EVENEMENT/FILM 15
Een feministische
Doris Day
Bioscopen Leiden
UI
O
u
IA
O
Trend
(advertentie)
Amusement
SPEELAUTOMATEN
Kanspeelautomaten - behendigheidsautomaten - photoplay - Simulators - pool- en
biljarttafels - flipperkasten - voetbaltafels - Digitale muzieksystemen voor de horeca
TELEFOON 071-5133011 Fax 071-5616136
www.trendamusement.nlwww.speelautomaten.net
LiDO tel. 071 - 5124130/5133210, Steenstraat 39
American Pie: The Wedding 12 jr., dag. 19.00 21.30; vr za zo wo ook
14.30.
De Schippers van de Kameleon a.l., vr za zo wo 14.30.
The League of Extra Ordinary Gentlemen 12 jr., dag. 19.00 21.30;
ma alleen 19.00.
Sneak Preview ma
21.30.
The Lizzie McGuire Movie
a.l., dag. 19.00; vr za zo
wo ook 14.30.
The Italian Job 12 jr.,
dag. 21.30.
Knorretjes Grote Film
a.l., Ned. gespr., vr za zo
wo 14.30.
Matchstick Men 12 jr.,
dag. 19.00 21.30.
STUDIO tel. 071 -
5124130 5133210,
Steenstraat 39
Daddy Day Care a.l., vr za
zo wo 14.30.
Identity 16 jr., dag.
19.00 21.30.
LUXOR tel. 071 -
5121239, Stationsweg
19
Pirates of the Caribbean
12 jr., vr za 19.00
21.45; do en zo t/m wo
18.45 21.30; zo ook
14.15.
TRIANON tel. 071 -
5123875, Breestraat 31
Down with Love dag.
19.00 21.30; za zo wo
14.30.
De schippers van de Kameleon dag. 18.45; za zo wo 14.30.
Dogville dag. 21.00.
Freddy vs Jason vr za 23.30.
HET KIJKHUIS tel. 071 - 5661585, Vrouwenkerksteeg 10
Swimming Pool dag. 19.00 21.30.
Piedras dag. 19.30.
The Quiet American dag. 22.00.
Mark Wahlberg in 'The Italian
Job'. Foto: AP/Alastair Grant
Bioscopen Alphen
EUROC1NEMA tel. 0172 420800; reserveren 24 uur per dag: tel. 0900 - 2045678,
Van Boetzelaerstraat 6, www.jtbioscopen.nl
American Pie: The Wedding 12 jr., dag. 18.30 21.30; za zo wo ook
13.30; zazo ook 16.00.
The League of Extraordinary Gentlemen 12 jr., dag. 21.15.
The Lizzi McGuire Movie a.l., dag. 18.45; za zo wo ook 13.45; za zo
ook 16.15.
Italian Job 12 jr., dag. 18.45; dag (beh wo) 21.30.
Pirates of the Caribbean 12 jr., dag. 18.30 21.00; za zo ook 15.30.
Knorretjes grote film a.l., za zo wo 13.45.
De schippers van de Kameleon a.l., za zo wo 13.45; za zo ook 16.15.
Sneak Preview 16 jr., wo 21.30.
PARKFILMHUIS tel. 0172 - 492982 493737, Cornelis Geellaan 2
Nowhere in Africa do za ma ma di wo 20.30; vr 19.30; zo 15.30.
Dolls vr 22.00; zo 20.30.
Bioscopen Lisse
FILMHUIS, tel. 0252 - 213458, Vrwldistraat 4
Être et avoir di 20.30.
Extra achtergronden bij de films in de regio vindt u via de filmagenda
op onze website www.leidschdagblad.nl
Bioscopen Den Haag
BABYLON: Young Adam dag. (beh. do) 21.45 Dogville dag. 13.30
17 20.45 The Quiet American dag. 19.30 21.45; do vr ma di ook
13.30 16 White Oleander dag 19.15; dovrmadi ook 13.30 16
Sneak Preview do 21.30 De Schippers van de Kameleon za zo wo
13.30 16 Knorretjes Grote Filmza zowo 13.30 16.
