De strafpleiter is tegenwoordig een ster KUNST CULTUUR Regisseur 'Cloaca' wil vleugels uitslaan Eigenzinnig Blur nog altijd speels R7 Portretten van bekende Nederlandse advocaten in het Haagse Vredespaleis Geen ijsshow Van den Ende in Las Vegas dinsdag 21 oktober 2003 Foto: AP/Max Nash rcert Beyoncé )en Haag (v haag - Zangeres Beyoncé, t iet Amerikaanse R&B-trio 1( n/s Child, geeft op 19 no- ier een soloconcert in de e se Statenhal. De meiden e populaire popgroep zijn )0 ijk een solo-carrière inge- n. Na Michelle en Kelly, de re zangeressen van Desti- Md, kwam Beyoncé in net haar cd 'Dangerously ve'. Dit album werd in Ne- e ld goud. en dictee in l i De Bontekoe ei ,e i-Café De Bontekoe in e n gaat de concurrentie cl iet het Nationaal Dictee december wordt gehou- 3, )e kroeg onderwerpt dag 3 november Leidse et fhebbers aan een eigen eEr is ruimte voor maxi- '(j lertig deelnemers, die een 3^ met veel drank- en café- e jplogie erin voor hun kie- inMjgen. Een jury onder lei jan schrijver/journalist in Hoore buigt zich over 'resultaat. Het dictee ;om 20.30 uur en deelna- atis. Inschrijving is van- iogelijk. ïzen buste ip in Carré dam - Youp van 't Hek m theater Carré een He bronzen buste voor pieloze inzet en presta- 1 t zijn cabaretprogram- Slechts enkelen gingen j iretier voor, namelijk iermans, Herman van :reek de Jonge en actrice ioy. De buste krijgt na de E tie een plaats in het ver- Ie Carré. Van 't Hek brak oekersrecord van Carré voorstelling 'De wereld poor', eind 2001. Avond )nd een uitverkocht Car- itot dat moment alleen q iermans ten deel geval- 'bn trok destijds 1894 be- per avond, Youp nu la de laatste voorstelling 't Hek 60.000 bezoe- larré weten te boeien. eed op ising Border Lou Reed treedt op mber op tijdens het g Border Festival in Den eed zal voorlezen uit ik 'The Raven', dat begin verscheen. Naast Reed's :s op het werk van Edgar ie, bevat het boek song van de opera POEtry. ssing Border Festival 'i|n' 12 tot en met 16 no- plaats in Den Haag. Het ent poogt grenzen tus- tiek en literatuur te l Schrijvers als Jan Wol- AF.Th. staan op de Muzikale blikvangers sing Border zijn Bob voorheen van de wn Rats), David Sylvian an) en 16 Horsepower, 'erse Bookerprize-win- C Pierre is ook van de iis iC ein trekt bezoekers g - De tentoonstelling werk van Hans Holbein 1543) in het Haagse ïuis heeft al 100.000 be naar het museum ge- expositie over de Duit- er ging 16 augustus duurt nog tot en met nber. 1, der Ploeg lid ledcomité - Oud-staatssecreta- ïltuur Van der Ploeg is den van het werelderf- agdté van de Unesco, de lisatie voor onderwijs ir. Van der Ploeg is de iderlandse vertegen- :r in het comité sinds in 1992 toetrad tot de fgoedconventie. In (ertekenden 162 lan- 'ereenkomst voor het 'goed. Pas in 1992 be- le de Tweede Kamer inkomst, waarna ook monumenten voor in voor de werelderf- Inmiddels staan zes [dse monumenten op e eerste was het voor- ind Schokland, de drie jaar geleden het ichröderhuis in door Loes de Fauwe Amsterdam - Hij is zelf laaiend enthousiast, Cees Korvinus, ad vocaat in Amsterdam, over dit portret. Hij is er wel drie keer op afgelopen om van heel dichtbij vast te stellen dat het echt geen foto is, maar alleen fotografisch scherp. Schilder Peter Kempff werkt wel met fotoprojectie. En zo is die wat sombere blik van Korvinus vastgelegd. Het portret is er één uit een reeks van twaalf die vanaf komende vrijdag wordt tentoongesteld in, hoe toepasse lijk, het Vredespaleis in Den Haag. Negen Amsterdamse kunste naars portretteerden twaalf be kende Nederlandse strafplei ters. Basis voor het idee was de vaststelling dat strafpleiters te genwoordig, als gevolg van