ieuwe vormen tonen herwonnen joodse Den Haag boos om North Sea vitaliteit KUNST CULTUUR Handen schudden met de duivel in Rwanda Topstukken van Marokkaanse cultuur in Nieuwe Kerk t bestormt itlijsten last der Laan t Filmfonds e Bell nu ils musical 'Rotterdam schond afspraken' Holland Art Fair Italiaanse prijs voor dirigent van Jostiband donderdag 8 april 2004 theater recensie Dick van Teylingen ontbrekende gevoel voor de cultuur van het andere land bij dit soort missies (inclusief Irak) - - Architectuur is 'nationale vormentaal lie accenten en een jood- Istijl bestaat niet. De sa van de expositie 'Ji- bodse identiteit in he- gjjse architectuur' in het storisch Museum (JHM) ïrdam constateren dat rukkelijk. Dat doet echter aan de waarde van deze als feestelijk vertoon vonnen joodse vitaliteit, it geïllustreerd aan de synagogen, musea en in de Verenigde Staten, en Oostenrijk. .m JHM-eonservator ,van Voolen en gastcon- Angeli Sachs (hoofd ar- <ur en design van Uitge- ^TStel) uit konden kiezen, jzo'n zeventig ontwer- toparchitecten die tot _fyamen in de laatste de- 3an de vorige eeuw. Dat .Jleen al zegt genoeg ^nieuwe bloei en groei lse gemeenschappen rschrikkingen van de Wereldoorlog. 'enking van deze ver- ngen zal altffcl deel blij- -haken van ■bodse ge- md< n r bis en von ^Wkdeze ede rodeen ioorde in waanr1?1111 *archi- hun onPuu naar Éaustve'? P^e irecte c^1^- orp met ,aabUjke/P een le nige' Boon. Nede, bij_ het?PJe™W ~p K;;;»v^gh'Ssen ^s Kliertecten. Iriver_ ;n. Hefsen januai?n wedstri on wi Voorstelling: Generaal D. van Compagnie Dakar. Tekst en regie: Guido Kleene. Spel: Maarten Boegborn, Koen Jantzen, Vincent Moes en Jack Vecht. Gezien: 7/4, LAKtheater, Leiden. Op veel plaatsen in de wereld is gisteren de tienjarige verjaar dag van de genocide in Rwanda herdacht. Op weinig plaatsen zal dat zo beeldend gebeurd zijn als in Leiden. En met zo weinig publiek. Niet meer dan dertig mensen zagen eerst Ge neraal D. van de jonge theater groep Compagnie Dakar en vervolgens de nabespreking met een bijzondere ooggetuige; de Nederlandse militair Willem de Kant. Hij was toevallig in de buurt met een Nederlandse missie en kwam in contact met generaal Dallaire, de opperbe velhebber van de VN-vredes- macht in Rwanda, die hem om zijn kennis van talen en Afrika koos als adjudant. Regisseur Guido Kleene schreef Generaal D. op basis van inter views en andere verslagen. Een krantenbericht zette hem op het spoor. In juni 2001 werd in een Canadees stadspark op een bankje een dronken man ge vonden. Het blijkt voorheen de golden boy van het Canadese leger te zijn, de viersterrenge- neraal zelf, die aan zijn Rwan dese periode depressies en een drankprobleem overhield. Dal laire wist dat de genocide eraan kwam, zorgvuldig georgani seerd door extremisten, op grond van valse argumenten. De VN kon niet ingrijpen om dat de betrokken landen wei gerden voldoende manschap pen, materieel en munitie te sturen. Het werd Dallaire ver boden te handelen, hij kon de moord op 1 miljoen mensen niet voorkomen en kreeg ook nog de rol van zondebok. „Ik schudde de hand van de dui vel", zei Dallaire (sterk ge speeld door oude rot Jack Vecht). Een ander ooggetuigeverslag fungeert als tegenverhaal: een observerende soldaat moest van de grens naar de hoofdstad trekken, was getuige van het moorden en doodde twee mannen om twee kinderen te sparen. Hij bracht ze naar een missiepost, die de volgende nacht werd uitgemoord. Vin cent Moes speelt hem heel aangrijpend, met emoties die dichter achter de ogen bran den. Dallaire is meer een ge tergde tijger. „Wat is het ant woord? Weit is het grote ant woord?" In gesprek met Guido Kleene vertelde Willem de Kant over de belangen en de vuile zaakjes die altijd meespelen bij de poli tici die moesten beslissen over de steun en het mandaat van de VN-militairen. Over het ge- knibbel en de besluiteloosheid. Over het kunstmatig gecreëer de onderscheid tussen hutu's en tutsi's. Over de roddels, die soms genoeg