Plan voor
jazzradio in
de ether
MEDIA
Publieken brengen drama omdat het moé
Onderwijs onder loep bij de KRC
Journaal slaat subsidie af
SBS maakt een-tweetje met RTL
Vanessa trekt de knip
Mediaconcentraties op agenda
WK Producties
mediabedrijf
van het jaar
HMC heet nu
RTL Nederland
donderdag 2 oktober 2c
Hilversum - De Holland Media
Groep (HMG) gaat RTL Neder
land heten. Het is de moeder
maatschappij van RTL 4, 5 en
Yorin en van radiozenders RTL
FM en Yorin FM. „Wij willen
niet langer een groep zijn, maar
een bedrijf zonder muren tus
sen de bedrijfsonderdelen", al
dus de nieuwe topman Fons
van Westerloo. „We rekenen
bovendien af met een verleden,
waar de toenmalige partners
van Endemol tot Veronica, de
aanduiding 'groep' rechtvaar
digden. Nu kent ons bedrijf
maar een aandeelhouder, en
dat is RTL Group."
De leiding van RTL Group keur
de de naamsverandering afge
lopen dinsdag goed. Van Wes
terloo wil graag uitdragen dat
zijn concern deel uitmaakt van
„de meest succesrijke en meest
winstgevende radio- en tv-ope-
rator van Europa". „Een van de
allersterkste merknamen in de
Europese omroepindustrie dekt
straks de lading van een bedrijf
met een enorme potentie."
Brard definitief
naar Noordzee
Hilversum - Patty Brard krijgt
definitief een vast programma
op Noordzee 100.7 FM. Brard
zal vanaf zaterdag ieder week
end tussen twaalf en drie te be
luisteren zijn. Ze viel afgelopen
zomer in tijdens de vakantie
van Robert Jensen. „Patty zal
garant staan voor scherpe hu
mor en veel plezier", zegt
Noordzee-directeur Erik de
Zwart. Patty Brard zegt dat haar
programma gezellig en stout,
maar toch ook inhoudelijk de
moeite waard wordt. Brard:
„Afgelopen zomer heb ik ge
merkt dat Noordzee 100.7 FM
een leuke club van gezellige en
enthousiaste mensen is waar ik
me prima thuis voel."
door Klaas Koopman
Hilversum - In december kan
Nederland zijn eerste radiojazz-
zender hebben: North Sea Jazz
FM. De zender zal 24 uur per et
maal in de ether zijn en is in het
hele land bereikbaar. Tenminste
als de overheid de resterende
FM-frequentie aan de jazzwereld
gunt.
„Het zou een drama en een
schande zijn, als dit niet zou
gebeuren", zegt Cees Schrama,
bestuurder van tal van organi
saties en voorzitter van de
Stichting Jazz op 6. „Het zou
leiden tot een protestdemon
stratie in Den Haag."
De Stichting Jazz op Zes is een
initiatief van musici, muziek-
bonden, festivals, muziekinstel
lingen en platenmaatschappij
en, die al enkele jaren ijveren
voor een eigen FM-radiozender
in Nederland.
„We hebben eerst bij de publie
ke omroep alles geprobeerd om
jazz een volwaardige plaats te
geven", zegt Cees Schrama. „Er
werd niet of nauwelijks naar
ons geluisterd. Van AVRO tot
VARA hebben de omroepen de
jazz daarentegen in de ban ge
daan. Jazz krijgt nu nog slechts
0,01 procent van de zendtijd op
de vijf publieke radiozenders.
Het is voor mij het duidelijkste
voorbeeld hoezeer de publieke
omroep in zijn culturele taak
tekortschiet."
De stichting stelde zich de afge
lopen jaren tevreden met twee
uur zendtijd op maandagavond
bij Business News Radio. Maar
nu is het ideaal binnen handbe
reik. De overheid heeft namelijk
besloten om de beschikbare
FM-radioffequenties aan de
meest biedende, commerciële
radiostations te geven.
