Veronica borduurt
voort op stijl V8
'Nieuws met een smoel'
Ik lig drie minuten op strand
MEDIA
Linda gooit seks-dip in de strijd
Leent holocaust zich voor pretparf
Geen extra geld omroepen Zuid-Holland
Herstart op tv zonder toeters en bellen
BIJ DE KAPPER
den haag - Zuid-Holland stelt
geen extra geld beschikbaar
voor de twee regionale omroe
pen, RTV West en RTV Rijn
mond, die allebei in grote fi
nanciële nood verkeren.
Dat heeft gedeputeerde Van
Heijningen (WD) gisteravond
gezegd in Provinciale Staten tij
dens een door de LPF aange
vraagd spoeddebat over de pro
blemen.
,,De nood is hoog", stelde Van
Heijningen vast, nadat hij eer
gisteren uitgebreid werd inge
licht door de directies van de
beide stations.
„Per omroep is er een tekort
van anderhalf tot twee miljoen
euro. Ik ga dit financiële pro
bleem niet oplossen. Dat is de
eigen verantwoordelijkheid
voor de beide omroepen. Ik wil
wel meedenken over een oplos
sing."
De gedeputeerde zei daarbij te
denken aan een nauwere sa
menwerking tussen 'West en
Rijnmond. Intern circuleren
plannen voor het schrappen
van vele banen.
Bij West zou het gaan om op
heffing van 25 van de 150 ba
nen, bij Rijnmond wordt ge
dacht aan het verdwijnen van
40 van de 150 banen.
Hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten (rechts) is vanaf het begin betrokken bij Businessnieuws Radio. Foto: GPD
BusinessNieuws Radio brengt niet zoveel zakennieuws
Floortje Dessing al drie seizoenen op pad voor Yorin Travel
Op televisie is Floortje Dessing een sportieve, stoere vrouw die niet stil kan zitten. „Ik denk
dat ik in het echt net zo ben als op televisie", zegt de presentatrice van Yorin. Foto: GPD
door Mischa de Bruijn
Hilversum - Voor veel buitenstaanders is ze
dat blonde meisje van de commerciële om
roep, dat nog aan het begin staat van haar
tv-carrière. Maar Floortje Dessing (33) re
kent zichzelf tot het meubilair van Yorin.
„jk ben al een soort oudgediende."
Haar hoofdtaak is het reisprogramma Yorin
Travel, dat nu het derde seizoen is inge
gaan. Zo'n vijf maanden per jaar is ze voor
dat programma op pad. Om een idee te
krijgen van Dessings schema: Net terugge
komen van een twee maanden durende
reis naar Equador, Peru, de Verenigde Sta
ten, Rusland, Mongolië en China. Twee da
gen geleden geland op Schiphol, de volgen
de ochtend alweer bezig met filmpjes in
spreken in de studio. Inmiddels is ze alweer
naar Bermuda.
,,In oktober ga ik naar het Midden-Oosten,
in november naar Afrika."
En tussendoor opnamen voor het nieuwe
programma 'Hoe voelt het om...', dat ze
sinds begin deze maand elke dinsdag sa
men met Gijs Staverman presenteert. Op
televisie is ze een sportieve, stoere vrouw
die niet stil kan zitten. Als er geen camera's
bij zijn is het niet anders, zegt Dessing. „Ik
denk dat ik in het echt net zo ben als op te
levisie." Misschien is een van de eigen
schappen die haar geschikt maken voor tv,
vermoedt ze. „En ik ben van nature
nieuwsgierig. Als je me met een glazenwas
ser op stap stuurt kan ik er misschien ook
nog een leuk item van maken, omdat ik él-
les interessant vind."
Jaloers
Haar tv-carrière begon zeven jaar geleden
toen Veronica haar een keer vroeg in te val
len voor Gijs Staverman, die toen de Mega
Top 50 deed. Ze werkte al vijf jaar voor Ra
dio Veronica. „Ze vonden me op de radio
wel grappig klinken. Ik ben toen wel in het
diepe gegooid." Dessing grinnikt. „De eer
ste keer bij de make-up zeiden ze: 'meid,
wat moeten we met jou beginnen."
