KUNST CULTUUR Kunstensector vreest koude sanering Baantjer: 'Ik heb de jeugd weer aan het lezen gekregen Rockmusical met zelfspot De kaart als propagandamidd dingt 1 Honderdste film Sophia Loren Expositie Lord of the Rings Drie debutanten voor Booker Prize Fiim Coninx naar Oscar 'Geen fusie kunstuitleei met Kunst Vliegwerk woensdag 17 SEPTEMBER Amsterdam - De Nederlands- Belgische coproductie "Verder dan de maan' van regisseur Stijn Coninx is gekozen als Bel gische inzending voor de Os cars in 2004. De film strijdt mee in de categorie 'beste buiten landse speelfilm'. Het verhaal speelt in 1969, ten tijde van de eerste maanlanding. Sophia Loren. Foto: AP new vork - Actrice Sophia Lo ren had gisteren een feestje te vieren. De film Between Stran gers' is de honderdste rolprent waarin zij meespeelt. De film is geregisseerd door haar zoon Edoardo Ponti. 'Between Stran gers' gaat in première op het festival Women's Entertain ment in New York. londen - Het Science Museum in Londen heeft gisteren een tentoonstelling geopend over de film 'Lord of the Rings'. Het museum noemt het de grootste cinematische expositie ooit. Op de expositie zijn talloze kos tuums en rekwisieten uit de tri logie te zien. Zo kan het publiek zich vergapen aan het kostuum van hoofdrolspeler Frodo en de jurk van de door Kate Blanchett gespeelde Elfenkoningin. Ook zijn er handgemaakte wapen rustingen, latex maskers en na tuurlijk de beroemde ring. londen - Drie debuterende ro manschrijvers behoren tot de genomineerden voor de Booker Prize, de bekendste Britse prijs voor literatuur. De debutanten zijn Monica Ali met 'Brick La ne", D.B.C. Pierre met "Vemon God Little' en Clare Morrall met Astonishing Splashes of Co lour'. De drie andere genomi neerden zijn de Canadese Mar garet Atwood met 'Oryx and Crake'Zoe Heller met 'Notes on a Scandal' en de Zuid-Afri kaan Damon Galugut met 'The Good Doctor'. De jury maakt 14 oktober bekend wie de Booker Prize 2003 gewonnen heeft. den haag/gpd - Prachtige woor den voor cultuur in de miljoe nennota die gisteren werd ge presenteerd. „Kunst inspireert en draagt bij aan de kwaliteit van de samenleving", stelt het kabinet Balkenende II, dat een 'sterke culturele infrastructuur1 stimuleert. Maar de kunstensec tor vreest een holle frase. „De in tenties zijn er misschien wel", zegt Marianne Versteegh van belangenorganisatie Kunsten '92. „Maar de uitwerking wijst een andere kant op." Dat er in deze tijden van bezui nigingen geen extra geld inzat voor de kunstensector, zegt Versteegh, 'snappen wij alle maal'. Maar staatssecretaris Medy van der laan (D66) had toegezegd de schade voor de kunst zoveel mogelijk te beper ken. „En in de begroting valt daar niets van te merken. Integen deel. Niet alleen wordt de sec tor getroffen door ongekend hoge bezuinigingen, de priori teiten in het cultuurbeleid blij ken ook elders te liggen.'' Het kabinet Balkenende II dreigt volgens Kunsten '92 zo juist 'kunstvijandig' te worden. Dat voor onder meer bibliothe ken en cultuureducatie extra geld beschikbaar is, valt volgens Kunsten '92 toe te juichen. „Maar aandacht voor de kunst is daarbij noodzakelijk: straks hebben we een prachtig stelsel van voorzieningen voor cultuu reducatie, maar zijn helaas de instellingen die de inhoud moeten leveren wegbezuinigd." Blijven in 2004 de bezuinigin gen beperkt tot 1,2 miljoen eu ro, vanaf 2005 moet er op het cultuurbudget 19 miljoen euro gekort worden. Los daarvan krijgen culturele instellingen en kunstenaars te maken met forse kostenstijgingen door onder meer de verscherpte arbo-wet- geving, sociale lasten en veran deringen in de werkloosheids regelingen. Van der Laans voornemen om de bezuinigingen af te wentelen op vooral niet-kunstproduce- rende instellingen en overhead, boezemt de kunstensector vooralsnog weinig vertrouwen in. Versteegh: „De intentie valt te prijzen. Ze zit vol goede be doelingen. Maar we zijn er niet van overtuigd dat het gaat luk ken. Ze zegt dat ze de kunsten wil ontzien, maar als je dat waar wilt maken moet je meer doen dan de bezuinigingen al leen verhalen op de bemidde lende instanties. Dat is een wassen neus." Volgens Bert Holvast van de Fe deratie van Kunstenaarsvereni gingen staat het voortbestaan van een hele generatie