KUNST CULTUUR 'Spektakel overschaduwt de muziek' Het Syndicaat maakt een lichtvoetige zedenschets Het lichaam opgebouwd uit vlekken Opening kinderboekenweek in Kröller-Müller R5 Filmmakers zoeken naar alternatieven voor film-CV Gedichtenbundel over Katwijk 'H™ - pn Dröge. jffoto: Dick Hogewoning toejge ziet af rol in Cyrano ^'jilag - Gert-Jan Dröge trekt ?rug uit de toneelvoorstel- Syrano de Bergerac' van jjitionale Toneel. Het zou 0rtrste ervaring als acteur re Je spelen. Het Nationale m jl liet gisteren weten dat kon eerste repetities bleek rol toch te zwaar is voor ,ayW met weinig ervaring, juiche is een moeilijke rol me finaal op heb verke- jaldus Dröge in een ver- lte g. „Ik kwam erachter dat taiP rol niet optimaal zou Tin neerzetten." Het Natio- em,oneel heeft nog geen ver- r voor de rol. De première "Vrano de Bergerac' is 1 nber in de Koninklijke Q^wburg in Den Haag. iet st voor Oerboeken H de Centrale Biblio- r- Jvan Leiden wordt zondag ojJöber van 12.00 tot 17.00 Vgjjt jaarlijkse kinderboeken- >drf est gebouden. Drie iocfers tornen langs om te len over hun werk en het leren: Roland Mans, Phi- z:::ïpman en Elisabeth Mol- Er zijn ook tal van andere (eiten. In de Burchtzaal om 14.00 en om 16.00 i voorstelling 'Een grim- ds' gespeeld. In de filialen iishof en Merenwijk wordt jpectievelijk woensdag 8 er en woensdag 15 okto- Ji 14.00 uur de theater- hop Verhalenboom' ge in voor kinderen van 4 tot ;t 9 jaar. donderdag 2 OKTOBER 2003 k Havelaar liet toneel rdam - Hummelinck (nan Theaterbureau t komend jaar 'Max Have- an Multatuli op de plan- ii een vertaling van Ger ïn een regie van Ignace llissen. De klassieker uit iratuurgeschiedenis werd iaren zeventig al met veel s verfilmd. Volgens het Irbureau wordt de voor- jg een groot opgezette ictie met onder anderen i Hoffman, Bram van der Kees Hulst en Nettie jen. Ger Thijs bewerkte al t met groot succes klassie- Dor toneel. 'Kleine Zielen' ouperus, 'Een nagelaten fcnis' van Marcellus (ts en recent 'Gloed', de e NRC Publieksprijs be ide toneelversie van het ten Sandor Mar ai. i gaat ook ist verkopen Irdam - Behalve voor de likse boodschappen kan nsument binnenkort bij li ook terecht voor kunst, ps in Duitsland. Initiatief- r van deze opmerkelijke ümentsverbreding van de pntsuper is Felix Droese. beeldend kunstenaar, dg van Joseph Beuys, nam (2 deel aan de Documenta pssel en zes jaar later aan jnnale van Venetië. Hij is 1 bekend door zijn papier- ttoncollages. Droese heeft es andere kunstbroeders 3 gevonden om ook werk schikking te stellen. De ïiale oplage van elk kunst- vordt tienduizend exem- p die, gesigneerd, voor (i de tien en vijftien euro (Mdi-schappen komen te Voor zover bekend heeft derlandse Aldi nog geen en om kunst te gaan ver- Dedeir in meleon II' - De Belgische acteur ecleir speelt een hoofdrol veede Kameleon-film. die deze week op het flands Filmfestival een en Kalf kreeg voor zijn ge- jieuvre, gaat de rol vertol- i een malafide Belgische fctontwikkelaar. De twee- ïielke en Sietse Klinkha- vordt weer vertolkt door pers Jos en Koen van der 1 De eerste Kameleon-film vier maanden tijd meer 00.000 bezoekers en draait teeds in meer dan 110 za- fe tweede film moet kerst a première gaan. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Alles' van Esther Gerritsen door Het Syndicaat. Regie: Daniëile Wagenaar. Spel: Isabella Chapel, Gerold Guthman, Niek van der Horst en Manon Nieuweboer. Gezien: 1/10, Schouwburg Leiden. Nog te zien: 28/10 Stadstheater, Zoetermeer; 6/11 Witte Theater, IJmuiden. Wat is een mens en hoe word je er een? Esther Gerritsen stelt die vraag op snelle en geestige wijze aan de orde in 'Alles'. Het Syndicaat won er in 2002 de CJP Podiumprijs mee. Terecht, want hun voorstelling kenmerkt zich door scherpte en onder koelde humor. Drie van de planeet Alles af komstige wezens komen naar de aarde om een probleem uit hun wereld te helpen. Om niet op te vallen vermommen ze zich als mens. En natuurlijk is juist degene die thuis het minst voorstelt, als mens het succes volst. Dat gaat wringen, en de machtsstrijd die dat tot gevolg heeft, is de motor van het stuk. Tegelijkertijd is 'Alles' een ge slaagde satire over integreren en uitsluiten, over hiërarchie, over wezenloze, verambtelijkte werkomgevingen en, alsof dat alles nog niet genoeg is, moder ne liefdesrelaties. Het verhaal wordt geschraagd door absurdistische vondsten, de vormgeving is strak, bijna abstract, en de toch wel ingrij pende filosofische vragen wor den op een zonnige, terloopse manier aan de orde gesteld. Maar 'Alles' is vooral geslaagd door het scherpe oog voor en het spelen met taal, of liever cli chés. Gerritsen laat de smeer olie van de intermenselijke om gang vrijelijk stromen, maar die olie smeert niet. Hij doet zijn werk niet, maar wordt als het ware chemisch ontleed. Voor de wezens van Alles zijn die ter loops aardige opmerkingen en de dooddoeners slechts formu les, een als onbelangrijk afgeda ne bijlage bij de cursus 'Mens zijn'. Maar wie het snelst met die kreten uit de voeten kan, wordt wel aangezien voor de meest perfecte mens. Het letterlijk nemen van niets zeggende uitdrukkingen werpt een schel licht op veel menselij ke gedragingen, werkt als een heldere spiegel die een beeld weerkaatst dat niet bepaald vrolijk stemt. Maar de acteurs van Het Syndicaat spelen de hen toebedeelde clichés zo licht uit, dat de voorstelling toch bo venal een opgewekte toon krijgt. De dwarse ontwikkeling van hun figuren geven ze le vensecht gestalte, en dat maakt van 'Alles' een lichtvoetige ze denschets. den haag/gpd - Filmmakers en de politiek proberen de gevol gen af te zwakken van het kabi netsbesluit om de CV-regeling af te schaffen. Via de regeling kunnen mensen met fiscaal voordeel in een film investeren. Volgens de voor cultuur verant woordelijke staatssecretaris Van der Laan is de lobby van de filmindustrie zo sterk, dat er grote kans bestaat dat er een compromis uit zal komen. In de Tweede Kamer lijkt zich een meerderheid af te tekenen om de CV-regeling nog een jaar langer door te laten lopen. Daarvoor is 17 miljoen euro be schikbaar. De Nederlandse Ver eniging Van Speelfilmmakers (NVS) maakt zich sterk voor compensatie via een heffing op bioscoopkaartjes. Het voorstel van de NVS maakt een kaartje niet duurder. Wel dient er iets te veranderen aan de verdeel sleutel van de recettes. D66 diende gisteren tijdens de algemene financiële beschou wingen een motie in om de CV- regeling nog één jaar langer te laten bestaan. PvdA en WD overwegen de motie te steunen. D66 kamerlid Bakker wil het geld dat dit jaar niet is opge bruikt voor de film-CV, zo'n 17 miljoen euro, voor het volgende jaar te reserveren. (advertentie) Het leven stelt je nogal eens voor verrassingen en bij voorkeur op de meest onverwachte plaatsen. GELUID BeoSound 1CD, radio en 5 actieve luidsprekers. Leverbaar in vijf kleuren. Waar u gaat, gaan zij ook. U GAAT Winkelhof 81, Leiderdorp. Telefoon 071 541 24 97 BANG S.OLUFSEN Paul Korenhof uit Roelofarendsveen schrijft encyclopedie over de opera Dus is het prettig te weten dat u dan altijd Bang Olufsen bij u kunt