aanleiding zijn om een kind doormidden te slaan en aan de deur van je buurman te spietsen. Over het Over baby's die hij aantrof tussen de rottende lichamen van hun vermoorde ouders. Over het werk dus dat hij koos en zal blijven doen „om te vechten tegen de middeleeu wen en de anarchie", ondanks alle beroerde randvoorwaar den. „Je bent een brandweer man, je collega is net omgeko men en je komt weer langs een huis dat in de fik staat. Dan ga je toch naar binnen om dat kind eruit te halen. Ook als je te weinig water hebt." Records - Na het borstinci- pt Justin Timberlake, tij- Super Bowl, leek het jet zo goed te gaan met riteit van Janet Jack iet tij is duidelijk ge- >'31 maart kwam haar rum 'Damita Jo' uit l op nummer twee staat nerikaanse hitlijsten. I De voorstelling 'Stes- de Leidse Schouwburg is rond op het laatste mo- fgelast. Acteur Paul ing twee uur voor aan- |n de show door zijn en- Issen'trekt in het hele jverkochte zalen. Gister- cwamen zelfs bezoekers peventer naar Leiden, louwburgpersoneel inaf zes uur geprobeerd joekers telefonisch in te ;Voor degenen die niet i worden bereikt, stond •houwburg een drankje lok kregen zij een pro- aboekje annex placemat en de belofte dat hun j geldig blijven. Schouw- jecteur Van Mossel zei te lat er een vervangende lling komt. j ig - Staatssecretaris Van ti (cultuur) heeft het ids 3,5 miljoen euro jekomen voor het stimu li de publieksfilm. In pde jaren kwam minis- ivan Financiën over de it ruim 7 miljoen, maar eerder al laten weten Br niet meer in zit. schreef het Fonds met groep filmstimulerings- en brief aan het kabinet jier geld voor publieks- en sprake kon zijn van Imatige filmstimulering. vonden begrip weede Kamer. ein - De door Chris van geschreven verhalen Rotterdamse straat- Pietje Bell komen in terseizoen 2005/2006 Ie planken. Ruud de ïsicalproducties komt musical over de on- e streken van de jon- première van 'Pietje nusical' is op 19 okto- 1 in het nieuwe Luxor Vin Rotterdam. den haag/anp - De gemeente Den Haag had er veel geld voor over om het North Sea Jazz Fes tival (NSJ) te behouden. Het aan bod behelsde onder meer een jaarlijkse subsidie van 600.000 euro en dekking van de kosten voor verkeersmaatregelen (150.000 euro per jaar). Het mocht niet baten: NSJ verkoos Ahoy' in Rotterdam boven het Nederlands Congres Centrum (NCC) in Den Haag. Wethouder L. Engering van Den Haag stuurde deze week een stapel stukken over de on derhandelingen met organisa tor Mojo van NSJ naar de ge meenteraad. Uit die documen ten blijkt niet alleen dat de ge meente Den Haag bijna wanho pig was om het driedaagse fes tival te behouden, maar ook boos over de gang van zaken. Als NSJ in 2006 verhuist naar Rotterdam, heeft het drie de cennia in Den Haag achter de rug. Dat er iets aan de huisvesting van NSJ zou veranderen, is al langer duidelijk. Den Haag heeft besloten om de Statenhal, die bij het NCC hoort, af te bre ken. De hal maakt plaats voor het hoofdkantoor van de Euro pese politieorganisatie Europol. In plaats van de hal wilde de gemeente het NSJ onderbren gen in grote tenten rond het congresgebouw. Ook een alge hele afsluiting van de verkeers ader die langs het NCC loopt, voor een periode van een week, was zo goed als geregeld. Den Haag is er met name boos over dat North Sea Jazz ge sprekken heeft gehad met bur gemeester Opstelten van Rot terdam terwijl de onderhande lingen met Den Haag nog aan de gang waren. Volgens de ge meentestukken schond Mojo daarmee afspraken. De Haagse burgemeester Deet- man stuurde een brief aan zijn Rotterdamse collega. Hij verwijt Opstelten dat hij samen met Ahoy' het NSJ een aanbod heeft gedaan, „terwijl u ons en ande ren doet geloven" dat deze zich afzijdig zou houden tot Den Haag en betrokken partijen zouden zijn uitonderhandeld. Deetman schrijft verder dat het aanbod de onderhandelingspo sitie van Den Haag heeft onder graven. De details van het aan bod zijn niet bekend: de ge meente Rotterdam wil er voor alsnog niets over