theater makers, filmers, musici en an dere podiumkunstenaars op het spel. „Dat is niet overdreven. De ver anderingen die worden doorge voerd in de werkloosheidwet pakken voor kunstenaars dra matisch uit." De ww-maatrege len hebben, zegt Holvast, voor de kunstensector het onbedoel de effect dat er een koude sane ring dreigt. Specifieke ww-regelingen om tegemoet te komen aan het ar beidspatroon van de beroeps groep verdwijnen en ww-uitke- ringen worden gehalveerd zo dat voor de meeste kunstenaars alleen nog de bijstand rest. Hol vast: „Wij vragen de staatsse cretaris snel interdepartemen taal in kaart te brengen wat de gevolgen zijn van de opeensta peling aan sociale, fiscale en re- Ciale maatregelen die op de stenaars af komen. Ze zal moeten voorkomen dat daar door ook het producerend ver mogen van het Nederlandse kunstbestel aan de wortel wordt aangetast." leiden De Federatie Kunstuitleen is pertinent tegen de overname van de Leidse kunstuitleen door Kunst Vliegwerk, een ate lier voor verstandelijk ge handicapte kunstenaars. „De federatie is principieel tegen structurele integratie van professionele kunst met amateurkunst", schrijft federatiedirecteur Esther Gottschalk in een brief aan het Leidse PvdA-raadslid Hesselink. Hesselink had eerder deze maand in een vergadering deze fusie voorgesteld. „Volstrekt onaanvaait baar", laat Gottschalk n mens de koepelorganisat van kunstuitlenen in Ni derland weten. Ze wijst op het belang va professionele kunst voor samenleving. „Het belai daarvan gaat verder dj het laten genieten vj mensen van mooie plaa jes." Vanavond vellen de diver raadsfracties in een con missievergadering hi eindoordeel over het lati voortbestaan van de kuns uitleen in Leiden. Nederlands meest gelezen schrijver wordt 80 jaar door Guus Ferrée Amsterdam - „Als ik ga zitten, produceer ik." Er zijn ouderen die minder energiek zijn. Maar Appie Baantjer, hij is gisteren 80 jaar geworden, heeft een uitstekende relatie met Vadertje Tijd. Dat hij aan zijn vergroeide vingers werd geopereerd, ziet Nederlands meest gelezen schrijver als iets kleins. „Voor de rest heb ik geen problemen. Zelfs m'n prostaat protesteert niet." Zijn pensioen heeft Appie Baantjer opgebouwd met 38 diensharen bij de Amsterdamse politie. Een korps waarmee de navelstreng nog steeds niet is doorgesneden. Begin dit jaar kreeg hij uit handen van hoofd commissaris Jelle Kuiper een Award, een onderscheiding die tot dusverre alleen aan opper- bazen werd toegekend. „Gekre gen op een bijeenkomst waar drieduizend Amsterdamse dienders bij waren. Als blijk van waardering voor de positieve manier waarop ik de hoofdste delijke politie onder de aan dacht breng." De contacten met de collega's blijven warm. Af en toe wordt de schrijver opgebeld als er geen schot zit in een zaak. „Dan komt iemand me thuis opzoeken en legt alle puzzel stukjes op tafel Hoe ik te werk zou gaan. Laatst nog ging het om een man die ervan wordt verdacht zijn vrouw te hebben vermoord. Het lijk is echter nog steeds onvindbaar. Om welke zaak dit gaat? Ik heb eigenlijk al te veel gezegd. Hij wrijft met zijn handen door zijn witte haardos en grinnikt zachtjes. „Ik heb onder de poli tie veel lezers. Maar weet je dat ik in deze huidige tijd geen goe de politieman zou zijn? Daar ben ik namelijk veel te eigenge reid voor. Ik ben niet iemand die alles volgens de vastgestelde regels doe, ik werkte altijd vol gens mijn eigen visie. Dat zou nu niet meer getolereerd wor den. Onderwijzer, dominee, journalist, die beroepen had den in deze tijd meer op mijn weg gelegen." Hij stelt het luchtig tussen neus en lippen vast. De naam Baan tjer sterft na zijn dood uit. Zijn vrouw Marretje en hij hebben geen kinderen, een speling van het lot. „Toen we in 1952 trouwden was Marretje zieke lijk. Ze heeft altijd heel hard meegewerkt in de delicatessen zaak van haar ouders. Toen ik het onderwerp kinderen krijgen jaren later eens aansneed, ant woordde Marretje met de woorden: 'Mankeert er wat aan ons geluk?' We zijn dus altijd met z'n tweeën gebleven. En omdat ér geen andere Baantjer meer rondloopt, is het gedaan met deze familienaam. Alleen in Amerika woont nog een Baantjer, maar dat is een on echte." Alleen al bij uitgeverij De Fon tein zijn zes miljoen