Grijze mannequins zijn 'hot' GESPREK VAN DE DAG Tranen vallen op eerste cd Thomas Berge 'Naaktfoto's Karin Bloemen waren niet nieuwswaardig' 'Rimpels zijn niet erg, het gaat om je uitstraling' Buurman DINSDAG 14 OKTOBER 20(ki DAGELIJKS LEVEN IC PflT HCT ^)OrslC>5( E_ DOCHTE&T^E- V*h O E- H<->Ö<57»34 S WAT IC P'E. GROOT C?E_WOtKOENJ, 2&C3 MENSELIJK „MALLE MABEL, kom hier, lekker dier van plezier." Bij Radio 538 stonden vandaag de telefoons roodgloeiend nadat EDWIN EVERS vanmorgen in zijn po pulaire ontbijtshow de felbelaagde Mabel Wisse-Smit tot middelpunt van zijn dagelijkse ironie maakte. Het inmiddels gratis te downloaden liedje is een persi flage op Malle Babbe van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Evers Staat Op is het populairste radioprogramma tijdens de ochtendspits. Evers bespot daarin regelmatig Bekende Nederlanders en maakt daarbij gebruik van bestaande songs. Zo zong een namaak-prins Bernard op melodie van I'll Be Missing You (Faith Evans/Puff Daddy) de smartlap Van Bernard Voor Bea en een namaak- Balkenende waagde zich aan Papa van Stef Bos. Niels van Baarlen, rechterhand van Evers: „Zolang we Malle Mabel niet op de markt brengen zijn dit soort grap pen gepermitteerd." BRITSE BANDS die in de ja ren tachtig hun hoogtijperio de beleefden, maken in eigen land een overtuigende COME BACK. De krant The Times meldt dat de 2000 kaartjes voor een verrassingsconcert van de groep Duran Duran (fo to) vandaag in Londen binnen vier minuten waren uitver kocht. Volgens de krant raak ten de telefoonlijnen overbe zet, omdat 200.000 fans een kaartje probeerden te krijgen. Duran Duran verwierf in de ja ren tachtig wereldfaam met snelle kapsels en pakken en nummers als Reflex, Save a Prayer en Hungry Like the Wolf. In de jaren negentig taande de populariteit van de groep. Duran Duran treedt nu voor het eerst in 18 jaar weer op in de originele be zetting en wil ook een nieuwe cd uit brengen. Volgens The Times staan de platenmaatschappijen in de rij om een contract met de band te sluiten voor het uitbrengen van nieuw materi aal. Ook andere bands van de jaren tachtig staan hernieuwd in de belang stelling. The Human League geeft in december een concert voor 30.000 mensen. Paul Young, ABC, Kim Wilde en andere artiesten hebben getekend voor een kersttour, waarbij onder meer een optreden in Londen op het pro gramma staat. Foto: EPA Een 5-JARIG JONGETJE heeft zondagavond op een bruiloft in Alzey in de Duit se deelstaat Hessen 3.000 euro meegenomen om snoep te kopen bij een tank station. Het jongetje viel op omdat hij tot drie maal toe bij een tankstation bin nenkwam en probeerde het snoep met een biljet van 500 EURO te betalen. Werknemers schakelden na de derde keer de politie in, die de zaak onderzocht. Na ondervraging van de ouders van de 5-jarige werd alles duidelijk. Het jongetje had op een bruiloftsfeest lange tijd bij zijn moeder om snoep gezeurd. Toen zij genoeg had van zijn gebedel, gaf ze hem toestemming om 'wat geld' uit de slaapkamer te halen om snoep te kopen. Ze had zich echter niet gerealiseerd dat in de slaapkamer ook de giften voor het bruidspaar lagen, waar de kleuter dankbaar gebruik van maakte. De naaktfoto's die het blad Weekend onlangs publiceerde van actrice- zangeres Karin Bloemen waren niet nieuwswaar dig en dienden alleen om 'het ontblote lichaam van Bloemen tegen haar zin tot een bezienswaardig