André Rieu walst op rand afgron GESPREK VAN DE DAG AIVD onderzoekt vriendinnen Vergeten' prinsen E la nave va DINSDAG 4 NOVEMBER 20(f DAGELIJKS LEVEN 6EawricHT...vie*2- LeTT£R-? MENSELIJK Het Nederlandse danspaar Sandra Kuipers en Ed van der ValT is""afgelo- pen weekeinde in Wit-Rusland uit geroepen tot Europees kampioen ROLSTOELDANSEN. De Europese kampioenschappen worden om de twee jaar gehouden, in 2001 won nen ze-ook al de titel. Het paar kwam uit in klasse II (dansers met een normale hand-en schouder- functiêl Ze dansten in deze catego rie de Engelse wals, tango, Weense wals, slow foxtrot en quickstep. De in een'rolstoel zittende Kuipers uit Rotterdam en haar staande dans partner Van der Vall uit Spijkenisse dansen al 18 jaar samen. Het suc cesvolle duo werd vorig jaar wereld kampioen rolstoeldansen op het on derdeel ballroom. Een man die vorig jaar werd veroor deeld ivoor het PLANNEN van een grote DIAMANTROOF uit de Lon- dense Millennium Dome is gisteren in beroep gegaan tegen zijn straf. Hij beweert dat de rechter tijdens het proces diverse keren in slaap is gevalle/i. De advocaten van de ver oordeelde, de 41-jarige Raymond Betson, proberen twee getuigen op te sporen die kunnen bevestigen dat rechter Michael Coombe indommel de. De. [echter van het hof van be roep vrndt dat echter niet voldoen de. Hijwil dat de advocaten ook aantonen dat de rechter een aantal bewijsstukken niet gebruikte bij zijn oordeel als gevolg van de dutjes. Betson kreeg samen met vier kom panen vtjf jaar gevangenisstraf voor het nauwgezet plannen van de roof in het MHIennium Dome. Een zesde verdachte overleed voordat hij be recht kon worden. De politie volgde dè bende maandenlang en arres teerde de mannen toen ze in novem ber 200Ó een vitrine uit gewapend glas met een voorhamer wilden ka- potslaan. De diamanten die ze wil- cTéh stelen waren zo'n 200 miljoen pond waard (292 miljoen euro). De Italiaanse tenor Luciano PAVA- ROTTI en_zijn vriendin Nicoletta Mantovani gaan op 13 december TROUWEN. Het huwelijk wordt ge sloten in het theater van Modena, waar Pavarotti woont en waar hij elk jaar een groot gala-optreden heeft, Pavarotti and Friends, waarvan de opbrengsten voor hulp aan vluchte lingen zijn. Pavarotti (68) en Manto vani (34) hebben een dochtertje van elf maanden, Alice. Uit zijn eerste huwelijk -waaraan in 2000 na een slepende procedure een einde kwam- had de zanger al drie doch ters, die alle drie ouder zijn dan zijn toekomstige echtgenote. Hij is be gin dit jaar grootvader geworden. Fotö: AP De Britse popartiest STING heeft la ten weten dat zijn collega ROD STE WART gerust een Grammy Award uit zijn collectie'mag lenen. Stewart (foto) liet onlangs in botte bewoor dingen zijn onvrede blijken over het feit dat Sting intussen een hele rij van de prestigieuze onderscheidin gen heeft en hij niet. ,,Hij heeft nog nooit een Grammy gewonnen, en ik vind Rod een fantastische artiest. Echt waar", zei Sting zondag in Hongkong.Ik bén een enorme fan van Rod en ik stuur hem er eentje van mij als ik terug thuis ben." Sting wachtte tot de zaal was uitge lachen om er nog aan toe te voegen. ,,lk vind dat hij dat verdient." Sting heeft tien Grammy's gewonnen als soloartiest en nog eens vijf met The Police. Foto: EPA De goedheiligman komt toch naar w KAMPEN dit jaar. Vorige week had het er nog alle schijn van dat SIN TERKLAAS de Hanzestad zou overslaan, omdat de stichting pro motie Kampen (SPK), de gemeen- «è/fr teen marktkooplie- den het niet eens konden worden over de noodzakelijke verplaatsing van de zaterdagmarkt. Op het plein waar de kramen normaliter staan, wil de SPK de sint verwelkomen in de stad. Dit weekeinde hebben de partijen op het laatste moment een compromis gesloten, waardoor het betreffende plein nagenoeg vrij is. Ex-Beatle PAUL MCCARTNEY bezet ook dit jaar weer de eerste plaats op de lijst van BEST VERDIENENDE Britse muziek- en mediasterren. De jaarlijkse lijst verschijnt in The Sun day