KUNST CULTUUR Live-studio met een gitaar van vijf meter Nederland maakt zich op voor grote Tolkien-finale Avondje 'freewheelen' voor musicalartiesten Benefiet met 'de Mammamietjes' in café De Roze Beurs ke Projectkoor sin vorm met jErnst Krenek Redhouse Musicplaza in Katwijk Desastreus weekend voor Nederlandse bioscoopfilms Volkenkunde krijgt 350.000 euro voor tentoonstelling Javid Byrne. yto: Reuters/Molly Riley tavid Byrne jaar Amsterdam - David Byrne eedt 3 mei op in de Pepsi Sta- in Amsterdam. De voormali- voorman van de Talking neemt zijn begeleidings- Vid en een strijkersensemble De kaartverkoop begint genomineerden Jphense prijs iphen aan den rijn - FotOgra- Iris Wassenburg, het schrij verscollectief Taaismederij en :cordeonensemble Alphen )pus 2 zijn de drie genomi- jerden voor de Alphense Cul- lurprijs. Een jury heeft dit rietal gekozen uit de 22 kandi- iten die door de bevolking ejn aangedragen. De prijs maandag 15 december in het Parktheater. De pjnnaar ontvangt 2500 euro en 3tï J.C. Bloempenning. door Theo de With vervolg van voorpagina leiden - De artiesten zijn niet van het kaliber als bij het aids- benefiet in Zuid-Afrika. Geen Paul McCartney, geen Peter Ga briel en zeker geen Nelson Mandela. Leiden kreeg gister avond Carolina Dijkhuizen, Victoria Koblenko en niet te vergeten Peter van der Vorst. Het is er niet minder gezellig om in de tent die naast gay-café De Roze Beurs is neergezet. Alle zeilen worden bijgezet om op Wereld Aidsdag zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het Aidsfonds. Dankzij bemiddeling van Leide- naar Maxim Bezembinder is een aantal musicalartiesten naar Leiden afgereisd om be langeloos op te treden. Vijf le den uit de cast van de Abba- musical 'Mamma Mia' vormen de hoofdmoot van het pro gramma. Helaas moet Céline Purcell het wegens ziekte laten afweten, maar de pret is er niet minder om. Het plezier spettert er af bij het optreden van deze vijf aanstormende talenten. Ze offeren voor het goede doel hun vrije avond op, maar krij gen hier wel de kans om een avondje te 'freewheelen' met een kleine band. Niks geen strak keurslijf, zoals ze gewend zijn in de musicals van Joop van den Ende. Het vijftal brengt nummers uit musicals als 'Rent', 'The Sound of Music' en 'Whistle down the Wind', maar het publiek komt natuurlijk vooral voor de Abba- nummers. De Nederlandse ver talingen van 'I have a dream' en 'Lay all your love on me' wor den nog moeizaam ontvangen, maar 'Waterloo' in de Engelse uitvoering wordt uitbundig meegeblèrd. Het duet 'Zestien, zeventien' uit 'The Sound of Music' krijgt een ondeugende uitvoering van Paul Boereboom en Hein Gerrits. In plaats van de brave Liesl en de postbode die ze aanbidt, zijn het nu twee heren die elkaar liefdevol toe zingen. Niet voor niets kondig de presentator Peter van der Vorst deze gelegenheidformatie aan als 'de Mammagrietjes' en 'de Mammamietjes'. Minstens zo verrassend is het korte optreden van Carolina Dijkhuizen en Ivo Chundro. Zij was een van de understudy's van Aida in de gelijknamige musical en is volgend jaar een van de hoofdrolspelers in 'The Lion King'. Hij was onder meer te zien in de musicals 'Boy band' en 'Aladin'. Samen blij ken ze in staat een heerlijke portie soul uit hun strotten te voorschijn te toveren. Het wachten is op een goede soul- musical waarin ze ook eens de ze talenten kunnen uitdragen. Soapster Victoria Koblenko draaide ondertussen een bar dienst. Zij was een van de pro minente Leidenaars die op deze 'Mamma Mia Monday" belan geloos