Blondie tijdloos als een stripheld KUNST CULTUUR Een ijzeren reus in Leiden: 'Distances in Europe 2003' Sympathiek, pretentieloos en raar Kunst in kerk axe scoort Amerika ierstprojectkoor 1 Katwijk togelijk ook inderboekenbon ]omputer kan ervalste kunst -ontdekken li oncert Nelly reer verplaatst Japanse kunstenaar Hisao Suzuki exposeert in Haagweg 4 Xander de Buisonje erg voorspelbaar 'We hebben niet één stijl, niet één geluid' weg heeft van een onbekookte kleine-jongens-fantasie. De door Frank Boeijen op muziek gezettegedichten van Andreus, zoals 'De theepot en de koffie pot' en 'Schelpen zoeken' zijn erg mooi, het 'Afwaslied' van de zusjes Boeijen is, mede door de tweede stem van Stefan Ver- wey, bijna ontroerend. Maar Boeijens intellectualistische pauwenveren spreken mij min der aan en het lied over de zelf moord van Jan Arends valt door een veel te koddige presentatie volkomen in het water. Verweys grote kracht ligt duide lijk in het tekenen,,Boeijens bij drage is toch een beetje mini maal en wat ze samen op het podium zoeken wordt niet he lemaal duidelijk. Gezellig is het wel, ondanks de droevige anec dotes en de wrange prenten, al is theater een veel te groot woord. leiden - In de Pieterskerk is gis teravond de Kunstmanifestatie begonnen. Tijdens het driedaag se evenement, georganiseerd door de Kiwanis Club Leiden, presenteren 50 kunstenaars hun werk. Er zijn verder workshops voor kinderen, koffieconcerten op zondagochtend en elk uur treden er dichters op van het Dichterscarrousel van het Leids Dichtersgilde. Dinsdag is er ten slotte, tijdens een charity-dinner in de Engelbertha Hoeve in Lei den, een grote kunstveiling. De opbrengst van de veiling en an dere activiteiten, zoals een lote rij, is bestemd voor het goede doel: een dagverblijf voor gehan dicapte kinderen in Oekraïne en een tandheelkundig project in Kenya. De Kunstmanifestatie is vandaag geopend van 10.00 tot 18.00 uur en morgen van 10.00 tot 16.30 uur. De toegang is gra tis. Foto: Mark Lamers hsteidam - De Nederlandse bep Taxe, met als bekendste I de roormalige K-Otic-zanger iprtiji Terporten, mag in Los ^^geles een single en bijbeho- ndevideoclip opnemen. De s leden van de groep zijn eind gj Igustus op de bonnefooi naar pjfornië vertrokken. Na een jntal weken op de straat en in ïine kroegen gespeeld te heb- jn, stroomden de optredens al I jel binnen. Zo stond de groep de wereldberoemde Whisky- Gogo, waar ook Guns 'n Ro- s en The Rolling Stones heb- !n gespeeld en in de Key Club, it Paradiso van LA., in het jorprogramma van Vince Neil i Motley Crue. Begin novem- jr is de groep aanwezig op de Jemationale filmpremière van ock and Buil Story' in Seattle, ashington. Verder zijn shows Las Vegas in voorbereiding. iTWiJK - Het parochiekoor Vo- üs uit Katwijk begin: op 6 no- mber met de repetities van tt kerstprojectkoor. Onder lei- ng van dirigente Anneke anken wordt repertoire inge- jideerd voor een kerstconcert ivrijdag 19 december in de jrochiekerk H. Joannes de Jper. Aanmelden voor dit joject kan bij Agnes Bol (tel. 11-4032443). recht - De Nederlandse Boe- inbon BV overweegt /an de jekenbon van 5 euro een spe- ale kinderboekenbor te ma in. Met de kinderbodcenbon illen overigens niet alleen kin- jrboeken te verwerven zijn. b vijfstigste Kinderboeken eek, volgend jaar, lijlt de BV in mooi tijdstip voorde intro- ictie van de nieuwe 5 euro- )n. De uitgever van de boe- jnbon wil eerst nog de stem ing peilen onder