boeken van rechercheur De Cock uitge geven. En dan zijn er nog de uitgaven van de boekenclub ECI, Reader's Digest, Lectura- ma, de Grote Letterbibliotheek en de vele vertalingen in bij- Appie Baantjer: „In de huidige tijd zou ik geen goede politieman zijn. Daar ben ik veel te eigengereid voor." Foto: ANP/Rick Nederstigt voorbeeld het Russisch, Chi nees, Koreaans, Duits, Engels, noem maar op. Tien jaar gele den werden de avonturen van De Cock in Amerika geïntrodu ceerd. Baantjer is, zo zegt hij zelf, onderhand een merknaam geworden. Boeken, dvd's, co lumns, een puzzel van duizend stukjes ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag, een langlo pende tv-serie, een bijzondere reeks, die ooit begon met een serie korte verhalen in Margriet en Panorama. „Schrijven gaat me nog altijd makkelijk af. Als ik ga zitten, produceer ik. Ja, ik schrijf een voudig, ik ben geen man van moeilijke taalconstructies. Daarom zal ik ook nooit de Gouden Strop winnen. Ik schrijf geen literatuur. Zo'n man als Tomas Ross, ik vind zijn taalge bruik prachtig, als ik boeken blader dan word i jaloers op. Ja hoor, ik he wel eens contact met die vers. Ze zijn altijd heel vi lijk voor me. Wat ze vai werk vinden? Dat ik een t ben." Hij vertelt dat schrijven hem net zo'n avontuur is boeken voor zijn lezers. 1 wordt een lijk neergelej dan volgt de rest van h< haal van zelf. Een plot he bij het begin van een boek nooit in zijn hooi richt me niet op de actn zoals bijvoorbeeld Torna dat doet. De mensen le genoeg rottigheid in de dan moet je ze tijdens kantie, de tijd waarin mij ken het meest worden g< niet met nog meer nai opzadelen. Slechts één keer heb ik ij enten gebruikt die in de stonden. Het ging om ruchtmakende zaak waail paar jongens een tent in hadden gestoken waardo meisje overleed. Die klif jongens zijn in een vai boeken vermoord." Na het legen van een kop veert hij opeens op. „V wat heel leuk is? Dat ik d< door mijn boeken weer a lezen heb gekregen. D enorm veel brieven en e van jongeren. Door de t zijn mijn boeken blijkba der de aandacht gekomi twaalf-, dertien- en veerti gen. En dat beschouw ik groot compliment. Want ven toch in een tijd van zing." In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: studentenvereniging SSR uit Leiden. „Een rockmusical over de eer ste liefde en het volwassen worden." Zo beschrijft regis seur en schrijver van "Voorbij', Pitt de Grooth (22), zijn stuk. Maar het moet niet te serieus zijn, vindt De Grooth. „Ik houd van gekheid en zelfspot." De Leidse studentenvereni ging SSR is vier jaar geleden een artistieke traditie gestart. Al drie keer werden groots op gezette musicals op het podi um van het LAKtheater opge voerd. Voor de vierde werd het wat moeilijker. Veel SSR-leden die zich met de musical bezig hielden, stopten ermee. En de recessie liet het budget van de musical ook niet ongemoeid. Dat was geen reden om dit jaar geen musical op te voe ren, maar juist om het heel an ders aan te pakken. Het script van "Voorbij' lag al jaren bij de regisseur in de kast. Hij schreef het in zijn examenjaar van de middelbare school. „Ik ben begonnen met schrijven toen ik een half uur te vroeg klaar was met een schoolonderzoek." De Grooth, tweedejaars aan de Theater academie in Amsterdam, trok het script onder het stof van daan voor SSR. Het moest nog wel herschreven worden. „Het was oppervlakkig, er moest meer diepgang in", aldus De Grooth. Samen met Marcel Conté en Chantal van Kuyen begon hij in 2001 zijn script te veranderen. Van de eerste ver sie zijn alleen de eerste en laatste scène overeind geble ven. Dit komt door de rol die De Grooth zelf in het stuk speelt. „De rol van travestiet Marlène de la Rue. Eigenlijk speelde zij een grotere rol in het verhaal, maar Marcel Con té vond dat ik en niemand an ders Marlène moest spelen." Omdat het te combineren moest zijn met de regie is de rol van Marlène ingekort. De muziek en de songteksten komen van de hand van Conté en Van Kuyen. .Alles in de rockmusical is origineel en door een van ons geschreven", zegt Conté. In december vorig jaar zijn er audities geweest. Regisseur en schrijver Pitt de Grooth spreekt als travestiet Marlène de la Rue (links) hoofdrolspeelster Janna Hekman als Emma (rechts) toe. Foto: Henk Bouwman „Ik heb iedereen een stuk la ten doen. Elke keer moesten ze het op een andere manier aanpakken. Het ging erom dat ze zich niet schaamden en on geremd op dat podium kon den staan", zegt De Grooth. De regisseur is heel tevreden over de cast waar hij nu mee werkt. En is blij verrast met de groei die iedereen heeft door gemaakt. Vooral op Lucas van Rennes en Janna Hekman, die de hoofdrollen Michael en Emma spelen, is hij erg trots. Hij heeft ook hoge verwachtin gen van hen. „Ze gaan abso luut de show stelen en zullen veel mensen verbazen." Maar ook de rest mag volgens De Grooth zeker niet vergeten worden. „Natuurlijk kunnen hoofdrolspelers alleen maar goed presteren als de rest het ook goed doet." "Voorbij' heeft geen fantasti sche decors, maar dat heeft het stuk volgens de regisseur ook niet nodig. „Het gaat om de personages en het verhaal." Conté is het daarmee eens. Hij is ook erg enthousiast over de plek van de muziek in het stuk. Er is een band van zeven man die tijdens de musical op het podium staat. „Normaal wordt de band weggestopt, zo dat je ze alleen hoort. Nu speelt de band een echte rol in het stuk", aldus Conté, die er zelf ook deel van uitmaakt. In totaal werken er rond de vijftig mensen mee aan de productie. Maandagavond was er bij een repetitie voor het eerst een handjevol publiek. De cast haalde opgelucht adem toen bleek dat de grap pen aansloegen. De Grooth kijkt uit naar het eerste optre den. „Volgens mij gaan we knallen." 'Voorbij' door SSR, 18 t/m 20 september, 20.30 uur, LAK theater, Leiden. Voor meer informatie of kaarten: www.voorbij.tk Mascha Welling door Peter Groenendijk leiden - De crises die de Balkan in het afgelopen decennium teisterden, hebben hun wortels in het verleden. De tentoonstel ling 'Balkan in kaart' in de Leid se Universiteitsbibliotheek toont dat verleden aan de hand van tientallen kaarten. Een ont hutsende gang langs geschied vervalsing en propaganda. Het lijkt een keurige kaart van Roemenië en omgeving, uit een keurige Roemeense atlas uit 1983. Er staan geen nationalisti sche kreten op, geen overdre ven vlagvertoon; wel rondjes en driehoekjes, die het Roemeens verzet tegen het oprukkend fas cisme tussen 1940 en 1944 moeten verbeelden. Maar dit is geen keurige kaart. Hier wordt gegoocheld met historische fei ten. De grenzen van Roemenië zijn die van 1945, maar Tsje- choslowakije is afgebeeld in de toestand van voor 1939 en de Sovjetunie in de toestand van 1940. Duidelijk is te zien hoe Roemenen zich verzetten tegen Duitse en Hongaarse troepen tijdens de oorlog; maar dat het, onder leiding van een fascisti sche generaal, Bessarabië ver overde en tienduizenden joden liet afslachten, wordt niet ver meld. Ook niet dat Roemeense troepen in 1940 delen van Transsylvanië verloren of dat zij het samen met Duitse troepen tegen de Sovjets opnamen. Achter deze ogenschijnlijk keu rige kaart schuilt een wereld van leugens en verdraaiingen, die het regime van Nicolae Ceausescu in 1983 goed uitkwa men. Er zijn meer van dergelij ke propagandakaarten op de tentoonstelling 'Balkan in kaart'. Een kaart in een boekje voor Albanese basisscholen, waarop niet de officieel gelden de grenzen staan maar die van het gedroomde 'Groot-Albanië'. Een kaart van Hongarije, zo groot als het zou zijn geweest zonder het vernederende Ver drag van Trianon. Kaarten van Bulgarije door de eeuwen heen, waarin slechts aandacht is voor de periodes waarin het land machtig en vooral groot was. De objectiviteit van de topogra- Franse kaart van Zuidoost-Europa uit 1700. Collectie UB Leiden fische kaart waar groeid met de Grote blindelings op blijkt een illusie. Maar de UB toont slechts kaarten uit.de 'list en bedrog'. Er is zame Venetiaanse Zuid-Oost Europa uit tiende eeuw, en een dubbelkaart van Bosnië uit diezelfde Daarop staat de keizer afgebeeld, die knielend persoon het de Bosnische pasja krijgt aangeboden. Ook rend zijn de pogingen tenmakers uit 1999 om op kaart te zetten. Vier leden pas, en met de doelingen gemaakt - zijn de hiaten zo relatief als een grens. 'Balkan in kaart. Vijf strijd om identiteit', oktober, theek, Witte Singel 27, Toegang gratis. Open: vr 8.30-22 uur, za en zo 13.00-17 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20