WETENSCHAP 'Beer is intelligent wezen dat toenadering zoekt tot de mens' Magnetron ooit een high-tech speeltje Kijkje bij de niet zo wilde Neanderthaler Shotje tegen luis en spintmijt HOC 279 ZATERDAG 3 JANUARI 2004 Canadees echtpaar Russell woonde zes jaar lang tussen de beren op Russische schiereiland Kamtsjatka door Peter de Jaeger Een uniek experiment heeft be wezen dat mens en beer vrien den kunnen zijn. De Canadees Charlie Russell leefde samen met zijn vrouw zes jaar lang vredig tussen bruine beren op het Rus sische schiereiland Kamtsjatka. „Problemen ontstaan door het wantrouwen van de mens in de beer, terwijl beren echt van mensen houden." Charlie Russell (62) woont in Twin Butte, in de Canadese provincie Alberta, op land dat door zijn grootvader is ontgon nen. In het gebied leven zwar te- en grizzlyberen. Hij is opge voed als jager:Als tienjarige kreeg ik mijn eerste geweer. Hoe ouder ik werd hoe meer ik begreep dat beren niet gevaar lijk zijn maar zeer vredelie vend". Zijn interesse in beren werd vooral aangewakkerd toen hij als puber samen met zijn broer en vader een film maakte over de grizzly in het wild. „In die drie jaar heb ik de beer leren kennen als een intelligent we zen dat toenadering zoekt tot de mens." Die tegendraadse opvatting hield hij later vol als boer. Elke lente legde hij op een afgelegen plek dode koeien neer als voed sel voor beren die net ontwaak ten uit hun winterslaap. „Buren verklaarden me voor gek. Beren die gevoed worden zijn gevaar lijk, is de algemene gedachte. Maar ik heb in mijn 18-jarige carrière als boer nooit last ge Charlie Russell tussen 'zijn' beren. Foto's: CPD had van een beer op mijn ranch." Als gids in het nabijgelegen re genwoud Khutzeymateen bracht hij de bezoekers in con tact met beren. „Dat werd ten strengste verboden. Mens en beer moesten op zo groot mo gelijke afstand worden gehou den door natuurbeheerders. Maar ik vond dat er regels moesten komen voor het sa menkomen van mens en beer. Die regels wilde ik aan den lijve ontdekken." Dat kon niet in nationale par ken in Canada of de Verenigde Staten. Hij zocht een plek waar beren leven zonder ooit een mens te zien. Russell wilde aan tonen dat beren van nature niet gevaarlijk zijn voor mensen, maar agressief zijn gemaakt door angst en wantrouwen van de mens. In 1994 wilde hij zijn theorie bevestigd zien in een onder zoek. Samen met zijn vrouw Maureen trok hij naar het schiereiland Kamtsjatka, een beschermd natuurgebied met 's werelds grootste populatie bruine beren. „We wilden sa menleven met grizzly's voor wie het contact met mensen nieuw was", vertelt Russell die even in Nederland is om zijn boek 'Grizzly' over dit project te promoten. Het gebied waar ze terechtkwa men is van de buitenwereld af gesloten en alleen bereikbaar per helikopter of vliegtuig. Rus sell bracht zijn zelfgemaakte ul- tralichte vliegtuig mee naar Rusland. Ze bouwden een hut en maakten plannen. „Toen ik hoorde van drie verweesde be ren in een dierentuin wist ik het. Die zouden we terug zetten in het wild met ons als pleegou ders", zegt hij. Zonder toestemming van'de autoriteiten brachten ze de drie jonge welpen Rosie, Chico en Biscuit naar hun nieuwe leefge bied. „We moesten ze verschil lende dingen leren. Zoals op tijd stoppen als je van een sneeuwhelling glijdt om niet te pletter te slaan tegen rotsen. Ook hebben we ze geleerd te vissen door zalm in een afgeslo ten beekje uit te zetten. Wij de den het voor. Normaliter vist de moeder voor de welpen die af wachten op de kant tot ze de buit krijgen." Het eerste