hebben DAT GAAT door Theo de With roelofarendsveen Het gaat goed met de opera in Nederland. Het bezoekersaantal groeit en het aantal opgevoerde opera's eveneens. Maar het gaat ook niet goed met de opera in Ne derland. Het publiek is meer ge ïnteresseerd in het spektakel dan in de muziek en operasterren krijgen niet de kans te rijpen. Het is een tweeledig verhaal dat operakenner Paul Korenhof uit Roelofarendsveen houdt. Met de zojuist verschenen 'Encyclopedie van de Opera' op zijn naam geldt hij als kenner bij uitstek. Het is niet voor het eerst dat de encyclopedie verschijnt. In 1986 publiceerde Paul Koren hof de vorige editie van dit na slagwerk over opera. „Een deel van de teksten was toen nog ge baseerd op de Winkler Prins", zegt de auteur. „Die correspon deerden niet altijd met mijn persoonlijke visie. Het is nu voor honderd procent mijn ei gen werk." Zijn visie draagt Ko renhof uit in zijn voorwoord, maar verder is de encyclopedie zoals een encyclopedie behoort te zijn: een handige reeks tref woorden op alfabetische volg orde die verklaringen geven bij namen van componisten, ope ra's en andere wetenswaardig heden uit dit genre. De oplage van de vorige 'Ency clopedie van de Opera' was binnen een paar maanden uit verkocht. „Hij is nooit meer herdrukt. Het was in de tijd dat men geloofde dat digitale na slagwerken alle papier zouden verdringen. Mensen bleven mij wel vragen: waar blijft die nieu we druk? Het operapubliek is de afgelopen vijftien jaar alleen maar gegroeid. Het Muziekthe ater in Amsterdam was toenter tijd nog in aanbouw. De be langstelling voor operakaartjes is sindsdien zeker verdrievou digd. En dus is er ook publiek voor zo'n encyclopedie." Paul Korenhof constateert wel iswaar dat een nieuw publiek vertrouwd is geraakt met het hedendaagse muziektheater, maar dat de kennis van de ope ratraditie abominabel slecht is. „Men kent misschien Maria Callas, maar daar houdt het vaak mee op. Een algemene ontwikkeling ontbreekt. Men heeft geen benul van traditie. Een opera als 'II Trovatore' ken nen mensen nauwelijks meer, omdat dit meesterwerk van Verdi in de marge is gedrukt." Hij wijst erop dat vroeger we reldwijd zo'n 60 70 opera's werden uitgevoerd en schat dat dit aantal in de jaren tachtig is gegroeid tot 150. „Er kwamen allerlei opera's uit de Barok bij, maar ook werken van Verdi, Rossini en Mozart. Ik denk dat het aantal inmiddels nog eens verdubbeld is. Er komen nog al tijd nieuwe opera's bij en bo vendien worden steeds meer onbekende opera's uit het ver leden onder het stof vandaan gehaald." Met de samenstelling van de nieuwe 'Encyclopedie van de Opera' heeft hij rekening gehouden met deze verande ringen. De eerste editie was be doeld om het traditionele ope rapubliek kennis te laten ma ken met onbekendere opera's. Nu zag Korenhof het als zijn taak om het nieuwe publiek kennis te laten met maken met de operatraditie. Korenhof, oud-hoofdredacteur van het muziektijdschrift Luis ter en als docent Nederlands verbonden aan het Stedelijk Gymnasium in Leiden, ver moedt dat er na operabezoek vanzelf behoefte ontstaat aan meer informatie. „De encyclo pedie levert die informatie be knopt en niet al te diepgravend. Je hoeft niet meteen de biogra fie van Verdi te kopen." Hij wijst erop dat tot de Tweede Wereldoorlog brede lagen van de bevolking nog naar de opera gingen. Het was een echte volkskunst. „In de jaren zestig was opera opeens not done, een achterhaalde kunstvorm. De opening van de Stopera in 1986 heeft de tendens weer gekeerd. Sindsdien komen er meer men sen, maar het