Monument voor een verloren dochter BOEKEN Arthur Japin schittert in historische roman Michael Connell overtreft zichzel Bundel over Ajacieden schiet doel voorbij P.F. Thomése zoekt naar woorden om gestorven kind een stem te geven Van Weelden als bode van de god HOC 144 VRIJDAG 26 SEPTEMBER roman recensie Renee de Borst 'Een schitterend gebrek' door Arthur Japin. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: 17,95 Op de titelpagina van Een schit terend gebrek, het nieuwste ;boek van Arthur Japin, staat dat het een roman is. Dat klopt, maar het boek is meer. Het is ook de gefantaseerde autobio grafie - in briefvorm - van een historisch persoon. En niet zo maar iemand. Hoofdpersoon is Lucia, de eerste - en enige? - grote liefde van Giacomo Casa nova, de bekendste minnaar uit de wereldgeschiedenis. Bij de reconstructie van haar le vensverhaal heeft Japin hetzelf- Arthur japineen schitterend gebrek de procédé gehanteerd als hij eerder deed bij het schrijven van zijn succesboek De zwarte met het witte hart. In een inter view met deze krant zei hij daar ooit over dat hij was begonnen met het verzamelen van de his torische feiten. „Toen ik alles wist wat er te weten was, heb ik de hiaten ingevuld met die rare fantasie." In het nawoord verantwoordt de schrijver zich over de feiten waar hij zich op heeft geba seerd bij het reconstrueren van Lucia's verhaal. Ten eerste is daar het gegeven van Lucy Ja- mieson, moeder van drie kinde ren van wie de oudste Jacob heette (ten overvloede: Giaco mo in het Nederlands). Zij werd op 11 februari 1802 begraven in New York. Verder beroept Japin zich op Casanova, die in zijn wereldberoemde mémoires Lu cia noemt als een van de twee vrouwen die hij onrecht heeft aangedaan. Japin meldt dat Casanova niet veel aandacht besteedt aan zijn eerste grote liefde. 'Eerst ver haalt hij over hun ontmoeting, zijn gevoelens en haar verraad in Pasiano, later over de schok haar terug te vinden in een Am sterdams bordeel, niet alleen ronduit lelijk geworden, maar weerzinwekkend. Hoe zij daar is gekomen en waarom zij in dertijd haar geluk heeft opgege ven, vraagt hij zich nauwelijks af.' Het is Arthur Japin, die - ruim tweehonderd jaar na dato - die vraag wel heeft gesteld. En er dankzij zijn onvolprezen fanta- siespier een geloofwaardig ant woord op geeft. Met name de geschiedenis over het vermeen de verraad van Lucia - dat in deze reconstructie eigenlijk een daad van onbaatzuchtige liefde is - is eeri geWeldige vondst. Het zou het leesplezier van de ongetwijfeld vele toekomstige lezers bederven verder inhou delijk al te veel prijs te geven van het goed geconstrueerde en spannende verhaal. Wel mag hier worden vastgesteld dat het Japin gelukt is zijn visie op de liefde op indrukwekkende wijze in dit boek te verwerken. Het is de filosofie waarbij het belang van onvoorwaardelijke liefde altijd voorop staat. Waarbij in elke worsteling tussen verstand en gevoel, de laatste wint. Zelfs, of eigenlijk juist in uitzichtloze situaties. In die filosofie is er geen ruimte voor zoiets als verraad, wat de eventuele ander er ook over denkt. Wie, net als Lucia (en net als Arthur Japin?) oprecht kan zeggen 'Ik heb lief, is - hoe gril lig de werkelijkheid ook is - niet ten onder gegaan. Arthur Japin. Foto: United Photos De Boer/ Rick Nederstigt 1. (1) Nicci French, De verborgen glimlach. Ambo/Anthos, 18,90 2. (-) P.F. Thomese, Schaduwkind. Contact, 12,90 3. (-) D. Brown, Het Bernini Mysterie. Luitingh/Sijthoff, 19,95 4. (-) Appie Baantjer, De Cock en geen excuus voor moord. Fontein, 9,98 5. (3) Geerten Meijsing, Malocchio. Arbeiderspers, 17,95 6. (-) M. Mazzantini, Ga niet weg. Wereldbibliotheek, 17,90 