Pionier de Vries hoopte op betere wereld door tv
CDA: lid van Kijker heeft al over publiek bestel beslist
omroep voor
euro per jaar
MEDIA
Max als Kuifje op oorlogspad Jonge acteurs in de dierentuin
Zondagkrant in
Twente succes
EK-special krant
ruikt naar grasmat
Hoofdredacteur
USA Today weg
NOS praat met
astronaut Kuipers
enschede - De zondagkrant van
Twentsche Courant/Tubantia is
een succes. Uit een steekproef
van de krant blijkt dat de start-
oplage van 50.000 stuks ruim
schoots wordt gehaald. Het
dagblad vraagt alle 135.000
abonnees of ze zich ook willen
abonneren op de zondagkrant,
waarvan de eerste vercheen op
7 maart.Tot dusver kregen de
abonnees de krant op zondag
gratis. Vanaf 23 mei moeten de
abonnees 50 eurocent extra be
talen. Het lezerspanel op in
ternet geeft aan dat het tabloid
formaat zeer wordt gewaar
deerd. Verder vindt de lezers
groep dat de inhoud is verbe
terd, met meer accent op de ac
tualiteit en achtergrondartike
len. Het panel erkent wel dat
men eraan moet wennen de
krant op zondag te lezen.
Apeldoorn - De regionale krant
De Stentor wil zijn EK-special
naar gras laten ruiken. Op een
van de binnenpagina's wordt
een geurvlakje aangebracht.
Het vlakje laat geurstoffen vrij
komen die ruiken naar gras.
Het gebruikte procédé is vol
gens het Wegener-dagblad niet
nieuw, maar het wordt in kran
tenland weinig gebruikt. De bij
lage die in het teken staat van
het Europees Kampioenschap
voetbal, verschijnt maandag 7
juni. De Stentor verschijnt in
delen van Gelderland, Overijs
sel en Flevoland.
Washington - De hoofdredac
teur van de Amerikaanse krant
USA Today, Karen Jurgensen,
heeft haar functie neergelegd,
naar aanleiding van een schan
daal rond een verslaggever die
nieuwsverhalen uit zijn duim
zoog. Sterverslaggever Jack Kel-
ley werd in januari ontslagen
toen aan het licht kwam dat hij
grote delen van belangrijke
nieuwsberichten had verzon
nen of gepikt. Kelley was vijf
keer genomineerd voor een Pu
litzer, de belangrijkste journa
listieke onderscheiding in de
VS. Jurgensen (55) werkte sinds
1982 voor USA Today. In 1999
werd zij hoofdredacteur.
Hilversum - Ruimtevaarder An-
dré Kuipers komt morgenoch
tend in een live-uitzending op
televisie. Dit gebeurt in een in
gelaste uitzending van NOS Ac
tueel, van 10.10 tot 10.20 uur op
Nederland 2. Deze korte uitzen
ding wordt op deze zenderacht
keer herhaald tot 12.50 uur.
Ook de radio krijgt te kans in
gesprek te gaan met de Neder
lander die momenteel een
ruimtevlucht maakt. Radio-pre
sentator Harmke Pijpers
spreekt zaterdag met Kuipers
vanuit het Internationale Ruim
testation ISS in de middaguitze-
ding van het NOS Radio 1 Jour
naal (12.00 tot 13.30 uur).
donderdag 22 APRIL 20(
Televisiepionier Erik de Vries (I.) tijdens de uitreiking van zijn Nipkowschijf in 1966. De Vries overleed dinsdag op 91-jarige leeftijd. Hij wordt
gezien als 'vader van de Nederlandse televisie'. Rechts staat Gerard Hulshof die in '66 eveneens werd onderscheiden.
FotorANP/Jacques Klok
Rijswijk/ANP - Hij dacht aanvan
kelijk dat televisie de wereld be
ter zou maken, de dinsdag in
Amsterdam op 91-jarige leeftijd
gestorven tv-pionier Erik de
Vries. De 'vader van de Neder
landse televisie' hoopte ooit dat
de uitwisseling van informatie
èn beelden tot meer begrip over
en weer zou leiden.
De jonge De Vries (Amsterdam,
5 juni 1912) stond in de jaren
dertig bij Philips in Eindhoven
dan ook met hart en ziel aan de
wieg van de Nederlandse televi
sie. In 1935 maakte hij mee dat
juffrouw Speenhof van de Phi-
lipsadministratie als eerste Ne
derlander op tv verscheen.