steeds heviger media-aandacht voor grote rechtszaken, beho ren tot de categorie bekende Nederlanders. In de strafprocessen - neem die rond Rowena Rikkers, de vuur werkramp in Enschede of Vol- kert van der G. - behoren advo caten veel meer dan vroeger tot de hoofdrolspelers. En niet al leen binnen, in de rechtszaal. Ze verschijnen in media om, al naar gelang wat nodig is voor hun zaak, het grote publiek te laten kennisnemen van hun standpunt. Aldert Mantje - hij schilderde de gebroeders Anker - werd overvallen door de vrouw die, in een straatinter view op televisie, moeiteloos de namen van zeven bekende strafpleiters oplepelde. Mantje: ,,Toen ben ik zo in mijn omge ving eens gaan vragen, en ver domd, de meeste mensen we ten er zo tien op te noemen. Alsof het sterren zijn." Het kostte maar een paar pilsjes met de vaste groep schilder vrienden om tot het idee te ko men: we gaan ze schilderen. Het werd een project onder de vlag van de Winstongroep, een modem soort gilde, dat geza menlijk werkt aan opdrachten, projecten en tentoonstellingen: drie regelaars, onder wie Anne Rijke, en negen kunstenaars. De lijst met namen was er snel: Gerard Spong, Oscar Hammer- stein (door de collega's als deel nemer afgekeurd wegens LPF- sympathieën), Peter Plasman, de gebroeders Wim en Hans Anker, Cees Korvinus, Piet Doe- dens, Theo Hiddema, Lia Mannheims, Adele van der Plas, Britta Böhler, Bénédicte Ficq, Max en Bram Moszko- wicz, Inez Weski. Mantje: „Allemaal bekend, ijdel en professioneel." Het plan was prachtig, de telefonades met de heren en dames advocaten wa ren iets ingewikkelder. Rijke: „Wat zijn die mensen lastig te pakken te krijgen. De gebroe ders Anker en Korvinus hadden we wel snel en die waren met een enthousiast. En als je er een paar mee hebt, komt de rest ook wel." Niet helemaal waar. De dames Ficq en Böhler be dankten, te veel ijdelheid in dit project. De heren hadden daar totaal geen moeite mee. Drie maanden geleden was dat; de verdeling van wie wie zou schilderen, werd willekeurig ge maakt. De opdracht: schilder een portret, realistisch en her kenbaar, maar wel met een ei gen interpretatie. „De sport en de lol was", zegt Mantje, „om dit soort mannen - toch eigen lijk allemaal eikels die er het zelfde uitzien - verschillend neer te zetten." Hoe gecharmeerd alle deelne mers ook waren van het plan, niet één had tijd om te komen poseren. Dus werd er gewerkt vanaf foto's. Het resultaat is meer dan leuk. Juist omdat de gezichten bekend zijn. Mantje zelf liet zich, het hedendaagse heldendom gedachtig, inspire ren door een oude foto van een CPN-optocht door de Wester straat, op 1 mei 1949, waarin de portretten van Lenin en Stalin werden meegevoerd. Hij schil derde de marcherende mannen en verruilde de hoofden van de communistische leiders voor die van de gebroeders Anker. Ernst Vos, die Doedens moest doen, werkte met een paar fo to's en zette Doedens, van na ture toch een wat lawaaierige man, neer als een bescheiden ogend, beteuterd kind, met achter zijn hoofd een paar enorme Micky Mouse-oren. Vraag hem niet naar het waar om, hij weet het niet. Dit was wat hij zag. David Moir, tot zijn genoegen mocht hij Gerard Spong doen, werd gestuurd door enthousiasme. Hij vindt Spong een boeiende man. Zijn heel schetsmatig, in losse stre ken geschilderde portret geeft Spong weer zoals we hem alle maal kermen van tv: met die frons als hij net op een, onge twijfeld domme, vraag resoluut een ontkennend antwoord geeft. Groot genoegen beleefde Peter Kempff. Met Cees Korvinus en Peter Plasman mocht hij er twee doen met een hoofd zoals hij ze graag ziet: mooie, spre kende koppen. Hij fotografeer de hen