heid te maken'. Dat oor deelde de rechter in Am sterdam gisteren. Het blad moet in het eerstvol gende nummer een recti ficatie plaatsen en Bloe men wegens de publica tie 2500 euro schadever goeding betalen. De ac trice had 30.000 euro ge- eist, maar dat vond de rechter te gortig. Een Nederlandse toerist nam de bewuste foto's dai™T^üeTn veTS Karin schadevergoeding. Foto: GPD/Erwin Olaf bleef op een naaktstrand. De toerist verkocht de opnames aan zijn dat in roddelbladen vakantiefo- Weekend die er zinnen als 'Wat nie- to's van bekende persoonlijkheden mand mocht zien' en 'Karin Bloe- worden afgedrukt, veelal in situaties men als Eva, maar zonder vijgen- waarin zij nauwelijks gekleed zijn. blad' bij plaatste. Tijdens de zitting Als er al sprake is geweest van in- verdedigde Weekend zich door te breuk op de privacy van Bloemen stellen dat Bloemen een publiek fi- dan was deze gering: de foto's zijn guur is en dat zij daarom zoiets maar onscherp en decent", stelde Week- moet slikken. Het zou gebruikelijk end ter zitting. ANP De jonge neven en nichten van Thomas Berge vinden het Nederlandstalige reper toire van de 13-jarige zanger ronduit ver schrikkelijk. Het eerste album van het Twentse jochie beschouwen zij meer als een leuk collectorsitem. Opa en oma ech ter, draaien de liedjes van hun kleinzoon uit Haaksbergen wel grijs en ze hopen dat Nederland nu volgt. ,,Ik vind de liedjes heel mooi en draai ze regelmatig, vooral zijn eerste single Mijn luchtballon", vertelt de 70-jarige oma voordat de jonge ster zwaai end het chique hotel Jan Tabak in Bussum binnenschrijdt om zijn cd te presenteren. Mevrouw Ottink vervolgt: „Hij was al heel jong met muziek bezig en speelt inmiddels gitaar en keyboard. Ik zag al dat hij talent had toen hij vier was en naar de muziek school ging. Ik hoop dat hij een ster wordt, maar of het lukt is afwachten." Haar man weet het zeker: „Hij doet het goed. Ik kan er soms om huilen, zo gewel dig mooi vind ik wat mijn kleinzoon doet. Hij zingt in zijn eigen taal en dat hebben ouderen het liefst, net als kinderen. En hij voelt zich niet groter dan hij is, hij is één uit duizend." Zijn opa lijkt de grootste fan als hij meedeint op de smartlappen en zwaait met een sjaal met daarop in koeienletters de naam Thomas Berge, terwijl hij zijn kleinzoon toch echt kent als Chiel Ottink. „Chiel kunnen ze in Duitsland niet uitspre ken. De naam zal wel goed voor hem zijn. Ik vond het eerst niet zo mooi, maar het moet maar." Thomas Berge wordt langzaam maar zeker een grote ster. Vorige week zat hij in het NCRV-programma Tutti Familie, gisteroch- Jochem van Gelder overhandigt Thomas Berge het eerste exemplaar van zijn eerste cd. Foto: Ton Kastermans tend in de uitzending van Sjors Fröhlich en gisteravond in het Jeugdjournaal. Onder tussen wordt de single 'Als jij alles kan overdoen' gedraaid op Radio 1 en op Radio 2, zij het alleen bij de TROS. De single was de hoogstgenoteerde binnenkomer en staat inmiddels op nummer 34 in de Mega Top- 50. En dan heeft Nederland nog niet eens kennisgemaakt met het lied 'Als jij er mor gen niet meer bent'. De kleine beleefde Thomas zong dit gisteravond met biggelen de tranen over zijn wangen waarna ook het publiek, zowel mannen als vrouwen, het niet langer droog hield. Ach, het kwam ook een beetje door de spanning", verklaart Thomas Berge zijn tra nen achteraf. Als hij neerploft in de zachte