Kort voor het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog maakte
de jonge technieker een journa
listiek uitstapje, als fotocorres
pondent, naar de Balkan. Hij
dacht dat de oorlog daar zou
uitbreken. Toen het anders uit
pakte, kon hij niet meer naar
Nederland. Hij reisde door naar
Nederlands-Indië, waar hij een
baan kreeg bij de radio.
Na de Japanse bezetting van de
Nederlandse kolonie kwam De
Vries in een kamp terecht. Bij
zijn bevrijding in 1945 woog de
twee meter lange De Vries geen
vijftig kilo meer. Hij ging terug
naar Nederland en stortte zich
weer op de televisie. Vanaf 1947
gaf hij leiding aan de experi
mentele tv-uitzendingen van
Philips. Tijdens een uitzending
voor de 400 tv-toestellen die
Philips onder Eindhovense ge
zinnen had uitgedeeld, ont
moette hij op 15 februari 1949
Hans Snoek, oprichtster van het
Scapinoballet. Ze zouden hun
leven lang bij elkaar blijven.
Snoek, met wie hij voor Unesco
door Latijns-Amerika zou zwer
ven om ook daar tv op te zet
ten, stierf in 2001.
Vader
In 1951 werd hij 'vader van de
Nederlandse televisie' door on
der meer de eerste generatie tv-
makers en tv-regisseurs op te
leiden. Het zou nog enkele ja
ren duren tot er eindelijk 'lan
delijke' televisie was, al was dat
toen nog een wijds begrip voor
de weinige toestellen die over
Nederland verspreid waren.
De omroepen maakten zich
steeds nadrukkelijker meester
van het medium en zetten De
Vries volgens eigen zeggen nog
al klakkeloos aan de kant. Maar
hij zou spoedig terugkomen als
regisseur van het legendarische
Pension Hommeles en wat later
van het al even onvergetelijke
Mies-en-scène. De Vries zou tot
in de jaren tachtig blijven regis
seren, onder meer voor de
VPRO en de IKON.
Ook stond De Vries aan de wieg
van Teleac, wat goed paste bij
zijn oorspronkelijke ideeën
over nuttige televisie. Ti
hij uiteindelijk niet tevri
over wat er met het mei'
geheel was gebeurd, zei
„Neem die reality-tv. Vo
familie van de betrokkei
het afschuwelijk, voor d
van Nederland alleen rr
sationeel. Nou zeg. Ben
voor zo in touw gewest,
dan zestig jaar?"
Erik de Vries was volgei
vriend en mede-omroe|
Henk Kuperus een groo
stander van een omroej
BBC-model. „Hij heeft
aan een Nederlandse te
zonder directe inmengi
de omroepen. Toen in 1
den om ons heen de tiji
was voor een commerci1
tweede net, door onder
de oprichting van het 2
de Britse ITV, begon De
de eerste commerciële
van Nederland op de in
tatie E55 in Rotterdam,
tiek bleek er niet rijp vo
De Vries propageerde 0
lokale omroep. Zo nam
mede het initiatief voor
Radio Amsterdam.
De Vries was officier in
van Oranje Nassau. In
hij al de Nipkowschijf
hele werk gekregen. Op
roepgala in 1997 kreeg!
eerste een 'carrière awa
zijn 'baanbrekende pio
werk' bij de televisie. Di
verkeerde tot een maan
den in goede gezondhe
den haag/anp - Het CDA wil dat
het lidmaatschap van een om
roep geheel wordt losgekoppeld
van het abonnement op een tv-
gids. Het omroeplidmaatschap
zou volgens de christen-demo
craten een symbolische euro
moeten kosten.
Fractievoorzitter Verhagen
vindt dat mensen nu niet be
wust kiezen voor een omroep,
maar voor de interessantste of
goedkoopste gids. „Dat geeft te
denken over de legitimiteit van
de omroepen."
De CDA-ffactie gaat daarmee
verder dan het wetenschappe
lijk bureau van de partij, dat
gisteren een rapport over de
toekomst van de publieke om
roep presenteerde. Daarin
wordt gepleit om gidsabonne-
menten te blijven koppelen aan
het lidmaatschap.
