KUNST CULTUUR 'Wat ben ik toch een bofkont, hè?' Nazaat van Kamerlingh Onnes schildert Leiden Lears oog is een sprong te ver Trompetti Vloeimans een fenome Ilse DeLange viert haar eerste lustrum met verzamel-cd en wintertour Lou Reed. Foto: GPD/ Phil Nijhuis Lou Reed opent Crossing Border den haag - In Den Haag is gis teren het Crossing Border Festi val begonnen. Op de openings avond trad onder meer Lou Reed (61) op. Dit jaar bracht Reed een cd en een boek uit met de titel 'The raven'. Hij in terpreteert het werk van Edgar Allan Poe en zet het naar zijn eigen hand. Op Crossing Bor der las Reed eruit voor. Het fes tival duurt tot en met 16 no vember. Beeldhouwer Verbon overleden Rotterdam - Rotterdams be kendste beeldhouwer Willem Adolf Verbon is, naar nu pas bekend is geworden, vorige week op 82-jarige leeftijd over leden. Verbon was een klassiek beeldhouwer. Hij maakte onder meer beelden van koningin Wilhelmina, Winston Churchill, Karei Doorman, Erasmus, Vol taire en Floris de Vijfde. Ook buiten Rotterdam had Verbon faam. „De wereld staat vol werk van hem. Cuba wilde bijvoor beeld een beeld van Piet Hein omdat die het land bevrijdde van de Spanjaarden. Twarres: afscheid in Wergea wergea - Het Friese popduo Twarres neemt op 21 december, afscheid van de fans met een concert in Wergea. Dit is de woonplaats van Mirjam Tim mer en Johan van der Veen. Onlangs maakte Twarres be kend dat ze uit elkaar gaan. Mi rjam is al druk bezig met de voorbereiding van een solo-al bum dat in de loop van 2004 uitkomt. Eind november gaat de Friezin naar Londen om met de Brit John Themis nieuw ma teriaal te schrijven. Themis werkte eerder samen met Kylie Minogue, Emmylou Harris, Su- gababes en Dido. Johan wil zich in de theater- en musicalwereld storten maar heeft nog geen concrete plannen. Drie jaar ge leden scoorde Twarres met Wêr bisto' voor het eerst in de Nederlandse popgeschiedenis een Friestalige nummer-1-hit. De voorverkoop van het con cert begint 20 november. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Lears oog', naar King Lear van Shakespeare, door Hotel Modem. Vertaling: Frank Albers. Met Herman Helle, Arlène Hoornweg, Pauline Kalkar, Maarten Boegbom, Titus Boonstra, Marcel Faber en Bart Klever. Gezien: 12/11, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar, vanavond. Eerst moet je wijs worden, en dan pas oud, zegt de nar van koning Lear. Narren in toneel stukken hebben altijd gelijk en er wordt nooit naar ze geluis terd. Met desastreuze gevolgen. De oude koning is het regeren moe en wil zijn rijk over zijn drie dochters verdelen, maar die moeten eerst uitgebreid zeggen hoeveel ze van hem houden. Twee welbespraakte vleiers gaan er dus met de buit vandoor en de eerlijkste wordt verstoten. Als Lear zijn macht kwijt is, nemen zijn valse op volgsters hem in rap tempo zijn status en zijn waardigheid af, en vader eindigt berooid en ge stoord. Vanuit Frankrijk organi seert de verbannen dochter nog een leger om vader te hulp te komen, maar de ellende is niet meer te keren. Hotel Modem speelt een eigen bewerking van King Lear. De Rotterdamse groep heeft met haar bijzondere visuele stijl werkelijk iets aan het Neder landse theater toegevoegd. Her man Helle, Arlène Hoornweg, Pauline Kalkar laten voorwer pen een eigen leven leiden, bouwen maquettes, filmen die van dichtbij en maken zo prachtige beelden. In 'De grote oorlog' werden peterselietakjes een bos en bakken met turf molm loopgraven. In combina tie met voorgelezen oo genverslagen leverde d indrukwekkende voon op. Ook in 'Lears oog' zijn cors heel inventief. Plasft lessen worden de zuik een zaal, een rij lampei een legerkamp. Met de bediende poppetjes o scherm hebben hun leve: genhangers voor het prt doek. Hotel Modem w 'Lears oog' voor het eet een flinke groep acteurs I en wil Shakespeares eeui de verhaal spelen „als vers bedacht is." Er kon een filmset in beeld, in roemde stormscène sta* niet op de hei, maar opl van een rijdende vrachl Arme Tom wordt een gf de radio. Tussen Shakes brede, bloemrijke zinne klinkt eigentijdse taal. I allemaal best samengaat dan moet er wel een gij dachte zijn die de diveis elkaar houdt. De