MEDIA PaPaul nog geen kijkcijferkraker Het podium is van mij Nationale omroep stap dichterbij eelame dreigt intocht interklaas te verstoren Ton Van Royen zoekt alledaagse gevaren ectificatie na letta-column jpA - Columnist Luuk Koel- =5 pvan dagblad Metro moet icolumn 'Het menselijk lild in Ramallah' verwijderen izijn website onder druk van idwangsom van duizend eu- jer dag. Ook moet hij bin- drie dagen een rectificatie Iatsen. Dat heeft de recht- in Breda gisteren beslo- i, nadat Gretta Duisenberg a kort geding had aange- nnen tegen de schrijver. In column zegt hij onder meer Arafat een Israëlische ver- üngsactie minder erg vindt i seksueel contact met Gret- juisenberg.De vrouw van de jrmalig president van de Eu- iese Centrale Bank (ECB) dl dat zij in de column van oktober op een denigrerende seksistische wijze is gepor teerd. zaterdag 15 november 2oo3 haatsen weer er jaar bij NOS ritsuM - De tv-rechten van jnationale schaatswedstrij- 1 zijn ook in de toekomst in iden van de NOS. De Inter- ionale Schaats Unie (ISU) en omroep bereikten daarover ■^fcderdag overeenstemming, en met 2007 brengen NOS- Jewerkers de wedstrijden in ld. Het bestaande contract ina dit jaar af. Volgens een jrdvoerder vormt schaatsen, ien met voetbal en wielren- i, een van de sportpijlers van r NOS. Intslag bedreigt o muzikanten' terdam - Op zijn minst derd omroepmusici verlie- hun baan als de bezuini- >en van staatssecretaris Van Laan doorgaan. Dit zegt de bond FNV Kiem. Kabinet en lier buigen zich dezer dagen de mediabrief van de tssecretaris. Van der Laan idt zich volgens FNV Kiem aan de toezegging van de nmalige staatssecretaris Van Ploeg uit 2001die rust in orkestenbestel aankondig- Het gaat om musici die wer- voor het Metropole orkest, Radio Filharmonisch orkest, Radio Kamerorkest en het ot Omroepkoor. in der Weij lar 'Het oog' versum - Mieke van der Weij senteert vanaf januari op sdag het dagelijkse NOS-ra- irogramma Met het oog op ;en. Zij is al geregeld invaJ- Van der Weij volgt Sacha de irop, die sinds enige tijd het 5 Journaal van 20 uur pre- teert. Ze werkt verder voor OV-televisie (De rijdende iter en de Nationale nvsquiz) en de TROS-radio OS Nieuwsshow). Daarvoor ze onder meer te zien in NOS-programma Kunst- uwe Let it be AVRO te horen isum - De AVRO heeft n in Het stenen tijdperk o2 van 14 tot 16 uur) de ïrlandse première van het !uvv uitgebrachte Beatles- n Let it be. Dat werd volle- digitaliseerd en technisch frist, maar bevat ook ande- acks en kreeg een nieuwe |Het programma zendt een mentaire uit over het ont- frivan het laatst verschenen s album. Daarin is de he- Juwe release te horen. Roel Felius, in zijn element op het podium. „Als ik maar geen schoonmaker word, of vuilnisman." Foto: GPD/Kippa/AVRO door Jan van Stipriaan Luïscius Hilversum - Het zal ongetwij feld behoorlijk wennen zijn voor Paul de Leeuw dat hij met zijn nieuwe Nederland 3-pro- gramma PaPaul, dat op 6 okto ber van start ging, niet langer als absoluut kijkcijferkanon kan worden bestempeld. De Leeuw wordt door de concurrentie on genadig om de oren geslagen. Bereikte Paul de Leeuw met zijn grote shows bij de VARA op de late avond (Schreeuw van de Leeuw) en de NCRV (Herberg de Leeuw) nog een miljoenen publiek, nu komt de gevierde presentator vrijwel geen dag boven de 500.000 kijkers uit. En dat is op zijn zachtst gezegd op vallend te noemen. Want zelfs het