Surfend Nederland ontdekt televisie op afroep MEDIA Soms beter dan Inspector Morse VPRO hren& terugkeek Koot en Bie Specialist in politieseries De magnetische kracht van Edith Piaf Uitzending gemist? Geen probleem voor wie een snelle internetverbinding heeft Net-tv kost kijker niets ng play-offs ve bij NOS sum - NOS Studio Sport laandagmiddag op Ne- d 2 rechtstreeks verslag loting voor de play-off- ijden voor het EK Voet- )4 in Portugal. In déze ling zal duidelijk worden anden tegen elkaar nog iy-off-duel moeten spe- kwalificatie voor het EK te dwingen. De presen- in handen van Tom Eg- ouri Mulder analyseert iltaten van de loting. klaar voor rldcup rugby l iUM - De Franstalige zen- 5 maakt zich op voor het zenden van de World ïgby 2003. TV 5 is de eni- Ier op de Nederlandse lie de rechten in handen a m deze wedstrijden vol- mogen uitzenden. „We i veel moeite gedaan om endrechten in handen te We streven naar een ac- rogammering". zegt di- André Vroegindeweij 5 Nederland. Vnadaag is te wedstrijd te zien op )p de Nederlandse web- v.tv5info.nl staat een overzicht van alle uit- ïta en -tijden. W's A4 t nieuwsbrief __jum - Het NCRV-radio- nma A4 start met een kse digitale nieuwsbrief. is een selectie te vinden belangrijkste muziek- t van de voorgaande t de mensen die te gast bij A4. Verder blikt de brief vooruit. Aanmel- or de nieuwsbrief kan via site (www.ncrv.nl/a4). iite zijn ook fragmenten steren van gesprekken iten van A4. een actuali- 3 rogramma over de we- klassieke muziek, we- ziek en jazz. Jhard blijft Jag plukken um - Ron Boszhard gaat w uwe serie afleveringen k de dag maken. De teruggekomen op de Ing om Pluk de dag te nadat het programma izen Roos in Montreux vervolgens zeven lan- "iangstelling toonden —i programmaformule. In Dag gaat Boszhard een b stap met willekeurige jinders, die hij meestal I parkt ontmoet. Boszhard h'j met de beslissing dat a,jog een vijfde serie mag ^laken. Hij neemt in no- r een speciale aflevering op 29 december wordt Inden. zaterdag 11 oktober 2003 ster in [ansing Het Journaal van acht uur 's avonds om acht uur 's ochtends zien? Kopspijker; gemist en een dag later toch kijken? Nog een keer lachen om alle Theo en Thea's? Het kan, zónder tv en video: zet de computer aan, start internet en kijk. Steeds meer mensen 'stemmen af op uit- zendinggemist.nl, de webpagina waarop de publieke cmroep alle programma's aanbiedt die via het net achteraf kunnen \a orden beke ken. Nederland ontdekt televisie op afroep. door Patrick van den Hurk Hilversum - Uitzendinggemist- .nl moet op omroep.nl - de 'en treehal' voor het intemetaan- bod van de publieken - in po pulariteit alleen de elektroni sche tv-gids nog voor zich dul den. Een kwart van de circa an derhalf mijoen bezoeken per maand aan omroep.nl komt voor rekening van mensen die gericht naar de gemiste uitzen dingen zoeken. Daarnaast bie den veel programma's het ma teriaal ook nog via hun eigen si tes aan. De sterk stijgende populariteit van tv kijken via het net heeft alles te maken met de voort schrijdende techniek. In een paar jaar tijd is al bijna de helft Ook al groeit het gebruik van tv op internet sterk, het aantal kij kers is nog lang niet groot ge noeg om een deuk te slaan in de gewone kijkcijfers. Zou het wel zo ver komen, dan snijdt de omroep zichzelf in de vingers. De STER-tarieven, een grote inkomstenbron voor de omroep, worden immers aan de hand van de kijkcijfers vast gesteld: hoe minder kijkers, hoe lager. Hoeveel mensen er nu op inter net kijken is niet te zeggen, zegt Bas Buesink van Kijk- en Luis teronderzoek. „We weten niet hoe we het zouden kunnen me ten. Vergelijk het maar met vi deo. We weten wel hoe vaak en hoe lang mensen daar naar kij ken, maar niet wat er op de band staat. Maar in de toe komst wordt het wel interessant deze kijkers op de een of ande re manier te gaan tellen." Tv op internet kost niets en de kijker ziet geen commercials, maar dat wordt misschien wel anders. „We verkopen al ban ner-reclame op omroep.nl", zegt Ron Doolaar van de