kwijt. Op het moment dat Deetman de brief schreef, waren de par tijen nog met elkaar in onder handeling. „Wij hopen dat u dit gesprek niet langer doorkruist en komen binnenkort graag bij u terug op deze gang van za ken", schreef Deetman aan Op stelten. Rotterdam werkt nog aan een antwoord. Festivaldirecteur T. van den Hoek stelde dat het niet om het geld ging, maar dat NSJ in Den Haag uit zijn jasje was gegroeid. In Ahoy' krijgt het jazzfestival volgens hem wel genoeg moge lijkheden om de komende tien jaar vooruit te kunnen. Het on derdak in tenten en daardoor onder meer mogelijke geluids overlast en onhandige door gangen zouden afdoen aan de kwaliteit van het festival. amsterdam/gpd - Met de expo sitie 'Marokko: smeltkroes van culturen' geeft de Nieuwe Kerk in Amsterdam in december het startsein voor de viering van vier eeuwen betrekkingen tus sen Marokko en Nederland in 2005. „We hopen op 100.000 bezoekers en gaan er ons uiter ste best voor doen ook zoveel mogelijk 'nieuwe' Nederlanders binnen te krijgen", aldus Nieu we Kerk-directeur Ernst Veen. In aanwezigheid van de Marok kaanse minister van cultuur Mohamed Achaari maakte Veen gisteren bekend dat de Nieuwe Kerk voor de expositie over een budget van twee mil joen euro beschikt. De minister benadrukte tijdens de presentatie het van groot be lang te vinden duidelijk te ma ken dat Marokkaanse Neder landers niet afkomstig zijn uit een land met alleen maar arme dorpjes: „Marokko is ook een land met een eeuwenoude be schaving. De expositie zal onze cultuur aan Nederland tonen en hopelijk de dialoog tussen onze landen bevorderen." De Nieuwe Kerk en het Marok kaanse ministerie van cultuur begonnen twee jaar geleden met de voorbereidingen. Resul taat is een overeenkomst met de staatsmusea in onder meer Rabat, Tanger, Marrakech en Fès en de Koninklijke en Natio nale bibliotheken. Deze instel lingen zullen samen bijna 300 topstukken uitlenen, waaron der een islamitische 'preek stoel' uit de Middeleeuwen die volgens de minister een 'on schatbare waarde' heeft. De expositie, die duurt van 17 december tot en met 17 april Marokkanen en Nederlanders zijn ook begonnen met de voor bereiding van concerten, thea terproducties en andere cultu rele en maatschappelijke uit wisselingen in beide landen. Het programma staat nog niet vast, voor nadere informatie wordt de site www.MarokkoNe- derland400.nl geregeld ver nieuwd. door Theo de With den haag - Een bezoeker loopt langs een kunstwerk op de Holland Art Fair die giste- tonen ruim zeventig galeries daar moderne en hedendaagse kunst van verschillende ren in het Nederlands Congres Centrum in Den Haag werd geopend. Tot en met 12 april toonaangevende kunstenaars. Foto: ANP/Robert Vos Frank Gehry's ontwerp voor het Museum van Verzoening in Jeruzalem. Foto.- GPD september 1944 meer dan 31.000 mensen onder wie 12.000 joden. Met zijn strakke lijnen en ruwe materialen is het een complex van sobere, in dringende eenvoud. Dat er in de Verenigde Staten het nodige moois werd ge bouwd, verbaast niet omdat de architectonische ontwikkeling daar niet werd onderbroken door de holocaust. Het meest aansprekende voorbeeld is de Kol Ami-synagoge van William Bruder in Scottdale in het hete Arizona. Geïnspireerd door de architectuur van het oude Jeru zalem en de hoog gelegen eeu wenoude nederzetting Massada ten noorden van Eilat, ontwierp hij een ommuurd ensemble dat indrukwekkend contrasteert met de betonbouw van de om geving. Gezien de diepe wonden uit het verleden zijn het op deze expo sitie vooral projecten uit Duits land die de meeste indruk ma ken. De nieuwbouw van syna gogen, gemeenschapscentra en musea kreeg daar een extra im puls door de komst van vele Russische immigranten na de val van de Muur in 1989. Bo vendien was de tijd rijp voor de museale verwerking van de Duitse geschiedenis. Het meest indrukwekkende voorbeeld is nog altijd het Joods Museum van Daniel Libeskind in Berlijn. Het museum trekt zo'n miljoen bezoekers