discussieprogramma dat nó PaPaul wordt uitgezonden, B &W (afwisselend gepresenteerd door Paul Witteman, Felix Meurders en Rob Trip), trekt vaak aanzienlijk meer kijkers dan De Leeuw. Er zijn zelfs da gen dat B&W rond de 200.000 kijkers méér heeft dan Paul de Leeuw. En op het tijdstip dat PaPaul wordt uitgezonden, rond de klok van 19 uur, zijn er bij de publieke omroep overigens wel meer concurrenten behoorlijk actief. Zo weet NCRVs Man bijt hond (programma met 'groot en klein nieuws') ongeveer het dubbele aantal kijkers te trek ken in vergelijking tot de real-li- fesoap PaPaul. Gemiddeld stemmen tussen de 700.000 en 800.000 kijkers op het NCRV- programma af. Ook Nederland 2 timmert op dat tijdstip aardig aan de weg met het NOS Sportjournaal dat eveneens rond de 800.000 kij kers trekt. En Nance weet met haar dagelijkse woordspelletje Lingo eveneens veel meer kij kers aan zich te binden dan Paul de Leeuw. Met het programma PaPaul wil de de VARA Nederland 3 helpen Paul de Leeuw in een van de vaste onderdelen van zijn nog niet zo succesvolle programma PaPaul, de telequiz. Foto: VARA in zijn streven een marktaan deel van 10 procent te halen. Daarvoor werd met het pro gramma zelf gemikt op een marktaandeel van niet minder dan twaalf procent. „Dat lijkt dus niet te lukken", aldus René van Dammen van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek Pu blieke Omroep. Het gemiddelde marktaandeel van PaPaul be draagt niet meer dan 9,4 pro cent. Kijkcijfers zijn natuurlijk altijd een kwestie van vergelijkingen. Gaan we daar mee verder, dan zien we dat RTL 4 op dat tijd stip ook veel hogere ogen gooit. RTL Boulevard (met Beau van Erven Dorens en Albert Verlin de als vaste presentatoren) trekt over het algemeen meer dan één miljoen kijkers, en ook het programma dat daarna volgt en dat PaPaul gedeeltelijk overlapt - om beurten Kat in de zak en Volgens hem, volgens haar - weet nog altijd gemakkelijk het dubbele aantal kijkers te trek ken. Cash Carlo bij Yorin 'Huiskamer* blijkt gewoon een studio De VARA wekte deze zomer in een persbericht de indruk dat PaPaul uit zijn eigen woonkamer in Amsterdam zou worden uitgezonden. Er werd bijgezegd dat de Leeuws partner gedurende de opnamen niet aanwezig zou zijn in de woning, en verder werd in het persbe richt gerefereerd aan real-li- fesoaps als De Bauers en Patty's Posse. Dit zou een soortgelijk programma zijn, werd gezegd. „Dat persbe richt moet je als een grapje zien. PaPaul komt helemaal niet uit zijn huis, maar ge woon uit de VARA-studio hier in Hilversum. Daar heb ben we een woonkamer in gericht. Paul heeft wel een paar spullen uit zijn eigen huis meegenomen," aldus de woordvoerder van de VARA. haalt eveneens betere kijkcijfers dan PaPaul. Ook met de waardering is het zeer matig gesteld: die was de eerste drie afleveringen (die nog goed werden bekeken met rond de 700.000 kijkers) 6,2, 6,2 en 6,1. Inmiddels is de waarde ring enigszins gestegen. „Vooral de waardering van 6,1 en 6,2 is erg laag," aldus Van Dammen. Een woordvoerder van de VARA zegt in een reactie niet ontevre den te zijn over de kijkcijfers. „Maar het kan natuurlijk altijd meer. Het zijn inderdaad niet de hoogste kijkcijfers, dat reali seren wij ons ook wel. Meer kij kers zijn met andere woorden van harte welkom. Dat vindt Paul de Leeuw zelf ook. Je mag zo'n programma niet vergelij- ken met zijn grote avonds hows." Overigens gaat de VARA gewoon door met het program ma. In zijn huidige opzet. Onze Roel ziet Junior Songfestival vol vertrouwen tegemoet Hilversum - Een mega-evene- ment wordt het, net als het songfestival voor volwassenen. Het mag dan het kleinere broertje zijn, het Junior Eurovi sie Songfestival is niettemin im ponerend: zestien deelnemers uit evenzoveel landen, een zaal in Kopenhagen met achtdui zend man, geregistreerd door vijftien camera's en een ver wacht kijkersaantal van hon derd miljoen. 