deboekver- ipers. Vanaf 10 november imt er overigens eer bon van leuro. -I maastricht/anp - Twee Maas trichtse hooglerarm hebben jn computerprogrimma ont- ikkeld dat in staat is om ver- ilste schilderijen te herken- ïn. De techniek h«eft zich in- iiddels bewezen d»or het ont- 1 bkken van vervakingen van 1 jhilderijen van Herman lood. pt nieuwe compuerprogram- a is in staat tct perceptie (waarnemen en heikennen). De Dogleraren infornatica heb- ?n zich in eerste nstantie ge- cht op schilderij in van Vm- ?nt van Gogh. Het Van Pghmuseum hedt daarvoor 10 digitale reproducties van •hilderijen ter besriiikking ge- eld. De reproducties werden ïbruikt om de computer er in trainen specifiek.' kenmerken Ui een schilder te herkennen. het vroegere ateier van Her- ian Brood werder schilderijen ifotografeerd wiaivan vast aat dat ze echt zin. Omdat de chniek in de toelomst moge- Je een rol zou kinnen spelen j de opsporing van valse instwerken, gaf jistitie in Am- erdam toestemmng om ver- ilsingen van Hernan Brood te ibruiken bij het onderzoek. e vervalsingen dè in 2001 in _islag werden genomen zijn ■S-fotografeerd. Ka training •eek de compute" 27 van de [Tirtig schilderijer correct te l/innen classificerm. jlly. Fcto: EPA/Lucy Nicholson rsterram - De twee concer- p die rapper Nelly zou geven j 27 en 28 november in de kineken Music Hall in Am- irdarn zijn opnieuw ver patst. De Amerikaan zag zich hoodzaakt zijn Europese timer in te korten. De twee hcerien in Nederland wor- jn samengevoegd tot een op- Jdenop dinsdag 18 novem- f theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: En dan nu een vrolijk gedicht door Frank Boeijen, Stefan Verwey en Ruud de Groot (piano). Gezien: 31/10, Schouwburg, Leiden. Gegarandeerd de geschiftste voorstelling van het seizoen is 'En dan nu een vrolijk gedicht'. Stefan Verwey met zijn over head-projector en Frank Boeij en met zijn gitaar hebben - met assistentie van pianist Ruud de Groot - een theaterprogramma in elkaar gedraaid dat zo zeer niet op een theaterprogramma lijkt, dat je mond er van open. blijft $taan. Het houdt het mid den tussen een gezellig avondje a la de Stastoks (maar dan met heel veel publiek, want de Schouwburg is zo goed als uit verkocht) en een genante blik in een melige studentenhuiska mer. Stefan Verwey vertelt gortdroog navrante verhalen over vroeger, toont zijn meesterlijke car toons, begeleid door muziek van Boeijen en De Groot, leest gedichten voor van Hans An dreus, Guido Gezelle en Hiero- nymus van Alphen en daar tus sendoor speelt Frank Boeijen een paar liedjes. Dat zou je kunnen omschrijven met 'een literair getint programma', maar dat doet geen recht aan de sfeer die 'En dan nu een vro lijk gedicht' uitstraalt. Die is van een mateloze onhan digheid en knulligheid, met waanzinnige overgangen en tal van lege momenten. Heel sym pathiek en pretentieloos, maar toch vooral verbijsterend raar. Er zitten heel goede stukjes in dit programma dat het meest door Herman Joustra leiden - De sculptuur van de Japanner Hisao Suzuki is een enorm gevaarte, een joekel. In cijfers uitgedrukt: een lengte van 1245 centi meter, een hoogte van 140 centimeter en een breedte van 80 centimeter. De naam van het reusachtige, stalen geraamte: 'Distances in Europe 2003'. Het object is tot en met 23 november te zien in Kunstcentrum Haagweg 4. En dat is opvallend, want Suzuki werkt normaal ge sproken niet aan de Haagweg, dat bevolkt wordt door ruim honderd Leidse