KUNST CULTUUR 'Zo'n kans kan Leiden niet laten liggei 'Nu is er ook de Venus van Leiden' Man Bites Dog vernieuwd Matig cabaret in splinternieuw theate zaterdag 24 APRIL 2OO4 Alicia Keys. Foto: AP/Jim Cooper Keys en Santana op North Sea den haag - Alicia Keys, Carlos Santana, Pat Metheny en Elvis Costello zijn enkele van de vele artiesten die zullen optreden tijdens de 29e editie van het North Sea Jazz Festival in het Congrescentrum in Den Haag. Het festival heeft dit jaar plaats van 9 tot en met 11 juli. Mojo presenteert 11 mei het volledige programma van het muziekeve nement. Maar nu is al duidelijk dat ook vier topnamen uit de jazz samen gaan optreden, na melijk pianist Herbie Hancock, saxofonist Wayne Shorter, bas sist Dave Holland en drummer Brian Blade. De kaartverkoop voor het driedaagse evenement begint 15 mei. Baby's in het stadhuis den haag - De korte familie voorstelling 'Baby's' is van 27 april tot en met 14 mei op werkdagen te zien in het Haag se Stadhuis. De voorstelling gaat over twee baby's die in het stadhuis zijn achtergelaten door hun ouders en vertellen over oppassen, hun ouders en opvoeding. Het optreden wordt verzorgd in een mobiel theater van Stella Den Haag. Lord of the Dance in Den Haag den haag - Michael Flatley's dansspektakel Lord of the Dance is van 16 oktober tot en met 21 oktober met een serie van acht shows te zien in het Nederlandse Congres Centrum in Den Haag. Flatley danst zelf niet mee, maar heeft wel de ar tistieke touwtjes in handen. De kaartverkoop begint vandaag. Wildcardshow van L'eidols leiden - Acht deelnemers zijn al geselecteerd voor de finale van de Leidse zangwedstrijd L'ei dols op Koninginnedag. Van avond komen er nog twee bij tijdens de Wildcardshow. Ne gen kandidaten die het tijdens de voorrondes net niet haalden, krijgen deze wildcardronde nog een tweede kans om zich te be wijzen. De Wildcardshow be gint om 21.00 uur in café d'Ou- de Harmonie aan de Breestraat. door Herman ioustra leiden - Ze zitten niet stil, de beeldhou wers van het Kunst Uitschot Team. Kort geleden plaatsten de Leidse kunstenaars nog een tweede beeld op het strand van Katwijk. En gisterochtend pootte het ge zelschap, in alle vroegte, een houten vrouwbeeld in de grond van het Plant soen. „Na de Venus van Milo en de Ve nus van Willendorf, is er nu ook de Ve nus van Leiden", zegt Zacharias van het illustere kwartet. Zacharias is een schuilnaam, want de activiteiten van de vier vallen niet onder de noemer legaal. Ga maar na: ze maken een beeldhouwwerk, zoeken een ge schikte plek en zetten het daar doodleuk neer. Of dat nu is toegestaan of niet. Vandaar die anonimiteit. En voor het ge mak hebben ze alle vier de naam Zacha rias aangenomen. „We werken ook met z'n allen aan de beelden." De beweegreden van het Kunst Uitschot Team is simpel. „We willen de maat schappij confronteren met kunst, onze kunst. We hebben geen zin om dat te doen via truttige galerietjes. Je kent dat wel, een tentoonstelling van Joke zus- en-zo, van wie het werk is geïnspireerd door landschappelijke elementen in Frankrijk. Bah! Dat is zo'n duffe zooi, in dat circuit willen we niet meedraaien. Wat wij doen is net zoiets als de After Nature-beweging (van schilders als de gebroeders Donker en Jurriaan van Hall, red.). Die kwamen van de Rietveld Aca demie en zeiden: 'Die shit vergeten we dus, we leren gewoon opnieuw te schil deren'. Op zo'n manier proberen wij ook te denken, maar dan als beeldhou wers." Het is niet de bedoeling van het viertal om overal beelden neer te kwakken. „Toen we die beelden op het strand hadden neergezet, zijn we er de volgen de dag bij gaan staan om te horen wat de mensen er van vonden. Nou, veel mensen vonden het mooi spul. Wat wij maken is natuurlijk ook heel rechttoe rechtaan. Je ziet wat het is." Geld verdienen ze er niet mee. „Het kost ons geld, maar dat geeft niet." Het viertal is van plan voorlopig nog even door te gaan. „We vinden het te gek om te hakken, daar kun je ons 's nachts voor wakker maken. En de illega liteit is wel spannend. We weten nooit of een beeld er de volgende dag nog staat. Maar wie weet, misschien mag het over een tijdje wel. Zo is het ook met de Stichting Tegenbeeld