'Onze' Roel Felius, die Neder land vertegenwoordigt met het lied Mijn ogen zeggen alles, wordt er niet minder zelfverze kerd door. „Toen ik het podium voor het eerst zag, was het wel heel indrukwekkend, maar als je er eenmaal staat, valt het ei genlijk wel mee. Dan krijg je een machtsgevoel: het podium is van mij." De 15-jarige jongen uit Goes kreeg op 20 september tijdens de nationale finale zowel van de vakjury als de kijkers de meeste stemmen voor zijn zelf geschreven en gecomponeerde lied. 'Mijn ogen zeggen alles'. Een liefdesliedje? Fout. Het nummer gaat over een man die bijna helemaal verlamd is en al leen nog met zijn ogen kan communiceren. De repetities gingen goed, ver telt Roel. „Een paar kleine din getjes moeten nog beter. Op een gegeven moment springen we - de band en ik - met z'n al len tegelijk. Tijdens de repeti ties draaide precies op dat mo ment de camera weg, dat was niet de bedoeling. Daar zeg ik dan wat van." Over zijn eigen optreden maakt hij zich niet al te veel zorgen. „De zang was helemaal perfect, al zeg ik het zelf. En de kwaliteit van het ge luid was heel goed." Roel gokt op een plaats bij de eerste vijf. Het ligt aan de kij kers thuis, die op de deelne mers kunnen stemmen. „Het wordt een grote teleurstelling als ik laag eindig. Het hangt er een beetje vanaf waar de kijkers op letten. Ik ben de oudste deelnemer, en ik heb, al zeg ik het weer zelf (hij grinnikt), een vollere stem. Ik hoop niet dat de mensen zo'n vrolijk hups- liedje willen, en op het knuffel gehalte van de deelnemers gaan letten." Roel is als laatste aan de beurt. „Gunstig", meent hij. Ook afgezien van het songfesti val gaat het goed met de carri ère van Roel. Hij heeft al een rol gespeeld in een professionele musical en maakte zijn op wachting in diverse tv-pro- gramma's. Tijdens het Gouden Tele vizier-Ring Gala zong hij een duet met Idols-ster Jamai. En binnenkort gaat hij de hoofdrol voor een tekenfilm in spreken. „Ik mag nog niet zeg gen welke." Maar wat, als het onverhoopt toch niet mocht lukken met een loopbaan als zanger? „Dan wil ik wel presentator worden bij een tv-programma of zo, als ik maar geen schoonmaker word, of vuilnisman. Ik kan goed met de camera omgaan en ik maak contact met het publiek. Dat ga ik ook doen tijdens mijn optre den bij het songfestival. Ik kijk extra veel in de camera. Ook niet de hele tijd, want dan wordt het weer vervelend. Maar aan het begin en eind kijk ik ex tra diep in de lens." Mischa de Bruijn Junior Eurovisie Songfestival 2003, vanavond, Ned. 3 (AVRO), 19.55 uur. door Trudy van der Wees den haag - De publieke omroep moet de komende jaren tiental len miljoenen euro's bezuini gen. De zendgemachtigden moeten meer gaan samenwer ken en de efficiency moet om hoog, vindt staatssecretaris Me- dy van der Laan (D66). Daar mee komt het idee van een na tionale omroep weer een stap dichterbij. De publieke omroepen moeten