KUNST CULTUUR 1 Helverlichte wolken en modderige plassen Holland weer op één lijn met America T zaterdag 3 JANUARI 2004 Russisch landschap centraal op expositie Groninger Museum publiciteitsfoto Kpositie in Üe Watertoren Jóelofarendsveen - De kunste laar Ton Hendriks exposeert n 5 tot en met 30 januari zijn tark in de Watertoren van Roe- fcfarendsveen. Licht en ruimte beien een belangrijke rol op de lilderijen van Hendriks Il956) die zijn opleiding genoot ian de Academie voor Beelden- le Kunst in Den Haag. Zijn jerk was eerder te zien in on- ler andere De Meerse in Hoofddorp en op de Leyden Art Edelstenen En mineralen Ilphen aan den rijn - De jaar- rnjkse Edelstenen- en minera- pnbeurs in Avifauna is ditmaal p zondag 18 januari. Veertig landhouders uit het hele land jomen met fraaie mineralen en jristal groepen op de proppen ie niet alleen te zien, maar ook i koop zijn. De beurs begint m 10.00 uur en duurt tot 17.00 ur. De entree bedraagt 3 euro. )rie dolle seiden Ieidepj - De Pila's zijn drie dolle leiden die op muziek uit de ja- fcn zeventig en tachtig een wer pende show verzorgen. De [y-out van hun komische act is jp zaterdag 10 januari in Café Tie Grote Beer aan de Rem- irandtstraat. Aanvang 22.30 topjaar voor jfan Gogh msterdam/anp - Het Van lOgh Museum in Amsterdam jok in 2003 ruim 1,3 miljoen «zoekers. Dit is het op een na pogste bezoekersaantal ooit. p 2002 trok de Amsterdamse instinstelling ruim 1,5 miljoen èzoekers die onder meer af- nen op de tentoonstelling a Gogh Gauguin. Een jaar Jrder bezochten ruim 1,2 mil joen mensen het museum. De (ote publieke belangstelling in M)3 is mede te danken aan de Jbileumtentoonstellingen 'De puze van Vincent' en 'Gogh loderri, die waren gehouden h verband met het toeristisch nemajaar 'Van Gogh 150 jaar', eide exposities trokken in to il 900.000 mensen. Het Van logh-jaar was goed voor ruim 6 miljoen bezoekers uit bin ten- en buitenland die afkwa- hen op de verschillende ten- ponstellingen in het land. Excelsior zoekt {astzangers eiden - C.O.V Excelsior neemt anaf maandag Cantate 22 van S Bach in studie. 'Jesus nahm u Sich die Zwölfe' wordt op 29 bbruari in de Hooglandse Kerk itgevoerd. Voor dit project pekt Excelsior gastzangers, in 't geval vooral mannen. Excel- or repeteert elke maandag in i Dorpskerk in Leiderdorp issen 20.00 en 22.00 uur. Info: (71-5897282. lecord oor Carré 'iwsTERDAM - Koninklijk Thea- l|r Carré in Amsterdam heeft in ')D03 462.401 bezoekers getrok- !bn, volgens het theater een re- 'prdaantal. De grootste succes- ten waren The Sound of Music, 'jorgy en Bess en het Wereld- terstcircus. Met zijn drieën wa- l|n die goed voor een derde ten het hele bezoekersaantal. 12003 waren in Carré 73 pro- 'ficties met 346 voorstellingen zien. In 2002 waren 69 pro- 'ficties goed voor 347 voorstel- [jigen. Toen trok het theater |jiim 400.000 bezoekers. Carré aat maandag voor tien maan- en dicht voor een grote reno- atie die ongeveer 28 miljoen uro gaat kosten. 1 I demonstratie itsen maken porschoten - De kunstenares ja Versteeg geeft op zondag 11 huari een demonstratie etsen ,i de bibliotheek van Voorscho- ln aan de Wijngaardenlaan. techniek is een oude, want jerd al in de zestiende eeuw {egepast. Rembrandt liet op i'eergaloze wijze zien wat er iet deze grafische techniek is {bereiken. De demonstratie int om 13.00 uur. De toe- fng is gratis. door Mannus van der Laan Groningen - Oud-president Michail Gorbatsjov opende onlangs in het Gro ninger Museum de tentoonstelling over het Russische landschap. De schil derijen tonen weidse leegten, onbe gaanbare modderwegen en veel bos sen. Ook in werkelijkheid is een groot deel van Rusland onmetelijk saai. Toch zagen de negentiende-eeuwse schil ders in hun landschap niets minder dan de Russische ziel weerspiegeld. Het eerste beeld van Rusland dat ik ooit in het echt te zien kreeg was een berkenbos. Het toestel