bank komt hij bij van het optreden, de fo tosessies en de eerste fans voor de di 11 het hotel. „Ik maak de gekste dingen d Allemaal willen ze een handtekening b op hun laars of hun buik. En soms v I ze een zoen!" Ja, hij heeft zeker ge no van de presentatie. „Ik houd ervan n blij te maken. Mijn doel is om zange worden en ik hoop dat ik mensen zien dat ook zij kunnen bereiken wa werkelijk willen." De jonge vmbo-lei past ervoor op dat hij niet naast zijn nen gaat lopen. „Op school ga ik kie n voor zorg en welzijn. Als het misgaai e zingen, moet ik wel iets hebben om h door te kunnen gaan." u Maar of het misgaat? Volgens radion v Chiel Montagne redt Thomas Berge di wel. „Bij Radio 192 krijgen we veel b )i en dit springt eruit. Zijn stem is zuiv it meend en eerlijk. Dat is allemaal bel t( rijk. Je zou het inderdaad kippenveli m kunnen noemen." Volgens Montagi V ven we ons helemaal niet zorgen te dat het jongetje ontspoort nu hij plo in de schijnwerpers wordt gezet. Mc ne: „De jongen komt uit Twente en met beide benen in de klei." Dat beeld bevestigt Thomas' mane Schreijenberg: „Deze ster hoef je n ren, alleen maar te begeleiden." Di ge ster zijn emoties op het toneel r te bedwingen, vindt Schreijenberg lijk. „Er is niks fout met een traan, is ook erg zwaar, maar Thomas bi tekst. Ik heb het lied echt voor hem| schreven, want hij kan het dragen.' Nico Postma Er zijn van die beroepen waarvan je denkt dat ze maar tot op zekere leeftijd uitgevoerd kunnen worden. Fotomodel bijvoorbeeld. Maar die tijd lijkt voorbij. Waltraud Arnthof is op haar 61ste nog altijd een veel gevraagd mannequin. En ook het 62-jarige fotomodel Ans Beekman heeft over gebrek aan werk niet te klagen. „Rimpels zijn niet erg, het gaat om je uitstraling." Ze kan met moeite een gaatje in haar agenda vinden voor een ge sprek. Waltraud Amthof heeft het namelijk razend druk. Op haar 61ste is ze nog altijd een veelge vraagd mannequin. In het seizoen werkt ze zes, zeven dagen in de week, zo'n vijftien tot twintig uur per dag. „Het is heel hard werken in zeer korte tijd. Er zijn dagen bij dat ik meer dan vijf shows doe. Ik ben bovendien veel tijd kwijt met reizen." Ze is vaak pas midden in de nacht terug en gaat 's ochtends voor ze venen alweer de deur uit. „In die periode heb ik totaal geen sociaal leven. Maar het is gelukkig sei zoensgebonden werk, anders hield ik het niet vol. Twee, drie maanden in het najaar en eenzelf de periode in het voorjaar. Maar al met al maak ik dan bijna net zoveel uren als iemand met een volledige baan in een heel jaar." De oorspronkelijk uit Berlijn af komstige Waltraud kwam op haar negentiende naar Nederland in de voetsporen van haar echtgenoot Wolfram Amthof, die destijds voetbalde bij Heracles. Zo'n 28 jaar geleden zette ze haar eerste schreden op de catwalk. „Ik ben er eigenlijk toevallig ingerold. Ik las een oproep in de krant waarin ze mannequins zochten en dacht: ach, da's leuk voor één seizoen. Ik vond het in het begin doodeng om voor een zaal van vijfhonderd man te lopen. Maar tot mijn eigen verbazing wilden ze me voor het seizoen erop wéér contracteren, en het seizoen daarop wéér. Uit eindelijk dacht ik: ik loop door totdat ze me niet meer vragen. Maar dat is tot op de dag van van daag nog niet het geval. Integen deel, ik heb het drukker dan ooit." De tijd dat fotomodellen en man nequins op him 25ste met pensi oen moeten, lijkt