gegaan. Die schil derden hun gedichten eerst ook illegaal op de muren. Moet je nu eens kijken." Houten vrouwbeeld in het Plantsoen. Foto: Mark Lamers Paul Koek wil met Veenfabriek vernieuwend theater maken in Scheltemacomplex door Theo de With leiden - Op de begane grond drinken Leidenaars, kunstenaars en studenten met elkaar een biertje in het café. Een verdieping hoger zoeken zeventig be zoekers een plaatsje in de theaterzaal. Op de tweede etage werken studenten van de Faculteit der Kunsten met on der meer beeld- en geluidstechniek. Theatermaker en slagwerker Paul Koek ziet het helemaal voor zich. Het Schel temacomplex aan de Oude Singel in Leiden kan volgend jaar al bruisen van de activiteiten. De Raad voor Cultuur is enthousiast over zijn plannen. Nu het gemeentebestuur en de universiteit nog. Van alle kanten stromen telefonisch de felicitaties binnen. Het is tot colle ga's uit de culturele wereld doorge drongen dat Paul Koek eerder deze week een positief advies heeft ge scoord bij de Raad voor Cultuur. De raad stelt aan staatssecretaris Van der Laan (cultuur) voor zijn plannen te honoreren met een subsidie van 600.000 euro per jaar. „Dat was actri ce Betty Schuurman", zegt hij, na be ëindiging van het telefoontje. In de studio achter zijn woning in Roelofarendsveen neemt de theater maker de tijd om zijn plannen met de Veenfabriek toe te lichten. ,,Als ik het slagveld overzie, weet ik dat ik blij moet zijn met dit bedrag", aldus Koek. Hij wijst er echter op dat hij an derhalf miljoen euro had aange vraagd. „En dat was reëel begroot. Ik heb een jaar aan dit plan gewerkt. Dit is slechts veertig procent van het ge vraagde bedrag en dus zal ik mensen pijn moeten doen, omdat ik ze niet in dienst kan nemen." In het advies van de Raad voor Cul tuur staat dat Paul Koek positief wordt beoordeeld wegens de resulta ten die hij als muziekregisseur in het verleden heeft behaald. Hij heeft een belangrijke stimulans gegeven aan de ontwildcelingen in het muziektheater, oordeelt het adviesorgaan. Koek was eigenlijk voorbestemd voor de tuin bouw, maar wist toch het conservato rium te bereiken. Hij beperkte zich niet tot slagwerk, maar had ook oog voor de theatrale kant van muziek. Met Johan Simons trok hij in 1983 met de circustent van Toni Boltini door Noord-Holland. „Om theater bij de mensen te brengen", zoals hij het zelf formuleert. Dat is altijd de essentie gebleven. Theatergroep Hollandia, die hij met collega Johan Simons oprichtte en leidde, werd dan ook befaamd door haar projecten op locatie. Er werd onder meer gespeeld in een bagage hal op Schiphol, in een kas in Hoofd dorp en in de sluis van Zaandam. De ze traditie ging vier jaar geleden op de helling toen Hollandia fuseerde met het Zuidelijk Toneel in Eindho ven. Die groep had meer ervaring met spelen in schouwburgen. „Die fusie is nooit goed uit de verf geko men. Als de samenwerking nu alweer wordt gestopt, kun je toch niet an ders concluderen", zegt Paul Koek. „Het waren twee culturen die niet bij elkaar bleken te passen. Dat wil niet zeggen dat het in artistiek opzicht niet geslaagd was. ZT Hollandia had vorig jaar een omzet van twee mil joen euro en dat is voor een theater bedrijf onvoorstelbaar veel. Er reis den constant producties naar het buitenland en we zijn met prijzen overladen." Johan Simons stapt over naar het Pu- bliekstheater in Gent en Paul Koek besloot voor zichzelf te beginnen. „Soms is het gezond om uit een suc cesvolle groep te stappen. Ik wil niet vastroesten." Het afgelopen jaar leg de hij een ei dat hij de Veenfabriek noemde. Voor hem is de essentie dat wetenschap, ambacht en kunst niet langer langs elkaar heen werken, maar gezamenlijk op zoek gaan naar nieuwe wegen. „Mijn irritatie bij Hol landia was dat voorstellingen vaak toch nog teveel vanuit het theatrale klimaat gemaakt worden. Daarom noem ik de Veenfabriek ook geen theatergroep, maar een ensemble. Muziek en allerlei digitale technieken staan niet per definitie ten dienste aan de acteurs, maar kunnen een ei gen, zelfstandige inbreng hebben." De Veenfabriek rust in de optiek van de initiatiefnemer op drie pijlers: de Veenbrand, de Veenstudio en de Veenmobiel. Onder de naam