MODE
Sieraden zijn
kleine sprookjes
Accessoires: Mythen
en Middeleeuwen
Victor en Rolf
Tom Ford
Stella McCartney
WÊmlUÊÊ
WOENSDAG 24 SEPTEMBER 2003
Het succes van het merk Dyrberg/Kern
De sieraden van Dyrberg/Kern zijn
hard op weg een hoog
hipheidsgehalte te ontwikkelen. Net
als bijvoorbeeld het merk Otazu (dat
met die opvallende kleurtjes) heeft
ook het Deense Dyrberg/Kern zijn
eigen handtekening. Wie de
sieraden eenmaal ontdekt heeft,
herkent ze voortaan altijd.
Directeur (en helft van het duo
Dyrberg/Kern) Henning Kern kan niet
zeggen waar dat aan ligt. „ledereen
die ze kent en ze tegenkomt zegt: 'Oh,
dat is Dyrberg/Kern'. Er zit iets
speciaals in denk ik, maar ik kan
moeilijk omschrijven wat dat is." De
sieraden hebben een bepaalde
belijning, die wel als 'Scandinavisch'
omschreven wordt. Maar dat zou te
simpel zijn. „We hebben nooit
geprobeerd iets neer te zetten wat
typerend is voor Scandinavië. We
willen er natuurlijk een eigen stempel
op drukken, maar niet per se
Scandinavisch. Nee, het is iets
ongrijpbaars."
Het is 1985 als Gitte Dyrberg en
Henning Kern elkaar ontmoeten op de
Zweedse Design School. Ze 'matchen'
niet alleen als koppel maar ook qua
ideeën. De eindcollectie heeft naast
kleding een accessoirelijn als extraatje.
En het is met name dat extraatje dat
aanslaat. Zo begint het succesverhaal
van sieradenmerk Dyrberg/Kern, dat
inmiddels in twintig landen te koop is.
Henning Kern: „In die tijd waren grote
sieraden in. Wij struinden
rommelmarkten af, waar we van alles
vonden om te gebruiken.
Gordijnringen voor oorbellen
bijvoorbeeld. Het was allemaal erg
primitief, plexiglas en plastic en zo."
De sieraden werden zo populair, dat
het ontwerpen van kleding aan de
kant geschoven werd.
Het duo werkt constant aan nieuwe
plannen en ideeën. Nieuw in de
collectie zijn bijvoorbeeld de horloges,
een logische stap volgens Kern. „Een
horloge is tenslotte niet iets wat
alleen de tijd aangeeft. Het kan ook
een sieraad zijn." En er liggen nog
meer ideeën op de plank, maar dat
wordt niet onthuld. „Dat houden we
graag geheim, het is leuker als het een
verrassing is", meent hij. „We
proberen van alles uit en zorgen dat
we los staan van alle trends, zodat er
ideeën kunnen opborrelen. Vooral
Gitte heeft een 'open mind' wat dat
betreft."
Er wordt - samen met de dertig
werknemers die het bedrijf nu telt -
negen maanden vooruit gewerkt, een
korter proces dan bij de
modecollecties. De collectie is
onderverdeeld in lijnen. Dit jaar is het
algemene thema 'Lounge' dat is
onderverdeeld in de lijnen 'Tuxedo',
'Meditate' en 'Palazzo'. De
veelzijdigheid is kenmerkend: Tuxedo
is wat strakker vormgegeven; een
beetje art deco, jaren twintig,
gecombineerd met oud zilver. Palazzo
zijn de sieraden van een ijsprinses en
Meditate bevat veel kralen, hout,
stenen en leer, met landen als
Mongolië, Nepal en Tibet als
inspiratiebron.
Volgens Kern zijn sieraden een manier
om je uit te drukken. Kern: „Met
sieraden kun je een verhaal vertellen,
leder heeft zijn eigen verhaal. Vandaar
dat sieraden grote symbolische
waarde hebben. Een sieraad krijgen
bijvoorbeeld, is echt een teken van
liefde. Ik zie sieraden als kleine
sprookjes."
Meer informatie over Dyrberg/Kern:
www.dyrbergkern.com
en tel. 020 40 83 363.
Henning Kern met een paar Dyrberg/Kern sieraden.
Foto: Roland de Bruin/GPD
3
m J|
De nieuwste accessoires hebben
vaak een link met sprookjes en
vroeger tijden. Bij de tassen wordt
er druk gebruik gemaakt van bont
en leer.Bij de nieuwe tassen van
Longchamp bijvoorbeeld geven
konijnenbont,veertjes en grove
leersoorten de collectie bijna een
'Stam van deholebeer'-aanzicht.
Tas 'Chateau' heeft dan weer een
uitgesnedenachttiende-eeuws
reliëfpatroon. Veel natuurlijke
materialen ook bij Picard, dat zich
verder heeft laten beïnvloeden
door Azië: ze hebben veel
borduursels in deze stijl. Oilily-
tassen zijn echte hebbedingen
geworden door hun originele
ontwerpen. 'Volklore' - zoals de tas
heet - is een handtas met vrolijke
print en een bontkraagje, maar
ook de 'Shaky' heeft wel iets
folkloristisch met z'n kwastjes en
geborduurde bloemen.Versace
vertegenwoordigt Griekse mythen
met het roestvrijstalen horloge
'Meandros' (het motief van de
schakels heet 'Meander') in
roestvrij staal. Het horloge van
Guess is moderner, en gaat in op
de natuurlijke materialen trend: de
band is van hagedissenleer. Dat
symbolen als kruizen nog steeds
populair zijn, zien we in de
sieradencollectie vanThomas Sabo.