STER. „En als de omroepen dat vra gen, dan willen wij best com mercials verkopen die vóór streams worden vertoond. Maar voorlopig lijkt dat niet aan de orde. De gewone blokken zitten nog bomvol." William Valkenburg, content manager bij omroep.nl, sluit niet uit dat er misschien ooit geld moet komen uit commer cials of van de kijkers. „Maar we zijn een publiek domein, en alle programma's zijn al betaald door de belastingbetaler. Het is een extra service waar we in principe geen geld voor willen vragen." Omroep.nl probeert wel te voorkomen dat steeds meer geld op gaat aan het leveren van de streams. De omroep be taalt nu nog kosten voor het doorsturen van de signalen aan de gebruiker. „En publiek geld moet niet opgaan aan distribu tie, maar aan goede program ma's", zegt Valkenburg. „Daar om sturen we alle streams in de toekomst nog maar één keer naar de intemetproviders en moeten die er voor zorgen dat het signaal op hoge kwaliteit bij de gebruiker komt." van de Nederlandse surfers overgestapt op breedband-in ternet via snelle kabel- of adsl- verbindingen, die grote hoe veelheden informatie pro bleemloos en snel aan kunnen. Vóór de komst van breedband was kijken via het net een klein drama. Omdat het signaal door een gewone telefoonlijn ('smal- band') en een langzaam mo dem moest worden verwerkt, werd het zwaar gecompri meerd, ofwel in elkaar geperst. Een erg klein schermpje, blok- kerig en schokkerig beeld, on leesbare titels en geluid als van een korte-golfzender maakten het tot een 'alleen als het écht moet'-ervaring. Breedband heeft dat in hoog tempo veranderd. Het signaal hoeft veel minder sterk te wor den gecomprimeerd en dat is te zien en te horen. Het beeld wordt nu pas rafelig als er schermvullend wordt bekeken, titels zijn goed leesbaar en het geluid is meer dan acceptabel. Kijken op de computer is geen beproeving meer, en dat ver taalt zich in een snel stijgend aantal gebruikers. Top-5 En waar kijken die zoal naar? Op uitzendinggemist.nl staat een top-5 van meest opge vraagde breedbandprogram- ma's. Het NOS Journaal gaat aan kop, gevolgd door VARA's Kopspijkers, NOVA/Den Haag Vandaag (NPS/VARA/NOS), BNN at work en Fokke Sukke (BNN). Daarnaast kan op alfa bet worden gezocht in het aan bod, dat varieert van het doel- groepwerk van de hindoe-om- roep OHM, Teleac/NOT en de RVU tot populaire 'program ma's als Papaul (VARA), Ook dat nog (KRO), Capibara (AVRO), Man bijt Hond (NCRV) en Opgelicht! (TROS). De meeste programma's wor den aangeboden in breedband en smalband en voor verschil lende soorten mediaspelers, de programmaatjes die het kijken f3 RealOne Player File Play View Favorites Window Help O O Ook Dat Nog (NEDERLAND l. 20:53. zondag 05 owoivr 2u03> KRO ;o 0 RealOne Player 1 Paused g woe 21 32 KRO's Ook dat nog van afgelopen zondag via internet. Bij deze schermgrootte en een adsl- of kabel-verbinding is de kwaliteit goed. op de computer mogelijk ma ken. Alleen de EO beperkt zich nog tot smalband. Er zijn wel verschillen tussen de omroepen. BNN - niet voor niets met twee programma's in de top-5 - is met veel recent materiaal aanwezig. De VPRO daarentegen beperkt zich tot zijn archieven. Zo zijn bijvoor beeld alle afleveringen van Theo en Thea en Kreatief met kurk op te vragen. Kijken via het net wijkt eigenlijk bijna niet af van kijken naar een videoband. Het programma kan elk gewenst moment wor den gestart, gepauzeerd en ge stopt, en vooruit- of terug 'spoelen' kan ook. De techniek die alles mogelijk maakt heet 'streaming video'. Het opge vraagde materiaal komt niet op de computer van de kijker te staan, maar 'stroomt' van een centrale computer bij de om roep of de internet-provider via de internetverbinding naar de kijker. Het gaat voorlopig vooral om reeds uitgezonden program ma's, maar sommige evene menten worden al live ge- streamd en trekken eveneens grote belangstelling. De om roep nam eerder dit jaar rond het uitbreken van de oorlog in Irak met succes deel aan een al lopend experiment van inter net-provider XS4ALL, door