KUNST CULTUUR De tragische Winterkoning T' f' Veel mooie momenten met 'Ook' van Theater Stap 'De Meesterwerkenbij elkaar in Rijksmuseum R7 Frederik V van de Palts tussen droom en daad in Haags Historisch Museum Een van de fotoraadsels De Lakenhal is opgelost Ode aan Anna Pavlova Instellingen vragen 660 miljoen aan subsidies ord voor I of the Rings idam - The Return of the 1 de derde film in de 'Lord Rings'-trilogie, heeft op rste draaidag een record- van ruim 75.000 bezoe- trokken. Hiermee heeft i van regisseur Peter n het record van zijn I inger, 'The Two Towers', n ken. De tweede 'Lord of a, ïgs'-film trok vorig jaar in ig 53.000 bezoekers. ubuf Shout r Berlijn idam - De Nederlandse 'r tiouf Shouf Habibi!' is ge- erd voor het filmfestival i| ijn. De tragikomedie om de 20-jarige Marok- ijP Nederlander Ap, die te- fs allerlei pogingen on- jmt om te slagen in het 0 De film wil een eerlijk en 31 istisch beeld geven van 3 gang tussen Marokkanen lerlanders anno nu. De wordt vertolkt door de ge acteur Mimoun Oassa. hoofdrollen zijn voor c| in Gerschtanowitz, Tanja Bridget Maasland. k gezocht 1 Van Driesten - Kunsthistorica Marina 3' ingen werkt momenteel n monografie over de kunstschilder Arend Jan iesten (1878-1969). In 0 ordt ook een overzichts- ignstelling van het werk )n|n Driesten gehouden in jk Museum De Lakenhal. 1 een belangrijk deel van ïilderijen, aquarellen en 10 i achterhaald, is de ver- D ats van een groter deel bekend. De schrijfster I daarom eigenaren van m Van Driesten, of bezit- |^i documentatie, contact ntór op te nemen, tel. 035- 1 of met de Stichting ring Groenoord, tel. 071- .8, of per email: kunst- c Viseegers.demon.nl er vertalingen 'l Hermans i/ie idam - De befaamde (uitgeverij Gallimard gaat :ere Kamer van Damo- 'Nooit meer slapen' van Frederik Hermans in vertalingen uitgeven. J hor het eerst sinds veer- 'dat Hermans' werk in Ijk wordt vertaald. „In (jnd zijn intussen drie ro- lirfan Hermans in nieuwe ligen verschenen en de ivordt verwacht in 2004. k bitse literaire pers is tins onthaald als een van snjitste auteurs uit de Euro- ieratuur en is zijn werk ken met dat van Kafka, m Céline. In de VS en in id verschijnen vanaf :alingen van 'De Don- ier van Damocles' en eer slapen'. In Neder- »rdt gewerkt aan de ver- -9jvan twee van Hermans' S, 'Nooit meer slapen' en galtijd gelijk'. Aster Young rieden nd - De Amerikaanse npettist Webster Young, e jaren '50 met onder a Miles Davis en John e speelde, is op 71-jarige verleden. Young had I les van Louis Arm- Tot acht maanden gele- 1 hij nog geregeld op. vrudag 19 december 2003 4 De tragiek van Frederik van de Palts straalt af van het grote staatsieportret dat Gerard van Honthorst schilderde. Foto: GPD/Haagsch Historisch Museum door Herman Rosenberg den haag - Hij verloor zijn konink rijk en zijn erflanden. Zijn oudste zoon verdronk en zelf bezweek hij op 36-jarige leeftijd aan de pest. Fre derik V van de Palts, alias de Winter koning, was waarschijnlijk de groot ste pechvogel van de 17de eeuw. Ja renlang verbleef hij met zijn gemalin als balling in Den Haag. Het Haags Historisch Museum wijdt nu een grote tentoonstelling aan deze tragi sche figuur. 'Winterkoning, Zomerkoning, Prei koning, Nooitmeerkoning'. On barmhartig sneerde een onbekende criticaster erop los. Hij schreef zijn cynische commentaar in de marge van een gedrukt verzoek om hulp dat Frederik V van de Palts in 1620 richtte aan de afgevaardigden van het Boheemse volk. De Duitse vorst was in 1619 door dezelfde vertegenwoordigers tot ko ning van Bohemen, het huidige Tsjechië, gekozen. Zij zagen in hem het protestantse kopstuk dat hun land tegen de katholieke Duitse kei zer zou kunnen verdedigen. Maar het liep anders. Toen Frederik zijn hulpverzoek schreef, was het al te laat. Op 8 november 1620 werden zijn troepen, niet ver van Praag, ver nietigend verslagen door het keizer lijke leger. De koning en zijn hoog zwangere vrouw, de Engelse prinses Elizabeth Stuart, moesten hbs over kop vluchten. Terug naar Heidel- berg in de Palts kon niet, want Fre- denks erflanden werden aangeval len door de