De jazz-club moet concurreren
met zeven andere gegadigden
voor de resterende etherfre
quentie. Dat zijn met name
klassieke muziekzenders.
Schrama: „Waarom hebben
Nederlandse jazzliefhebbers
meer recht op een eigen radio
station dan klassieke muziek
liefhebbers? Omdat er al twee
klassieke muziekzenders zijn,
namelijk Radio 4 en de Con
certzender, bovendien kan in
een groot gedeelte van het land
ook Classic FM worden beluis
terd. Voor de jazzliefhebbers is
er niets."
„Nederland heeft gewoon recht
op een jazzzender." En als de
FM-frequentie toch in handen
valt van een klassieke groepe
ring? „Dan zullen we de Neder
landse jazzliefhebbers oproe
pen tot een protestdemonstra
tie in Den Haag", aldus Schra
ma.
Hilversum - Het NOS Journaal
ziet af van een subsidie van bij
na 60.000 euro die het van de
Stichting Weten kon krijgen om
bij wijze van proef voor een jaar
een wetenschapsredacteur aan
te stellen. Het Journaal nam de
ze stap volgens hoofdredacteur
"ïlans Laroes om 'elke schijn
van belangenverstrengeling' te
voorkomen, nadat NRC Han
delsblad zaterdag onder de kop
Zendtijd te koop' uitgebreid
berichtte over sponsoring van
publieke omroepen, en daarbij
ook deze subsidie noemde.
De volgens de Mediawet toege
stane subsidie zou gisteren in
gaan, en was volgens Laroes
een geoorloofd middel' om
meer aandacht te besteden aan
een onderbelicht onderwerp als
wetenschap. Er was volgens
hem geen enkele tegenprestatie
aan verbonden en het Journaal
zou te allen tijde journalistiek
volledig onafhankelijk zijn ge
bleven. „We zouden uitsluitend
op basis van eigen keuzes be
palen of er wel of geen weten-
schapsonderwerpen in de uit
zending zouden komen", aldus
Laroes.
Volgens de hoofdredacteur is er
bij het Journaal, het enige NOS-
programma dat door de NRC
werd genoemd, nooit sprake
van geweest dat ideële organi
saties in ruil voor geld aandacht
kregen. „En dat zal ook nooit
gebeuren. Wij accepteren geen
enkele inmenging in onze keu
zes in ruil voor subsidie. Dat
was bij de Stichting Weten ook
niet het geval. Maar om elke
schijn te voorkomen, zie ik nu
wel af van de subsidie. Het is
mij een verkeerde beeldvor
ming niet waard.
Volgens het overzicht van de
NRC ontvingen de gezamenlij
ke publieke omroepen de afge
lopen tweeënhalf jaar 35 mil
joen euro aan sponsorgeld. De
gulle gevers hadden in ruil
daarvoor soms zelfs directe in
vloed op de programma's. Bo
vendien werden lang niet alle
bijdragen aan het Commissari
aat voor de Media gemeld.
hilversum/anp - Staatssecreta
ris Medy van der Laan (Media,
D66) schaart zich achter een
advies van het Commissariaat
voor de Media om verdergaan
de mediaconcentratie in Ne
derland tegen te gaan. Ze wil
dat mediabedrijven maximaal
ongeveer eenderde van de
markt in handen mogen heb
ben om zo „Italiaanse toestan
den" te voorkomen. Dat heeft
zij gisteren gezegd bij de start
van het tweedaagse omroep-
congres in Hilversum.
Haar voorgangers committeer
den zich nooit aan een maxi
mummarktaandeel, maar Van
der Laan vindt het wel nodig.
„Als dit traject wetswijzigingen
met zich meebrengt, kan het
wel een jaar of twee, drie duren.
Dit terwijl morgen bedrijven tot
een fusie kunnen besluiten."
De rol van kartelwaakhond
Nma voldoet volgens haar niet
voldoende, omdat het gaat om
de kwaliteit van de nieuwsvoor
ziening en de pluriformiteit.