Het hele jaar door op vakantie gaan voor je
werk. Het cliché is dat je daar jaloers op
moet zijn, maar lijkt het allemaal niet veel
leuker dan het is? „Wat mensen inderdaad
niet zien is dat ik voor een shot mijn hand
doekje spreidt op het strand, drie minuten
lig en dan weer verder moet. Af en toe ben
ik helemaal klaar met dat reizen. Dan moe
ten we in China vier uur met de bus voor
een opname op de Chinese muur. Als we
daar zijn is het snel, snel, want we hebben
geen vergunning. En op de weg terug heeft
de bus pech. Ben je een hele dag kwijt! En
vaak om zeven uur opstaan, omdat 's och
tends het licht het beste is voor opnamen."
Maar het zijn kleinigheden, die Dessing al
weer snel vergeten is. „Ik heb zo'n ontzet
tend gefortuneerd leven! Aan het begin van
het seizoen lekker op de kaart kijken, om te
zien waar we nu weer eens heen zullen
gaan. Ik kan nog steeds tot tranen toe ge
roerd zijn als ik op een mooie plek kom."
Enthousiast: „Ik ben net met de Transsibe-
rië Express geweest, de hele fucking wereld
over!"
Ze is een beetje de tel kwijt geraakt als het
gaat om het aantal landen dat ze heeft be
zocht. Ze pakt de atlas erbij. Tellend slaat
ze bladzijde na bladzijde om, om het al
snel op te geven. „Iets van tachtig of zo,
denk ik. Ik weet het niet." Opgetogen: „Ik
moest laatst een nieuw paspoort halen,
omdat hij vol zat met stickers en stempels."
En als ze écht op vakantie gaat, in haar vrije
tijd, wordt het dan een keer - voor de afwis
seling - Texel of Drenthe? „Nee hoor. Dit
jaar was het Sicilië, en straks wordt het de
Malediven. Ik ga juist vaak terug naar lan
den terug waar ik geweest ben voor Travel.
Het is een soort verslaving. En het kan ook
wel makkelijk, want ik spaar met vliegen
natuurlijk heel veel punten."
Wehkamp-tv
naar middag
Hilversum - Het dagelijkse tv-
programma Wehkamp Welkom
op SBS 6 is een half jaar na de
start verhuisd van de ochtend
naar de middag. Niet alleen het
tijdstip van het programma is
gewijzigd, maar ook de locatie.
De huiskamer in de Gooise villa
is ingeruild voor een grote stu
dio in Almere met meer bewe
gingsruimte voor presentatrice
Manon Thomas. Het is nu mo
gelijk met meerdere camera's
tegelijk te draaien en te schake
len tussen bijvoorbeeld de keu
ken en de metamorfosehoek.
Dj's van 3FM
te gast bij MTV
Hilversum - De dj's van Radio
3FM zijn volgende week te gast
bij MTV. Ruud de Wild brengt
zijn favoriete clips uit de jaren
tachtig en negentig. Maar ook
Rob Stenders en Fred Siebelink
mogen hun persoonlijke favo
riete nummers aankondigen.
Verder zijn deze week Claudia
de Breij, Giel Beelen, Gerard
Ekdom en Timur Perlin dage
lijks te zien op MTV. Clipclas
sicsis dagelijks te zien, tussen
11.00 en 12.00 uur. In het week
end van 27 en 28 september,
zet MTV, tussen 12.00 en 17.00
uur, alle 'Clipclassics' van de
Radio 3FM dj's nog een keer op
een rijtje.
amsterdam/anp - De terugkeer
van Veronica als aparte tv-zen-
der gaat zaterdag niet gepaard
met knallende champagnekur-
ken en andere toeters en bellen.
Om 22.00 uur verandert het ka
naal van V8 in Veronica, die zal
voortborduren op de V8-pro-
grammering.
Veronica probeerde onlangs als
zelfstandige tv-zender te overle
ven met veel seks-, reallife- en
Nederlandse producties. Dat
lukte niet, waarna het station in
zee ging met de SBS-groep (SBS
6/Net 5/V8). Dat tv-bedrijf had
eerder al het station V8 opge
tuigd om daar later Veronica te
huisvesten en die intentie
wordt zaterdag verwezenlijkt.