bier ontkurkte en con sumptiebonnen inde. Verder waren er een veiling en een ver loting van musicalmemorabilia. Die brachten circa 1600 euro op voor het Aidsfonds. Het plezier spettert er af bij het optreden van vijf leden uit de cast van de Abba-musical 'Mamma Mia'. Foto: Henk Bouwman O' muziek recensie m Lidy van der Spek t: Leids Projectkoor o.l.v. Hans ;ns, m.m.v. Emily Robinson, cello, ord: 30/11, Lutherse Kerk, Leiden. •t allermooist wordt gezon- !n in Die Jahreszeiten van de Iste-eeuwer Ernst Krenek. de allermooiste muziek is ch weer van Johann Sebasti- 1 Bach, het vijfstemmige Mo- t 'Jesu, meine Freude' dat hij 1723 schreef ter nagedachte- ■s aan de echtgenote van de sstdirecteur, Frau Kees. Bo ndien gebruikte Bach zijn itetten voor een pedagogisch el, om zijn leerlingen voor te reiden op de veeleisende itates. De plastische muzika- tekstuitbeelding én de afwis ing van drie-, vier- en vijf- mmigheid was bevorderlijk zowel koorvorming als eologisch inzicht, er dat theologisch onderricht t heden ten dage te twisten, lar wat Bach met deze religi- ze, niet liturgische tekst doet ontegenzeggelijk tijdloos fe- menaal. Hij speelt met de in al bekende koraalmelodie, it meerstemmigheid, met het icht van de inhoud van de it, van zinnen en woorden, li speelt met canon en fuga. |t en met het zevende deel het koor voortreffelijk. Le- ige woordschildering en Sculatie in 'Es is nun nichts, its, nichts Verdammliches denen', heftige expressie in woord Trotz (ondanks) iend en eensgezind her een woord dat uitpiekt angst, woede en dood. Ionisch, ritmisch, licht stac- to dansen de vier stemmen iter elkaar aan in het zesde iel (maar uw bestaan wordt Iheerst door de Geest). Helder Inkt de krachtige cantus fir- us in 'Weg mit allen Schat- n' van de sopranen, ingebed de bewegelijke tegenmelo- eën van de anderen; monu- e rentaal barok. deog meer in vorm is het koor in Jaargetijden van Ernst die hij op latere leeftijd hreef in zijn 'modern'-ro- periode, waarin snij- schurende, bedwelmen- eit dissonanten toch altijd op- oopsen in een sterke kwetsbare in Irmonie. Meteen in 'Der ig' is de koorklank teder, irschijnend, homogeen, grüne Feld' ligt fris en ver- igd in de integere mannen- immen uitgestrekt. De alten «gen opvallend gloedvol en dringend, komen meer tot in recht dan de wat voorzich- ;e mezzo's in het middenveld. 2 volmaaktheid van de gou- rust in de herfst wordt evo- ief en voluit weergegeven in woord 'Vollkommenheit', 'olgens weemoedig gelaten de laatste woorden 'ohne Na een bijna bedenkelij- ruwe samenklank in het één laatste woord, vallen alle ten biologisch dynamisch jGaya, moeder 'aarde', intermezzo speelt de jonge liste Emily Robinson vier de- r uit Bachs eerste Suite in G. j hoort nu al in haar interpre- ie de mengeling van rust en ing, de verstilde muzika- de uitstekende techniek, speeltrant van haar leer ster Jaap ter Linden, die et deze Suite al vele malen op j voorgrond trad. door Herman Joustra katwijk - Van buiten is het pand niet al te opvallend. Een gewone loods op het Katwijks industrie terrein 't Heen. Naast de deur een bescheiden bordje met daar op 'Redhouse Musicplaza'. Dat is het dan. Maar binnen, binnen is alles anders. Daar ademt de hele ruimte gitaar. De bar heeft de vorm van een gitaarkop, de ta feltjes de vorm van een klank kast. Meest opvallend: een joekel van een gitaar aan het plafond. „Vijf meter tien", zegt de maker trots, Jan Vinkestijn. Met Ness Boerenveen heeft hij Redhouse Musicplaza stukje bij beetje in elkaar gezet. Dat de gi