'Het doet pijn om in de uitverkoop te liggen' KUNST 8f CULTUUR Schrijver/moordenaar verbreekt stilzwijgen Frank Freeman schrijft een musical over vampiers vrijdag 2 januari 2004 jjhn Dunne. Foto: AP groningen/gpd - Uitgeverij De Prom brengt in mei een biogra fie van Richard Klinkhamer op de markt. De schrijver/moorde naar werkt mee aan de tot standkoming van het boek en staat ter gelegenheid van de verschijning voor het eerst sinds zijn vrijlating uit de ge vangenis de pers te woord. Auteur van 'Klinkhamer, een le ven tussen woord en moord' is de filosoof Martijn Meijer. De biografie is niet-geautoriseerd. „Klinkhamer wil dat er een goed journalistiek product komt", zegt Prom-redacteur Jan Oegema. „Hij weet in grote lijnen wat er in komt te staan en heeft besloten zich van in houdelijk commentaar te ont houden. Dat geeft Meijer alle vrijheid die hij nodig heeft." Meijer had nog nooit van Klink hamer gehoord tot deze in 2000 werd aangehouden op verden king van moord op zijn vrouw in Ganzendijk bij Finsterwolde in 1991. „Door de berichten was ik geschokt e neerd", vertelt de biograaf. „Geen gewone moordenaar leek hij me; een man als een af grond, die aantrekt en afstoot tegelijk." Tot het verschijnen van de bio grafie treden schrijver Meijer en onderwerp Klinkhamer niet naar buiten. Het boek wordt in mei gepresenteerd op een pers conferentie. Bij die gelegenheid is Klinkhamer volgens uitgever Oegema 'beschikbaar voor de pers'. Richard Klinkhamer werd in 2001 in hoger beroep tot zeven jaar cel veroordeeld. Eerder dit jaar werd hij uit de gevangenis ontslagen om thuis in Amster dam de rest van zijn straf onder elektronisch toezicht uit te zit ten. Kuteur John )unne overleden ew york - De Amerikaanse ai sstsellerauteur John Gregory in unne is gisteren plotseling Verleden. In zijn woning in i< ew York werd hij getroffen oor een hartaanval. Hij is 71 >e ar geworden. Dunne werd in )77 bekend met de roman ne Confessions, over twee lai oers - een politieagent en een riester - en hun rol in de loord op een vrouw. Van het Vjoek werden meer dan een mil- en exemplaren verkocht en Jjet werd in 1981 verfilmd, met de hoofdrollen Robert De Ni- 3t(jb en Robert Duvall. Verder ;hreef Dunne onder meer de bijomans Dutch Shea, Jr., The ed White and Blue en Play- ucjajid. ilprichter Beaux jts Trio geëerd msterdam - Menahem Press- r, de motor achter het Beaux ts Trio, wordt tachtig. Het uc ancertgebouw zet deze mijl aal luister bij met een speciaal Dncert op dinsdag 27 januari, et trio treedt daarin op. Press- r richtte het Beaux Arts Trio ijna vijftig jaar geleden op. Het •io geeft jaarlijks overal in de °1éreld ongeveer honderd con- erten en masterclasses. 31 7 lunchconcert van iiusy Caruso iiDEN - De Italiaanse pianiste vjbsy Caruso geeft donderdag 8 luari een lunchconcert in de ipelzaal van K&O te Leiden, zal de Sonate opus 2 van Jo nes Brahms en de Miroirs Maurice Ravel uitvoeren, let concert begint om 12.45 Sands gezocht /ooi1 Springpop eiden - Springpop is op zoek jaar bands die willen spelen op it Leidse pop- en rockfestival, (et beleeft op zaterdag 3 april Ijjii twaalfde editie in Q-bus. jelangstellende bands kunnen St21 februari een demo en iografie sturen naar Surina- ^estraat 56, 2315 XE Leiden. lieren en dorpen n Prentenkabinet n. haag - Onder de titel Van <ocieren, dorpen en landschap en herleeft in de zalen van het Gejfentenkabinet van het Haagse jemeentemuseum tot 14 maart is tijd van weleer. Werk op pa ler van Paula Modersohn- pcker, Edzard Koning, Dick et, Jan Mankes en Julie de raag toont een vervlogen we- eld van sprookjesachtige bos- lezichten en rustieke land schappen, bevolkt door dieren, poeren) kinderen en een enkele n jolwassene. aptj Concert van „Jxcelsior ■p| eiden - De muziekvereniging kg.jxcelsior geeft op zondag 11 ja- lU|[Juari haar traditionele Nieuw- iarsconcert. Dat