van Aeroflot, op weg van Amsterdam naar Mos kou, was bezig te landen toen ik van uit het vliegtuigraampje een uitge strekt berkenbos onder me weg zag scheren. De bomen met hun iele tak ken en witgevlekte bast staken scherp af tegen de besneeuwde grond. Het was een winters plaatje, precies zoals ik het Russische platteland op zijn schoonst in mijn fantasie had voorge steld. Zo onbezoedeld als uit het vliegtuig raam in maart 1986 heb ik Rusland - toen nog onderdeel van de Sovjet- Unie - nooit meer gezien. Het smette loze wit bleek wekenoude sneeuw modder. Heel Rusland was er mee bedekt, het lag aan de kant van de wegen, tussen de flatgebouwen in de grauwe buitenwijken, in de dorpen, op landerijen. En omdat het lang duurt voordat de vorst uit de Russi sche bodem is weggetrokken, was het bepaald niet snel verdwenen. Sneeuwmodder kun je ook zien in het Groninger Museum op De dooi (1871) van Fjodor Vasiljev. In Rusland beleeft men de wisseling der seizoe nen intenser dan hier. De komst van de lente wordt er bejubeld, maar gaat ook gepaard met veel ellende. In de negentiende eeuw, toen de meeste wegen onverhard waren, nog meer dan nu. Kijk naar De landweg (1873) van Aleksej Savrasov. Hoe onbegaan baar kan een weg zijn? De onbegaanbare modderweg is in de Russische schilderkunst een natio naal motief. In de negentiende eeuw lag de hele lotsbestemming van de natie erin opgesloten. De achterge bleven staat van het land werd ermee uitgedrukt, maar het is ook de weg van de verlossing. Beide motieven zijn in het doek van Savrasov schitte rend uitgewerkt. Hemel en aarde rei ken elkaar de hand in de weerspiege ling van de helverlichte wolken in de modderige waterplassen. De weg maakt bovendien een bocht naar rechts. De vraag wat erachter ligt, biedt volop stof tot filosofische en re ligieuze speculatie. Toch zijn het niet de schilderijen van onbegaanbare wegen die de grootste aandacht trekken in het Groninger Museum. Dat doen de enorme doe ken van Ivan Sjisjkin. Hij schilderde in een onwaarschijnlijk gedetailleer de stijl. Zijn dennenbossen geven je het gevoel dat je er middenin staat. Als je je bukt kun je een takje opra pen. De omgewaaide boomstam, die bedekt is met zacht mos, nodigt uit om even op te gaan zitten. De illusie is bijna volmaakt in zijn schilderijen. Sjisjkin wilde het landschap zo na tuurgetrouw mogelijk naschilderen, zonder enige opsmuk. Door zijn stijl stond hij bekend als 'de boekhouder van de bladeren'. Maar zijn registra ties hadden wel degelijk een hoger doel: met zijn schilderijen wilde hij de grootsheid van Rusland uitdruk ken. Het wekt geen verbazing dat hij in de Sovjet-Unie op een voetstuk werd geplaatst, als vertolker nota be ne van het 'kritisch realisme'. Nog steeds dwingt het technisch kunnen van Sjisjkin respect af. Maar zijn bos gezichten roepen ook verwarring op: is dit kunst of kitsch? In het negentiende-eeuwse Rusland was de schilderkunst niet bovenmatig ontwikkeld. Evenals de andere kun sten was schilderen ondergeschikt aan literatuur. Dat kwam voor een deel doordat er buiten St. Petersburg en Moskou nauwelijks een cultureel Sjisjkin - Het Mastbos (1898) Foto: GPD leven bestond. Anders dan in West- Europa woonde het grootste deel van de ontwikkelde klasse op het platte land. Het enige waar deze geschoolde mensen toegang toe hadden was de literatuur. De boeken kregen ze per post thuisbezorgd. De literatuur ontpopte zich in het tsaristische Rusland, dat grote sociale en politieke tegenstellingen kende, bovendien tot een podium voor maatschappijkritiek. Alle grote Russi sche schrijvers, van Poesjkin tot Dostojevski, van Gogol tot Toergen- jev, waren hartstochtelijk begaan met Moedertje Rusland. De lezers zagen hen als profeten die het land de weg wezen naar een betere toekomst. Ook van Russische schilders werd en gagement geëist. Op het weergeven van schoonheid omwille van de