meer aandacht besteden aan cultuur, vrouwen en migranten. Voor die aandachtsgebieden gelden nu ook al streefcijfers, maar die worden vaak niet ge haald. Ook moet er meer Ne derlands drama komen - daar zijn de zendgemachtigden al druk mee bezig - en de kwaliteit van de programma's moet over de hele linie omhoog. Van der Laan wil de afspraken vastleggen in een prestatieaf spraak met de publieke om roep. Ze vindt dat er op dit mo ment te veel naar de kijkcijfers wordt gekeken en te weinig naar de kwaliteit van televisie programma's. Haar pleidooi sluit aan bij de wensen van de Raad voor Cul tuur. Ook die vindt dat het tele visieaanbod bij de publieke omroep moet verbeteren. Vol gens dit adviescollege zou de publieke omroep meer drama series en films moeten gaan uit zenden die bijdragen aan een beter bereik onder jongeren, al lochtonen en 'ouders van nu'. Harm Bruins Slot, voorzitter van de raad van bestuur van de Publieke Omroep is voorstan der van prestatieafspraken. Al eerder kondigde hij aan dat de netprofilering, zoals die onder de vorige staatssecretaris voor mediazaken, Van der Ploeg, is ingezet, moet worden versterkt. Programma's moeten zoveel mogelijk worden uitgezonden op het thuisnet van de desbe treffende omroep. Nu zwerven de programma's over alle drie de zenders. Bruins Slot wil deze plannen meegeven aan de visi tatiecommissie die het omroep bestel op dit moment doorlicht. Die commisssie rapporteert in april. Daarna kan politiek Den Haag met de aanbevelingen aan de slag. Op dit moment wordt het aan bod van televisieprogramma's op de publieke zenders bepaald door het marktaandeel. Voor Nederland 1 bedraagt dat marktaandeel bijvoorbeeld mi nimaal dertien procent. Dat be tekent dat dertien procent van de mensen die op een bepaald tijdstip televisie kijken, hebben afgestemd op deze zender. Door te streven naar hoge marktaandelen probeert de pu blieke omroep te concurreren met de commerciële omroe pen. Die dreigden eindjaren negentig al te veel kijkers af te snoepen. Die keuze leidde er echter toe dat zendgemachtig den hun laagdrempelige pro gramma's bij voorkeur uitzen den op prime time. Program ma's met meer diepgang zoals culturele programma's, worden geprogrammeerd rond midder nacht. Veel te laat, vinden veel kijkers. Andere boeg Harm Bruins Slot wil het over een andere boeg gaan gooien. „We moeten ons niet meer spiegelen aan de commercie, maar terug naar onze oor sprong. Kijkcijfers worden min der belangrijk. Programma's moeten niet meer het grijze midden vertegenwoordigen, maar moeten smoel hebben", verklaarde hij eerder. Volgens Bruins Slot passen de inhoudelijke veranderingen, die binnen een a twee jaar hun be slag moeten krijgen, binnen de discussie rond de bezuinigin gen waarmee de Publieke Om roep wordt geconfronteerd. Volgens onderzoeksbureau McKinsey moeten de omroe pen volgend jaar veertig mil joen euro besparen, in 2007 zal dat zijn opgelopen tot tachtig miljoen. De bezuinigingen zouden met name moeten worden gevon den door efficiënter te werken. Daarnaast levert beperking van het aantal omroeporkesten- en koren en het korten van taken van de Wereldomroep een be sparing op. Staatssecretaris Van der Laan heeft de adviezen van McKin sey grotendeels overgenomen. Deze kabinetsperiode wil ze tachtig miljoen euro bezuinigen op de media, waarvan uiteinde lijk 64 miljoen euro wordt op gehoest door de Publieke