Ook op de radio keerde Veroni
ca terug. Daartoe is een over
eenkomst gesloten met radio-
bedrijf Sky Radio, dat bij de on
langs gehouden etherverdeling
een FM-frequentie verwierf
voor een 'gouwe ouwe zender'.
Op die frequentie zendt Radio
Veronica nu uit.
De herstart van Veronica op tv
begint zaterdag met een kort
filmpje waarin in vogelvlucht
de nieuwe programmering van
het station wordt uitgelegd.
Daarna is de film Gladiator te
zien. „We gaan geen overzicht
van het verleden van Veronica
uitzenden", legt de SBS-zegs-
man uit. „Dus geen dobberen
de schepen en geen schokkeri
ge Miami Vice-beelden. We wil
len het nieuwe gezicht laten
zien."
De oude aankondigingsfilmpjes
van Veronica keren wel terug.
Ook het bekende logo is ge
handhaafd. Alexander Stevens
van Radio Veronica is aangeno
men om als achtergrondstem
de diverse programma's aan te
kondigen. De vorige herstart
van Veronica ging gepaard met
de slogan 'Eindelijk iets fat
soenlijks op tv". Deze leus werd
gekozen met een knipoog naar
de seksprogramma's die die
zender ging uitzenden. 'Veroni
ca is terug!' is dit keer de leus.
De programma's van het nieu
we Veronica borduren deels
voort op de bestaande V8-pro-
grammering.
Het moppentappende konijn
Ab Normaal keert terug, Fear
Factor wordt geprolongeerd en
series als Seinfeld, Malcolm in
the middle en Lois and Clark
blijven te zien. Nieuw zijn on
der rheer de BBC-serie Top Ge-
ar (over auto's), Judas Game en
Veronica Vibes.
donderdag l8 SEPTEMBER
De blaadjes vallen en de
buiken bollen. Roddel
en achterklap? Daar
kom je de winter niet mee door.
Bakerpraatjes willen we. Baby"s
voor en na. De bladen zijn deze
week bevangen van het wel en
wee van de zwangere sterren,
prinsessen en andere babes.
Geen zwangerschap zonder
zorgen, dus laten we maar be
ginnen met het onheil dat BAC
CHUS over onze troonopvol
ging heeft afgeroepen. MAXIMA
stelt de kleine WIT.T.FM of WIL-
LEMIEN met nog 14 weken te
gaan doodleuk bloot aan enor
me hoeveelheden alcohol. Nou
ja, dat is tenminste wat Privé
suggereert met een benevelde
foto van MAXIMA aan een
Oostenrijkse hotelbar. Er staat
een witte cirkel om wat een ver
geten glas met een bodempje
rode wijn zou kunnen zijn. Het
zijn vast de zenuwen. Volgens
Party zou de prinses als een
Lechse berg opzien tegen een
eventuele keizersnede. Hoog
tijd kortom voor ALEX om, zo
als het een Nieuwe Vader be
taamt, de stressverlagende
want vertederende truc met de
toiletrol toe te passen. Leeg rol
letje op de bolle buik - een keu
kenrol is nog beter, tipt Story in
haar brave zwangerschapsdag
boek - en daar zal het hartje die
muizenissen wegkloppen. Als
het boeng-pok ALEX tenminste
niet vreemd in de oren klinkt,
want volgens het Duitse week
blad Neqe Post zou iedereen
behalve onze kroonprins de va
der kunnen zijn. Weekend geeft
het maar even door, onder het
laffe motto „als we liegen, lie
gen we in commissie". In de re
portage zelf heet dat trouwens
vrij vertaald: „kijk hullie eens
schandalig insinueren".
Geen twijfel - althans niet in de
bladen en niet op dit moment -
over de aanstichters van de ge
zegende toestand waarin ande
re bekende vrouwen verkeren.