vers be ideeën lijken willekeurig voegde aardigheden; ui lijk blijft er niets van ovei Daar komt bij dat er gen niet geweldig geacteerd De rol van Lear is een m door zijn psychologiseer plexiteit een tour de fora mee alle grote acteurs n keer hopen te schitteren laatste deel van hun Ion Marcel Faber speelt Les een kwieke motoriek, eö je als een oude hippie,' maar niet goed. Dat je woud van dubbelrollen de weg kwijtraakt, vergf betrokkenheid ook nie! een goede bewerking f consequente regie zon Lear erg geholpen zijn. het een te ambitieus projf donderdag 13 NOVEMBER Eppo van Bolhuis: 'Toeristische plaatjes zijn niet goed genoeg' muziek recensie Susanne Lammers Concert: 'Miles of Sketches of Spa Eric Vaarzon Morel, Eric Vloeiman Greco Kwartet. Gehoord: 12 Stadsgehoorzaal, Leiden. Een strijkkwartet, een flj co-gitarist en een trom Helemaal voor de hand I combinatie niet, maar nend is het wel. Eric Vj Morel, de gitarist, is dei der op deze, door Miles Sketches of Spain geïnsj de, reis door Spanje, mj is trompettist Eric Vla die het meest de aai vraagt. Als de gitaar vai zon Morel een veelstemi veelkleurig Spanje oproep fluisterzacht tot krachtig pend, dan evoceert de tn van Vloeimans vreemde, we werelden, universa niets meer is wat het lijkt Vloeimans laat zijn insti geesten oproepen, maarl zijn trompet ook laten len als een meisje en kri een harpij. En laten glan schetteren als een tromp tuurlijk. Het mooist blijkt het fantastische 'Gitano', Vaarzon Morel - als con en als begeleider - Vla alle ruimte geeft om alle iijke timbres en klankl vol uit te spelen, te plag te dagen en dat leidt ti swingend en razendkna menspel. Vloeimans is een fenome onnavolgbaar de grena de trompet verkent. Bij muzikaliteit en virtuositf het Greco Kwartet een b< de schaduw. Marieke de Ernst Grapperhaus, San Graaf en Derk Lottman z meer aan hun bladmuzi bonden. Ze spelen wel m schwung, maar de swin daar bij achter. Het onversneden klassii pertoire geeft niet zo'n bf druk van hun kunnen, da zijn de twee stukjes uit d< kwartetten van Ravel enl sy gewoon te kort. In dl delen uit het Conciei Aranjuez van Joaquin R blijkt het moeilijk om fi gengas te geven aan de ook nog eens versterkte, umbeesten Vaarzon Ma Vloeimans. Ze spelen ade maar zeker in het AdagR de haat-liefde-verhoudi het stuk gitarist en tron zodanig vleugels, dat di kers het nakijken hebben Ondanks die onbalans is n of Sketches of Spain' een nerende reis waaraan vocfc ic Vloeimans' adembeni knappe soli een bijz draai geven. door Theo de With warmond - Eppo van Bolhuis belijdt zijn liefde voor Leiden in een serie schilderijen. Merk waardig genoeg zijn ze gemaakt in Warmond. Verscholen tus sen de nieuwbouw van het dorp ligt het landgoed van zijn familie. In de orangerie woont de kunstenaar met zijn gezin, maar zijn eigenlijke domein is zijn in het groen verscholen atelier. In alle rust heeft hij hier gewerkt aan een twintigtal bo venaanzichten van Leiden. „Ik werk hier inderdaad vrij ge ïsoleerd", beaamt Eppo van Bolhuis. „Maar ik moet er niet aan denken om met honderd kunstenaars op Haagweg 4 te zitten. Voor je het weet heb je een bankje en een koelkast in je atelier staan en wordt het steeds gezelliger." En dat is niet de motivatie waarom de Warmonder na een artsenstudie plotsklaps het roer omgooide en voor het kunste naarschap koos. Hij trad niet in de voetsporen van zijn vader - ook arts -, maar in die van zijn voorouders. De beroemde Leid- se schilders Harm en Menso Kamerlingh Onnes waren res pectievelijk zijn oudoom en zijn overgrootvader. „Mijn overgrootvader heb ik nooit gekend. Oudoom Harm overleed toen ik twaalf was. Hij had nog aangeboden les te ge ven aan mij. Het is er nooit van gekomen", aldus de Warmond- se schilder. „Ik vind het ook overdreven om te stellen dat ik een traditie voortzet. Mijn werk is heel anders van karakter. Na tuurlijk heerste er wel een be paald klimaat bij ons thuis. Mijn oma schilderde en een tante is pottenbakker. Het huis stond altijd vol met schilderij Eppo van Bolhuis: „Zelf ga ik nooit naar tentoonstellingen in Leiden en omgeving. Ik ben altijd bang voor beïnvloeding." Foto: Hielco Kuipers en, maar het