kunste naars. Met andere woorden: hij en zijn kunstwerk zijn er eventjes te gast. Suzuki, die beeldhouwen doceert aan de Musashino Art University in Tokyo, zeg maar de Japanse kunstacademie, belandde min of meer bij toeval in Leiden. „Ik zit nu in een sabbatical year, een jaartje vrijaf van de universtiteit. Opfrisverlof. In dat jaar wilde ik graag naar Europa, overal een beetje rondkijken. Maar het ligt niet in mijn aard om niets te doen. Ik wilde toch iets maken. Een mooie sculptuur. Maar dan heb je wel faciliteiten nodig, zeker als je zo groot werkt als ik. Die faciliteiten vond ik in Cork, in Ierland. Bovendien heeft Cork een haven. Dat maakte het gemakkelijk om het beeld naar het continent te vervoeren om het daar te tonen." Zoals in Nederland. Geheel ontleed arri veerde de sculptuur in twaalf dozen in Rot terdam. „Ik ben enorm geïnteresseerd in Nederland. Nederlanders waren een van de eersten die naar Japan kwamen. Bijna ie dereen bij ons kent Von Siebold, daarom wilde ik zo graag naar Leiden. En ook om dat het de geboortestad van Rembrandt is. Descartes woonde hier ook. Kortom, het is een interessante stad. Omdat ik niemand kende in Nederland heb ik verschillende mensen en instanties benaderd via het in ternet. Zo kwam ik met het Kunstcentrum Haagweg in contact." Bernadette Drenth van het Kunstcentrum beaamt een en ander. „Ik had nog nooit van hem gehoord. Maar toen ik na het eer ste e-mailcontact foto's zag van zijn sculp turen was ik verkocht. Fantastisch! Ik ben zelf een ambachtsvrouw, hou van het handwerk. Ik hou van kunst waarin je het ambacht kunt zien. Dat je ziet dat er echt voor gewerkt is. Dat geeft een kunstwerk voor mij meerwaarde. Ik zie in deze sculp tuur van hem de uren, het lassen, het ge vecht dat hij elke dag weer heeft geleverd." „Dat klopt ook wel", zegt Suzuki. Het is zijn manier van werken, heel fysiek bezig zijn. Hij zou het niet anders willen. Elke dag weer het smeden en vormen van staal. „Verhitten op een cokesvuur. Als het tus sen de 800 en 900 graden Celsius is, kun je het vervormen. Op andere temperaturen kun je er niets mee. Maar als je het op de juiste temperatuur op het aambeeld legt, schaatst het als het ware weg op dat koude staal. Dan beweegt het echt. Prachtig vind ik dat." Het grootste deel van de sculptuur vervaar digde Suzuki in Cork. In Leiden legde hij er onlangs de laatste hand aan. Wat er uitein delijk met het beeld gaat gebeuren, weet hij nog niet. „Eerst gaat het weer terug naar Ierland. Ik heb nog overwogen om er daar na mee naar Slowakije te gaan. Daar heb ik contacten. Het blijkt alleen een nogal kost bare en tijdrovende reis te zijn, in verband met transportkosten, douane en visa en dergelijke. Dus dat gaat waarschijnlijk niet door. Ik heb ook niet veel tijd meer. Op 7 april moet ik terug zijn in Japan, dan is mijn 'sabbatical' ten einde. Misschien dat ik het beeld voor die tijd vernietig en de verschillende stukken herschik. Of ik trans porteer het gewoon naar Japan." muziek recensie Hans Keijzers Concert Xander de Buisonje. Gezien: 31/10, Stadsgehoorzaal, Leiden. Geïrriteerde stembanden van Xander de Buisonje brachten bijna het concert in de Leidse Stadsgehoorzaal in gevaar. Maar gelukkig gaf zijn lijfarts groen licht voor het vierde con cert van de Hemelsbreed-tour- nee. Voor een kaartje hoefde je gisteren niet in de rij te staan. Buisonje mag dan met Volu- mia! jarenlang uitverkochte za len hebben getrokken, gisteren was de