de Story. Het blad
vraagt deze week in de gelijkna
mige rubriek het hemd van het
dikke lijf van GORDON HEUC-
KEROTH, beter bekend zonder
achternaam. De voormalig on
dergoedverkoper van de Albert
Cuyp legt uit welke handelin
gen iemand moet verrichten
om het voor hem volkomen
verbruid te hebben. En voorlo
pig is GERARD JOLING de eer
ste bekende Nederlander die
het traject voorbeeldig heeft af
gelegd. Even op een rijtje. Men
moet GORDON vaak slecht af
schilderen (1). Men moet pre
tenderen GORDONS vriend te
zijn (2). Men moet met die pre
tentie op GORDONS verjaardag
komen om zich daar te misdra
gen (3). Een paar weken na die
verjaardag moet men vervol
gens roepen dat voornoemde
GORDON 'het' achter zijn elle
bogen heeft (4), alsmede dat hij
een valse pleurisnicht zou zijn
(5). Ziedaar de sleutel tot een
onherstelbaar conflict met de
ordinaire, immer goedlachse
radiopresentator die denkt dat-
ie zanger is. GERARD JOLING
komt er niet meer in bij GOR
DON. Eindelijk succes geboekt.
Privé weet iets van Idols-jurylid
EDWIN JANSEN. Namelijk dat
hij getrouwd is geweest met
popzangeres ANOUK. Maar om
zo'n wetenswaardigheidje aan
het volk te presenteren moet je
netjes wachten totdat ten min
ste een van tweeën homoseksu
eel wordt of opnieuw in het hu
welijk treedt. Pas dan is er een
goede reden om het over een ex
te hebben. Eindelijk, na vier
jaar hadden ze beet. Want
ANOUK trouwde onlangs in het
gemeentehuis van Zwijndrecht
met REMON STOTIJN, de vader
van haar twee kinderen. In het
geheim natuurlijk. De lezer
moet verder maar gissen wat er
mis kon gaan als JANSEN zich
daar als ongenode gast had ver
toond. Was ANOUK wellicht
bang dat JANSEN zich na het
jawoord van zijn ex zou vergis
sen en per ongeluk de tekst zou
opzeggen die hij voor het Idols
jurylidmaatschap van dit sei
zoen uit z'n hoofd heeft ge
leerd: 'Ik heb die valse nootjes
ook wel gehoord, maar ik vind
dat je een mooie performance
overtuigend hebt neergezet'.
Story laat via een omweg weten
dat ze niet naar Kopspijkers kij
ken. Het blad signaleert dat
steeds meer Kopspijkerkijkers
zich ergeren aan het onderdeel
'parenclub', waar de week
wordt doorgenomen. Story laat
samensteller en presentator
JACK SPIJKERMAN nog aan het
woord ook. Hij zou hebben
aangekondigd de nieuwe for
mule van het programma een
paar weken aan te kijken - in
clusief de parenclub - om daar
na wellicht stappen te onderne
men. Het was Story kennelijk
niet opgevallen dat de in de
eerste aflevering van de nieuwe
in Kopspijkers geïntroduceerde
Gerard Joling.
Foto: GPD/Nick van Ormondt
parenclub in de tweede afleve
ring al had plaatsgemaakt voor
een Ierse pub, om vervolgens in
de daar opvolgende uitzendin
gen op te duiken als respectie
velijk koffieshop en karaokebar.
Maar liefst zes pagina's laat Pri
vé deze week opgaan aan The
Dutch Diva's. Daarmee worden
SANDRA REEMER, SJOUKJE
SPIJKER en MARGA BULT be
doeld. prie vrouwen van mid
delbare leeftijd die allemaal wel
eens aan het Eurovisie Songfes
tival hebben meegedaan. De
dames zijn op kosten van Privé
op Curasao geweest. Maar het
kan ook andersom zijn, dat Pri
vé daar zat op hun kosten. In
elk geval wordt er eindelijk eens
een antwoord gegeven op een
vraag die iedereen al jaren be
zighoudt: waar kijken de voor
malige songfestivalzangeressen
dit jaar naar het festival der fes
tivals. Terwijl de vraag duidelijk
aan alle drie is gesteld, horen
we alleen het antwoord uit de
mond van SANDRA REEMER.
Die nodigt altijd een paar ho
movriendjes uit om thuis te kij
ken, vertelt ze. Het songfestival
doet het altijd goed bij homo's
weet ze. Wgnt homo's houden
van traditie, glitter en glamour.
En MARGA BULT vult nog aan
dat homo's altijd precies de
merken weten te noemen van
de jurken die zij als Dutch Di
va's op het podium aanhebben.
Nee, dan de jurk van GEORGI-
NA VERBAAN, de homobewe
ging heeft de kans niet gekre
gen daar wat over te joggen.
Party meldt dat GEöfclNA ra
zend is. Zij zou samen met haar
partner JORT KELDER de TMF
Awards uitreiken. Maar JORT
kon niet komen met het oog op
z'n oor (ontstoken). Toen vond
de organisatie dat GEORGINA
die prijzen maar niet in haar
eentje moest overhandigen.
Witheet was VERBAAN. Bele
digd tot in het diepst van haar
vezels. Haar manager legt aan
Party uit waarom: 'Ze was de
hele week bezig geweest met
een jurk die ze speciaal had la
ten maken'. 'TMF beledigt ac
trice' zet Party in de kop van
het artikel. En dat terwijl ieder
een weet dat je de hele toneel
wereld beledigt als je GEORGI
NA VERBAAN actrice noemt.
Ton Ouwehand