KUNST CULTUUR 'Eigenlijk is het niets anders dan lucht 'Toevallig' Frans avontuur nj Kyo maakt Sita volwassene 'Het wordt gruwelijk spannend' Vrouw had ooit het eerste woord DINSDAG 6 APRIL 2( Hans Teeuwen. Publiciteitsfoto Gouden plaat Hans Teeuwen naarden - Cabaretier Hans Teeuwen heeft gisteravond een gouden plaat gekregen voor de registratie van zijn derde thea terprogramma 'Trui'. Hij ont ving het kleinood uit handen van Jan Wolkers. Teeuwen kreeg al eerder een gouden plaat voor de cd 'Dat dan weer wel', maar het komt niet vaak voor dat cabaretiers een gou den plaat (40.000 verkochte exemplaren) ontvangen. Van de huidige generatie cabaretiers scoren eigenlijk alleen Teeuwen en Youp van 't Hek dergelijke verkoopcijfers, aldus muziek- deskundige J. van Slooten. 'Foto's van Vijftig' verlengd leiden - De tentoonstelling 'Fo to's van Vijftig' met foto's van het Prentenkabinet van de Uni versiteit Leiden, in Stedelijk Museum De Lakenhal, is ver lengd. De ruim tweehonderd foto's van onder anderen Carel Blazer en Paul Huf zijn nog tot en met 23 mei te zien. Retrospectief Peter Jackson Amsterdam - Het twintigste Amsterdam Fantastic Film Fes tival (15 tot en met 21 april) wordt opgesierd met een retro spectief van alle films van Peter Jackson. Het Amerikaanse film- tijdschrift 'Premiere' plaatste de Nieuw-Zeelander, veelvuldig in het nieuws door zijn remake van 'King Kong' en door zijn tri logie 'The Lord of the Rings', vorig jaar op nummer twintig in zijn lijst van machtigste men sen uit de filmindustrie. In 1986 maakte Jackson zijn debuut met 'Bad Taste': die na een suc cesvolle entree op het filmfesti val van Cannes over de hele we reld verkocht werd. Het Am sterdam Fantastic Film Festival heeft plaats in Filmmuseum Ci nerama, Melkweg Cinema en Paradiso. Nog een festival naar Rotterdam Rotterdam - Na het North Sea Jazz Festival (Ahoy') wordt nog een Mojo-evenement in die stad ondergebracht. Het betreft het nieuwe festival 'Rotterdam Import', dat op 19 en 20 juni wordt gehouden op de Wilhel- minapier. De programmeurs van het vroegere Drum Rhythm Festival (Amsterdam) gaan de diverse artiesten boeken voor Rotterdam Import. Enkele zijn er al vastgelegd, zoals The Roots, The Black Eyed Peas, Be- bel Gilberto en Zuco 103. Het festival is bedoeld voor stads jongeren, met veel aandacht voor R&B, hiphop, nu-jazz, funk, soul en dancehall. Het evenement speelt zich af in de zalen van de Cruise Terminal, Las Palmas en in een grote tent naast Café Rotterdam. Meer ruimte voor de kleine podia utrecht/anp - Samenwerking tussen kleine podia verdwijnt als onwrikbare eis voor het ver krijgen van subsidie van het Fonds voor de Podiumpro grammering en Marketing. Dat zei staatssecretaris Van der Laan (cultuur) gisteren in Utrecht bij het tweejarig jubile um van het fonds. De bewinds vrouw kondigde verder aan dat ze in het nieuwe Kunstenplan een deel van het geld van ge noemd fonds speciaal voor de kleine podia wil bestemmen. Op 19 april komt de Raad voor Cultuur met het advies-Kun stenplan. Oudste proza Lucebert Amsterdam - Uitgeverij de Prom publiceert volgende maand voor het eerst de oudste bekende prozatekst van Luce bert. Het gaat om een reactie die Lucebert in 1948 schreef op vragen die waren gesteld tij dens een discussie over moder ne kunst. De reactie wordt op genomen in 'Kalm aan kinde ren, er komt nog wat bij; be kend en onbekend proza', sa mengesteld door