'Elke tijd zijn eigen verpakking' REGIO 5Ik kom niet uit Leiderdorp, is dat duidelijk Lange (foto) en Krezip behoorden tot de belangrijkste 'slacht en de bezuinigingen bij Warner Music Benelux - zij moeten op zoek naar een ander Je Stonden Op het platenlabel. Maar het zijn j 11 y niet alleen de gevestigde nt door te breken namen, ook een nieuwko mer als de band Wyatt dupe van de krimpende (muziek)markt en de concurrentie ternet. Leidenaar ARIE STORM (24), gitarist van de van origine i= damse popformatie, moet zijn plannen bijstellen. eer kreeg je te horen dat jullie eruit moesten? iveer anderhalve week geleden. Menno Timmerman van rliettoen doorschemeren dat het eraan zat te komen. Wat regen we er zekerheid over. Heel vervelend, ja. Maar de >n van Warner Benelux konden er ook niets aan doen. De :ht kwam uit Amerika. Alles is verder in goed overleg gere- jleen, leuk is anders natuurlijk." 3 terste single stond toch net op stapel? (trokken van onze eerste cd, 'The Last Great Fireworks'. Maar als de single is uit, hoor. We zijn er al mee op MTV ge- •n op de radio. De eerste reacties waren bemoedigend." instelling tot Ilse de Lange staan jullie pas aan het begin m carrière; wat nu? nu? Goeie vraag. Keihard werken. Alle hoop is gevestigd single en op de videoclip. In deze formatie bestaat Wyatt VRIJDAG 12 MAART 2004 NAVRAAG lis het over. Dat wil zeggen dat ze ook een tweede single uit- h en, getiteld 'Miss me too'. Ja, dat klinkt inderdaad wat iro- in dit verband. Maar het is een heel mooi liedje waar we ho- 1 wachtingen van hebben. Als het aanslaat, hopen we op die r een nieuw label te vinden. Het is allemaal erg vervelend, er is niets aan te doen. We moeten gewoon keihard aan de foto: Taco van der Eb UIT DE ARCHIEVEN .1 1954, Vrijdag 12 Maart 'j N-In Vrijzinnige Hervormde kringen maakt men zich ernstig stover het feit, dat aan de Leidse Universiteit in de vacature G. Sevenster, een orthodox theoloog dr AJ. Rasker uit Haar- 9 it kerkelijk hoogleraar is benoemd. Hiermee is de Generale Sy- Ier NedHervormde Kerk afgeweken van het advies van de Theo- ie Faculteit, dat gesteld was ten gunste van een alleszins be- vrijzinnigcandidaat. De faculteit, bestaande uit 7 vrijzinnige thodoxe leden, had haar advies eenstemmig uitgebracht. V nu er in de laatste jaren inde Ned. Herv. Kerk, zowel van ortho- Is van vrijzinnige zijde steeds meer naar toenadering en weder- !S|egrip wordt gestreefd, is dit symptoom van oude richtingsstrijd Ireurenswaardig. Het gevolg is dat alle acht kerkelijke leerstoe- de verschillende universiteiten in den lande, nu doorortho- Nheologen worden bezet. Het was sedert vele jaren een traditie, de Leidse plaats een vrijzinnig hoogleraar stond (o.a. prof. lert). Nu zal er dus aan geen enkele universiteit meer een vrijzin- hoogleraar zijn, terwijl ruim 25% van het aantal Ned. mde kerkelijke gemeenten vrijzinnige predikanten beroept! *-Een aantal vrouwen van het Leids vrouwenhuis heeft zater- ji'demonstratieve kraakactie ondernomen om hun vraag naar hi, beter pand kracht bij te zetten. In het gekraakte pand 'Het :s' werd feest gevierd. Foto: archief Leidsch Dagblad deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien daeen na scemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op 57055 tJi.