'We passen gewoon bij elkaar'
KUNST 8f CULTUUR
Goed spelen, maar
niet doorbreken
Manager op komische tour
Komische monnikenmime
J1
- J
ak
l
R7
Leidse Schouwburg viert geboorte prinses met vrijkaarten
I/Frederic Florin
Witte kale en dikke zwarte opnieuw samen op het toneel
Bowie, Yes en Scorpions
naar Arrow Rock Festival
Ex-Idols
maken droom
waar van
gehandicapten
y* r
woensdag lo december 2oo3
leiden - Ter ere van de geboorte
van prinses Catharina-Amalia
geeft de Leidse Schouwburg
vijftig vrijkaarten weg voor de
'koninklijke' voorstelling 'Royal
Court'. Deze muziekvoorstel-
ling beleeft donderdag 11 de
cember haar première in het
theater aan de Oude Vest.
In 'Royal Court' brengen
Broadway-vedetten David Ca
meron ('Bubbling Brown Sugar'
en 'Mahalia') en Adriënne West
('Ain't Misbehavin') een muzi
kale ode aan de Masters of Jazz
Duke Ellington en Nat King Co
le. Vergezeld van acht dansers
en muzikanten nemen zij het
publiek mee op een swingende
reis langs bekende nummers
als 'Nature boy', 'Route 66' en
'Mood indigo'.
De gratis kaarten kunnen mor
gen tussen 12.00 en 17.00 uur
worden afgehaald bij de kassa
van de Leidse Schouwburg. Per
persoon worden maximaal
twee kaarten verstrekt. Als alle
vijftig kaarten vergeven zijn, is
deze 'koninklijke' actie voorbij.
lury als de nieuwe Jim
1 jortedag
I Morrisson
Jim Morrisson zou gis-
istig jaar oud zijn gewor-
legendarische voorman
hoors overleed echter
fe leeftijd en ligt begra-
jle beroemde begraaf-
ère Lachaise in Parijs,
inse hoofdstad werd
lid stilgestaan bij zijn
j. Niet alleen bij zijn
ras ook een concert
boors van de 21ste
inger Ian Astbury,
lig leadzanger van The
ft daarin de plaats van
bn ingenomen.
r voor
henkoor
Het Rijnlands Christe-
inenkoor Vox Humana
vrouw aan het roer.
kerstconcert van volgen-
k woensdag neemt San-
JMarion afscheid van
dat hij sinds jaar en
t. De 28-jarige Suzanna
n uit Amsterdam is aan-
bn als zijn opvolgster,
tin Rusland gestudeerd,
I organist en gaat Vox
a met ingang van 1 ja-
jrigeren.
erkoning in
i museum
- Het leven en de lief-
Duitse vorstenzoon
V van de Palts en zijn
Ie Engelse konings-
{Elizabeth Stuart, staan
in de tentoonstelling
terkoning, balling aan
;se hof die te zien is in
;s Historisch Museum.
V moest in 1620 na een
oningschap van Bohe-
r chten. Dit leverde hem
I am 'winterkoning' op,
ïw werd 'winterkonin-
t echtpaar vond in Den
I iel. De tentoonstelling
en met 14 maart.
door Annemiek Veelenturf
hoofddorp - De taal is snel, ab
surd, vol abrupte overgangen.
Woorden vangen her en der een
lach, soms een beschaamde. En
dan zwijgen de zinnen, om even
later ronduit clownesk uit de
hoek te komen. De taal stuitert
alle kanten op in 'Jaap Shirley',
een stuk van cabaretier, televi
siemaker en schrijver Wilfried de
Jong. Op het podium: het duo
Paul van Soest en Frank Wijden-
bosch. Ofwel die witte kale en
die dikke zwarte.
De witte kale Paul van Soest is
Jaap. „Een grappenmaker die
een hele grote mond heeft,
maar eigenlijk een timide man
netje is", zegt Van Soest over de
man die hij op het toneel neer
zet. „Jaap zit veel alleen thuis.
Heeft geen contact met men
sen, en zéker niet met vrouwen.
Dan besluit hij dat het anders
moet en koopt hij een vrouw.
Da's handig, kopen. Want die
kan je teruggeven of omruilen.
Denfa hij."
De dikke zwarte Frank Wïjden-
bosch zet Shirley neer, de aan
gekochte dame. „Ze past zich
snel aan. Ze is rustig. En zij zit
niet met haar dikte; dat is een
gegeven en dat is dat", typeert
Wijdenbosch haar karakter.
