KUNST CULTUUR Van Den Ende Theater in Amsterdam I 5Gedichten schrijven is populair Panic in Detroit: op internet, op cd en op podium Ferschtman te voorzichtig met Bach ralis verlengt 'ocht dansfestijn vember pielberg iloedbad Waarom authentieke Cubaanse sones versterken? Muziekschool opent deuren donderdag 22 april 2004 is telt pr festival Parijs is gisteren het ithuld van het jaarlijk- tival van Cannes. Het it in de Zuid-Franse is een van de be- ilmfestivals ter wereld Itijd een groot aantal egisseurs en andere ïeden. Het festival be- oensdag 12 mei en zondag 23 mei met ang van de Gouden door Herman Joustra leiden - Al te veel moet er niet achter worden gezocht. Dat de Leidse band Panic in Detroit zijn muziek een tijdje gratis aanbiedt op internet is alleen maar een manier om aandacht te vestigen op de spiksplinter nieuwe cd 'Junkyard' die het viertal recent opnam. Zo van: 'luister eens wat een lekkere nummers'. Morgen presenteert Panic in Detroit die cd in het LVC. En dan is het afgelopen met de pret en is downloaden niet meer mogelijk. Te koop is de schijf dan natuurlijk wel. „Dit vonden we een leuke ma nier van reclame maken", zegt bassist Hans Peek. „We hebben daar met de band over gedis cussieerd: hoe gaan we het aan pakken als de cd af is? Hij is in eigen beheer opgenomen en we hebben dus ook geen pluggers achter de hand en een heel dis tributienet. We willen zo veel mogelijk mensen kennis laten maken met onze muziek. Bo vendien zou het ook leuk zijn als er aardig wat mensen op on ze cd-presentatie afkomen." Ja, en dan kom je tegenwoordig toch snel bij het internet uit, betoogt gitarist en zanger Jan Buurman. „Daar wordt heel veel over gepraat in de muziek wereld, over het wel of niet la ten downloaden van de eigen muziek. Brengen we dan maar een dvd uit in plaats van een cd omdat er zoveel wordt gedown- load? Dat soort discussies zijn er veel. Voor ons speelt dat niet. We zijn geen broodmuzikanten, we leven niet van de muziek. Nou, dan is het toch ook prima als men onze muziek kan downloaden. Voor een aantal dagen dan, om te horen hoe onze nieuwe cd klinkt. Want uiteindelijk hebben we toch lie ver dat men de cd koopt. Rijk hoeven we er niet van te wor den, maar zoiets opnemen kost natuurlijk geld. Dan is het wel zo aardig als je nog iets terug ziet van je centen." 'Junkyard' is de tweede com plete cd van het in 1991 opge richte gezelschap, na '10/4' in 1997. Daarvoor bracht Panic in Detroit, dat verder bestaat uit zangergitarist/ toetsenist Fred Mudde en drummer/ zanger Joop van der Geest, vier mi nidisks uit. „Er zit duidelijk ont wikkeling in onze muziek", zegt Hans Peek. „Onze muziek wordt nog wel steeds vanuit een gitaaroptiek gemaakt. Maar voor het eerst hebben we nu bij de opnames ook gebruik ge maakt van toetsen, live doen we dat ook." En daar draait het uiteindelijk ook om. Ze zijn leuk hoor, al die schijfjes, maar de band dankt zijn bekendheid in de regio vooral aan de optredens. Juist dan komt hun rockmuziek met een ruig randje goed uit de verf. „Dat willen we in het LVC ook weer laten zien", besluit Jan Buurman. Panic in Detroit, vrijdag 23 april, 23.00 uur, LVC, Leiden. Panic in Detroit, met v.l.n.r. Hans Peek, Joop van der Geest, Jan Buur man en Fred Mudde. „We willen zo veel mogelijk mensen kennis la ten maken met onze muziek." Publiciteitsfoto Vegens groot succes «Jaturalis de tentoon- artsTocht tot en met >r. De expositie die ederlandse Hartst- tot stand is gekomen, bij biologielessen over elijkhart. HartsTocht tentoonstelling, krijgen een rondlei- ma zij gegevens over Iploed en bloedsomp- f nen verzamelen. ui - Op zaterdag 27 ^4r gaan 50.000 dansers ote stadions in Ne- in Zuid-Afrika gelijk- ïur lang dansen om vvijde aids-problema- de aandacht te bren- dand 