aniera01 Het exceptioneel drukke jaar van Peter Gabriel
KUIMST CULTUUR
Hits konden in 2003 met minder airplay toe
Lekker zingen en bruisende sfeer
Advertentie
informatieladder
)bscura
erfïlmd
nsburg Klassiek
raadhuis
itand-Up Comedy in Magnifiosi
Bericht aan onze adverteerders
www.hdcmedia.nl
Leidsch d Dagblad
IN MEMORIAM
Omroepbaas met eigen regels
sburg - Sopraan Klaartje
Veldhoven en trompettist
ren van den Oever, finalis-
van het Christina Concours,
en vanavond op in de hal
het Rijnsburgse raadhuis,
et kader van een nieuwe
ie van Rijnsburg Klassiek,
den Oever verzorgt het
rprogramma. Daarna wordt
Veldhoven begeleid door
ieke Hopman (vleugel/ac-
leon) en Rob van Dord
t). De aanvang van het con-
is 19.30 uur. Het is gratis
;ankelijk.
ruswijk/anp - Frequent draaien van
platen op radio en tv, de zogenoemde
airplay, bleek in 2003 van minder in
vloed op het ontstaan van hits dan in
voorgaande jaren. Dat bleek deze
week uit de samenstelling van de di
verse muzikale eindej aarslij sten.
De ontwikkeling wordt het duidelijkst
uit de cijfers van de single 'Step right
up' van Idols-winnaar Jamai. Dat
plaatje is de bestverkochte single van
2003, zo leert de Mega Top 100 (best
verkochte singles) van dit jaar. In de
Airplay Top 100 is het schijfje pas op
plaats 50 te vinden.
Frans Bauer staat op de derde plaats
van de lijst van singles met het num
mer 'Heb je even voor mij'. Ook dat
nummer werd door diverse radio- en
tv-stations niet gedraaid. Het num
mer werd veel gekocht, omdat het als
beginmuziek dient van de reality-so
ap over de volkszanger op RTL4. De
tweede plaats van de lijst wordt trou
wens bezet door The underdog pro
ject met 'Summer Jam 2003'.
De rest van de toptien ziet er als volgt
uit: Blue/Elton John - Sorry seems to
be the hardest word (4), Jim - Tell her
(5), Chipz - Cowboy (6), Gareth Gates
- Anyone of us (7), Veldhuis Kem
per - Ik wou dat ik jou was (8), Chipz
- Chipz in black (9) en Nena Kim
Wilde - Anyplace, anywhere, anytime
(10).
Uit die toptien blijkt volgens hitdes-
kundige J. van Slooten dat veel arties
ten hoge ogen gooien, hoewel ze niet
bij een groot publiek bekend zijn. De
kinderpop van Chipz bijvoorbeeld is
voornamelijk te beluisteren via tv-sta-
tion FoxKids en nauwelijks via andere
media. „Dit laat zien dat je als artiest
ook een hit kan scoren zonder air
play, maar dankzij andere kanalen.
Als je weet dat je doelgroep kijkt naar
een reality-soap of naar kinderpro
gramma's, kun je je daarop richten."
Muziekliefhebbers die via reguliere
media niet of nauwelijks aan hun
trekken komen, kiezen steeds meer
voor het consumeren en uitwisselen
van muziek via internet.
Hun smaak wordt dus steeds minder
meegenomen in de officiële lijsten.
De single-lijst is dus steeds minder
een afspiegeling van de smaak van
Nederland.
Voor de Album Top 100 geldt dat
minder. Vfensen kopen eerder een
cd-album.In de albumjaarlijst staat
Robbie Williams met Escapology op
de eerste plaats. Hij wordt gevolgd
door Norah Jones (Come away with
me), Frans Bauer ('n Ons Geluk), Di
do (Life for rent) en K3 (Oya Lele).
sse - 'Magnifiosi Kunst!?' presenteert op zondag 11 januari
en avond lang stand-up comedians uit Nederland en het
uitenland, onder de titel 'Duvel Comedy Night'De optre-
ende cabaretiers en comedians zijn allemaal aangesloten
ij 'The Comdy Adventure', één van de snelstgroeiende orga-
isaties op het gebied van stand-up comedy en cabaret, die
iternationaal optredens verzorgen. De avond in Magnifiosi
an de Ruishomlaan 21 begint om 20.30 uur. Kaarten zijn in
e voorverkoop verkrijgbaar bij Tony Music (Lisse), Music
lley (Sassenheim). en bij MagnifiosiIn de voorverkoop kos-
en kaarten 5 euro, aan de deur 7 euro.
