KUNST CULTUUR eiden wil financiële duidelijkheid van Muziekhuis Hunkeren naar Arabische nacht Scheve stoelen op een golvende vloer R6 Let op Triade, Aan den Ende! Flamenco vervlakt tot glad spektakel Beets Brothers Orchestra overtuigt Taboo vrijdag 21 november 2003 G •g lerman Joustra Zo i - Het Muziekhuis krijgt tot i april de tijd een oplossing te vinden voor Za nanciële problemen. Mocht dat niet szar i, dan zoekt de gemeente een nieu- Pai ;ploitant voor het onderkomen aan ddelstegracht. Ang t Muziekhuis huren de Leidse Ver loof ig van Popmuzikanten (LVP) en de h ikschool Leiden e.o. ruimtes voor mn ctiviteiten. Eind vorig jaar bedroeg ray< ïuld van Het Muziekhuis aan de ente iets meer dan 46.000 euro. mte heeft haar voornemen uit eken gedaan in een gesprek met )rdl enwoordigers van de betrokken n. Een gezonde financiële huis- ng is het belangrijkste punt van een reeks eisen, die de gemeente stelt aan de toekomstige exploitatie van het pand. Ook het opstellen van 'leefregels' voor de gebruikers van het pand is een belangrijk punt. Een complete lijst is aan alle aanwezigen uitgereikt tijdens het ge sprek. Welke criteria Leiden hanteert om de situatie op 1 april te beoordelen, is niet duidelijk. Bij de gemeente is nie mand bereikbaar voor commentaar. Volgens Johan Andree, voorzitter van Het Muziekhuis, wordt de soep echter niet zo heet gegeten als hij wordt opge diend. „Je kunt die lijst interpreteren zo als je wilt. Ik begrijp er uit dat het de ge meente ernst is met het vinden van een oplossing. In een poging flink en con creet te zijn is een datum genoemd. Daarmee willen ze druk uitoefenen, maar ik denk dat over de datum nog wel onderhandeld kan worden. Het gaat denk ik niet om die datum, zij willen dat de partijen in gezamenlijkheid tot over eenstemming komen." Dat moet zijn beslag krijgen in een zoge noemd businessplan, waarin zowel de financiële huishouding als de onderlin ge afspraken met de verschillende partij en op schrift staan. „We kunnen alle maal goed met elkaar opschieten", zegt Andree. „Maar elke partij knokt natuur lijk voor zijn eigen toko. Een van de pro blemen is het cultuurverschil tussen popmuzikanten en leerlingen van de muziekschool. Die zullen altijd blijven botsen. Wat nu nodig is, is een soort sa menlevingscontract waaraan ze zich moeten houden." Volgens Andree draait het Muziekhuis dit jaar financieel gezien naar behoren. „We laten zien dat het kan, we draaien budgettair neutraal. Misschien dat we zelfs iets overhouden. Maar dat is bij lange na niet genoeg om de schuld af te lossen. Ik verwacht dat de gemeente ook in de toekomst structureel iets zal moe ten bijleggen, wil het Muziekhuis kun nen draaien." Om de grootste financiële nood te leni gen schold Leiden het Muziekhuis eer der dit jaar een bedrag kwijt van ruim 20.000 euro. Dat bedrag, de zogenoem de investeringsbijdrage, moet de organi satie jaarlijks afdragen naast de reguliere huur. Het Muziekhuis heeft in het verle den aangeven dat juist het betalen van die investeringsbijdrage als een molen steen om de nek hangt. De exploitant haalt zijn inkomsten behalve uit concer ten ook uit de verhuur van ruimten aan oefenende bands en de muziekschool. Andree: „Maar dat is niet genoeg om de totale lasten te kunnen betalen." 