BOEKEN Onbekend volk tot leven gebracht De confessies van een Teletubbie Terloops gestelde vragen Hurley welkom vers bloed in thrillerland De lekkerste letters dinsdag 4 november 2003 Nieuwe roman met fotoboek van Karei Glastra van Loon TOP-10 FICT Amsterdam -Wat is het mooie van letters? Dat hoefje geen enkele bibliofiel uit te leggen. Die heeft er een voortdurende honger naar. Stukjes schrijver Kees van Kooten en grafisch ontwerper Ewald Spieker hebben er een prachtig boek over gemaakt met de al even prachtige titel: 'Letterlust' (De Harmonie, €24,90). Spieker knipt en plakt het hele alfabet in en uit elkaar en Van Kooten schrijft daar in nostalgie gedrenkte jeugdherinneringen bij. Over chocoladeletters, luchtreclames, de m van 'mmm' en de s van 'Ssssssssstttttttt!!!'. Absoluut het lekkerste letterboek. Foto uit besproken boek Voor zijn nieuwe boek 'De on- zichtbaren' verbleef Karei Glastra van Loon drie maanden in een Thais vluchtelingenkamp. In plaats van de geplande journalis tieke reportage werd het een nieuwe roman. roman recensie Peter van Vlerken 'De onzichtbaren' door Karei Glastra van Loon. Uitgeverij U. Veen. Prijs: €15,95. 'De onzichtbaren in beeld', fotoboek van Jan Bogaerts. Uitgeverij U. Veen. Prijs: €15,-. Karei Glastra van Loon was eerst journalist, daarna werd hij romanschrijver. Zijn journalis tieke werk, onder meer voor de Nieuwe Revu, ken ik niet. Zijn romans, De passievrucht en Lis a's adem wel. Ze danken hun succes aan de lichte, dansende pen, waarmee de auteur dra ma's draaglijk maakt. In zijn nieuwe boek, De on zichtbaren, doet Glastra van Loon iets bijzonders. Hij ver bleef op verzoek van de Stich ting Vluchteling drie maanden bij de Karen, een volk dat heeft moeten vluchten uit Birma en al jaren, vrijwel pnbekend bij de rest van de wereld, kwijnt in een kamp in Thailand. Hem werd gevraagd er een publicatie aan te wijden. In plaats van een journalistieke reportage schreef hij een roman, er blijkbaar van overtuigd dat de journalistiek tekort schoot en hij ook de ver beelding nodig had om tot waarheid te komen. De roman verscheen gelijktijdig met een fotoboek van de Deur- nese fotograaf Jan Bogaerts. Waar Glastra van Loon tracht door te dringen tot de binnen wereld van de Karen, toont Bogaerts de buitenkant, aldus wordt dit onzichtbare volk - 'onze onzichtbaarheid is onze grootste vijand' - dubbel zicht baar gemaakt. De methode van Glastra van Loon komt erop neer dat hij let terlijk kruipt in de huid van een 11 Opvangkamp van de Karen in Thailand. Foto: Jan Bogaerts vluchteling, zoals alleen in een roman kan, door van hem, een advocaat, de ik-persoon te ma ken en het verhaal te laten ver tellen. Die ik-persoon is blind - je wordt vanzelf eerlijk als je blind bent en een vluchteling' - en aldus doet de schrijver ver slag van de grote geschiedenis van Birma, vanaf de tijd voor de kolonisatie, tijdens en daarna, toen de democratische regering plaats moest maken voor een militair regime en de onafhan kelijkheidsstrijd van de Karen in bloed werd gesmoord. Daaraan verbonden is het klei ne, maar niet minder dramati sche verhaal van de familie van de ik-persoon dat lijkt op een bijna Bijbelse vertelling over de verdrijving uit het paradijs. De Karen vormen een christelijke minderheid onder de Birmese boeddhisten. Hun lot is er deels door bepaald, waardoor religie, zeker ook van de boeddhisti sche kant belicht, een grote rol speelt in De onzichtbaren. Alles bijeen stelt Glastra van Loon in dit oprechte, liefdevolle en be wogen boek vast: "Wij zijn, ie der van ons, een kleine verza meling van verhalen.' De