Op zoek naar de
GESPREK VAN DE DAG
I
Ouderen veelvuldig en
veeleisend op vakantie
Peter Ustinov
'Overheerlijke'
beurs voor kook-
en wijnliefhebbers
William'en vriendin
samen op de foto
DAGELIJKS LEVEN
MENSELIJK
Ze zijn zeer kritisch, willen comfort,
zekerheid, service en rust. Als het om
de vakantie gaat zijn 50-plussers be
hoorlijk veeleisend. Bij het boeken
van een vakantie is een goede prijs-
kwaliteitverhouding doorslaggevend.
Vooral bungalowparken en hotels
zijn bij de moderne senior favoriet.
Dat blijkt uit een onderzoek van het
Nederlands Bureau voor Toerisme
Congressen (NBTC) naar het vakan
tiegedrag van 50-plussers in binnen-
en buitenland. Voor de toeristische
industrie wordt deze groep ouderen
steeds belangrijker.
Nu is 32 procent oftewel één op de
drie Nederlanders vijftig jaar of ou
der. In 2020 is dat echter al gestegen
tot veertig procent. Per jaar geven
Nederlanders samen ruim 12,6 mil
jard euro uit aan vakanties. Senioren
nemen daarvan 4,7 miljard voor hun
rekening.
Emerson
Wij zijn van nature
gelovig. Een mens draagt
geloofsovertuigingen
evenals een boom appels
De huidige generatie 50-plussers
weet precies wat zij wil. Zelfbewust
nemen ze initiatieven in het volgen
van opleidingen en cursussen, mu-
seumbezoek, het verrichten van vrij
willigerswerk, sporten of surfen op
internet. Volgens onderzoekster As-
trid van de Kamp „zijn ze mondiger
en willen ze meestal niet op hun
leeftijd worden aangesproken. Veel
50-plussers hebben het druk. Een
belangrijk verschil met vroeger is dat
hun agenda steeds voller staat met
activiteiten die ze graag willen doen
en minder met verplichtingen".
De senioren hebben geld over voor
een aantal dagen vakantie in een
rustige omgeving en voor een kwali
tatief goed onderdak. Ook geven ze
de voorkeur aan een niet al te druk
reisprogramma. Maar voor dat geld
eisen ze wel comfort en service.
Sommige senioren gaan zelfs zo ver
dat ze voor hun boeking eerst zelf
een kijkje nemen bij een vakantiebe
stemming. De 50-plussers vinden
ook dat reisorganisaties hun reizen
niet moeten aanprijzen op basis van
leeftijd, maar op interesses en onder
werpen.
Het toeristische bedrijfsleven krijgt
de aanbeveling zich meer te richten
op deze doelgroep en senioren te be
trekken bij het ontwikkelen van
diensten of producten die voor hen
zijn bestemd, gpd
Ustinous meest bekende rol heeft hij nooit gespeeld".
Dat zei Jacques Goderie in een radio-interview naar
aanleiding van Sir Peters overlijden. Goderie refereer
de aan inspecteur Clouseau, een rol waarvoor Ustin
ov was gecontracteerd maar die hij te elfder ure te
ruggaf. Waarna Peter Sellers zijn opwachting kon
maken.
Als acteur is Ustinov al bijna vergeten. Geen wonder
want zijn beste rollen dateren van veertig-vijftig jaar
geleden. Hij had het vermogen om figuren die ver van
je bed liggen dich tbij te brengen. Zijn Nero in 'Quo
Vadis' was geen Romeinse keizer maar een verwend
kind. En in Spartacus speelde hij een slaveneigenaar
in wie iedereen zijn eigen baas kon herkennen. Hij
kreeg trouwens een Oscar voor die rol. Vier jaar later
kreeg hij er weer een. Dit maal voor de beste bijrol in
de film Topkapi. Bij de uitreiking schijnt hij gezegd te
hebben: „Ik heb altijd gedacht dat ik de hoofdrol in
die film had". In de jaren zeventigen tachtig had hij
succes met zijn vertolking van Hercule Poirot in aller
leifilm- en televisiebewerkingen. Beetje schmiere-rol
overigens, meer voor de centen dan voor de kunst. In
NRC Handelsblad schreef Bas Blokker: „Als de regie
minder streng was, dan werd zijn acteren iets wat je
gerust schmieren mag noemen - niet minder geestig,
wel minder waardevol". Klopt, vind ik. En bij Ustin
ov was de regie nogal eens minder streng. Vooral de
laatste twintig jaar toen hij meer legende dan acteur
was. En legendes zijn nu eenmaal moeilijk te regisse
ren.