gebeurt in jerjultureel Centrum De Warenar orei Wassenaar. Onder leiding 9.ln dirigent Vincent van den iijlaard voert Excelsior ondere a/ihdere werken uit van Strauss, ;ek!ravacek en SAnderson. Het kloneert begint om 12.00 uur en or harten zijn verkrijgbaar bij joekhandel De Kier en Wa- ■g(fnar- als Jt. Jan zet :evig in ieterwoude - De St. Jan's fare uit Zoeterwoude zet het iieuwe jaar goed in. Dat doet fenjet op zaterdag 10 januari in iet Muziekcentrum aan de chenkelweg met een uitvoe- nslngvan 'Rapsody Suetan', het 30fluk dat speciaal werd geschre- ye|jen ter gelegenheid van het 00-jarig bestaan van de band au h 2003. Het Zuid-Hollands vjoopPfare Orkest treedt eveneens 3n por het voetlicht met een uit- 71-Tiering van 'Cry of the Celts' ,&n Ronan Hardiman. Het con- ert begint om 20.00 uur en de oegang is gratis. Zanger Benny Neyman zit dertig jaar in het vak 'De maatschappij is gek geworden' door Bart Ebisch leiden - Zanger Benny Neyman (52) - dertig jaar in het vak - heeft een paar tegenslagen te verwerken gekregen. Zijn leer meesteres en vriendin Conny Vandenbos overleed. En hij raak te zijn platencontract kwijt. „Ik lig nu in de uitverkoop bij V&D. Dat doet pijn." Dertig jaar zit Benny Neyman in het vak. Dat viert hij met een jubileumtoumee en een nieuwe cd 'Bitter zoet'. De liedjes la ten meer bitter dan zoet horen en daar heeft Neyman alle re den toe. Hij nam afscheid van Conny Vandenbos, die hem be gin jaren zeventig in haar voor programma liet zingen en daar mee zijn loopbaan een flinke duw gaf. En hij verloor zijn pla tencontract bij CNR. Neyman, die in 1985 een megahit scoor de met 'Waarom fluister ik je naam nog', staat er weer hele maal alleen voor, net als toen hij begon in 1973. Over Conny; „Ze trad altijd op met een rood krukje, veertig jaar lang. Dat krukje wilde ze op het eind wegdoen. Gelukkig heb ik het gekregen. Die kruk gaat nu ieder optreden mee. Vorig jaar tijdens de theater tournee heb ik een medley ge wijd aan Conny. Spots op het krukje. Daar liep ik dan om heen, liedjes van haar zingend. Als ik ooit stop, hoop ik het krukje over te dragen aan weer iemand anders." „Ze belde ons als een van de eersten om mee te delen dat ze ongeneeslijk ziek was. Ze was bezig met de verhuizing naar een appartement in Hoofd dorp. Wilde dichter bij haar ge handicapte dochter zijn. Twee weken heeft ze er mogen wo nen. Mijn vriend, die wekelijks haar graf verzorgt, kon het nog beter met haar vinden dan ik. Sinterklaas en Kerst vierden we altijd samen. Ter gelegenheid van haar 40-jarig jubileum in september 2001 heb ik nog een lied voor haar geschreven. Mijn 'My way", voor haar. Ik wou dat ik het nooit geschreven had. De tekst klinkt na haar dood zó ba naal. 'Ik zing tot mijn laatste noot, tot mijn laatste snik, da's toch een mooie dood'." Over CNR: „Natuurlijk doet het Benny Neyman op het podium met het krukje van Connie. „Ik ben een tobber, maar het gaat goed met me. Foto: GPD pijn als je geen platencontract meer krijgt. Zeker op de manier zoals het bij mij gegaan is. Ik hoorde maar niks van CNR. Moest er onderhand niet een nieuw album komen? Toen zag ik dat mijn contract afliep. Ik dacht: ze bellen wel. Nee dus, niet eens een handdruk heb ik gekregen. Ach, het zat eraan te komen. Toen CNR werd over genomen door Arcade, hield de toenmalige directeur Herman Heinsbroek tijdens een kerst borrel een toespraak over de nieuwe koers. André van Duin, die naast me stond, tikte me aan. 'Benny, we worden te oud, jongen'. Hij kreeg gelijk. Daar heb ik het heel moeilijk mee ge had." „Maar ik heb de knop kunnen omzetten. 