KUNST CULTUUR
Akkoord over Arcese houdt van geschilderd marmer
aangepast plan
Rijksmuseum
Een blanke met een viool
Filmer zette al eerder
documentaire in scène
Marten Fortuyn zwakt kritiek
Boomhutten in Kinderboekenwet
Veiling getekende
beroemdheden
Nieuwe nummers
Jacques Brei
Kelly Family
geeft concert
Muziektemj
in Amsterd^
is definitii
van de ba;
door Herman Joustra
Begroting niet overschreden
Tekening van Liberace.
Foto: AP/Swann Galleries
new york - Deze tekening van
de glitterpianist Liberace komt
morgen onder de hamer bij een
veiling in Swann Galleries in
New York. Er worden tal van
humoristische en cartooneske
tekeningen geveild die door Al
Hirschfeld zijn gemaakt. Hij
legde vooral beroemdheden uit
de Amerikaanse showbizz vast
op papier. Behalve op deze
prent van Liberace kan ook op
tekeningen van onder anderen
komiek Bob Hope en zanger El-
vis Presley worden geboden. De
opbrengst van de getekende Li
berace wordt geschat op 8.000
tot 12.000 dollar.
parijs - Op een nieuwe serie
cd's van de Belgische chanson
nier Jacques Brei zijn vijf niet
eerder uitgebrachte nummers
te horen. De cd-box met een
aantal van de beste nummers
van Brei is gisteren uitgebracht
met het oog op de 25ste sterf
dag van de zanger. De familie
van Brei stelde de nummers ter
beschikking. Brei nam de num
mers 'Mai 40', 'La Cathédrale',
'Sans Exigences', 'Avec Elégan-
ce' en 'L'Amour est mort' in de
herfst van 1977 op voor zijn
laatste album. Hij wilde echter
niet dat ze werden gebruikt
utrecht - The Kelly Family geeft
woensdag 3 december een een
malig concert in Vredenburg in
Utrecht. De kaartverkoop be
gint zaterdag. De Ierse Kelly Fa
mily werd in 1979 wereldbe
roemd met de monsterhit 'Da
vid's song'. Vorig jaar verscheen
'La Patata', het twintigste al
bum van de populaire groep.
Dat was het eerste na het over
lijden van Daniel Jerome Kelly,
de vader van de Kelly's: zeven
broers en zussen.
amsterdam/cpd - Kabinet en
Rijksmuseum zijn akkoord ge
gaan met het voorlopig ont
werp van de Spaanse architec
ten Cruz en Ortiz voor de ver
nieuwing, verbouwing en res
tauratie van het Rijksmuseum.
Nieuwe elementen in het oor
spronkelijke ontwerp uit het
voorjaar van 2001 zijn een on
dergronds plein met roltrappen
via de entree bereikbaar en
nieuwbouw van een Aziatisch
paviljoen tussen Philipsvleugel
en hoofdgebouw. De biblio
theek verhuist naar een nieuw
studiecentrum, de oude monu
mentale bibliotheek krijgt een
publieksfunctie.
Staatssecretaris Medy van der
Laan (cultuur) maakte gisteren
bij de presentatie van het ont
werp bekend dat met de reali
satie van 'Het Nieuwe Rijksmu
seum' tot en met 2010 een to
taalbedrag van 272 miljoen eu
ro is gemoeid. Ondanks de ex
tra voorzieningen wordt de be
groting niet overschreden.
„Er ligt een prachtig plan dat
het gebouw van Cuypers res
pecteert en de kracht van het
verleden met de kracht van het
heden combineert. Ik ben daar
blij mee", aldus Van der Laan.
De staatssecretaris heeft de
Tweede Kamer per brief op de
hoogte gesteld van de aanpas
singen aan het oorspronkelijke
ontwerp en de vaststelling van
een nieuw financieel kader
waarin overschrijdingen wor
den voorkomen door onder
meer de afkoop van een oud
huurcontract.
Het huidige labyrintische ka
rakter van het in 1885 geopende
Rijksmuseum verdwijnt, onder
meer door het openen van de
in de vorige eeuw dichtge
bouwde binnenhoven. De be
zoeker krijgt bij binnenkomst
zicht op twee reusachtige bin
nenpleinen aan beide zijden
van de huidige ondergang. De
route voor wandelaars en fiet
sers van Stadhouderskade naar
Museumplein blijft behouden.
