'Foto's van Vijftig' in De Lakenhal KUNST CULTUUR :iden als podium voor gevluchte kunstenaars Robin Hood danst en zingt in het LAKtheater Zeg 'ns AAA: een geslaagde reünie ival Cultuur op Drift beleeft vierde editie R7 Mooie samenzang Venice Verhuizing voor oude Damkeitjes >mmui 'rayer. )e Gr pints. ordho^I 5 berg. 9-3(4 16 ds :hakei 11 30 laduwkind' E r buitenland fland Ritr van Johan de Meij, en aal 'Invocation' van i. Nf in Delft. rieurexpositie verlengd Dron .30 - De tentoonstelling en interieurarchitec- e het Centrum Beelden- Qezc ist (CBK) in Leiden samen met het RAP Ar- 3Q uurcentrum, is verlengd met 21 december. Voor ttmd xpositie is aan twee ont- 2 2 j ureaus gevraagd een te ontwerpen met als gspunt een of meerdere in kunstwerken uit de uitleencollectie van het ersse )TH/Ontwerpgroep Tru- nd. I >ykaas maakte een ont- koor het CBK, terwijl Con- irchitectural Associates Zo 1 il kreeg in het Architec- i. ntrum. De exposities bij rpsh) K. aand Hooglandse acht 19-21, en het RAP, Nieuwstraat 33, zijn gra- jankelijk. i gebia rgd sals i/oorl 1. auG vrijdag 14 november 2003 vanaf een balkon'. wna. ^ANP/Toussaint Kluiters 19 n Har |ebotte naar nCogh' iiDAM - Het Van Gogh ium in Amsterdam heeft Anglic 13 miljoen euro een schil- gek0cht van de Franse im- AI,"fonist Gustave Caillebotte 1894). Het werk 'Uitzicht een balkon' is in 1880 ge- Het werk maakt deel een serie uitzichten die itte schilderde vanaf con aan de Boulevard imann in Parijs. Pas in de e helft van de twintigste toen zijn werk op de 01 kwam, groeide zijn faam. '3' childerij laat de kijker ijken door het gietijzeren- L in Caillebottes balkon leneden. leiden - Een jeugdige Robin Hood zingt en danst vanaf vol gende week woensdag vier da gen over het podium van het LAKtheater. Dan brengt Triade Musical Producties een musical over deze wereldberoemde schelm. Het hele stuk, zowel muziek als tekst is geheel van eigen hand. Het verhaal van Robin Hood is bekend. Koning Richard Leeu wenhart is al enkele jaren op kruistocht en heeft een bis- schop benoemd om het land te besturen tijdens zijn afwezig heid. Het duurt echter niet lang voordat Prins John het roer van hem overneemt en het land met harde hand regeert. Het volk gaat gebukt onder de be lastingen die hij oplegt om zijn privé-leger te financieren en om steekpenningen te kunnen betalen aan de adel en de kerk. Op deze manier krijgt John steeds meer invloed. Niet iedereen spant samen met de prins. In de dichte bossen van Engeland ontstaan groepen van 'vogelvrijen'; mensen die door toedoen van prins John hun huis en werk zijn kwijtge raakt. Zij leven van wat ze kun nen stelen of stropen. Een van de bekendste groepen vogelvrij en heeft Robin Hood als leider. Deze groep leeft in de bossen van Sherwood, vlakbij Notting ham. Robin Hood - een vogel vrij verklaarde graaf en zijn 'Merry Men' stelen van de rij ken, geven aan de armen en le veren constante strijd tegen prins John en de sheriff van Nottingham. De cast voor 'Robin Hood' be staat uit jongeren uit de Leidse regio. Triade is in anderhalf jaar geleden opgericht om musical talent onder jongeren te ont dekken en te stimuleren. De fi losofie erachter is dat er genoeg talent voor muziektheater be staat. Maar dat talent zich niet manifesteert, door een gebrek aan gerichte ervaring of oplei dingen. Triade wil door het produceren van grootschalige musicalvoorstellingen dit talent naar voren halen. Vorig jaar voerde Triade zijn eerste stuk op, 'Illusies', onder regie van Andrea van Schie. Daarnaast heeft het gezelschap voorstellingen gemaakt voor de Leidse universiteit, in het kader van de EI Cid Week voor eerste jaars. Het gezelschap is alweer