Stadsgehoorzaal nog niet voor de helft gevuld. Maar de fans die komen, houden van Xander en Xander houdt van rijn fans. Veel van het werk voor de pau ze krijgt nogal wat volgepla- muurde voorspelbare up tempo arrangementen mee en de sofi van de sessiemuzikanten rijn behoorlijk obligaat en weinig sprankelend. Na de pauze wordt 'Wie kent het weekend niet' in een jazzy jasje gehesen. De Buisonje schmiert hier be hoorlijk met zijn zang, maar ge lukkig neemt hij onmiddellijk revanche door in een uiterst so ber en uitgekiend arrangement voor gitaar en accordeon 'Fields of Gold' van Sting neer te zetten. Bij Danny Lademacher, ooit be horend tot Herman Broods Wild Romance, denk je al snel aan de drie-eenheid seks, drugs en vooral veel rock- 'n-roll. Dat etiket kun je moeilijk plakken op de ex-zanger van Volumia!. Hoewel zijn seksuele escapades voor opschudding zorgden, blijft zijn muziekstijl voorspel baar. Samen met Lademacher ringt hij het behoorlijk venijni ge 'Saturday Night' van Brood en het geef het concert net een beetje een onverwachte draai. Maar als Xander alleen achter de piano zit en solo ringt, blijft hij op zijn best. Bij de toegift komt het publiek dicht tegen het podium staan en zingt hij het gevoelige 'Afscheid'. Een verademing. Je zou De Buisonje eigenlijk toe willen roepen dat hij wat meer akoestischer te werk moet gaan. Nog kaler zijn werk brengen, daar ligt Xander zijn kracht. Die benutte hij gis teren helaas te weinig. door Theo Hakkert Amsterdam - Blondie, wie is er niet groot mee geworden? 'Denis' en 'Call me'. Debbie Harry en haar mannen. Punk meets dance. Een nieuwe cd en een tournee. Alsof het nog 1977 is. Voor de buitenwacht staat Blondie ge lijk aan Debbie Harry. Natuurlijk is de zangeres uithangbord en boegbeeld. De band is niet voor niets naar de kleur van heur haar genoemd. Maar voor de andere drie leden van de groep Blondie ligt het allemaal net even anders, net even genuanceerder. „We zijn een band!" En dus wordt er, na een ochtend interviews voor televi sie, een vergadering ingelast. Dat ca mera's alleen oog hebben voor Debbie Harry, dat valt te billijken. Maar de ge schreven pers, dat doen we samen, zo zegt de blik van toetsenist Jimmi De stri als het kwartet de rondvraag heeft afgerond. De rest is logistiek. Hier een zetel, daar een tweezits, en daar zitten ze dan. Van links naar rechts Chris Stein (1950), Jimmi Destri (1954), Debbie Harry (1945) en Clem Burke (1955). Blondie. Sleutelfiguren in de punk- en new-wave scene van New York in het gouden jaar 1977. Onsterfelijk, vals, maar levensecht: 'In the flesh' van het debuutalbum. Powerpophits met 'De- nis' en 'I'm gonna love you too' - beide covers overigens. Vervolgens op tijd de bakens verzet en de disco omarmd. 'Heart of glass', 'Call me', 'Rapture'. Twaalf dikke hits in vier jaar tijd in Ne derland. Debbie Harry werd het punksymbool van haar tijd. Ze flirtte na het opdoe ken van de band in 1982 - wegens hartklachten van Harry's partner Chris Stein - met jazz, maar van Blondie zou ze niet loskomen. En dus was ze er in 1998 bij toen de reünie een feit werd. Twee oud-leden, Frank Infante en Ni- gel Harrison, begonnen een proces, maar de hereniging ging door. Want Blondie kon weer. Met hun discohits waren ze zelfs voorlopers van de dance geworden. Dit is een aantal feiten dat in het ge sprek niet aan de orde komt. Wel wil len ze alle vier zo graag het hoogste woord voeren dat de onderwerpen in hoog