jaar bleven Charlie en Maureen tot de welpen sa men een veilig hol hadden ge vonden en gedrieën aan hun winterslaap begonnen. De vol gende lente kwam het avon tuurlijke echtpaar terug. „We werden herkend en vriendelijk begroet door de beren", zegt Russell. Dat ritueel zou vijf zo mers achtereen worden her haald. „Er ontstond een vriend schapsband tussen ons, dankzij wederzijds respect. We maak ten samen wandelingen langs de rivier en in de bergen en zwommen samen. Het was een paradijs." Na drie jaar vertrok de volwas sen Chico naar een ander leef gebied en verdween uit het zicht. Rosie werd het slachtoffer van een kannibalistische man- netjesbeer. Dit voorjaar zou Biscuit zelf jongen krijgen. Toen Russell in mei echter aan kwam vond hij in zijn hut een galblaas aan een spijker. „Stro pers hadden Biscuit gedood", vertelt hij met tranen in zijn ogen. Beren worden in Rusland ge schoten voor de galblaas die wordt verkocht aan Zuidoost- Azië, omdat het een medicijn zou bevatten tegen maagklach ten. „Maar het loont niet voor een stroper om een dure heli- kopterrit te betalen naar dit ge bied. Het moet dus in opdracht zijn geweest van de autoriteit! die ons liever zagen vertrek ken." Er was nog meer tegenslag. Zij vriend Timothy, een ex-drugs-^ verslaagde, leefde al twaalf jaa tussen de beren in Alaska. ve „Voor hem waren de beren eep'e' medicijn", zegt Russell over zijelst collega die nog verder ging daipe, hem. „Ik heb hem gewaar- schuwd niet op berenpaden n slapen in een tent. En om pepf13' perspray bij zich te dragen voqmp als een beer te opdringerig wordt." Timothy luisterde niet en heel dat met de dood moeten beki pen. Op 5 oktober is hij middt in de nacht aangevallen door een beer en opgegeten. Ondanks deze anti-climax is missie geslaagd, vindt Russell „We hebben laten zien dat dej t mens kan samenleven met der beer." Hij is inmiddels door vier Hollywood-producenten benaderd voor verfilming vara°£ zijn belevenissen in Rusland. L Maar daar voelt hij niets vooij Al bieden ze me een miljoen dollar. Zo'n film kan nooit w< den gemaakt zonder de dierei pijn te doen of wellicht af te schieten, zoals bij opnames vf^' de Franse film Les Ours. Elk of fer is teveel." Belangrijkste beloning voor zij levenswerk vindt hij dat natui beheerders in Amerika, de r; gers van Yellowstone Park vo<^aa, op, een andere weg rijn inge-Buu slagen. „Mede dankzij ons wet zoeken ze naar manieren om ie|s beren en mensen dichter bij kaar te laten komen. BelangrijK hierbij is dat de mens zelf ver|aar antwoordelijk is voor zijn ge- j drag in de natuur." r |dat di door Ron Buitenhuis Zijn mannen minder galant geworden door de afstandsbediening? Waarom is een mag netron 'seksistisch'? Wat is de moraal van een verkeersdrempel? Technologie-filosoof Peter-Paul Verbeek bestudeert hoe produc ten ons gedrag sturen. Hoeveel mannen zijn nog zo galant dat ze het portier van de auto open houden voor hun vrouw of vriendin? Vijf procent? En als het regent? Twee procent? Toch was deze uiting van galanterie vroeger heel normaal. „Met de komst van de afstandsbediening zie je het fenomeen verdwijnen", zegt tech- niek-filosoof Peter-Paul Verbeek. „Een mooi voorbeeld van hoe een product het gedrag van de mens verandert. Verbeek (32) docent aan de universiteit Twente: „We gaan er altijd van uit dat de mens een super slim dier is, want wij be denken apparaten en producten die een stuk verder gaan dan de stok waarmee een chimpansee bananen uit de boom slaat. We staan er zelden bij stil dat al die slimme technologie niet alleen ons alledaagse le ven