hard bezig met de voorberei dingen voor de productie van 2004. - Het boek 'Scha- nd' van P.F. Thomése is, >en twee maanden na de lijning in Nederland, al eerdere landen verkocht, rers in Duitsland, Enge- 10 rnJdeVereni8de Staten, iag lijk, Spanje en Italië heb- ig vertaalrechten gekocht, indeerden er samen ruim 10 euro aan. Uit Finland, vegen en Korea zijn ook al igen binnen, aldus uitge- lontact. npettist pwei gehuldigd Za 1 n aan den rijn - Trorn- Cock de Jeu is gister- Woorl tijdens een concert van hense harmonie Arti, ge aring De Jeu is precies 50 Euch Ivan de vereniging die dit jaar bestaat. De verjaar- ird gevierd met een fees- oncert dat in het teken Foci van Nederlandse muziek nponisten. Onder de titel Dldert!' werd onder meer ïziek uit 'Soldaat van en 'Ja zuster nee zuster' js Ru ïore gebracht. Ook ston- Dte werken van Neder- v(j k componisten op het juze mma, waaronder 'The rk 2; n die Willows' en 'Madu- door Jan Rijsdam leiden - De jaren vijftig. Foto's werden in die tijd nog oneerbie dig 'een kiekje' genoemd. Gefo- tografeerden wisten niet beter dan dat ze poserend, recht in de camera moesten kijken. Fotogra fen als Johan van der Keuken en Ed van der Elsken rekenden in die tijd definitief af met de heer sende opvattingen over fotogra fie en introduceerden de foto als op zichzelf staand kunstwerk of als document. Stedelijk Museum De Lakenhal exposeert vanaf 12 december meer dan tweehonderd foto's van Van der Keuken en Van der Elsken en van andere bekende en onbekende fotografen die de sfeer van de jaren vijftig in beeld brengen. De expositie, onder de titel 'Foto's van Vijftig. De jaren vijftig volgens de foto's van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden' geven niet alleen een beeld van die tijd maar verschaffen ook inzicht in de veranderende opvattingen over de fotografie: over de foto als documentair werk of als es thetisch object. De foto's zijn afkomstig uit de collectie van het Prentenkabi net. Het is dit jaar vijftig jaar ge leden dat het Prentenkabinet besloot, als eerste openbare in stelling in Nederland, om naast prenten en tekeningen ook fo to's te gaan verzamelen. Uit de collectie is werk gekozen van ruim 80 fotografen. De foto's zijn geselecteerd op hun kracht als uitdrukkingsmiddel van een tijd en op hun waarde als indi vidueel kunstwerk. De jaren vijftig staan in ons ge heugen gegrift als jaren van op timisme, van wederopbouw en van vertrouwen in de toekomst. Met de expositie in De Laken hal willen de tentoonstelling makers laten zien dat dat beeld slechts één kant van de jaren vijftig belicht. Foto's van onder anderen Cas Oorthuys, Emmy Andriesse, Carel Blazer en Floor Beck jr. stralen wel die optimis tische kijk op het leven uit, weergegeven in vrolijke kinde ren en volwassenen, nieuwe materialen en vormgeving. Maar vooral fotografen als Ed van der Elsken en Johan van der Keuken laten die andere kant van de jaren vijftig zien. Zij ageren in hun fotografie juist tegen de hoopvolle, optimisti sche visie op het leven. Ed van der Elsken woont begin jaren vijftig in Parijs en fotogra feert daar existentialistische jongeren, rondhangend in cafés en op straat. Johan van der Keuken fotografeert, als hij zelf nog op de middelbare school zit, klas- en leeftijdsgenoten ro kend, drinkend en met melan cholische blik. Van der Keuken en Van der Elsken publiceren theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Zeg 'ns AAA' van Chiem van Houweninge en Manna de Vos. Regie: Andy Daal. Gezien: 13/11, Leidse Schouwburg, Nog te zien aldaar: 14/11 en 15/11. Het kan niet op. Dat een to neelstuk op drie achtereenvol gende avonden een volle Leidse Schouwburg trekt, is