3 verzorgt tij- avondvullend bene- mma rechtstreekse /ing. Nelson Mandela, int van Zuid-Afrika, swinnaar en levende peelde een belangrij- het ontstaan van het nt. Steven Spielberg ;nde zomer een film ver het bloedbad dat e terroristen aanricht - Israëlische atleten tij- Uympische Spelen van ;ens het Amerikaanse ariety is er nog geen Ie film. Wel is zeker iofdrol wordt ge- ir Ben Kingsley die van de partij was in ipielberg geregisseer- üer's List'. Het script werd geschreven Roth, die eerder de ;en leverde voor 'For- 3' en 'The Insider'. door Hans Visser amsterdam/gpd - Joop van den Ende opent eind 2007, daar waar bij de RAI in Amsterdam de Europa Boulevard en de AIO elkaar kruisen, zijn nieuwe mu sical theater. De definitieve plannen maakte hij gisteren be kend, samen met wethouder Duco Stadig van stedelijke ont wikkeling. Het theater gaat deel uit maken van een groot bouwproject tus sen het nieuwe theater en het huidige ING-Kantoor: de Zuidas. Daarbij wordt een groot deel van de snelweg overdekt met onder meer sportvelden. Verder worden er huizen ge bouwd voor zo'n 80.000 men sen. Zowat een stad zo groot als Alkmaar. Het opmerkelijke cilindervor mige bouwwerk is ontworpen door rijksarchitect Jo Coenen, in samenwerking met Arno Meijs die eerder theaters voor Van den Ende bouwde en ver bouwde. Coenen liet zich onder meer inspireren door de locatie die een kruispunt is van wegen en allerlei soorten openbaar vervoer, inclusief de te ver wachten zweeftrein die ooit de rest van het land met Amster dam gaat verbinden. Belangrijk, want slechts 15 tot 20 procent van de bezoekers zal uit de hoofdstad komen. De zaal zelf wordt, met zijn 1850 stoelen, gebouwd naar voorbeeld van het beproefde principe van het Griekse amfi theater en wordt ook voorzien van repetitieruimten. Het ge heel komt te staan op een pla teau, met daaronder een par keergarage. Met een glimlach antwoordde hij op de vraag naar de kosten: „Er zijn richtlij nen. Maar ik denk aan 70 a 80 miljoen euro." De helft betaalt hij zelf, de rest wordt opge bracht via de e3cploitatie door zijn bedrijf. Met het plan eindigt de zoek tocht van de theaterproducent door Amsterdam. Eerder vielen de Heinekenbrouwerij aan de Stadhouderskade, het Water- looplein, de Appeltjesmarkt bij Een impressie van het veertig meter hoge theater dat Joop van den Ende gaat bouwen in Amsterdam. Foto: ANP de Mamixstraat en het i bij de Arena als locatie af. De geboren Amsterdammer Van den Ende treedt nu in de voet- spoeren van onder anderen Os car Carré, de particulieren die het Concertgebouw stichtten en Abraham Tuschinski. In Amsterdam wil hij net als in Scheveningen musicals bren gen die daar spelen tot het pu bliek de belangstelling verliest. Producties waar het huidige Carré geen ruimte voor heeft. Wel kiest hij voor shows die meer aansluiten bij de Neder landse cabarettraditie, zoals 'The Producers' van Mei Brooks, een satireshow over de Tweede Wereldoorlog. In het Utrechtse Beatrixtheater blijft hij familievoorstellingen bren gen, zoals 'The Beauty and the Beast'Maar vaker overdag en minder 's avonds om ruimte maken voor congressen. Als het theater opent, is Van den 66. Oud genoeg vindt hij om dan zijn naam op het ge bouw te zetten. Het is de vraag of het publiek dan naar het Van den Ende Theater gaat of, in navolging van 'We gaan naar Carré', zal kiezen voor We gaan naar Joop'. Jongeren laten proza horen in In Casa te Snijders let is rumoerig in In Casa in Leiden, eerste gedicht wordt jen, de zaal doodstil. <|nd werd voor de zesde itmanifestatie van Zo 'o Gedicht gehouden, ti deelnemers uit i Zuid-Holland lieten fit horen over het the- :n'. In de leeftijds- tien tot negentien jaar il Erdogan uit Rotter- de eerste prijs er van- alie Lemmers uit plaat