KUNST MEDIA Endemol lokt twintig sollicitanten in de va Nieuwe speelfilm over Jezus op komst Haarscherpe beelden van Zuid-Afrika Samenspel in Muiderslot wisselend van kwaliteit Ome Willem k© terug in theaters Ook Holman wq bij DolceVita Man onthutst over nepgesprek met televisieproducent en eist schadeloosstelling Toeloop Mucha blijkt erg groot Liefde Hermitage valt in de smaak Albumtracks op Radio z Du Pré wint Gouden Pen Musea lokken 950.000 mensen Veiling Hermans' Dame werd voor een gesprek uitgeno digd en toog naar het aangege ven gebouw op het Amstel Bu siness Park. Wie schetst zijn verbazing, toen hij van de drie koppige 'commissie' die hem ontving op een gegeven mo ment te horen kreeg dat hij 'na tuurlijk wel begrepen had dat het hier om een letterlijke rech terhand' ging. Van der B. 'schrok zich wild', zegt hij ach teraf. Uit louter nieuwsgierig heid, vertelt hij, wilde hij echter toch nog wel wat meer details. De commissie, naar eigen zeg gen bestaande uit een medicus, een jurist en een dame zonder nadere functieaanduiding, leg de het hem bloedserieus uit. Een rijke man had bij een auto- ongeluk zijn rechterhand verlo ren en wilde per se een echte rechterhand terug; medisch zou het tegenwoordig allemaal mogelijk zijn. Als Van der B. ak koord ging, zou hij een prima prothese krijgen en - indien no dig - psychologische begelei ding. Zijn verbijstering werd met de minuut groter, nadat die prothese ook nog eens op tafel werd gelegd en hem was ge vraagd of de medicus de om trek van zijn hand op een vel papier mocht natrekken. Nog voor de 'echte rechterhand' ter sprake was gekomen, had Van der B. toestemming gegeven om een foto van hem te laten maken, 'zodat wij later weten welke sollicitant bij welk ge sprek hoorde'. Even later kwam de aap uit de mouw: het mediaconcern En demol bleek achter de hele zaak te zitten vanwege een 'nieuwe vorm van reality-entertain ment'. Zonder dat hij het wist of er toestemming voor had ge geven, bleek het hele gesprek met Van der B. op video te zijn vastgelegd, om eventueel in een 'pilot-uitzending' van een nieuw verborgen camera-pro gramma te worden gebruikt. Van der B. is nog steeds 'ont hutst en verbijsterd door dit walgelijke gebeuren'. Volgens hem is Endemol 'wat menselij ke normen en waarden betreft gigantisch over de schreef ge gaan'. Politie Van der B. heeft inmiddels de politie ingelicht, maar daar te horen gekregen dat er - voorals nog - niet van een strafbaar feit sprake is, maar dat het gebeur de wel balanceert op de rand van het strafrechtelijke. Van En demol heeft hij tevens een schadevergoeding gevraagd voor zijn reiskosten en vijf ver loren werkuren. Ruud Ritzen, producer en talentscout bij En demol, heeft per brief aan Van der B. laten weten te betreuren 'dat de zaak voor u een zo ver velende nasmaak heeft'. Volgens Ritzen is het 'niet onze bedoeling mensen te kwetsen of te beledigen op welke manier dan ook'. En, 'naar mijn idee hebben we dat, gezien de reac ties van betrokkenen, in dit ge val ook niet gedaan'. Van der B. krijgt van Endemol zijn reiskos ten vergoed, maar de juridische afdeling van het concern moet zich nog buigen over de scha deloosstelling voor zijn verloren werkuren. Van der B. overweegt een civiele procedure. Naast Van der B. hee andere 'sollicitant' b diabedrijf geklaagd gang van zaken, woordvoerder van weten. „Vijftien me ook op de advertentj gereageerd, zagen ei wel van in. Zij hebbei ming gegeven om de te gebruiken." Vo