'Bitter zoet' heb ik in eigen beheer gemaakt. Zelf betaald en zelf geproduceerd. Eindelijk niemand van de pla tenmaatschappij die bij je staat en zegt 'Zet er snel even een Grieks deuntje op, dan ver koopt de plaat beter'. Er staan alleen liedjes op die ik mooi vind. Daarom hoor je ook meer luisterliedjes. Ach, had ik het maar tien jaar eerder gedaan. Dan waren mijn cd's mijn ei gendom geweest. Nu lig ik in de uitverkoop bij V&D voor 4,50 euro. Dat doet pijn." Het is een serieuze plaat gewor den. Uitgelaten klinken slechts twee nummers 'Stoot van de stad' en het tempofolkliedje 'Durf te zijn wie je werkelijk bent', over zijn coming out als homoseksueel. Verder zingt Neyman over zijn overleden va der, zijn jeugd, roem en de lief de. En dat alles volgens ver trouwd concept: op muziek van anderen schreef hij de teksten. 'Vader' van Toon Hermans be werkte hij. De Conny-Vanden- bos-medley van de vorige thea tertour completeert de cd, sa men met een duet met de over leden zangeres. „Ik wist dat ze 'Zolang je bij me bent' had op genomen. Dat liedje heb ik te ruggevonden en ik heb er mijn stem bij gezet. Dat is het laatste wat ik voor haar heb kunnen doen." 'Bitter zoet' gaat nadrukkelijk ook over zijn jeugd. Over zijn overleden vader en daarmee over Maastricht, waar Neyman opgloeide in een rooms-rood arbeidersmilieu. Als jongetje stotterde hij, een handicap die hem verlegen maakte. Meezin gend voor de radio had hij ner gens last van. Op zijn zesde kreeg hij een gitaar; drie jaar la ter zong hij voor het eerst voor een volle zaal. Daarna als puber de overstap naar het schoolor- kestje, The Crew, dat liedjes speelde van Adamo, Manfred Mann en The Outsiders. Dat Neyman professioneel muzi kant werd, dankt hij aan pater Buys, die godsdienstles gaf op de mts in Maastricht. „Ik wilde naar de hbs, maar mijn cijfers waren niet goed ge noeg. Op de mts was nog plaats. Houtbewerken. Pater Buys merkte dat ik op de ver keerde school zat. Vroeg wat ik wilde worden. 'Piloot, maar dan moetje eerst hbs doen'. Ver der?' 'Zingen, maar daar kun je niet je beroep van maken'. 'Waarom niet?'. Hij regelde een toelatingsexamen op de Klein kunstacademie in Amsterdam. Ik was eigenlijk te jong en had niet het vereiste hbs-diploma, maar ik werd aangenomen. Als enige van mijn klas heb ik de opleiding afgemaakt. Hoewel ik graag in het Frans zong, heb ik daar geleerd om in mijn moer staal te zingen." „In Amsterdam leerde ik mijn eerste vriendje kennen. Als je homoseksueel bent, weet je dat vanaf je pubertijd. Je denkt, het hoort erbij. Of, het gaat wel over. Ik was er overheen voor dat ik naar Amsterdam vertrok. Op een dag wilde ik het mijn vader vertellen. Die kwam me ophalen van het station. 'Ik moet je wat vertellen'. Hij: 'Oh, ik weet het al'. Hij was mijnwer ker. Werd op zijn 36ste afge keurd wegens reuma. Door de medicijnen kreeg hij proble men met zijn nieren. Hij was pas 59 toen hij overleed." Benny Neyman realiseert zich dat het gesprek vooral over de donkere dingen van het leven gaat. „Maak er niet een te dra matisch verhaal van", zegt hij. „Ik heb twee kanten. Ik ben een tobber. Maar ik kan ook ontzet tend lang 'De nach is noch zoë lank' zingen in een Maastrichts café. Het gaat goed met me. Ben al twintig jaar samen met mijn vriend. De theatertournee loopt goed. Ik heb een mooi huis en verdien nog altijd een goed belegde boterham." Benny Neyman, zaterdag 7 fe bruari, 20.15 uur, Stadsge hoorzaal, Leiden. bussum/gpd - Zijn moeder komt uit Tsjechië. Bij haar ligt ook de bron van zijn fascinatie voor vampiers. „Ze woonde in de buurt van waar al die vam pier-verhalen vandaan komen", zegt Frank Freeman. „Er wer den bij ons thuis veel grappen over gemaakt. Maar als kind weet je niet wat waar is en wat niet. Ik had vaak nachtmerries, vooral over de enge dingen die met vampiers te maken heb ben. Ik deed het in mijn broek als ik naar vampier-films keek; zo eng vond ik het." ,Als je ouder bent, weet je wel beter. Maar de fascinatie is ge bleven. Niet alleen bij mij. Voor het maken van de musical 'Eternity' ben ik via chatrooms op internet in contact gekomen met de meest rare mensen. Mensen