het NOS-Joumaal 'live' via het net aan te bieden. Dat zal heel gewoon worden als over enkele jaren internet via het nog veel snellere glasvezel net gemeengoed is, en pro gramma's in dvd-kwaliteit via het web kunnen worden 'uitge zonden'. www.omroep.nl www.u i tzendinggem ist. n l ilara - Internetsite Nap- berimenteert met de le- tsie van haar online mu- wisselprogramma. Twee leden werd Napster ver- bmdat het internetters stelde gratis muziek te laden. Nadat het in 2001 ogen werd te stoppen, japster overgenomen t Amerikaanse media- Roxio, dat gebruikmaakt paam. (muziek via Napster wil aden moet hiervoor be en enkel nummer gaat ircent kosten, een al- j dollar.' door onze mediaredactie Hilversum - 'Soms zelfs beter dan Inspector Morse', schreef een Britse krant over de detecti veserie Dalziel Pascoe. En in derdaad: wie even het geduld neemt om de karakters te leren kennen blijft de rest van de ne gentig minuten geboeid en schakelt ook de volgende keer weer in. De KRO zendt vanaf vanavond vier nieuwe afleve ringen uit. Niet meteen weg zappen dus omdat de loeiende sirenes, ro kende pistolen en wilde achter volgingen ontbreken. Dalziel (spreek uit: 'Die-el) Pascoe is géén politieserie vol met actie, maar valt met recht in het genre 'detective'. En dan niet zozeer een detective waarbij de kijker meepuzzelt met de recher cheurs. De kracht van Dalziel Pascoe ligt niet in de subtiele clou's, maar in de dialogen, de humor en de karakters. Hoofdinspecteur Andy Dalziel en brigadier Peter Pascoe zijn tegenpolen. Dalziel is een vad sige, norse vijftiger, wars van politieke correctheid, maar met een goed hart. Pascoe is een idealistische jonge politieman, Dalziel en Pasco is geen politieserie, maar valt met recht in het genre detective. Foto: CPD academicus en welgemanierd. Toch respecteren de twee el kaar. In Groot-Brittannië wordt Dal ziel Pascoe erg goed bekeken. Het legde Reginald Hill, die de boeken schreef waarop de serie is gebaseerd, geen windeieren. Toch is de Britse auteur weinig te spreken over de tv-hit. Het eerste seizoen was hij er nog wel blij mee, maar dat gevoel verdween al snel. „Langzaam aan namen de tv-mensen de macht over. Kijk, een misdaad- boek moet een absolute logica hebben. Alles moet kloppen. Tv-mensen hebben lak aan die regel", zei Hill in een eerder ge publiceerd interview met deze krant. De schrijver werd woest toen hij hoorde dat de makers van de serie één van zijn persona ges dood wilden laten gaan. „Ze kondigden opeens aan dat ze van Elfie, Peter Pascoe's vrouw, af wilden: ze zou worden ge dood. Mijn personage, gedood door buitenstaanders!" De serie weet bij de kijker een beklemmend gevoel op te wek ken doordat de misdaden die de rechercheurs moeten oplos sen vaak akelig dichtbij de hoofdpersonen komen. Zoals in de aflevering van van avond, waarin een oude vlam van Dalziel aan kanker-sterft. Zijn oude liefde laat een brief voor hem achter: ze onthult dat de hoofdinspecteur een zoon heeft, iets wat hij nooit heeft geweten. Voordat hij de kans heeft gekregen dit nieuws te verwerken, wordt ook zijn zoon vermoord. Ook in de andere afleveringen die de KRO komende weken op het scherm brengt, wordt het de rechercheurs onmogelijk ge maakt werk en privé strikt te scheiden. Zo wordt er in de uit zending van volgende week een skelet gevonden in een mijn. Het blijkt een oud-collega van Dalziel, die zelf in de loop van het onderzoek in opspraak raakt. Dalziel Pascoe, Secrets of the Dead, vanavond bij de KRO, Nederland 1, 21.02 uur Hilversum - De VPRO eert op 16 november het legendarische satirische duo Kees van Kooten en Wim de Bie met een uitge breide terugblik op de zestien jaar dat de twee tv-program- ma's voor deze omroep maak ten. Het programma De terug keek van Van Kooten en De Bie biedt anderhalf uur aan frag menten uit al die jaren. Middels een special in de VPRO-gids van volgende week en via de speciale website ww- w.vpro.nl/kootenbie kunnen kijkers hun favoriete fragmen ten opgeven. Daaruit wordt een top-5 samengesteld. De