„Eenzijdige berichtgeving kan
de democratie schaden."
De nieuwe baas van RTL Ne
derland, Fons van Westerloo
(ex-SBS), vroeg zich af hoe zij
de maxima wil handhaven.
„Moeten Barend en Van Dorp
hun programma dan minder
aantrekkelijk gaan presenteren?
vroeg hij zich openlijk af. De
D66-bewindsvrouw had daar
geen pasklaar antwoord op.
Volgens Inge Brakman van het
commissariaat moeten de
maxima niet op programmani
veau worden gecontroleerd. „Je
zou er bijvoorbeeld aan kunnen
denken om een tv-concem te
verplichten een zender af te
stoten als dat bedrijf meer dan
30 procent marktaandeel heeft.
Een andere mogelijkheid is om
bij overschreiding van het
maximum een tv-bedrijf op te
leggen meer nieuwsprogram
ma's te maken. Op die manier
komt de nieuwsvoorziening in
ons land niet in gevaar."
De economische crisis is
voorbij. De beurzen
schieten maandag om
hoog, kan niet missen. We gaan
weer voorspoed tegemoet en
gouden bergen. Misschien kun
nen we zelfs KLM terugkopen
van die Fransen. Of desnoods
ruilen tegen een ander insti
tuut Mijn voorstel is dan: het
Nederlandse elftal. Ruilen, ver
kopen, desnoods weggeven die
hap. Aan de Fransen. Komen
we toch nog in Portugal. En de
kreet wordt als vanouds Oranje
Blanje Bleu. Met enige souples
se van geest kom je ver.
Vanwaar dit optimisme, van
waar dit lentegeluk in de herfst?
Door één regeltje Story. 'CON
NIE BREUKHOVEN winkelt
weer.' Als dat niet een signifi
cant signaal is, dan weet ik het
niet. Als de wouwen weer met
hun rafelrandige creditcards
gaan wapperen, dan hebben we
het lek zo weer boven. En als
Balkenende later de eer opeist,
Connie Breukhoven. Foto: GPD
weten wij wel beter. Doen we
overigens sowieso.
'CONNIE BREUKHOVEN win
kelt weer.' Ik kan het niet ge
noeg horen. Aan de foto's kun
je bovendien zien waar VANES
naar op Weg is. Naar Zeeman of
'l 1 ,t.
C&A en dan naar Schoenenreus
en de inloopkapper - op de fo
to's heeft ze een bad hairday,
vindt ook Story. De nietpassen-
de pakjes en nietbijpassende
laarsjes die ze in Story showt,
stammen nog uit de tijd dat
Reinier Paping de Elfsteden
tocht won. De kleurtjes ervan
zijn nog ouder. Van voor Ron
nie Tober kon zingen. VANES
gaat die knellende lappen afleg
gen en zich in het nieuw ste
ken. Dat zal de economie een
boost geven!
Maar achter de nieuwe kleren
van de keizerin gaat een diep
menselijk drama schuil, zo pe
pert Story ons in. Het Breukho
ven-familiedrama gaat onver
minderd voort. De kinderen
hebben nog steeds geen con
tact met HANS en CONNIE.
Moet ze ook nog even langs een
telefoonwinkel en dan komt het
geluk vanzelf.
Toch is er meer dramatiek: MA
RIANNE TIMMER scheidt van
schaatscoach PETER MUI
LER, ADAM CURRY en RC
BERT TEN BRINK voeren
log, een verliefde PATTY
BRARD gaat de ondergang
gemoet (ik dacht echt dat
overgang stond, heus), sp
ningen in het huwelijk van
MARC KLEIN ESSINK, en I
VID BECKHAM zou zijn Sfl.
vrouw willen inruilen voor
Spaans fotomodel met vee"
kijk maar zonder boezem U
kwaliteiten zullen op een K
ander vlak liggen. Op het a
bied van vlak liggen wellief"
En over vlak liggen gespror!