7. (2) Bart Chabot, Broodje springlevend. Nijgh Van Ditmar, 18,50 8. (-) Per Olov Enquist, De reis van de voorganger. Ambo/Anthos, 24,90 9. (7) Donna Tartt, De kleine vriend. De Bezige Bij, 17,50 10. (-) Nol de Jong, Man voor mijn vrouw. Meulenhoff, 17,50 Echt nieuw: P.F. Thom schreef een aangrijpen! over zijn gestorven dot13 zie de recensie elders 0 ei pagina. Enquist probed c een nieuwe roman het van Het geheim van de overtreffen. Nol de Jon een roman over een in thema: de mannelijke ïl persoon zoekt via een r' advertentie een betere noot voor zijn vrouw. De boekentoptien wor lijks samengesteld op t verkoopcijfers van Athi3t; Boekhandel en H. de VrD ken in Haarlem, Boekh Kooyker in Leiden, PlaJ33 Boekhandel Harkema sum, Boekhandel Los L sum en Boekhandel Drf1"' Almere. t egi 00 Zes weken na haar geboorte stierf het dochtertje van de schrijver P.F. Thomése (1958) aan £en hersenbloeding. Over dat hartverscheurende verdriet, over het prille geluk dat hem en zijn vrouw werd ontnomen, over de wanhoop, de ontreddering na haar dood en de tijdloze stilte er na, schreef hij 'Schaduwkind'. In de novelle zoekt hij naar woor den om het gestorven kind een stem te geven: 'Ze is uit haar li chaam getild en in de taal ge- .legd.' roman recensie Nico de Boer 'Schaduwkind' door P.F. Thomése. Uitgeverij Contact. Prijs: 12,90. Thomése begint zijn boek met ingehouden woede. Hij is over mand door een gevoel van ont heemdheid, dat iedereen wel kent die juist een dierbare heeft verloren. Tot zijn verbijstering merkt hij dat het leven om hen heen gewoon doorgaat, men sen maken zich nog even druk om alledaagse, onbenullige dingetjes. En in de tuin, zoals Thomése tot zijn ontzetting er vaart, zwelt en bloeit alles als nooit tevoren. De verbeten toon laat de schrij ver echter weldra varen omdat die hem geen bevrediging schenkt. Hij kiest ervoor om in alle rust, voor zover dat moge lijk is, zijn verhaal te vertellen. Nou ja, verhaal, het zijn meer schetsen, impressies, overden kingen, nachtmerrieachtige scènes. Nergens vindt de schrij ver troost, alleen in de taal vindt hij nog enige houvast. In korte hoofdstukken schrijft hij over de manier waarop zijn vrouw en hij reikhalzend uitke ken naar hun eerste kind, hoe ze zochten naar een geschikte naam. Hij vertelt over de eufo rie bij de geboorte en over de ontreddering daarna, over de aanblik van de lege wieg. Mooi en poëtisch schrijft hij over de sterke moeden 'Jouw lichaam wilde nergens van weten, het dacht niet aan ophouden, want het had nog genoeg leven voor jullie allebei.' Hij schrijft over de dood van zijn vader en de troost die hij - vergeefs - zoekt bij de door hem bewonderde schrijvers die ook over de dood van een kind hebben geschre ven. Thomése, die zijn naam als fijn zinnig stilist dankt aan boeken als Zuidland, Heldenjaren en Het zesde bedrijf, weet dat alles in trefzekere zinnen en beelden te vangen. Als zijn blik over straat dwaalt, langs meisjes die voorbij fietsen, of als hij in de tram een meisje peinzend ziet opkijken van haar boek, stelt hij zich voor hoe zijn dochter er ooit had kunnen uitzien. Als hij in het ziekenhuis bij het stervende kind wacht en naar buiten staart, kijkt hij uit over de onverstoorbare stad die een verlengstuk van het ziekenhuis wordt: 'In de diepte kriebelt het doorgaand verkeer dat als bloed door de stad stroomt, de asfaltwegen en de straten een netwerk van slagaders, aderen en bloedvaten om de stad tot in alle uithoeken van levende mensen te voorzien.' Schrijnend is de scène waarin de ouders na het overlijden van hun kind als verweesd in het ziekenhuiskamertje achterblij ven: 'Wil jij het, het kindje, het lijkje, het kinderlijkje? Wil