'Een onhoudbare afhankelijkheidssituatie' leiden - De Leidse Vereniging van Popmuzikanten (LVP) kan zich niet vinden in de eisen die de gemeente stelt aan de toe komstige exploitatie van het Muziekhuis. „We zijn daarin volkomen afhankelijk van het financiële reilen en zeilen van het Muziekhuis, terwijl wij als enige winst maken", stelt LVP- voorzitter Theun Kohlbeck. De LVP wil de ruimte in het pand aan de Middelstegracht liefst direct huren van de gemeente en niet van het Muziekhuis. „We willen de zekerheid dat we kunnen blijven zitten en die hebben we op dit moment niet met de plannen van de ge meente. Wat gebeurt er met ons als er een nieuwe exploi tant komt? Dit is een onhoud bare afhankelijkheidssituatie." De LVP draait een bar in de ruimte die zij van het Muziek huis huurt. Mocht de vereni ging de zeggenschap daarover verliezen, dan is zij gedoemd zichzelf op te heffen, stelt Kohlbeck. De LVP verliest dan namelijk haar belangrijkste in komstenbron. „Er vinden jaar lijks meer dan honderd, altijd gratis toegankelijke concerten, jamsessies en evenementen plaats. De bar vormt dus de spil van onze vereniging." Volgens Kohlbeck heeft de ge meente toegezegd op korte termijn nog een keer met de LVP rond de tafel te gaan zit ten. 16 ds hal 1 V< theater recensie Dick van Teylingen fl-ng n Hood' door Triade. Ajolt Elsakkers, Jeroen Smits en ja van den Toorn Muziek: Ajolt kers. Regie: Jowin Heemskerk. Ba geografie: Daphne Schaffers. Es. ims: Nienke Doeve, Hilde Vonk. Mos 20/11, LAKtheater, Leiden. Nog aldaar: t/m 22/11 (zaterdag ook P matinee). t Za" Wc ngensachtige charmante met natuurlijke leiders- v J° neemt het op tegen i Ierif i machthebbers. Hij van rijke uitzuigers en ^Ul lt de buit onder de ar- ierir lij riskeert alles om zijn e uit de groezelige klau- an de vijand te redden, en leeuwenmoed. Dat naar een musical. Triade lat ook gedacht hebben, ontstond 'Robin Hood'. Dnderd procent zelfge- theaterevenement be- bij de poort naar het bs parelwitte feeën heten oeschouwer persoonlijk De pauze luisteren zij dans en lieflijk snaren- Is F en ds Ka LA. 3.3( j Zo Bejubeld stuk in Leidse Schouwburg %1 is een marionet met d touwtjes. Aan 'Robin doen ruim veertig ac- n musicUmee, en onder de ijsberg zoals u weet el groter. Er kan dus heel 9 Gpisgaan, en het is een prestatie dat er zoveel gaat bij een amateur- :tie van deze omvang. 9-3|fvoor het creatieve team de organisatie. Robin Hood' volgt het 31 van de vogelvrijen in ko° lod Forest tegen de valse )hn, maar voegt een da- on toe die valt voor Will beleidsadviseur van ïrry Men (hij verwijt Ro- voldoende lange termijn lo verdwijnt Maid Mari- naar het prinselijk slot, met Brother Tuck, als voor Robin. Alles komt oning Richard duikt op in en Marian trouwen, tra stukje verhaal daama el van het goede, maar ft ons de sterfscène van en de universele les: oor zijn ideaal te sterven wij onsterfelijkheid. Wat :on verwerven, staat bo ats en tijd.' het Leidse musicalge- waarvan de wortels th bij studentenvereniging v0 emt de musical bloedse- enbi andaar ook deze uitzon- 1-40 prestatie, maar had het oms met een beetje iro- >gen beschouwen. Een Kwi leukste Robin Hoods al- 10' n is die van The Muppe- 3ree in Fozzie Bear te pas en ïden is al gavottend door de i voo op de tekst gavotte ga iner avotte enzovoort. Van loef je zoiets niet te ver- j Dui Wel een verzameling tel. tod goede stemmen, en en 1 ep acteurs waarvan ie- unh weet wat hij doet, met g( Iplezier dat je elke musi- vr toewensen. Tot en met van het ensemble zijn hen telijk betrokken bij de jk) ng, ze luisteren en rea- nelijl ïfonr dan ^g? ja na_ 33 vvel. Een paar extra cur- szor' linnen geen kwaad, zo- rs nplete zinnen zingen die te versnipperen, e we 'en vermijden, inge- en vi iel voor slechterikken, 071 ivecht en ontknoping Leidn. Het grootste pro- etig? /as gisteren de techniek. ee' na maar luide ensemble |ar v0 rde de arme zangers al Teie tot cursusmateriaal voor ïer ik liplezen'. Dat >urea1 vee waarneembare rd rselen. En verder: let rij vi den Ende. 896 door Mark van de Voort leiden - De zwoelste nacht van het jaar. Vijf mensen hunkeren onafhankelijk van elkaar naar absolute vervulling. Vijf monolo gen over eenzaamheid en lots bestemming. Het is allemaal ver pakt in Roland Schimmelpfen- nigs bejubelde toneelstuk 'Arabi sche Nacht' dat zaterdag 29 no vember