Het is dan ook niet zo vreemd dat hij de laatste jaren
vooral als zichzelf optrad. Als verteller bij documen
taires of als levende anekdotetrommel op het toneel.
Zo'n voorstelling 'An evening with sir Peter Ustinov'
heb ik ooit mogen bijwonen. Een feest want Ustinov
was wat de Engelsen 'a wit' noemen. Oer geestig was
hij. „Een prijs weigeren is hem accepteren met meer
kabaal dan gewoonlijk.Dat niveau. Hij zat gewoon
op het toneel moppen te vertellen, afgewisseld met
anekdotes over allerlei beroemdheden met wie hij te
maken had gehad. Ik zou geen vergelijkbaar artiest in
Nederland weten. Wim Kan komt misschien het
dichtst in de buurt. Eén mop is me bijgebleven. Sir
Peter deed er op het toneel vijf minuten over want en
passant imiteerde hij nog allerlei figuren en sloeg hij
zijwegen in die ik nu maar even onbewandeld laat.
Daar gaat hij en als je hem kent moet je het zeggen:
een oude Russische jood mag eindelijk emigreren.
In The Sutler, een bar in het Amerikaanse Nashville, staan al jaren NAAKTE
VROUWEN op de menukaart. Maar de 19de-eeuwse Victoriaanse foto's werden
bedekt nadat de eigenaars de waarschuwing hadden gekregen dat de plaatjes
mogelijk AANSTOOTGEVEND zijn. De antieke foto's hadden nog nooit de aan
dacht van de overheid getrokken. Totdat agenten van de alcohol-brigade langs
kwamen en vertelden dat de foto's, die dateren van rond 1850, mogelijk in over
treding waren met staatswetten die seksueel expliciete optredens of materiaal
verbiedt in gelegenheden waar alcohol wordt geserveerd. Woensdag oordeelde
de commissie uiteindelijk dat alleen een foto waarop het geslachtsdeel van een
vrouw te zien is, te ver gaat. De bar had ondertussen al elke tepel op de menu
kaarten bedekt achter een zwart balkje.
Vijfduizend flessen wijn, 30.000 wijnglazen, 50
kilogram chocola en een groot aantal chefkoks
uit Nederland en het buitenland moeten tot en
met zondag de zintuigen van de bezoeker van
de culinaire beurs Overheerlijk! in de Utrecht
se Jaarbeurs prikkelen.
Overheerlijk! is geïnspireerd door de succes
volle Engelse Good Food Show. Volgens de or
ganisatie hebben koken en eten net als in En
geland bij ons de afgelopen jaren veel meer
betekenis gekregen. „Chefkoks zijn net sterren
aan het worden. Ook hebben de meeste tijd
schriften tegenwoordig recepten."
In het kooktheater op de beurs kunnen 1500
bezoekers chefkoks aan het werk zien, onder
wie de Fransman Jean-Christophe Novelli, de
Engelsman Antony Worrall Thompson en Ne
derlanders Ramon Beuk en Paul Fagel. Show-
master in het theater is Ton Fagel, broer van
laatstgenoemde.