Times. McCartney verdiende volgens de krant dit jaar een slordi ge 60 miljoen euro. De bedenker van het Idols-concept en ex-mana ger van de Spice Girls, Simon Ful ler, komt met 52 miljoen euro op de tweede plek. Een prominent lid van de Britse Idols-jury, Simon Cowell, deed het ook goed met 50 miljoen euro, deels afkomstig uit de verkoop van zijn boek over het internationaal populaire programma. Hij verdiende ook veel geld door zijn commerciële belangen bij de Idols-sterren. Rob bie Willians en Sting bezetten de vierde en vijfde plaats, beiden met een riant jaarinkomen van rond de 40 miljoen euro. De veiligheidsdienst AIVD heeft onderzoek gedaan naar de vrien dinnen van de prinsen Pieter- Christiaan en Floris. De jongste zonen van prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven zijn nog de enige twee vrijgezellen in het Koninklijk Huis. Het onderzoek ging overigens niet verder dan de inmiddels omstreden 'naslag' in de eigen bestanden, zo bevestigt de Rijksvoorlichtingsdienst. Beide prinsen hebben al geruime tijd verkering. De vriendinnen wa ren onder meer aanwezig bij de viering van de verjaardag van prins Bemhard op Soestdijk en deze zomer vierden ze met de ko ninklijk familie vakantie in Italië. Volgens de RVD behoort Aimee tot de 'hechte vriendenklingvan prins Floris. Een achternaam wordt niet prijsgegeven. De vrien din van Pieter-Christiaan zou Ani ta van Eik heten en afkomstig zijn uit Noordwijk. De RVD zegt dat Anita behoort tot de 'vrienden kring' van prins Pieter-Christiaan. Uit het nuanceverschil in de aan duiding van de relatie moet vol gens de RVD geen verdergaande conclusie worden getrokken. Mabel Wisse Smit werd na de eer ste foto's aangemerkt als een 'goede vriendin' van prins Johan Friso. De kans lijkt daarom groter dat prins Floris (28), werkzaam als parketsecretaris bij de Amster damse rechtbank, zich eerder zal verloven dan zijn 31-jarige broer Pieter- Christiaan Na de affaire rond Mabel Wisse Smit kondigde minister Johan Remkes (binnenlandse zaken) aan dat in het vervolg beter moet wor den gekeken naar toekomstige partners van leden van het ko ninklijk huis. Hij denkt daarbij aan hetzelfde veiligheidsonder zoek dat al gebruikelijk is voor vertrouwelijke overheidsfuncties. Remkes wees er op dat het 'gek' is dat zijn eigen secretaresse aan een strenger onderzoek wordt on derworpen dan aanstaande prin sessen. De Tweede Kamer dacht dat on derzoek naar nieuwe leden van de Oranje-familie pas weer aan de orde zou komen tegen de tijd dat de kinderen van WUlem-Alexan- der en Méxima volwassen zijn. De jongste twee Van Vollenhoven-tel- gen werden echter over het hoofd gezien. Die konden binnenkort wel eens op de deur van het Bin nenhof kloppen. Prins Pieter-Christiaan van Vol lenhoven moet lachen om de ver klaring van de RVD over de status Mabel Wisse-Smit en prins Floris. Foto's: ANP van zijn vriendschap met Anita. ,,Ik ben blij dat ik in het buiten land woon", aldus de prins, die eind deze maand zijn MBA-oplei- ding aan het prestigieuze instituut voor management en ontwikke ling (IMD) in het Zwitserse Lau sanne afsluit. Hij wil er mee zeg gen graag zijn privé-leven buiten de schijnwerpers te houden. Over Anita of andere persoonlijke za ken praat hij niet. Om het lidmaatschap van het Ko ninklijk Huis te behouden en de plaats in de troonopvolging niet te verliezen, zouden ook Pieter- Christiaan en Floris voor hun hu welijk toestemming moeten vra gen. Maar zodra neef Willem- Alexander het werk van zijn moe der Beatrix overneemt, vervalt au tomatisch het lidmaatschap van het Koninklijk Huis voor de vier Van Vollenhoven-prinsen en hun partners. Waarom dan nu nog al die moeite doen als in de troon opvolging al ruimschoots is voor zien? Het is een vraag die reeds werd gesteld bij het huwelijk van Bernhard jr. en Annette Sekrève. Prins Pieter-Christiaan en zijn ouders. Volgens de Rijksvoorlichtingsj dienst is in het geval van de p sen Pieter-Christiaan en Flori vragen