Het rapport van het weten
schappelijk instituut komt een
paar weken na dat van de visi-
tatiecommissie-Rinnooy Kan.
Die kwam tot de conclusie dat
de individuele zendgemachtig-
den redelijk tot goed functione
ren, maar dat ze er niet in sla
gen goed samen te werken.
Daarom moet de raad van be
stuur Publieke Omroep (PO),
het overkoepelend orgaan van
alle omroepen, grote bevoegd
heden krijgen, vindt ze. De
CDA-denkers zijn het daar to
taal mee oneens.
Verhagen zei gisteren dat het
publieke bestel nog één kans
krijgt. „Het is vijf voor twaalf."
Hij zei het vreemd te vinden dat
staatssecretaris Van der Laan
onlangs het rapport van Rin-
nooy Kan meteen omarmde,
terwijl dat volgens Verhagen
juist indruist tegen de wens van
het kabinet minder centraal te
regelen en meer eigen verant
woordelijkheid te geven aan or
ganisaties en burgers.
door Dolf Rogmans
Hilversum - Twee op de drie
Nederlanders kijkt 's avonds
niet naar een programma van
de publieke omroep, maar naar
een uitzending van een van de
vele commerciële omroepen.
Met de radio is het al niet veel
beter gesteld. De politiek mort
dat zo wel heel veel belasting
geld wordt verspild, maar kan
het niet eens worden over een
oplossing.
Wie kijkt er 's avonds nog naar
de publieke omroep? Naar Stu
dio Sport, dat wel. En naar het
Journaal. Misschien nog Spoor
loos, Kopspijkers en een spelle
tje, maar dan is het ook wel ge
beurd. Bijna alle andere pro
gramma's op de publieke zen
ders worden eigenlijk door wei
nig mensen bekeken.
En dat is een probleem voor de
programmamakers, de omroe
pen en de politici in Den Haag.
Want veel belastinggeld beste
den aan programma's die wei
nig worden bekeken, dat is
geen goed idee. Over het pro
bleem is iedereen het daarom
wel eens: er wordt te weinig ge
keken en geluisterd naar de
programma's van de publieke
omroepen en dan vooral door
jonge kinderen, jongeren en al
lochtonen.
Maar hoe trekje meer kijkers
zonder commerciële omroep te
worden?
Heel even leek het erop dat zo
wel de politiek als de omroepen
het eens zouden kunnen wor
den over een oplossing. In twee
recente rapporten (van onder
zoeksbureau McKinsey en de
commissie Rinnooy Kan) ston
den zowaar dezelfde conclu
sies: iets goedkoper werken en
vooral veel meer samenwerken.
Goedkoper is inmiddels gelukt,
doordat het kabinet een bezui
niging van tachtig miljoen euro
per jaar heeft opgelegd.
En beter samenwerken zijn de
omroepen inmiddels ook van
plan. Wat voorzitter Harm
Bruins Slot van de Publieke
Omroep betreft hoort daar nog
wat bij. Hij wil niet langer al
leen op kijkcijfers beoordeeld
worden. „Daardoor is de pu
blieke omroep de laatste jaren
te veel gaan lijken op de com-
merciëlen. Wij moeten gaan
voor kwaliteit en niet alleen
voor veel kijkers."
Namens het kabinet reageerde
staatssecretaris Medy van der
Laan instemmend op het rap
port, net als de PvdA. Wat de
WD betreft mocht die samen
werking zelfs nog wel een tand
je verder gaan. Regeringspartij
CDA nam toen al afstand van
haar rapport. Deze week bleek
waarom. Het wetenschappelijk
Maxime Verhagen.
Foto: GPD/Phil Nijhuis
bureau van de partij presen
teerde ook een rapport. Con
clusie: niet samenwerken, maar
laat juist elke'omroep het zelf
uitzoeken.
CDA-leider Maxime Verhagen:
„De raad van bestuur moet
niet, zoals de commissie Rin
nooy Kan bepleit, meer en
krachtiger gaan interveniëren in
het proces van programmeren,
maar zou daar juist volledig
vanaf moeten zien."
Wat wil het CDA dan wel? „De
leden van de omroepen moeten
het voor het zeggen krijgen. De
omroepen moeten doen wat de
leden willen. Dan krijg je van
zelf een bestel waar voldoende
naar wordt gekeken en geluis
terd", aldus het CDA. De partij
wil het omroepen daarom mak
kelijk maken leden te werven
en te behouden.
