Op zoek naar de GESPREK VAN DE DAG I Ouderen veelvuldig en veeleisend op vakantie Peter Ustinov 'Overheerlijke' beurs voor kook- en wijnliefhebbers William'en vriendin samen op de foto DAGELIJKS LEVEN MENSELIJK Ze zijn zeer kritisch, willen comfort, zekerheid, service en rust. Als het om de vakantie gaat zijn 50-plussers be hoorlijk veeleisend. Bij het boeken van een vakantie is een goede prijs- kwaliteitverhouding doorslaggevend. Vooral bungalowparken en hotels zijn bij de moderne senior favoriet. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme Congressen (NBTC) naar het vakan tiegedrag van 50-plussers in binnen- en buitenland. Voor de toeristische industrie wordt deze groep ouderen steeds belangrijker. Nu is 32 procent oftewel één op de drie Nederlanders vijftig jaar of ou der. In 2020 is dat echter al gestegen tot veertig procent. Per jaar geven Nederlanders samen ruim 12,6 mil jard euro uit aan vakanties. Senioren nemen daarvan 4,7 miljard voor hun rekening. Emerson Wij zijn van nature gelovig. Een mens draagt geloofsovertuigingen evenals een boom appels De huidige generatie 50-plussers weet precies wat zij wil. Zelfbewust nemen ze initiatieven in het volgen van opleidingen en cursussen, mu- seumbezoek, het verrichten van vrij willigerswerk, sporten of surfen op internet. Volgens onderzoekster As- trid van de Kamp „zijn ze mondiger en willen ze meestal niet op hun leeftijd worden aangesproken. Veel 50-plussers hebben het druk. Een belangrijk verschil met vroeger is dat hun agenda steeds voller staat met activiteiten die ze graag willen doen en minder met verplichtingen". De senioren hebben geld over voor een aantal dagen vakantie in een rustige omgeving en voor een kwali tatief goed onderdak. Ook geven ze de voorkeur aan een niet al te druk reisprogramma. Maar voor dat geld eisen ze wel comfort en service. Sommige senioren gaan zelfs zo ver dat ze voor hun boeking eerst zelf een kijkje nemen bij een vakantiebe stemming. De 50-plussers vinden ook dat reisorganisaties hun reizen niet moeten aanprijzen op basis van leeftijd, maar op interesses en onder werpen. Het toeristische bedrijfsleven krijgt de aanbeveling zich meer te richten op deze doelgroep en senioren te be trekken bij het ontwikkelen van diensten of producten die voor hen zijn bestemd, gpd Ustinous meest bekende rol heeft hij nooit gespeeld". Dat zei Jacques Goderie in een radio-interview naar aanleiding van Sir Peters overlijden. Goderie refereer de aan inspecteur Clouseau, een rol waarvoor Ustin ov was gecontracteerd maar die hij te elfder ure te ruggaf. Waarna Peter Sellers zijn opwachting kon maken. Als acteur is Ustinov al bijna vergeten. Geen wonder want zijn beste rollen dateren van veertig-vijftig jaar geleden. Hij had het vermogen om figuren die ver van je bed liggen dich tbij te brengen. Zijn Nero in 'Quo Vadis' was geen Romeinse keizer maar een verwend kind. En in Spartacus speelde hij een slaveneigenaar in wie iedereen zijn eigen baas kon herkennen. Hij kreeg trouwens een Oscar voor die rol. Vier jaar later kreeg hij er weer een. Dit maal voor de beste bijrol in de film Topkapi. Bij de uitreiking schijnt hij gezegd te hebben: „Ik heb altijd gedacht dat ik de hoofdrol in die film had". In de jaren zeventigen tachtig had hij succes met zijn vertolking van Hercule Poirot in aller leifilm- en televisiebewerkingen. Beetje schmiere-rol overigens, meer voor de centen dan voor de kunst. In NRC Handelsblad schreef Bas Blokker: „Als de regie minder streng was, dan werd zijn acteren iets wat je gerust schmieren mag noemen - niet minder geestig, wel minder waardevol". Klopt, vind ik. En bij Ustin ov was de regie nogal eens minder streng. Vooral de laatste twintig jaar toen hij meer legende dan acteur was. En legendes zijn nu eenmaal moeilijk te regisse ren. Het is dan ook niet zo vreemd dat hij de laatste jaren vooral als zichzelf optrad. Als verteller bij documen taires of als levende anekdotetrommel op het toneel. Zo'n voorstelling 'An evening with sir Peter Ustinov' heb ik ooit mogen bijwonen. Een feest want Ustinov was wat de Engelsen 'a