het drama MAXIMA. Volge|
Privé moet ze zes weken plni
verder niks, nadat ze plots^1
en had gekregen. 'Er is wel
gelijk gevaar voor moeder t.
kind! Als de baby nu geboil
wordt zijn de risico's enori j
zweert Story op een toon dj 1
geen ruimte voor twijfel laj> I
Theo Hakkert
Kees Jansma en Will Moerer krij
gen van de Hilversumse burge
meester Ernst Bakker te horen
dat hun WK Producties verkozen
is tot Mediabedrijf van het jaar.
Foto: Ton Kastermans
door Nico Postma
Hilversum - SBS heeft gisteren
het Omroepcongres aangegre
pen om te pleiten voor het op
heffen van de rechtsongelijk
heid tussen de zenders van SBS
en RTL, die onder de veel rui
mere Luxemburgse wetgeving
vallen. Dit betekent dat SBS 6
minder reclame mag uitzenden
dan bijvoorbeeld RTL 4 of RTL
5.
SBS-directeur Bart in 't Hout
deed een oproep aan de poli
tiek ^n het Commissariaat voor
L»
de Media: „Stel ons in staat eer
lijke concurrentie te bedrijven."
In 't Hout kreeg steun uit een
opmerkelijke hoek, namelijk
van de nieuwe RTL- topman
Fons van Westerloo die pas is
overgestapt van SBS naar de
concurrent. In de periode daar
voor voerde ook Van Westerloo
jarenlang een ongelijke strijd.
Nu hij zelf aan de leiding staat
van de 'Luxemburgse' zenders
pleit hij toch nog voor het prin
cipe gelijke monniken, gelijke
kappen.
Van Westerloo past er ephter
voor de RTL-zenders onder te
brengen onder de Nederlandse
wetgeving. Daarom pleitte hij
ervoor de Nederlandse wetge
ving te versoepelen, waarvan
SBS van zou kunnen profiteren.
Onlangs gingen de zenders van
SBS nog buiten hun boekje,
door meer reclame uit te zen
den dan toegestaan. Dit kwam
de commerciële zender te staan
op hoge boetes. In 't Hout er
gert zich daarbij aan de precisie
van het Commissariaat, dat
zelfs turft als het reclameblok
bij SBS 6 slechts drie seconden
te lang duurt.
Overigens lijkt Fons van Wes
terloo de concurrentiestrijd tus
sen de SBS- en RTL-zenders
wat te willen sussen. Zijn toe
spraak besloot hij namelijk met
de mededeling dat hij zich min
der zal richten op de concur
rentie. Hij vertrouwt op het
succes van RTL 4 en Yorin. „Ze
zijn in het verleden veel te be
scheiden geweest deze succes
sen uit te dragen", aldus Van
Westerloo, die nog niets losliet
over zijn plannen om RTL 5 op
te krikken.
Een advocatenserie, een week
endsoap, een spirituele reeks: de
kijkers van de publieke omroep
staat heel wat te wachten. Ter
wijl Hilversum zich suf bezuinigt,
worden de budgetten voor Ne
derlands drama met tientallen
miljoenen euro's verruimd. Tv-
drama is hét wapen waarmee de
publieke omroep de kijker wil te
rugwinnen. Tot nu toe trouwens
vergeefs. Serieus drama lijkt per
definitie te floppen
door Monique Brandt
Hilversum - Champagne, came
raploegen, roddelpers: we heb
ben het over glamour met een
grote G. De presentatie van de
tweede reeks Meiden van de
Wit (Net 5) is in stijl. Een voor
vertoning die heel chic ruim
een uur te laat begint, een
lunch met oud-soapsterren An
gela Schijf, Eva Duijvestein en
Fréderique Huijdts en veel flit
sende camera's.
Producent Hans de Weers kijkt
tevreden. Als gelauwerd produ
cent - met Antonia van Marleen
Gorris won hij in 1995 zelfs een
Oscar - werkt hij vaak in op
dracht van de publieke omroep.