foto's van Bogaerts laten vreemd genoeg niet of nauwe lijks de ellende zien die we ge wend zijn te zien van vluchte lingenkampen. Zijn foto's stra len onbezorgdheid - zeg maar: iets paradijselijks - uit, al hou den de poserende mensen hun oosterse blik, die zich volgens westers cliché maar moeilijk laat doorgronden. Daardoor zijn de woorden van Glastra van Loon en de beelden van Bogaerts een onmisbare aan vulling op elkaar en geeft alleen hun optelsom, voor zover be reikbaar, de volledige waarheid omtrent de Karen prijs. Beide boeken verdienen een plaats naast elkaar in elke kast, vooral bij degenen die zich iets gelegen laten liggen aan het lot van de wereld. Een bezwaar is misschien dat er ondanks alle wreedheid iets van geruststel ling van uitgaat, waarbij je je kunt afvragen of dat het gewen ste effect sorteert voor de Ka ren. Maar aan de andere kant: hebben woorden en beelden die alleen het leed belichtten wel effect gesorteerd? 1. (2) J.M. Coetzee, In ongenade. Ambo/Anthos, 12,50 2. (3) Appie Baantjer, De Cock en geen excuus voor moord. Fontein, 9,98 3. (-) Youp van 't Hek, Liegangst. De Bezige Bij, 7,50 4. (1) P.F. Thomese, Schaduwkind. Contact, 12,90 5. (8) Elizabeth George, Zijn laatste wil. Bruna, 22,95 6. (4) Arthur Japin, Een schitterend gebrek. Arbeiderspers, 17,95 7. (-) Karin Slaughter, Een lichte koude huivering.^ Bezige Bij, €18,90 8. (6) Nicci French, De verborgen glimlach. Ambo/Anthos, €18,90 9. (-) J.M. Coetzee, Elizabeth Costello. Augustus, €19,90 10. (-) Hafid Bouazza, Paravion. Prometheus, €19,95 Youp van 't Hek bundel zijn zaterdagse columns NRC Handelsblad waarin de graag bekende figuren \H de Nederlandse samenlevii ;r op de korrel neemt. Kaï 'jj Slaughter wordt - kort - sproken in de rubriek I n Leestafel. Nobelprijswinna Coetzee kwamen we al eerd tegen. Hafid Bouazza schre een roman over drie gener ties Marokkanen van wie jongste telg, een jongema alleen achterblijft in een kle Marokkaans dorp vol vro wen. De titel verwijst naar wijze waarop veel van zitg landgenoten voorgoed nay West-Europa afreizen: p^{ lil h< De boekentoptien wordt kelijks samengesteld op ba&e van verkoopcijfers van Ath 0 naeum Boekhandel en H. Vries Boeken in Haarlep Boekhandel Kooyker in L< den, Plantage Boekhan< Harkema in Hilversum, Boe handel Los in Bussum Boekhandel De Ark in Aln£ Hanneke Groenteman over haar eetverslaving Mooie, confronterende roman van Bernlef non-fictie recensie Marjolijn de Cocq 'Doorzakken bij Jamin' door Hanneke Groenteman (met illustraties Peter van Straaten). Uitgeverij Thomas Rap. Prijs: €15,00. Voor de foto's bij een voorpu blicatie uit Doorzakken bij Ja- min poseert ze in de snoepwin kel uit de titel, grote zak zoet in de hand, blik op doodongeluk kig. Hanneke Groenteman (64), journaliste, gevierd televisiepre sentatrice, is dik. Ze maakt het nu zelf wereldkundig. Dik vol gêne, dik vol schaamte. Anders dan Winnie the Pooh, haar lief ste held. 'Pooh van wie ieder een houdt en die nooit zeurt over zijn kogelronde buik. Die helemaal nooit gehoord heeft van zijn Body Mass Index, zelfs Uil zal niet weten hoe je dat schrijft.' Jarenlang was haar gewicht een geheim waarover niemand mocht spreken, vertelde Groen teman onlangs in een inter view. Maar met Doorzakken bij Jamin heeft ze de schaamte 'weggeschreven', het geheim is aan het licht gekomen. Ze kwam zelf met het idee om over haar leven en diëten te schrij ven, toen haar uitgever voor stelde dat zij haar ervaringen als onderduikkind te boek zou stellen. Maar dat had ze hele maal gênant gevonden, stelde ze in NRC Handelsblad, dan moet je 'van het kaliber