Wij feliciteren (voorzover we
dat niet al eerder hadden ge
daan): DANIËLLE OVERGAAG,
ANNETTE BARLO, MARJOLEIN
KEUNING en KIM VAN KOO-
TEN. Op de wachtlijst staan
nog model FREDERIQUE VAN
DER WAL, die zich in Privé een
Linda de Mol. Foto: GPD/TROS
zusje of broertje wenst voor
dochter Scyla, en zwemster IN
GE DE BRUIJN, die in datzelfde
Privé onthult dat zij zichzelf op
een dag wel achter een kinder
wagen ziet lopen.
Linda de Mol gooit seks in de
strijd om haar nieuwe magazi
ne aan de man te brengen. Seks
verkoopt, juist als je te boek
staat als de ideale schoondoch
ter. Een imago waarmee DBfc
MOL radicaal wil breken, be
looft Weekend. LINDA zal in
het blad openhartig vertellen
over haar seks-dip. Nee, daar
heeft Duyvis verder niks mee te
maken, dat is een serieus, veel
voorkomend probleem bij
vrouwen, weten ze bij Week
end. Een tijdje geen zin in seks.
LINDA zocht er destijds hulp
bij en kan iedereen de therapie
aanraden: „Je moet niet zeuren
en gewoon zin maken." Dat
had mijn moeder ook kunnen
bedenken.
Nee, dan de dames en heren
politici. Die hebben er altijd en
overal zin in. Beweert Story, dat
Prinsjesdag luister bijzet met
een visieloos pakket aan oude
roddels en vage verhalen over
de liefdesgeheimen van het
Binnenhof. Sodom en Gomorra
aan de Hofvijver - we willen er
nu alleen nog mee worden las
tig gevallen wanneer JAN-PE-
TER betrapt wordt als Ger
maanse leatherboy. En ANNIE
SCHREIJER vroeg er zelf om,
met die veel te blote jurk.
Ingrid Bosman
Sinds vijfjaar brengt Business
Nieuws Radio nonstop econo
misch en algemeen nieuws en
niet te vergeten twee keer per
uur actuele file- en flitserinfor
matie. Volgens de hoofdredactie
heeft het station meer luiste
raars dan de kale cijfers laten
zien.BNR laat van zich horen.
door Jacques Geluk
Amsterdam -De tegenhanger
van Radio 1 bestaat zondag vijf
jaar. Het publiek wordt er via
billboards van op de hoogte ge
bracht dat de zender er is. De
programmering wordt enigs
zins aangepast. Over die veran
deringen zijn hoofdredacteur
Michiel Bicker Caarten en zijn
adjunct Mark Fuller, die afkom
stig is van de nieuwe eigenaar
Het Financieele Dagblad, zeer
enthousiast.
„Elke maandagochtend wordt
een Tweede-Kamerlid, die de
zeven grote partijen om de
beurt zelf mogen aanwijzen,
over een door ons te bepalen
onderwerp ondervraagd. De
Kamerleden geven een schot
voor de boeg en bepalen daar
mee de agenda van de dag. Dat
moet zo belangrijk zijn dat alle
politici wel móeten luisteren. In
Engeland is de 'Today show'
wat dat betreft spraakmakend.
De dragende interviews van vijf
zes minuten worden bij ons
meestal afgenomen door Bas
van Werven.
Dat brengt Bicker Caarten op
een tweede verandering. De
ochtend- en avondspits krijgen
een eigen presentator, 's Mor
gens is dat Van Werven, 's
avonds vanaf vijf uur Rens de
Jong. De uren daartussen wor
den afwisselend gepresenteerd
door Marjan van den Berg, Fre-
derique de Jong en Henk Samp-
loniuS. Rens de Jong (27), die
tv-journalistiek heeft gestu
deerd, jongste bediende was bij
het NOS-Journaal en de ladder
heeft beklommen bij AT5, werkt
3,5 jaar bij BNR.Als je vaste
uren krijgt wordt het toch meer
je eigen ding, de luisteraar weet
wat hij gaat horen. Je bemoeit
je veel meer met de voorberei
dingen dan wanneer je presen
tator van dienst bent op een
willekeurig tijdstip. Dat is lekker
en ik denk dat dat doorklinkt",
zegt De Jong.