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d(datum van J) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, sereltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad twrooR "sbaat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 t Postbus 54,2300 AB Leiden. iï' k* 071-5 356 415 30 fax 071-5 356 325 Ai) lichten fax 023-5150 567 '«NTIEVERKOOP 45 tes m.b.t; nar 072-6813661 w «Igoed: 023-5150 543 nel *075-6813677 to business: 072-519 6540 31' detailhandel: 071-5 356 300 iel Atireaus kunnen contact opnemen 66^13636 SVICE /n (gratis) Rejop- 5196800 a «enten e'S Btbetaling (acceptgiro) J.l Uo (alleen aut ine) lee p/j €216,90 i die or VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vn 18-19.30 uur, za: 10-13 uur Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van drt dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Jeugdkerken: tussen publiekstrekker en zoethoudertje 'Geloven is meer dan kicken en uit je dak gaan' Geen dominee, geen preek, geen stropdassen en geen orgel. In jeugd kerken gaat het er anders aan toe dan in de gemeente van de ouders. De preek is kort, het geluid staat hard. Mime, cabaret en video zetten het thema kracht bij. Met de jeugdkerken in aula's, voetbalkantines en discothe ken is niet iedereen blij. De shoppende jongeren trekken energie uit de eigen gemeente; ze nemen minder taken op zich en gooien minder in de collecte- zak. Met zeshonderd jongeren zit de aula van het Vlietland college aan de Apollolaan tot de nok toe vol. Orga nisator Ruud van Delft van de Leidse jongerenkerk Open The Gate is in ge dachten al bezig met een oplossing voor de te kleine ruimte. „We den ken aan een crèche voor de dertig plussers. In een aparte zaal kunnen zij met een kop koffie de jongeren- kerk op een beeldscherm volgen." De Leidse jeugdkerk is niet de enige. Jongeren blijven niet automatisch trouw aan de kerk van hun ouders. Zij kijken wat er verder in de aanbie ding is op de geloofsmarkt. Jonge- renkerken met snelle Engelse namen als Enter the Fish, His Highway, God- fashion en Deep Impact schieten als paddestoelen uit de grond. Er zijn er inmiddels meer dan vijftig in Neder land, die in maandelijks zo'n tien duizend bezoekers trekken. Hoewel de bezoekers van Open the Gate enthousiast zijn, is Van Delft zich ervan bewust dat niet iedereen blij is met de jongerenkerk. „Soms word ik in de Digros aangesproken door mensen die denken dat ik een nieuwe kerk wil beginnen. Dan leg ik nog een keer uit wat onze bedoeling is." „Het is mooi dat jonge gelovigen niet in hun bed blijven liggen", be commentarieert Henk Binnendijk jr. uit Rijnsburg het verschijnsel. „Het is goed dat ze op zoek gaan naar kerkdiensten die hen wel boeien." Toch ziet de hervormde jeugdouder- ling ook de schaduwzijden van het succes. „Shoppende jongeren voelen zich minder verbonden met hun ei gen gemeente, dat is het nadeel. Het wordt steeds moeilijker om jongeren te vinden die zich willen inzetten voor de gemeente." Dominee Taco Koster is gerefor meerd predikant in Rijnsburg en shopte naar eigen zeggen ook toen hij 18 jaar was. „Daar is op zich niets mis mee. Het gevaar is wel dat de jeugd alleen nog maar naar speciale diensten of naar de jongerenkerk gaat. De gewone diensten schieten er dan bij in." Hij constateerde het in zijn vorige gemeente Ouddorp. Koster zag som mige tieners alleen nog maar in de jongerenkerk. „Die moet niet een zwerfkei zijn, maar een bouwsteen. Een verlengstuk van de kerk. Jonge ren op een eigentijdse manier trek ken is goed, omdat de drempel veel lager is. Maar geloven is meer dan kicken