Daarnaast is er een wijntheater met 72 proeve-
rijen, een wijnplein, kookscholen en kookwed-
strijden. Volgens de organisatoren, die ruim
20.000 kook- en wijnliefhebbers verwachten, is
de beurs niet alleen voor de echte culinaire
liefhebber bestemd. Iedereen die van eten bui
tenshuis geniet, kan er terecht, anp
De Britse prins William heeft een vriendin,
heeft de Britse sensatiekrant The Sun gemi
De krant pakte uit met vijf pagina's vol paf
razzo-foto's van William en huisgenote Ka
Middleton op een Zwitserse skipiste.
Het Koninklijk Huis sloeg meteen terug: Tl
Sun wordt voortaan niet meer uitgenodigc
voor fotosessies. De pr-secretaris van Willi
vader kroonprins Charles liet weten 'zeer c
lukkig' te zijn dat The Sun zijn afspraken n
het Koninklijk Huis heeft geschonden. De
se pers beloofde eerder William en zijn jor
broer Harry niet te achtervolgen.
„Finally... Wills gets a girl", kopte The Sun
de voorpagina. In een commentaar zei de
dat publicatie van de foto's in het algemee
lang was. William is 21 en volwassen, en b
vendien: „Een van Williams vriendinnen k
op een dag koningin worden. Haar onderc
nen hebben er recht op alles over haar te a
ten". Charles' secretaris wilde geen comm
taar geven op de relatie tussen William en
dleton. De twee ontmoetten elkaar op de I
versity of St Andrews in Schotland, waar zi
lebei studeren. Sinds hun tweede studieja;
zijn ze huisgenoten. Hoe lang de koninklij
boycot van The Sun in stand blijft is niet d
lijk. Het Koninklijk Huis is extra gepikeerd
dat het afgelopen weekeinde, aan het begi
Williams skivakantie, nog een fotosessie n
William en Charles heeft georganiseerd, ai
De flamboyante Britse zaken
man-avonturier Richard BRAN
SON gaat vrijwel zeker de
hoofdrol spelen in een nieuwe
REALITY SOAP voor de Ameri
kaanse televisiezender Fox. In
de serie, die waarschijnlijk
Branson's Big Adventures gaat
heten, zal de oprichter van Vir
gin kandidaten testen op hun
capaciteiten om een leven als
multimiljonair te leiden, zoals
Branson dat doet. Dat betekent
dat de deelnemers zowel op
hun zakelijke inzichten als op
hun avontuurlijke instelling
worden getest.
Het Duitse eroticaconcern
Beate Uhse heeft in Hamburg
de eerste twee SEKSSHOPS in
Duitsland geopend die speci
aal gericht zijn op VROUWEN.
Het assortiment van de Mae
B.-winkels strekt zich uit van
speeltjes en lingerie tot par
fums en chocola. In Noorwe
gen en Groot-Brittannië heeft
Beate Uhse al langer seks
shops voor vrouwen. Het be
drijf, dat in Nederland de win
kels van Christine Ie Due heeft,
verwacht veel van het concept.
Later dit jaar komen er in
Duitsland nog zeker zes win
kels bij. Mannen zijn er overi
gens ook welkom.
Hit Entertainment, de Britse makers van
BOB DE BOUWER (foto), en de Ameri
kaanse poppenproducent JIM HENSON
gaan samenwerken. De bedrijven melden
dat ze een 5-jarig samenwerkingsverband
zijn overeengekomen. Door dit contract
mag Hit Entertainment gebruikmaken van
verschillende karakters van de Jim Hen-
son Company. De Muppets vallen niet on
der de deal, want de rechten van deze fi
guren zijn onlangs gekocht door Disney.
Hit wil niet zeggen hoeveel het heeft be
taald voor de wereldwijd geldende deal.
De karakters waar Hit Entertainment ge
bruik van gaat maken zijn Mother Goose
(Moeder Gans), The Hoobs en Construc
tion Site (een serie met sprekende bouw-
machines). De karakters van Construction
Site sluiten goed aan bij de serie van het
bouwvakkertje. Foto: Archief
X-factor
Je hebt 't of je hebt 't niet. En als je 't niet hebt,
kun je een glamourbestaan als popidool wel
vergeten, zo weten de kijkers van Idols inmid
dels. Massa's kandidaten zijn door de meedo
genloze jury weggestuurd omdat zij niet be
schikten over de inmiddels beruchte X-factor.