Bicker Caarten (46), die eerder
werkte voor NRC Handelsblad,
RTL Nieuws en tv-zender
CNBC, is vanaf het begin be
trokken bij BusinessNieuws.
„In de zomer van 1998 verhuis
de ik, na een verblijf in Londen,
terug naar Nederland. Ik had
een contract met Ivo Niehe
Producties en heb de serie 'De
beslissers' gepresenteerd." Hij
zou nog meer programma's
voor Niehe maken, maar daar
kwam het niet van. Tezelfder
tijd sloot de eigenaar van Talk
Radio zijn station en wilde die
een nieuwszender beginnen.
„Hij zocht iemand en ik was
beschikbaar. Na drie maanden
liep de radio als een trein en
heb ik afscheid genomen van
Ivo."
Bicker Caarten wilde het anders
doen dan Veronica Nieuwsra
dio, dat 'te veel leek op Radio
1'. „Nonstop live nieuws dat
wel wordt herhaald, maar dat -
in blokken van dertig minuten,
met vaste onderdelen op vaste
tijden - voortdurend wordt ver
verst. Wat de Engelsen 'rolling
news' noemen. We zijn begon
nen met twintig man, nu zijn
het er vijftig. Toen we begon
nen was beleggen een hausse
en concentreerden we ons
vooral op de beurs. We zaten
ook alleen op de middengolf.
En als je in zo'n zijstraat zit
moet je nieuws met een smoel
brengen. Al na zes maanden
hadden we veel meer algemeen
nieuws. Nu is de verhouding 75
procent algemeen en 25 pro
cent economisch nieuws. Bin
nen dat kwart ligt het accent
niet meer alleen op de beurs,
maar vooral op financieel-eco-
nomische rapportages en gaat
het over zaken als de CBS-
werkloosheidscijfers en ar
beidsvoorwaarden.
Fuller: „We willen topmensen
1 aan het woord laten, die ons
graag als spreekbuis gebruiken.
Ietsje anders dan doorsnee. We
brengen nieuws neutraal, zake
lijk, flexibel. Het is een behoor
lijke niche die wij bedienen."
„We hebben nu een Haagse re
dactie van drie mensen en twee
verslaggevers", zegt Bicker
Caarten die glundert als blijkt
dat het is opgevallen dat de
BNR-microfoon steeds vaker
opduikt tijdens reportages in
het NOS-Joumaal en het RTL
Nieuws. Hij wist het al, want op
het entresol van één van
twee BNR-huizen aan de 2
sterdamse Vondelstraat h 1
een krantenknipsel met d
foto's die dat beeld bevesi h.
De samenwerking met H< e
nancieele Dagblad werpt
vruchten af. Fuller: „Een| e
meur van het FD krijgen v
dag eerder, zodat we de ti
hebben er een goed item
maken." Ook heeft het st< j
een uitgebreid netwerk v< t
(freelance) correspondent
het buitenland. „We zijni 5
wassen geworden, ik durf v
zeggen dat wie naar ons li m
even goed geïnformeerd i 3
een luisteraar van Radio ,g
al zijn we nog verre van p
fect", zegt Bicker Caarten
Fuller: „Radio 1 is stabiel
maar langzamer." Ondan®1
enthousiasme valt het aa
luisteraars nog tegen. Eei 1.
miljoen stemmen er per 19'
af en tijdens de spitsen zi
50.000 luisteraars. Een m 3
aandeel van 0,2 procent.
chiel Bicker Caarten vind G
niet genoeg, maar denkt n<
er in werkelijkheid meerA
Sinds de nieuwe frequenl11
deling heeft BNR in de 'h
straat', de FM-schaal, via u,
ether een dekking van zei v<
procent. Vrijwel geen enk ?r
commerciële zender heel
meer. Daar kunnen de tw c
ren zich ook druk over m ui
want de publieke omroep15
hebben een dekking van
derd procent. „En dan m d
ren ze nog als ze ergens ii ->
weiland niet goed te ontv
zijn." ic
Hilversum - Hoe moeten we de
holocaust herdenken en de her
innering eraan levend houden?
Deze vraag staat, zestig jaar na
dato, centraal in de documen
taire 'De Verbeelding van de
Holocaust', van Oeke Hoogen-
dijk.