al opmer kelijk. En ze komen zelfs na de zomervakantie nog een keer te rug. Op 30 september 2004 staan dokter Van der Ploeg, me vrouw Dobbelsteen en de ove rigen wederom in Leiden. Het is duidelijk: de theaterversie van de befaamde televisieserie 'Zeg 'ns AAA' heeft bij het publiek de juiste snaar geraakt. In feite draait het allemaal om het weerzien met Mien. De tele foon gaat, mevrouw Dobbel steen neemt op, zegt knerpend haar beroemde zinnetje en de hele zaal geeft een open doekje. Spreek gerust van een citaat dat kennelijk tot ons cultureel erf goed behoort. Vanaf dat ogen blik kan het feest der herken ning beginnen. Carry Tefsen mag zich naar hartelust uitle ven, zij is de absolute lieveling van het publiek. Ze mag dus ook best een beetje overdrijven. Dat kennen we van Mien, daar voor komen we zelfs naar Mien. Helaas maken ook de andere spelers zich tamelijk vaak schuldig aan een geforceerd blijspeltoontje. Regisseur Andy Daal lijkt dat bij zijn spelers eerder aan te moedigen dan stevig te beperken. Het is de enige smet op deze blijspelpro ductie die slim en effectief in el kaar is gezet. Een grappig ver haallijntje, waarin eigentijdse zaken een plaats hebben gekre gen. Ook het decor met draaitoneel krijgt van het publiek een extra applausje. Terecht, want op een handige manier kunnen diverse locaties worden getoond. Van de woonkamer van de dokters familie die nog in ons collectief geheugen is blijven hangen, tot en met de spreekkamer, de keuken, de badkamer en zelfs een toneelzaal. Dat laatste heeft met het verrassingseffect te ma ken dat in het stuk leuk ver werkt zit. Op de eerste rij in de zaal zijn opvallend genoeg drie stoelen leeg gebleven. Die heeft schouwburgdirecteur Bart van Mossel vast en zeker niet mo gen verkopen, die zijn namelijk nodig voor het stuk. De toneel versie van 'Zeg 'ns AAA' zit sim pel en tegelijk vindingrijk in el kaar. Een geslaagde reünie dus. Dichteres Inge Tielman, in 1956 gefotografeerd door Floor Beck jr. (ontwikkelgelatine-zilverdruk), afkomstig uit de collectie van het Prenten kabinet Universiteit Leiden. Foto: Floor Beck jr./nfa/Nederlands Fotomuseum deze foto's als een beeldverhaal in respectievelijk het boek 'Wij zijn 17' en 'Een liefdesgeschie denis in Saint Germain des Prés'. Dit soort fotografie was een nieuw fenomeen in de jaren vijftig. Ze zijn doordrenkt van de visie van de fotograaf, niet alleen op het gebied van de fo tografie maar ook wat vormge ving en tekst in de boeken be treft. De fotoboeken worden daarom als kunstenaarsboeken beschouwd. Op de tentoonstel ling is ook een en ander over de ontstaansgeschiedenis van deze boeken te zien. De tentoonstelling is samenge steld door Stedelijk Museum De Lakenhal en het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een fotoboek met meer dan 100 zwart-wit foto's op kloek formaat met korte biografieën van alle deelnemende fotogra fen. Er worden bovendien ver schillende workshops fotografie georganiseerd en films ver toond van Johan van der Keu ken en Ed van der Elsken die zelden te zien zijn. De expositie in De Lakenhal duurt van 12 december tot en met 18 april 2004. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Venice. Gezien: 13/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. Venice komt uit Venice Beach California maar als tweede thuishaven kun je gerust Ne derland invullen. Jan Douwe Kroeske zorgde zo'n beetje per soonlijk voor dat succes. Een 2 meter sessie met de broers en neven Lennons werd in 2001 opgenomen en dat album haal de moeiteloos goud. Venice komt graag in Nederland en dat was gisteravond aan alles te merken in de Stadsgehoorzaal. Het publiek zorgde ook nog eens voor een zeer warm bad. De kurk waar de Amerikanen op drijven is de perfecte sa menzang van Kip en Mark Len- non. Dat is vooral adembene mend als gitarist Pat Lennon daar ook nog zijn stem bijvoegt. Up tempo materiaal als 'Not Down Anymore' en 'Precious Stone' worden afgewisseld met de door Kip Lennon vertolkte ballad 'The only love I had'. Het hapt allemaal heerlijk weg. Als je kwaad wil spreken zou je het verantwoorde oude lullenpop kunnen noemen, die soms zelfs akelig dicht tegen de rand van de middle of the road pop aan hangt, maar elke keer vergeef je de band de soms wat erg ge makkelijke routinematige melo dische invalshoeken als Kip of Mark weer eens hun mond opendoen. Voor de pauze speelt Venice 'End of the world' en daar soleert Micheal Lennon wel een keer venijnig van zich af. 'Family tree' is de openingszet van de band na de pauze. Kip vertelt dat de Lennons erg han gen aan hun grote familie. Een muzikale, want de vaders en tantes Lennon zaten al vroeg in bandjes. We horen wat authen tiek materiaal uit de jaren vijftig van die generatie. Vooral de sa menzang van de tantes Lennon oftewel 'The American Swea- thearts' klinkt prachtig. Venice brengt met 'Hacienda' een ode aan die oude generatie. 'Scarborough Fair' kan ieder een die vier maanden les heeft op zijn gitaar spelen, maar als Venice die oeroude song ver tolkt krijg je door de adembe nemende stemmen prompt kippenvel. Tijd weer voor het eigen materiaal en Venice zet met 'Sweet Aloha' en 'Think Again' zonder enige moeite de zaal op zijn kop. de With «adn •Leiden is nog altijd stad chtelingen. Het festival op Drift vestigt de ko- ,a drie weken weer eens ex- I landacht op dit predicaat. rse plekken wordt ruimte aan cultuuruitingen Elzoekers en vluchtelin- vs festival is een van de overblijfselen van Lei- a/d Ituurstad, in 1997, toen culturele hoofdstad van ttlland was. ir Ferry Rigault stond aan de wieg van Cul- ija5ti 'Drift en is nog altijd een erkewijke motor achter het ..In Nederland wonen gevluchte kunstenaars cikanten. Ze hebben ech- »ig mogelijkheden om te of op te treden. doen ze dat voor hun efoofring. Daarom is dit festi- het leven geroepen. Er Nederland wel meerdere ilturele festivals, maar •anJ En dat zich zo duidelijk °P gevluchte kunste- „De eerste keer kon het festival bekostigd worden uit het bud get van Leiden Cultuurstad. Sindsdien is het elke keer op nieuw een hele tour om de be groting van 80.000 euro slui tend te krijgen. Daarom organi seren we het festival ook maar eens in de twee jaar." Voor Fer ry Rigault is het altijd de kunst een balans te vinden tussen enerzijds laagdrempelige activi teiten als muziek- en dansavon den en anderzijds meer inhou delijke onderdelen als lezingen en discussies. „Toch zijn we daar opnieuw in geslaagd." De eerste exposities in het ka der van Cultuur op Drift gaan morgen van start. In de centrale bibliotheek aan de Nieuwstraat toont Mariska Schomper teke ningen van alleenstaande min derjarige asielzoekers (ama's). Op het Da Vinei College gaf zij deze groep tekenles. Sommigen hadden nog nooit een potlood vastgehouden, terwijl anderen zeer bedreven bleken met verf en penseel. Ze liet de jongeren ook modeltekenen. Zelf teken de de docente mee en op die manier is een 'serie ama's' ont staan. Een totaal andere tentoonstel ling is die van de Iraanse mode ontwerpsters Maryam Enteza- mi en Marya Kordbacheh. Zij tonen hun ontwerpen in de winkels Omnia Fausta en Kaa's. „Hun ontwerpen worden deels bepaald door hun culturele achtergrond", weet Rigault. „Ze hebben westerse elementen ge combineerd met dingen uit het land van herkomst. Zo ontstaat een soort cross over." De kle ding wordt later ook geshowd in het Rijksmuseum voor Vol kenkunde. Een derde expositie betreft fo to's uit Iran. In fotogalerie De Kleine Klup komen vanaf 21 november foto's te hangen van Iraanse vrouwen uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Het bijzondere eraan is dat de vrouwen ongesluierd zijn. 