Bruidsparen steeds vaker naar de kerk GESPREK VAN DE DAG Trilbandjes wijzen de w<| Vader Dutroux schrijft boek over zoon Mare Yoko Ono herhaalt stunt uit '64 'Voorbereiding huwelijk meestal een schizofrene toestand' Ook politiek is een geloof DAGELIJKS LEVEN Houor Nitr Meei2-van AAE-,hè -1 MENSELIJK Idols-winnaar JAMAI heeft het afgelopen weekeinde een optre den in Emmeloord beëindigd nog voor dat hij één liedje had voltooid. De 16-jari- ge zanger was bezig met de laatste tonen van zijn hit Step Right Up, toen hij vanuit het publiek twee plastic beker tjes bier naar zijn hoofd kreeg geslin gerd. Jamai stapte onmiddellijk van het podium en liet zich niet meer zien aan de honderden ver bouwereerde fans. Jamai's manager Steven Verschuijl betreurt het voorval, maar zegt dat de tiener geen andere keuze had. ,,lk kon zijn veiligheid niet meer ga randeren. Er werd naar hem gespuugd en er werden allerlei zaken richting het podium gegooid." Foto: GPD De OUDSTE MENS ter wereld, de Japanse Kamato Hongo, is vandaag 116 jaar geworden. Zij is bedlegerig en slaapt soms twee dagen aan een stuk, maar neu riet volgens haar familie af en toe een volksdeuntje en slaat daarbij de maat met haar handen. Zij kreeg vorige maand visite van 140 familieleden en vrienden en viel daarbij in slaap. Ook de oudste man ter wereld, de 114-jarige Yukichi Chu- ganji, is een Japanner. De Belgische kroonprins Filip heeft gisteren in Brussel vier nieuwe me trostations geopend, waarvan er één is ge noemd naar wielerlegen de EDDY MERCKX. In het metrostation is in plaats van het gebruike lijke kunstwerk een uit stalkast neergezet met de fiets waarmee Merckx in 1972 het werelduurre cord verbeterde in Mexi co. Merckx is de enige nog levende Belg naar wie in Brussel een ME TROHALTE is vernoemd. Op dezelfde lijn is overi gens ook een stop ver noemd naar de twintig jaar geleden overleden zanger Jacques Brei. Ed dy Merckx werd niet ge boren in Brussel, maar groeide daar wel op nadat zijn familie wegens colla boratie tijdens de Tweede Wereldoorlog van het platteland verhuisde naar de hoofdstad. Foto: GPD De vader van Mare Dutroux heeft zijn ervaringen met zijn zoon en hoofdverdachte in het Belgische ze- denschandaal van 1996 te boek ge steld. Daarin stelt hij dat deze nooit door hem is misbruikt, in tegenstel ling tot beweringen van Dutroux zelf. Ook twijfelt vader Victor Dutroux er sterk aan dat zijn zoon pedofiel is. In een gesprek over het boek met de Vlaamse publieke omroep VRT zegt de 75-jarige Victor Dutroux er niet zeker van te zijn dat hij de natuurlij ke vader is van Mare. „Maar degene die hem opvoedt, is toch de vader." In die opvoeding heeft de in Gent woonachtige Victor zijn 'zoon' „het goede voorbeeld gegeven van ie mand die niet rookt en niet drinkt". Vader Dutroux heeft één brief naar Mare willen sturen, maar deze nooit verstuurd, omdat hij naar eigen zeg gen geen postzegel had. Op de vraag van de VRT of hij nog van Mare Dutroux houdt, antwoordt hij met de vraag: „Houdt gij van de griep?" Victor Dutroux heeft het in gesprek voortdurend over 'Mare Dutroux' en nooit over 'mijn zoon' of 'Mare'. „Ie dereen noemt hem toch Mare Dutroux, dan ik ook maar." Hij geeft Mare Dutroux de raad niet meer met het verleden bezig te zijn. „Hij moet zich richten op de toekomst, zodat hij het vaderhuis terugvindt; de he mel." Het boek Mijn zoon, Mare Dutroux verschijnt binnenkort in België. Eer der gaf Victor Dutroux al interviews aan het tijdschrift Humo en de com merciële televisiezender VTM. Aan dat laatste interview werkte ook zijn ex-vrouw mee. Zij noemde Mare Dutroux daarin een minder grote misdadiger dan de Amerikaanse pre sident Bush of de Israëlische premier Sharon. Het proces tegen Dutroux en drie van medeplichtigheid ver dachten begint maart volgend jaar. ANP parijs - Yoko Ono, de weduwe van John Lennon, heeft gisteren in Parijs haar spraakmakende perfor mance 'Cut Piece' van 1964 her haald. De inmiddels 70-jarige Ono nodigde het publiek uit om stuk jes van haar kleren te knippen, in