woordvoerder is het aan verborgen ca gramma's dat mense verrast'. Hij bevestigt schillende advertentii plaatst om 'kandidati ven, maar wil niet ing hoeveelheid of de tem vereniging bekendgemaakt. Thema van het weekend was 'de kunst van het vertellen'. Vrijwel alle musea organiseer den activiteiten rond dit thema. Zo had het Museon in Den Haag een schrijfwedstrijd op touw gezet, waarbij bezoekers het mooiste of grappigste ver haal over een object uit dit mu seum konden opschrijven. An dere musea hadden quizzen ge organiseerd. Rotterdam - De belangstelling voor de tentoonstelling 'Alp- honse Mucha, Meester van de Jugendstil' overtreft de ver wachtingen. De tentoonstelling is sinds januari te zien in Rot terdam en vrijdag begroette di recteur W. Pijbes al de 100.000ste bezoeker. Mucha wordt beschouwd als de grond legger van de Jugendstil. Hij maakte vooral werken met lief lijke en verleidelijke vrouwen in de hoofdrol en beïnvloedde veel andere kunstenaars. De tentoonstelling in de Kunsthal kan tot 23 mei worden bezocht. Amsterdam - De tentoonstel ling Liefde uit de Hermitage in De Nieuwe Kerk in Amsterdam heeft ruim 160.000 bezoekers uit binnen- en buitenland ge trokken. De expositie, die ruim 250 kunstwerken uit de collec tie van museum De Hermitage in Sint Petersburg omvatte, was gisteren voor het laatst te zien- .Op de tentoonstelling waren werken van onder anderen Ro din, Lorenzo Lotto, Francois Boucher, Antonie van Dyck, Kees van Dongen en Maurice Denis te zien hilversum/anp - Na Dieuwertje Blok en Hansje Bunschoten gooit nu ook Theodor Holman de handdoek in de ring voor wat betreft de presentatie van het KRO-programma DolceVita. Dat programma wordt elke werkdag uitgezonden op Ne derland 1 tussen 17.45 en 18.30 uur. Bunschoten stapte op omdat ze niet goed kon sam met Holman. Omdat te teimijn niemand vonden om de plaats in te nemen, gaat h weg. Een nieuw duo vonden. Vanaf vandaa Marc-Marie Huijbreg rin de Groot tot het het lopende televi voor de presentatie. Hilversum - Bij Radio 2 start vanochtend de Albumweek, die tot en met vrijdag duurt. Gedu rende de hele week komen de meest memorabele stan daardalbums voor het voetlicht. In 59 korte afleveringen belicht Radio 2 in elk uur een baanbre kend album. Bovendien kun nen de luisteraars op hun favo riete albums stemmen wat uit mondt in de Album Top 100 die Radio 2 vrijdag uitzendt van ne gen tot vijf. De presentatie is in handen van Daniël Dekker en Hans Schiffers. In de nachtelij ke uren ruimte gemaakt voor de mooiste lange albumtracks, die zelden of nooit te horen zijn op de radio. oranjewoud - Het Genoot- schap van Hoofdredacteuren heeft vrijdag op zijn jaardag aanmoedigingsprijzen voor jong journalistiek talent uitge deeld. De zogenoemde Gouden Pen voor tekstproducties ging naar Raoul du Pré (de Volks krant). De Gouden Tape voor audiovisuele producties ging naar Melliena Beckmann van Twee Vandaag/EO. door Wim Houtman Amsterdam - Koud zes weken na The Passion Of The Christ komt er alweer een volgende film over Jezus in de Neder landse bioscopen. The Gospel Of John gaat op 13 mei in pre mière. In Amerika waren christelijke filmrecensenten vorig najaar enthousiast. Er was ook lof in de seculiere pers. Bijzonder is dat de film woord-voor-woord de tekst van het Johannes- evangelie volgt, „maar dat keurslijf gaat niet ten koste van het drama, integendeel soms", vond Richard Ostling van het persbureau AP. Hij sprak van „amusement dat je aan het denken