van toestemming nogT aan de orde, laat staan dat woL overwogen het voor de laatste? twee ongehuwde prinsen mafo achterwege te laten. Prins Bei) hard jr. zei toestemming te vrj y 'uit respect' voor zijn tante, d«H ningin. Er is geen reden aan t$ men dat zijn jongere broers eije ders over denken. ic Hans Jacobs Is André Rieu bijna failliet? Volgens de Duitse pers wel. Het moederbedrijf van 'der Polder Paganini', zoals de Duitsers de violist wel eens noemen, hééft 36 miljoen euro schuld en alle instrumenten en materialen zijn ver pand aan de Rabobank. Maar dat hoeft niet erg te zijn. Ook met schuld kan een bedrijf prima draaien. André Rieu is net klaar met de verovering van Japan. De bekendste Limburger ter we reld bracht de voorbije weken met zijn po pulaire klassieke muziek horden Japanners in vervoering. In zijn gevolg gaat een hele ploeg aan muzikanten en technici en bus sen vol materiaal. Maar achter de eeuwige lach van Rieu gaat een enorme druk schuil: het succes in Japan is bepalend voor het voortbestaan van het bedrijf. André Rieu heeft het ver geschopt. De le zers van het gerenommeerde Amerikaanse weekblad Time hebben hem heel hoog zitten, zo bleek uit een onder zoek van het blad onder haar le zers. Van alle zes miljard wereld burgers werd Rieu door de lezers in de top-20 van belangrijkste per sonen gezet. Een eervol compli ment voor de man die met zijn ge drevenheid, perfectionisme en doorzettingsvermogen de klassieke muziek weer in de harten van veel mensen gebracht heeft. Zijn carri ère was tot nu toe een successtory: van de traditionele concerten op Aswoensdag in Maastricht tot de grootste zalen van de hele wereld. Datzelfde succes dreigt het miljoenenbe drijfvan de vioolvirtuoos te nekken. André Rieu heeft last van hetzelfde probleem als de ict-sector enkele jaren geleden. De groeiverwachtingen voor de iet-bedrijven waren dermate hoog gespannen dat ze on verantwoord hoge leningen kregen. Er moest immers flink geïnvesteerd worden om de groei mogelijk te maken: kosten gaan voor de baat uit. Banken vielen bijna over elkaar heen om geld te mogen ver strekken. Maar winsten bleven uit en schulden namen verder toe. Twee jaar ge leden klapte de zeepbeleconomie uit elkaar en gingen zelfs hele grote bedrijven failliet. De parallel met André Rieu is snel gelegd wanneer de jaarrekeningen van de afgelo pen vier jaar op tafel komen die de André Rieu Productions Holding heeft ingediend bij de Maastrichtse Kamer van Koophan del. Zoals bij iedere salarisstrook wordt het eerst gekeken naar wat er onder de streep is overgebleven. En dat is weinig. Sterker nog: het overkoepelend bedrijf van Rieu heeft flink verlies geleden. Alleen in 2000 maakte het bedrijf een schamel winstje van 312.694 euro. Dat valt in het niet tegen het totale verlies in de andere drie jaren: samen van bijna vijf miljoen euro. Uit de cijfers blijkt dat de Rieu-holding niet genoeg verdient om de rente en aflossing van de bestaande schulden te betalen. Om geen ruzie met de banken te krijgen, moet Rieu elk jaar nog meer geld lenen om die renhoge schulden van Rieu. Ach, missel heb ik wel 75 miljoen schuld, reageerder laconiek, 'Weet ik veel'. En ook: „Ik ben10 nog steeds kredietwaardig. De banken V1 len me nog steeds op en vragen wanner weer geld nodig heb.r Dat Rieu alles in eigen hand wil houdeif kenmerkt zijn persoon. Rieu is een gediP ven perfectionist. Dat heeft hem onder I61 meer gemaakt tot het succes dat hij is. 