Durla- cher, Herzberg of Primo Levi' zijn. Toch is het de rode draad in Doorzakken bij Jamin gewor den, haar onderduiktijd bij Tante Cor en Oom Kees waar ze 'alles lustte'. Blakend kwam ze uit de oorlog, schrijft Groenteman, ze herin nert zich bloembollen noch honger. De vette vellen van de pap waar de kinderen van Tan te Cor van gruwden, die at zij. Toch zoekt ze zelf hier de voe dingsbodem van haar schaam te, de kiem van onzekerheid die het onderduiken bij haar gelegd moet hebben. Waar waren pa pa en mama, wat kreeg ze op haar brood - wat waren de co des van het nieuwe gezin? 'Mis schien is mijn eetfixatie toen ontstaan. Dat was immers het enige waarop ik kon rekenen, dat me werkelijk troostte, me niet zou verraden - de warmte die buiten niet bestond van binnenuit georganiseerd?' Na de oorlog, toen de 'dieetin- doctrinatie' nog geen vat op haar had, was er het verrukke lijke eten van haar moeder die 'goddank' nog van de generatie van de zelfgemaakte, volle, klassieke toetjes was. De be- ioomboterde boterhammen 'met heerlijkheden' kreeg ze van haar vader mee naar school, en altijd een verrassin- kje: „Een kus in een brood trommeltje." Maar de stevige tiener die van een tante het ge hate koosnaampje 'Bolfie' kreeg, koos uitgerekend de graatmagere Audrey Hepburn om mee te dwepen - met als ge volg dat ze steeds ontevredener werd over zichzelf. 'Alles aan mij dat virtueel over Audrey 'heenbloesde' vervulde me met afschuw, en er bloesde nogal wat.' Hoe overtuigd Groenteman ook raakte van haar eigen wanstal tigheid, en hoezeer de 'dieet- duivel' haar bij tijd en wijle kan bezitten, de innerlijke twee strijd tussen chocoladecrois sant en sporttas wordt altijd ten gunste van de eerste beslecht. Haar 'overtollige ik' wint met de jaren aan gewicht, haar 'halve zelf dat in Groentemans visioe nen gelukkig ronddartelt in een klein jurkje - eindelijk niet meer dat eeuwige, afkledende, ouwe lijke zwart - wordt steeds onbe reikbaarder. 1968: gewicht 64, streefgewicht 58. 1997: gewicht 95, streefgewicht 85. Met grootse zelfspot - en grote Hanneke Groenteman. Foto: GPD herkenbaarheid voor iedereen die ook maar enigszins in de buurt van een eetverslaving heeft gezweefd - schrijft Groen teman over een leven van 'ba lanceren tussen schaamte en begeerte'. Hooguit is Doorzak ken bij Jamin soms een beetje 'veel van veel'. De opgevoerde dialoogjes over 'niks om aan te trekken', over de trits aan nach telijk aangeschafte, nooit ge bruikte TelSell vetverdrijvers, over toxische cellen en trigly- ceridegehalte: hoe hilarisch ook, een overdosis ligt op de loer. De ware kracht van Groente mans debuut schuilt in ontroe ring. Als ze vertelt over dat klei ne meisje in de onderduik dat alles lustte, omdat ze ook graag wat Tante Cor haar voorzette wflde lusten. 'Want hoe kon je de voedster een groter plezier doen dan alles lekker te vinden? In het hoofdstuk Gijsje waarin de jonge Groenteman, onge huwd zwanger van een doch tertje dat maar even zal leven, voor het eerst een Functie, een Noodzaak in de wereld heeft: draagster van een Nieuw Ie mand - naast de 'kick van het legitieme dik worden'. Of in de scène waarin haar kleinzoontje haar 'Teletubbie- buik' mint. „Hij dééd het ge woon. Liep op me toe, tilde mijn T-shirt op, zei 'Bassie dik ke buik' en gaf er een kus op. Toen ontblootte hij zijn eigen gladde buikje en zei: 'Kobus ook blote buik! Het was lang ge leden dat iemand mijn blote buik had gezien om andere dan medische redenen. Kobus is twee en vindt Bassies buik (zeg maar de buik van oma, ik heet Bassie in die kringen) gewoon lief. En dik. En verder