tempo over tafel vliegen. Het is Chris Stein die over de recessie begint. „Schuld van de euro", denkt hij. „Maar muziek gedijt altijd goed bij een recessie. Daarom konden wij destijds in New York aan de bak komen. Toen was er nog betaalbare woonruimte in de stad voor jonge mensen met muzi- Voor de buitenwacht staat Blondie gelijk aan Debbie Harry. Maar voor de andere leden van de groep ligt dat even anders: „We zijn een band!" Publiciteitsfoto: GPD kale ambities. Tegenwoordig moet je minstens vierduizend dollar per week verdienen om je onderkomen te kun nen betalen. Die zorg hadden wij niet. Wij konden ons concentreren op de muziek." Jimmi: „Daarom zag je ook muziekcul tuur opbloeien in bepaalde wijken, na melijk daar waar je goedkoop iets kon huren." Debbie: „We deelden ook woonruim te. Zolders waar we met meer perso nen konden leven." Chris: „Dus zie je nu muziekcultuur ontstaan in andere steden. In Detroit, Michigan. Goedkoop wonen, veel jon ge mensen." Zelf woont hij overigens in Los Angeles tegenwoordig. Terwijl Debbie en Chris hun tijd verdelen tus sen New York en New Jersey. Debbie: „New York is mijn drug. Ik kan niet zonder." De nieuwe cd is getiteld 'The Curse of Blondie'. De Vloek van Blondie. Klinkt als een stripboek. Jimmi: „Ja, de titel is dus lichtelijk iro nisch." De muziek op 'The Curse' ligt in het verlengde van de liedjes die Blondie in de jaren tachtig maakte. Eerder 'Rap ture' dan 'Denis'. Veel dance, hier en daar nog een stevige gitaar. Veelzeg gend is het feit dat discocoryfee Gior gio Moroder de mix van de single deed. Debbie: „Bij een album als dit is de volgorde erg belangrijk. De liedjes rijn gevarieerd, dan moet je zorgen dat er een bepaalde flow in zit die maakt dat de luisteraar wil blijven luisteren tot het eind. Ook al is er geen verhaallijn in de teksten, geen thema of zoiets, is er wel zoiets als een muzikale verhaal lijn." Lange songs trouwens, zeker voor een band die zo'n belangrijke bijdrage le verde aan de ultieme drie-minuten- popsong. Het kortste nummer is nog bijna vier minuten. Clem: „Ze rijn erg lang zelfs voor ons doen." Debbie: „Je komt op een punt dat de drie-minutensong niet meer voldoet, het punt dat je meer wilt. Je zit in een groove en daar wil je in blijven, langer dan in de ouderwetse popsong." Chris: „En het heeft te maken met het feit dat muziek zich tegenwoordig op clubs richt en minder op de radio, zo als vroeger. Clubs willen juist langere tracks. Daar past dit helemaal in." Is het tevens een manier om te voor komen dat het publiek Blondie als een nostalgie-act gaat zien? Debbie: „Hopelijk wel, ja." Jimmi: „We moeten dat ook niet over drijven. Al onze albums zijn anders. Er is niet één Blondie-geluid, niet één stijl." Jimmi: „En noem onze muziek geen bubblegum. Dat is heel wat anders." Clem: „Bubblegum was eigenlijk het verlengde van garagerock. Werd alle bei gemaakt door mensen die niet meer konden spelen dan drie akkoor den. Maar het gaat allemaal verande ren, hoor. Als ik zie hoeveel jongeren instrumenten aanschaffen. Ze gaan het allemaal zelf doen, let maar op. Kinderen van nog geen vijftien." Jimmi heeft nog een laatste schreeuw om aandacht. „Zeg, bestaat Broodje van Kootje nog?" Blondie: ma. 3 november in de Oos terpoort, Groningen; do. 6 november, Paradiso, Amsterdam. De Japanse kunstenaar Hisao Suzuki bij zijn sculptuur in Kunstcentrum Haagweg 4. Foto: Hielco Kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 23