Veen brand worden jaarlijks twee grote muziektheaterproducties gemaakt, 's Winters kan daarmee een tournee langs een aantal schouwburgen wor den gemaakt. Koek heeft al afspraken gemaakt met theaters in onder meer Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Haarlem en natuurlijk Leiden. De thema's voor de voorstellingen wil hij Paul Koek: „Het wordt een combinatie die uniek is in Nederland. Met die subsidie van 600.000 euro is het niet langer een utopie. Foto: Hielco Kuipers uit de Griekse oudheid halen. In de zomer denkt hij aan voorstellingen op locatie. In de traditie van het oude Hollandia wil hij het theater weer on- kan ik ook maatschappelijke thema's der de mensen brengen. „Door mid- als integratie, religie en het verdwij- den in de maatschappij te gaan staan, nen van de boer aansnijden." DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Aad van der Luit, ge meenteambtenaar en eve nementenorganisator, in de zevende hemel? Beste cd? 'Get Ready' van Rare Earth is zeker de beste elpee die er is. Ik weet niet eens of hij ook op cd is. Op de plaat staat een ge weldige drumsolo. Ik draai nog vaak elpees. Veel muziek van vroeger is niet op cd ver krijgbaar. Niet dat ik blijf han gen in het verleden, hoor. Ik luister ook graag naar Anouk. Maar, wat ik echt niet begrijp, is dat sommigen van hardcore houden. Mensen springen daarop als vlooien. Verschrik kelijk vind ik het." Beste boek? „Ik lees me echt krankzinnig. Ik slaap maar vier uur per nacht. Om mijn vrouw niet te wekken door mijn gedraai, lees ik altijd. Nu ligt 'In Gena de' van J.M. Coetsée op mijn nachtkastje. Een prachtig boek over Zuid-Afrika. Ik lees zo'n twee boeken per week. Olie B. Bommel vind ik ook nog steeds briljant. Overdag lees ik vakbladen. Van zware literatuur houd ik niet. 's Avonds lees ik echt voor mijn ontspanning." Beste film? „Ik ga bijna nooit naar de bio scoop. Toch houd ik wel van films. De beste film blijf ik 'The Bridge over the River Kwai' van David Lean vinden. Die film boeit mij van het be gin tot het eind. Er zitten prachtige romantische stuk ken in. Ik heb een brede smaak qua films. Zolang er maar een goed verhaal in zit. Ik houd zelfs van sentimentele familiefilms. Met kerst zijn dat soort films meestal op televi sie. Daar kijk ik dan wel graag naar." Beste kunstwerk? „Dat heb ik thuis hangen. Een schilderij van Wanda van Dijk uit Leiden. Het heet 'De Bal letdansers'. Ik zag het op een expositie en was meteen ver kocht. Ik koop altijd impulsief, maar ik heb nooit spijt gehad van deze aankoop. Op het eer ste gezicht zie je één ballet danser, maar als je goed kijkt, zie je er wel een stuk of vijf. De kleuren zijn prachtig, kobalt blauw, oranje en zachtgroen. Gelukkig heeft mijn vrouw de zelfde smaak als ik. In 1976 hebben we in Amsterdam van Hans Kampters twee schilde rijen gekocht. Die hebben we ook nog steeds. Ik verkoop nooit iets." Tekst: Alette Snijders Foto Van der Luit: Henk Bouwman Foto Anouk: ANP/Toussant Kluiters In de Veenstudio wil Paul Kt denten aan het werk zetten het eind van hun kunsto staan. Hij is al als docent vei aan de nieuwe Faculteit der 1 van de Universiteit Leiden en het voor de hand nauwgezet universiteit samen te werken gebouw van de Veenfabriek de studenten na afloop van hi een presentatie geven. De Veenmobiel moet ondert schaffen aan een jaarlijks wis groep jonge kunstenaars. Zij de opdracht een presentatie zorgen rond het thema van t stellingen. Het resultaat kan krijgen in de voorstelling, m als zelfstandige installatie fijn „Er loopt zoveel talent rontj] Koek. „En dat verdwijnt ar naar Amsterdam of Groninga de! Wij kunnen juist veel van garde leren. Door wetensck van de universiteit erbij te befc kunnen heel interessante cffj ties ontstaan." L Het liefst wil hij de VeenfaH Leiden huisvesten. „Natuurljr wege de universiteit, maar gens de. verhalen die er voorn rapen liggen. Ooit heb ik de 4 ling 'Kingcorn' bedacht rondjf ste arbeider van de Meelfabj: zijn er nog veel meer portrefo Leidenaars te maken. Ik zot iets met K&G doen, de fotogij) Kiek of de 'Wintervertellingf Frangois Haverschmidt. En he temacomplex is er geknipt v<y De Lakenhal als buurman en f se Schouwburg aan de