(advertentie)
Voor informatie over adverteren
kunt u contact opnemen met één van
onderstaande verkoopgroepen.
zgT
Voor advertenties met betrekking tot
Auto's: (075) 6813663
t a Onroerend Goed: (023) 515 0593
U Personeel:(075) 6813677
Wonen/ in-exterieur: (072) 519 6559
Business to Business: (072) 319 6590
Overige detailhandel: (071) 535 6300
Of kijk voor meer informatie op:
Zijn drankgebruik was min
stens zo legendarisch als zijn
status 'Mister Veronica'. Een
spiksplinternieuwe slee die hij
in kennelijke staat tegen de ge
vel van het Veronica-pand in
Hilversum aan gort reed, een
glimmende Maserati die zijn
einde vond tegen een viaduct,
met een halfjaar rij-ontzegging
tot gevolg: wilde verhalen te
over.
De op eerste kerstdag aan een
hartstilstand Overleden Rob Out
'verbouwde' piratenzender Ve
ronica tot A-omroep die meer
dan een miljoen
leden telde. Hij
bemoeide zich
al lang niet meer
met het bedrijf,
maar gedurende
ruim vijfentwin
tig jaar gold hij
als de belicha
ming van het
imago 'jong,
snel en wild' dat
zijn omroep
had. 'De grond
legger van Vero
nica heeft als
een echte com
mando strijd ge
leverd tegen de
gevestigde orde
van het Neder
landse omroepbestel', aldus
een reactie van Robs familie op
diens overlijden.
Rob Out had als omroepbaas
zijn eigen regels. De besluiten
werden als het even kon niet in
de vergaderzaal genomen, maar
bij het toilet, op de trap of tij
dens een feest.
Out, voormalig commando,
had zichzelf ooit ten doel ge
steld op zijn 35ste miljonair te
zijn. zo schreef hij in zijn me
moires. Dat is niet helemaal ge
Rob
1939-
lukt, maar door zijn brede scala
aan activiteiten in omroepland
wist hij dat doel een paar jaar
later wel ruimschoots te berei
ken.
Na zijn gedwongen vertrek bij
Veronica in 1992, bespoedigd
door een voor hem vernieti
gend rapport van het accoun
tants- en bedrijfsadviesbureau
KPMG, was hij nog acht jaar
lang als adviseur aan de om
roep verbonden.
Hij kon zich verkneukelen om
het feit dat hij nog steeds reve
nuen ontving van zijn in een
dronken bui op
genomen hit
'Kom uit de bed
stee mijn liefste'
die hij als Egbert
Douwe in au
gustus 1968 naar
een gouden
pl»t zong.
De op 4 maart
1939 in Amster
dam-Oost gebo
ren Rob Out, die
als jongen de
wens koesterde
katholiek pries
ter te worden.
Out trad in 1965 als
dj in dienst bij
2OO3 Veronica. Bin
nen vier jaar
was hij de populairste dj én
programmaleider. In 1974
oogstte hij roem toen hij met
snikken in zijn stem de laatste
uitzending van zeezender Vero
nica presenteerde.
De laatste jaren sleet Rob Out
met de oprichting van de plaat
selijke politieke partij Laren
2000 in zijn woonplaats, waar
hij met zijn vrouw een video
theek had.
Monique Brandt
dat er altijd fans en critici zijn
die zeggen dat ze daar alleen
staat omdat ze 'de dochter van'
is. En ze is niet te vergelijken
met vocalisten als Kate Bush,
Sinad O'Connor, Paula Cole of
Youssou N'Dour met wie ik eer
der werkte. Dat zijn wat je
noemt 'krachtige stemmen'.
Maar ik vind wel dat Melanie
een mooie stem heeft. In Ame
rika hebben we tijdens enkele
concerten 'Come talk to me' ge
zongen. Dat waren voor ons
zeer speciale momenten."
Evenals Sting staat Gabriel te
boek als popster annex men
senrechtenactivist. Het num
mer 'Biko' (1980) was een eer
betoon aan Steve Biko, die in
1977 aan hersenletsel overleed
in de Pretoria-gevangenis en de
geschiedenis inging als marte
laar en symbool van het zwarte
verzet tegen het toenmalige
Zuid-Afrikaanse apartheidsre
giem. 'Biko' was de eerste pop
song over de gevolgen van
apartheid en groeide uit tot een
soort volkslied.