Alle kantoren, ateliers en de
pots worden buiten het muse
um geplaatst, waardoor het
hoofdgebouw weer wordt te
ruggegeven aan het publiek. Na
de heropening in 2008 kan het
museum jaarlijks anderhalf tot
twee miljoen bezoekers ontvan
gen. Gedurende de verbouwing
blijft het belangrijkste deel van
de collectie toegankelijk voor
het publiek in de Philipsvleugel.
utrecht/anp - Documentaire
maker Hany Abu-Assad heeft
niet alleen zijn film 'Ford Tran
sit' deels in scène gezet, ook
zijn productie 'Nazareth' uit
2000 is niet helemaal documen
tair. „Ik heb in 'Nazareth' de
zelfde methoden gebruikt als in
'Ford Transit' zegt Abu-As
sad.
De VPRO trok 'Ford Transit' vo
rige week terug van het Neder
lands Filmfestival dat vanavond
in Utrecht begint. De omroep
wilde de film niet meer verto
nen, omdat duidelijk was ge
worden dat enkele cruciale
fragmenten in scène blijken te
zijn gezet. Producent Augustus
Film en de Nederlands-Pales
tijnse regisseur Abu-Assad ga
ven toe dat een aantal scènes
niet overeenkomt met de wer
kelijkheid. De documentaire
was tot stand gekomen met bij
dragen van de VPRO en het Sti
muleringsfonds Nederlandse
Culturele Omroepproducties.
'Nazareth', ook door de VPRO
uitgezonden, gaat over twee
pompbedienden in de Israëli
sche plaats Nazareth. De regis
seur zegt dat op het moment
van de opnamen de twee hele
maal geen pompbediende wa
ren. Dat waren ze enkele jaren
daarvoor wel geweest. De beel
den waarin de twee ruzie krij
gen, zijn in scène gezet. „Ik heb
het zo gemonteerd dat het leek
alsof ze enorme ruzie hadden.
In werkelijkheid hadden ze
slechts een meningsverschil",
zegt de Nederlandse Palestijn.
Abu-Assad zegt zich geen zor
gen te maken over zijn reputa
tie als documentairemaker. „Ik
sta hoog aangeschreven. Ik
word de Goddard van het Mid
den-Oosten genoemd."
leiden - Marmer is prachtig
spul. Maar wel een steensoort
die voornamelijk wordt geasso
cieerd met paleizen, kerken, en
iets bescheidener, met heren
huizen. Begrijpelijk, want goed
koop is marmer niet. Namaak-
marmer is dan een optie. Van
kunststof. Of geschilderd.
Dat laatste lijkt schier een on
mogelijkheid, Maar met een
beetje goede wil, doorzettings
vermogen en de juiste techniek
is dat wel te doen, zegt Anna
Arcese. Deze Italiaanse, die zich
enkele jaren geleden in Leiden
vestigde, geeft vanaf eind sep
tember een cursus waarin de
cursisten zich kunnen bekwa
men in deze tak van schilder
kunst. „Ik kan me voorstellen
dat mensen hiervoor een beetje
terugdeinzen, dat ze de drem
pel een beetje te hoog vinden.
Maar dat hoeft niet. Professio
nele schilders zijn natuurlijk
welkom, maar het is in de eer
ste plaats bedoeld voor begin
ners."
Arcese, decoratrice en restaura-
trice van met name antieke
muurschilderingen, houdt van
marmer, de steensoort die in
haar vaderland in ruime matig
verwerkt is in tal van fraaie ge
bouwen en kunstwerken. „Het
is een warme steensoort. Mijn
liefde voor het marmer wil ik de
mensen bijbrengen." Van het
portoro, het zwarte marmer bij
voorbeeld, of de groene onyx.
De azuurblauwe lapis lazuli
met de wat korrelige structuur
en het witgeaderde, quasi door
schijnende albast. Elke soort
heeft weer zijn eigen karakteris
tieke tekening. Die met een
beetje studie wel te ontdekken
valt. „En dan gaat het om de
juiste techniek van het schilde
ren van elke soort."