mag zich de win de groep twaalf tot ar noemen, ht Zo gedicht is geor- door ProBiblio, ouw (Zuid-Holland) en Cultuur Noord- De Rotterdamse voor- instenaar Jules Deel- t de presentatie van voor zijn rekening. In 3 roept hij de deelne- let podium. „Ik houd hten, maar ook van n", aldus Deelder. ge Pim Kievit is één gentien deelnemers, eigenlijk nooit ge- roor Nederlands ;r een maken." Pim is t zijn gedicht is uitge- >r de manifestatie. „Ik eel trots. Ik ga zeker ichten proberen te ïn schrijven is heel mder jongeren. Dat uit de ruim duizend Jules Deelder met winnaars van Zo Gedacht, Zo Gedicht, Rosalie Lemmers en Ismail Erdogan. Foto: Hielco Kuipers inzendingen die we binnen kre gen", klinkt Theo de Ruiter van ProBiblio. Over het niveau van de avond is hij zeer te spreken. „We hadden een strenge selec tie. Vanavond horen we echt de beste gedichten." Ook Liesbeth Bouwhuis van Kunstgebouw is onder de in druk van de poëzie van de mid delbare scholieren. „Bij sommi ge gedichten moet ik echt een traantje wegpinken." Toch is volgens Jules Deelder inhoud niet het enige belangrijke van een gedicht. „Het grafisch beeld is ook erg belangrijk. En hoe de dichter het voordraagt." Na anderhalf uur proza is het aan de jury om de twee beste te kiezen. Juryleden dichter Ru ben van Gogh, Dirk Berkhout (oud-leerkracht Nederlands), Lennie Huizer (gedeputeerde provincie Zuid-Holland) en Hé- léne Steenhoff (hoofd bureau Cultuur en Educatie provincie Noord-Holland) verlossen de deelnemers na lang beraad van hun spanningen. 'De tederheid en beeldende schrijfstijl' maakt volgens Van Gogh Rosalie een terechte winnares. Ismail wordt door de jury geroemd om zijn 'onverwachte originaliteit'. De winnaars krijgen ieder hun gedicht op 200.000 Boomerang- kaarten gedrukt, die in alle mid delbare scholen en bibliothe ken worden verspreid. Jules Deelder feliciteert de winnaars en loopt snel naar de bar. „Het moet mij nooit te lang duren. Er moet wel tempo inzitten." muziek recensie Susanne Lammers Concert: Cellosuites van J.S. Bach door Dmitri Ferschtman. Gehoord: 21/4, De Waag, Leiden. Het briefje waarmee Anner Bijlsma zich verontschuldigt is lief - vanwege problemen met een vinger kon hij de cellosuites van Bach niet komen spelen - maar het verzacht de pijn niet helemaal. Dmitri Ferschtman is een knap en virtuoos cellist, en hoewel de dankbaarheid dat hij de avond wilde redden groot is, blijft er toch iets knagen. Ferschtman is een meester in de klare lijnen, het fijnzinnig uitlichten van de schoonheid, het uitdiepen van details, maar met de bonkige, schurende, on genaakbare kanten van deze muziek kan hij minder uit de voeten. De snelle delen overtui gen in vloeiende ritmiek, zijn vlugheid en wendbaarheid grenst daar aan het ongehoor de, maar de langzamer delen, vooral de Sarabandes dus, val len geregeld bijna uit elkaar, er komt geen lijn in. Ferschtman speelt de tweede, de derde en de zesde suite - keurig in die volgorde. In de tweede is vooral de Courante mooi: zo vlug en ijl dat hij bijna lijkt te willen ontsnappen. De Sarabande valt tegen, die wil te zwaar zijn, maar in de Menuet ten haalt Ferschtman weer heel geestig de dialoog naar boven. De derde suite begint met een snelle Prélude, en dat is in het voordeel van Ferschtman. Zijn greep op de muziek blijkt dan veel zekerder, in de achteloze laddertjes en haaltjes kan hij bescheiden en terloops zijn evi dente bewondering kwijt. Toch is ook hier de Sarabande be trekkelijk tam, pas heel laat slaagt hij erin de verwrongen melodie een stevige vorm te ge ven. Het mooist zijn de Bour- rées, met liefkozend tedere her halingen, telkens in een net iets andere kleur, en de razendsnel le Gigue, waarin de melodie, onderbroken door diepdonker ronken, bijna vervliegt. In de