was allemaal voor oorlogse kunst." Eppo van Bolhuis is autodidact. In plaats van naar de kunstaca demie ging hij in Leiden medi cijnen studeren. Hij heeft zijn studie voltooid en mag zich arts noemen. Toch bleef de kunst zinnige kant van moeders zijde aan hem trekken. Een toevallige ontmoeting met de vijftien jaar oudere schilder Jean Marie Mersmans zette hem op het goede spoor. „Hij heeft me aan gemoedigd om door te gaan. In Katwijk heb ik ook een atelier met hem gedeeld. In die tijd was het prettig om te kunnen discussiëren over eikaars werk. Soms mis ik dat nog wel." Hij werkt nu in totale afzonde ring. „Als kunstenaar moet ik veel zelfdiscipline opbrengen. Niemand die ervan wakker ligt als ik een maand niets doe. Zo zit ik echter niet in elkaar. Inte gendeel, ik ben er dag en nacht mee bezig. Het laat me nooit los. Ik schilder zelfs in mijn slaap. Die beelden blijven maar ontstaan. Ik wil niet alleen mooi schilderen. De tijd die ik erin stop, moet je ook kunnen zien. Een schilderij moet meer zijn dan alleen een momentop name. Ik probeer de tijd te van gen." Ook in zijn serie over Leiden heeft hij dat geprobeerd. ,,Als het onder mijn handen te veel een toeristisch plaatje werd, vond ik het meteen niet goed genoeg meer voor de exposi tie." De wél getoonde werken nemen de beschouwer mee langs bekende Leidse plekken als de Burcht, de Koombrug, het station, belastingkantoor, het Rijksmuseum voor Volken kunde en de Hartebrugkerk. „Ik heb geprobeerd zo los mogelijk te schilderen", zegt Van Bol huis, terwijl hij een paar passen achteruit doet. „Bij die grote doeken moet je een afstand van vijf meter in acht nemen om het stadsgezicht goed tot zijn recht te laten komen." Van Bolhuis maakte eerder se ries van Rome en Santiago de Compostela. „Maar Leiden was anders. Ik heb er een groot deel van mijn leven doorgebracht. Daardoor kijk je anders naar zo'n stad dan naar Rome. Ik heb geprobeerd het bestaande beeld eerst af te breken en daarna weer steen voor steen op te bouwen." Hij maakte fo to's vanaf onder meer V&D, de Sterrewacht en de stadhuisto ren. De wirwar van huizen, straten en daken bracht hij in een schets terug tot eenvoudi ger vormen. Pas daarna bracht hij het stadsgezicht met olieverf aan op doek. „Zelf ga ik nooit naar tentoon stellingen in Leiden en omge ving", bekent de schilder. „Ik ben altijd bang voor beïnvloe ding. Wat ik nu doe is van me zelf en dat wil ik niet kwijt ra ken." Eppo van Bolhuis: 'Leiden: zij en ik', t/m 14 december, op zondag van 14.00 tot 17.00 uur en op telefonische afspraak (071-3013574). Galerie Art In tercession, Dorpsstraat 46, Warmond. door Theo Hakkert almelo - In vijfjaar tijd van een onbevangen, nuchtere Almelose tot een door de wol geverfde zangeres van internationale allu re. Ilse DeLange viert haar eerste lustrum met een verzamel-cd en een wintertour. Een terugblik per afgelegd jaar. 2003 - Waarin ze experimen teert met jazz. „Bassist Tony Overwater had mij gevraagd mee te doen in zijn blokje op het North Sea Jazzfestival, samen met Pat Me- theny. Ik wist wel wie Metheny was. Ik had hem op televisie ge zien met een rare gitaar met snaren uit alle hoeken en gaten. Ik wist ook dat hij een connec tie had met country en folk. En ik kende de hit die hij had ge had met David Bowie, 'This is not America'. Maar van al die jazzdingen wist ik niet zo veel. Toch had ik het gevoel dat het wel ging klikken met die man. Die kop stond me wel aan. We speelden 'New beginning', om dat het leek op 'Folk song' van hem, die zouden we zo in el kaar kunnen laten overlopen. Die man heeft me zo ontroerd met zijn spel, dat begon al bij de repetities. Zo veel emoties, helemaal te gek. Sta ik ineens op North Sea terwijl ik niks van jazz weet en niet thuis ben in al dat improviseren. Heel uniek en heel erg leuk. Het publiek was opgedeeld in twee kampen: of ze vonden het extreem te gaaf of ze vonden het helemaal niks. Dat past wel bij mij. Ik houd niet van hokjes. Ik vind het leuk als mensen na moeten denken over wat het nou eigen lijk is. Terwijl het gewoon mu ziek is." 2002 - Waarin ze vreemdgaat met een andere drummer. „Ik nam in Los Angeles mijn derde studio-cd