KUNST CULTUUR Toekomst kunstuitlee nog onzekl RMO weer aan de slag in Syrië Beng..! toet, toet, vroemmm - concert van twintig auto's in Hap Bezuinigingsplannen van Van der Laan treffen vooral ondersteunende diensten Gergjev Festival opent met wilde Prokof] 6. 'Van enige vijandigheid is geen sprake' amsterdam/anp - De onder steunende diensten in de kunst- en cultuursector hebben het meest te vrezen van de 19 miljoen euro aan bezuinigingen die staatssecretaris Van der Laan (cultuur) op dit gebied moet verwezenlijken. Dat bleek gisteren in Amsterdam uit haar toespraak 'The State of the Union'. Daarmee geeft een nieuwe staatssecretaris traditio neel wat meer inzicht in het be leid dat hij of zij van plan is te voeren. Van der Laan wil de bezuinigin gen halen waar ze voor de kunst en cultuur zelf het minst schadelijk zijn. De bewinds vrouw wil daarom 'kritisch kij ken naar al die diensten en in stellingen die zelf geen kunst maken maar dat proces onder steunen'. Het gaat dan om on derzoek, documentatie, voor lichting, adviés, bemiddeling, debat en belangenbehartiging. Het is bijna een bedrijfstak op zich, waar erg veel geld in om gaat, aldus de staatssecretaris. Ze zou onder meer willen na gaan of de klanten van die diensten er nog gebruik van zouden maken als ze ervoor moesten betalen. De bewindsvrouw beweerde niet dat er geen goed werk wordt verricht en wü evenmin alle diensten over één kam scheren, maar vraagt zich af hoe het zit met de kwestie value for money, zeker in verhouding met de kunstenaars zelf. „In stellingen die cultuur maken, worden afgerekend op de artis tieke kwaliteit." Van der Laan erkent dat de overheid zelf ook nogal wat on dersteunende diensten heeft opgericht. „De indruk die ik er aan overhoud, is dat de over heid altijd heel goed wist wan neer ze ergens in moest sprin gen, maar geen idee had wan neer ze eruit moest stappen." Van der Laan benadrukte nog eens dat ze het subsidiebeleid voor de kunst- en cultuurwe reld zelf eenvoudiger wil ma ken. De wirwar van regelingen doet haar denken aan een soap. Ze wil niet het hele systeem op de kop zetten, maar wel dat alle overheden en hun adviseurs zich matigen in wat ze van de kunstenaars bij hun aanvragen verwachten. Het moet korter, bondiger en concreter. De staatssecretaris wil verder de Raad voor Cultuur vragen om in het advies voor het nieu we Kunstenplan in te gaan op de culturele ontwikkeling in verschillende landsdelen. De adviezen kunnen volgens haar ook wel per regio, niet alleen per kunstvorm. Daarnaast wil ze dat het klimaat voor de pro ductie van kunst en cultuur in de stad wordt versterkt. Van der Laan herhaalde ook dat ze de instellingen niet gaat ver tellen wat ze moeten doen, maar dat ze verwacht dat die dat héér vertellen. Er zijn idee- en en ambities genoeg, zo heeft ze de laatste maanden onder vonden. muziek recensie Aad van der Ven Concert: 'Prokofjev, de verloren zoon 1927-1947', Rotterdams Philharmonisch Orkest. Gehoord: 4/9, De Doelen, Rotterdam. Nog geen week geleden voor de derde keer vader geworden, amper hersteld van een ooront steking en maar heen en weer vliegen tussen Sint Petersburg en Rotterdam. Voor de zoveel ste maal verkerend in een situa tie waarin van alles mis kon gaan, is Valeri Gergjev aan de editie 2003 van zijn Rotterdam se festival begonnen. Uitsluitend Prokofjev, ander halve week lang, 's middags en 's avonds. Zoiets ontstaat alleen in het hoofd van Valeri Gergjev. Maar Prokofjev is wel een veel zijdig componist en op die ma nier wordt hij tijdens dit festival ook getoond: lyrisch en van een grote melodische rijkdom (vi oolconcerten, 'Romeo en Julia') licht en grillig (klassieke sym fonie, pianomuziek), monu mentaal en tragisch (Vijfde en de Zesde symfonie). Het programma van gister avond was echter uitsluitend gewijd aan de 'wilde Prokofjev1, een componist die van het or kest een woest stampende ma chine maakt, met obsederende ritmen en schurende dissonan ten. Het Rotterdams Philhar monisch Orkest stormde aan het begin van het concert met een als een kudde wolven op de 'Scytische suite' af, een soort tegenhanger