laatste, de zesde, suite speelt Ferschtman het persoon lijkst. Het vastberaden begin ondermijnt hij langzaam met twijfels en onzekerheden. In de Allemande wordt ontleed, ont vleesd, ontrafeld, zozeer soms dat het van aanéénsmeden niet meer komt. De Courante is dan weer wat bevalliger en leniger, maar in de Sarabande blijkt weer de strijd. Al wint Ferscht man die niet - zijn harmonieën klinken vaak stroef en stram en er vallen soms akelig gaten in de muziek - het is wel de op maat tot de fantastische Gavot tes, waarin Ferschtman alle kunstgrepen in dienst stelt van de klankschoonheid, en de Gi gue, die in een bijna mateloos tempo en een tikje scheef het wringende en het welluidende wel weet te verenigen. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Septeto NacionaJ Ignacio Pineiro, leadzanger Raspa. Gehoord: 21/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. Té weinig mensen zijn komen luisteren naar Septeto Nacional Ignacio Pineiro, dtis naar de son, de Cubaanse dans bij uit stek. We maken kennis met dit legendarische septet dat helaas alleen Spaans spreekt, maar dat zich zeer lijfelijk en muzikaal laat verstaan. Waarom dan toch die schreeuwende versterking die zoveel moois 'pur sang' af breekt? Dus meteen flink wat rijen naar achteren geslopen, maar dan nóg... Wat zou het een verade ming zijn als dit septet naturel gaat optreden: om Nederland te laten proeven hoe het in de ja ren twintig in Cuba geklonken heeft. Deze groep gaat er im mers prat op om cfie tijd te doen herleven. Aan outfit en optreden ligt het niet, zo au thentiek als 't maar zijn kan, met gitaar, contrabas en per cussie, als daar zijn bongo's, woodblocks, knipmes, samba ballen, plus een heerlijk door dringend schelle cornet. Het drietal vooraan, middenin de lead-zanger Raspa, zingt rauw, super vitaal met een aan stekelijke dosis pret. De percus sie is opzwepend met dwingen de, prominent aanwezige rit men. Met contrabas, gitaar en de door alles heen scheurende cornet overtuigt dit sextet (ik tel er echt geen zeven!) onvoor waardelijk; hartstochtelijk, apa- sionado en zo hier en daar hartverscheurend, lastimoso. Na vijf minuten zijn er nog maar twee, na twintig minuten zijn er al acht liefhebbers opge staan om tussen de eerste rij en het podium zich over te geven aan de son, of salsa. Aange vuurd door Raspa en zijn kor nuiten die van top tot teen van elastiek zijn en moeite hebben met gewoon stil staan, danst de steeds grotere groep jongeren ambitieus en met overgave. Het cornetje kreunt uitnodi gend. Zelfs George Gershwin kon het oergeluid van dit sep tet, toen nog onder de naam Sexteto Occidente, niet weer staan en verwerkte hun 'sones' in een warmbloedige Cubaanse Ouverture. Het sextet dat nu optreedt, speelt overigens nog steeds in eenzelfde bezetting. Leadzanger Raspa lijkt ge kloond te zijn, als hij al niet het eeuwige leven heeft. Bij het lied 'Suavecito' wat zo veel betekent als 'langzaam met passie' wagen zich al ruim twintig fans op de smalle dans vloer. De percussiegroep gaat uit z'n bol in 'Coco maim ai' (kokosnoot, mais, mais), een ritmisch woordenspelletje dat tekeer gaat als een leger klop pende spechten in een onop houdelijk feestelijk getik. Raspa leert ons ritmes, pépapa-papa. De zaal kent het in een hand omdraai. De geschiedenis van dit Septeto is nauw verbonden met de bril jante sonero, zangercompo nist Ignacio Pineiro H880-1969) die ontelbare sones voor de groep geschreven heeft. Hij zou gruwen van die overheersende versterking. alphen aan den run - Sfreek- muziekschool Alphen houdt za terdag 24 april van 11.30 tot 15.00 uur open huis. Onder lei ding van docenten kan het pu bliek ook instrumenten, waar onder de Turkse saz, bespelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 11