en uit je dak gaan." Dominee Hans Esbach was een van de eersten die experimenteerde met een jeugdkerk. „Jongeren hebben hun eigen cultuurtaal met muziek, licht, rook en beamers. Ouders heb ben nog wel eens wat problemen met de vorm van jongerendiensten. Ik zeg dan: 'jullie willen dat jullie kinderen volgelingen van Jezus wor den en dus moeten ze ook van kerk orgels houden'. De boodschap is al drieduizend jaar hetzelfde, maar de vorm is totaal verouderd. Elke tijd heeft zijn eigen verpakking. Jongeren hebben een kerkdienst in hun eigen taal, zonder dat er water bij de wijn wordt gedaan." Naam: Stefan Alberto Woonplaats: Leiden Leeftijd: 23 jaar Studie: TU Bouwkunde De Baptistengemeente in Leiden is de thuishaven van Stefan Alberto. „Ik ben niet zo moeilijk, ik voel me overal wel thuis. Ik heb vrienden uit de Christelijk Gereformeerde Kerk in Leiden waar ik af en toe heenga. In zo'n dienst hoor je een preek van de oude stempel. Een heel andere manier van geloofsbeleving dan bij Life, een pinksterachtige gemeente in Katwijk waar ik ook kom." Naast deze gemeenten bezoekt Alberto ook de STEG, een behoudende evangelische gemeente in Leiden en de Leidse jeugdkerk Open The Ga- te'. „Ik vind het te gek om met zes honderd jongeren het Woord van God te horen en de Heer te aanbid den." Naam: Joanne Noort Woonplaats: Rijnsburg Leeftijd: 21 jaar Studie: Algemene Gezondheidswe tenschappen Joanne Noort is lid van de Gerefor meerde Kerk in Rijnsburg, maar be zoekt ook jeugddiensten van de plaatselijke Hervormde gemeente. „In de standaard kerkdiensten preekt de dominee over een bijbel tekst. Terwijl in een jeugddienst een onderwerp wordt behandeld waar je in de praktijk van alle dag echt wat mee kunt. Dat spreekt me meer aan. Daarnaast zing ik liever Op wekkingsliederen met een piano of band dan psalmen en gezangen met het orgel. Om die réden ga ik ook wel eens naar de Baptistenge meente in Katwijk. Daar gebruiken ze geen orgel, maar zingen ze iedere zondag met een band." Naam: Steven van der Plas Plaats: Katwijk Leeftijd: 24 jaar Beroep: schilder Steven van der Plas gaat iedere zon dag naar de Hervormde Nieuwe of Oude kerk in Katwijk en bezoekt geen diensten van andere kerkge nootschappen „Wie er preekt in de kerk maakt me niet uit. Ik vind het zo ver gezocht om achter een be paalde dominee aan te lopen. Ik ga voor Jezus naar de kerk, niet voor een dominee. De ene dominee preekt anders dan de andere, maar de boodschap is hetzelfde. Als er een speciale dienst voor jongeren is in mijn gemeente, dan ga ik er wel heen." In jongerenkerken - die overal in Nederland als paddestoelen uit de grond schieten - gaat het er anders aan toe dan in de gemeente van de ouders. Archieffoto: Eric Taal In de kerk is weinig te merken van de beeldcultuur waarin jongeren le ven. Tot die slotsom komt ook Mar cel Gaasenbeek, zegsman van de Stichting Jeugdkerken Nederland. Alleen gelovigen die er al twintig jaar komen, begrijpen de taal in de kerk. Jongeren herkennen zich niet in de oude psalmen, waar generaties hun geloof mee uit zongen. Ze zingen daarom liever niet mee. Bovendien missen jongeren in de kerk duidelij ke taal en een toepasbare uitleg. In de jeugdkerk vinden ze die wel. Van Delft is daar huiverig voor. Hij wil juist tegen elke prijs de indruk vermijden dat de Leidse jeugdkerk de concurrentie aan wil met de be staande kerken. Van Delft schrok zich dan ook rot toen toen hij in de ze krant