„Shirley is een vrouw met een
doel. Daarvoor is ze naar Jaap
gekomen en als ze haar doel
heeft bereikt, zal ze ook weer
snel van hem weggaan. Dat
weet ze."
In korte, beeldende scènes ont
popt zich de relatie. Jaap is niet
büj met zijn aankoop. Maar uit
beleefdheid zegt hij geen 'nee'
tegen Shirley. Hij probeert iets
op te bouwen met haar zoals hij
denkt dat dat moet. Op het ge
drag van Shirley is volgens
Frank Wijdenbosch een Suri
naams spreekwoord van toe
passing. Dat waarschuwt geen
lief, klein slangetje mee naar
huis te nemen. „Want thuis
groeit hij uit tot een boa con
strictor."
Paul van Soest speelt al jaren de
meest uiteenlopende rollen. Tv-
kijkers kennen hem als Henk
van de Berg in de nostalgische
serie 'Toen was geluk heel ge
woon'. Hij maakte solovoorstel
lingen, speelde in Growing Up
in Public en was te zien in
Sterspotjes. Frank Wijdenbosch
toerde het afgelopen jaar in Ne
derland en Suriname met de
voorstelling 'Blakka Lola'. Hij
werkte voorheen als acteur bij
een operagezelschap in Napels.
Wie een stevige, zwarte acteur
nodig heeft, komt vaak bij hem
uit.
Eerder maakten ze samen twee
voorstellingen bij het Rotter
damse MAP van regisseur Dave
Schwab: 'Hup' en 'Spookverha
len'. Ze voelen zich een duo.
„We vullen elkaar aan. De dikke
zwarte en de witte kale. We pas
sen gewoon bij elkaar", zegt
Paul van Soest. „Dat is iets heel
gevoelsmatigs. Zoals je van een
stelletje zegt dat ze bij elkaar
horen. Waarom dat zo is, is ook
niet goed onder woorden te
brengen. Maar je ziet het wel."
Frank Wijdenbosch: „We kun
nen elkaar in de ogen kijken.
Draaien niet weg." Paul van
Soest: „En we kunnen misver
standen aan. We spelen voor el
kaar, met elkaar en tegen el
kaar. En we genieten van el
kaar."
In 'Jaap Shirley' zijn de din
gen zoals ze zijn. Absurde za
ken, maffe gedachtensprongen,
uitheemse gewoontes. Tekst
schrijver Wilfried de Jong pre
senteert ze zonder introductie,
zonder uitleg, zonder label.
Waardoor het afwijkende heel
makkelijk acceptabel wordt.
Precies dat is wat Paul van
Soest en Frank Wijdenbosch zo
aanspreekt in het stuk.
Ze zijn het erover eens dat 'Jaap
Shirley' hen als acteur verder
brengt. „Ik heb vaker een
vrouw gespeeld, maar nooit
zo'n incomplete vrouw als
Shirley", zegt Frank Wijden
bosch. „Shirley is iets dat op
een vrouw lijkt, maar door de
hele mooie teksten doet dat er
niet zoveel toe. De taal leidt af
van de uiterlijke vormen." Hoe
wel 'Jaap Shirley' beslist geen
diep psychologisch drama is,
benadrukt Paul van Soest, trekt
hem het spanningsveld tussen
muziek recensie
Hans Keijzers
Concert: Albert Lee Hogan's Heroes.
Gezien: 9/12, Q-bus, Leiden.
Een grote, oude, grijze gitaar
held stond gisteren een twee
uur durende set te spelen in Q-
bus in Leiden. De huiskamer
vraag luidt dan ook: wie speel
de ooit bij The Thunderbirds,
de begeleidingsband van Buddy
Holly The Crickets, ging op tour
met Don Everly van The Everly
Brothers en musiceert in zijn
vrije tijd bij The Rhythm Kings
van Bül Wyman? Daar kan in
een popquiz maar één simpel
antwoord op komen: Albert
Lee. Hij is ook een gitarist die
een onnavolgbare Jïngerpicking
stijl heeft die door allerlei pop
grootheden voor een behoorlijk
bedrag ingehuurd wordt als
sessiemuzikant.