voorbij. Tijdens de laatste show van couturier Frans Molenaar bijvoorbeeld, lie pen er welgeteld twee modellen van in de twintig mee. De rest van het gezelschap op het plankier Mannequin Waltraud Arnthof (61): „Ik loop door totdat ze me niet meer vragen". Foto: Charel van Tendeloo was beduidend ouder. Volgens Yvonne Thans, eigenaar van mo dellenbureau My Models, neemt de vraag naar modellen op leeftijd toe. „Sinds een jaar of twee is er duidelijk meer behoefte aan vijfti gers en zestigers. De vraag is zelfs groter dan het aanbod; wij moe ten regelmatig nee verkopen." Ans Beekman (62) -'ik zat vroeger in de cosmetica'- heeft over ge brek aan werk ook niet te klagen. Sinds vier jaar is ze fotomodel. Op aanraden van haar man meldde ze zich aan voor een casting. „Ik voelde me heel erg opgelaten en dacht: wat doe ik hier? Maar het modellenbureau was erg enthou siast; ze vonden me fotogeniek." Ze hoorde een jaar lang niets, maar opeens begon het te lopen. De leukste opdracht tot nu toe was een reclamecampagne voor een bungalowpark, waarvoor ze drie dagen op Ameland verbleef. „Mijn man en ik werden gecast als grootouders. We hebben heel veel lol gehad. Het is ontzettend leuk om zo intensief met een klein team van fotografen en stylisten samen te werken. En hoe meer ik gevraagd word, hoe leuker ik het werk begin te vinden." Oudere fotomodellen worden vaak gecast voor reclamecampag nes van verzekeringsmaatschap pijen en zorgverzekeraars. Vol gens Yvonne Thans heeft de be hoefte aan modellen op leeftijd te maken met de vergrijzing. „Het aantal ouderen neemt behoorlijk toe. Bovendien is dat de groep die het meest te besteden heeft. Die mensen bereik je niet met jonge, slanke 'blommetjes'. Ze kunnen zich veel beter verplaatsen in ie mand van hun eigen leeftijd." Waltraud Amthof: „Jonge mooie meiden met maat 38 zijn er ge noeg, maar die spreken veel vrou wen niet aan. De meeste klanten in de wat duurdere modezaken zijn bovendien vaak wat ouder. Ik moet zeggen: de kleding die ik show, is meestal ook voor oudere dames bestemd." Het werk vergt een goede conditie. „Het tempo ligt erg hoog. Ik heb meestal maar twee minuten om me om te kle den en moet daarna vaak nog trap op, trap af om bij het plankier te komen. Maar het houdt me jong." Ze wil nog een paar jaar doorgaan en dan het werk langzaam afbou wen. Ze heeft in die 28 jaar dat ze nu als mannequin werkt nog nooit één show afgezegd. Zelfs die keer dat ze, naar later bleek, een gebroken voet had, liep ze ge woon door. Yvonne Thans: „Heel veel oude ren realiseren zich niet dat ze ge schikt zouden zijn als fotomodel of mannequin. Ze denkeen daarvoor te oud zijn. Meilra 17,18 jaar willen allemaapc maar senioren zijn veel rist te vinden. Dat wil echteren zeggen dat iedereen gescée moet wel iets bijzonders ire Een vertederende uitstra|di juist ontzettend vitaal. Ei3 er verzorgd uitzien natuif Rimpels zijn niet erg; heti om wat voor uitstrafing jt# Het is overigens vaak hee om met oudere modelleifl ken. Ze hebben een zeke heid en levenservaring. 