Lucebert-ken- ner Jan Oegema. Er worden nog twee andere nooit gepubliceer de teksten van Lucebert in het boekje afgedrukt. Het boek be staat in totaal uit 36 stukken, waarvan er vijftien volgens Oe gema een zeer onbekend be staan hebben geleid. Het boek verschijnt op 10 mei, als de 'Keizer van de Vijftigers' tien jaar dood is. Pieter en Thom Geraedts: twee Leidse broers en één gedachte in Kröller-Müller door Dorine Steenbergen otterlo - De broers Pieter en Thom Geraedts zijn allebei kun stenaar. De een werkt met kran- tenpulp, de ander met golfkar ton. Samen exposeren ze in het Kröller-Müller Museum. De een met Leegte, de ander met Een heid. Net als op zolder thuis wordt er ook in het depot van een muse um wel eens wat verschoven of bijgezet. Schilderijen die een poosje geen dienst hoeven te doen, worden er opgeslagen. Maar wel goed ingepakt. Lekker makkelijk, zullen ze in het de pot van het Kröller-Müller Mu seum op de Hoge Veluwe heb ben gedacht toen de rollers met bolletjesplastic in datzelfde de pot uitnodigend onder handbe reik stonden. Als blijkt dat dat zelfde plastic toebehoort aan een heus kunstwerk, zie je spontaan het hilarische recla mespotje voor je van de beken de verzekeringsmaatschappij. De anekdote is waar gebeurd en overkwam de kunstenaar Pieter Geraedts uit Leiden. Het genoemde kunstwerk, bestaan de uit twee dikke, volle rollen bobbeltjesplastic en gedraaid in zo'n standaard waar je het spul zo lekker uit kunt scheuren, was jaren geleden aangekocht door het Kröller-Müller en stond tijdelijk opgeslagen in het depot. Thans is het verplaatst naar de publieke ruimte van het museum om mee te doen aan de expositie 'Twee broers' van Pieter en Thom Geraedts. En ook al was het museum pijnlijk in verlegenheid gebracht, an ders dan je misschien zou ver wachten, was Pieter helemaal niet boos over het vergrijp. „Eerlijk gezegd vond ik het nog al een eer", verklaart de kunste naar glunderend. „Zo was het bewijs geleverd dat kunst ba lanceert op de rand van ge- De broers Pieter (links) en Thom Geraedts bij hun werk in het Kröller-Müller Museum. Foto: GPD/Cees Mooij bruik. Prachtig toch?" Pieter (1940) en Thom (1950) komen uit een artistiek nest. Vader en grootvader waren eveneens kunstenaar en er is ook nog een muzikale tak bin nen de familie. De broers heb ben allebei hun atelier in Lei den. Samenwerken doen ze niet, wel is er intensief contact. Voor de buitenstaander is het evident dat er tussen de twee kruisbestuiving plaatsvindt. Ook het Kröller-Müller - meer in het bijzonder directeur Evert van Straaten die het duo al vele jaren op de voet volgt - zag de link tussen het tweetal en be sloot tot een dubbelexpositie. Waar Pieter Geraedts de laatste jaren bij voorkeur werkt met krantenpulp, is broer Thom in de ban van golfkarton. De twee hebben met elkaar gemeen dat hun werk een hoge abstractie graad heeft, maar dat maakt het niet minder interessant. Zo ziet de oudste zijn werk als een jarenlang zoeken naar de Leegte als ultieme tegenpool van het Bestaan of het Zijn. Die Leegte vind je ook terug in dat eerder genoemde werk van bobbeltjesplastic. „Eigenlijk is het niets anders dan lucht. Maar toch volle dikke rollen", verklaart de maker. Met betrek king tot zijn werken van kran tenpulp spreekt hij over éen 'desintegrerende negatieve kracht' die aan het werk is en die onder meer voortkomt uit de overvloed aan informatie die dagelijks over ons wordt uitge