in de Leidse Schouwburg te zien is. Een sprookjesachtige 'Arabi sche' nacht uit 1001 dromen. In een doorsnee flatgebouw, er gens in een saaie West-Europe- se buitenwijk, is de tempera tuur plots naar tropische waar den gestegen. De gemoederen raken verhit, lichamen bezweet en transpiratie, aspiratie en in spiratie raken met elkaar in de knoop. Het leven van vijf men sen krijgt in die ene mystieke nacht een totaal andere wen ding. Wat is de werkelijkheid en wat is de droom, en kunnen we nog ontsnappen aan ons mid delmatige leventje? Vragen die door de hoofden van vijf flatbe woners blijven spoken. „Een stuk uit één adem, met een groot kloppend hart." The aterregisseur Matthijs Rümke is vol lof over het toneelstuk 'Ara bische nacht' van Roland Schimmelpfennig, een 36-jari- ge, veelbelovende toneelschrij ver die vast is verbonden aan het Deutsche Schauspielhaus in Hamburg. Schimmelpfennig verhaalt in veel van zijn toneel stukken over een mensheid die volledig langs elkaar heen leeft en droomt. Ook in 'Arabische Nacht' raken de vijf flatbewo ners verstrikt in een eenzaam universum. In dit toneelstuk weeft Schimmelpfennig de vijf monologen op ingenieuze wijze door elkaar heen. Monologen over angst, liefdesdromen en een allesoverheersend smach ten naar levensvervulling. Productiehuis Brabant en 't Bos Theaterprodukties vroegen Matthijs Rümke (onder meer van jeugdtheater Artemis in Den Bosch) om 'Arabische Nacht' te regisseren. Carel Al- phenaar verzorgde de vertaling. Het is de eerste keer dat een Nederlands toneelgezelschap deze productie op de planken brengt. Rümke zelf is nog hele maal ondersteboven van het to neelstuk. „Alles is zo meerdui dig aan Arabische Nacht'. Het hele stuk zit als een puzzel in elkaar, alles betekent ook iets, elke seconde, elke beweging. Vijf mensen beginnen hun avond doodnormaal, maar gaandeweg het stuk raken ze bevangen door de mystiek van deze midzomemacht, en zijn ze eigenlijk al op hun weg naar hun lotsbestemming. De door snee jij- en ikjes vervallen ech ter al snel in clichés. Het is een hunkering naar een groots le ven en tegelijkertijd voel je de onmacht van deze poging. Noem het huilen tegen de maan. 'Arabische Nacht' is een zeer eenzaam stuk, eenzamer dan één monoloog." Totaal in zich gesloten vertellen de flatbewoners over hun ver langens, contact met de mede bewoners is er amper terwijl het leven in de flat toch flink overhoop ligt. Waarom loopt er bijvoorbeeld water langs de muren, is de lift defect en waar droomt dat buurmeisje Franzis- ka toch over? De flatbewoners geven zich over aan allerlei sur realistische waanvoorstellingen. Rümke heeft het stuk zo vorm gegeven dat er alle ruimte is voor de bezwerende monolo gen. De acteurs en actrices be schrijven koortsachtig wat er continu gebeurt, het flatge bouw komt in hun gedachten en die van de kijkers tot leven. Arabische Nacht: monologen over angst, liefdesdromen en een allesoverheersend smachten naar levens vervulling. Foto: Joep Lennarts Het publiek wordt letterlijk in hun betoog meegezogen. „Dit stuk vergt erg veel van de spelers. Ze moeten niet alleen hun rol, maar ook de ruimte om hen heen verbeelden en voelbaar maken. Het speelt ze ker niet lekker weg, je moet je als speler helemaal inleven. De monologen moeten perfect op elkaar aansluiten, en als de spe ler even stil moet zijn streef ik wel naar een zo natuurlijk mo gelijke pauze zonder dat het te statisch wordt. Iedereen moet er dus voortdurend zijn hersens bijhouden." Is 'Arabische Nacht' dan erg zwaar op de hand? Rümke schudt driftig nee. „Gelukkig niet. Alles wordt juist heel licht voetig gebracht. Ik heb zelf ook niets met 'zwaar-op-de-hand' theater, zo zit ik gewoonweg niet in elkaar." 