En hoe meet je het succes van
de publieke omroep? Door te
letten op de kijkcijfers. Veel kij
kers betekent zelfs meer geld
om programma's te mogen ma
ken, aldus het CDA.
Het politieke verschil van me
ning over de oplossing voor het
teruglopende aantal kijkers kan
daarmee niet groter zijn. WD,
D66 en PvdA voelen voor ver
dere samenwerking in Hilver
sum en het CDA juist niet. Met
een CDA-premier aan het roer
is daarmee de kans op grote
veranderingen in Hilversum
voorlopig bekeken. Niemand in
Den Haag kan in de huidige
krachtsverhoudingen zijn zin
doordrijven.
En daarmee bevinden de pu
blieke omroepen zich vandaag
in precies dezelfde situatie als
de afgelopen vijftien jaar: ieder
een is ontevreden over het hui
dige bestel, maar omdat er in
Den Haag geen keuze wordt ge
maakt, zoeken de bestuurders
in Hilversum al vechtend hun
eigen weg. Helaas voor hem
heeft de kijker al besloten de
uitkomst niet af te wachten.
r/
Hilversum weet
wel van uitgeve
De publieke omroep
wat geld uitgeven is. J 01
gaat er zo'n 875 miljoi 'ij
om: 650 miljoen van li
Daar doet de STER no 1.
ongeveer 230 miljoen
de reclameopbrengst! 5e'
Voor dat geld vullen d |c
roepen vijf radiostatic n
drie tv-zenders en vee
sites. Ook de omroep]
ten en het Instituut v<
Beeld en Geluid word d(
van betaald. Per huisl
kost de publieke omri
daarmee 90 euro per j n6
Vergeleken met het bi h
land is dat weinig. Bij5
blieke omroep gaat 81
cent van de kosten ec 19
programma's. Bij de 1 '9
dat 85 procent en bij i
76 procent. De Duitse
blieke omroep bestee 0
slechts 55 procent ooi
aan programma's. De
merciëlen doen het ei
met veel minder geld
ten daar nog aan ovei
houden ook. En toch
die commerciële omr m'
inmiddels beslag te le 15
op tweederde van de
Hilversum - Lekker in de weer
met een vlammenwerper, expe
rimenteren met napalm of sim
pelweg een paar oude koelkas
ten opblazen. Het kan allemaal
op het jaarlijkse schietfestival in
Kentucky, bemerkte RTL
Nieuws-correspondent Max
Westerman. De eerste afleve
ring van zijn achtdelige repor
tageserie Max in alle Staten
staat volledig in het teken van
wapens.
Van de doodgewone revolver
die de doorsnee Amerikaan
'voor alle zekerheid' in zijn
nachtkastje bewaart tot de mo-
ab, de 'mother of all bombs' die
wordt gefabriceerd in 's werelds
grootste bommenfabriek in
Oklahoma. Max Westerman
(46), ruim twaalf jaar corres
pondent in Amerika voor RTL
Nieuws, kijkt graag verder dan
Washington of New York. Vier
jaar geleden zette hij zijn fasci
natie voor de Amerikaanse sa
menleving al om in een aantal
onregelmatig uitgezonden tv-
specials.
„Mijn frustratie is dat ik alles
over dit vreemde, boeiende
land altijd in maximaal twee
minuten moet zeggen", zei
Westerman toentertijd doelend
op de tijd die voor hem wordt
ingeruimd in een doorsnee
nieuwsuitzending. Westerman
moest zijn plannen voor een re
portageserie over het land bij
stellen toen New York, sinds
ruim twintig jaar zijn woon
plaats, werd getroffen door de
aanslagen van 11 september
2001. Toen de stad ruim een
jaar later de schok weer enigs
zins te boven was, wijdde Wes
terman onder de titel Max
The City een boek en een tv-se-
rie aan de Big Apple.
In Max in alle Staten toont
Westerman vanaf vanavond de
extremiteiten die hij in de rest
van het land aantrof. In Knob
Kreek, Kentucky, bijvoorbeeld,
Journalist Max Westerman presenteert het programma Max in alle Staten. Foto: GPD/RTL 4
waar zo'n tienduizend Ameri
kanen tijdens het jaarlijkse
schietfestival puur voor de lol
hun wapens leegschieten op
oude koelkasten, afgedankte
auto's en aftandse campers.