zet". „De film is, net als het boek, poëtisch, rusteloos - haast van een andere wereld", schreef Ron Csillag in de Seattle Times. Regisseur van The Gospel Of John is Philip Saville, die zijn sporen vooral bij de Britse tele visie heeft verdiend. Hij ver filmde onder meer in de jaren zestig Hamlet en Oedipus, later het leven van Mandela en maakte tv-series als The Life and Loves of a She-Devil en The Buccaneers. The Gospel Of John is onderdeel van een heel project om - met een frequentie van één per jaar - een reeks bij belboeken woord-voor-woord in film om te zetten. Voor dit jaar staat The Gospel Of Mark op de rol, ook weer met Saville als regisseur. Matteüs en Handelingen zijn al verschenen, maar dat waren low-budget producties. Het be drijf Visual Bible International is sindsdien compleet gereorga niseerd en gooit de zaken nu over een andere boeg. The Gos pel of John is een grote speel film met een gerenommeerde regisseur en een bezetting van door de wol geverfde Shakespe- are-acteurs. „De beste vertolking van Jezus ooit in een grote film", juichte nieuwtestamenticus Ben Wit- herington in Christianity To day. Hij roemde hoofdrolspeler Henry Ian Cusick, die „met een bedrieglijk eenvoudige gratie en stijl" een Jezus neerzet die „mens is, en tegelijk zo duide lijk meer dan een mens - geen geringe opgave". Visual Bible International is een gewoon bedrijf, met winstoog merk. Er werken niet louter christenen en The Gospel Of John is geen evangelisatiepro ject. Als de eerste twee films geen succes worden, stoppen we er mee, zegt creatief directeur Garth Drabinsky. Met de bijbel films richt het bedrijf - geves tigd in de Canadese stad Toron to - zich op een christelijk pu bliek wereldwijd. Voor de keuze om letterlijk de bijbeltekst te volgen, wordt veel reclame ge maakt om deze kijkersgroep te trekken. Evangelie Tegelijkertijd is Drabinsky in houdelijk blij met die keuze: de taal van het Johannes-evangelie bevat volgens hem „oneindig meer leven, kracht, uitdaging en diepte dan willekeurig welk scenario dat een Hollywood- schrijver zou kunnen verzin nen". De film combineert scè nes waarin dialogen uit het evangelie worden uitgespeeld, met scènes waarin een vertel- stem buiten beeld uit de bijbel leest wat er in beeld gebeurt. Een adviescommissie van zes theologen en bijbelweten schappers is bij de hele produc tie van de film betrokken ge weest. Tot in de kleinste details is historische nauwkeurigheid nagestreefd, van de grootte van de stenen waaruit de tempel was opgetrokken, tot de vraag of er op een joodse bruiloft in de eerste eeuw geklapt zal zijn bij het dansen. De muziek mixt moderne instrumenten met lui ten, harpen, slagwerk en Ara mese zangen die teruggaan op Jezus' tijd. The Gospel Of John verscheen in Amenka een halfjaar voor The Passion Of The Christ. Over die film van Mel Gibson was toen vooraf al heel wat te doen. „Maar ik kan me niet voorstel len dat die indrukwekkender zou zijn", schreef Ben Wlthe- rington in Christianity Today. „The Gospel Of John heeft het voordeel dat die het hele ver haal vertelt, en zich niet alleen richt op het geweld aan het ein de." David DiCerto van de Ameri kaanse Catholic News Service vindt dat de film „smaakvol" omgaat met Jezus' lijden en dood. Er wordt een evenwicht bereikt waarin zowel het „ver zoenend lijden" als de „verlos sende overwinning van het kruis" tot zijn recht komt, „zonder zich te fixeren op de meer gruwelijke details". Antisemitisme Michael Medved