een reportage las over een bijeenkomst van Open the Gate. Een bezoeker zei dat hij 'blijdschap mis te' in de kerk, waar 'iedereen met zijn mondhoeken naar beneden staat'. Van Delft: „Dat is dus niet de bedoeling. We proberen jongeren in de eerste plaats bekend te maken met Jezus. Daarbij hopen we van harte dat ze enthousiast terug keren Naam: Arjan den Hertog Woonplaats: Katwijk Leeftijd: 20 jaar Studie: HBO luchtvaarttechniek Arjan den Hertog hoort eigenlijk thuis in de Hervormde Gemeente in Katwijk aan Zee, maar gaat graag naar andere kerkdiensten. Hij be zoekt zang- en jeugddiensten in Rijnsburg, Katwijk en Valkenburg van gereformeerde en hervormde kerken. Maar gaat ook graag naar de Baptistengemeente of naar de jeugdkerk in Katwijk. „God is niet verbonden aan een bepaalde kerk, ik ontmoet Hem in alle kerken. In jeugddiensten zit de kerk vaak vol en er hangt vaak een lekkere onge dwongen sfeer. Hoewel ik de preek nog wel eens oppervlakkig vind, is er vaak een band in de kerk. En ik ben een echte gospelfan." naar hun eigen kerk." Dominee Barend Weegink is daar niet helemaal zeker van. „Ik denk dat de kloof tussen de jeugdkerk en de traditionele dienst juist groter wordt." De hervormde Katwijkse do minee vindt het initiatief voor een jeugkerk goed, vooral als het niet wekelijks blijft. „In mijn jonge jaren waren er ook al dit soort diensten voor jongeren die niets in de gewone erediensten zagen. Niet nieuw dus, maar de zoveelste poging om jonge gelovigen in de kerk te houden. Naar de jongerenkerk verplaatsen zich klanten die ergens anders al onder gebracht zijn. Ik vermoed dat de 'nettowinst' (jongeren die anders niet in de kerk komen, red.) gering is.Hoewel de j ongeren kracht weg nemen uit zijn gemeente, hoopt Weegink dat de investering op ter mijn iets oplevert. „We zitten in de kerk te springen om jonge toegewij de christenen." „Nog even en er ontstaat misschien ook nog een ouderenkerk", zegt do minee Jan van der Meijden, predi kant van de Leidse Marekerk. Hij hoopt dat de jeugdkerken zich voor al gaan toeleggen op de buitenkerke lijke jeugd. „Het mag geen zoethou dertje, geen alternatief voor de be staande kerkdiensten worden. Er kan een kloof ontstaan doordat de jeugdkerk door haar doelgroepbena dering heel dicht bij de jeugd staat. Dat is in de traditionele kerken lasti ger. Hoewel, als de kerk warmte en openheid uitstraalt en gemeente van Christus wil zijn, dan kunnen jonge ren heel goed onderscheid maken tussen vorm en inhoud." Jan-Willem Korpelshoek TUSSEN PEN EN PAN Mijn leven is niet saai. Vijf kinderen (Fré, Marc, Sam, Fleur Olivier) in de leeftijd van 12 tot 22 jaar en mijn man (Theo) zorgen voor veel leven in de brouwerij. Vier dagen in de week ga ik naar de redactie van deze krant. Of ik trek op zoek naar nieuws en achtergrondverhalen de regio in. Een ingewikkeld bestaan? Zeker, maar ook een gelukkig bestaan. In 'Tussen pen en pan' bericht ik daar wekelijks over. Snel fiets ik van de krant naar huis. Vandaag moet ik op tijd zijn, want Oli vier krijgt de uitslag van de Cito-toets. En die en velop met inhoud mogen ze niet zonder ouders openmaken. Mijn pun- tendieet loopt lekker - ik heb in de kantine niet lo pen schransen - maar de conditie behoeft toch enige aandacht. Ik haal de rit van Leiden naar Leiderdorp net zonder ademnood. Met thee, koekjes en cho colade zit ik een beetje gespannen te wachten op Olivier. Bij hem weet je het nooit. Dat