„Een rode draad in mijn corres
pondentschap is iedere keer dat
wapengeweld", aldus Wester
man in de eerste aflevering, ge
titeld Het gewapende land.
Niet zo gek, want er zijn in de
Verenigde Staten 200 miljoen
wapens in omloop en er vallen
jaarlijkse twintigduizend vuur
wapendoden. „Klinkt als mu
ziek in de oren", jubelt een van
de hobbyschutters voor de ca
mera over het oorverdovende
geluid van zijn machinegeweer
terwijl hij dat verlekkerd leeg
schiet. Als je niets van vuurwa
pens afweet, ben je hier een
buitenbeentje", piept Wester
man een beetje witjes.
Even later neemt de verslagge
ver toch een uzi ter hand voor
de Jungle Walk, een parcours
door een compleet nagebootste
Vietnamese jungle. Gids Bobby,
die Westerman op 'guerrilla
oorlogpad' begeleidt, is Viet-
nam-veteraan. Realistischer
kan bijna niet, absurder even
min, zo luidt de boodschap.
Westerman bezoekt verder 's
werelds grootste bommenfa
briek in het stadje McAlester in
Oklahoma. De fabriek, ontstaan
tijdens de Tweede Wereldoor
log, draait momenteel overuren
als gevolg van de oorlog tegen
Irak. Als een van de eerste bui
tenstaanders heeft Westerman
naar eigen zeggen toestemming
gekregen er een kijkje te ne
men. Informatie over de capa
citeit van de fabriek wordt niet
verstrekt, wel doet de pr-man
voor de camera trots de vernie
tigende kracht van het 'topstuk
in de collectie', de moab, uit de
doeken. Duidelijk is dat hier ge
noeg projectielen voor handen
zijn om de wereld in een klap
van de kaart te vegen. „In Irak
konden de Amerikanen ze niet
vinden, hier liggen de massa
vernietigingswapens voor het
oprapen", constateert Wester
man droogjes.
Berrit de Lange
Max in alle Staten, vanaf van
avond, RTL 4, 21.00 uur.
door Jacques Geluk
den haag - Het is opmerkelijk
hoeveel ervaring acteurs van 19
jaar kunnen hebben. Neem
Ewout Genemans en Jon Kar-
thaus, die sinds kort te zien zijn
als respectievelijk Bastiaan van
Diemen en Moes Brinksma in
Neêrlands jongste soapserie
Zoop op Nickelodeon. Daarin
spelen ze jonge dierenverzor
gers in opleiding.
Beide mannen hebben al heel
wat gedaan. Ewout heeft de
theateropleiding bij Rabarber in
Den Haag gevolgd en gespeeld
in voorstellingen als Scrooge en
De heksen. Hij is na de middel
bare school bij Visible tv in Am
sterdam gaan werken, wat een
mooi opstapje bleek te zijn voor
een baan als productie-assis
tent bij de dramaserie Meiden
van De Wit.
„Ik ben heel erg geïnteresseerd
in toneel. Eigenlijk ben ik altijd
al met dit vak bezig geweest en
dan is het logisch dat je zo snel
mogelijk aan de slag wilt. Bo
vendien weet ik hoe het eraan
toegaat." Daarnaast heeft de
Voorburger gespeeld in de soa
pachtige Z@ppelinserie 'Vrien
den zonder grenzen'.
Jon Karthaus heeft sinds 2000
de kneepjes van het acteervak
geleerd bij theatergroep De
Paardenkathedraal in Utrecht.
Hij zit al een kleine vijfjaar in
de muziek, zingt, heeft zichzelf
gitaarspelen geleerd en heeft
met zijn rock 'n rollgroep
Lunch in 2001 een schoolband-
competitie gewonnen.
Als acteur is hij te zien geweest
in de NPS-jeugdserie Dunya en
Desi. In de musical Elisabeth
van Joop van den Ende heeft hij
tijdens de première en gedu
rende het eerste half jaar dë rol
van zoon Rudolf op zich geno
men. Ewout: „Zoop is de eerste
serie waarvoor ik maandenlang
in touw ben. Dat is goed want
;(isl
Opnames voor Zoop in Ouwehands. Foto: GPD/Erik Keyzer
ik moet ervan leven. Mijn cas
tingbureau vroeg of ik auditie
wilde doen en na de tweede
ronde zat ik er in."