Net als van andere natuurlijke
materialen. Zo wil zij tijdens de
cursus ook demonstreren dat
ook notenhout, mahonie en
tropisch hout met de verfkwast
na te bootsen zijn. Zelf volgde
ze na haar studie aan de Kunst
academie van Rome, tal van
cursussen om zich onder meer
de oude Italiaanse schildertech
nieken eigen te maken. Duide
lijk is natuurlijk dat het decora
tieve schilderen de Italianen in
het bloed zit. Fraaie, oude voor
beelden daarvan zijn onder
meer te zien in Pompei, waar
de nog steeds frisse kleuren van
de verschillende fresco's elk
jaar weer busladingen toeristen
trekken. Opvallend detail daar
bij is dat veel van deze schilde
ringen de illusie van diepte
wekken.
Deze techniek staat bekend als
'trompe l'oeil', hetgeen wil zeg
gen 'dat het oog bedrogen
wordt'. Door ronde bogen of
langs marmeren zuilen zijn
Anna Arcese: „Marmer is een warme steensoort." Foto: Hielco Kuipers
landschappen te zien of ka
mers. Allemaal geschilderd,
maar door de dieptewerking,
het perspectief en de lichtval lij
ken deze vaak levensecht. Arce
se is ook een fan van deze schil
derkunst en ook hierin geeft zij
een cursus. „Stapje voor stapje,
want het is natuurlijk niet een
voudig. Het is wel de bedoeling
dat de deelnemers aan het eind
in staat zijn om thuis ook, rela
tief eenvoudige, tromp l'oeils
op de muur te schilderen."
Beide cursussen behelzen zes
lessen van drie uur. „Dat is een
behoorlijke lange tijd", zegt Ar
cese. „Maar het werkt beter dan
fragmentarisch te werk gaai^,
elke keer een klein stukje van
de stof behandelen en een paar
streken schilderen. Voor mij
heeft het maar één nadeeL Na
afloop van zo'n les ben ik zo
ongeveer gesloopt. Fysiek, maar
ook emotioneel. Want ik pro
beer elke keer echt alles te ge
ven, met hart en ziel te wer
ken."
Beide cursussen beginnen bin
nenkort bij voldoende belang
stelling. Tijden in overleg. De
cursussen worden in principe
in het Engels gegeven. Meer
informatie: 06-55304446.
amsterdam/anp De
nen voor de bouw van|
nieuwe concerthal in
sterdam Zuidoost zijn!
men te vervallen. Def^
meente Amsterdam mi
gisteren bekend te kiP*-
voor de bouw van een
Dome in Amsteri
Noord.
Dit voorjaar werden koi
elkaar de plannen
twee prestigieuze proji
gepresenteerd. Bij de
in Zuidoost zou in 20(
'Music Dome' moeten
rijzen, een overdekte
certruimte voor 12.00(1
15.000 bezoekers. In j
sterdam-Noord zou in p
de 'Sport Dome' moi
komen, een overdekt^
doorstadion met een
citeit van 15.000 toesci
wers. p
Al snel bleek dat de
meente twijfelde of er
twee van dergelijke g
accomodaties moesten
men. Bij de keuze tussej
twee domes heeft Ami
dam gekeken naar de fij
ciële onderbouwing vd
plannen, de ruimtelijk!
tuatie, bestuurlijke afi
ken en verkeers- en vl
heidsaspecten.
De gemeente heeft de l
tiefnemers van de ^op
Dome gevraagd binnen 19
jaar een onderneming^ M
voor te leggen. Ook
het college oesloten
in de toekomst geen gi
investeren in het in<
sportcentrum. Onl
bouw, financiering
ploitatie komen in hi
van een private partij.
Het stadsdeel Amstei
Zuidoost is niet
met het besluit. „D^6.
even slikken", aldus
zitter E. Sweet van|B(
stadsdeel. „Ons is een (20
ke kans ontnomen 01
gebied bij de ArenA
te ontwikkelen. We bl
nu met een grijs
ten."