van de chris telijke website Crosswalk ver baast zich erover, dat mensen te hoop liepen tegen Mel Gib sons film vanwege antisemitis me, en niet tegen The Gospel Of John. Die laatste film zou het verwijt eerder verdienen, vindt hij. The Gospel of John laat Je zus ter dood veroordelen door orthodoxe Joden zoals je ze vandaag op straat kunt tegen komen. Niet iedereen is enthousiast over de film. Volgens Medved is het een geïllustreerde bijbelver telling, geen echte speelfilm. Sommige critici spreken van een „drie uur durende zon dagsschoolsessie". alkmaar - 'Ome Willem' werd dertig jaar geleden geboren. Re den voor een verjaardagsfees tje, dat hij komend seizoen gaat vieren met een theatertournee van meer dan honderd voor stellingen. En uiteraard wordt de rol van Ome Willem ge speeld door Edwin Rutten. De theatervoorstelling wordt gebaseerd op de aanpak en de sfeer van de jarenlang populai re televisieserie. Edwin Rutten speelde daarin met Pieke Das sen, Aart Staartjes en Jennifer Willems scènes en bracht lied jes waarbij hij zichzelf begeleid de op een drumstel. Uitroepen van Ome Willem, zo als 'Joepie de poepie' en 'Lust je ook een broodje poep?', slopen al snel in het algemeen Neder lands taalgebruik. Zijn muzikale begeleiders Harry Bannink, Harry Mooten en Frank Noya werden bekend als de Geiten- breiers. Bannink, die net als Mooten intussen is overleden, schreef voor 'Ome Willem' een schat aan melodietjes. Karei Eykman en de vorig jaar overle den Willem Wilmink leverden talloze teksten. Uit al dat materiaal gaat Rutten straks een keuze maken. Maar het lied 'Deze vuist op deze vuist' zal daar zeker bij zijn. Het programma bouwt hiji regisseur Haye van dei Ton-Herman Melis gai voorstellingen met noj tweede muzikant begé Net als op televisie zal gramma zowel amusei nodige vrolijke, maar voedkundige moment! ten. 'Ome Willem' is ooit v( VARA-televisie bedach Aart Staartjes, die daar aan de wieg stond van rische programma's al Stratemakeropzeeshoi de Bom'. Eveneens pr( ma's waarin speels alle zaken uit het dagelij ksi voor kinderen bespree werden gemaakt. Wegi succes van 'Ome Wille levisie, begon Rutten o een theaterversie. Hij s daarmee in 1990 abruj VARA besloot de televi te beëindigen. Slechts een enkele kee: Rutten, die inmiddels i land met zijn jeugdvoc gen met grote symfoni ten uitgroeide tot een i meen, zijn Ome Wilier eens te voorschijn bij 1 re gelegenheden en vo dentenfeestjes. Ook w< zien op Lowlands. Fotograferen in Naturalis. Foto: Dick Hogewoning Amsterdam - Het Nationaal Museumweekend heeft 950.000 mensen naar 530 musea ge trokken. Dat zijn er 200.000 meer dan vorig jaar, toen 580 Nederlandse musea meededen, en evenveel als in 2002. Dat heeft de Nederlandse Museum - den haag/mediaredactie - 'Ver bouwereerd', 'perplex', 'ont hutst', 'in de val gelokt'. Dat wa ren de gemengde gevoelens van de 52-jarige A. van der B., die lie ver anoniem wil blijven, nadat hij een dezer dagen een wel heel merkwaardig sollicitatiegesprek had gevoerd. Van der B. had gereageerd op een advertentie, die op 3 apnl onder de rubriek personeel ge vraagd in De Telegraaf stond: 'Rijke man zkt.rechterhand. Moet van aanpakken weten. Hoge beloning. Reakties met te- lef.nr. naar pnwinvest- ment@yahoo.com.' Van der B. klassieke muziek recensie Josée Zuiver Concert: Peter Kooij, bas; ensemble L'Armonia Sonora bestaande uit Francois Fernandez, viool; Mieneke van der Velden, viola da gamba en Glen Wilson, klavecimbel; m.m.v. Pauline