wit' noemen. Oer geestig was hij. „Een prijs weigeren is hem accepteren met meer kabaal dan gewoonlijk.Dat niveau. Hij zat gewoon op het toneel moppen te vertellen, afgewisseld met anekdotes over allerlei beroemdheden met wie hij te maken had gehad. Ik zou geen vergelijkbaar artiest in Nederland weten. Wim Kan komt misschien het dichtst in de buurt. Eén mop is me bijgebleven. Sir Peter deed er op het toneel vijf minuten over want en passant imiteerde hij nog allerlei figuren en sloeg hij zijwegen in die ik nu maar even onbewandeld laat. Daar gaat hij en als je hem kent moet je het zeggen: een oude Russische jood mag eindelijk emigreren. In The Sutler, een bar in het Amerikaanse Nashville, staan al jaren NAAKTE VROUWEN op de menukaart. Maar de 19de-eeuwse Victoriaanse foto's werden bedekt nadat de eigenaars de waarschuwing hadden gekregen dat de plaatjes mogelijk AANSTOOTGEVEND zijn. De antieke foto's hadden nog nooit de aan dacht van de overheid getrokken. Totdat agenten van de alcohol-brigade langs kwamen en vertelden dat de foto's, die dateren van rond 1850, mogelijk in over treding waren met staatswetten die seksueel expliciete optredens of materiaal verbiedt in gelegenheden waar alcohol wordt geserveerd. Woensdag oordeelde de commissie uiteindelijk dat alleen een foto waarop het geslachtsdeel van een vrouw te zien is, te ver gaat. De bar had ondertussen al elke tepel op de menu kaarten bedekt achter een zwart balkje. Vijfduizend flessen wijn, 30.000 wijnglazen, 50 kilogram chocola en een groot aantal chefkoks uit Nederland en het buitenland moeten tot en met zondag de zintuigen van de bezoeker van de culinaire beurs Overheerlijk! in de Utrecht se Jaarbeurs prikkelen. Overheerlijk! is geïnspireerd door de succes volle Engelse Good Food Show. Volgens de or ganisatie hebben koken en eten net als in En geland bij ons de afgelopen jaren veel meer betekenis gekregen. „Chefkoks zijn net sterren aan het worden. Ook hebben de meeste tijd schriften tegenwoordig recepten." In het kooktheater op de beurs kunnen 1500 bezoekers chefkoks aan het werk zien, onder wie de Fransman Jean-Christophe Novelli, de Engelsman Antony Worrall Thompson en Ne derlanders Ramon Beuk en Paul Fagel. Show- master in het theater is Ton Fagel, broer van laatstgenoemde. Daarnaast is er een wijntheater met 72 proeve- rijen, een wijnplein, kookscholen en kookwed- strijden. Volgens de organisatoren, die ruim 20.000 kook- en wijnliefhebbers verwachten, is de beurs niet alleen voor de echte culinaire liefhebber bestemd. Iedereen die van eten bui tenshuis geniet, kan er terecht, anp De Britse prins William heeft een vriendin, heeft de Britse sensatiekrant The Sun gemi De krant pakte uit met vijf pagina's vol paf razzo-foto's van William en huisgenote Ka Middleton op een Zwitserse skipiste. Het Koninklijk Huis sloeg meteen terug: Tl Sun wordt voortaan niet meer uitgenodigc voor fotosessies. De pr-secretaris van Willi vader kroonprins Charles liet weten 'zeer c lukkig' te zijn dat The Sun zijn afspraken n het Koninklijk Huis heeft geschonden. De se pers beloofde eerder William en zijn jor broer Harry niet te achtervolgen. „Finally... Wills gets a girl", kopte The Sun de voorpagina. In een commentaar zei de dat publicatie van de foto's in het algemee lang was. William is 21 en volwassen, en b vendien: „Een van Williams vriendinnen k op een dag koningin worden. Haar onderc nen hebben er recht op alles over haar te a ten". Charles' secretaris wilde geen comm taar geven op de relatie tussen William en dleton. De twee ontmoetten elkaar op de I versity of St Andrews in Schotland, waar zi lebei studeren. Sinds hun tweede studieja; zijn ze huisgenoten. Hoe lang de koninklij boycot van The Sun in stand blijft is niet d lijk. Het Koninklijk Huis is extra gepikeerd dat het afgelopen weekeinde, aan het begi Williams skivakantie, nog een fotosessie n William en Charles heeft georganiseerd, ai De flamboyante Britse zaken man-avonturier Richard BRAN SON gaat vrijwel zeker de hoofdrol spelen in een nieuwe REALITY SOAP voor de Ameri kaanse televisiezender Fox. In de serie, die waarschijnlijk Branson's Big Adventures gaat heten, zal de oprichter van Vir gin kandidaten testen op hun capaciteiten om een leven als multimiljonair te leiden, zoals Branson dat doet. Dat betekent dat de deelnemers zowel op hun zakelijke inzichten als op hun avontuurlijke instelling worden getest. Het Duitse eroticaconcern Beate Uhse heeft in Hamburg de eerste twee SEKSSHOPS in Duitsland geopend die speci aal gericht zijn op VROUWEN. Het assortiment van de Mae B.