publiek bestaat voor een steeds groter deel uit yuppen. Het nadeel daarvan is dat de aandacht meer en meer verschuift naar de enscenering. Sommige mensen komen al leen nog voor het spektakel. De opera 'Rosa' van Louis Andries- sen trok bijvoorbeeld zo'n pu bliek. Het gevaar bestaat dat het op een gegeven moment meer draait om de mooie benen van de zangers dan om hun muzi kale kwaliteiten." Korenhof vindt sowieso dat so listen te vroeg voor de leeuwen worden geworpen. „Daardoor zijn ze ook te vroeg afgebrand. Een stem is pas op zijn 35ste uitgerijpt. Maria Callas brak door toen ze 35 was. Op die leeftijd heb je persoonlijkheid ontwikkeld en zou je pas met een grote carrière moeten be ginnen. Een zwarte bas ontwik kelt zich nog langzamer. Die is pas goed rond zijn 40ste. Ze zijn er dus nauwelijks meer. Die tijd wordt niemand meer ge gund. Het is allemaal korte-ter- mijn-politiek." Operakenner Paul Korenhof: „Als je vroeger tien aria's hoorde, waren ze alle tien anders. Nu klinken ze alle tien hetzelfde." Foto: Hielco Kuipers Hij wijt dit probleem aan het ontbreken van ensembles. „Het is ontzettend duur om een ge zelschap in stand te houden met allemaal zangers op de loonlijst. Die kunnen boven dien veel meer verdienen door van de ene stad naar de andere te reizen en een reeks voorstel lingen te zingen. Als de Neder landse Opera een voorstelling maakt, wordt een sopraan inge vlogen uit Berlijn. Ze doet de repetities, treedt op en is weer weg. Niemand is werkelijk in haar geïnteresseerd. Het is een onomkeerbaar proces. Opera is big business geworden. Een zanger is gedevalueerd tot ge bruiksvoorwerp. Ze moeten al les kunnen zingen: Frans, Duits, Engels, Italiaans. In plaats van dat ze zich tot een vocale persoonlijkheid ontwik kelen, ontstaat een eenheids worst. Als je vroeger tien aria's hoorde, waren ze alle tien an ders. Nu klinken ze alle tien hetzelfde." Paul Korenhof: 'Nieuwe Ency clopedie van de Opera', uitge verij Anthos, 49,90 euro. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'Improvisatie en experiment', etsen van Ben van Kempen. Prijzen: 175 tot en met 250 euro. Te zien: t/m 8/10, dagelijks 10-18 uur, Brasserie in de Wintertuin van de Hortus Botanicus, Rapenburg 73, Leiden. Het komt niet meer zo heel veel voor: kunstenaars die zich be zighouden met oude grafische technieken. Behalve dat er nog steeds veel getekend, geschil derd en gebeeldhouwd wordt, zijn er de fotografie, de video kunst en de vele mogelijkheden die de computer biedt. Waarom zou je dan het meer ambachte lijke genre van het prenten ver vaardigen beoefenen? Gelukkig zijn er kunstenaars als Ben van Kempen die daar an ders over denken. In de brasse rie van de Leidse Hortus Bota nicus exposeert hij een tiental etsen. Belangrijkste onderwerp van Van Kempen is het vrouwe lijk naakt. In vrijwel elke ets zijn haar contouren te ontdekken. Maar tegelijkertijd is de vrouw in deze composities eigenlijk van ondergeschikt belang. Zij is meer aanleiding dan doel van het werk. Haar naakte lichaam is slechts een thema dat als uit gangspunt dient voor een aan tal spontane improvisaties. Van Kempen laat zich daarbij inspireren door de muziek van de free jazz en door de natuur zoals hij die onder meer in de bloemen en planten van de Hortus tegenkomt. Het resultaat is een serie etsen waarin ritmische lijnen en met elkaar contrasterende lichte en donkere partijen een grote rol spelen. In een van de werken zien we bijvoorbeeld de gedaante van een vrouw wier witte lichaam bezaaid is met zwarte krassen. Doordat de krassen