Daar is hij zo'n promotie niet
gewend. Meiden van de Wit -
wekelijks ruim een miljoen kij
kers - heeft hij daar destijds wél
aangeboden. „Het voldeed niet
aan hun profiel. Nu zijn ze ja
loers."
Maar zo'n kijkcijferklapper kan
er voor de publieke omroep ook
komen. Drama is officieel uit
geroepen tot speerpunt. Terwijl
Hilversum zich gek bezuinigt,
worden wél tientallen miljoe
nen bij elkaar geschraapt voor
oorspronkelijk Nederlands dra
ma. Komend jaar levert dat al
120 uur drama extra op, en in
1995 nog eens 60 uur.
Joost de Wolf, hoofd drama bij
de VPRO en voorzitter van de
gezamenlijke Werkgroep Dra
ma, moet overigens nog zien
dat drama werkelijk gaat sco
ren. Hij is wel blij met de erken
ning. „Drama werd weggestopt
op rare uren, was altijd te duur.
Nu is er wél aandacht voor het
genre. Maar de drama-afdelin
gen bij de omroepen weten nog
niet hoe ze deze mooie plannen
moeten uitvoeren."
Geen hond
Alleen maar meer geld is geen
garantie voor succes. Want tot
nu toe wil het maar niet echt
lukken met het publieke drama.
De afgelopen jaren werd er ge-
Hilversum - Het Hilversumse
bedrijf WK producties is gister
middag door de bezoekers van
het omroepcongres uitgeroe
pen tot mediabedrijf van het
jaar. De afkorting WK is afkom
stig van de voornamen van de
eigenaren Kees Jansma en Will
Moerer.
Hun bedrijf is uitgegroeid tot
een grote, serieuze speler op de
productiemarkt van sportpro
gramma's. De klantenkring van
WK producties varieert van Ca-
nal+ tot UPC en van SBS tot de
TROS. Kees Jansma, de voor
malig Studio Sport-chef, zei
heel erg gelukkig te zijn met de
prijs, die hij voor de neus van
TMF en Desmet Studio's in
Amsterdam wegkaapte. „Ons
bedrijf is bij toeval ontstaan,
omdat het in alle eerlijkheid
met Canal+ niet goed ging. We
hebben een moeilijk eerste jaar
achter de rug, waarin we ontel
baar veel dingen fout hebben
gedaan", vertelde Jansma.
Vanmiddag is er opnieuw een
verkiezing op de tweede en
laatste dag van het omroepcon
gres. Dan worden de Marconi-
awards uitgereikt, onder meer
aan de omroepman of -vrouw
van het jaar.
Hoog gewaardeerd maar niet masaal bekeken. De NPS-serie Dunja en Desie won vorige week op het Nationaal Omroepgala een Goude»
Beeld in de categorie Drama. Foto: ANP/Olaf Kraak 1
noeg moois gemaakt, zoals De
Enclave (Vara) over Srebrenica
of Theo van Goghs liefdesdra
ma Najib en Julia (Avro). Maar
wie herinnert zich nog De 9 da
gen van de Gier (NCRV), een
gecompliceerde misdaadserie.
De Zeven Deugden van de
KRO? Quidam, Quidam (VPRO)
Peperdure en geprezen series,
maar er keek geen hond naar.
Er waren ook successen. De
trendy BNN-serie Costa!, VA-
RA's All Stars en Ernstige Delic
ten, Spangen bij de Tros. Maar
daarbij gaat het meestal om
'entertaining drama'. „Maar als
zwaar drama slecht scoort, wil
dat niet zeggen dat je maar
moet stoppen", zegt Frits Fer-
res, hoofd drama bij de VARA.
„Goede kijkcijfers alleen zijn
niet zaligmakend. Een deel van
je publiek wil toch de krenten
in de pap. Daarom is drama
ook bij uitstek een publieke
taak. De commercie brengt
toch vaak mindere kwaliteit.