Katja Schuurman heeft het, en Madonna (links) heeft het. Maar wat h
precies is, weet niemand: de X-factor. Foto's: AP-GPD
je 'mwah, aardig gedaan'. Tot
de scène de volgende dag op f
terugziet: 'Holy Mack, wat is d
goed!"'
Marc van der Linden, de nieui
hoofdredacteur van Weekend,
„Ik vind het een beetje flauw
tegenover 16-jarigen te scherr
met die X-factor. Weten die ki
deren veel wat het is! Het is in
der geval een noodzakelijke ei
genschap om in Weekend te k
men. Eigenlijk is het een coml
natie van factoren. Iemand ka
een hitje scoren vanwege een
weldige zangstem, maar zond
de X-factor wordt het nooit w
Margriet Eshuys is bijvoorbee
een fantastische zangeres ma;
zult haar niet in Weekend ziei
omdat ze niet dat extraatje he
Neem nou Katja. Ze is matig g
lenteerd, is geen goede zange
maar in combinatie met haar
stem en haar uitstraling is ze i
absolute ster. Ze is zich er zeli
misschien niet eens van bewi
dat die borsten vooruit en de
schouders naar achteren gaai
er een fotograaf in de buurt is
Anderen die meer talent hebl
maar het niet zo ver schoppei
verwijten zulke sterren media
heid, maar dat is onzin. Al be:
mediageil, dan wil dat nog nii
zeggen dat je ook in de media
kómt. Daar heb je dus die X-f
voor nodig. Jim heeft een leu]
uitstraling, maar geen factor I
hij zijn mond opendoet verst;
hem niet. Jamai heeft Het ooi
niet, dat is een kloon van Gor
Die Factor X die heeft ook wa
maken met seks: je moet wat
wekken. Een man met een X-
tor heeft iets waardoor zelfs c
meest verstokte hetero denkt
'goh'! Het grappige is, die X-f
is een levend iets, het blijft zit
ontwikkelen. Je kunt het ook
kwijtraken. Een verkeerde pa
ner, een schandaal, en wég is
het."
Monique Brandt
Kandidate Meike, niet behept met
de meest fantastische zangstem
die ooit over deze aardbol heeft
gegalmd, kwam dankzij de X-fac
tor bij de laatste tien Idols-finalis
ten terecht, en voor Eric geldt het
zelfde. Meike werd de eerste af
valler maar Eric is na vier stem
rondes nog steeds van de partij.
Wat is die X-factor nu eigenlijk?
Kun je het leren? Kun je het oefe
nen? Hoe weet je dat je het hebt?
En hoe hou je het? Deskundigen
aan het woord over het verschil
tussen Margriet Eshuys en Ma
donna.
Eric van Thijn, jurylid Idols:
„Een precieze omschrijving kan ik
niet geven, maar of iemand de X-
factor heeft, zie je meteen. Je blijft
naar zo iemand kijken, het is een
ongrijpbare aantrekkingskracht.
Als er tien mensen voor je staan
waarvan er één de X-factor heeft,
dan trekt die persoon meteen je
blik, of hij of zij nu kan zingen
of niet. Afvaller Frank had het
bijvoorbeeld, en ook bij de
laatste tien kandidaten zitten
er een paar met de X-factor.
Jamai (winnaar van vorig jaar
red.) heeft het zeker ook, al is
hij op dit moment geblok
keerd omdat hij niet goed
weet welke kant hij op wil
met zijn loopbaan.