per jaar en is met zijn Holocausttoren en Tuin der Ballingschap een van de be langrijkste architectonische ico nen in de stad van waaruit Hit- Ier zijn moordpartijen organi seerde. Veel minder bekend en daarom op deze expositie verrassender, is het joodse gemeentecentrum van Zvi Hecker in Duisburg. Hij ontwierp een waaiervormig ge bouw waarmee hij een verband legde met de vijf boeken van de Tora en de vingers van een open hand. Al even indrukwek kend ogen de synagoge en het gemeentecentrum van Wandel Hoefer Lorch in Dresden, ge bouwd op de plaats waar de oude in 1938 in brand werd ge stegen tijdens de Kristallnacht. De Kol Ami-synagoge van William Bruder in Scottdale in Arizona. Foto: GPD Wandel Hoefer Lorch kregen ook de opdracht voor een nieuw joods centrum met syna goge, gemeenschapsgebouw en centrum in München. Dat in München dankzij de immigra tie van Russische joden na Ber lijn en Frankfurt tegenwoordig weer de grootste joodse ge meente van Duitsland is geves tigd, is van grote symbolische betekenis. De stad fungeerde als de belangrijkste broedplaats van de nazi-beweging en het nabije Dachau had de primeur als vestigingsplaats van het eer ste concentratiekamp. Het cen trum is nog in aanbouw, maar op de expositie is goed te zien dat het met zijn monumentale ge^lpartijen een imposante af rekening met het verleden zal worden. Adolf Krischanitz realiseerde in de jaren negentig twee joodse scholen in Wenen, prachtig harmoniërend met de landelij ke omgeving van het stadspark Prater. Naast de bouw van sy nagogen is veelzeggender blijk van herwonnen joodse vitaliteit natuurlijk niet denkbaar. Hoogtepunten uit Israël zijn de synagoge van de universiteit van Tel Aviv (van Mario Botta) en het nieuwe historische mu seum van Moshe Safdie bij de nationale holocaust-gedenk plaats Yad Vashem in Jeruza lem. Bron van conflict vanwege de hoge kosten (120 miljoen dol^r) en de locatie tussen het drieduizend jaar oude erfgoed van Jeruzalem: Frank Gehry's ontwerp voor het Museum van Verzoening. Het Simon Wiesen- thal Centrum wil met dit ge bouw verzoening en vrede tus sen Israëli's en Palestijnen nabij brengen. Van 'jibanee' (het He breeuwse woord voor 'er wordt gebouwd') is hier nog bij lange na geen sprake en gezien het uitzichtloze bloedvergieten in Israël stemt dat niet vrolijk. 'Jibanee! Joodse identiteit in hedendaagse architectuur' in het Joods Historisch Museum Qonas Daniël Meijerplein 2-4, Amsterdam) t/m 29 augustus, dagelijks van 11.00 tot 17.00 UUTv zwammerdam Alphenaar Wim Brussen heeft een Itali aanse cultuurprijs gewonnen voor zijn werk met de Josti band, het uit verstandelijk ge handicapten bestaande orkest uit Zwammerdam. Van de stad Sassocorvara (onder Rimini) krijgt hij op 19 juni de Angels of Our Times Award. „Als een donderslag bij heldere hemel", zo omschrijft zijn col lega Lyan Verburg de toeken ning van de prijs. In een kasteel in Sasscovara werden tijdens de Tweede Wereldoorlog veel kunstwerken verstopt. Nog steeds heeft de stad cultuur hoog in het vaandel staan. Jaar lijks worden zeven prijzen toe gekend in categoriën als Italië, Europa en wereldwijd. Brussen krijgt een speciale award. .Al leen moet ik de prijs voor hem ophalen", zegt Verburg. „Want juist op 19 juni trouwt de zoon van Wim Brussen." Het is de leiders van Jostiband niet helemaal duidelijk hoe de Italianen hen op het spoor zijn gekomen. Lyan Verburg ver moedt dat meegespeeld heeft dat het tv-programma 'De Josti band in Ahoy' vorig jaar geno mineerd was op het televisie festival in Montreux. „Op de Italiaanse tv is ook een frag ment van dit concert getoond. Het heeft ons veel publiciteit opgeleverd. De Jostiband heeft in diverse dagbladen en tijd schriften gestaan. Sindsdien krijgen we ook veel mailtjes en bestellingen uit Italië. We wor den in dat land echt op een voetstuk geplaatst." Eerdere winnaars van deze Ita liaanse prijs zijn onder meer Dario Fo en de Unesco.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 7