Spanjaarden. Berooid arriveerde het koningspaar op 13 april 1621 in Den Haag. Prins Mau- rits van Oranje, stadhouder van de Nederlandse Republiek, schoot hen te hulp, omdat Frederik zijn neef was; de moeder van de koning, Louise Juliana, was een dochter van Willem van Oranje en Charlotte de Bourbon. De tragische geschiedenis van de Winterkoning is onderwerp van een tentoonstelling in het Haags Histo risch Museum. Te zien zijn schilde rijen, prenten, boeken, pamfletten en siervoorwerpen uit vele Neder landse en Centraal-Europese collec ties. De tragiek van Frederik van de Palts straalt vooral af van het grote staatsieportret dat Gerard van Hont horst schilderde. De koninklijke at tributen zijn aanwezig - de hermelij nen mantel, de rijksappel, de kroon - maar de man zelf kijkt ons somber aan, alsof hij zelf niet gelooft in zijn koningschap. Dat deed hij ook niet meer in 1634 toen het doek ont stond, want toen was hij al dood. Het schilderij was dan ook een soort postuum eerbetoon en tegelijk een claim van de familie; die kon im mers in theorie nog aanspraak ma ken op de Boheemse troon. De spanning tussen theorie en wer kelijkheid, tussen droom en daad, dat is eigenlijk het achterliggende thema van de expositie en het bege leidende boek van prof. Simon Groenveld. Want het hele Boheemse avontuur was van meet af aan een onzalige onderneming. Het Cen traal-Europa van die dagen was een wespennest, waarin keizer en vor sten elkaar bestreden, maar ook ka tholieken en protestanten, en die laatsten ook nog weer eens elkaar. In die chaos ging Frederik van de Palts roemloos ten onder. De Ne derlandse Republiek kon niet veel meer doen dan hem asiel verlenen; de jonge staat was zelf opnieuw in oorlog met Spanje, na het aflopen van het Twaalfjarig Bestand in het zelfde jaar, 1621. Hoe anders zag het er allemaal uit voor Frederik van de Palts, toen hij in 1613 op 16-jarige leeftijd in Lon den in het huwelijk trad met Eliza beth Stuart, de eveneens 16 jaar ou de dochter van koning Jacobus I. Anders dan vaak bij dit soort gear rangeerde huwelijken was het liefde op het eerste gezicht tussen de twee knappe vorstenkinderen. Prachtig is het portret uit deze tijd van Frederik uit het atelier van Michiel van Mie- reveld: de jongeling kijkt verbaasd met zijn grote, bruine ogen. Zijn hoofd rust als een bloemknop op zijn kanten kraag. Dat huwelijk in Whitehall moet een onvoorstelbare plechtigheid zijn ge weest. Alle grootheden van het En gelse culturele leven werden inge schakeld. Shakespeare presenteerde er zijn stuk 'The Tempest'; architect Inigo Jones ontwierp kostuums voor de maskerade; de componisten John Dowland en William Byrd zorgden voor de muziek die ook op de tentoonstelling is te horen. De liefde tussen Frederik en Elizabeth zou tot het einde standhouden; een bewijs voor de wederzijdse gene genheid is misschien dat er dertien kinderen uit dit huwelijk werden ge boren. De Win terkoning zelf be zweek in 1632 in Mainz aan de pest. Elizabeth zou nog tot 1661 in Den Haag blijven wonen. In 1662 over leed de Winterkoningin in Enge land. 'De Winterkoning, balling aan het Haagse hof, t/m 14 maart 2004 in het Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7 (di. t/m vr. van 11-17 uur, zaen zo. van 12-17 uur). leiden - Een van de twee raad sels die Stedelijk Museum De Lakenhal heeft opgegeven bij de foto's op de vorige week ge opende tentoonstelling 'Foto's van Vijftig' is opgelost. Een be zoekster, mevrouw J. van Hoo- ven, wist het museum te vertel len dat de door Hubertus Groe nendijk in 1954 gefotografeerde 'Leidse volkswijk' niet zo ver bij De Lakenhal vandaan is. Van Hooven heeft pr-mede- werkster Mia van Iterson van het museum meegenomen naar de bewuste plek. „Het is in de Sionsteeg tussen de Haar lemmerstraat en de Caecilia- straat. Zij wist dat zo goed, om dat haar grootmoeder op die plek heeft gewoond", aldus Van Iterson. Een gebouw waartegen een jongen leunt, is inmiddels ge sloopt en heeft plaats gemaakt voor nieuwe huizen. „De mu ren op de achtergrond zijn er nog. Je kunt dat goed aan de ra men zien. Ze zijn alleen dicht