De grove sieraden zijn ingelegd
met koraal of turkooizen.
Voor meer informatie:
Picard en Longchamp, via eurofox,
tel. 024 - 34 83165
Versace Boutique,
tel. 0032-32 32 03 03
Guess, via IBB Amsterdam bv,
tel. 020 - 34 28 080
Thomas Sabo, via Blinkagency,
tel.06-53164118
Victor en Rolf. Foto: Fabrizio Giovannozzi/GPD
Victor en Rolf. Oftewel Neerlands
modehoop in bange dagen. Achter
dit bebrilde tweetal gaan Victor
Horsting en Rolf Snoeren schuil.
Een jaar na hun afstuderen aan de
Academie voor Beeldende Kunsten
in Arnhem besloten zij de handen
ineen te slaan en als duo verder te
gaan. Dat was in 1993. Sindsdien is
er veel gebeurd met de twee. Al
sinds het prille begin, vielen ze op
doordat ze de draak leken te
steken met alle modeclichés.
Humor speelt daarbij een grote rol,
aldus het tweetal. Het ging er bij
hen niet om kleren te maken die
gemakkelijk te dragen waren,
maar meer om kunstwerken of
objecten. Bij hun eerste -
spraakmakende- show in Parijs
brachten zë een soort opgeblazen
jurken en kledingstukken met
ballonnen erin verwerkt. In plaats
van de sobere trend beginjaren
negentig, gebruikten zij felle
kleuren en motieven. Inmiddels
zijn Victor en Rolf wereldberoemd.
In vergelijking met het prille begin
is hun kleding al een stuk
toegankelijker geworden. Ook
lijken ze zich nu te conformeren
aan de commercie. Vorige winter
gaven ze een voorproefje van hun
eerste mannencollectie. En ze
hebben een deal gesloten met
l'Oreal voor een Victor en
Rolfparfum. En dat terwijl ze
aanvankelijk alle mode-accessoires
overbodig vonden en als
statement lege parfumflesjes
verkochten.
Onlangs kwam hij nog in het
nieuws omdat hij 25 miljoen euro
verdiendhad door Gucci-opties te
verzilveren. De Texaanse
ontwerper Tom Ford (1962) is
inmiddels schat-hemeltje-rijk. Hij
is verantwoordelijk voor de
heropleving van modehuis Gucci.
Dit Italiaanse familiebedrijf werd
in 1904 opgericht en was
aanvankelijk bekend om zijn
lederwaren en accessoires als
tassen, koffers, sjaals en brillen.
Eind jaren tachtig ging het
ingedommelde bedrijf bijna
failliet, maar door in 1994 Ford aan
te trekken als creative director
herrees Gucci als een ware feniks
uit zijn as. Ford liet zich inspireren
door de jaren vijftig en had als
voorbeeld de Amerikaanse
ontwerper Roy Halston, bekend
van de halterjurken, de jumpsuits,
de coltruitjes en blazers. Hij
introduceerde het minimalisme bij
de 'rich and famous'. Bij Gucci zijn
ze zo blij met deze wonderboy dat
ze er alles aan doen om hem te
Tom Ford.
Foto: Jack Dabaghian/Reuters
houden. Zo kreeg hij ook de leiding
van het in 1999 door Gucci
aangekochte Yves Saint Laurent,
zit hij in de Raad van Bestuur en
werd hij zelfs vice-voorzitter van
het modehuis. Het verhaal gaat
dat dedirecteur van Gucci minder
verdient dan Ford. Vorig jaar kreeg
de Amerikaan de prestigieuze
Designer of the Year Award.
Deze jonge Britse ontwerpster
(1971) was de verrassende
opvolgster van oude rot Karl
Lagerfeld bij Chloë in 1997. Van
kinds af aan was zij al met mode
bezig. Op haar vijftiende liep ze
stage bij Christian Lacroix en
daarna bij het blad Vogue. Na haar
middelbare school ging ze in de
leer bij de Engelse kleermaker
Edward Sexton. Ze volgde een
modeopleiding en haalde met
haar afstudeershow alle
krantenkoppen. Niet op de eerste
plaats vanwege haar kleding, maar
vooral vanwege haar beroemde
vader en vriendinnen. Ex-Beatle
Paul McCartney zat samen met
echtgenote wijlen Linda te
glimmen op de eerste rij en
vriendinnen Naomi Campbell en
Kate Moss liepen op het plankier
in Stella's kleding. Stella heeft veel
van haar succes aan haar beroemde
vader te danken.-Gaandeweg is ze
er toch in geslaagd tiaar eigen weg
te vinden. Enkele jaren geleden
kreeg ze de kans om onder de
Gucci-vlag haar eigen label Stella
McCartney te starten. Haar eerste
show werd door de pers
neergesabeld als vulgair en
goedkoop, maar de tweede show
werd weer de hemel in geschreven.
Stella heeft helemaal haar plek
gevonden in het jet-set-wereldje
met veel beroemde vrienden en
bewonderaars. Samen met haar
vader strijdt ze tegen de
vossenjacht in Engelancfcze is een
fel tegenstander van bont. Maar
aan de andere kant leende ze vorig
jaar dan wel weer haar gezicht aan
het drankenmerk Absolut Vodka.
Guess, met hagedissenband.
Stella McCartney. Foto: EPA