KUNST CULTUUR Leidse politiek voelt niets voor theatergroep Nette show van acht naakte heren Volwassen Blof bouwt een feestje in Leiden Lindenmeyer System sleept je mee in een rol als asielzoeker Studenten Songfestival in LAKtheater Theater 't Onder- ftssenheim heeft gister- Bjn tienduizendste be- inds de opening he it handen van voorzit - - van der Heiden ontving ran Leeuwen uit Lisse, reg was naar de voor ts 'The Perfect Concert' ïzel, Kivits en Huibers, itercheque en een bos i. 't Onderdak opende rijn deuren. Binnenkort irt het Sassenheimse :ijn vierde seizoenspro- door Hans Visser leiden - Wat kan het theater na 'The Chippendales' en 'The Full Monty' nog brengen? Het antwoord heet 'Na ked Boys Singing!' en is komend sei zoen te zien in de Nederlandse thea ters. Een voorstelling die al vijf jaar onafgebroken off-Broadway is te zien in New York en diverse andere we reldsteden. De Nederlandse versie van deze show van acht spiernaakte mannen beleeft dit najaar zijn pre mière in Nederland maar zal niet in de Leidse Schouwburg te zien zijn. Toen producent Mark Vijn de show een aantal jaren geleden in New York voor het eerst zag, besloot hij de Amerikaanse productie voor een serie voorstellingen naar Nederland te ha len. Hij werkte toen nog voor Joop van den Ende, maar die zag daar niets in. Nu hij weer zelfstandig pro ducent is, kocht hij de rechten voor Europa. Na Nederland zal 'Naked Boys Singing!' ook in het buitenland worden uitgebracht. „Het is geen echte musical", zegt Vijn, die eerder door het land toerde met voorstellingen als 'Singing in the rain', 'Oh Johnny' en 'Copacabana.' „Het is meer een voorstelling van achttien songs en een aantal scènes rond het thema naaktheid. In Neder land zou je dit misschien een revue of een cabaretproductie kunnen noe men met als thema: 'Wat mannelijk naakt zoal teweeg brengt'. Want waarom lopen de mensen wel samen naakt door een sauna en niet door de Hema? En hoe komt het dat je van je ouders wel de kleren kent maar niet hun lichaam? Het gaat over zaken als sensualiteit, seksualiteit, fantasieën, stille wensen en dromen." 'Naked Boys Singing!' ontstond in Los Angeles: „Hij werd daar gespeeld met acteurs die gewoon kleren droe gen. Maar toen bedacht regisseur Ro bert Schrock, dat het misschien aar dig zou zijn om niet alleen over naaktheid te zingen, maar ook naakt te spelen. Het gekke is dat je na een paar minuten die naaktheid niet meer ziet. Wel valt je dan meteen op dat de liedjes erg goed zijn en dat er naast komische nummers ook heel breekbare momenten zijn." „Zo is er iemand die zich aankleedt voor een feest, terwijl hij in een lied zingt dat hij juist nu zijn vriend zo mist die aan aids is gestorven. Ze gaan ook de confrontatie aan met de zaal. In Amerika zag ik hoe een vrouw uit het publiek, na een gesprek over hoe naaktheid eigenlijk is, werd ge vraagd mee te doen. Toen ze uitein delijk op het toneel stond, zei een van de spelers hulpvaardig: 'Leg uw kle ren maar op die stoel'." In Amerika heeft 'Naked Boys Sin- ging!' al een ijzersterke cultstatus ver overd. En hoewel het hier zeker niet gaat om het expliciet willen tonen van naakte mannen, heeft Vijn bij sommige theaters wel even moeite moeten doen om de voorstelling te verkopen. „Amsterdam was niet zo'n probleem, maar op de Veluwe bij voorbeeld, lag dat een stuk moeilij ker. Theaterdirecteuren daar wilden wel, maar ze vreesden voor een con flict met de gemeenteraad, met alle gevolgen van dien." Niettemin wordt 'Naked Boys Sin- ging!' vooralsnog veertig keer ge speeld. De voorstelling zal niet in de In Amerika heeft 'Naked Boys Singing!' al een ijzersterke cultstatus veroverd. Publiciteitsfoto: CPD Leidse Schouwburg te zien zijn. „Niet om het naakt dat er in zit, maar om dat ik de voorstelling en de muziek die ik gehoord heb, niet interressant genoeg vind", aldus schouwburgdi recteur Bart van Mossel. Het vinden van Nederlandse acteurs lijkt intussen geen probleem te zijn. Vijn: „We worden vaak