De Music Dome w;
belangrijk onderdeel
van het ArenA-gebied Fli
tweede uitgaanscei
van Amsterdam te mi
Het stadsdeel gaat mëffa
college overleggen hoiim
nu verder moet met de^f
wikkeling van Zuid^;
„Maar ik ben bang dajFii
vate partijen nu
omdat het zonder de
Dome om een onrenj
zegtSwei
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor
professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig
Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen,
dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief
zijn. Vandaag: zanger Rudy van Dam uit Leiden.
Daar ligt-ie dan op tafel, de
nieuwe cd van Rudy van Dam
(54). 'Haunted by an angel'.
„Kijk eens naar die hoes. Je ziet
het al, het is muziek in Texas-
en Louisiana-sferen. Een blan
ke met een viool. En een neger
met een accordeon naast el
kaar. Dat geeft de sfeer zo goed
weer. Het is een smeltkroes
van muziekstijlen."
Die sfeer staat hem na twee be
zoekjes aan die contreien nog
helder voor de geest. En de
sfeer laat hem ook niet meer
los. „Ik speel die muziek al ja
ren, maar ik was er tot voor
kort nooit geweest. Mijn eerste
interesse ontstond door platen
die ik hoorde. Van Willy Nel
son bijvoorbeeld. Of Lyle Lo-
vett. Éindelijk, in 2000 kwam
het ervan. Ik ben er toen met
drummer Gerard Kuijpers
naartoe gegaan. Zo ben ik ook
in Austin, Texas geweest. Het
summum voor singer-songwri
ters. Dat heeft twee jaar gele
den geresulteerd in de cd 'Las
so the moon'. Met de Riders."
„Maar die trip bleef zo hangen,
had zoveel indruk op ons ge
maakt, dat we weer terug wil
den. Maar nu naar Louisiana.
Vanwege de muziek die daar
vandaan komt. Hank Williams,
Lucinda Williams. 'Down by
the bayouis daar geschreven.
Nou, in 2001 zijn we daar ge
weest. En weer was dat een
bron van enorme inspiratie.
Kennelijk werkt dat zo, dat zo'n
trip zo inspirerend werkt."
Van Dam draait al decennia
rond in de Leidse muziekwe
reld. Zo was hij verkoper van
elpees bij de Witte Kiosk aan
de Hogewoerd, de plek waar de
liefhebbers van de minder
commerciële muziek hun vinyl
plachten aan te schaffen. En
nu is hij al weer een hele tijd in
de weer als zanger en songwri
ter. Van country dus. „Country
wordt heel weinig gespeeld in
Nederland. En in Leiden al he
lemaal niet Als je gaat kijken
bij de LVP, dan speelt het gros
daar blues en rock. Ja, country
is een beetje een taboe. Ik kan
me dat ook wel een beetje
voorstellen dat ze zeggen:
country is me te glad. Maar er is
echt een onderscheid tussen
iemand als Dolly Parton en de
modernen van nu. Country uit
Texas heeft dat gepolijste niet.
Die is rauwer. Dat spreekt me
echt aan."
Dat was al zo op de eerste cd
van Van Dam, met de Acoustic
Riders. „Een heleboel mensen
Rudy van Dam: „Dat zoveel mensen het leuk vinden vind ik het belangrijkst. Daar doe ik het voor."
Foto: Gerard Kuijpers
vonden dat prachtig. Ik kreeg
de afgelopen jaren steeds te
horen: wanneer neem je weer
een keer een nieuwe op? Maar
ja, dat gaat natuurlijk niet zo
maar. Zoiets kost geld. En ik
heb maar een krap budget, ik
ben geen Steely Dan die maan
den lang in een studio kan
gaan zitten. Tsja, toen zei er
een dat hij wel honderd euro
wilde betalen. De volgende wil
de niet achterblijven en zo is
het gaan rollen. Mede dankzij
al die liefhebbers heb ik het
kunnen doen. Omdat ze ver
trouwen in me hadden. En ook
omdat al die muzikanten weer
mee wilden doen. Alleen staat
er nu geen Riders meer op de
hoes als toevoeging. Omdat er
een paar personele veranderin
gen zijn geweest. Nu staat er
Friends."
„Dat zoveel mensen het leuk
vinden vind ik het belangrijkst.