Misschien ook een beetje de
tragiek van de man. Zo onge
looflijk goed spelen en toch niet
echt doorbreken naar het grote
publiek. De halve gypsy Albert
Lee die geboren wordt in Enge
land, maar al meer dan dertig
jaar in Los Angeles woont, zingt
in zijn eerste nummer dat hij
'Ready is to rock 'n roll'. Sterke
invloeden van country en rock
abilly brengt Lee vooral bij het
oudje 'Restless' van Carl Perk
ins. Of bij het liefdevol, bijna te
sec, neergezette 'Take your ti
me' van Buddy Holly.
Meer dan flitsend is Lee bij het
heerlijk meeslepende 'Just be
cause'. Solide oude deunen
brengt Albert Lee met een sterk
accent op de country, vertolkt
met een enorm vakmanschap.
Zeker als Pete Wingfield, die in
een ver verleden nog bandlid
van King Crimson was en met
'Eighteen with a bullet' ooit nog
gescoord heeft met een single
luck de piano beroert in een
bijna honky-tonk-achtige stijl.
Sluit je ogen en met de Wing-
fieldklanken zie je Clint East
wood in een onvervalste wes
tern in het wilde westen een
verdwaalde saloon binnen-
strompelen.
De stem van Lee is niet zijn
beste wapen. Vrij vlak klinkt die
stem, maar zeker prettig ver
teerbaar als hij zijn rustige mel
low bluesy songs brengt. Net
als je denkt dat het bij het laat
ste gedeelte wat al te gezapig
wordt, schudt de meester Al-
bert Lee met het venijnige 'Tear
me up' Q-bus nog even wakker.
Paul van Soest (links) en Frank Wijdenbosch voelen zich een duo. „We vullen elkaar aan."
Foto: GPD/Frank Hanswijk
de lach en de taal. „Ik hou er
van als je via humor naar iets
diepers kunt komen," zegt hij.
„In die zin is 'Jaap Shirley'
weloverwogen gewogen."
'Jaap Shirley* van Paul van
Soest en Frank Wijdenbosch.
Vanavond om 20.30 uur te
zien in Het Oude Raadhuis te
Hoofddorp.
Daarna o.a. in: Den Haag
(13/12), Rijswijk (14/1), Gouda
(21/1), Rotterdam (24/2), Am
sterdam (2-6/3) en Leidschen-
dam (26/3).
lichtenvoorde/gpd - De twee
de editie van het Arrow Rock
Festival in Lichtenvoorde krijgt
een zware bezetting. Op het
festival dat van 11 tot en met
13 juni 2004 plaatsheeft, staan
onder meer David Bowie, de
Scorpions en Yes.
Concertorganisator Mojo ver
wacht zo'n 40.000 bezoekers
per dag. De eerste eendaagse
aflevering van het festival, dat
toen nog Arrow Classic Rock
heette, trok 27.000 mensen.
In totaal zullen 26 internatio
nale en nationale bands op de
twee podia op het festivalter
rein staan. Omdat het festival
drie dagen duurt, komt er
naast het festivalterrein dit
keer ook een camping. De drie
dagen zullen alle een ander ka
rakter hebben. Vrijdag 11 juni
staat de poprock centraal.
Hoofdact is David Bowie die
een volwaardig concert zal ge
ven. Dit najaar gaf de Britse
popster nog een uitverkocht
concert in de Rotterdamse
Ahoy'.
Zaterdag 12 juni wordt een
classic-rockdag met onder an
dere de Scorpions, Judas Priest
en UFO. De Duitse Scorpions
zijn een van de meest succes
volle rockbands van de afgelo
pen decennia. Dankzij albums
als 'Rock you like a hurricane'
en 'Wind of change' verkocht
de groep rond gitarist Michael
Schenker 22 miljoen platen.
Judas Priest en UFO, beide
Britse metalbands, behaalden
hun grootste triomfen in de ja
ren zeventig.
Zondag 13 juni komen de lief
hebbers van symfonische rock
aan hun trekken, met onder
meer Yes en Heart. Met de te
rugkeer van Rick Wakeman
achter de toetsen kent Yes
weer de bezetting uit zijn glo
rietijd: Anderson, Squire, Ho
we, White en Wakeman. Heart
is de band rond de zusjes Ann
en Nancy Wilson, die in de ja
ren zeventig groot succes
boekte met singles als 'Crazy
on you' en 'Magic man'.
De komende tijd worden meer
namen bekendgemaakt. Zater
dag om 10.00 uur begint de
voorverkoop bij de bekende
adressen.
den en de regio bestaat grote belangstelling voor pro-
ïele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur
tad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen,
spelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Van
daag: schrijver Bob Kok (57) uit Warmond.