Om roep. drijven proberen tv-uitzending te misbruiken itsuM/MEDiAREDACTiE - Re- dreigt de sinterklaasin- op televisie te verstoren, •mroep NPS heeft promo ties, waarmee postorder- ijf Wehkamp en elektroni- ïk Mediamarkt in beeld komen, weten te voor- en. maken reclame over de en van de kinderen. De be en houden alleen acties ze op televisie komen, om de kinderen een ple- te doen. En wij krijgen pro- 'en met het Commissariaat de Media. Dit soort recla- mag niet", zegt Jan Dijk, de NPS producer van de nding van vandaag, tamp had gisteren al een doek van dertig bij vijftien t aan de beeldbepalende tbus, de toren van de Onze Vrouwebasiliek, willen £n. Daarop staat de tekst: to uit Madrid?', plus een dding van het boek van jtklaas dat bij nader inzien ids van Wehkamp blijkt te Ook lagen er ballonnen Im met de tekst 'ik ben lief H^[n pijltje naar beneden, ^■terop staat de naam van het postorderbedrijf. Mediamarkt heeft de afgelopen week in de winkels papieren mijters uitgedeeld. Mensen werden via de krant opgeroe pen de mijter tijdens de intocht op te zetten. Wie daarmee wordt gefotografeerd, maakt kans op een prijs. Dijk: „Zo kunnen wij geen uit zending maken. We hadden dan de Peperbus uit beeld moeten weghalen en we had den geen interviews met kinde ren kunnen doen die een mijter op of een ballon vast hadden. Het gebeurt steeds vaker dat bedrijven dit soort acties hou den.-Nu komen we er toevallig achter, maar we weten natuur lijk niet wat ons nog meer te wachten staat. Het wordt voor ons zo heel erg moeilijk de in tocht van sinterklaas goed in beeld te brengen. We zouden willen dat bedrijven de kinde ren en ons gewoon met rust la ten die dag." Zowel Wehkamp en Media markt spelen de vermoorde on schuld. „Het leek ons gewoon een leuke actie. En eerder heeft bijvoorbeeld Unox mutsen uit gedeeld bij de Elfstedentocht. Dus wij dachten dat het mocht. Inmiddels delen we een brief uit met het verzoek de mijter na de uitzending pas op te zetten", aldus een woordvoerder. Een woordvoerder van Weh kamp: „Wij niet blij met de hele gang van zaken. We hebben een vergunning van de ge meente voor het ophangen van het spandoek. Nu hebben we extra kosten moeten maken om de actie aan te passen. Maar goed, we willen een kinderfeest niet verpesten en we zien ook wel in dat het voor de NPS las tig is de Peperbus uit beeld te houden." Volgens een woordvoerder van het Commissariaat voor de Me dia doet de NPS er goed aan de bedrijven aan te pakken. „De omroep is verantwoordelijk voor het eindproduct dat op te levisie te zien is", aldus de zegs man. „Aangezien het program ma voor kinderen onder de twaalf is, gelden zwaardere re gels. Het commissariaat let er op dat het straatbeeld niet 'ge regisseerd' is. Reclame die er al tijd al hangt, hoeft niet weg. Is er extra reclame toegevoegd, dan volgt een boete." Hilversum - Provinciale wegen zijn de gevaarlijkste wegen van Nederland. Keu kentrapjes zijn de gevaarlijkste attribu ten in huis en Amsterdam is de gevaar lijkste stad van Nederland. Voor wie niet bang is aangelegd, heeft SBS 6 vanaf morgenavond zes afleveringen van De Gevaarlijkste. Presentator Ton van Royen: „Het is een vriendelijk consumentenprogramma. Dingen die je misschien ergens in je achterhoofd nog wel weet, halen wij naar voren. Het bloed spat daarbij niet van het scherm. We behandelen geen extreme dingen. De aanleiding halen we vaak