jij het nu even vasthouden, vroeg je me. Het is zo zwaar, het is zo zwaar om te dragen. Maar nee, dat zei je niet. Je vroeg: Wil je ons kleintje nu even vasthou den? Ons meisje, zei je. Wil jij ons kleine meisje even vasthou den? Nu kan het nog, straks komt het bezoek, nu zijn we nog samen.' Schaduwkind had gemakkelijk kunnen ontaarden in zelfbeklag en in een clichématige tranen trekker. Thomése hoedt zich echter voor sentiment, nergens wordt hij larmoyant. Hij slaat de juiste toon aan, die tegelijk afstandelijk, intiem en vertrou welijk is. Hij weet het zuiver particuliere te verheffen tot iets universeels. Hij maakt de lezer deelgenoot van iets wat on voorstelbaar is en ons tegelijk allemaal kan overkomen. Niet dat hij wat onverdraaglijk is dragelijk heeft proberen te maken. Het leed valt niette ver zachten, ook woorden verlich ten de pijn niet; woorden schie ten tekort, ook al zijn ze nog zo treffend gekozen en strelen de zinnen nog zozeer het oog. De vader heeft zijn dochtertje daarmee niet terug. Maar het is Het lukt P.F. Thomése om zijn dochtertje in woorden voort te laten leven, want 'als ze ergens nog is, dan in de taal'. Foto: GPD/Klaas Koppe de schrijver wél gelukt om haar in zijn woorden voort te laten leven, want 'als ze ergens nog is, dan in de taal'. roman recensie Jaap Goedegebuure 'Looptijd' door Dirk van Weelden. Uitgeverij Augustus. Prijs: €15,95. Dirk van Weelden is een van die zichtbaar gedrevenen die er een paar keer per week op uittrekken om zich tien tot vijf tien kilometer lang in het zweet te rennen, onder het motto 'een gezonde geest in een gezond lichaam'. Hij ge tuigt er in zijn nieuwe boek Looptijd bijna evangeliserend van en wordt niet moe ons voor te lichten over hightech snufjes als hartslagmeters voor aan de pols, elastische gordels met spijs en drank rond het middel, knijptubes met vloei baar en glucosehoudend voed sel om de wegebbende calorie- en weer op een aanvaardbaar peil te brengen en zo meer. We krijgen te horen hoe hij tij dens de Dam tot Damloop zijn persoonlijk record op de tien Engelse mijlen scherper stelt, hoe hij tijdens een vakantie in Amerika een al te arrogante concurrent vernedert, hoe hij zijn exercities aangrijpt om vrouwlief te imponeren en zijn kinderen te vermaken. Maar dat alles is het belang rijkste niet. Net als in zijn eer dere werk is Van Weelden er hier op uit een metafoor te scheppen waarin hij de onstui mige loop van zijn denken voor een moment of wat kan laten stollen. En al schrijvende over zijn loopfascinatie blijkt hoe veelkantig die metafoor is. Voorzien van de nodige cul tuurhistorische kennis duikt Van Weelden een paar millen nia de geschiedenis in, naar tijden waarin mensen letterlijk voor hun leven moesten ren nen, als jager op antilopen- kuddes, als boodschappers, als soldaten. Voor hem represen teert die historie een ideaal beeld, of het nu gaat om pre moderne Indianen, oude Grie ken of Ottomaanse Turken. En als vanzelf belandt hij dan in de sfeer van de mythe. Want 'de loper is alleen in het land schap, voor even staat hij bui ten de groep waarin hij leeft. Aanvankelijk loopt zijn geest vol met een kaleidoscoop aan beelden en gedachten, sommi ge triviaal en toevallig, andere betekenisvol en machtig. Hoe langer hij loopt, hoe meer de loop een verhaal wordt, hoe meer er lijn komt in opeenvol ging van invallen. Tussen toe valligheden en het naderende einde van de loop ontstaan subtiele en metaforische ver banden. Banale ruis wordt een patroon van tekens en signa len.' Opgenomen in dat mythisch domein vereenzelvigt de een zame loper zich met de god Hermes, de snelle bode van de goden, uitvinder van de lier, duider van