En dus zong hij dal nummer
opnieuw als een van de vele
prominente gasten tijdens het
door Nelson Mandela met
diens gevangenisnummer ge
steunde '46664- the World Aids
Concert' dat op 29 november
plaatsvond in Kaapstad. „Een
zeer emotionele ervaring. Net
als de twee dagen die ik daarna
mocht doorbrengen bij Mande-
la thuis. Veel met hem gespro
ken, een zeer grote eer om zo
iets te kunnen meemaken. Hij
houdt er helemaal niet van om
op een voetstuk te worden ge
zet, maar het is natuurlijk met
geen pen te beschrijven wat de
ze man betekent voor de strijd
voor mensenrechten. Achttien
jaar heeft hij zijn leven in de
waagschaal gesteld in de be
ruchte gevangenis op Robben
eiland. Achttien jaar! Wij muzi
kanten doen het allemaal van
uit een luxe positie."
En dan kun je je nog afvragen
in hoeverre die pogingen effect
sorteren. „Tja, onrecht zal er al
tijd blijven, je kunt de menselij
ke aard niet veranderen. Het is
een kwestie van je geluk volgen,
je zegeningen tellen en blij zijn
met elke kleine overwinning
waar ook ter wereld."
terdam/anp -Producent
thijs van Heijningen werkt
een verfilming van de lite-
e klassieker Camera Obscu-
)at heeft zijn woordvoerster
endgemaakt. Het boek van
>laas Beets stamt uit 1839.
jeoogde regisseur is Rudolf
den Berg, die eerder De
nden van Gerard Reve en
ken naar Eileen W. van Le
le Winter verfilmde,
ïarist Bob in 't Hout schrijft
lit moment het scenario. Hij
ook verantwoordelijk voor
ilmadaptatie van het boek
s de jongen van Theo Thijs-
Van Heijningen deed eer-
al de boekverfilmingen van
de koele meren des doods
ir Frederik van Eeden, 1982)
iline Vere (naar Louis Cou-
ïs, 1992).
producent raamt de kosten
Camera Obscura op meer
vier miljoen euro. Voigens
egsvrouw van Van Heijnin-
hebben de tegenvallende
>ekersaantallen van Kees de
;en, die tot nu toe slechts
00 kijkers trok, geen invloed
de realisatie van Camera
jcura. Hoofdrolspelers kan
[woordvoerster nog niet te
men.
Camera Obscura van Beets,
schreef onder het pseudo-
n Hilbebrapd, bestaat uit
reeks humoristische schet-
uit het dagelijkse leven
rin de auteur het Neder-
Ise volkskarakter van de ne-
iende eeuw probeert vast te
en. Hij beschrijft vol humor
zwakheden van gewone
E ïsen. De titel verwijst naar
voorloper van het huidige
toestel.
1' )laas Beets (1814-1903) pu-
I ;erde de Camera Obscura
het einde van zijn studie-
ilogie in Leiden. Zijn hoofd-
pep was predikant. Van 1874
i 1884 was hij in Utrecht
gleraar in de kerkgeschiede-
Onder zijn eigen naam
eef hij tientallen gedichten,
:en en literaire beschouwin-
door Ton de Lange
Wiltshire - In het najaar van
2002 verscheen eindelijk het
ijzersterke 'Up', zijn zevende so
loalbum dat tien jaar op zich had
laten wachten. Daarna was het
alleen maar 'up', want Peter Ga
briel (53) heeft een bijzonder jaar
achter de rug. Zijn eerste tien al
bums werden opnieuw gemaste-
red en in maart uitgebracht op
sacd (super audio cd). Daarna
ging hij op wereldtournee met
zijn dochter Melanie (27), lan
ceerde de dubbele verzamel-cd
'Hit' en de dvd 'Growing up live',
behoorde tot de popsterren die
eind november in Zuid-Afrika
meededen aan het World Aids
Concert en genoot daarna de eer
om twee dagen te mogen loge
ren bij Nelson Mandela.
Een exceptioneel druk jaar?
„Dat lijkt misschien zo. Want ik
ben de laatste die met z'n luie
kont op het strand gaat liggen.
Alleen: lang niet alles wat ik
doe, krijgt veel aandacht in de
media."
Zo verscheen dit jaar de cd
'Long walk home' met de mu
ziek die Gabriel vorig jaar
maakte voor de film 'Rabbit
proof fence' van Phillip Noyce.