stort. „Als mens zijn we nauwe lijks meer in staat om dit alle- leiden/ANP - De oudst beken de Nederlandse zin, meer dan duizend jaar oud, moet wor den toegeschreven aan een vrouwelijk personage. Dat concludeert de bekende Leidse mediëvist prof. dr. Frits van Oostrom. „Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic enda thu wat unbidan we nu" ofwel „Hebben alle vogels nesten begonnen behalve ik en jij, wat wachten we nu" werd lang ge leden wel opgeschreven door een man, zegt Van Oostrom, maar komt qua inhoud erg overeen met de uit vrouwelijk perspectief gezongen Spaanse volksliedjes uit dezelfde tijd. De Arabische schrijvers in Spanje gebruikten deze liedjes vaak aan het eind van hun ei gen, veel hoogdravender ge dichten. Het waren versjes waarin blijkens de grammatica de ik-figuur altijd een vrouw was, aldus Van Oostrom, die zich vaak en met enig onge duld tot een geliefde richtte. Dat laatste komt ook naar vo ren in „Hebban olla vogala", dat volgens Van Oostrom wel door een man „die misschien even zijn pen wilde proberen" werd neergeschreven in de kantlijn van een Latijns manu script, dat nu in Oxford wordt bewaard. Van Oostrom zal zijn conclusie nader toelichtenin een ge schiedenis van de middel eeuwse Nederlaridse litera tuur, die hij in 2006 gereed wil hebben. Jan Wolkers: „Ik zou nooit zomaar iets in opdracht kunnen schrijven." Foto: ANP/Robert Vos amsterdam/anp - Jan Wolkers wil nog niet verraden waar het Boekenweekgeschenk van 2005 over gaat. Maar: „Het wordt gruwelijk. Gruwelijk span nend", aldus de schrijver. De Stichting Collectieve Propa ganda voor het Nederlandse Boek (CPNB) maakte gisteren bekend dat Wolkers schrijver wordt van het Boekenweekge schenk. Het motto van de nieu we Boekenweek is 'Spiegel van de Lage Landen - Boeken over onze geschiedenis'. De zeven tigste Boekenweek wordt ge houden van 9 tot en met 19 maart. Het is de eerste keer dat Jan Wolkers het Boekenweekge schenk schrijft. Het zal ook zijn eerste roman zijn sinds 1984, toen hij De onverbiddelijke tijd publiceerde. Wolkers schreef sindsdien voornamelijk essays, waaronder in 1995 het Boeken weekessay Zwarte bevrijding. Tijdens de Boekenweek 2005 staan de duizenden boeken centraal waarin de geschiedenis van Nederland wordt beschre ven, aldus de CPNB. Maar Wol kers' boek zal niet over dat the ma gaan. „Het wordt iets waar ik al heel lang mee bezig ben. Ik zou nooit zomaar iets in op dracht kunnen schrijven. De keuze voor de inhoud van het Boekenweekgeschenk is tegen woordig ook helemaal vrij. Daarom levert dat tegenwoor dig ook veel leuke boekjes op", aldus Wolkers. Wolkers vindt het thema van de Boekenweek overigens wel heel boeiend. „Ik ben in mijn werk, ook mijn beeldende kunst, veel bezig met spiegels. We zijn het land met de meeste spiegels. Ie der water weerspiegelt, dat zie je altijd weer als je van of naar Schiphol vliegt. Ik heb ook veel spiegels thuis. Als je ergens bin nenkomt en je ziet dan het landschap waar je net uitkomt achter je in een spiegel weer kaatst. Vermeer werkte ook met spiegels, dat zie je aan die mooie helderheid." Wolkers is al eens eerder voor het Boekenweekgeschenk ge vraagd, zegt hij, maar toen is hij er niet met de organisatie uitge komen. „Die man die toen kwam overleggen zat in de kaas. Ik heb hem toen geloof ik uitgemaakt voor gatenkaas. Daarop is het afgeketst. Maar de huidige directeur van de CP NB, Henk Kraima, is een prima