'n Maar de musicus kijkt in zijn drang een'1 perfect concert uit te voeren, niet op ei cent meer of minder. Andere mensen de branche kijken jaloers naar het groti volg en de massa materialen die Rieu sleept van stad naar stad, land naar lanil continent naar continent. De personeel lasten zijn sinds 1999 met 92 procent gt *9 kosten alsnog te betalen. De nieuwe lenin gen drukken het daaropvolgende jaar weer extra op de inkomsten. Dat kan zo niet veel langer doorgaan, zegt ook een gerenom meerd accountantsbureau dat de jaarcijfers van Rieu op verzoek van deze krant heeft bekeken. Gevolg van het stijgende verlies is dat al het eigen vermogen van Rieu's bedrijf is ver dampt. Op een bedrijfspand in Maastricht lopen vier hypotheken met een totale waarde van 3,2 miljoen euro. Alle instru menten, transportmiddelen, inventaris en bedrijfsuitrusting zijn verpand aan de Ra bobank. Op een gloednieuwe studio aan de Schamerweg in die gemeente ligt een hy potheek van 2,5 miljoen euro en op een loods aan de Olympiaweg (onlangs voor 5,7 miljoen aan de gemeente verkocht) lag een hypotheek van 6,1 miljoen. De totale langlopende schulden van de Ri eu-holding aan banken en financiers zijn eind 2002 opgelopen tot 23,8 miljoen euro. Daar komen de kortlopende schulden van 12,1 miljoen bij. De totale schuld bedraagt 35,9 miljoen euro. Als alle bezittingen van de Rieu-holding worden verkocht en daar mee de schulden worden afgelost, resteert een schuld van 6,5 miljoen euro. Met ande re woorden: André Rieu Productions Hol ding zit zwaar in de problemen. Het bedrijf drijft op een kurk van geleend geld. En daarmee is de beroemdste Limburger ter wereld overgeleverd aan de goede wil van de banken en de financiers. Als die het risi co te groot vinden, kunnen ze simpelweg de stekker uit het bedrijf trekken. Waar is het misgegaan? Rieu heeft de afge lopen jaren te veel uitgegeven. Hij heeft te veel geld gebruikt om de wereld te verove ren. De inkomsten uit de cd- en dvd-verko- pen zijn gestegen, blijkt uit de jaarcijfers, maar hielden geen tred met de stijgende uitgaven en schuldenlasten. Rieu stelt dat geld hem niet interesseert. Hij wil gewoon muziek maken. In een eerder interview bevestigt hij dat beeld: „Voor het geld heb ik het nooit gedaan. Nooit. Nu rij den we met dertien vrachtwagens door Eu ropa, waaronder drie met alleen maar kroonluchters en tapijten. Ik-kleed elke zaal waar we spelen totaal aan zodat mijn pu bliek zich lekker voelt. Dat kost miljoenen. Natuurlijk gaat er in ons bedrijf veel geld om, maar dat wordt allemaal opnieuw ge ïnvesteerd in de muziek. We doen namelijk alles zelf: concerten, aankleding, belichting, geluid, transport, cd-opnamen, video's, marketing, ga zo maar door". Ongeveer elke taak heeft een eigen bv'tje. Zelfs voor de catering tijdens tournees heeft Rieu een eigen bv opgericht: Pizza Pa ganini bv, naar de bekende volksviolist Pa ganini. Tijdens de tournee door Amerika reed er een bus mee die alleen maar fitnes- sapparatuur aan boord had. In Duitsland hebben zowel de boulevardpers als de seri euze media al melding gemaakt van de to gen tot vijf miljoen euro. In 2002 had 117 mensen in vaste dienst tegen 70 in 1999. Ze worden vervoerd met André's ij België gestalde eigen vliegtuig. Stilletjes vragen de branchegenoten zich af waar het allemaal van betaalt. Een vraag die Rieu zichzelf ook steeds stelt. Elke jaarrekening wordt voorafgej door een kort verslag van directeur Rrei zelf. In het verslag over 2002 schrijft Ri< eerst positief: 'De in het verleden ingez< expansie ten gevolge van het forse inves ringsniveau is in 2002 tot zijn volle recht gekomen. Voor de komende jaren| verwachten wij de vruchten te plukken deze investeringen'. Maar in de laatste nea blijkt dat Rieu ook de ernst van de atie inziet. De directeur schrijft over 'hei structurering van de financiering van defi onderneming', 'kostenbeheersing c.q. dj» kostenreducties'. I® Kortom: André Rieu Productions Holdiri moet flink bezuinigen. Bedrijven die nier tot de kernactiviteiten behoren, staan ojr lijst met af te stoten onderdelen. De kenF. activiteiten worden niet beschreven, mar bestaan waarschijnlijk uit het maken enr verkopen van muziek. En helemaal achtr aan als een soort slotwoord staan de tocrr alarmerende woorden: 'Het eigen vermtr; gen is zodanig negatief dat de vennoot- r schap niet aan al haar verplichtingen kar voldoen'. Een accountant die de jaarrekeningen val de Rieu-holding voor deze krant