Zijn derde soundtrack, na 'Bir-
dy' (1985, van de gelijknamige
film van Alan Parker) en 'Pas
sion' (1989, van de omstreden
film 'The last temptation of
Christ' van Martin Scorcese).
Het proces om al zijn albums
om te zetten naar de hypermo
derne super audio-geluidsweer-
gave - 'een geweldige vooruit
gang, de luisteraar wordt nu als
het ware in de muziek getrok
ken, alsof hij daadwerkelijk bij
de band in de studio zit' - bete
kende dat Gabriel voor het eerst
intensief in zijn verleden dook.
„Nadat ik in 1975 uit Genesis
was gestapt, had ik voor mijn
eerste soloalbum vooral in mijn
hoofd dat het niet moest klin
ken als Genesis. Dat is welis
waar gelukt, maar Bob Ezrin
(beroemd Amerikaans rockpro-
ducer, red.) was voor mij in '77
een dermate sterke persoonlijk
heid, dat het achteraf niet hele
maal is gegaan zoals ik het had
gewild. 'Here comes the flood'
bijvoorbeeld had ik bedoeld als
ballad met louter zang en pia-
Een optreden van Peter Gabriel betekent behalve muziek ook veel visueel spektakel. Foto: GPD/Armando Gallo
no, maar uiteindelijk is met na
me het refrein door rockgitaar-
werk en strijkers veel te bom
bastisch op de plaat gekomen."
De eveneens titelloze opvolger
kwam een jaar later al uit. „Ik
werkte toen met Robert Fripp
(producer, ook bekend als gita
rist van King Crimson, tdl) en
die is gewoon zo snel. Bij mij
duurt het even langer om me te
ontwikkelen, maar die tijd gun
de ik mezelf kennelijk niet. Het
is in feite het enige album waar
ik nu nóg niet tevreden over
kan zijn. De derde plaat (1980)
is daarentegen erg interessant,
omdat je daarop hoort dat de
band (met getrouwen als gita
rist David Rhodes en bassist
Tony Levin (ook uit King Crim
son, tdl) een eenheid begint te
worden. Mede door Steve Lilly-
white (producer, destijds be
kend van jonge bands als U2 en
XTC, red.) werd het toen pas
écht iets. Vervolgens kwam de
Fairlight waarmee je van alles
kon samplen en in kon voeren
in je keyboard. De fantastische
geluidsmogelijkheden daarvan
waren een ontdekking. Er ging
een wereld voor mij open.
De werkzaamheden voor de su-
per-audioreleases leidden te
vens tot de onlangs verschenen
dubbel-cd 'Hit' die een fraai
overzicht biedt van zijn carri
ère. Het oordeel is even trots als
bescheiden. „Ik heb altijd mijn
grenzen verlegd, met melodie
en groove als de twee vaste
waarden."
De eerste disc kreeg als titel
'Hit', de twaalf stukken op de
tweede disc vallen onder de
noemer 'Miss'. De conclusie
'mishits' ligt dan voor de hand.
„Commercieel gezien waren
het missers, ja, maar artistiek
gezien zijn het voor mij twaalf
hele belangrijke nummers."
Zoals Gabriel tevens veel waar
de toekent aan de spectaculaire
show waarmee hij dit jaar op
wereldtournee ging. Niet alleen
vanwege de uitgekiende mix
van technologie, kunst en mu
ziek, maar ook omdat hij voor
het eerst op het podium stond
met zijn dochter Melanie. Voor
haar componeerde hij in 1992
het nummer 'Come talk to me'.
„Dat was na de scheiding van
mijn toenmalige vrouw en na
tuurlijk haar moeder. Melanie
heeft het daar lang moeilijk
mee gehad, ze wilde niet meer
met me praten en dat was zeer
pijnlijk. Zo'n vijf jaar terug
zocht ze gelukkig weer contact
met me. Ze was zelf begonnen
met componeren, wilde het een
en ander laten horen.. Het is erg
dapper van haar om met mij op
te treden, want je wordt na
tuurlijk gelijk voor de leeuwen
gegooid. Als zangeres die zelf
standig nog geen naam ge
maakt heeft, kun je verwachten
muziek recensie
Maarten Baanders
Voorstelling: 'Songs 4 Fun' (De
Feestdagen in het LAKtheater) door Jody
Pijper, Marlayne, Ferry van Leeuwen,
Lodewijk van Corp en De Memories
Band. Gezien: 26/12 LAKtheater Leiden.