man!". De CPNB heeft het geschiede nisthema in de eerste plaats uitgekozen om te laten zien dat het boekenaanbod in Neder land voor een belangrijk deel bestaat uit boeken over historie of verhalen die zich in de histo rie afspelen. „Bovendien mer ken we dat de discussie over het maatschappelijk belang van geschiedenis enorm toe neemt." Kraima gelooft er niet zo in dat Nederlanders, zoals veel ge dacht wordt, lak hebben aan hun geschiedenis. „Dat is dan gebaseerd op testjes met vragen als 'Wanneer was de Slag bij Heiligerlee'. Maar er is in prin cipe veel interesse. Er is veel belangstelling voor een tv-pro- gramma als 'Andere Tijden' en 'De eeuw van mijn vader' van Geert Mak kreeg de Publieks prijs." maal te verwerken. Stel je eens voor dat wij dagelijks zoveel in formatie tot ons krijgen als een Middeleeuwer in zijn hele le ven!" De aldus ontstane Leegte ver woordt Pieter in ondermeer platte 'koeken' vah kranten pulp. Dat dat ooit kranten zijn geweest, is niet meer te zien, maar voor hem van essentieel belang: „Stel je alle meningen voor in de krant van vandaag die morgen weer anders zijn en herzien moeten worden. Of ou de zwart/wit foto's uit een Pa rijs van lang geleden waar men sen op staan onderweg van hier naar daar. Dat alles heb ik ge stold en tot stilstand gebracht in één grote pulpmassa." Maar liever dan het verhaal achter zijn werk uitvoerig voor te kau wen, heeft Pieter er vertrouwen in dat zijn publiek dat zal snap pen. „Je moet de mensen niet onderschatten. Ze komen er heus wel achter." Toevalligerwijs exposeert broer Thom ook met kranten. Maar niet van pulp en ook niet echt, want het zijn geen kranten om te lezen, maar om naar te kij ken. Op vellen papier in dag bladformaat heeft Thom 'pagi na's' samengesteld. Ze horen bij elkaar en vloeien in elkaar over, maar dat gebeurt soms onderlangs, soms via kleur of via vorm, dus nooit op de ge bruikelijke manier zoals in een echte laant. Toch vormen ze een Eenheid die, zo verduide lijkt Thom, 'wordt tot een soort muziek'. Daarnaast zijn van hem cirkels van golfkarton te zien, van ver schillende grootte, kleur, glans of mat en schijnbaar willekeu rig gerangschikt tegen de muur. Niets is minder waar. „Zoals een mens met wie je te maken krijgt een optelsom is van zijn fysieke verschijning en alles aan verleden en ervaringen dat hij met zich meebrengt, zo zoek ik naar eenheid en schoonheid in mijn rondjes. Het lijkt mis schien zo eenvoudig wat ik doe, maar ik ben er eindeloos mee bezig voordat ik tevreden ben." Die rondjes, zoals hij ze zelf noemt, zijn óp de expositie dusdanig gerangschikt tegen over de platte koeken van kran tenpulp van zijn broer, dat je zou kunnen spreken van de maan en de sterren. Overigens zijn de middelen van de broers niet enkf ze kunnen de ontj zoeker ook finaal keerde been zette! over een verzam teilen met daarin pen versie van g, makkelijk kunne: nou ja zeg, had het rommel nou niet opruimen? Maar c telt een gewaarsc voor twee: het bet een kunstwerk var in hij het begrip l|| zoekt. 