>t op Oeverzicht' heet het
boek dat Bob Kok heeft
even. Zoals de titel al
ïft heeft de Warmonder
'De Humanager' en 'De
mager' op een heel an-
ïre gestort. De voormali-
)ankier begon in zijn
huis in Zuid-Frankrijk
aan een derde manage-
oek, maar liet zich mee-
door de humor. „Het is
ïage geworden aan
odehouse, een schrijver
lezer luchtig meeneemt
iwekkende situaties en
to^ie ik grote bewondering
ïdhuis aan de Vecht, een
lijke eigenaar, een trou-
tler, een louche vriend,
autjccentrieke tante, een bon-
mpjes kwekende oom,
'auty van een buurmeis-
karakters in het boek van
3k leiden niet aan veel
f ng. Ze zijn tamelijk een-
sionaal, karikaturen bij
heb ook geen preten-
et is een lekker ontspan-
5oek om 's avonds in bed
n", aldus Kok.
g jaar lang werkte hij bij
ABN AMRO, waarvan de laatste
tien jaar als concemdirecteur.
Op het gebied van manage
ment kent Bob Kok het klap
pen van de zweep, maar de
schaduwzijde kent hij zeker zo
goed. Een burn-out deed hem
besluiten het roer om te gooi
en. Hij vestigde zich als mana-
gement-adviseur. „Tegenwoor
dig ben ik vooral vertrouwens
man voor managers. Ze kun
nen mij als praatpaal gebrui
ken voor hun twijfels, proble
men en barrières. Ik probeer
managers vooral duidelijk te
maken dat ze zich kwetsbaar
moeten durven opstellen."
Ook zijn twee eerdere boeken
waren bedoeld dat bewustzijn
op gang te brengen.
En nu dein iets heel anders. „Ik
ben een grote fan van Wode-
house. Hij heeft tot halverwege
de vorige eeuw een stuk of ne
gentig boeken geschreven.
Mijn vader las ze al. Tegen
woordig worden ze nauwelijks
meer gelezen. Het toeval wil
echter dat mijn echtgenote en
haar vader ook Wodehouse la
zen. Zijn kracht? Hij weet op
een milde manier menselijke
Bob Kok: „Ik kan toch niet aan tippen aan de meester." Foto: Dick Hogewoning
zwakheden bloot te leggen.
Toeval speelt altijd een belang
rijke rol. Zijn romanfiguren be
leven dezelfde situatie op een
heel verschillende manier. Bo
vendien is hij een meester in
taal en understatement."
„Met mijn vrouw maak ik soms
grappen in die typische Wode-
house-sfeer. Ik zat daar achter
de tekstverwerker om een der
de boek te schrijven. Ik was er
aan toe om mijn huidige stand
van denken op papier te zet
ten. Gaandeweg ontstond het
idee om een heel ander boek te
maken, een humoristisch boek.
Ik heb een situatie bedacht die
aanleiding geeft tot allerlei ko
mische verwikkelingen en mis
verstanden."
Tijdens het gesprek refereert
hij diverse keren aan P.G. Wo
dehouse, zijn grote idool. Is het
niet gevaarlijk om je grote
voorbeeld te willen kopiëren of
zelfs te overtreffen? „Nee,
nee", haast Kok zich te zeggen.
„Dat wil ik helemaal niet. Ik
kan toch niet tippen aan de
meester. Maar Wodehouse is
allang dood. Van hem ver
schijnt geen nieuw boek meer.
En voor mij was het gewoon
een leuke manier om mijn fan
tasie de vrije loop te laten. Het
lijkt me ook enig om sketches
te schrijven voor cabaretiers."
Bij Bzztöh trof Kok een uitge
ver die net als hij een fervent
liefhebber van Wodehouse is.
Het kostte hem dan ook weinig
moeite 'Onrust op OeverZicht'
uitgegeven te krijgen. „Hij ging
meteen overstag. Ik sta nu ech
ter voor een lastige keuze. Ga ik
eindelijk dat derde manage-
mentsboek schrijven of toch
een vervolg op dit boek? Aan
knopingspunten genoeg. Als ik
nuchter ben, zou ik aan dat
managementsboek moeten be
ginnen. Maar ja, ik draag altijd
de boodschap uit dat mana
gers ook maar mensen zijn en
het verstand niet altijd hoeft te
zegevieren."
Bob Kok: 'Onrust op Oever-
Zicht', uitgeverij Bzztöh, 13,50
euro.