die met elkaar afspre ken om bloed uit te wisselen omdat ze geloven dat ze vam piers zijn. Hartstikke gevaarlijk natuurlijk in een tijd van aids." Freeman heeft zo'n beetje alles gelezen wat er over vampiers is geschreven. „Het bloed zuigen is niet zo spannend. Het gaat dan eigenlijk om het geven van een kus. Een killer-kus noem ik dat in 'Eternity'. Er bestaan veel misverstanden over het vampi risme. Misverstanden die veel films alleen maar versterken." Frank Freeman loopt al zo'n twintig jaar rond met het idee om vampiers naar het theater te brengen. De in Amerika gebo ren en getogen musicalartiest zag een paar jaar geleden zijn plannen doorkruist door films als 'Interview with the vampi re'. Maar nu, samen met het orkest van de Koninlijke Luchtmacht, koerst hij met 'Eternity' uitein delijk recht op zijn doel af. Op 7 januari gaat de musical in pre mière. „Ik ben het spuugzat dat elke Franse roman tot een musical wordt gemaakt", zegt hij over zijn vak. „Die boeken zijn voor de musicalversie vaak ver kracht. Het is tijd voor nieuw geschreven verhalen. Ik héb moeten leren hoe je een goed verhaal schrijft. De eerste akte van 'Eternity' telde honderd pa gina's. Ik had alles uitgeschre ven; het was in feite een toneel tekst. Maar met muziek erbij kom je dan snel op anderhalf uur theater. Dat vind ik onaan vaardbaar lang." Schrappen was dan ook de vol gende taak. „Musical is sugges tie. Met al het materiaal dat ik had verzameld, was het heel verleidelijk om een toneelstuk te maken. Maar een goede mu sical ontwikkelen is een veel lastiger proces. Je moet ervoor zorgen dat je de karakters goed uitdiept en dat de subtekst ach ter elk personage duidelijk is. Anders verlies je de essentie van je verhaal." „Het schrijven van een musical is zo complex. Je hebt goede mensen om je heen nodig die kunnen fungeren als een soort klankbord. Je moet niet te veel vertrouwen op je eigen ego. Ik had een prachtig lied voor me zelf in deze musical geschre ven. Maar dat nummer is ge schrapt. Dat deed pijn, maar voor het stuk was het beter zo." 'Eternity1 vertelt het verhaal van Addo Kruizinga speelt de hoofdrol in 'Eternity', een musical over vampiers. Foto: GPD een succesvolle rockster die besluit om zichzelf te bevrijden tuurlijk zit er een liefdesver- sche evenwicht ook wat slechte walgt van zijn vampirisme en van zijn onsterfelijkheid. Na- haaltje in. En voor het dramati- dames en heren. „Onderwerpen die je op toneel behandelt, moeten groter dan het echte leven zijn", stelt Free man. „Dat gewone leven krijg je thuis al. Theater vraagt om meer in tensiteit. Een extreem onder werp als vampirisme geeft daarvoor meer mogelijkheden. Al moet je wel oppassen dat je niet te ver gaat. Ik heb mijn ei gen vampier-wereld gecreëerd; 'Eternity' kun je zien als een he dendaags sprookje." Er zijn directe linken met de wereld van vandaag. „De maat schappij is zo gek geworden, dat alles mogelijk is. Toen ik in een chatroom met vijftig vam piers zat, dacht ik: wat voor we reld is dit? Ik wilde er niet aan meedoen, maar vond het wel spannend om te kijk&i. Vampi risme heeft volgens mij te ma ken met seksualiteit; met geven en nemen. Iedereen wil in zijn leven een keer genomen wor den. Juist dat maakt vampiris me zo fascinerend." Op alle mogelijke manieren is Freeman bij het maken van 'Eternity' betrokken. Rik Elings componeerde de muziek. Jos Pommer leidt het orkest. Voor het overige stuurt Freeman het hele proces. „Ik heb van John de Mol senior geleerd dat kunst geen democratie is. Muziekthe ater is mijn vak. Ik heb in vijftig musicals meegespeeld. Ik heb overal altijd goed om me heen gekeken, heb gewerkt met de beste en de slechtste regisseurs. Daar leer je van. Ik beschik nu over een scherpe visie over hoe 'Eternity' moet zijn. Te veel koks verpesten de soep."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17