rest wordt door Koot en Bie zelf uit gezocht. Het Simplisties Verbond, Jui nen met wethouder Hekking, de Tegenpartij met Jacobse en Van Es, kritisch AVRO-lid Cor van der Laak, de oudere jonge ren Robbie Kerkhof en Koos Koets, Meneer Foppe, Ralph en Thea Ternauw, de Vieze Man en tientallen andere legendari sche typetjes zullen hun op wachting maken. Kees van Kooten en Wim de Bie begonnen in 1972 bij de VPRO met Het gat van Nederland. Daarvoor werkten ze voor de de VARA, waar ze onder meer Ha- dimassa en De Klisjeemanne- tjes maakten. In 1974 richtten ze het Simplisties Verbond op, onder het motto: Leef met vlag en wimpel, maar hou het sim pel. Door hun levensechte typetjes en hun hilarische imitaties van bekende Nederlanders hielden ze in de woorden van Van Koo ten 'een natte vinger aan de Ne derlandse pols'. Bijzonder is dat veel door het duo bedachte woorden en uitdrukkingen in middels gewoon Nederlands zijn geworden, en zelfs hun weg naar de dikke Van Dale hebben gevonden. Zo komen doem denken, vrije jongens, regel neef, oudere jongere en positi vo allemaal uit de koker van Koot en Bie. Voor wie anderhalf uur veel te weinig vindt, de VPRO brengt een kleine week voor de uitzen ding ook het Voorlopig Verza meld Werk van het duo uit, een box met elf dvd's vol Van Koo ten en De Bie. De terugkeek van Koot en Bie, zondag 16 november Ned. 3 (VPRO), 20.25 uur Regisseur Ernstige Delicten neemt geen loopje met realiteit epAM - Brei of Piaf dan j ibei? De fervente filiefhebber heeft het de in maar druk met her- Eiste Le Grand Jacques (orbije week hun aan- 1 jens diens 25-ste londerdag jongstle- tag is het precies geleden dat Sacre leven liet en ook bij 'rische gebeurtenis ilop stilgestaan. Vrije Geluiden' presen- irgenochtend op Ne- 3 de documentaire iaf-L'hymne l'amour', een uur lang op haar le betekenis ingaat. Me- intimi, fragmenten edens en fotomateriaal 1 samen een aardig por- i een bevlogen natuurta- 'an er (misschien) in wordt geboren. Ier interessants uit het 'ogen leven van de als iovanna Gassion gebo- ires (en actrice) komt liet of nauwelijks aan enorme 'mannen- bijvoorbeeld komt keikops ter sprake en ook de belangrijke rol yfp straat geschoolde f heeft vervuld in de van onder anderen Edith Piaf overleed vandaag precies veertig jaar geleden. Archieffoto: ANP Yves Montand, Georges Mou- staki en ook haar laatste vlam Théo Sarapo. Verder blijft haar allergrootste romance met de (getrouwde) bokskampioen Marcel Cerdan, in 1949 onverwacht op tragi sche wijze beëindigd door diens dood bij een vliegtuigon geluk, nogal onderbelicht. Jam mer, maar ook wel weer ver klaarbaar omdat hun 'grande amour' in Frankrijk zo'n beetje de meest spraakmakende is ge weest van de hele vorige eeuw en daarom wellicht als uitge kauwd is beschouwd door sa mensteller Armand Isnard. De meest saillante ontboeze mingen over het fenomeen, dat vanaf haar introductie halver wege de jaren dertig als 'La Mö- me Piaf ('Het Meiske Mus') in feite altijd succesvol is geweest, komen van Michel Rivgauche. Hij schreef voor haar en trok als pianist veelvuldig met haar op. Nog altijd staat deze naaste be geleider versteld van de onge looflijke magnetische kracht die Piaf, slechts 1 meter 47 lang, op haar publiek uitoefende. Hij verhaalt over een volle zaal, die na vier uur vergeefs wachten op de vedette kookte van woede, maar die binnen drie nummers toch weer als betoverd aan haar lippen hing. Wat er ook gebeurde, voordat ze het podium opging, moest ze eerst op haar eigen wijze een kruisje slaan, herinnert Rivgau che zich eveneens. Alsmede dat Piaf bepaald niet gemakkelijk was om mee te werken, vanwe ge haar tirannieke gedrag en haar neiging tot eindeloos doorrepeteren. Om nog maar te zwijgen van haar slopende le venswijze. Zonder dat het met zoveel woorden wordt gezegd maken alle ingewijden wel dui delijk dat Piaf alleen maar ge durende een beperkt deel van de 'dag' te genieten was: in de kleine uurtjes na haar optre dens wanneer de drank rijkelijk vloeide. 