zelf, had Korvinus ook De advocaten Wim (voor) en Hans Anker verzeild in een CPN-optocht door de Westerstraat. Kunstenaar Aldert Mantje verruilde de portretten van Lenin en Stalin door die van de beroemde raadslieden. Foto: GPD graag vastgelegd met een losge trokken stropdas: „Maar hij zei: 'Dat gebeurt dus niet', en je haalt het niet in je hoofd om in "discussie te gaan." Vanaf vrijdag hangen de por tretten twee weken in het Vre despaleis, daarna zijn ze ook te zien de gangen van de ge rechtshoven in den Haag en in Den Bosch. Het Amsterdamse Hof heeft geweigerd ze tentoon te stellen. Het zou, zegt men te vrezen, de rechtsgang wel eens kunnen beïnvloeden. Drie maanden na het eerste idee is iedereen toch wel erg te vreden. De enige die op dit mo ment nog zorgelijk is, is Jurri- aan van Hall. Hij zou Bram Moszkowicz doen, maar heeft nog steeds geen goed fotomate riaal. En hij heeft nog maar vijf dagen. Mantje en Rijke maken zich helemaal geen zorgen daarover: „Nog maar een paar dagen. Geen probleem. Dat kan Jurriaan heel goed." dublin/gpd - Joop van den En- de's wens om in Las Vegas een permanente ijsshow la Holi day on Ice neer te zetten, is ge strand. In de plaats daarvan gaat hij in het seizoen 2004- 2005 met de jubileumshow 'Celebration' op tournee door de Verenigde Staten. De show, eerder uitgevoerd ter gelegen heid van zestig jaar Holiday on Ice, reist van 23 oktober tot en met 4 januari langs negen Ne derlandse steden. „We willen heel graag naar de VS", vertelt directeur Eric Paul Dijkhuizen van Holiday on Ice, onderdeel van Joop van den Endes internationale produc tiebedrijf Stageholding. „Maar om een permanente show in Las Vegas neer te zetten is een budget nodig van tussen de tachtig- en honderd miljoen dollar", aldus Dijkhuizen. „Daarvoor zochten we part ners. Zo'n bedrag is te groot om als Nederlands bedrijf daar in je eentje, in de woestijn, te investeren. We hadden in Las Vegas diverse presentaties, in hotels en bij de grote casino's. En ik moet zeggen: ze vonden het prachtig. Maar daar bleef het bij. Ze wilden er geen geld in steken." Sinds de aanslagen op het WTC zijn de Amerikanen voor zichtig geworden met opval lende investeringen. Daar komt bij dat ijsshows in de VS onder grote druk staan. Het grote publiek houdt kennelijk niet meer zo van ijsshows: Ice- capades bestaat al niet meer en Stars on Ice werkt met te korten. Alleen Disney on Ice houdt het hoofd nog redelijk boven water. Daarom moesten Joop van den Ende en zijn mensen met iets groots, speci aals komen. Tachtig- tot honderd miljoen dollar zou wel een exceptio neel bedrag zijn. Dat geeft ook Bob Berkhout, woordvoerder van Holiday on Ice in Laren, toe. „Maar als je in Amerika iets begint, moet je het meteen goed doen. Dan moet je beter zijn dan de rest. En als je het dan ook nog in Las Vegas wilt gaan doen, dan moet je ge woon met de grootste ijsshow ter wereld komen. En dat kost geld." „Ga maar na", zegt Berkhout. „Je moet een hele nieuwe naam invoeren in een gigan tisch land waar sinds de jaren zeventig niet meer onder de naam Holiday in Ice wordt ge schaatst. Je moet ijs maken in een woestijn en je moet men sen betalen, een hele grote kostenpost. En je hebt veel mensen nodig, want in Las Ve gas wil het publiek show, wil len de mensen veren." 