taar een belangrijke rol speelt is duidelijk, maar wat houdt Red house nou precies in? „Het is een live-studio", zegt Vinkes tijn. „Hier kunnen bands opne men in een live-situatie. Dus op een podium, met z'n allen tege lijk. En als ze willen met publiek erbij. Hun eigen fans. Inclusief verlichting." Dat werkt soms veel beter dan in een doorsnee studio, denkt hij. „Voor veel bandjes werkt dat gewoon niet, allemaal af zonderlijk een track opnemen. En daarna alles weer mixen. De meeste muzikanten willen ge woon samen spelen. Voor het gevoel. Dat werkt hier. Zeker als ze met een bak licht op hun ge zicht spelen en met publiek er bij. Dan wordt zo'n demo gega randeerd honderd keer beter." Aanvankelijk was het helemaal niet de bedoeling een live-stu dio te maken, zegt kompaan Ness Boerenveen. „Het is min of meer toevallig ontstaan. Ik heb jarenlang in de horeca ge zeten, café De Punt in Katwijk, twee café's in Gouda en nog eentje in Wassenaar. Maar op een gegeven moment ben ik er mee gestopt. Jan ken ik al heel lang, uit het Stenen Tijdperk zeg maar. Hij had jarenlang ge werkt in allerlei muziekzaken. Van Heeringen, Just Music en Music All Inn. En hij was daar ook gestopt.". „Deze ruimte had ik al, die ge bruikte ik een tijd als opslag plaats voor mijn horecazaken. Zelf heb ik ook jarenlang gitaar gespeeld in bands. De Ness Jan Vinkestijn (links) en Ness Boerenveen: „De meeste muzikanten willen gewoon samen spelen. Voor het gevoel." Foto: Dick Hogewoning Band en de Pasadena Dream band, onder andere. En Jan in de Pub Band. Een klein stukje van de ruimte gebruikten we al om op te nemen, in een be scheiden studiootje. We wilden de ruimte wat gezelliger maken. Zo is het begonnen." Acht maanden lang waren de twee aan het klussen, af en toe met hulp van vrienden. Boeren veen: .Alleen maar om ons hier wat meer thuis te voelen. Elke dag wisten we niet wat we nu weer aan zouden pakken." Om dat Vinkestijn behalve repara teur van gitaren ook gitaarbou wer is, had dat zo z'n invloed op het interieur. „En steeds meer mensen zeiden tegen ons. Doe hier wat mee. Dit ziet er schitterend uit. Uiteindelijk be dachten we dat een live-studio wel zo aardig zou zijn." De entourage klopt in elk geval als een bus. Tot in de kleinste details. Zo zitten zelfs aan de spijlen van de balustrade boven grote stemmechaniekjes. „Mooi hè", lacht Vinkesteijn. „Ik hou er van dat soort dingen te ma ken. Eenmalig hoor, dat is voor mij de kick. Laatst was hier een zakenman die de gitaar hier aan het plafond zag hangen. Een kopie op schaal van een Ric- kenbacker John Lennon Limi ted Edition. Hij wilde er wel tien van hebben. Nou, daar be gin ik dus niet aan. Al snap ik het wel. Volgens mij is dit het grootste model ter wereld. Gro ter nog dan die ene waar ik een keer mee op televisie was, in 'De eerste de beste'. Toen had ik een gitaar van drie meter 95." Maar al die gitaren aan de muur en achter glas hangen en staan daar slechts voor de sier. Redhouse Musicplaza is voor alles een studio. Ze lopen naar de opnamezaal en wijzen op het grote podium, waar de meest fraaie spullen staan op gesteld. Van gitaarversterkers tot drumstel „Hoor maar eens hoe het klinkt", zegt het duo en laat recente opnamen horen. Van de Bowie-coverband Chan ges. Strak, zuiver, helder en hard. Inclusief klappend en jui chend publiek. Vinkestijn en Boerenveen genieten met volle teugen. „Net een echt live-op- treden hè." 