'Twee broers' in M ler-Müller (Nation Hoge Veluwe) duu» 6 juni. Openingsl dag tot en met 10.00 tot 17.00 uui door Madeleine Rood Rotterdam - Sita is 23 en kan nu al zo drie hoogtepunten van formaat opdissen uit haar korte maar hevige carrière als pop ster: de compleet uitverkochte tournee met K-Otic, haar duet 'Lopen over water' met Marco Borsato voor Willem-Alexander en Maxima én - onlangs nog - een award voor het beste Franstalige lied van de Franse commerciële radiozender NRJ. Maar nu staat de popster weer met beide benen in de Holland se klei. Met haar nieuwe cd 'Co- me with me', haar single 'Pop star' is ze op tournee door het land. De laatste tijd was ze vaker in Frankrijk te vinden dan in Ne derland. Daar had ze succes met het duet 'Le chemin', dat ze met de Franse band Kyo zong. Ze belandde op nummer 12 van de Franse hitlijsten en zat in het voorprogramma van Kyo, tijdens hun tournee door Frankrijk. Zo zong ze ook in de beroemde concertzaal Olympia in Parijs. „Superbijzonder", al dus Sita. „En Kyo is in Frankrijk echt mega-groot, hoor." In Frankrijk komt eind deze maand ook haar album uit, dat verder niet in Nederland te koop is. Van dat album, met vier Franse liedjes en verder Engelse nummers, zingt ze ook een paar nummers tijdens haar Nederlandse tournee. „Die wil ik toch laten horen, want de nummers staan verder niet op mijn Nederlandse cd en ik vind ze toch mooi." Haar hele Franse avontuur be rust op het toeval dat Kyo bij dezelfde platenmaatschappij zit, haar single 'Happy' hoorde en leuk vond. Dus vroegen ze haar voor het duet. Sita toog naar Frankrijk, met slechts twee - jaar middelbare school Frans achter de kiezen. „Maar ik heb nu vier uur per week Franse les en interviews doe ik daar nog in het Engels. Frans is nog best moeilijk. Ik moet hard leren." De tournee door Frankrijk was ook goed voor de teambuilding van haar vijf-koppige band. „We moesten bijna elke dag spelen en Frankrijk is groot. We zaten uren in de bus en dan kun je nergens anders heen. Maar het ging goed en het was heel goed voor het bandge- voel." Het hele Franse avontuur heeft haar ook weer verder gebracht als zangeres. „Ik ben in de afge lopen paar jaar ook wel ge groeid. Zelfverzekerder gewor den. Dat komt ook wel doordat ik veel heb gedaan. Die ervaring maakt het makkelijker. Frank rijk heeft met de elf optredens ook flink geholpen. En nu op mijn 23ste al op solotour. Ja joh, hartstikke leuk." Ze is - na de hectische begintijd met het televisieprogramma Starmaker en daarna de band K-Otic - volwassener geworden. Stoerder ook. Sita: „Daar gaat ook de single 'Popstar' over. Over het leven als popster en dat je tegenwoordig op allerlei gekke manieren bekend kunt worden. Ook door Starmaker. Het nummer gaat inderdaad over mij. Dat al die toeters en bellen rondom het popsterren- leven, zoals premières en zo, me niet interesseren. Ik ben be woon Sita en ik ben niet van plan te veranderen omdat ik bekend ben geworden door het zingen." Haar nieuwe single staat op haar tweede album, dat ze ook meer bij zich vindt passen. „Het is echt mijn ding. Met het eerste album ging alles zo snel. Ik dacht echt 'Tjeetje, wat over komt me nu.' Nu gaat alles veel rustiger en voel ik me op mijn plek. Met deze nummers heb ik meer. Het is pop, rock en er staan wat ballads op. Die pas sen goed bij mijn stem." Haar huidige tournee is haar eerste door Nederland. „En op treden is het leuksF vindt ze. Hierna [5 weer op Frankijt „Daar ga ik honii voor. Ik moet het k lemaal opbouwen^ maker ben ik in Nm een onnatuurlijke p; kend geworden. Nr over dat programf vind het nu leukjb Frankrijk van niks \- bouwen. Daar beit op televisie gewee£ ze me alleen van 10 Kyo. Daar moet ik L nieuw beginnen." uj 16 Sita in Concert, oi, Rotterdam, 24/4 i\

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 4