'Ik wil een keer film maken waarvoor niet elk dubbeltje tien keer omgedraaid moet worden' amsterdam/anp - 'Phïleine zegt sorry' sleepte wel de meeste Gouden Kalveren in de wacht, maar de grote publiekslieveling was op het Nederlands Filmfesti val toch 'Cloaca' van regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen en scenarist Maria Goos. De bezoekers van het festival bekroonden de filmbewerking van de theaterhit 'Cloaca', die vorig jaar ook in alle schouw burgen voor uitverkochte zalen zorgde, onverdeeld met de pu blieksprijs. De film, die oor spronkelijk voor televisie werd gemaakt, is vanaf donderdag in vijftien bioscopen te zien. De hoofdrollen worden in zowel het toneelstuk als de film ver tolkt door Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Peter Blok en Jaap Spijkers. De even grap pige als tragische vertelling over vier veertigers van wie de jaren lange vriendschap danig op de proef wordt gesteld, markeert het tienjarig jubileum van Van de Sande Bakhuyzen en Goos. Het duo was medeverantwoor delijk voor de successerie 'Plei dooi' en maakte samen de serie 'Oud Geld' en het toneelstuk en de film 'Familie'. Ook dit ver haal ging over een groep men sen die door omstandigheden gedwongen wordt de onderlin ge relaties eens flink te evalue ren. „Maria en ik houden heel erg van dezelfde mensen, de zelfde dilemma's, dezelfde uni versele vraagstukken", legt de 45-jarige regisseur uit. „We denken allebei in driedimensio nale mensen, zoeken allebei naar de diepte van de ziel." Toch benaderen zij de teksten allebei vanuit een andere in valshoek. „Maria's 'Cloaca' gaat over een analyse van vriend schap, mijn 'Cloaca' gaat over vier vastgelopen mannen. Ma ria's 'Familie' gaat over een fa milie die uit elkaar valt, mijn 'Familie' gaat over zes mensen in nood." Hoewel Van de Sande Bakhuy zen zijn films maakt „voor mensen die toch op z'n minst af en toe een krant lezen", bleek tijdens de theatertournee van 'Cloaca' dat zijn publiek verder reikte dan de gedesillu sioneerde veertigers die in het stuk worden getoond. „De to neelvoorstelling werd ook door heel veel studenten bezocht. Blijkbaar heeft het stuk toch iets dat mensen onder de dertig ook aanspreekt. 'Cloaca' is voor mensen die graag geraakt wil len worden." Het maken van een filmversie van het toneelstuk noemt Van de Sande „extreem lastig". „Het script rustte heel erg op taal: al les zit in de dialogen. De tek sten zijn in eerste instantie niet per se visueel. Bij 'Familie' had je bijvoorbeeld nog meer loca tie: het sneeuwlandschap rond het bergchalet waar de karak ters in zaten, droeg al vanaf de eerste versie heel veel bij aan de sfeer van het verhaal." Bij 'Cloaca' moest die hele sfeer door de aankleding worden ge creëerd. „We hebben getracht de juiste sfeer te scheppen door de juiste decors, kostuums, kleuren en licht te kiezen. We hebben geprobeerd de taal toch ondergeschikt te maken aan het beeld. Bij een film moet het beeld het voornaamste middel van communicatie zijn, niet de taal, jhoe mooi die ook is." Het komende jaar heeft de veel gevraagde regisseur zijn agenda in principe vrijgehouden voor een aantal filmprojecten. En daarvan is de derde verfilming van een boek van Ronald Giphart: 'Ik omhels je met dui zend armen'. In gedachten heeft Van de Sande Bakhuyzen de hoofdrollen al verdeeld. „Maar zolang de financiering niet rond is, is niets zeker", ver zucht hij. „Ik heb een paar jaar geleden een aantal filmprojec ten af moeten wijzen omdat ie dereen er vertrouwen in had dat er een bioscoopfilm van 'Oud Geld' zou komen. Het script lag er al, iedereen was enthousiast, maar het liep uit eindelijk toch weer stuk op de financiën." Daarom oriënteert Van de San- Regisseur Wil lem van de Sande Bakhuy zen: „'Cloaca' is voor mensen die graag ge raakt willen worden." Foto: ANP/ Marcel Antonisse de Bakhuyzen zich nu ook op het buitenland. „Het lijkt me echt heel spannend om een keer een film te maken waar voor niet elk dubbeltje tien keer omgedraaid moet worden. Waarvoor het