naam van de wereldvrede. Ono voerde haar stunt voor 200 men sen op in het kleine theater Rane- lagh in Parijs. Na een uur bleef Ono in haar zwarte ondergoed zit ten totdat een medewerker het toneel op kwam met een kamer jas. „Na al die politieke verande ringen in het jaar na 11 september voelde ik me vreselijk kwetsbaar - alsof het kleinste zuchtje wind me tot tranen kon bewegen", schreef Ono. „Cut Piece is mijn hoop op wereldvrede." Door vreemden met scharen bij zich toe te laten wilde Ono duidelijk maken dat dit „een tijd is waarin we elkaar moe ten vertrouwen". In 1964 deed Ono in Japan hetzelfde. Toenter tijd deed de performance heel wat stof opwaaien. Foto: AP/Michel Euler Huwelijksparen hebben in toene mende mate belangstelling voor het altaar. Dat is de plek waar ze zich in de echt willen laten verbin den. Voor het eerst, zo blijkt uit on derzoek, wil een meerderheid van 58 procent in de kerk trouwen of heeft dat al gedaan. In 1999 lag dat aantal nog op 42 procent. Dit staat in het rapport 'De mu ziek voor het leven' waarmee het blad Bruid Bruidegom Magazi ne de huwelijksmarkt in kaart heeft gebracht. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onder meer NFO Trendbox, Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS), Nederlands Centrum voor Volkscultuur en de Universiteit van Tilburg. Volgens de onderzoekers is de groei van het kerkelijk huwelijk te verklaren wegens de symboliek en de geestelijke verdieping die men sen zoeken. „Dankzij de open deur-mentaliteit van de meeste kerken in Nederland is het ook voor aanstaande bruidsparen die niet actief geloof belijden, moge lijk hun huwelijk kerkelijk te laten inzegenen. Kerken bieden voor mensen met een verschillende re ligie ook steeds meer mogelijkhe den." Van alle onderzochte huwelijks paren en aanstaande bruidsparen is 20 procent van de bruiden pro testant en 17 procent is dat van de bruidegoms. Katholiek is 34 pro cent van de bruiden, net zo veel als de bruidegoms. De reden om in het huwelijks bootje te stappen is bovenal de liefde, zo stelt 87 procent. Daarna komt de kinderwens (33 procent), romantiek (29 procent) en wette lijke zekerheid (12,5 procent). Vanuit hun geloofsovertuiging trouwt maar ruim 4 procent. In de meeste gevallen wordt er ge trouwd als de paren al enige tijd samenwonen (84 procent). Ruim 6 procent woont nog bij de ou ders. De voorbereiding van het huwe lijk is feitelijk een schizofrene ge beurtenis. Óp allerlei plaatsen waar zaken voor het huwelijk ge regeld moeten worden, komen emoties van vreugde en teleur stelling samen, concludeert dr. Anick Bosnians van de Universi teit van Tilburg. „De ondernemer moet dan vooral ook veel begrip tonen voor die uitersten van emo ties", benadrukt zij. Bosmans on derzocht de 'koopemotie' onder aanstaande bruidsparen en ver telde gisteren daarover aan een gehoor van ongeveer tweehon derd ondernemers uit de trouw- branche. Ze waren samengeko men voor de presentatie van ge noemd onderzoek. Alles wat zich rond het huwelijk afspeelt, is nog steeds erg klassiek. Wit, ivoor of champagne is de trouwjapon. Die wordt vooral uit gezocht met de moeder van de bruid en of de schoonmoeder en zus(sen) en de kleur van het pak van de man is veelal gedekt don ker. Ook gaan vrijwel alle paren 's ochtends naar de kapper en zon- nestudio voordat ze het jawoord geven. Een enkele bruid (4,8 pro cent) bezoekt ook vooraf de af- slankstudio voordat ze zich in de jurk hijst. Het aantal uitnodigingen dat de deur uitgaat, ligt in de meeste ge vallen tussen de 51 en 100, zegt 42 procent. Ruim 20 procent stuurt tussen de 101 en 150 kaarten weg. Voor het vervoer is de oldtimer nog steeds favoriet. Voor de gas ten is een bus, zonder strippen kaart, het meest gekozen ver voersmiddel. Het huwelijk wordt nog steeds van a tot z volgens de geldende normen georganiseerd, maar het wordt wel steeds persoonlijker, stelde hoofdredactrice Ellen Eps- kamp-Smink van Bruid Bruide gom Magazine. „De eigen identi teit komt steeds nadrukkelijker naar