Aldaar nog te zien: 27/12 t/m 30/12.
Een hele avond je favoriete
nummers zingen. Dat moet een
feest zijn. 'Songs 4 Fun' is zo'n
feest voor Jody Pijper, Marlay
ne, Ferry van Leeuwen en Lo
dewijk van Gorp. Het is duide
lijk te zien dat ze er plezier in
hebben en zith er lekker in
thuisvoelen. Je zou niet zeggen
dat deze groep alleen voor De
Feestagen in het LAKtheater is
samengesteld. Meteen in het
openingsnummer vormen ze al
een sterke eenheid. Later in het
programma passen ze uitste
kend bij elkaar als duo's en is
het te merken dat ze precies
weten hoe je als achtergrond
zanger op de solist moet inspe
len.
Zangers die zo in hun element
zijn op het podium hoeven
niets bijzonders te doen om
een sfeer op te roepen waar het
publiek zich graag in mee laat
nemen. Die ongedwongenheid
hebben de vier vocalisten van
deze avond. Ze kunnen gewoon
zichzelf zijn en hun persoonlij
ke kwaliteiten de ruimte geven.
De gemakkelijkste sfeermaker is
Ferry van Leeuwen. Met zijn
lichte, open stem spreekt hij di
rect aan en hij slaagt hij erin
zich van verschillende kanten
te laten horen. In 'Landslide'
aan het begin van de avond
heeft hij iets breekbaars en be-
wogens, en later in 'Seperate Li
ves' iets smartelijks, maar in
Voor een gelegenheidsgroep vormen Lodewijk van Gorp, Jody Pijper, Marlayne en Ferry van Leeuwen
(v.l.n.r.) een indrukwekkende eenheid. Foto: Henk Bouwman
andere nummers, zoals de Ro
bert Palmer Medley en '29
Ways' zingt hij energiek en aan
stekelijk. Lodewijk van Gorp
heeft een introverter karakter,
wat vooral mooi uitgebuit
wordt in het duet 'Don't give
up', dat hij samen met Marlay
ne zingt. Het gekwelde, worste
lende van dit nummer ligt hem
goed en Marlayne kan er een
prachtige, troostrijke helder
heid tegenover stellen. Van
Gorps stem doet vaak denken
aan Stevie Wonder. Diens ge
drevenheid evenaart hij in 'I be
lieve'. Maar het sterkst is hij in
'This is it', waarin hij, ondanks
zijn introverte stijl, naar een
soort kookpunt toewerkt, of al
thans een woelige warmte weet
te bereiken, die vervolgens
schitterend wordt overgeno
men door percussioniste San
dra Sahupala.
Jody Pijper wordt door Marlay
ne geïntroduceerd als dé bac
king vocaliste van Nederland.
Pijper straalt inderdaad een
groot vakvrouwschap uit. Een
nummer als 'When we dance'
geeft, ze een grote intensiteit,
waar soms iets rauws doorheen
kan scheuren. En in 'Will you
still love me' geeft ze met een
intiem en doorleefd stemgeluid
een mooie vertolking van het
verlangen iemands nabijheid te
voelen. In 'Que sera' vult de
prachtig jankende gitaar van
Rob Winter de blues-sfeer hart
verscheurend aan.
Marlayne charmeert met haar
open, vlotte presentatie. Ze
maakt grappen met toetsenist
Eric van de Bovenkamp, die af
en toe naar voren komt, niet al
leen met grappige stemkunst-
jes, maar ook met knap virtu
oos toetsenwerk. Als Marlayne
met violiste Sarah Carter 'Run
away' van The Cores uitvoert,
wordt dat een prachtig warm
nummer, waarbij ze in haar
stem de gloed legt die zo ken
merkend is voor de Ierse ma
nier van vioolspelen. Het aan-
stekelijkst is ze in 'Loving you':
warm, uit het hart en speels. Ze
geniet ervan dit nummer met
het publiek te zingen en ze kan
indnikwekkend hoog komen
met haar stem!
De avond heeft een mooie op
bouw. Voor de pauze is er veel
sfeer en wordt uitbundigheid
afgewisseld met intieme liedjes.
Na de pauze zijn beide ingredi
ënten er ook, maar komt er
stèeds meer een feestelijk ritme
in. De sfeer wordt puur brui
send en het publiek laat niet na
daar iets aan toe te voegen door
te klappen,
Marlayne af te wisselen met een
refrein en tijdens de toegift tus
sen de stoelen te staan swin
gen.