van der Werff, sopraan. Programma: D.Buxtehude, Jubilate Domine en Triosonate in d kl; G.P.Telemann, Cantate Die Hoffnung ist mein Leben; J.S. Bach, Sonate in G gr.t. BWV1021, Cantate Der Friede sei mit dir, BWV 158. Gehoord: zaterdagavond, Muiderslot. Het ensemble L'Armonia Sonora zaterdag in het Muiderslot. Fo to-. Ton Kastermans De stoelen in de Ridderzaal van het Muiderslot waren tot de laatste plaats bezet voor het ta melijk korte concert van Peter Kooij en L'Armonia Sonora met kerkcantates uit de 17de en 18de eeuw. Hoofdwerk was Der Friede sei mit dir van J.S. Bach. Peter Kooij zong met fraaie stem, goed verstaanbaar en als een echte verteller deze korte canta te voor derde paasdag. De begeleiding werd gevormd door de uitstekend samenwer kende gambiste Mieneke van der Velde en klavecinist Glen Wilson; de viool van Framjois Fernandez stond letterlijk op eenzame hoogte: de hooggele gen partij voegde niet echt met de andere instrumenten. In de aria Welt, ade, ich bin dein mü- de had sopraan Pauline van der Werff een eigen tekst, maar ook die klonk nogal verloren tegen de bas. Het slotkoraal gaf nog even een echte Passie-sfeer, Bach op z'n best. Largo Van de twee instrumentale stukken was de Bach-sonate in G veruit het mooist. De 'lopen de' baslijnen in klavecimbel en gamba leken uit één instrument te komen. In het Largo - een kunstige melodie vol onver wachte wendingen zoals alleen Bach dat kon - klonk goed sa menspel tussen de drie musici. Jubilate Domine van Dietrich Buxtehude werd ontspannen en gemakkelijk gezongen door bas Peter Kooij, maar echt jui chen deed de nogal stijve mu ziek van Buxtehude niet. Gam biste Mieneke van der Velden had in dit stuk problemen met de zuiverheid van haar instru ment, gelukkig bleek dit euvel in de andere stukken verhol pen. Telemanns cantate Die Hoff nung ist mein Leben is een prettig in het gehoor liggend, opgewekt stuk. Hier was een aangenaam klinkende samen spraak tussen de bas en de vi ool waarbij de beide continuo instumenten een prima tegen wicht vormden. Edwin Rutten werkt aan een theaterversie van zijn vroeger! Film van Ome Willem. Foto: PR/Mark Vijn/ Theaterprodud Hartensveld door Monique Brandt VPRO toont werk van fotograaf Eli Weinberg Weinberg zelf ligt begraven in Tanzania, onder een armoedige zerk waar de be tonijzers uitsteken. „Hij was een van de weinige blanken die zich identificeerde met de onderdrukten", zegt een opval lend ontspannen Nelson Mandela, die in het huis van Weinberg de oude foto's zit te bekijken. „Wat een armoede", ver zucht hij over een foto waarop hij in de gevangenis zit. „In die tijd moést je toch wel actie ondernemen?" Weinberg was een uit de Baltische sta ten gevluchte jood die vol hoop aan kwam in Vryheid, een plaatsje in de pro vincie Natal waar zijn oom woonde. Al snel ontdekte hij dat de naam van het plaatsje bepaald niet overeenkwam met de dagelijkse realiteit van racisme en ar moede. Hij meldde zich aan bij de com munistische partij, werd actief in een vakbond en Heeg daarom een beroeps verbod, waarna hij een fotostudio begon in Johannesburg. Binnen niet al te lange tijd gold Weinberg als dé societyfoto- graaf in die stad. Je hoorde er niet bij als je niet door Weinberg was gefotogra feerd. Maar dezelfde man die iedereen die maar meetelde in de rijke blanke kringen op de foto zette, had een dub belleven. Ook de elite van. het ANC werd door hem op de foto gezet: Albert Lu- thuli, Mandela, Albie Sachs, tegenwoor