niks." roman recensie t Wim Vogel 'Buiten is het maandag' door Bernlef. Uitgeverij Querido. Prijs: €16,50. Het is de onvermijdelijke loop van ieders leven. Naarmate je ouder wordt, verdwijnen er steeds meer mensen en wordt het stiller, totdat je ook zelf voorgoed vergeten wordt. Je kunt je vastklampen aan de dingen om je heen, de laatste getuigen van dat verdwijnend leven, aan een religie die tot in alle eeuwigheid alles bij het ou de laat, aan herinneringen, die losse flarden en je meent soms de stemmen te horen van de mensen die je hebt gekend - maar uiteindelijk verdwijnt al les en iedereen. Over de tragiek van dat verdwijnend leven en over de verschillende manieren waarop mensen daarmee om gaan, schreef Bernlef opnieuw een mooie, verstilde roman. Buiten is het maandag, een titel die verwijst naar het radiopro gramma Met het oog op morgen dat iedere avond met soortgelij ke constateringen opent. Da tum, dag, temperatuur: alsof die feiten alles ordenen en re gelmaat aanbrengen in de war reling van alledag. Geen onbe kend motief bovendien in het oeuvre van Bernlef waarin altijd al ruimschoots plaats was voor voorwerpen, feiten, foto's en registraties. Wat hij eens over vriend en kompaan K. Schip pers schreef, geldt ook voor hem: 'een eerherstel voor de dingen die ons dagelijks zo schijnbaar nederig en zwijg zaam omringen'. Dankzij de P.C. Hooftprijs (1994) kon Bernlef in 1995 een keuze uit zijn poëzievertalingen laten verschijnen: Alfabet op de rug gezien. Van de Amerikaanse Elizabeth Bishop (1911-1979) nam hij er twaalf op, verwant als hij zich als Noord-Hollandse plattelandsjongen voelde met haar 'voorkeur voor vissers plaatsen, de kust, zee en dui nen. Gebieden met verschui vende grenzen.' Bishop situeert haar gedichten onder andere in Nova Scotia, het lege en ruige Canadese gebied waar de At lantische Oceaan langs schuurt. In Buiten is het maandag bepa DE LEESTAFEL door Martin Hendriksma In de rubriek De Leestafel wordt wekelijks een ander genre boe ken besproken. Deze week de re cente oogst thrillers. Vers bloed is dringend gewenst in thrillerland. Niet alle grote namen slagen erin constante kwaliteit te leveren. De veel schrijvers beginnen je zelfs aar dig op de zenuwen te werken. En op miskende talenten die de zoveelste pseudo-psychologi- sche rimram aan papier toever trouwen, zit al helemaal nie mand te wachten. Godzijdank is daar Graham Hurley. De Brit zet een rechercheteam neer in Het uur van de wraak (Orega, €18,95) dat het niveau van de prachtige tv-serie New York Police benadert. Dit is een 'policier' die je zelf stuk leest, nog eens pakt en vervolgens al leen uitleent aan je grote liefde. Karakters, verhaallijnen, dialo gen, het klopt allemaal als een bus. Neem rechercheur Paul Winter. Zo'n eigengereid type, fantas tisch in zijn werk maar o zo on handelbaar. Ruwe bolster, blanke pit. Als zijn vrouw op een ongelukkige manier van de specialist te horen krijgt dat ze terminale kanker heeft, breekt bij Winter de laatste weerstand en gaat hij, weliswaar uiterst professioneel, de grote wreker uithangen. Het slachtoffer heeft zich net; mgediend. Het is de gynaeco loog Hennessey, een slager van jewelste, die spoorloos verdwe nen of vermoord lijkt, maar in werkelijkheid is ondergedoken voor de vele vrouwen die hij heeft verminkt en hun familie leden die willen afrekenen. Hij heeft de pech dat bloedhond Winter hem ruikt (bijdrage: Ar no Ruitenbeek) Bij de naam Winter zal bij veel thrillerfans al een stevige bel zijn gaan rinkelen. Dat heeft al les te maken met Felix Thijssen die immers een veelgeprezen reeks rond de speurder