overklj staat een culturele triangel." „Het wordt een combinatie djl is in Nederland. Met die subsk 600.000 euro is het niet larjs utopie. Ik moet alleen snel e ting hebben. Per 1 januari t immers van start gaan. Het je ik als eerste bij Leiden inn Wethouder Hessing is wel h maar hij móet ook de raad z|( te krijgen. Het enige dat ze b dóen is het Scheltemacomjri schikbaar stellen en water eqf aansluiten. Ook de university wat faciliteiten ter beschikkic len. De rest neem ik mee. Zy kan Leiden toch niet laten lig{t zou te erg voor woorden zijq andere gemeenten hebben rql aanbod gedaan, maar die geen universiteit. Daarom ko|a liefst naar Leiden.jl, theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Delfts Blok. Gezien: 23/4, theater In de muze, Noordwijk. Is dit stoel 19 of 18? Op beide armleuningen staat namelijk een nummer. Kleine verwarring als gevolg van pure onwennig heid - in deze spiksplinternieu we theaterzaal nemen de toe schouwers namelijk voor de eerste keer plaats. Noordwijk is een theater rijker dat met een cabaretvoorstelling nu echt in gebruik is genomen. De intieme zaal met perfecte zichtlijnen op een naar verhouding ruim po dium straalt de ambitie uit zich in het professionele circuit op de kaart te zetten. Die eerste echte voorstelling had dan ook bij voorkeur direct raak moeten zijn. Dat zou je de organisatie van harte gunnen, maar helaas is dat niet gelukt. Te gast is 'Delfts Blok' dat in 2001 het Groninger Studenten Cabaretfestival heeft gewon nen. Elf studentikoze heren in grijs pak nemen als zodanig in het hoofdzakelijk door solisten beheerste cabaretwereldje een opvallende plaats in. De voltal lige ensemblenummers in hun programma springen er dan ook in positieve zin uit. Boven dien zijn ze muzikaal. De mees ten bespelen een instrument en hun samenzang klinkt goed. Hun ontegenzeggelijk sterke punten worden echter over schaduwd door de geforceerde humor en de traagheid 1 programma. De nummi pen weliswaar vloeiend! kaar over, maar stuk vo| duren ze veel te lang. Ze werken ze toe naar een clou, als daar al sprake j Het is bijvoorbeeld bepi bijster origineel om tele! programma's als 'Hints'0 go' op de korrel te nemP' je het toch, dan moet je^ zondere invalshoek kie^1 Daartoe blijken ze niet En quasi-provocerendep mers over de pedofiel, 0/ gerontofiel of ernstige zf vereisen meer uitgekieif sten. Het geheel sprankP absoluut niet. Bij het inp nemen van zo'n mooi ri; theater ware dat wenseP weest. n muziek recensie Ken Vos Concert: Man Bites Dog. Gezien: 22/4, Sociëteit de Burcht, Leiden. Ter gelegenheid van de uitgave van de cd 'Okno' maakt Man Bites Dog, in vernieuwde sa menstelling, een kleine toernee door Nederland. Slagwerker Bernt Nellen is vervangen door Emmanuel Scarpa uit Lyon en basgitarist Mark Haanstra geeft de band nu een extra zwaarte punt. Alle composities zijn nog altijd van altsaxofonist Tobias Klein en gitarist Damien Cluzel, maar in de kwartetbezetting is de relatief vrije improvisatie van het trio verschoven naar een strengere taakverdeling tus sen harmonische en ritmische elementen. De spanning tussen die ele menten lijkt nu vooral het uit gangspunt voor deze band. De beide Colemans - Ornette en Steve - lijken nu de inspiratoren voor de musici. De muziek van Man Bites Dog klinkt met al haar tempowisselingen en on verwachte harmonische over gangen nu niet alleen strakker, maar ook iets doelgerichter. Medeleider Cluzel verliest zich tijdens het concert iets te veel in het geregel van zijn effectap- paratuur, waardoor hij als solist al te makkelijk overstemd wordt door de soms overdonderend krachtig versterkte basg^ van Haanstra. Dat neen5 weg dat Cluzel ritmischp druk maakt. Haanstra mooi, rond geluid dat h tief weet te nuanceren i improvisaties, zoals in l11 pact klinkende 'Schall ij Rauch'. Dat het bij Man1 Dog niet alleen maar oif0 ge ritmiek gaat, blijkt uf1 speelwijze van drumme- die een zekere luchtighie meest rock- en funkach tronen weet te scheppe* Bites Dog dwong terecr toegift af, omdat deze bt] zich niet alleen technisr' der heeft ontwikkeld, nf' op een originele manie)1 nieuwere jazz weet om11

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16