gebeld door mensen die graag meedoen. Voor de audities hebben we meer dan genoeg namen waaruit we kunnen kiezen. duizendste Onderdak Jllem'. jitsfoto: CPD Willem' t theater eiMM - 'Ome Willem' rtig jaar geleden gebo- en voor een verjaar tje, dat hij komend sei- at vieren met een thea- ee van meer dan hon- irstellingen. Uiteraard rol van Ome Willem 1 door Edwin Rutten. i dag Leidse ekschool Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Nicole Roe pers, stafmedewerker van het Centrum Beel dende Kunst'(CBK) in Lei den, in de zevende he mel? Beste cd? „Het is erg stemmingsafhan- kelijk wat ik mooi vind en wat ik dus draai. Als ik één cd zou mogen meenemen naar een onbewoond eiland, zou dat de 'Matthaus Passion' zijn. Dat raakt me heel diep. Het is zo mooi opgebouwd. Bach heeft bijna kale muziek geschreven. Zonder tierelantijnen, maar toch rijk geschakeerd. Ik luis ter al meer dan twintig jaar naar de 'Matthaus Passion'. Elk jaar haal ik er weer andere passages uit die ik erg mooi vind. Vroeger ben ik heel vaak naar de uitvoering in Naarden geweest. De laatste jaren komt daar weinig van. Maar de cd heb ik de afgelopen weken vaak gedraaid. Dat doe ik niet alleen met Pasen hoor, maar ook gerust in december." Beste boek? „Een boek dat ik een jaar of twee geleden heb gelezen: 'Disgrace' van J.M. Coetzee. Ik kan het boek niet anders om- muziek recensie Hans Keijzers Concert: Bl0f. Gezien:i6/4, Groenoordhallen, Leiden. Ongeïnspireerd, mat en vlak klonk Blof twee jaar geleden in de Stadsgehoorzaal tijdens het eind van de Watermakerstour. Moegetourd en aan het eind van hun latijn. En de grote klap moest dan nog komen, want een kleine vier maanden later verongelukte drummer Chris Gotte. Hoe anders is het nu? Blof is volwassen geworden. En het overtuigende bewijs daar voor leverde de band gister avond in de Groenoordhallen. Sinds het verwerkingsalbum 'Blauwe Ruis' en het vorig jaar verschenen 'Omarm' gaat het de Zeeuwse formatie bijzonder voor de wind. Op Noorderslag sleepte de band al de Popprijs in de wacht en vorige maand was er ook nog eens een Edison voor Beste groep van Neder land. Dat schept verplichtin gen. In Leiden maakte de groep deze uitverkiezing helemaal waar. Knap, want in de grote Groenoordhallen overtuigen is toch iets anders dan je setje doen in de kleinere zalen. Boor devol was het in de voormalige veehallen en meteen bij de eer- zers' was het feest. Zanger Pascal Jacobsen be speelde het publiek met het grootste gemak. „Leiden laat je horen", riep hij bij 'Omarm' en uit vierduizend kelen klonk het uit de zaal: „Lief, ga dan mee en omarm me, omarm me." Blof speelt geraffineerd met de dynamiek. Ballads krijgen vaak een venijnig randje en omge keerd neemt de band bewust gas terug bij de drukke num mers. Steeds komen de Zeeu wen op te proppen met een pakkend refrein, een smaakvol arrangement en de zang van Pascal Jacobsen bekt heerlijk bij het materiaal. Blof is gegroeid en dat geldt ook voor het publiek. Ooit trokken, de Zeeuwen in het LVC nog voornamelijk een studentenpu- bliek. Gisteren stonden jong en oud in Leiden naast elkaar en bezongen gezamenlijk 'Blauwe Ruis', 'Harder dan ik hebben kan' en vooral 'De Zeeuwse kust'. Voordat Blof het podium be klom, was het trouwens ook al genieten in de Groenoordhal len. De Haarlemse band The Sheer, die het voorprogramma verzorgde, is een groep om in de gaten te houden. Lekkere Britpopdeuntjes brengt de band en met 'Material Girl' en het catchy 'Right now' gaf de band een meer dan prima visi tekaartje af. Bl0f-voorman Pascal Jacobsen schept met zijn band een prima sfeertje in de bomvolle Groenoorhallen. Foto: Mark Lamers DE ZEVENDE HEMEL schrijven dan als zeer veront rustend. Weken lang heb ik het verhaal op mijn netvlies en in mijn lijf meegedragen. Coetzee sleept je mee in een fascinatie voor de hoofdperso nen, terwijl die helemaal niet sympathiek zijn. Het verhaal gaat over miscommunicatie en isolement. Het speelt in Zuid-Afrika en het is buitenge woon verontrustend om te le zen hoe sommige mensen met elkaar omgaan. Het boek heeft een enorme impact op mij gehad. Ik heb nooit eerder gehad dat ik zo lang met een verhaal bleef rondlopen." Beste film? „De meeste films die ik de af gelopen jaren mooi vond wa ren documentaires. 