voren en die vind je in de de tails. Er wordt weliswaar heel veel in het wit getrouwd, maar je hebt wel honderden verschillende wit te bruidsjaponnen waar bruiden uit kiezen." Omdat er zo veel ver scheidenheid is, worden de klan- SalvadorAllende, tot 11 september 1973 president van Chili, was een goed mens. Hij wilde goede din gen, bijvoorbeeld arme Chilenen rijker maken. Dat is Allende niet gelukt. De schuld daarvan ligt, zo denken velen, bij generaal Augusto Pinochet die Al lende verdreef met een bloedige staatsgreep en een einde maakte aan de grote droom om van Chili het eerste sociaal rechtvaardige land van Zuid-Amerika te maken. Mijn ouders waren links. Ik weet nog hoe hetze raakte toen het Moneda-paleis in vlammen opging. Sinds die dag wist ook ik zeker dat Allende een goed mens was en onderschreef blind dit geloofsartikel uit de liturgie van de linkse kerk. Tot ik op een dag in 1996 in een bananen-stadje in Ecuador was. Een tropische stortbui scheidde ons hotel van het cafeetje van de overkant. Daar, onder het afdakje, zaten vier vlotte dertigers, maar het eerste halfuur konden we ze niet bereiken. Na een halfuur week het watergor dijn en konden we, springend als kikkers, naar de overkant, in de hoop op een gezellig babbeltje. Dat 'tukte. Een van de vier was een Chileen. Die was des tijds met zijn ouders gevlucht voorde terreur van Pinochet, raadde ik onmiddelijk. Maar met tragi sche gevallen moet men voorzichtig zijn, jk wachtte op het goede moment om de naam Allende' te laten vallen. Na de eerste kennismaking, een uur en drie bier, dacht ik dat de tijd wel rijp zou zijn en met een sub tiele ondertoon van in ternationale solidariteit bracht ik de staatsgreep van 1973 ter sprake. De Chi leen reageerde inderdaad zeer emotioneel. Hij ver telde dat zijn ouders, ten tijde van Allende, in het noorden van Chili een kruidenierswinkel hadden, in een arme streek. Sappelende middenstanders die met de schaarse centen even zuinig moesten om gaan als hun klanten. Op een dag werd de winkel genationaliseerd: de kruidenier van het dorp was door de linkse vrienden van Allende ontmaskerd als grootkapitalist. Er kwam een systeem van voedsel bonnen en vaste prijzen. Wel mochten de man en de vrouw in eigen winkel blijven werken, vooreen af gedwongen hongerloonje. De Chileense jongen vertelde dat zijn ouders daar nooit meer overheen waren gekomen. Een uur lang luchtte hij woedend zijn hart. Diezelfde avond zegde ik mijn lidmaatschap van de Allende-fanclub op. Dat was in '96. Pas nu, in september 2003, heb ik de illusies van Allende -ook zoveel jaren de mijne- in vrede kunnen begraven. Salvador snapte er hele Twee polsbandjes die de voetganger door trillingen de weg door een gebouw wijzen. Dat is het idee achter de Gentle- Guide, een vinding van studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Zij presenteerden dezer dagen het pro totype van de 'navigatiegids' op een congres in het Italiaanse Udine. De studenten hebben de navigatiegids voor de vakantie uitgeprobeerd op zes tien proefpersonen. Die kregen aan elke pols een bandje. Kort achter de proefko nijnen liep met een afstandsbediening een van de studenten. Die loodste hen met behulp van signalen langs een route door een van de universiteitsgebouwen. Eenvoud is de grote charme van Gentle- Guide. De gebruikers hoeven vooraf niet te worden overladen met instructies. Een trilling aan de linkerpols betekent linksaf slaan, een trilling aan de rechter kant is het sein voor een wending naar rechts. Drie trillingen achter elkaar: eindpunt bereikt en missie voltooid. In de eerste onderzoeksfase passeerden allerlei mogelijkheden de revue. Moes ten de signalen bestaan uit vibratie, druk of uit een verandering van tempe ratuur? Het uiteindelijke gekozen navi gatiesysteem is het meest gebruikers vriendelijk. De studenten hebben twee prototypes ontworpen: een licht horloge van rubber en plastic, en een zwaarder model. Het trilsysteem van GentleGuidel een onmiskenbaar voordeel ten 0 te van bestaande navigatiesystem een beroep doen op het gehoor ol zichtsvermogen. „Het is een stuki ger en je kunt ondertussen van all1S doen, in beide handen boodscha;1 dragen en zelfs telefoneren. Bovei n is het bruikbaar voor visueel geha 1( capten", stellen de bedenkers. 