schoonheid (Tart pour l'art') rustte een taboe. Uit een schilderij moest een idee over de samenleving spre ken. Dat vonden ook de leden van het in 1870 opgerichte genootschap Pe- redvizjniki, die rondreizende ten toonstellingen organiseerden. Deze 'Trekkers', waartoe uiteenlopende kunstenaars behoorden, propageer den een kritisch-realistische, nationa le kunst. Het landschap lijkt niet het meest aangewezen genre om dat te verwe zenlijken. Toch was het landschap vrij populair. Het gebod schreef voor dat de schilders het landschap niet mooier mochten afbeelden dan het werkelijk was. Bovendien moesten ze lelijke aspecten van het landschap niet uit de weg gaan. 'Doé mij maar een smerige regenplas, maar wel een tje met waarheid erin, met poëzie', schreef de kunstverzamelaar Pavel Tretjakov (1832-1898). Zijn verzame ling stond aan de basis van de collec tie van het Tretjakovmuseum in Mos kou, dat het Groninger Museum voor deze tentoonstelling veel werken in bruikleen heeft gegeven. Het landschap was natuurlijk bij uit stek een genre waarin de schilders ui ting konden geven aan chauvinisti sche gevoelens. Velen zagen in het landschap de Russische ziel weer spiegeld. Hoe dan ook, de Russische ziel is een romantisch, nationalistisch idee. Toegepast op het landschap, roept het associaties op met abjecte theorieën over Blut und Boden. Het is maar wat je in het landschap wilt zien. De schilderijen van de Russische landschapsschilders sluiten in het Groninger Museum naadloos aan op de succesvolle overzichtstentoonstel ling van het werk van Repin. In schil derkunstig opzicht zijn de meeste werken niet bijzonder waardevol, ze ker niet in internationaal perspectief. De doeken geven wel een mooi beeld van het woeste platteland van Rus land in de negentiende eeuw. Het is bovendien interessant om te zien dat ideologische en nationalistische idee- en over kunst, zoals die in de twintig ste eeuw opgang maakten in de Sov jet-Unie, hun oorsprong hadden in het Rusland van de negentiende eeuw. De sprong van kritisch-realis- Savrasov - De Landweg (1873). Foto: GPD me naar sociaal-realisme is niet zo heel groot. 'Het Russische landschap' - t/m 18 ningstijden: di-zo 10-17 uur Info: april. Groninger Museum. Ope- www.groninger-museum.nl Jack Poels en Leon Giesen: twee knetterende hoofden zevenhuizen - Het moest er ooit van komen, van een samenwerking tussen Jack Poels (Rowwen Hèze) en Leon Giesen (ex-Toontje Lager). 'Holland America Lijn' luidt de titel van hun cd, die vanaf maandag in de winkels ligt. Daarna gaan ze samen op tournee. Op 7 februari zijn ze in de buurt, in Zevenhuizen. Ze kennen elkaar al twintig jaar. Documentai remaker/muzikant Leon Giesen uit Venlo speelde bas bij de Nederlandstalige popgroep Toontje Lager. Zanger Jack Poels uit het nabij gelegen America was een hardrockkid met wapperende manen die voor diskjockey speelde met de versterker op tien. Zo ook die keer in een feesttent aan de Maas, waar Gie sen zijn beklag kwam doen over 'die pokke- herrie'. Later kwamen ze elkaar als muzikant regel matig tegen. Er groeide een vriendschap, een tijdje terug beklonken met een reis naar Ier land, waar Poels de muze dacht te vinden. Hij had de verhalen gelezen over zijn Amerikaan se collega Steve Earle, die in de kustplaats Galway een paar van zijn mooiste nummers had geschreven. ,,Daar groeien de liedjes tot aan de hemel, dacht ik. Da's dus niet zo. Je kunt het niet afdwingen. Het komt, of niet." Bijna weer thuis ontstond het eerste liedje van de reis pas. „In de trein, er kwam een meid binnen. Gespiegeld in het raam volgde ik haar laten en doen. Dat werd 'Gespeegeld in 't raam', een van de weinige dialectliedjes die Leon en ik ook live doen." Giesen, die in 1998 een film maakte over Rowwen Hèze in Texas: „Ik begreep later pas van Jack dat hij dacht in Ierland inspiratie te vinden. Ik ging vooral voor het bier. En om