'Etre et avoir' bijvoorbeeld over de onderwijzer van een kleine dorpsschool op het Franse platteland. Heel bijzonder vind ik ook 'In the mood for love' van regisseur Wong Kar- wai. De hoofdpersonen doen bijna niets anders dan naar el kaar kijken. Het kijken zit dus heel erg in het verhaal, maar ook in de beelden. Door de traagheid van de film word je gedwongen naai" alle details te kijken. Het verhaal gaat over twee mensen die verliefd zijn op elkaar, maar daar niet aan willen toegeven. Ze blijven trouw aan hun overspelige echtgenoten. Eigenlijk gebeurt er heel weinig in de film. Toch word je overdonderd door de kleurenpracht, de fantastische details en de suggestie." Beste kunstwerk? „Dat is voor mij natuurlijk de lastigste keuze. Er zijn zoveel interessante kunstwerken. Ze ker in de hedendaagse kunst en dat is mijn grootste passie. Het gaat me niet alleen om de schoonheid, maar ook om de context. Mijn meest overrom pelende ervaring heb ik op het Japanse eiland Benesse gehad. In de prachtige natuur van dit kleine eiland heeft architect Tadao Ando een museum ge bouwd met daar bovenop een hotel. Het complex is subliem in eenvoud en schoonheid. In het museum is Westerse en Aziatische kunst te zien en die komt fantastisch tot zijn recht. Het museum verstrekt ook op drachten voor kunst in de openbare ruimte. Een Chinese kunstenaar heeft bijvoorbeeld een jacuzzi ontworpen. Bij het museum kun je een handdoek halen en dan kun je in het bad met bronwater plaatsnemen. Ja, dat heb ik ook gedaan. Met uitzicht op het museum en de zee. Dat was bijna een religi euze ervaring." Tekst: Theo de With Foto Roepers: Hielco Kuipers Foto Coetzee: Eric Miller Schouwburgdirecteur: 'Bespottelijk' door Jan Rijsdam leiden - De meeste politieke par tijen in Leiden voelen niets voor de vestiging van een professio neel theatergezelschap in de stad. Dat blijkt uit de uitgangs punten die de raadscommissie onderwijs en cultuur heeft opge steld voor de cultuurnota 2004. Schouwburgdirecteur Bart Van Mossel noemt het standpunt van de politiek 'bespottelijk'. Tijdens een hoorzitting, vorige maand, over de speerpunten van het cultuurbeleid pleitte zowel de directeur van de Leid se Schouwburg als die van het LAKtheater ervoor om het thea terklimaat in Leiden een impuls te geven door een theatergroep aan de stad te binden. Er zou op dit moment een kans voor handen zijn. Volgens schouw burgdirecteur Bart van Mossel maakt Leiden een majeure fout als ze die kans laat lopen. Als een groep zich in Leiden vestigt neemt het, volgens Van Mossel, een compleet theater productiebureau mee naar de stad. Technici, docenten, dra maturgen, decorontwerpers, een artistieke- en een zakelijke leiding. Deskundigheid die ook als vraagbaak kan dienen voor lokale amateurgezelschappen zodat een aantrekkelijk theater productieklimaat kan ontstaan. Om een, door het rijk gesubsi dieerde, groep aan de stad te binden zou de gemeente slechts productieruimtes ter beschikking hoeven te stellen. Een meerderheid in de Leidse raad (PvdA, WD, Groenlinks en SP) voelt evenwel niets voor een initiatief in die richting. Van Mossel noemt de reactie van de politiek 'bespottelijk'. „Ik had echt de indruk dat men vond dat er iets moest gaan ge beuren in deze stad, dat het moest gaan bruisen. Niemand begrijpt iets van dit standpunt van de raad. Ik hoop dat de wethouder van cultuur wel de waarde inziet van de mogelijk heid om een bloeiend cultureel klimaat te creëren. Na diverse informatieve bijeen komsten over de Leidse cul tuurnota zijn een aantal uit gangspunten, zogeheten kader stellende uitspraken, geformu leerd wel die kunnen rekenen op voldoende steun. In de cul tuurnota zouden wel ideeën moeten worden ontwikkeld over broedplaatsen voor talent in Leiden, maar om podium kunstenaars zoveel meer ruim te te geven als schouwburg en LAK wensen gaat de politiek vooralsnog te ver. B en W moeten van de raads commissie voor 2006 onderzoe ken op welke wijze de Leidse Schouwburg en Stedelijk Muse um De Lakenhal kunnen wor den verzelfstandigd. Ook zou den Leidse culturele- en onder wijsinstellingen moeten wor den gestimuleerd meer en in tensiever samen te werken. De nieuwe cultuurnota verschijnt voor het einde van dit jaar. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: The Lindenmeyer System door Korzo Producties. Chor.: André Gingras. Gezien: 16/4 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: vanavond. Het is een aparte gewaarwor ding om als publiek de voor stelling ingetrokken te worden. Voor aanvang krijgt iedereen een vissersstoeltje, dat om vei ligheidsredenen aan de pols wordt vastgemaakt. De ver trouwde stoelen in de zaal zijn niet beschikbaar en daar sta je dan, in een omgeving waaraan je niet gewend bent, te midden van golfplaten, die iets onher bergzaams uitstralen. Het publiek krijgt in 'The Lin denmeyer System' de rol van asielzoekers. In het begin ziet het er allemaal nog wel relaxed uit, met een geroutineerd pra tende presentator, die een mi grantencarnaval in het vooruit zicht stelt. Ook als de schroeven aangehaald worden en het pu bliek dicht opeen in afgebaken de rechthoeken midden op de toneelvloer moet gaan zitten, doet de show humoristisch aan. Een echt meeslepend effect ontstaat als de dansers van de groep om de rechthoeken heen dansen: worstelend, duwend, slingerend, gepijnigd. Ze botsen en lopen wankelend maar vol wanhopige energie over de vloer. Door het ongewone standpunt van waaruit je dit ziet en de indringende muziek overweldigt deze dans je. Het is mooi bedacht om het publiek zo in een situatie te dompelen. Iedereen zou een asielzoeker kunnen zijn. De cynische presentatie gaat door. Het publiek wordt van de ene plaats naar de andere gedi rigeerd, moet absurde vragen beantwoorden op een formu lier en wordt gekeurd op zijn medewerking aan de show. Er zijn heftige danspassages. De absurditeit van het leven van migranten wordt afwisselend komisch en dramatisch expres sief uitgedrukt. Toch wordt de spanning waar mee de voorstelling inzette niet volgehouden. Er zijn te veel do de momenten, waarin je in een vreemde wachtsituatie zit te kij ken naar de bewegingen en ver spreid over het toneel van alles ziet gebeuren. Dat wachten en die bewegingen van bij elkaar houvast zoekende mensen, sluiten wel aan op het thema en geven misschien ook wel realis tisch het dagelijks leven van asielzoekers weer, maar de ech te vervreemding van het begin voel je niet meer. leiden - In het LAKtheater wordt op 22 april een voorron de gehouden van het Nationale Studenten Songfestival. De wedstrijd is verdeeld in twee categorieën Deelnemers mogen of een cover laten horen of een eigen nummer ten gehore brengen. Er hebben zich acht tien deelnemers aangemeld. De jury bestaat uit Bill van Dijk (bekend van diverse musicals), Lodewijk van Gorp en Ferry van Leeuwen, beiden onder meer bekend van de feestdagenvoor stellingen in het LAK en uit het achtergrondkoor van Marco Borsato. ie De Muziekschool Lei- I het Rapenburg, houdt r een open dag. Tussen ir en 15.00 uur kunnen tellenden alle informa- n in over cursussen die ekschool aanbiedt, g begint ook de INFO- s p zes locaties van de iichool in de regio kun- iteresseerden tussen 18.00 uur terecht voor 31 tie maar ook vast een n ent naar keuze bespe- :r informatie: www.mu- 10lleiden.nl lil wint de Rome - De prestigieuze lome Tekenen/Grafiek jaar naar Mariana Cas- iall (1975, Mexico). De is krijgt de prijs van uro op 17 juni. De prijs van 10.000 euro r Derk Thijs (1977, Am- 1De Prix de Rome is de it» n grootste aanmoedi- js voor jonge kunste- 'ij architecten (tot 35 9 Nederland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 15