-winkels strekt zich uit van speeltjes en lingerie tot par fums en chocola. In Noorwe gen en Groot-Brittannië heeft Beate Uhse al langer seks shops voor vrouwen. Het be drijf, dat in Nederland de win kels van Christine Ie Due heeft, verwacht veel van het concept. Later dit jaar komen er in Duitsland nog zeker zes win kels bij. Mannen zijn er overi gens ook welkom. Hit Entertainment, de Britse makers van BOB DE BOUWER (foto), en de Ameri kaanse poppenproducent JIM HENSON gaan samenwerken. De bedrijven melden dat ze een 5-jarig samenwerkingsverband zijn overeengekomen. Door dit contract mag Hit Entertainment gebruikmaken van verschillende karakters van de Jim Hen- son Company. De Muppets vallen niet on der de deal, want de rechten van deze fi guren zijn onlangs gekocht door Disney. Hit wil niet zeggen hoeveel het heeft be taald voor de wereldwijd geldende deal. De karakters waar Hit Entertainment ge bruik van gaat maken zijn Mother Goose (Moeder Gans), The Hoobs en Construc tion Site (een serie met sprekende bouw- machines). De karakters van Construction Site sluiten goed aan bij de serie van het bouwvakkertje. Foto: Archief X-factor Je hebt 't of je hebt 't niet. En als je 't niet hebt, kun je een glamourbestaan als popidool wel vergeten, zo weten de kijkers van Idols inmid dels. Massa's kandidaten zijn door de meedo genloze jury weggestuurd omdat zij niet be schikten over de inmiddels beruchte X-factor. Katja Schuurman heeft het, en Madonna (links) heeft het. Maar wat h precies is, weet niemand: de X-factor. Foto's: AP-GPD je 'mwah, aardig gedaan'. Tot de scène de volgende dag op f terugziet: 'Holy Mack, wat is d goed!"' Marc van der Linden, de nieui hoofdredacteur van Weekend, „Ik vind het een beetje flauw tegenover 16-jarigen te scherr met die X-factor. Weten die ki deren veel wat het is! Het is in der geval een noodzakelijke ei genschap om in Weekend te k men. Eigenlijk is het een coml natie van factoren. Iemand ka een hitje scoren vanwege een weldige zangstem, maar zond de X-factor wordt het nooit w Margriet Eshuys is bijvoorbee een fantastische zangeres ma; zult haar niet in Weekend ziei omdat ze niet dat extraatje he Neem nou Katja. Ze is matig g lenteerd, is geen goede zange maar in combinatie met haar stem en haar uitstraling is ze i absolute ster. Ze is zich er zeli misschien niet eens van bewi dat die borsten vooruit en de schouders naar achteren gaai er een fotograaf in de buurt is Anderen die meer talent hebl maar het niet zo ver schoppei verwijten zulke sterren media heid, maar dat is onzin. Al be: mediageil, dan wil dat nog nii zeggen dat je ook in de media kómt. Daar heb je dus die X-f voor nodig. Jim heeft een leu] uitstraling, maar geen factor I hij zijn mond opendoet verst; hem niet. Jamai heeft Het ooi niet, dat is een kloon van Gor Die Factor X die heeft ook wa maken met seks: je moet wat wekken. Een man met een X- tor heeft iets waardoor zelfs c meest verstokte hetero denkt 'goh'! Het grappige is, die X-f is een levend iets, het blijft zit ontwikkelen. Je kunt het ook kwijtraken. Een verkeerde pa ner, een schandaal, en wég is het." Monique Brandt Kandidate Meike, niet behept met de meest fantastische zangstem die ooit over deze aardbol heeft gegalmd, kwam dankzij de X-fac tor bij de laatste tien Idols-finalis ten terecht, en voor Eric geldt het zelfde. Meike werd de eerste af valler maar Eric is na vier stem rondes nog steeds van de partij. Wat is die X-factor nu eigenlijk? Kun je het leren? Kun je het oefe nen? Hoe weet je dat je het hebt? En hoe hou je het? Deskundigen aan het woord over het verschil tussen Margriet Eshuys en Ma donna. Eric