veraangenamen, maar ook invloed hebben op ons gedrag en de sociale struc turen." .Apparaten kunnen ons zelfs met morele dilemma's confronteren. Via een echo kun nen zwangere vrouwen hun ongeboren kind zien. Heel leuk allemaal, maar een er varen echoscopist kan via de dikte van de nekplooi voorspellen of het kind het syn droom van Down (mongooltje) heeft. De echo laat het kind opeens aanwezig rijn in termen van riekte en gezondheid en daar mee impliciet met de beslissing gewenst of ongewenst." Technologie creëert volgens Verbeek vaak de eigen leefwereld. Wanneer mensen via de telefoon met elkaar praten, zijn ze op een heel andere manier 'samen' dan in een vis-a-vis-gesprek. En een magnetron werkt in de hand dat mensen vaker kant-en-klaar maaltijden eten, die veelal in eenzaamheid en hoog tempo worden verorberd. Wat on miskenbaar invloed heeft op de sociale structuren van het moderne gezinsleven. Ook hebben technologieën doorgaans een eigen script. Ze dirigeren ons zoals een script een filmacteur stuurt. Sommige voorwerpen vragen gewoon om een be paalde handelwijze. Een plastic bekertje wil weggegooid worden, niemand die het ding in de vaatwasser zet. Producten kunnen ook seksistisch zijn, zoals de eerder ge noemde magnetron. Vroeger was het een toy for the boy, een high tech speeltje voor mannen, dat in winkels tussen de tv's, videorecorders en computers stond. De bediening vergde nogal wat technologische kennis en vaar digheden. Pas toen de verkoop stokte, werd het een kookmachine voor de vrouwen. Het apparaat verhuisde van de bruingoed- naar de witgoedafdeling (koelkasten, for nuizen) en de bediening werd vereenvou digd met symbooltjes. De functie bleef al die tijd hetzelfde, het snel bereiden of opwarmen van een maal tijd, maar de oude magnetron definieerde vrouwen als technologisch incompetent. Een ladyshave is al even seksistisch. In te genstelling tot een scheerapparaat voor mannen, is het ding niet open te schroeven om te legen. Mensen hebben volgens Verbeek vaak een aversie tegen nieuwe technologie, zoals de huidige bio- en gentechnologie. Plato was tegen het schrift want daarmee zouden we verleren te onthouden en honderd jaar te rug was narcose nog iets tegennatuurlijks. Wie was er aanvankelijk niet tegen e-mail en gsm? Het intermenselijke contact zou totaal vervluchtigen en individualiseren. En zie, nog nooit hebben mensen zo veel en zo vaak met elkaar gecommuniceerd. An ders, maar niet minder intens." „Je moet technologie kritisch volgen en be geleiden, maar niet verdoemen. Het is een (evolutionaire) weg die je niet kunt stop pen. De mens is onlosmakelijk verweven met technologie. We zijn nu eenmaal ver der gekomen dan die chimpansee met zijn bananenstok." door Peter de Jaeger Ziekten en plagen bij laanbo men zijn prima onder de duim te houden met één shotje per jaar. Vooral luizen en spintmijt zijn op die manier te bedwin gen. Dat blijkt uit een proef van het Praktijk Onderzoek Plant en Omgeving te Bos koop. „Toen we begonnen dachten we een hele lijst aan middelen te kunnen testen. Maar jam mer genoeg zijn niet alle mid delen geschikt voor deze tech niek. Uiteindelijk bleven er zes over", zegt onderzoeker Bart van der Sluijs. Hij testte schimmeldoders, insecticiden en biologisch afbreekbare be schermingsmiddelen, waaron der een knoflookpreparaat. De boomkweker hoeft niet te zoeken naar de 'levensader' van de boom. „Je kunt prikken waar je wilt als het maar diep genoeg is en de stof terecht komt in het actieve hout of spinthout. De methode gaat uit van de werking van sapstromen