'Arabische Nacht', 29 novem ber in de Leidse Schouwburg. Voor meer informatie: www- .productiehuis.nl theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Oom Vanja naar Tsjechov door Het Toneelhuis Tekstbewerking: Jan van Dyck en Luk Perceval. Regie: Luk Perceval. Gezien: 19/11, Den Haag. Nog te zien: 22/11Leidse Schouwburg (19.30 uur). De acht personen op de acht stoelen voor op het toneel lij ken de dwarsdoorsnede van een uitgeblust Vlaams platte landsdorpje. Een afgeleefde sloof, een blozend baardman netje, een grijze bon vivant met embonpoint, een mooie jonge vrouw, een muurbloempje met dikke bril, een Bomansachtige jonge man, een opgepoetste oude vrouw met sieraden. Zere hobbelige benen, benen in pantykousjes, mooie benen, benen met overbloezend enkel vlees. Een pak, een vest, een hoed, een open boord, een wit overhemd met strikje. Jonge mensen zijn hier in de minder heid en komen net zo traag over als de anderen. Ze zitten en wachten tot er wat gebeurt, op niets, op de dood, zo lang dat sommige kijkers er onrustig van worden. Af en toe klinkt er opera uit de oude doos, en wa gen paren een moeizaam dans je. Zelfs een zware regenbui is geen reden voor actie. Ongeluk overkomt je. Wachten kan ook in een nat pak. Iedereen kijkt wat om zich heen en mummelt wat voor zich uit. De eerste werkelijke gebeurte nis (de voorstelling is dan al een flinke tijd bezig) is de manische dronkenmansmonoloog van dokter Astrov, vol prachtige zweefmomenten. Het gezel schap reageert er nauwelijks op. Regisseur Luk Perceval brengt in zijn bewerking Tsjechovs 'Oom Vanja' terug tot twee es sentiële aspecten: relaties en af scheid. Voor de pauze maakt hij een prachtige choreografie van onbeholpenheid en hunkering, na de pauze het afscheid van de bezoekers. Slotsom: iedereen is ongelukkig en er is geen zicht op verbetering. Als er dan ie mand iets onderneemt (de pro fessor stelt voor het landgoed te verkopen en de opbrengst te beleggen, zodat iedereen het wat ruimer krijgt), maar Vanja valt woedend tegen hem uit: heeft hij daarvoor zijn eigen verlangens en talenten opzij ge zet om het landgoed te behe ren? Er is maar één ding erger dan niet veranderen: verande ren. Dit blok gestolde onmacht is een waagstuk: alleen een waag hals van een regisseur durft zijn acteurs zo traag te laten spelen. Perceval is een waaghals. Soms gaan zijn voorstellingen de mist in, maar hier bereikt hij met zijn acteurs grote hoogten. Hij lijkt trouwens te blijven timme ren aan de voorstelling: die zou volgens de berichten vier uur duren (vandaar de vervroegde aanvangstijd), maar is ruim een uur korter. Je gaat je afvragen wat je gemist hebt en of het tweede deel niet helemaal klopt (waar komt ineens dat pistool vandaan?) of dat dat komt doordat je je hebt ingesteld op een veel langere zit. Dat neemt niet weg dat deze Vanja een feest is van acteren en bewe ging, en dat de spelers mededo gen oproepen, ondanks hun le lijkheid en impotentie. Ariane van Vliet (Sonja) is een vroegoud overblijvertje, een Wiske die nooit een Suske zal vinden. Vic de Wachter schreeuwt als Wanja zijn onge luk uit in woedend gekanker. Dokter Astrov (Tom de Wispe- laere) wil de wereld helpen door bomen te planten, maar kan die wereld alleen aan met voldoende wodka in zijn bloed. Alleen Jelena (Ruth Bequart) probeert wat aan de mensen te sleuren, maar komt intussen zelf niet van haar plaats. Smeu lende vulkanen zijn het, vastge nageld aan hun scheve stoelen op de golvende vloer. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Flames of Passion' door Compania de Danza de Carmen Mota. Gezien: 20/11 Leidse Schouwburg. Sommige dansvormen danken hun karakter aan een lange tra ditie. Flamenco is daar een mooi voorbeeld van. Vele gene raties hebben deze dans met zijn flamboyante stampritmes en verfijnde armgebaren een ei gen ziel gegeven. Met tradities kun je verschil lend omgaan. Je kunt ze in ere houden door ze zo authentiek mogelijk uit te voeren. Je kunt er ook een moderne draai aan geven. Dat dit laatste riskant is bewijst Compania de Danza de Carmen Mota. 