'Wo men Unveiled' is ook de titel van de tentoonstelling. Ferry Rigault: „Vaak wordt vergeten dat Iran altijd een hoge graad van beschaving heeft gehad. Aan het begin van de vorige eeuw stond fotografie daar al op een hoog peil. Kunsthistori ca Parisa Damandan heeft 20.000 glasnegatieven uit die tijd gevonden. Bij het Neder lands Foto Instituut zijn nieuwe afdrukken gemaakt die in Lei den worden getoond." In het Kijkhuis en Cultureel Centrum de X wordt een aantal films vertoond. De film 'Auslan- der Raus' is donderdag de eer ste en meest spraakmakende. Het is de registratie van een kunstproject in een deftige wijk van Wenen in 2000. In een aan tal containers werden asielzoe kers opgesloten en het publiek kon net als in 'Big Brother' stemmen wie als eerste het land moest worden uitgezet. Op zaterdag 22 november wordt in zalencentrum Antoni- us een oriëntaals dansfestival gehouden. Een dag later is in de openbare bibliotheek een ge sprek tussen de Liberiaanse schrijver Vamba Sherif en zijn Surinaamse collega Ellen Om bre over literatuur en kolonia lisme. „Ze hebben allebei hun wortels in West-Afrika en zijn allebei in Nederland terechtge komen", aldus Rigault. Zaterdag 29 november is er sprake van een bijna dagvul- lend programma, 's Middags worden in de tuinzaal van so ciëteit De Burch wereldliederen gezongen. Er wordt opgetreden door vier groepen uit Joegosla vië, Soedan, Syrië en Afghanis tan. 's Avonds is er in het Rijks museum voor Volkenkunde on der de titel 'De Botsing' een talkshow met diverse gasten, muziek en theater. Het centrale thema is de betekenis van niet- westerse kunst in Nederland. Voor het onderdeel theater in Cultuur op Drift wordt uitgewe ken naar De Muzenhof in Lei derdorp. De Antwerpse theater groep Woestijn 93 speelt daar op 3 december de voorstelling 'El Medina'. Door drie acteurs en twee muzikanten worden vertaalde gedichten van voor aanstaande Arabische dichters vertolkt. Cultuur op Drift wordt zater dagavond 6 december afgeslo ten met een wereldmuziekfesti val in het LVC. Er zijn optre dens te verwachten van Shaha- ba (Irak), Haidiri Brothers (Af ghanistan) en Fandjiz (Congo). „Lekker dansen, lekker van de muziek genieten", luidt de kernachtige omschrijving van Ferry Rigault. 'Cultuur op Drift', 15 novem ber t/m 6 december. Meer in formatie: www.cultuuropdrift- .nl. De Liberiaanse schrijver Vamba Sherif (foto) heeft in de openbare bi bliotheek een gesprek met zijn Surinaamse collega Ellen Ombre over literatuur en kolonialisme. Publiciteitsfoto Amsterdam - De oude keien van de Dam, die tot de reno vatie van het stadsplein in 2000 op de Dam lagen, lig gen straks in New York, Ca sablanca, Jakarta, Ankara, Caïro, Antwerpen, Kopenha gen en Rome. De steentjes hebben dat te danken aan kunstenaarsduo Scorselo Swart. Tegelijkertijd komt gesteente uit andere wereld steden naar Amsterdam. De stenenverhuizing is onder deel van het project 'Moving the World'. De Damkeitjes worden in iedere deelne mende stad geruild voor au thentiek materiaal uit die plaats. De nieuwe verzame ling vormt de basis voor een nieuw kunstwerk dat in Am sterdam wordt gemaakt op het Wittenburgerplein. Vol gens Scorselo en Swart wordt met dit kunstwerk de band met de geschiedenis en de interculturele betekenis van de stad Amsterdam (her) bevestigd en versterkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19