'Bent u gelukkig?' wordt haar kort voor haar overlijden op 47- jarige leeftijd nog even recht streeks gevraagd. Een zichtbaar versleten vrouwtje komt tot een moeizame lach. „Eigenlijk al leen als ik zing voel ik me lek ker," zegt Piaf, die door de ge meente Parijs nog tot en met 31 januari wordt geëerd met een expositie in het stadhuis aan de Rue de Rivoli. Louis Du Moulin 'Edith Piaf-L'hymne ct 1'amour' bij VPRO's 'Vrije Geluiden', zon dag 11.00 uur op Nederland 3. worm erve er - Na het regisseren van 115 afleve ringen van politieseries als Bureau Kruislaan en Unit 13 rondt Vivian Pieters deze week de opna men af van een nieuwe reeks van de serie Ernsti ge Delicten. „Het leuke van politieseries is dat je bijna alle menselijke emoties kunt laten zien." Pieters (50), die aan de Filmacademie heeft ge studeerd, deed veel ervaring op als regisseur van Goede Tijden Slechte Tijden. Toen ze bij de so apserie aan de slag ging, had ze al een eigen gro te film geregisseerd, De Prooi. Een artistieke knieval, van een eigen speelfilm naar de voorge programmeerde soap? „Nee, het was'een logi sche .stap om het vak te leren. Bij Goede Tijden heb ik geleerd wat het is om met een vaste regel maat in een vaste structuur te werken. In dat op zicht was het een unieke leerschool. Maar omdat de Australische makers van Goede Tijden alle lij nen precies hadden uitgestippeld, had ik er als regisseur weinig creatieve ruimte." Na zestig afle veringen hield ze het voor gezien. Met de tv-ervaring op zak, maakte ze de overstap naar de destijds nieuwe politieserie Bureau Kruislaan. Een deel van de cast ging mee toen ze na twee jaar verder ging met Unit 13, dat drie sei zoenen meedraaide. De opvolger heette De Ge heime Dienst. „Die serie was wat afstandelijker, wat minder persoonlijk. Het haalde prima kijkcij fers, maar het gegeven was na één seizoen wel uitgewerkt." Nu gaat ze het derde seizoen in met de serie Ernstige Delicten. Voor deze reeks stip pelt ze samen met een VARA-redacteur de grote lijn uit, bedenkt ze zelf de plots voor elke afleve ring en schakelt ze vervolgens per deel schrijvers in om de dialogen en het verhaal verder uit te werken. „Het leuke is ook dat ik zelf dingen in het verhaal kan verwerken. Vorig jaar kwam ik in een huis in Zaandam een draaibare boekenkast tegen. Zo'n kast waarachter Anne Frank en haar familie zich destijds hebben verscholen. Dat gegeven vond ik zo mooi dat ik rond die kast een situatie heb be dacht en die in een aflevering gebruikt." Vergelijk haar series niet met Baantjer. „Baantjer wordt gemaakt op de soapmanier, met een vast stramien. Bij ons draait het meer om het plot en om de spanning. In tegenstelling tot andere se- Scene uit de nieuwe politieserie Ernstige Delicten die vanaf januari te zien is, met een flatstunt van Janni Goslinga. Foto: GPD/VARA/Bob Bronshoff ries heeft Ernstige Delicten zowel detective als thrillerelementen. In elke aflevering kruip® we als het ware in de geest van de dader en laten we zien wat hij in zijn schild voert. Mijn series moe ten echt gebeurd kunnen zijn. Bij andere series wordt wel eens een loopje genomen met de reali teit." Inmiddels heeft ze meer tijd tussen verhoorka mers en cellenblokken versleten dan menig re chercheur. „Het leuke van politieseries is dat je bijna alle menselijke emoties kunt laten zien. Van angst en spanning tot een vleugje romantiek. Alle aspecten van het leven zitten erin." Pieters heeft er bewust voor gekozen Ernstige Delicten niet in Amsterdam op te nemen, een ge liefd decor voor politieseries, maai' in de provin cie. In een voormalige drukkerij in Wormerveer zijn speciaal voor de serie verhoorkamers en ver gaderruimten voor het rechercheteam nage bouwd. Achter in het gebouw kwamen een snij kamer en een mortuarium. Ook voor de andere opnamen kiest Pieters bij voorkeur huizen, stra ten en situaties in Noord-Holland. „Want hier heb je alles. Van duinen en bossen tot havens, steden en landweggetjes." De serie is vanaf januari op tv te zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 29