doorvlcf^ de is er niet gerust op.Als dit bedrijf inP rode cijfers blijft, is het binnen twee jaaiL gelopen." Als de holding valt, komt ook" dré Rieu persoonlijk in zwaar weer. Uit (F gegevens blijkt namelijk dat hij zich vooC diverse zaken persoonlijk aansprakelijk 1 heeft gesteld. Met andere woorden: als cr£ holding failliet gaat, kunnen de schuldei,' sers deels of helemaal bij Rieu zelf hun gr. halen. nt Rob Cox Federico Fellini, dood, kreeg van het Filmmuseum alsnog een zaterdag aangeboden waarop -bijna- al zijn films te zien waren. Ik mag graag poseren als cultuurkenner, maar de waarheid is dat ik nog nooit in de bios naar een Fellinifilm had gekeken. Hoogste tijd om de maestro een posthuum saluut te brengen. Er waren, om zeven uur, niet veel andere bedevaart gangers in de zaal. Mannetje of veertig, terwijl er in Cinerama moeiteloos tien keer zoveel gepast zouden hebben. Op zich al geestig: er is allerlei Amsterdams gedoe over dat theatercomplex-plus-bios aan de Mar- nixstrciat. Joop van den F.nde wil de boel slopen en vervangen door Joop-theaters met vrolijk Joop-reper toire. Daartegen is protest gerezen, want hoe moet het dan bijvoorbeeld met de kunstfilms die het Filmmu seum daar nu kwijt kan? Gaat Fellini alsnog verlie zen van Jip en Janneke, de familie-musical met be kende soapartiesten? Amsterdam cultuurstad, ja, ik ben vóór, maar het feit dat ergens af en toe vijftig lief hebbers naar 'E la Nave Va' kijken, moet dat de reden zijn dat Joop zijn fijne miljoenen niet mag investe ren? Is het -eigenlijk- niet zo dat Fellinifanaten het ook met een leuk klein zaaltje elders in de stad zou den-redden? Wel is'Ela nave va' van Fellvii een prachtige en geestige film, verplichte kost, en het voelt buitengewoon luxe om bij het cultuurhappen per persoon over minstens 15 bioscoopstoelen te beschik ken. En dat mét een gratis inleiding door een char mante Amerikaan, die Fellini nog persoonlijk gekend heeft. Genieten! Volgt nu mijn recensie, een jaar of dertig over tijd, van 'E la nave va'. Eerst het verhaaltje: met een crui se-schip wordt, in 1914, de as van een overleden ope radiva naar haar geboorte-eiland gevaren, om daar in zee te worden gestrooid. Aan boord zijn fans. On der andere een iets dikkere kopie van Willem-Alexan der, die moet doorgaan voor een Oostenrijks-Hon gaarse groothertog. In de luxe zalen houden jaloerse en neurotische collega-zangers elkaar voortdurend in de gaten. Er is een zeezieke neushoorn, die ligt te stin ken in het ruim. Er zijn stokers die enorm doen den ken aan galeislaven. Er zijn dirigenten en musici aan boord die in de keuken opeens een concert geven door te blazen op flessen, op glazen te tikken of door te wrijven langs de rand ervan. Tussen die tientallen personages spelen zich verhaaltjes af, van complotten om de troon tot wat te doen met opgepikte Servische bootvl uch telingen. Het schip (la nave) is overduidelijk nep. Zodra je het in beeld krijgt, blijkt het een knutselwerkje dat moei teloos in een badkuip past. De rook uit de schoor steen bestaat uit grijsgeschilderd bordkarton. De zee bestaat uit plastic lappen en ook de neushoorn is overduidelijk namaak. Bovendien is hij te groot. Te vaak lopen de lippen van de acteurs niet gelijk met de Italiaanse tekst die later is ingesproken, over hun eigen stemmen heen. Als er gezongen wordt (opera van Verdi) is dat al niet veel be ter. Hollywood zou zich doodschamen. Maar wat een prachtig vormgegeven, terlijk geregisseerd, oergeestig onzin verhaal. Monty Python a la Italien- ne. Alles mag, alles kan. Fellini maakt acteurs tot komieken en laat ze verdwalen in een wereld die ze niet kunnen begrijpen, al denken ze van wel. Monty Python was, omgekeen een poging van komieken om thuis Fellini na te spelen. Zoiets. Op een dag ga ik dit ze- f ker nog beter formuleren, maar één ding staat vast: wie van Cleèse en de zijnen houdt, moet ooit naar 'E la nave va'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2