op, 'Clean Up'. Met een studioband vanjewel- ste inderdaad. Met drummer Vinnie Colaiuta en Mike Lan dau op gitaar. Wat een bofkont ben ik, hè. Via via kwam ik in contact met Bruce Gaitsch, een muzikant en liedjesschrijver uit Nashville. Voor ik hem ont moette had ik al even gecheckt op internet wat hij allemaal had gedaan. Elton John, Madonna en al die knakkers, dat is een heel iemand. Superaardige man. Elke dag dat we samen waren, hebben we een nummer geschreven. Het klikte gewoon te gek. Bruce Gaitsch is jaren lang sessiemuzikant geweest in Los Angeles. Hij kent daar ie dereen. Op drums wilde hij Ilse DeLange: van een onbevangen, nuchtere Almelose tot een door de wol geverfde zangeres van internationale allure. Foto: GPD/PR Vinnie. Nou, ik ken genoeg van drummers om te weten dat hij Vinnie Colaiuta bedoelde. Ik meteen Bart bellen, mijn vriend die in mijn band drumt. Uitein delijk zaten we dus daar in Los Angeles. Ook voor Bart was het enerverend. Want als je Vinnie Colaiuta kunt meemaken in de studio, hoef je je geen zorgen te maken dat Bart zich achterge steld vindt. Hier in Nederland is het een logische vraag hoe Bart het vindt dat hij als drummer op mijn platen gepasseerd wordt. Als ik, hier mijn platen op zou nemen, zou ik het wel weten. Maar gezien het feit dat ik mijn platen in Amerika op- heem, ligt het anders. Daar is de scheiding tussen studiomu zikanten en live-muzikanten veel strikter. Het zijn twee ver schillende beroepen. Bart ac cepteert dat. Hij had in het ver leden al eens gezegd dat als ik ooit de kans kreeg met iemand als Vinnie Colaiuta te werken hij me wat zou doen als ik het, om hem te sparen, niet zou doen." 2001 - waarin ze de breuk met haar management verwerkt. „Iedereen overkomt dat. Ik denk dat het vooral met men sen gebeurt die hun vak heel serieus nemen en voor wie mu ziek iets dierbaars is. Mensen die oplettend zijn en zelf in de hand willen houden wat er ge beurt, juist zij krijgen dat soort problemen vanzelf. Het is niet te vermijden. Door sommige mensen, denk ik, word ik als lastig ervaren. Maar ik vind het: vasthouden aan mijn integri teit. Het voorbeeld dat altijd weer wordt aangehaald, is dat ik niet wil playbacken. Daar ben ik heel stellig in geweest en daar ben ik in principe nog heel stellig in. De commerciële kant en de principiële kant kunnen ook heel goed samenvallen. In die zin ben ik wel veranderd. Maar het mag nooit vanzelf sprekend worden omdat het makkelijker is. Niet playback omdat het makkelijker is." 2000 - Waarin ze haar tweede cd maakt. „Ik vind 'Livin' on Love' nog steeds een geweldige plaat. Een beetje een onderschatte plaat zelfs. Na mijn debuut World Of Hurt' dachten velen dat de trein vanzelf zou doorrollen. Dat is kenmerkend voor die plaat Al les is goed aan 'Livin' On Love'. Ik heb niet gezegd dat ik van 'Clean Up' een anderssoortige plaat wilde maken omdat de vorige niet goed was. Ik wil ge woon altijd andere platen ma ken." 1999 - Waarin haar Ameri kaanse deal niet doorgaat. „Het is gunstig geweest in die zin dat ik gekozen heb voor de muziek. Je kunt het niet bena deren met de kennis die we nu hebben. Op dat moment heb ik absoluut de juiste beslissing ge nomen. Maar de droom blijft hoor. Tuurlijk." 1998 - Waarin ze debuteert met 'World Of Hurt'. „Die cd is nu gekozen tot het beste Nederlandse popalbum aller tijden. Onzin! Ik vind het hartstikke prachtig dat het zo de boekjes in gaat, maar de uit verkiezing slaat natuurlijk ner gens op. Je kunt Herman Brood en Earring toch niet met mij vergelijken. Zo anders. Mijn respect voor Barry Beckett, de producer van World Of Hurt', wordt met de dag groter. Zou ik weer met hem willen werken? Aan de ene kant ja, aan de an dere kant nee. Het is geweldig wat hij doet Zijn sound spreekt mij heel erg aan. Die warmte, daar wil ik wel weer naar toe. Maar er zijn ook beperkingen. Dat komt omdat Barry erg goed is in de traditie waarin hij werkt. Ik zou de warmte willen combineren met iets raars. Met het moderne, maar daar is hij niet van op de hoogte.' Ilse DeLange: 16 dec. Utrecht, Vredenburg; 21 dec. Rotter dam, Nighttown.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20