tekens, geleider van zielen, verhalenverteller, leu genaar, rolmodel kortom van de schrijver die Van Weelden het liefst wil zijn. Een schrijver die zo eigentijds niet is, of hij heeft wel een hang naar de moraal die naar goed thuishoort in elk verh valt de boodschap sai het onderwerp waari draait: het langeafstan Dat stoelt op discii prestatiedrang, uitstel hoeftebevrediging en! normen en waarden!1 westerse samenleving gemaakt tot het welge j en succesvol functie organisme dat ze twei jaar lang was. Wannea ze moraal aanprijst, ki Weelden zonder enigi J' de rol van de cultui f die het opneemt tegei makzuchtige hedonisi1 op ook Balkenende e' nen het hebben gemi een verdediging van baarheid en manipu 1 heid van het mem chaam moet je niet 1 Weelden zijn. Voeg daarbij nog de v|4 king van het gezinsled a eerbied voor de oud; pas zijn overleden en hoofdpersoon langdui dringend worden hen c je ziet je geconfronte 11 een merkwaardig mei c een fysiek gerichte ciiei een nogal belegen il; die zeker in de verhi! van het huiselijk gelul gaat met een tamelijk woordkeus. Laten we het er maark| den dat de zo nomadif Weelden even pas op moet maken, in af» van grenzen die hem pi zullen uitdagen en insp e tb pi ii Nieuwe Harry Bosch in 'Verloren li|" thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Verloren licht' door Michael Connelly. Uitgeverij De Boekerij. Prijs: 17,25 En de thriller van het jaar is... Verloren licht. Michael Con nelly heeft zichzelf overtroffen met een letterlijk en figuurlijk nieuwe Harry Bosch. De ex- rechercheur van wie we vrees den dat hij na Stad van been deren nooit meer een zaak zou oplossen, is teruggekeerd als privé-detective die even hard nekkig naar de waarheid speurt Hoewel, terugge keerd... Volgens een FBI-agent in Verloren licht is Bosch altijd al een privé-detective geweest, iemand die zich van de onder linge en gezagsverhoudingen binnen het korps van Los An geles niets aantrok (daarom ook werd weggepromoveerd naar 'sterfhuis' bureau Holly wood). De inmiddels 52-jarige Bosch heeft wat dossiers waaraan hij - ook wel eens in een team - werkte, meegenomen uit het politiebureau. Zaken waarvan hij denkt dat daar nog vlees op de botten zit, maar waarvoor hij geen kans, ruimte of tijd meer kreeg en die dus onop gelost bleven. De eerste is de affaire-Angella Benton. Vier jaar geleden werd de produc tieassistente vermoord. De sporen waren zodanig gema nipuleerd dat de politie moest denken dat het om een zeden misdrijf ging. De houding waarin haar lichaam werd ge vonden, met de handen bij el kaar, links van het lichaam, uitgestrekt alsof ze ijk mand reikte, zetten Bos reet al aan het denken. »r; Opvallendst destijds \jn kort na de moord eetc ving plaatshad van de |E gen, die nota bene eczi kwam brengen voor dpi men van een film wajrj tons productiemaatsfle bij betrokken was. Dejr; namen twee miljoenfh mee. De chef van de [4; ging van de bank worth) brute overval gedooD bankmedewerker gewopj Weer later geraken de l|jt chercheurs van de «t Beroving-Moord, waarpl genwijze' Bosch niettu blijven zitten, betrokjei een schietincident. Et; beiden wordt gedood,p) der vegeteert nu in die stoel en lijkt Bosch te hi helpen. Het woord sch kuil is te zacht uitgednkt de ellende die de weeibe snuffelaar op zijn hals ha Het is smullen geblazjtt de Connelly- en Bosiye In alle opzichten. In hjr. lijkertijd verschijnende! Cielo Azul krijgen we t= achtergronden van Bo van Terry McCaleb, Connelly's andere *ho sonen), maar ook licht is scheutig met weetjes. Natuurlijk is Bosch' pogingen om si te leren spelen meegt Maar ex-vrouw Eleant duikt ook op en dat is tail waarop de vele lief <T zaten te wachten. He van deze