Max Winter schreef. In Rosa (Lui- tingh-Sijthoff, €13,50) wordt de privé-detective ingeschakeld om de ontvanger van een ge transplanteerd hart te achter halen. Want de moeder van de donor, een aantrekkelijke Ar meense, heeft het gevoel dat haar al even aantrekkelijke dochter in een andere verpak king gewoon voortleeft. Thijssen zet breed in. Hij weet de donorkwestie te verbinden met een hele andere strafzaak, waarbij de geldgever van een nieuw cultureel Europees tijd schrift om zeep wordt gehol pen. Een aan lager wal geraakte journalist die met het project de weg omhoog hoopt terug te vinden, is een van de.hoofdver- dachten. Ook deze zevende Max Winter leest weer als een trein en het ingenieuze slot zal niemand teleurstellen. Karin Slaughter leverde met A faint cold fear haar derde vuist dikke thriller af, nu in het Ne derlands een tikje omslachtig vertaald tot Een lichte koude huivering (Bezige Bij, €18,90). De Amerikaanse, amper de der tig gepasseerd, maakt snel car rière. Haar debuut Nachtscha de werd door The Washington Post maar meteen uitgeroepen tot thriller van het jaar. Haar nieuwste boek concentreert zich rond een paar ogenschijn lijke zelfmoordgevallen op een Amerikaanse campus. Net als in haar eerste twee boeken is er ook nu een belangrijke rol weg gelegd voor kinderarts Sara Lin ton. 'Karin Slaughter is de nieu we koningin van de suspence', meldt De Bezige niet ten on rechte prominent op de achter flap. En nu maar hopen dat ze die knoeperd van een taalfout er bij de tweede druk uithalen. Bernlef. Foto: GPD/Phil Nijhuis len die 'verschuivende gren re de thematiek. In nog geen 0 derhalf jaar verandert het 1( 1( van de Noord-Hollandse 1 j delaar in tweedehands spu lt( de vijfenzestigjarige Stijn js kering dramatisch. Zijn vi |c Geesje komt om bij een a, ongeluk. Als Stijn na tien d; uit een coma ontwaakt, is begraven en dus voorgoed dwenen. Zijn op het eerste zicht zo degelijke zoon H een ambitieuze makelaar, vrouw, zoon, werk en aut even plotseling achter ei spoorloos. Pas een half jaa ter wordt hij gezien in Can in Nova Scotia en vertrektjg om daar zijn zoon en uitein§. lijk ook zichzelf terug te vini Om grip te krijgen op wat de laatste maanden overki maakt Stijn in zijn agenda's 1999 en 2000 korte aanteke gen, en zo, bladerend dooi twee agenda's, reconstru wij met hem zijn leven. Spe culair is het allemaal niet slot van rekening schrijft B - lef niet over passie en ('Seks kun je met iedereen 1 j ben. Daarom valt er over pa eigenlijk niets te zeggt Maar spectaculair is trouw tuurlijk nóóit, laat staan al wordt gekoppeld aan voor pen, aan landschappen en mensen. Toch is Buiten is het maim een mooie roman over mensen al dan niet terecht men. In de roman zitten weeltjes van terloopse obse ties en menselijke tragei Herinneringen die we kof ren en die we zo voor uitstel j~" proberen te behoeden. Het^ zicht dat we ook degene zijl we geweest zijn, ook al pri ren we die nog zo hartgro te vergeten. En dan de won lijke levens van Bruce Gi t Stijns Canadese vriend en Tracy Tuin, de twintigja 1(j voor wie Harry alles en ie een hals over kop verlaat. Wat blijft er over van een le s vraagt Bernlef zich af. Een zameling losse flarden? Of 1 a Grady gelijk en is de aarde doorgangshuis waar iedei altijd en overal aanwezig is? g] zijn die terloops gestelde Jg gen, ingebed in wat zo 1 een verhaal lijkt, die versti j. brengen in een wereld die incidenten en nieuwsflai aan elkaar schijnt te han ij. Uiteindelijk dus heel confro rend en dat is precies wat p goede roman dient te zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16