'Redhouse Musicplaza': de bar heeft de vorm van een gitaarkop, de tafeltjes de vorm van een klankkast en aan het plafond hangt een joekel van een gitaar. Foto: Dick Hogewoning amsterdam/anp - De eerste ronde in de grote strijd tussen de kerstfilms is slecht uitgeval len voor de Nederlandse pro ducties. Dat blijkt uit de bezoe- kerscijfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinemato grafie (NFC). 'Pipo en de Parelridder', 'Kees de Jongen' en "Verder dan de maan', de drie grote Neder landse films die op dit moment te zien zijn, trokken alle drie veel minder bezoekers dan de distributeurs hadden ver wacht. Alle drie spreken ze van een „flinke teleurstelling". 'Pipo en de Parelridders' (116 kopieën) werd dit weekend be zocht door 14.000 bezoekers. 'Kees de Jongen' (zestig Kdpie- en) trok 10.000 geïnteresseer den. De Belgische Oscaripaen- ding Verder dan de maap' (dertien kopieën) vormde het dieptepunt met 467 bezoekers.. Alleen van de laatste film wordt het aantal prints terug gebracht: Verder dan de maan' is volgende week nog slechts in vier bioscopen te zien. 'Pipo' en 'Kees de Jongen' blijven ondanks de tegenval lende bezoekersaantallen draaien in hetzelfde aantal za len. Distributeurs Independent (Pipo) en UIP (Kees de Jongen) rekenen er op dat de films een langere adem hebben en rond de kerstdagen alsnog grote be zoekersstromen zullen opleve ren. De grote bioscoopfavoriet was dit weekend de nieuwe Disneyfilm 'Finding Nemo'. De vertelling over een clownvisje dat wordt ontvoerd door een tandarts uit Sydney trok zowel in de middag- als in de avond voorstellingen volle zalen. An dere grote bioscoophits op dit moment zijn de romantische komedie 'Love Actually" en 'Kill Bill Volume I', de vierde film van Quentin Tarantino. In de filmhuizen is het grootste succes op dit moment de Duit se Oscarinzending 'Goodbye Lenin!'. Het verhaal over een jongen die voor zijn terminale moeder achterhoudt dat het IJzeren Gordijn is gevallen, trekt al twee weken lang avond aan avond uitverkochte zalen. amsterdam/anp - Het laatste deel van de 'Lord of the Rings'- trilogie draait vanaf 17 decem ber in een recordaantal van 185 Nederlandse bioscoopzalen. „De film draait tijdens de kerst dagen doorlopend in alle grote bioscoopzalen", aldus een woordvoerster van distributeur A-Film. „Exploitanten weten wat ze aan de titel hebben: de vorige twee films trokken beide bijna twee miljoen bezoekers." Het is de eerste keer dat een film die in alleen de originele versie draait, in zoveel zalen tè- gelijkertijd in première gaat. Films als 'Finding Nemo' en 'Harry Potter' draaien wel in meer dan tweehonderd kopie- en, maar worden zowel in de Engelse als in de Nederlandse nagesynchroniseerde versie uit gebracht. „We zouden best een Nederlandse versie uit willen brengen", aldus de woordvoer ster. „Sommige scènes zijn ech ter vrij gewelddadig. Daarom heeft de film een keuring van 12 jaar en ouder gekregen. We gaan er toch van uit dat ieder een van die leeftijd de onderti teling kan lezen." 'The Return of the King', zoals de subtitel van de film luidt, is het sluitstuk van de grootse ver- Hoofdrolspeler Elijah Wood 'The Return of the King' die vanaf 17 december in recordaantal Nederlandse bioscoopzalen draait. Foto: ANP filming van de boekentrilogie van schrijver J.R.R. Tolkien die regisseur Peter Jackson heeft gemaakt. De wereldberoemde boeken verhalen over een ring die kwade machten herbergt en door een reisgenootschap van hobbits, elfen en dwergen ver nietigd moet worden. Elijah Wood, Ian McKellen, Vïggo Mortensen, Sean Bean en Cate Blanchett spelen de hoofdrol len. De drie films (totale kosten: 280 miljoen dollar) werden in acht tien maanden tijd achter elkaar opgenomen in Nieuw-Zeeland, het vaderland van regisseur Jackson. De vorige twee delen werden door zowel critici als publiek enthousiast ontvangen: de films braken wereldwijd be zoekersrecords (opbrengst: 1,8 miljard dollar) en wonnen tien tallen prijzen, waaronder een groot aantal Oscars. 