ook doorlo pen in de eveneens witte ach tergrond vervagen haar vormen en komt het accent te liggen op het patroon van zwarte lijntjes dat de voorstelling voor het grootste deel bedekt. In een an dere ets overheersen juist zach te tinten. Het lichaam van de vrouw is hier heel subtiel opge bouwd uit grijze en witte vlek ken. Ook in de achtergrond overheerst een lichte kleur grijs. Daardoor ziet deze afbeelding er vriendelijk en harmonieus uit. Het is alsof Van Kempen ons met deze tentoonstelling wil la ten zien hoeveel zeggingskracht er in de etstechniek schuilt en vooral ook hoe vrij je daarmee om kunt gaan. Tenminste, voor wie het etsen in al zijn finesses beheerst. En dat doet Van Kem pen. Met een minimum aan midde len weet hij zich zo uit te druk ken dat wij hem verstaan. katwijk - Katwijk staat op 17 oktober in het teken van poëzie. 16 Dichters uit de regio (Leiden, Warmond, Oegstgeest, Katwijk, Rijnsburg, Valkenburg en Hille- gom) zullen tijdens het evene ment 'Poezie aan Zee 2003', in Tripodia, voordragen uit eigen werk. Speciaal voor deze gele genheid is ook een bundel ge schreven, door dichter Peter Kralt uit Katwijk, met de titel 'Dichter bij Katwijk'. Kralt zal tijdens het poëzie-evenement het eerste exemplaar overhan digen aan voorzitter Schonen berg van het Katwijks Museum. Kaarten (7,50 euro) voor 'Poezie aan Zee 2003' zijn verkrijgbaar via Tripodia of via 071-4027970. Verklede kinderen klimmen in het Beukenbos in de boomhutten. Foto: ANP/Koen Verheyden otterlo/gpd - De Kinderboe kenweek 2003 is begonnen. Het openingsprogramma speelde zich gisteren af in het ïóröller- Müller Museum. Diep verscho len in het bos en daarmee is het dé beste locatie om de Kinder boekenweek te openen. Het thema is immers 'Diep in het bos... Van Ko de Boswachter tot Roodkapje en Robin Hood'. Dat vertaalde zich in de komst van zeker tweehonderd kleine Roodkapjes, boswachters en Robin Hoods, compleet met mandjes eten en pijl en boog. Francine Oomen schreef het Kinderboekenweekgeschenk. „De reacties van kinderen op mijn boeken zijn belangrijker voor me", vertelt ze, nadat ze een gesprekje heeft gehad met Joost, die verrast was dat de afloop van het boekje anders was dan hij had gedacht. In het Prenten boekje van Mi chael Dudok de Wit is het bos een van de plek ken waar vier bevertjes zich bij nacht begeven. Zijn animatie filmpje 'Tom Sweep' valt bij de kinderen in de smaak. Na de vertoning trekt de stoet Rood kapjes, boswachters en Robin Hoods begeleid door tromme- wep ïn hef fas... Var\ Ko tie BOJWachter foT Roodkapje cn Rof>in Hood laars naar het Beukenbos. Daar bevinden zich de boom hutten die Fran cine Oomen, Dudok de Wit, meubelontwer per Piet Hein Eek en architect Diederik Dam hebben ontwor pen. „Het is net een klein boomhuttendorp", vindt Oo men. Dudok is verrast als hij ziet hoe zijn boomboot er in het echt uitziet. „Ik had hem nog niet gezien! Hij is fantastisch!" Wie belend gaat het langs het touw- laddertje omhoog, naar de overdekte roeiboot die tussen een paar bomen hangt. „Als kind had ik ook een boomhut. Die had mijn vader voor me ge maakt." Wat er na afloop met de hutten gebeurt? Oomen: „De mijne ga ik op mijn eiland zetten en dan ga ik van daaruit schrijven. Dat wordt mijn schrijfhut." Met een ferme klap van een bijl op een hakblok bekrachtigt Oomen de opening van Kinderboeken week 2003. De enige week die tien dagen duurt, heeft ook een uitgebreid randprogramma in bibliotheken, boekhandels en op scholen in Leiden en de re gio.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17