Daar doe ik het voor. Ik ben
niet iemand om via optredens
naar buiten te treden. Als ik dat
had gewild had ik het al lang
gedaan. Ik heb geen zin om
door te breken en morgen naar
Groningen te rijden om met
zijn vijven voor een paar hon
derd euro op te treden. Ik be
doel dat niet arrogant hoor.
Maar ik heb geen zin de hele
tijd op een podium te staan, ik
hoef ook niet zo beroemd te
zijn. Ik vind het best zo. Maar
ik ben wel trots op wat ik heb
gedaan."
Rudy van Dam presenteert
zijn nieuwe cd zondag van
16.00 tot 18.00 uur in sociëteit
De Burcht in Leiden.
Herman Joustra
utrecht - Marten Fortuyn heeft
gisteravond zijn kritiek op de
musical 'Doop!' afgezwakt. De
broer van de vermoorde politi
cus was zelf in het Utrechtse
theater De Kikker aanwezig bij
de try-out van de voorstelling
van het Amsterdamse gezel
schap Zep.
Fortuyn noemde de musical,
waarin een met Volkert van der
G. vergelijkbaar figuur een
moord pleegt, 'goedkoop en
niet de moeite van het bekijken
waard'. Een interview met een
van de makers van het theater
stuk leidde tot boosheid bij
Marten Fortuyn en de LPF. In
dat interview werd openlijk een
verband gelegd tussen de mu
sical en Volkert van der G.
Op basis daarvan bestempelde
de broer van de politicus
'Doop!' als walgelijk en smake
loos. Volkert van der G. zou
daarin worden verheerlijkt.
Daarop besloot hij met circa 25
'vrienden van Pim' tegen de
musical te demonstreren.
Na het zien van de rockmusical
concludeerde hij dat hij voor
niks was gekomen. „Dat inter
view was een goedkope publi
citeitsstunt. Het stuk leidt echt
niet tot een maatschappelijke
discussie. Wat mij betreft hoeft
de LPF hier niet verder tegen te
demonstreren."
'Doop!' gaat over een groep
krakers, die na tien jaar uit hun
pand dreigen te worden gezet
door een speculant die het ge-
Marten Fortuyn wordt omringd door de media bij zijn protests
de musical 'Doop!'. Foto: GPD/Jeroen Stoops
bouw heeft opgekocht. In het
stuk vermoordt een kraker de
speculant met twee kogels in
het hoofd. Andere verwijzingen
naar de moord op Fortuyn zijn
de naam Wally van der V., de
hongerstaking in de gevangenis
en het veganistische dieet van
Wally. In de voorstelling wordt
na de moord een ode aan Wal
ly van der V. gebracht.
Volgens Jeroen Jonkers, de za
kelijk leider van Zep, gaat de
musical over de teloorgang van
idealen, niet over de mo f
Fortuyn. „Er wordt ind
gerefereerd aan de ach
maar waarom dat is, kan v-
zeggen." De makers i L
musical willen pas na S
mière, vrijdag in Amst p.
uitleg geven.
De musical 'Doop!' is I
14 november te zien
Parktheater in Alphen
Rijn en op woensdag f
cember in de Leidse Sq
burg.
otterlo/gpd - Met de feestelijke
onthulling van vier speciaal
voor de Kinderboekenweek
ontworpen boomhutten wordt
op woensdag 1 oktober de jaar
lijkse Kinderboekenweek ge
opend in het Kröller-Müller
Museum in Otterlo. De hutten
zijn ontworpen door Francine
Oomen (auteur van het Kinder
boekenweekgeschenk), Michael
Dudok de Wit (maker van het
prentenboekje), ontwerper Piet
Hein Eek en de architecten Die-
derik en Cees Dam.
De boomhutten referen aan het
thema van de Kinderboeken
week: 'Diep in het bos... Van Ko
de Boswachter tot Roodkapje
en Robin Hood'. Ze blijven van
1 tot en met 26 oktober te zien
in de beeldentuin van het mu
seum. Een kleine expi
het museum toont aan
van originele schetsen
werpproces. De booi
zijn gemaakt door si
van vakopleidingen in
dam en Utrecht. Zo'n t
derd kinderen wonen dl
ele opening van de Kinl
kenweek, die loopt van
met 11 oktober, bij.