te praten over het leven en muziek." Ze wisten al jaren van elkaar dat ze ooit sa men iets zouden gaan doen met popmuziek. Alleen wanneer? Giesen, die een beetje uitge keken is geraakt op het maken van tv-docu mentaires, stond al een tijdje te popelen. Maar Poels, die heeft het altijd zo druk met zijn band. Toch diende het moment zich een jaar geleden aan. Er was geen goed idee voor een nieuwe theatertournee van Rowwen Hè ze, met als gevolg dat voor de komende maanden een winterslaap is ingelast. Eveneens een jaar geleden stond Giesen met zijn muziekproject Mondo Leone, een combi natie van film en popmuziek, op de planken Giesen (links) en Poels: „Je kunt het niet afdwingen. Het komt, of het komt niet." Foto: GPD in Venlo - met Poels als muzikale gast. Een „Ik wist niet dat Leon zo mooi gitaar speelde, dag later gingen ze samen stappen en werd Hij heeft me ermee verleid", lacht Poels. Hij het plannetje gesmeed. Giesen: „Het zaadje moest het nog wel even vertellen aan de was eerder al geplant; tijdens een reüniecon- bandleden. Serieus: „Niet dat ik er bang voor cert met Toontje Lager. Toen besefte ik hoe- was, maar ik wilde het wel op het juiste mo- zeer ik het podium mis. Films maken is veel ment en op de juiste manier doen. Vlak voor onpersoonlijker. Je weet niet voor wie je het de vakantie zei Jan (Philipsen, bassist, red) doet." onderweg naar een optreden in het busje dat hij een liedje had geschreven voor een schoolproject. Toen kon ik het ook vertellen. Iedereen reageerde enthousiast. Enkele we ken geleden hebben Leon en ik een try-out gedaan in Venlo. Martin, onze drummer, was erbij. Zei dat hij nog nooit zulke mooie mu ziek had gehoord. Mooi toch, als je eigen drummer dat vertelt." Tussen maart en november reisde Poels bijna wekelijks van America naar Holland, in casu Utrecht, waar Giesen woont. Daar knutselden ze de cd in elkaar met Nederlandstalige pop deuntjes, luisterliedjes en sfeerschetsen, met duidelijk hoorbaar reggae- en danceinvloe- den en zonnige Afrikaanse klanken. Doe Maar, Calexico en U2 zijn niet ver weg, even als Habib Koité en Eels. „Je bent niet de eer ste die Eels noemt. Maar van die band heb ik helemaal geen muziek. Voor de rest klopt het wel. Er staat een deel van mijn platenkast op deze cd." Poels: „Het uitgangspunt was niet dat het niet mocht lijken op Rowwen Hèze, maar met Le on erbij weet je vanzelf dat dat niet gebeurt." Giesen: „Het was niet de bedoeling dat ik zo veel zelf zou spelen Maar toen tachtig pro cent was opgenomen dacht ik, dan doe ik ook helemaal zelf, behalve drums en orgel dan. Nu begrijp ik pas waar dat urenlang pielen 's avonds thuis voor de televisie goed voor was. Het was een investering in de toekomst." Wat in Ierland niet lukte, ging nu als vanzelf. Golven van creativiteit knetterden tussen twee hoofden. Of zoals Poels het zegt: „Idee- en explodeerden." Terwijl zijn maat met de muziek aan de slag ging, cofcentreerde hij zich vooral op de teksten. Nu eens geen Lim burgs dialect, maar abn. „Het hele spectrum aan dialectrijmwoorden had ik wel even ge had. In het Nederlands schrijven gaat me goed af. Met andere woorden krijg je vanzelf andere teksten. Van Leon kreeg ik meteen bo ter bij de vis. Dat was erg stimulerend." Poels verheugt zich op de theatertournee. De try-outs smaken naar meer. „Het kleinschali ge bevalt me goed. Met een tas met snaren en een stemapparaatje op pad. Zelf het busje in- en uitladen. Die huiselijke sfeer in die kleine theatertjes, met het publiek tegen het podium aan. En gezellig napraten. Van de andere kant: iets georganiseerder werken is ook wel weer fijn. Over enkele maanden ga ik weer met de jongens van Rowwen Hèze het busje in. Aftikken en spelen maar. Ik kan het echt niet missen." Holland-America-Lijn - 7 februari, dorps huis Swanla Zevenhuizen. Aanvang 20.15

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 23