De X-factor is dót waar je bij
audities altijd naar zoekt, het
is het verschil tussen een zan
ger en een ster. In een studio
kom je genoeg vrouwen tegen
die honderd keer beter zingen
dan Madonna, maar toch komen
zij nooit verder. In onze beoorde
ling weegt dat element behoorlijk
zwaar mee. Wij zoeken geen zan
ger of zangeres, we zoeken een
popidool, iemand die een breed
publiek aanspreekt. Dan is het feit
dat je die extra touch hebt net zo
belangrijk als het bezit van een
goede stem. Gek genoeg zijn we
het als jury over de X-factor altijd
eens. We kunnen wel eens strijd
hebben over de stem, over de mu
zikaliteit, maar dat speciale zelf
bewustzijn, dat bijzondere, dat
herkennen we altijd."
Imagodeskundige Bart Maussen,
door de publieksjury, omdat ze
hem aandoenlijk vonden. Dat was
voor hen op dat moment de X-
factor. Als het aan de jury had ge
legen, was hij eruit gevlogen. Die
X-factor is dus een discutabel in
strument bij de beoordeling. Het
is een klik, een eerste indruk, een
bepaalde sensualiteit, een oogop
slag. Je ziet dat iemand totaal
zichzelf is. Je kunt op een drukke
straat lopen en dan opeens valt
een bepaald persoon je op,
zonder dat je weet waarom.
Dat is dan waarschijnlijk die
X-factor. Iemand kan optre
den voor een bepaald pu
bliek of jury en dan denkt
iedereen: die heeft 't!
Tien minuten later, met
een ander jasje, lukt het
misschien niet meer.
Het is een momentop
name. Je kunt het je
zelf aanleren. Denk ik.
Een aap die een
kunstje leert, blijft
een aap. Als je het
jezelf aanmeet is
het niet echt, en
dat voelen men
sen."
onder meer mental coach van Ja
mai:
„Eigenlijk kun je die X-factor niet
gebruiken in de beoordeling van
kandidaten, die is zó subjectief!
Puur gevoel. Jamai werd gekozen
Job Gosschalk, di
recteur van Hans
Kemna Casting:
„Die zogenaamde
X-factor is voor ons
geen factor van beteke
nis. Als castingbureau zoeken we
heel specifiek naar een bepaalde
persoon voor een bepaalde rol.
Uitstraling is dan niet belangrijk.
We letten er alleen op of ze kun
nen acteren. Iemand met een
werkelijk fantastische X-factor die
amper drie woorden uit kan bren
gen, komt er bij ons dan ook niet
in. Ik gebruik die X-factor nooit.
Soms kom ik 'm tegen, bij het op
nemen van een speelfilm bijvoor
beeld als je opmerkt hoezeer de
camera van een bepaalde acteur
houdt. Dan doet die persoon een
bepaalde scène zonder dat je het
volgt op de monitor en dan denk-
„Koffer openmaken", zegt de douane in Moskou.
In de koffer zit het borstbeeld van Stalin. „Wat is
dat", vraagt de douane. De jood: „Je moet niet
vragen: wat is dat? Je moet vragen: wie is dat?
Dat is Stalin aan wie het Russische volk zoveel
heil en zegen te danken heeft. Stalin de held". De
oude man mag verder en landt een paar uur later
in Israël. Weer douane en weer koffer open ma
ken: „Wat is dat?"En de oude Rus zegt: „Je
moet niet vragen wat is dat maar wie is llgpi
dat? Dat is Stalin die het hele Russische
volk in het verderf heeft gestort, Stalin de
schurk!" „Al goed, loopt u maar door",
zegt de douane. Die avond arriveert de
oude bij zijn familie in TelAviv, hij
maakt de koffer open en zijn kleinzoon
vraagt: „Opa, wie is dat?" Dan antivoordt j
de grootvader: „Je moet niet vragen: wie is I
dat? Je moet vragen: Wat is dat? Twee kilo i
goud!!"
„Komedie is niets anders dan een leuke
manier om ernstig te zijn", aldus Ustinov.
Eigenlijk is hij zijn hele leven bezig geweest
om die woorden waar te maken.
ie