uit het archief van Hart van Neder land. Het programma ademt ook een beetje de sfeer van Hart van Nederland uit." In elke aflevering wordt één 'gevaar' be handeld. In twee reportages wordt het probleem uit de doeken gedaan, en als het even kan wordt ter plekke gekeken hoe het zit. „We gaan bijvoorbeeld op bezoek bij een meneer die een dwarslae sie heeft als gevolg van een auto-onge luk op een provinciale weg. Die weg staat al jaren als onveilig bekend, en dan is het raar dat de oplossing uitblijft. Dat laten we een verkeersdeskundige dan uitleggen", aldus Van Royen. De redactie gaat vervolgens niet - zoals Pieter Storms - die oplossing afdwingen. Van Royen: „Dat kan vaak ook niet. We maken bijvoorbeeld ook een aflevering over de gevaarlijkste spoorwegovergan gen en de gevaarlijkste steden. Dat zijn dingen die je niet zo maar verandert." Wel presenteert de redactie elke afleve ring een top drie. Van Royen: „En daar doen we best serieus onderzoek naar. Ton van Royen is vanaf volgende week met twee programma's terug op de buis bij SBS 6. Foto: GPD/Roland de Bruin We zoeken naar cijfermateriaal en ne men contact op met deskundigen en in stanties om tot een afgewogen top drie te komen." De rol van Van Royen in het programma is beperkt. Hij spreekt het commentaar in bij de beelden en doet de studiopre sentatie. Wie Van Royen echt aan het werk wil zien, moet naar de reportagese rie Ton kijken, waarvan de nieuwe afle veringen net begonnen zijn. In Ton zoekt Ton van Royen duidelijk de grens op. Hij laat extreme voorbeelden rond de thema's liefde en verdriet zien die 'uit het leven gegrepen' zijn. Van Royen: „Het moet extreem zijn, maar aan de andere kant bewaak ik heel sterk dat we gewone Nederlanders in de uitzending halen. We filmen geen freaks of geestelijk zieke mensen. Mensen in Ton moeten je buren kunnen zijn. We laten daarom ook altijd zien wat de mensen in het dagelijks leven doen. Dat ze gewoon achter de kassa zitten bij de Albert Heijn." De redactie van Ton struint het internet af naar mensen die aan het programma zouden kunnen meewerken. „Wè men gen ons in chatboxen en nieuwsgroe pen. Over elk denkbaar onderwerp wordt via internet met elkaar gesproken. Wij vragen dan of de mensen mee willen werken aan het programma. Soms lukt dat, maar soms ook niet." Een andere voorwaarde voor Van Royen is dat mensen die meedoen ook alles moeten laten zien. „Als ik iemand spreek over een mislukte borstvergro ting, dan wil ik die borst in beeld. Spreek ik een nymfomane, dan wil ik ook zien hoe ze de mannen versiert. Je kunt er gens heel lang over praten, maar als je het laat zien, is het meteen: 'o ja, zo zit het." Artis De eerste afleveringen van Ton waren goed voor een miljoen kijkers en meer. Volgens Van Royen kan het programma nog eeuwen mee. „En dan heet het Piet of Jan. Mensen willen naar mensen kij ken. Dat is toch het leukste: in de zomer op een terras andere mensen observe ren. Ton is een soort Artis, maar dan met mensen." Zelf is het niet snel ver baasd meer over het gedrag van zijn me demens. „Dat komt ook door hoe ik zelf in het le ven sta. Ik ben erg van 'leven en laten le ven'. Ik vind dat mensen vooral dat moeten doen waarvan ze gelukkig wor den. Ik heb daar dan geen oordeel over." Dolf Rogmans De Gevaarlijkste, SBS 6, zondag om 22.00 uur. Ton, SBS 6, woensdag om 22.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 31