HAAGS FILMHUIS: The Man without a past dag. 19 21; zo ook 14
16; wo ook 16 Play Time dag. 19.30 21.45; vrzo woook 17
Queen Christina zo 17; ma di 19.30 Swimming Pool dag. (beh ma)
19.30 21.45 (ma alleen 19.30); zo woook 15 Nói Albinói dag.
21.45; do t/m zo ook 19.30; zo ook 13 Être et Avoir dag. (beh zo)
17.30; zo 13 The Other Final zo 17; wo 19.30 Fairuzdoza ma di
17.30 Lilya 4-Ever vr wo 17 Sneak Preview ma 22 Tootletubs
Jyro (4+) zo wo 15 Tinke (8+) Ned. ondertiteld, zo wo 15.
OMNIVERSUM: Alle films Nederlands gesproken, a.l. Australia, The
Great Outback do t/m zo 13 16 20; di wo 13 16 Coral Reef Adven
ture do vr za zo 14 18; vr ook 12; di wo 14 The Greatest Places do vr
17; zazo 12 17; di 11 17; wo 17 Dolphins dag (beh ma) 15 Mys
teries of Egypt za zowo 11; di 12 «The Human Body do 11; wo 12»
Space Station do 12; vr 11 Thrill Ride do t/m zo 19 Expeditie XL
(Engels gesproken) do t/m zo 21.
METROPOLE: Bruce Almighty dag. 19.45 Down with Love dag.
16.15 20.15; za zo wo ook 13.45 The Life of David Gale di 16.30
The Lizzie McGuire Movie dag. (beh di) 16.30; za zo wo ook 14.00
Matchstick Men dag. 17.15 20.30; zazo woook 14.30 Pirates of
the Caribbean dag. 16.45 20; za zo wo ook 13.30 De Schippers van
de Kameleon za zo wo 14 16.30 Veronica Guerin dag 19.30; do vr
ma di ook 16.30.
PATHÉ BUITENHOF: American Pie: The Wedding dag. 12.10 14.30
16.40 19 21.30; za ook 23.50 Freddy vs Jason za 24 Identity dag
12.30 14.50 17 19.30 21.50; za ook 24.10 The Italian Job dag.
16.30 21.20 League of Extraordinary Gentlemen dag. 15.40 18.20
21; do vr ma di ook 13; za ook 23.40 The Lizzie McGuire Movie
dag. 12.20 14.20 19.10 Matchstick Men dag. 13.10 16 18.50
21.40 Nachtsneakza 24.15 Pearl Harbor ma 21 Pirates of the
Caribbean dag. 12.15 15.10 18.10; dag. (beh ma) ook 21.10; za ook
24.10 Sinbad: De Held van de Zeven Zeeën za zowo 13.30.
PATHÉ SCHEVENINGEN: American Pie: The Wedding dag. 11.50 14
16.20 18.40 21; vrza ook 23.30 Down With Love dag 12 14.10
16.30 18.50 21.10 Dracula ma 21.10 Freddy vs Jason vr za
23.40 Identity dag 13 15.10 17.20 19.50 22; vrza ook 24.10*
The Italian Job dag. 11.45 14.10 16.40 19.10; dag (beh di) ook
21.40; vr za ook 24.20 Knorretjes Grote Film dag 12.10 League
of Extraordinary Gentlemen dag. 14.20 16.50 19.20 21.50; dag
(beh zo) ook 12; vrza ook 24.30 The Lizzie McGuire Movie dag.