2- shoot is voor hen bijna ep zetje." r t Ans Beekman kan zich eioi over opwinden dat de mar op de cover van bijvoorblei seniorenmagazine Plus bin maal veertigers zijn. „Dahi toch niet bij dat blad? D^c ten ze mensen van mijnfcl voornemen." to bi Corine van Zuthem (et De straat is tien meter breed, we beuinden ons allebei op één hoog. Hij in zijn woninkje, ik in mijn kantoor met grote ramen. We zitten niet precies op gelijke hoogte, maar als ik achter de computer zit en buur man op zijn stoeltje op het balkon, zien we, als we dat willen, eikaars gezicht. Al sinds 1996. Een vreem de intimiteit. Soms wil ik niet gezien worden, maak het anti-buurman-doek los van zijn haakje en laat het neerhangen. Met het verstrijken van de tijd kan zijn aanwezigheid mij overigens steeds minder sche len. Of buurman iets begrijpt van wat ik doe of maak, ik weet het niet, of hij zich weieens verbaast over mijn plotse ijsberen en doelloos dingen oppak ken, geen idee. Hij is ook niet iemand met wie je dat soort zaken eens doorneemt, in een ontspannen buurtbabbeltje. Hij is gek, vermoed ik. Er zijn lange periodes dat hij onzichtbaar is en zijn huis onbewoond lijkt. Dan is hij opgenomen, ergens. Dat denk ik. Normaal ge sproken is hij er. Af en toe loopt hij achter de geelge- rookte gordijnen urenlang enorm te schreeuwen. Als hij in die staat verkeert, besluit hij vaak de wereld óók aan te vallen met zijn geluids-installatie. Mu ziek, altijd van een populaire radiozender, knalt van achter het dunne glas de straat in. Maar gemiddeld gesproken zit hij op zijn balkon, rokend, één shaggie per kwartier. Halfzwaar. Vaak houdt hij zijn hoofd langdurig stil en kijkt tevreden voor zich uit. Blij met het leven, tevreden over het uitzicht. Hij kijkt bijna altijd naar rechts, overziet het terras op de hoek en het verkeer op de Haarlemmerdijk, de drukke hoofd straat waarop ons straatje uitzicht biedt. Links zou buurman de speeltuin zien en het fraaie doorkijkje op de Herengracht, maar dat boeit duide lijk minder. Wel brengt hij minstens eenmaal per tien minuten de gehele omgeving opnieuw in kaart. Hij wordt plots onrustig, staat op, drentelt met kleine stapjes over zijn balkonnetje, strekt zijn nek, kijkt links, rechts, naar beneden, naar de overkant. Dat zijn de momenten dat onze blikken elkaar soms kruisen. Nooit langer dan twee tellen. Meestal gaat hij daarna weer zitten, soms raakt hij nog meer op gewonden. Met tandeloze mond schreeuwt hij din gen tegen mensen. Soms zijn die mensen er werkelijk, soms niet. Deze zomer zat hij dagelijks met bloot bo venlijf in de zon. Toen heb ik hem zien dansen, op zestigerjaren muziek die binnen uit de boxen knalde. Hij draaide zijn schonkige heupen alsof hij twintig was. Er kwamen Engelse klanken uitzijn mond. Die scène zou het hoogtepunt zijn geweest van de denk beeldige film die ik al sinds jaren van hem maak. Raam stukje open, camera op het kozijn, gemas keerd met wat kopjes of een plantje, en dan buur man dagelijks vanuit hetzelfde onbewegelijke standpunt opnemen. Zet de beelden slim achter elkaar en het wordt ontroerend en verontrus tend. Er is een Rus die zoiets ook werkelijk heeft ge daan. Uitzijn raam nam hij, over de jaren en door de seizoenen, hetzelfde stukje straat in beeld. Met die film, 'Tishe', werd hij dit jaar wereldberoemd. Ik heb mijn buurman nooit gefilmd. Ge deeltelijk uit luiheid maar ook uit beleefdheid. Heden hij, morgen ik. Ik mag hem wel, die eenzame overlever, geen vrienden en geen familie, die toch elke lente weer de wereld tegemoet treedt en op zijn balkonnetje gaat zitten. Nooit heb ik hem een druppel alcohol zien drinken of op straat zien spugen. En hij groet vriendelijk terug.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2