Enerzijds toont Hoogendijk
concentratiekamp Auschwitz-
Birkenau, waarin alleen ruïnes
nog een verhaal vertellen. De
houten barakken zijn groten
deels vergaan. Anderzijds zijn
er de zeer realistische holo
caustmusea in met name de
Verenigde Staten, waar mensen
een nagebouwde gaskamer
kunnen betreden.
„Ik heb in mijn film geen pas
klaar antwoord willen geven op
de vraag: Hoe moeten we zestig
jaar na dato de holocaust her
denken? De vraag stellen vind
ik interessanter dan het geven
van een oplossing", zegt Oeke
Hoogendijk. „Ik ben zelf ge
vormd door de boeken van Pri
mo Levi, die juist niet de letter
lijke gruwelen beschrijft, maar
op een hele sobere manier
overbrengt hoe de ontmenselij
king in z'n werk ging. Die sub
tiele manier zegt mij persoon
lijk meer dan de extreme mid
delen van de holocaustmusea
in Amerika."
Hoogendijk maakte eerder Een
Gelukkige Tijd, een documen
taire over bevoorrechte Neder
landse joden die vrijwel alle
maal de oorlog overleefden.
„Opgegroeid als kind vah een
joodse moeder, is de oorlog een
tijd lang bepalend geweest voor
mijn keuze van onderwerpen
als filmmaker. Het liet mij niet
makkelijk los. Daarbij vind ik
dat over de oorlog veel cliché
matige films worden gemaakt."
„Een Gelukkige Tijd was een ta
boedoorbrekende film omdat
moeten we zestig jaar na dato de gebeurtenissen in Kamp Auschwitz herdenken?
hij handelt over de hiërarchie
van het leed onder overleven
den. Dat was toen mijn fascina
tie. De Verbeelding van de Ho
locaust, of The Holocaust Expe
rience, zoals de film eigenlijk
heet, benadert de holocaust
ook weer vanuit een nieuwe in
valshoek. Niet de gebaande we
gen bewandelen is een beetje
mijn handelsmerk. Ik maak ei
genlijk alleen films over onder
werpen waar ik zelf iets mee uit
te zoeken heb, omdat de uitda
ging dan het grootst is."
Het maken van de documentai
re had veel voeten in de aarde.
Hoogendijk ondervond van al
lerlei kanten tegenwerking. „In
Amerika was er tijdens het
draaien steeds iemand bij van
het museum die ons moest be
waken. Iedereen was bang dat
ik een kritische film over hun
museum zou maken. Ik wist
natuurlijk wel dat het onder
werp van mijn film politiek ge
voelig lag, maar dat het zo
moeilijk zou zijn had ik niet
verwacht. In Polen waren weer
heel andere moeilijkheden.
Daar moet je door een bureau
cratische papiermolen voor je
écht aan de gang kunt. Toch
waren de Polen uiteindelijk
aanzienlijk coöperatiever dan
de Amerikanen. Ik had het pre
cies andersom verwacht."
Waarom koos Hoogendijk voor
een vergelijking van twee uiter
sten in haar documentaire? „De
bedoeling was een inkijkje te
geven in de herdenkingswereld.
Het ging er mij om tegenstellin
gen en dilemma's te tonen
waarmee vragen worden opge
roepen over de manier van her
denken. Is het echt nodig dat
een holocaustmuseum in Los
Angeles op een themapark lijkt
en dat er een gaskamer
bouwd waar bezoekers
ten? Is dat niet een 'disni
tie' van de holocaust? Of
een noodzakelijk kwaad
de jonge generatie ander
haakt? Dat soort vragen
in de film gesteld. Daar k
dat het filmisch ook de n
interessante beelden opl
om van die twee uiterste 23
gaan. De hyperrealiteit v
musea in de Verenigde S
waar de holocaust met v rd
wordt nagebouwd om d<
zoeker een echte 'holoca iet
perience' te bezorgen, te io
over het geploeter met d
ten van de misdaad in P<
Rianne Vaartjes
De Verbeelding van de H
caust, vanavond Ned. 1,
23.10 uur