getimmerd", meldt Van Iterson na een bezoek aan de bewuste plek. De bezoekster heeft als dank een exemplaar van het boek 'Foto's van Vijftig' meege kregen. De Lakenhal is nu alleen nog op zoek naai' de man die in de jaren vijftig door de Haagse fo tograaf Willy Schurman als jon gen is geportretteerd. Het por tret is niet alleen op de exposi tie te zien, maar ook gebruikt voor het affiche waarmee de tentoonstelling wordt aange kondigd. den haag - Achtenveertig danseressen van het Russische Tschaikowsky Perm Ballet poseerden gisteren op de trappen van het Haagse Hotel De Indes als eerbetoon aan Anna Pavlova, de Russische danseres die in dit hotel stierf. De ballerina's treden op in het grootste 'Zwanenmeer' ter wereld dat vanavond wordt opgevoerd in het Neder lands Congres Centrum in Den Haag. Foto: GPD/Evert-Jan Daniels den haag/anp - Precies 843 in stellingen hebben in het kader van het nieuwe kunstenplan (Cultuurnota 2005-2008) een subsidieaanvraag ingediend, al dus het ministerie van Onder wijs, Cultuur en Wetenschap. Ze vragen een totaalbedrag van 660 miljoen euro per jaar. Er is vanaf 2005 jaarlijks slechts 390 miljoen beschikbaar, mede door eerder vastgelegde bezui nigingen. Staatssecretaris Van der Laan heeft al aangegeven dat zij de bezuinigingen vooral bij de ondersteunende instel lingen zoekt. Momenteel wor den de verschillende functies van allerlei clubs op dit terrein in kaart gebracht en beoorde lingsnormen opgesteld. Begin 2004 wordt dit alles aan de raad ter beschikking gesteld. Van der Laan heeft de advies aanvragen voor de Cultuurnota 2005-2008 ter beoordeling naar de Raad voor Cultuur gestuurd en zal de Tweede Kamer zo snel mogelijk op de hoogte brengen. De Raad voor Cultuur brengt zijn advies aan de staatssecreta ris vóór 20 april 2004 uit. In haar Uitgangspuntenbrief van afgelopen juli 2003 gaf Van der Laan aan dat een positief oordeel van de raad straks niet zonder meer een subsidietoe kenning kan betekenen. Van der Laan wil het beschik bare budget ook niet versnippe ren over zoveel mogelijk instel lingen, zodat de instellingen die subsidie krijgen ook over vol doende geld beschikken om kwaliteit te leveren. n theater recensie lDick van Teylingen 3n«ing; 'Ook' van Theater Stap. Larbi Cherkaoui en Nienke Decor: Joris Martens. Gezien: '12, Leidse Schouwburg. [jJPj Stap maakt in Vlaande- n"r'iijna twintig jaar theater t/i" itandelijk gehandicap- ;estal toneel, maar nu de dansers/ choreo- (ienke Reehorst en Sidi lerkaoui de dansvoor- ï-^'Ook'. Ze werkten onder jisjJij het Belgische gezel les Ballets C. de la B. dat iligazen van de dans verkent vanÉgt, en zodoende boven- eleidrukwekkende produc- igelvt i20| Jotste deel van de groep 'netjüit wat in de wandeling om|en worden genoemd. sen en spelen in een de- oaaiti uitvergrote kranten- Ti. Aan het begin van de Hing, na het liedje 'Dro- lbute je deelt', rijdt daar een l0rdj doorheen en laten de inzien op welke manieren je allemaal dood kunt gaan: ze vallen neer na een schot of een messteek en staan weer op. Daarna geven ze de toeschou wers op de eerste rij een hand. Ondanks de bijna neerbuigen de welwillendheid waarmee een deel van het publiek na elk onderdeel applaudisseert - als of ze willen zeggen: 'Wat kun nen ze toch veel, hè?' - is het statement vanaf het begin dui delijk: we leven niet in geschei den werelden, we zijn van het zelfde soort. Wij gaan ook dood, we hebben lief, we zijn soms gelukkig en soms niet. We hebben meer pech gehad met onze chromosomen dan u, maar dat wil niet zeggen dat wij niet ook recht hebben op een plek. In de maatschappij, wel te verstaan, niet alleen in verzorg de tehuizen met groene parken, maar in het dagelijks leven. Wij mongolen eisen de straat terug. Dat klinkt militant, maar het is vrolijk verpakt in een levendige, gevarieerde voorstelling met veel humor. Stap ziet er niet te genop de kijker op het verkeer de been te zetten. Een vrouw huilt hartverscheurend en zo lang dat je je allerlei gedachten op de hals haalt over onrecht vaardigheid en het zware lot van de gehandicapte mede mens. Dan komt er iemand op met een