door de boom, die brengen het middel tot in de kruin", zegt Van der Sluijs. Wel is de dikte van de boom van belang. Een joekel van een halve meter omvang eist wel vijf injecties, terwijl een boom in een vroege teeltfase toe kan met drie prikken tegelijk. De methode werkt zowel bij volwassen bomen als bij jonge bomen in de groei. Maar een boomkweker kan deze metho de niet toepassen bij hele jon ge bomen die polsdüc zijn. „Dan staan er zo geweldig veel bomen op een hectare, dat is qua arbeid niet haalbaar." Inenting bomen is goedkoop en efficiënt. Foto: GPD/Bart Sluis De test is uitgevoerd met es- doom en linde, twee belangrij ke laanbomen. De methode blijkt ook geschikt te zijn voor beuk, eik en iep. De methode van toediening is zeer duur zaam, aldus Van der Sluijs. Eén keer inbrengen, aan het begin van het groeiseizoen, is genoeg. Het effect tegen vre tende, borende of sapzuigende insecten blijft de rest van het groeiseizoen behouden en ver dere bespuitingen zijn overbo dig. „Dat bespaart enorm." De boom heeft overigens geen hinder van de bespuiting, be halve wat lokale houtverkleu ring. De toediening met injectie naald is veel effectiever dan een rondgang over het perceel met een veldspuit. De teler pakt namelijk alleen de infec tiehaarden aan en behandelt louter de bomen die het nodig hebben. De bulk van de be sparing wordt echter veroor zaakt door de effectiviteit van de behandeling. Van der Sluijs:Als je gewoon spuit komt hooguit twintig procent op de boom terecht om daar zijn werk te doen. Het merendeel belandt naast de boom en verwaait. Via injecte ren heb je honderd procent ef fectiviteit. Totale besparing op pesticiden is tachtig procent. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de por temonnee van de kweker." door Wim Doesborgh Pakweg 30.000 jaar geleden ver dween de Neanderthaler. Werd hij door de anatomisch moderne mens uitgeroeid of ging hij daar juist in op? Wie durft te beweren dat de prehistorische Neanderthalers halve wilden waren, die niet eens in de schaduw konden staan van de moderne, cultu reel ontwikkelde mens, moet eens in het Belgische Tongeren gaan kijken. Daar, in het Gallo- Romeins Museum, is een re constructie gemaakt van de res ten van een oudere man die in het begin van de 10ste eeuw rijn gevonden. De man, gestorven toen hij te gen de veertig liep (het gemid delde sterfjaar van een Nean derthaler), moet ergens rond rijn twintigste een ernstig onge luk hebben gehad. Hij had ar tritis en was aan één kant kreu pel. De man werd echter niet aan zijn lot overgelaten, zo blijkt uit de vindplaats van rijn stoffelijke resten. Die zijn na melijk gevonden temidden van een groep soortgenoten. De ou de man, die door zijn handicap niet kon vechten, jagen of sjou wen, is toch door zijn leefge meenschap mee op sleeptouw genomen. Dat duidt op iets. De Neander thalers lieten de man niet in de steek, zoals dieren doen met een gewonde soortgenoot. Of als sommige Afrikaanse stam men of eskimo's doen. Wellicht kon de man nog heel nuttig zijn: hij kon wapens maken, of eten klaarmaken, huiden be werken of op de kinderen let ten. Neanderthalers, mogen we voorzichtig concluderen, had den oog voor ouderenzorg. Het komt steeds duidelijker vast te staan dat het beeld van de woeste wildemannen, zoals dat lang van de Neanderthalers heeft bestaan, niet langer geldt. Archeologen zijn in België al ja ren actief in het opsporen van de Neanderthaler en dan met name in het Maasbekken. De Gouden Tijd van de Nean derthalers (zoals de Franse ar cheoloog Alain Tuffreau het aangeeft) moet