8 De op de TU/e ontwikkelde navig gids kan op legio plaatsen worden j' gepast, zoals op een luchthaven 0 een ziekenhuis. Een koerier is dar GentleGuide in staat veel sneller z stemming te vinden dan wanneer 1 aangewezen op wegwijzers. re De nieuwe vinding is met de polsl !r jes alleen niet compleet, bekk'mtcfa de studenten. „Je moet het zien al1" derdeel van de keten. De gebruikt 11 ten bij hun entree via een comput e gistreren waar zij naar toe moeten v computer staat in verbinding met111 soren in het gebouw, die bij de ge e kers de trillingen veroorzaken." In het gebruik van de navigatiegid el schuilt één risico, erkennen de uit ders. Het gevaar dat de betrokken een robot door het gebouw loopt,1É niet bewust van zijn omgeving. ,,Iet natuurlijk niet de bedoeling zijn." z 1c maal niks van. Binnen de kortste keren joeg hij Chi li naar een inflatie van 169%. Overal in het land gingen ultra-linkse Jezusfiguren tekeer tegen ieder een die het waagde een bedrijf te bezitten. Ploeteren de dorpswinkeliers werden van de ene dag op de an dere tot vijand van het volk verklaard. Ja, Allende was democratisch gekozen en hij had het beste met de mensheid voor. Maar hij kon er niks van. Pas on der het schrikbewind van Pinochet herstelde de economie en werd Chili zelfs tot het rijkste land van Zuid-Amerika. De huidige regering van Chili is sociaal-demo cratisch, de president een welbespraakte gema tigde man. Oude kennis van Salvador, maar met het beslissende voordeel dat hij een land regeert met een goedlopende economie en waar bijna niemand meer gelooft in linkse sprookjes. Chili is geworden wat het is ondanks én dankzij Allende. Dankzij én ondanks ge neraal Pinochet. Ja, Pinochet heeft duizen den doden op zijn geweten. Allende heeft ge weigerd zijn regime te redden met terreur. De liefste revolutionair ooit. Dat wel. En ook daarom totaal mislukt. Een voorbeeld voor veel bruidsparen is de trouwerij van prins Willem Alexander en prinses Maxima in deTe we kerk te Amsterdam. Foto: GPD ten, ofwel de aanstaande bruid en bruidegom, steeds veeleisender. Volgens Jan Latten van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft het allemaal te maken met de zoektocht naar het geluk in het hier en nu: „In 1900 leefde vrijwel iedereen nog met het idee dat er een hiernamaals was. Die gedachte is verdwenen. Door de ontkerkelijking lpven mensen veel meer in het heden en willen ze nu alles eruit halen wat erin zit. Het funshoppen op zondag heeft de kerkgang vervangen." Het grote geluk moet daarom ook in het hu welijk te vinden zijn, ook al is het misschien wel het tweede of der de huwelijk. Ineke Strouken van het Neder lands Centrum voor Volkscultuur krijgt per jaar een paar duizend telefoontjes van aanstaande bruidsparen die naar symbolisch geluk op zoek zijn. Zij willen we ten wat de huwelijkstradities zijn om die mee te nemen in hun voorbereidingen op de Grote Dag. Die symboliek is volgens haar overal te vinden: in het muiltje van de bruid, de kleding, bruids taart, zelfs in de marsepein van die taart. „Het laatste stukje is al tijd voor de bruidegom die dat een jaar hoort te bewaren om het huwelijk voor in ieder geval een jaar te zegenen." Ondertussen groeit het aanbod van 'huwelijksproducten' len ondernemers in deze b£[ keuzes moeten maken. niet alle japonnen te verko|a' maar kies bijvoorbeeld voo >in leen romantische jurken", 1 advies van prof. dr. Jan Sch mans van de TU Delft, die zoek heeft gedaan naar de I die mensen in massaprodu ir maken. In hoeverre willen I paren producten op maat, zijn centrale vraag. Hij zei c aanbod in de toekomst alle v; maar groter wordt en dat d mensen nog onzekerder za ken. En zodoende wellicht t meer schizofreen. ANP-GPDj d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2