begon al bij de geboorte. Hij kwam ruim voor de uit gerekende tijd op de klanken van zangeres Kiri Te Kanawa 'O mio babbi- no caro' onze slaapka mer binnen. Hij zag er meteen gezellig uit en daarom werd zijn naam niet Elias, maar Olivier. In die naam zit de 'o' van verwondering, iets liefs en - denk even aan zijn dikke, Amerikaanse naamgenoot met bol hoed - veel humor. „Zo, ik heb het goed ge daan. Ik kan dus nu ge nieten." Met de vuisten gebald volgt: „Da Vinei here I come!" Olivier roept zijn toekomstige school aan. Daar moet hij over een paar weken nog de test doen voor de kunstklas. Het is onze jongste ten voeten uit. Hij kijkt even naar de uit slag, is zeer tevreden over zijn score bij wereldori ëntatie en noemt reke nen matig. Holt dan naar zijn gitaarhok en grijpt naar een lied van Eric Clapton. Hij heeft zo zijn eigen methodes om tot ontwik keling te komen. Al in groep vier vereenzelvigde hij zich met Michelange lo. Hij maakte schitteren de plak- en tekenwerken over de kunstenaar met als belangrijkste motief: waar vind je de mens die je dat allemaal kan leren? Daarna werd het Van Gogh en vervolgens maakte hij op de sterfdag van Herman Brood een uitstapje door een olie verf van het hoofd van Brood te maken in aarde- tinten. Ik koester dat werkje van hem. Olivier vindt dat onzinnig. Hij bewondert Brood om zijn schilderijen en zijn muziek. Hoe deed ie dat toch allemaal, is steeds weer zijn grote vraag. Groep zes stond in het teken van Paul McCart ney. Juffrouw Ingrid van de Koningin Juliana- school beloofde aan het eind van dat jaar officieel in een document bij zijn eerste grote concert aan wezig te zullen zijn. Dat pamflet hangt nog steeds op zijn kamer. En daar trekt Olivier zich aan op. Een band oprichten en concerten geven, dat is zijn droom. Zijn gitaar docent Erik van Heijzen steunt hem daarin. Hij geeft les en bedenkt al lerlei activiteiten om het dorp te laten meegenie ten van zijn talenten. En nu zit ik heel dubbel voor de krant op donder dagavond bij een zeer druk bezochte protestbij eenkomst van zijn mu ziekschool in Leiderdorp die, als het aan wethou der Molkenboer ligt, geen subsidie meer krijgt en eigenlijk gewoon ver bannen moet worden uit het dorp. Inderdaad, wat heb je aan muzikanten? In Leiden staat toch ook zo'n school, dus trekken de leerlingen daar maar heen, is zijn mening. Dat voelt als ongelofelijk veel minachting voor de mu ze in het algemeen en in het bijzonder voor Lei derdorp. Toch een be schamende vertoning dat een gemeentebestuur met stadsallures niet in staat is om een goedlo pende muziekschool met 580 leerlingen in stand te houden. Natuurlijk mijn zoon, één van de 580, voelt zich kunstenaar en is gedre ven tot in het diepst van zijn ziel en hij gaat heus met zijn gitaar op de rug, zelfs met twee, naar de muziekschool aan het Rapenburg in Leiden. En hij zal werken om zijn ei gen lessen te bekostigen en dan prachtige dingen producerenHDaar ben ik van overtuigd, hoewel ik zelf absoluut niet geloof in die romantische my the dat een kunstenaar honger moet lijden en het beroerd moet hebben om prachtige dingen te kunnen maken. Ik geloof wel in de woor den van Olivier. Die zal ik altijd bij mij dragen. „Mam, als ik beroemd ben en jij moet mij inter viewen, kom ik niet uit Leiderdorp. Is dat duide lijk?" Heel duidelijk, mijn jongen. Saskia Stoelinga Reageren? s.stoelinga@hdc.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 15