'Flames of Pas sion' baadt in zoet getinte be lichting, overvloedig het toneel opgespoten rookwolken en har de muziekcollages met stukjes De Falla en flarden uit de pom peuze 'Carmina Burana'. Machtige batterijen dansers ko men op het publiek af met per fect gelijk uitgevoerde gebaren en voetgestamp. Ze staan op stellages, imponeren met wap perende en rondcirkelende lap pen en roepen met weidse ge baren een grootse allure op. De dans gehoorzaamt geheel aan de eisen van een flitsende, vlot te show met geëxalteerde effec ten. Is dit nog flamenco? Vakmanschap en discipline hebben de dansers wel. Maar wat ontbreekt is de ziel, de ech te passie. Wat je ziet is alleen de buitenkant van flamenco: ge stamp, krullende arm- en handgebaren. Niets is er te zien van wat in de echte flamenco zo fascineert: het opkomen van ritmes en bewegingsimpulsen uit het diepste innerlijk van de danser of danseres, de wissel werking met de muziekgroep, de uitbarstingen van dansener- gie. waarin die fraaie mengeling van smart en totale overgave aan het leven tot uiting komt. In 'Flames of Passion' is fla menco vervlakt tot een glad spektakel, gereduceerd tot een reeks knappe kunstjes. De dan sers zijn poppetjes zonder per soonlijke passie. new york - De Britse acteur Euan Morton speelt op Broadway de rol van Boy George in de musical 'Taboo'. Hij doet dat met George O' Dowd (rechts), de echte Boy George. Die heeft in de musical de rol op zich genomen van de Australische modeontwerper en kunstenaar Leigh Bowery, een excentriekeling wiens pad hij in het verleden re gelmatig kruiste. 'Taboo' is genoemd naar de nachtclub die Bowery ooit in Londen opende en waar Boy George optrad. Omgekeerd ver scheen Bowery in videoclips van de Amerikaanse zanger. De musical, die vorige week in première ging, ontving tot nu toe wisselende kri tieken van pers en publiek. Foto: AP/Noby Clark muziek recensie Ken Vos Concert: Beets Brothers Orchestra. Gezien: 20/11de Burcht, Leiden. De naam 'Big Band' is een beet je groot voor een septet. Dan maar 'Orchestra'. Aan de arran gementen Van de oudere stuk ken ligt het niet, want het ge luid is lekker breed, met een ef ficiënt gebruik van de blazers. Rolf Delfos (altsax) en Alexan der Beets (tenorsrx), Bart van Lier (trombone) en Ruud Breuls (trompet en bugel) zorgen voor een stevig geluid en zijn ook nog persooidijkheden als solis ten. Vooral veteraan Van Lier weet de nodige potten te bre ken in verschillende improvisa ties, de mooiste al in het tweede stuk, de ballad 'Sensitiva' van bassist Marius Beets, met een kies gebruik van dubbeltonen. De trombonist is als jazzlyricist in Europa waarschijnlijk nog steeds ongeëvenaard. Het op treden is een try-out voor een nieuwe cd, zodat een heel stel nieuwe stukken wordt uitge probeerd zonder dat de arran gementen al goed in hun jas zitten. Ondanks dat geëxperi- menteer heeft het Orchestra de typische Beets Brothers-sound door de haast dicterende, strak swingende bas van Marius Beets. Ook in deze samenstel ling overtuigt de groep het meest in strakke hard-bopstuk- ken. Een positieve rol is daarbij weggelegd voor drummer Gijs Dijkhuizen wiens geluid met de jaren steeds lichtvoetiger lijkt te worden. Pianist Peter Beets heeft een bloemrijk, stevig ge accentueerd geluid dat on danks de onvermijdelijke mis verstanden toch ritmisch weet te overtuigen. Zijn broer Alexander heeft een lichte, tem- perementvolle en bluesy ma nier van fraseren die aan Can- nonball Adderley doet denken. Breuls en Delfos bleven als im provisatoren jammer genoeg een beetje onder hun kunnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19