budget eens meer dan zes nullen mag tellen." De regisseur hoopt binnen afzien bare tijd in Engeland een film te maken. Op dit moment voert een agent in Londen gesprek ken over diverse projecten. „Ik wil absoluut mijn vleugels uitslaan", beaamt Van de San de Bakhuyzen. „Ik leg veel con tacten met mensen die lyrisch waren over 'De enclave': die se rie over de val van Srebrenica opent heel veel deuren voor me. Maar ik wil geen huiden van beren verkopen voordat ze geschoten zijn." muziek recensie Peter Bruyn Concert: Blur. Gezien: 19/10, Pepsi Stage, Amsterdam. De tijd dat Blur nog een tita nenstrijd met Oasis uitvocht om de troon van de Britse pop muziek ligt alweer zeven jaar achter ons. Oasis won en groei de uit tot een Britpop-moloch. Blur, onder aanvoering van zanger en songschrijver Damon Albarn, besloot de muzikale koers naar een meer avontuur lijke richting te verleggen. Terwijl Oasis anno 2003 voor alsnog in de roddelrubrieken en 'yellow papers' figureert - maar bij een ongetwijfeld op handen zijnde 'ninetees revival' vast en zeker weer sporthallen en stadi ons zal vullen - vervolgt Blur nog altijd de in 1997 ingezette eigenzinnige koers en is daar mee succesvol genoeg om de Amsterdamse Pepsi Stage met tweeduizend fans te doen uit verkopen. De laatste twee Blur-albums vertonen qua sfeer nogal wat overeenkomsten met de latere platen van The Clash van twee decennia geleden, 'Sandinista!' en 'Cobat Rock'. Veel dub, soul- en Noord-Afrikaanse invloeden, naast nog altijd een handvol prachtige Beatlesque liedjes. Hun eerder dit jaar verschenen plaat 'Think Tank' werd door het respectabele Britse popblad Q deze maand reeds tot 'beste album van 2003' gebombar deerd en in een lijst 'hotste Britse popact van dit moment' in het dagblad The Guardian - Engelsen zijn stapelgek op lijst jes! - haalde Blur onlangs nog de zesde plaats. Oasis komt in dat hele rijtje niet voor. In Amsterdam worstelt Blur vooral met de tegenstelling tus sen het vroege repertoire ten tijde van de millionseller 'Parklife' uit 1994 en de recente muziek die de band duidelijk meer aan het hart ligt. De groep, sinds het vertrek van gi tarist Coxon officieel een trio, maar voor deze tournee ver sterkt met zes hulpkrachten, overtuigt het meest met de wat complexere stukken van 'Think Tank', zoals het mooie 'Cara van' en het zinderende 'Bro thers and Sisters', maar maakt zich alles behalve met een jan- tje-van-leiden van de oude pu blieksfavorieten af. Probleem is alleen - en dat had ook het verleden al geleerd - dat Albarn een inventieve liedjes schrijver kan zijn, maar alles behalve een perfecte podium muzikant is. Als zanger kun je hem onmogelijk toonvast noe men. In de studio lost men dat tegenwoordig op met het Pro- Tools computerprogramma dat iedere verkeerde noot netjes herstelt. Op het podium heeft Blur als hulpmiddel een drie koppig koortje dat Albarn welis waar niet minder «als doet zin gen, maar toch als een degelijke vocale vangrail fungeert. Vooral in de liedjes waar het op de me lodieuze zanglijnen aan komt, als 'Beetlebum' en 'Good Song'. Uiteindelijk zijn het toch de spontaniteit en de lef om din gen uit te proberen die de ba lans van het concert naar de goede kant doen doorslaan. Het vergeten van een liedje - 'Bad- head' - en dat een paar num mers later dan alsnog willen spelen - terwijl de toetsenman al een andere song had ingezet en het in de toegift spontaan uitproberen van het niet gere peteerde 'Strange News from Another Star' zijn kenmerken van een nog altijd aanwezige speelse instelling die toont dat Blur nog lang niet uitgeavontu- rierd is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19