dig rechter bij het Zuid-Afrikaanse Con stitutionele Hof. „We leefden een keurig leven als blanke middenklasse", zegt zijn dochter, nu ANC-politica. „Ik geloof dat ik als meisje pas veel later doorkreeg waar de strijd om ging." Behalve portretfotografie, legde Wein berg ook dagelijkse taferelen vast: ge vangenen die als slaven op het platte land aan het werk gehouden werden, demonstraties, opstanden. Weinberg en zijn vrouw Violet werden voor hun werk voor het ANC veroordeeld tot vijfjaar gevangenisstraf. In die periode zat ook hun dochter vast vanwege het plakken van affiches. Later, in de jaren zeventig moest het echtpaar Weinberg op bevel van de ANC-leiding naar Tanzania uit wijken, waar Eli een paar jaar later zou overlijden. Zoals een goede fotograaf be taamt, bleef hij zelf het liefst buiten beeld. Dat feit is tegelijkertijd ook een beetje de makke van de documentaire: als kijker krijg je niet echt een scherp beeld van de persoon Weinberg. Hij blijft een wat mythische figuur die lang zaam weer wordt opgebouwd aan de hand van de foto's die hij heeft gemaakt. Persoonlijke zaken worden zijdelings aangestipt, het gaat om de foto's, niet om de mens erachter. Zijn laatste jaren, de geheimzinnige dood van zijn zoon, zijn gespleten bestaan als fotograaf van de rijken én de onderdrukten: het blij ven vraagtekens in dit eerbetoon. De donkere kamer van Eli Weinberg, vanavond, 21.02 uur, VPRO, Nederland 3 43 bladen van een zog dummy (van Multatul tertje Pieterse). „Heti script werd bij de verli van de schrijver naar 1 1973 daarom waarsch als zodanig herkend e samen met andere ovi boeken uit de biblioth Hermans geveild", alt veilinghuis. „Ook de k kwam pas enkele jarei de ontdekking dat het Multatuli een manusc Hermans bevatte." Hf wijkt op diverse punte van de uitgewerkte vei Amsterdam - Een nog jonge Nelson Mandela, poserend als bokser op het achterplaatsje van fotograaf Eli Wein berg. Op een andere foto een paar mijn werkers, in een armoedig, smerig onder komen. Nog een keer Mandela, in tradi tioneel kostuum. Foto's van demonstra ties uit de periode dat ANC-activisten massaal werden berecht. Een huishoud ster, nog in haar witte kostuum, die wordt meegevoerd door een politieman. De foto's van Eli Weinberg (1908-1982) geven een haarscherp beeld van het Zuid-Afrika in de hoogtijdagen van de apartheid. Weinberg wordt niet voor niets tot in den treure omschreven als 'de hoffotograaf van het ANC', want hij moet vele honderden plaatjes geschoten hebben voor de beweging. In de docu mentaire De donkere kamer van Eli Weinberg die Rudi Boon en Hans Fels over hem maakten, passeren veel van die foto's de revue. Dat allemaal vanuit het vroegere woonhuis van Weinberg in een gegoede wijk in Johannesburg, waar hij woonde met zijn vrouw Violet en zijn kinderen. Zerk Nelson Mandela als bokser op een foto uit Mijnwerkers in Zuid-Afrika. de jaren vijftig. Foto: CPD/Eli Weinberg Foto: GPD/Eli Weinberg haarlem/anp - Veilinghuis Bubb Kuyper in Haarlem ver koopt op 26 mei het 'oer-ma- nuscript' van De donkere ka mer van Damocles van Willem Frederik Hermans. Het huis verwacht een opbrengst van minstens 20.000 euro. Het is nog maar een verhaal, bedoeld voor de bundel Para noia (1953). Daarin werd het echter niet opgenomen; Her mans heeft het daarna uitge werkt tot de roman die in 1958 verscheen bij Van Oorschot. Hij schreef het verhaal in het voorjaar van 1952 op de eerste

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18