prachtige rr' balsem voor de ziel, e >x tegelijkertijd de vraag ;a nu, Harry Bosch?' sf, TOP 10 FICTIE Korte observaties na twaalf maanden gedateerd non-fictie recensie Jaap van Essen 'Staanplaats, definitieve doorbraak van de nieuwe generatie Ajacieden' door Jorrit Smink. Fontaine Uitgevers. Prijs: €8,90. Het is een tegenwoordig een veel vuldig toegepaste formule: bundel de columns of korte stukjes over sport uit een krant tot een boek. Succes verzekerd, zeker wanneer het onderwerp een beetje aan spreekt. Ajax bijvoorbeeld. Knappe foto op de cover en je verkoopt er zo maar een stuk of zesduizend, ongeacht de inhoud. Tsja, het is een maniertje dat vooral rond Sinterklaas en kerst wordt toe gepast. De schrijvers (meest jour nalisten) vinden het wel mooi, kun nen pa en ma tegenover hun ken nissen ook eens pochen met een boek van hun zoon of dochter in de boekenkast. Heel wat beter dan 'die stukjes' in de krant. Wie iets minder heeft aan een der gelijk boek, is de lezer. Dat is meestal overigens niet de koper, want de boekjes met opgewarmde stukjes Van 't Hek, Smeets, Mulder enzovoorts worden vooral aange schaft om weg te geven. Jorrit Smink zag recent ook een bundeltje van zijn eigen verhalen verschijnen. Staanplaats, definitie ve doorbraak van de nieuwe genera tie Ajacieden heet het voluit. Smink stond voor de krant Het Parool het hele afgelopen seizoen dagelijks naar het trainingsveld van Ajax te kijken en schreef op wat hij daar zag gebeuren. Overigens, Smink be zocht ook vele wedstrijden, waar onder die van het tweede elftal. Toen de losse stukjes het afgelopen jaar in de krant werden gepubli ceerd, was het werkelijk smullen geblazen. Smink schrijft mooi, en beschikt ook over een scherp oog voor de details. Jammer alleen dat zijn losse stukjes als bundel niet tot hun recht komen. En daar kan Smink helemaal niets aan doen. Het is de schuld van de formule. De stukjes zijn nu eenmaal geschreven als korte actuele observaties. Niet bedoeld om twaalf maanden later nog eens tot je te nemen. Hetzelfde euvel was in 1999 al aan het licht gekomen in het boek Hek werk van Barbara Barend. Ook Hei werk was van oorsprong een ru briek in het Parool, volgens dezelf de formule als Staanplaats. Hek werk was als rubriek en als boek trouwens veel minder leuk dan Staanplaats. Barend (recent bij Stu dio Sport bedankt) zag het gewoon iets minder goed dan Smink en schreef het ook minder leuk op. Bo vendien was haar boek op het mo ment van verschijning helemaal ge dateerd, want het beschreef een pe riode van twee jaar. Smink en de uitgever hebben de zwakte van de formule wel degelijk erkend en de oorspronkelijke stuk jes in het boek rijkelijk voorzien van een soort naschriften. Het neemt het grote nadeel van gedateerd zijn een beetje weg, maar niet helemaal. Dat begint al bij de ondertitel. Defi nitieve doorbraak van de nieuwe ge neratie Ajacieden. Inmiddels weten we dat de doorbraak van Sneijder, De Jong, Boukhari, Pienaar, Van Damme enzovoorts al heel wat minder definitief is gebleken dan een maand of vier geleden werd ge dacht. En wat te denken van het allereer ste stukje in het boek? Dat gaat over Nordin Boukhari. Het zogenaamd actuele naschrift eindigt met: 'Ajax heeft er een zeer talentvolle aanval ler bij. Boukhari is gehaald als linksbuiten, maar blijkt ook als spits inzetbaar'. Tsja, jammer dan. Boukhari werd door Koeman deze zomer gewogen en te licht bevonden. Hij blonk re cent nog uit namens zijn nieuwe club NAC. En scoorde daarbij. Te gen Ajax. Wesley Sneijder (boven) en Rafael van der Vaart (onder), de twee talentvolste jonge Ajacieden. Foto's Ron Pichel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20