12.30 14.40 16.50 19 A Man Apart vr za 24.20 Matchstick Men
dag. 13.40 16.10 19 21.30; vrza ook 24* Pirates of the Caribbean
dag. 13.50 17.10 20.30; dag. (beh ma) ook 21.20; vrza ook 23.50
Sneak Preview di 21.30.
van McGregor en Renée Zellweger in een klucht die bewijst dat het met al die onverbloemde seks-
spelingen toch niet plat hoeft te worden. Foto: GPD
;r
film recensie
Leo Bankersen
'I legie: Peyton Reed. Met: Renée
111 ïvveger, Ewan McGregor, Sarah
Paulson, David Hyde Pierce.
openingstitels alleen al, met
lijk dansende letters en an-
e onschuldige frivoliteiten,
pen het perfecte jaren zes-
in gevoel op. De komedies met
ris Day en Rock Hudson
mden de inspiratiebron
ir dit prachtig vormgegeven
>etoon met een moderne
joog, want Renée Zellweger
ïinder braaf dan haar voor-
ld. Ze kan koket pruilen en
ilijkertijd sluw en vastbera-
izijn, én ze heeft dat in
iwn With Love' allemaal no-
voor haar rol als schrijfster
een feministische manifest
r het recht op carrière, 'seks
carte' en zelfbevrediging,
zijn woorden die Day nooit
r de lippen kwamen.
[isseur Peyton Reed kwam
e jaar geleden al redelijk ori-
eel uit de hoek met de
erleaderkomedie 'Girls Uni-
Nu gooit hij er nog een
epje bovenop. De aanpak
i Reed en van het verrassend
DOWN WITH LOVE
debuterende scenarioduo Eve
Ahlert en Dennis Drake doet
wel een beetje denken aan de
manier waarop bij ons 'Ja Zus
ter, nee Zuster' voor de bio
scoop werd bewerkt. Het vrolij
ke steekspel der seksen en die
luchtige mengeling van on
deugd en onschuld, het had
door Annie M.G. Schmidt be
dacht kunnen zijn. Een lust
voor het oog is ook de kleurrij
ke retro-glamour van het stads-
decor, dat doet denken aan een
romantische versie van de we
reld van Jacques Tati. 'Down
With Love' moet een droom-
project voor ontwerpers zijn
geweest. De nachtclubdanse
ressen dragen ruimtepakjes en
zelfs de maan hebben ze naar
hun hand gezet. Die staat niet
zomaar aan de hemel, maar
springt op het juiste moment
als een duveltje uit een doosje
tevoorschijn.
Alles is op een geestige manier
gestileerd en overdreven, vanaf
de nog zonder gêne uitgeblazen
wolkjes sigarettenrook tot en
met de demonstratieve loopjes
van Zellweger en de bedwel
mende charme van Ewan Mc
Gregor. In 'Young Adam' nog
een nihilistische nietsnut, nu
met hetzelfde gemak een jeug
dige reïncarnatie van klassieke
Hollywoodsterren als Hudson
en Gary Grant. De ultieme ver
sierder die tot iedere prijs moet
aantonen dat de schrijfster van
'Down With Love', in tegenstel
ling tot wat ze propageert, wel
degelijk verliefd kan worden.
Hetgeen leidt tot een klucht vol
misverstanden en dubbele bo
dems die bewijst dat roman
tisch niet sentimenteel hoeft te
zijn, en dat het met al die on
verbloemde sekstoespelingen
toch niet plat hoeft te worden.
En die 'seks a la carte'daar
komt het maar steeds niet van.
Daarin is 'Down With Love' de
veel preutsere voorbeelden dan
toch weer trouw gebleven.
'Down With Love' kan het best
omschreven worden als een
musical zonder liedjes. Alleen
tijdens de aftiteling mogen Zell
weger en McGregor echt zin
gen, maar daarvoor is alles ook
al op een muzikale manier ge
orkestreerd. De heerlijke dialo
gen zijn bijna letterlijk op mu
ziek gezet en het parmantige
stappen is bijna dansen. Je
krijgt gewoon zin om het bij het
verlaten van de bioscoop zelf
even te proberen.