'The Return of the King' gaat in de nacht van dinsdag op woensdag 17 december om 00.01 uur in Nederland in pre mière. In 130 zalen vormt de middernachtelijke vertoning de climax van een marathonsessie waarin alle drie de films wor den vertoond. Alle marathons zijn uitverkocht. De voorver koop voor de reguliere voorstel lingen begint volgende week. Veel bioscopen plannen 's och tends en zelfs 's nachts zoveel mogelijk extra voorstellingen om aan alle vraag te kunnen voldoen. De bioscoopversie van 'The Re turn of the King' duurt overi gens 210 minuten, terwijl de vorige twee delen elk bijna 3 uur duurden. Betrouwbare bronnen melden dat de dvd- versie, die najaar 2004 uitkomt, meer dan zes uur gaat duren. Op deze 'directors cut' zal on der meer het roemruchte ge vecht tussen de tovenaars Saru- man en Gandalf te zien zijn. De beslissing van regisseur Jackson om deze scène uit de bioscoop versie te verwijderen leidde vo rige maand tot veel boze reac ties onder de trouwe fans van het boek. den haag/anp - Het Rijksmuse- um voor Volkenkunde krijgt 350.000 euro. Met dit geld gaat de instelling samen met het Na tionaal Museum van Indonesië in 2005 een grote tentoonstel ling organiseren. Het is op 17 augustus van dat jaar zestig jaar geleden dat de latere president Sukarno de onafhankelijkheid van Indonesië uitriep. De staatssecretarissen Van der Laan (Cultuur) en Nicolaï (Bui tenlandse Zaken) hebben 2,6 miljoen euro verdeeld onder zeven internationale culturele projecten. Het gaat om projec ten die „iets nieuws toevoegen aan de internationale profile ring van de Nederlandse cul tuur", aldus een woordvoerster gisteren. Willem Fermont van Volken kunde is blij met de toekenning van de subsidie. „We kunnen nu de oude collecties die ooit gescheiden zijn voor het eerst samenbrengen in deze exposi tie. De tentoonstelling zal in au gustus 2005 eerst worden ge houden in Djakarta. In decem ber komt die dan naar Neder land. Vermoedelijk in de Nieu we Kerk in Amsterdam. We pra ten over een heel groot project. Volkenkunde zelf heeft daar geen ruimte voor. De staatssecretarissen Van der Laan (Cultuur) en Nicolaï (Bui tenlandse Zaken) hebben 2,6 miljoen euro verdeeld onder zeven internationale culturele projecten. Het gaat om projec ten die „iets nieuws toevoegen aan de internationale profile ring van de Nederlandse cul tuur", aldus een woordvoerster. Het filmfestival Rotterdam krijgt geld (115.000 euro) voor een onderdeel off de 33ste edi tie van het festijn. Dpt onder deel gaat over de geyolgep dje de aanslagen van 11 september en de oorlog in Irak voor het cultuurpolitieke klimaat in de VS hebben. Het Nederlands Architectuurin stituut krijgt 400.000 euro, waarmee onder meer het Ne derlandse paviljoen op de Ar chitectuurbiënnale van Venetië in 2004 kan worden ingericht. Het Theater Instituut Neder land ontvangt ruim een miljoen euro voor een serie Nederland se dans-, theater- en jeugdvoor stellingen in de VS en Canada. Voor een internationaal bezoe kersprogramma voor buiten landse bezoekers uit diverse culturele disciplines is 490.000 euro beschikbaar gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17