tussen 130.000 en 73.000 jaar geleden hebben gelegen (uit die tijd dateren de meeste vindplaatsen), terwijl de laatste recente 'signalen' van pakweg 30.000 jaar geleden tot ons komen, wanneer de eerste belangrijke fase van de laatste ijstijd voorbij is. Tegelijk duiken dan de eerste signalen op van moderne be volkingsgroepen die uit het Oosten komen en die we als de voorbodes van de moderne mens beschouwen. Even later, kort na 30.000 jaar terug, hou den plotseling alle sporen van Neanderthalers in de Lage Lan den op. Was het die anatomisch moder ne mens die de Neanderthaler mee hielp uitroeien, zoals de Vlaamse professor Philip van Een jongetje maakt kennis met een Neaderthalertje. Foto: GPD/Harry Heuts Peer van de Katholieke Univer siteit Leuven in zijn commen taar op de tentoonstelling in Tongeren glashard stelt? Of wa ren het ziektes en epidemieën die voor de ondergang van de soort zorgden? In elk geval moeten we ons geen apocalyptische voorstel lingen maken van een mensen ras dat ten onder ging. In heel Europa woonden rond die tijd evenveel mensen als nu in Noord-Limburg: zo'n 250.000. Mogelijk dat ingrijpende kli maatswijzigingen een rol heb ben gespeeld bij het verdwijnen van de Neanderthaler. Tegelijk zou dat ook weer opmerkelijk rijn, menen de Duitse archeo logen Barbel Auffermann en Jörg Orschied, betrokken bij het Neanderthalermuseum in Mettmann en de Universiteit van Hamburg. „De Neander thalers hebben in de loop van hun bestaan opmerkelijke cul turele prestaties volbracht. Ze waren in staat om zich op een flexibele wijze aan verschillen de klimatologische omstandig heden aan te passen. Toen de eerste 'moderne' men sen in Europa aankwamen, troffen ze hier Neanderthalers aan. Waarom zouden ze hen als totaal andere wezens be schouwd hebben? Ze vormden een vanzelfsprekend bestand deel van hun wereld en kwa men hen beslist niet zo vreemd voor als ons. Voor ons, 'moder ne' mensen van nu, is het blijk baar een onvoorstelbare ge dachte gelijktijdig met andere mensensoorten samen te leven. Dat was echter wel de normale situatie in de loop van de men selijke evolutie. Een klein beetje van het idee van de 'concurrentie van een andere menssoort' kunnen we nu in Tongeren opsnuiven. In een prachtig abstract-koele om geving van blauwgroene plat forms en lange metalen archief- rekken stappen 23 bijna levens echte Neanderthalers rond. Hy perrealistische figuren, gemaakt volgens de nieuwste kennis over bouw en mogelijk uiterlijk van de Neanderthaler, laten hem zien op de jacht, in het ge vecht, bij het eten, bij de ver vaardiging van zijn werktuig. Ze laten ldnderen lachen en votten en op de vlucht slaan voor levensgroot nagemaakt! ,^er hyena's, prehistorische paar den, holeberen, muskusossei en oerrunderen. Maar hoezefn z archeologen de cultuur van Neanderthaler ook beetje vo( >or beetje proberen te pellen (de dodencultus, de berencultus - zijn kennis van jacht en diere at 'f zijn mogelijke taal), zijn verh oe b moet voorlopig noodgedwon troo gen een open einde houden, benadrukken de organisator! van de tentoonstelling. „Ondanks de langdurige en diepgaande onderzoeken die JTg naar hem gevoerd worden, is ,en de Neanderthaler nog altijd wezen met heel wat meer mj - terieuze dan bekende facet ten." Het geheim van onze ij j"se tijdelijke medeburger gaat di [j^, gewoon door. Gallo-Romeins Museum Ton geren. Te zien tot 19 septeml 2004. Meer info via het muse n urn (tel. 0032-12-670355) of if lernet (www.neanderthalers- .be) fav fina egrc 'ggr het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 6