Aan tafel zit ook de Amster
damse Nicolette van Dam,
eveneens 19 jaar, maar zonder
ervaring. Zij speelt de bitcherige
Bionda Kroonenberg in het
door Johan Nijenhuis (Costa!,
Volle maan, GTST) in samen
werking met Nickelodeon ont
wikkelde Zoop. Bastiaan
(Ewout) is verliefd op Bionda,
maar zij wil niet op hem.
Italië
Nicolette: „Ik heb hiervoor op
dit gebied niets gedaan. Wel
workshops gevolgd en in com
mercials gespeeld, maar geen
series. Ik ben door de beroem
de ontwerper Roberto Cavalli
gevraagd model te worden,
maar ik heb nee gezegd. Ik zou
direct aan de top gekomen zijn,
maar ik houd niet van dat we
reldje en ik ben graag hier. Ik
wilde presenteren en na acteer-
workshops ben ik hierin gerold.
Ik heb nog wel contacten met
Cavalli. Misschien kan ik ooit
wat doen voor de Italiaanse te
levisie als presentatrice."
Voorlopig is de werkomgeving
van Nicolette, Jon en Ewout
Ouwehands Dierenpark in Rhe-
nen, want daar wordt Zoop op
genomen. De drie spelen Ran
gers, dierenverzorgers in oplei
ding die op strenge wijze wor
den getraind door Gaby Komp-
roe (Sabine Koning) en Fabian
de Beurre (Thomas Sykora). In
totaal zijn er acht Rangers.
Zoop richt zich op kinderen en
jongeren tussen 8 en 16 jaar.
Nicolette: „Wij spelen iets jon
gere personages dan we in wer
kelijkheid zijn. Er zit geen ge
weld in de serie, maar wel
spanning, humor. Respect voor
elkaar hebben is heel belang
rijk. Natuurlijk zijn er tussen de
karakters onderling spanningeri
én romances, ook onverwachte
en onvoorspelbare." Jon: „Voor
de jongsten is het spannend als
er een tijger ontsnapt, voor ou
dere kijkers is het belangrijk wie
met wie gaat."
In werkelijkheid worden er in
Ouwehands Dierenpark geen
Rangers opgeleid. Jon: „Je ziet
ons steeds uitgebreid ontbijten,
maar de echte verzorgers ne
men boterhammetjes
enige dat wij hetzelfde
poep scheppen en dier
ren. Ik heb een peer ge hur'
aan een ijsbeer, een vaige
vaarlijkste dieren, maai
door de tralies."
Ze hebben wel alledrie
dieren. „Het is zo bijzo
je hier ziet. Ze hebben
wehands een heel natUj
leefwijze voor de dierei sj|
eerd. Dat spreekt mij a
serie krijgen we les en M
te werken leren we ook
over de dieren. De Ran "1;
ven die extra informati
door aan de kijkers
lette. „In je vrije tijd ku
meelopen met de verzi 2(
die je dan veel uitlegge
Ewout heeft intussen e
sieve papegaai ontmoe 3.'
een iets grotere wurgsl ite
werkt dan de bedoelinj
Angstig kijken in de cai
heeft hem dan ook gee
moeite gekost. „Ik had
fend met een kleine sla
Jon: „De locatie is te gt
Ochtends zie je jonge t
heb me erover verbaas
leeuwen kunnen schre
We komen allemaal uit
en als ik een ooievaar 2
dat heel bijzonder. Hie rjt'
twintig ooievaars en vi ,ar
Dankzij Zoop kunnen 1 ;m
deren er bewust van m
dieren ook voor amuse ]<-
kunnen zorgen en dat Je(
is dan computeren. M; >rd
voor ons is het onwijs 1 'ui
hier." Nicolette: „Het i
leiding, je maakt zó ve^oi
ra-uren, je leert dingen
licht en geluid. Ik ben 11
nieuwd wat er door de
nu weer op mijn pad k
Zoop. Nickelodeon, elk I
dag 19 uur (tivee afleve
De afleveringen van de
week worden zaterdag
gesloten herhaald om 1