van Thijn, jurylid Idols: „Een precieze omschrijving kan ik niet geven, maar of iemand de X- factor heeft, zie je meteen. Je blijft naar zo iemand kijken, het is een ongrijpbare aantrekkingskracht. Als er tien mensen voor je staan waarvan er één de X-factor heeft, dan trekt die persoon meteen je blik, of hij of zij nu kan zingen of niet. Afvaller Frank had het bijvoorbeeld, en ook bij de laatste tien kandidaten zitten er een paar met de X-factor. Jamai (winnaar van vorig jaar red.) heeft het zeker ook, al is hij op dit moment geblok keerd omdat hij niet goed weet welke kant hij op wil met zijn loopbaan. De X-factor is dót waar je bij audities altijd naar zoekt, het is het verschil tussen een zan ger en een ster. In een studio kom je genoeg vrouwen tegen die honderd keer beter zingen dan Madonna, maar toch komen zij nooit verder. In onze beoorde ling weegt dat element behoorlijk zwaar mee. Wij zoeken geen zan ger of zangeres, we zoeken een popidool, iemand die een breed publiek aanspreekt. Dan is het feit dat je die extra touch hebt net zo belangrijk als het bezit van een goede stem. Gek genoeg zijn we het als jury over de X-factor altijd eens. We kunnen wel eens strijd hebben over de stem, over de mu zikaliteit, maar dat speciale zelf bewustzijn, dat bijzondere, dat herkennen we altijd." Imagodeskundige Bart Maussen, door de publieksjury, omdat ze hem aandoenlijk vonden. Dat was voor hen op dat moment de X- factor. Als het aan de jury had ge legen, was hij eruit gevlogen. Die X-factor is dus een discutabel in strument bij de beoordeling. Het is een klik, een eerste indruk, een bepaalde sensualiteit, een oogop slag. Je ziet dat iemand totaal zichzelf is. Je kunt op een drukke straat lopen en dan opeens valt een bepaald persoon je op, zonder dat je weet waarom. Dat is dan waarschijnlijk die X-factor. Iemand kan optre den voor een bepaald pu bliek of jury en dan denkt iedereen: die heeft 't! Tien minuten later, met een ander jasje, lukt het misschien niet meer. Het is een momentop name. Je kunt het je zelf aanleren. Denk ik. Een aap die een kunstje leert, blijft een aap. Als je het jezelf aanmeet is het niet echt, en dat voelen men sen." onder meer mental coach van Ja mai: „Eigenlijk kun je die X-factor niet gebruiken in de beoordeling van kandidaten, die is zó subjectief! Puur gevoel. Jamai werd gekozen Job Gosschalk, di recteur van Hans Kemna Casting: „Die zogenaamde X-factor is voor ons geen factor van beteke nis. Als castingbureau zoeken we heel specifiek naar een bepaalde persoon voor een bepaalde rol. Uitstraling is dan niet belangrijk. We letten er alleen op of ze kun nen acteren. Iemand met een werkelijk fantastische X-factor die amper drie woorden uit kan bren gen, komt er bij ons dan ook niet in. Ik gebruik die X-factor nooit. Soms kom ik 'm tegen, bij het op nemen van een speelfilm bijvoor beeld als je opmerkt hoezeer de camera van een bepaalde acteur houdt. Dan doet die persoon een bepaalde scène zonder dat je het volgt op de monitor en dan denk- „Koffer openmaken", zegt de douane in Moskou. In de koffer zit het borstbeeld van Stalin. „Wat is dat", vraagt de douane. De jood: „Je moet niet vragen: wat is dat? Je moet vragen: wie is dat? Dat is Stalin aan wie het Russische volk zoveel heil en zegen te danken heeft. Stalin de held". De oude man mag verder en landt een paar uur later in Israël. Weer douane en weer koffer open ma ken: „Wat is dat?"En de oude Rus zegt: „Je moet niet vragen wat is dat maar wie is llgpi dat? Dat is Stalin die het hele Russische volk in het verderf heeft gestort, Stalin de schurk!" „Al goed, loopt u maar door", zegt de douane. Die avond arriveert de oude bij zijn familie in TelAviv, hij maakt de koffer open en zijn kleinzoon vraagt: „Opa, wie is dat?" Dan antivoordt j de grootvader: „Je moet niet vragen: wie is I dat? Je moet vragen: Wat is dat? Twee kilo i goud!!" „Komedie is niets anders dan een leuke manier om ernstig te zijn", aldus Ustinov. Eigenlijk is hij zijn hele leven bezig geweest om die woorden waar te maken. ie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 2