teiltje waaruit een pas gewassen zakdoek komt, die door een volgende aan een wasrekje met een föhn ge droogd wordt, gestreken, opge vouwen en gebracht bij de vrouw, die acuut ophoudt met huilen, en tevreden de zakdoek over haar hoofd trekt. Zo is er veel meer. Een van de grootste komische talenten is de vrouw die paradeert als schoonheidskoningin met 'MISSTAP' op haar lint. Zo heb ben alle dansers/acteurs hun sterke punten: de kracht van de een ligt in de armen, de ander stampt een nummertje flamen co weg, een derde is weer goed in vallen en rollen. Wie gisteren goed keek (er was helaas maar weinig publiek), zag veel mooie momenten. Als voorheen de schoonheidsko ningin haar knieën voor een le vende piramide moet zetten op de rug van een Chinees ogende vrouw, veegt ze eerst haar lange haar opzij met een oneindig te der gebaar. Net zo is 'Ook' een met veel liefde gemaakte voor stelling. amsterdam/anp - De jarenlan ge renovatie van het Rijksmu seum heeft ook voordelen voor de haastige toerist die in korte tijd de hoogtepunten van Am sterdam wil zien. Vanaf mor gen hangen en staan de top stukken van het museum bij el kaar in de Philipsvleugel voor een periode van 4,5 jaar, de tijd die nodig is voor de ingrijpen de verbouwing van het hoofd gebouw. De selectie van vierhonderd werken, die het Rijksmuseum gisteren presenteerde onder de titel 'De Meesterwerken', is vol gens de samenstellers 'het mooiste van het mooiste' uit de eigen collectie. De schilderijen, poppenhuizen, het aardewerk en het zilver is te zien op een ruimte van 1500 vierkante me ter. Dat is eentiende van de eerdere tentoonstellingsruimte in het Rijksmuseum. De meesterwerken geven in een oogopslag een beeld van de Nederlandse geschiedenis in de 17de eeuw, met publieks trekkers als schilderijen van Rembrandt, Vermeer, Frans Hals en Jan Steen, de kist van Hugo de Groot, het stokje van Johan van Oldenbameveldt en Delfts porselein. „We rekenen op 500.000 tot 600.000 bezoe kers per jaar in de Philipsvleu gel", zei directeur R. de Leeuw. Het Rijksmuseum trok vorig jaar 1,1 miljoen bezoekers. In de tentoonstelling is een be gin gemaakt met de integratie van de verschillende kunstvor men in kenmerkende thema's. Zo is een aantal zalen van de Philipsvleugel gewijd aan de Gouden Eeuw, waar de toon aangevende rol van Nederland als handelsnatie is te zien. Daar hangen schilderijen naast vitri nes met geweren en kanonnen. De wereldberoemde Nacht wacht, die vorige week onder grote aandacht zijn vaste plaats verliet, heeft zijn eigen zaal(tje) In het nieuwe Rijksmuseum dat medio 2008 de deuren opent, wordt de bezoeker van de Middeleeuwen naar het jaar 2000 geleid. Alle werken uit de zelfde periode staan zoveel mogelijk bij elkaar. In het oude museum waren de verschillen de kunstvormen gescheiden: schilderijen hingen bij schilde rijen, porselein stond naast porselein en alle poppenhui zen stonden bij elkaar. Tijdens de renovatie verhuist de bulk van de vaste collectie naar het voormalige eurodepot in Lelystad, maar een deel reist rond en is uitgeleend aan an dere musea. In de dependance van het Rijksmuseum op Schiphol begint in januari de Alle topstukken van het Rijksmuseum hangen nu bij elkaar in de Philipsvleugel. Foto: ANP/Olaf Kraak expositie Van Gogh en de mo derne meesters'. Daarin staat Van Goghs Zelfportret uit 1887 centraal, omgeven door schil derijen van tijdgenoten. Samen met De Nieuwe Kerk in Amsterdam organiseert het museum drie grote herfstten- toonstellingen in 2005 tot en met 2007. Nu al is zeker dat in 2007 aandacht wordt besteed aan de herdenking van Michiel de Ruyter. In de periode 2005- 2009 organiseert het Rijkspren tenkabinet tentoonstellingen in het voormalige ABN Amro-ge- bouw aan de Vijzelgracht. In de loop van 2004 zijn delen van de collectie te zien in acht musea in Nederland en in het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en Museum Kur- haus Kleve in de gelijknamige Duitse stad. Hoogtepunten uit de Gouden Eeuw reizen de ko mende vier jaar door Europa, de Verenigde Staten en Japan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19