Wij moeten dingen maken die
de moeite waard zijn."
Ferres wijdt de slechte kijkcij
fers aan het feit dat de omroe
pen hun dramaseries slecht
brengen. „Er schort veel aan de
promotie. Wat dat betreft kun
nen we leren van de commerci-
elen. Een structureel herha-
lingsbeleid is ook erg belang
rijk. Drama doet het vaak goed
in de tweede run. Volgens De
Wolf zijn de kijkcijfers ook niet
zo laag. „De VPRO-serie TV 7
scoorde in de herhaling dubbel
zo veel kijkers. Bij elkaar praat
je uiteindelijk toch over 500.000
kijkers."
Samenwerken was al langer het
nieuwe sleutelwoord op drama-
gebied. Zo werkt de VARA met
VPRO en NPS aan een langlo
pende serie die in 2005 op Ne
derland 3 komt. Met diezelfde
partners brengt de omroep One
Night Stand, negen 'single
plays' van jonge makers. BNN,
AVRO en TROS werken op Ne
derland 2 aan de weekendsoap
Het Glazen Huis, volgend jaar
op de buis. En Egmond Film is
in de race voor de productie
van een langlopende advoca
tenserie voor de KRO en de
NCRV op 1.
Maar het mag ook weer niet té
knus. De afzonderlijke omroe
pen werken nog vanuit hun ei
gen drama-afdelingen. Zij be
slissen ook of ze zelf aan een
productie beginnen of een op
dracht uitbesteden. Volgens
oud-regisseur Jan Keja is dat nu
net de makke. „Zet één drama-
afdeling op met één ervaren rot
aan de leiding. Er zitten te veel
mensen die niks kunnen, maar
wel alles over drama te zeggen
hebben en alleen toelaten wat
ze zelf leuk vinden. Kom je met
iets anders, dan pies je naast de
pot. Onbegrijpelijk."
Chemie
Als oude rot wordt De Weers
geregeld vergast op een lesje.
„Dan heb ik toch tig Gouden
Kalveren en een Oscar gewon
nen, maar nog steeds moet ik
als een Piet Lui luisteren naar
iemand die je wel eens zal ver
tellen hoe je goed drama
maakt. Daar word ik moedeloos
van. Zo wilde ik eens een film
doen met Thomas Acda, maar
dat wilde de dramaturg van de
omroep niet, omdat Acda al
leen maar een kleinkunstoplei
ding heeft. Die film kwam er
uiteindelijk met een andere ac
teur, maar de chemie wass. 1
weg." De
Volgens De Weers maken
roepen vaak verkeerde ke^ei
„Het moet allemaal goedljor
en het moet passen bij de D|
titeit. Dan gaan er commifc
meebeslissen. Fout! Laat cm;
over aan buitenproducent
Wij staan iedere dag in dea^
graven. Als bedrijf moét je
blijven, steeds op zoek naNE
nieuwe dingen." Ferres ka Pi;
zich wel iets voorstellen bl®e
frustratie. „Er is vaak weiiQj
grip voor het lange traject B«
Hilversum. Maar we gaan20
over één nacht ijs. Voor odsv
geldt dat een serie een linlzc
moet hebben met actuelere
maatschappelijke ontwiklM
gen." os
Volgens De Wolf is er ooit
gepraat over een omroepb
dramapoot. „Interessante^1
dachte. maar het heeft nie^
leen voordelen. Juist de gate
eerdheid van ons drama i$T?
groot goed. Daarbij is éénjjjj
ook niet gunstig voor pro<£
centen. Als hun idee nu bjar
omroep afketst, kunnen ztRj
nog bij de anderen probei{e
1.0
Hilversum - Het lerarentekort, geweld op
school, slechte hygiëne, waarden en nor
men en multiculturele problemen. Vrijwel
elke dag is het onderwijs in het nieuws,
doorgaans negatief. De scholen lijken een
bron van ellende, iedereen maakt zich gro
te zorgen over de staat van het onderwijs.