Theo de With
theater recensie
Dick van Teylingen
Voorstelling: 'Urbi et Orbi' van Loek
Beumer en René van 't Hof Regie: Pieter
Bouwman. Decor Laura de Josselin de
Jong. Geluidsdecor Mat Wijn. Gezien:
9/12, LAKtheater, Leiden. Vanavond
herhaling.
Theater is een ritueel, vol af
spraken, symbolische handelin
gen en rituele herhalingen,
vooral in beweging. Het is dan
ook geen wonder dat de gods
dienst zich mag verheugen in
de warme belangstelling van de
Nederlandse mimewereld. Su-
ver Nuver koos in haar reli-
drieluik voor een door religie
geobsedeerde hoofdpersoon,
Loek Beumer en René van 't
Hof storten zich op de stereoty
pen van het kloosterleven.
Beumer speelt doorgaans bij
Het Toneelschap Beumer
Drost, Van 't Hof bij mime-
groep Carver. De twee mannen
contrasteren ideaal: Beumer is
groot, bebaard en rond, Van 't
Hof smal, benig en nerveus,
met priemende ogen. Hun mid
deleeuwse koppen vragen al
om de rolverdeling goedmoedig
en ervaren tegenover onzeker
en ondergeschikt. Ze hullen
zich in paardendekens waaron
der blote benen in lakschoenen
steken; de luxe en de nederig
heid van het Roomse leven
mooi gevangen in één beeld.
'Urbi et Orbi' (stad en land, de
traditionele zegen van de paus
voor burgers en buitenlui) is
een komische verzameling van
vaak volkomen zinloos lijkende
rituelen om de rituelen. In een
slim en smaakvol decor van
kloostergangen, krukjes en ta
fels dollen ze prettig met stap
jes, kleding, gordijnen, bellen
en handelingen. Van 't Hof bor
stelt de'pij van Beumer al te
precies af, en de wegen van de
borstel zijn ondoorgrondelijk
De biecht, aan weerszijden van
een gordijn, is een loos ago
gisch gesprek, dat nog een tijdje
doorsuddert als de biechteling
al lang verdwenen is. De ma
nier waarop Van 't Hof weg
dommelt en praat in zijn slaap
tijdens het mediteren zou ik
graag nog een keer zien.
Hoeveel incasseringsvermogen
en gelijkmoedigheid Beumer
ook tentoon spreidt, Van 't Hof
voelt zich zijn voetveegje en
heeft nog niet de staat van ont
hechting bereikt om dat te aan
vaarden. Alle gesublimeerde
driften moeten dus een uitweg
vinden, en uiteraard gebeurt
dat onder het eten. Maar op de
daad van verzet volgt vergeving
en verzoening. Zoals het hoort.
Maar als de innerlijke conflic
ten overwonnen zijn, komt het
gevaar van buiten, van boven
zelfs: met een lekkend dak ein
digt een komisch mime-minia
tuurtje.
utrecht - Dewi zingt met een
verstandelijk gehandicapte fan.
In de Utrechtse Jaarbeurs werd
gisteren voor deze groep men
sen het muziekfestival 'Maak de
droom waar' gehouden. Meer
dan 14.000 verstandelijk gehan
dicapten kwamen af op ex-
Idols Dewi, Hind en Jim en en
kele andere artiesten.
Idols-winnaar Jamai liet verstek
gaan. Hij bereidt zich voor op
het programma 'World Idol' dat
op kerstavond door RTL4 wordt
uitgezonden. Daarin neemt de
Schoonhovenaar het op tegen
winnaars uit andere landen.
Naast Will Young (Engeland) en
- M-
Dewi wordt weggezongen door gehandicapt meisje.
Foto: ANP/Robin Utrecht
Kelly Clarkso (VS) doen ook de
winnaars van België, Zuid-Afri-
ka, Polen, Duitsland. Noorwe
gen, de pan-Arabische landen,
Canade en Australië mee.
Welk nummer Jamai zingt,
wordt nog geheim gehouden.
De jury bestaat uit afgevaardig
den van elk deelnemend land.
Henkjan Smits, de voorzitter
van de Nederlandse jury, neemt
hierin plaats. Uiteindelijk bepa
len de kijkers uit alle deelne
mende landen wie de winnaar
is. In de finale, een aparte show
op nieuwjaarsdag, wordt be
kend wie zich een jaar lang
World Idol mag noemen.