De KRO onderzoekt of het nu echt allemaal
zo slecht gesteld is met het onderwijs, en
laat de Nederlander zélf aan het woord.
Op 1 september werd de speciale website
Vertel het Ons' geopend, waar leerlingen,
ouders en docenten hun mening kunnen
geven over hun school. Dit moet uiteinde
lijk resulteren in één rapportcijfer voor het
Nederlands onderwijs. De resultaten van
de actie worden op 6 oktober, het begin
van de Nationale Onderwijsweek, gepre
senteerd aan onderwijsminister Maria van
der Hoeven.
Morgen besteedt de KRO ruimschoots aan
dacht aan de actie, zowel op televisie als op
de radio. Dr. Sjoerd Karsten, hoofddocent
onderwijsbeleid aan de Universiteit van
Amsterdam voorspelt al wat de uitslag gaat
worden. „De mensen zullen over het alge
meen tevreden zijn. De eigen school scoort
altijd goed, met name basisscholen. De
zwakste schakel zal het onderhoud van de
scholen zijn en de normen en waarden die
er op school heersen. Maar over het onder
wijs en de leraren zal iedereen door de
bank genomen tevreden zijn." Dat komt
volgens Karsten doordat het ouders ont
breekt aan referentiepunten. „Ze kunnen
niet vergelijken. Ook is het zo dat als ze
slecht oordelen over de school van hun
kinderen, ze in feite negatief oordelen over
hun eigen keuzes. Dat doen mensen niet
snel." Alle KRO-programma's van vandaag
staan in het teken van onderwijs. Om 16.00
is de Vertel het Ons-actie live te zien op Ne
derland 1. Mensen kunnen bellen en hun
mening geven of vragen stellen aan een pa
nel. In Netwerk becommentarieert minister
Van der Hoeven de resultaten van het on
derzoek. Ook de kinderen worden niet ver
geten; op Z@ppelin is er een speciale Vertel
het Ons-actie.
Hier is eveneens een panel aanwezig dat
naar de kinderen luistert en vragen beant
woordt. Het panel bestaat onder andere uit
de hoofdrolspelers van de film De Kamele
on en Boris Dittrich, fractievoorzitter van
D66. Er bestaat zelfs een kans dat ze Jamai
aan de lijn krijgen, die niet alleen de tele
foon opneemt, maar ook nog eens zijn
nieuwe single zal laten horen.
Om 21.00 is er het Nationaal Eindexamen,
gepresenteerd door Fons de Poel en Yvon
Jaspers. Zij leggen vragen over eindexl
menvakken voor aan het publiek in dfcé
dio en de kijker thuis. In de studio zij 11D
kende Nederlanders, onder wie NCRV 2
sentator Jochem van Gelder, maar oofj^
Duitsers (zoals schaatsster Claudia Pe>r.
tein) en Belgen (sportpresentator Carkct
bregts). De Poel verheugt zich zeer °p!2
uitzending: „Ik was een bijzonder maL
leerling op de middelbare school, dus; e
presenteren van het Nationaal Eindexl
beschouw ik als een hoogtepunt in mR
carrière", zegt hij grinnikend.
De KRO hield al eerder Vertel het Onsj^
ties. In oktober 2002 stond de publiek^
roep centraal en in februari van dit jade.
werd het Nederlandse volk gevraagd ij^
zijn mening over de oorlog in Irak. BeL
keren reageerden er zo'n 5000 mensejv
aantal is bij de onderwijsactie inmiddl K
overschreden, aldus de omroep. '9'
Rianne Vaartjes
- Vertel het Ons. morgen Ned. 1 (KRO) 1
16.00 uur
- Vertel het Ons actie voor kinderen, 1
Ned. 3 (KRO), 17.30 uur
- Het Nationaal Eindexamen, morgen T
1 (KRO), 21.00 uur 1