van Stravinsky's 'Sacre du printemps', oftewel muziek die barbaarse rituelen uit de oertijd wil uitdrukken. Gergjev en het orkest maakten er iets fascinerends van, niet al leen overweldigend in de op zwepende episodes, maar ook buitengewoon suggestief in de magische 'nachtmuziek'. Was het wel een verstandig be gin van dit festival? Hierna valt bijna alles tegen. Dat geldt in elk geval voor de suite uit de balletmuziek 'Le pas d'acier' en het 'Symfonisch lied', die in hun hoekigheid en grauwheid iets eenzijdigs hebben. De Tweede symfonie is een veel rij kere, meer afwisselende parti tuur. Met zijn uitzinnigheid in al die samengebalde klankcom plexen vormt het werk wel de culminatie en tevens het eind punt van Prokofjevs experi mentele fase. Ook wat Gergjev en het orkest hier bereikten was verbluffend. Tijdens dit festival staan alle ze ven symfonieën op het pro gramma. Niet mindf is de uitvoering vari)< pianosonates in li met andere pianosg dens de 's middags tti citals. Het programls: termiddag werd jri door iemand die a doende had voorbac slechts tot liefdeloos in staat bleek. Ui Alexander Moguilee naam van deze piaro kofjev onherkenbail Hij is een kloon vaig namelijk Gergjevs gij Alexander Toradze, ai bij wie iedere comp' ke vleugel het zwad ren heeft. Laatste ilf radze is geblesseer vanavond niet opttft Vijfde pianoconcert voor Toradze, goeca kofjev. Gianluca Cara zijn plaats in. !r Boy George naar Broadway new york - Rosie O'Donnell (links), producer van de musi cal 'Taboo' die binnenkort op Broadway te zien is, zoent Boy George. De voormalig frontman van de in de jaren tachtig popu laire band Culture Club is de schrijver, componist en hoofd rolspeler van de musical. O'Donnell heeft er tien miljoen dollar in geïnvesteerd om de musical naar Amerika te halen. De première op Broadway is 13 november. Foto: Reuters/Dave Allocca Kunstbus Alphen gaat weer rijden alphen aan den run - De streekmuziekschool van Alphen aan den Rijn laat komend sei zoen de Kunstbus vier keer rij den. De tochten voeren naar concerten van het Residentie Orkest en het Orkest van het Oosten in zowel Rotterdam als Den Haag. Kaarten zijn te be stellen via de streekmuziek school (tel. 0172-472928). Bij de prijs is een introductie op de voorstelling inbegrepen. Leids Kamerkoor zoekt zangers leiden - Het Leids Kamerkoor viert volgend jaar zijn negende lustrum. Belangrijk onderdeel van de feestelijkheden is de uit voering van Bachs Mattheus Passion, het Requiem van Fau- ré en de Hohe Messe van Bach. Om dit programma mogelijk te maken, moet het koor - tijdelijk - uitbreiden. Het is daarom voor alle stemgroepen op zoek naar zangers en zangeressen. Het koor repeteert op maan dagavond in de Maranathakerk. Voor meer informatie: telefoon 071-5145522. Geldgebrek nekt Zomeropera almere - Een deel van het Fle volandse festival Zomeropera is afgelast door geldgebrek. De Festivaltour, waarbij het evene ment met muziektheater, ope ra, operette en musical op aller lei bijzondere locaties door de provincie zou trekken, is ge schrapt. De afsluiting in Almere vanaf 24 september staat nog wel op de agenda. Zomeropera werd twee weken geleden al bij na helemaal afgelast door een interne ruzie. De stichting The atermakerij nam de organisatie van het festival uiteindelijk van de oorspronkelijke initiatiefne mers over. Deelnemersrecord bij Camaretten Rotterdam - De 38ste editie van het cabaretconcours Camaret ten heeft volgens de organisatie met tachtig kandidaten een re cordaantal deelnemers getrok ken. Veertien avonden waren al uitgetrokken, maar dit was niet genoeg. Dus komen er nog twee extra voorselectieavon den. De voorselecties zijn giste ren in Naaldwijk begonnen. De extra avonden hebben op 15 en 22 september plaats in theater PePijn in Den Haag. De grote fi nale van Camaretten is op 22 november. di door Ad van Kaam leiden/tell sabi abyad - Voor het zeventiende jaar in succes sie toog dr. Peter Akkermans deze week naar Syrië om daar namens het Rijksmuseum van Oudheden opgravingen te ver richten. „Telkens als ik met het vliegtuig in Damascus land, is het alsof ik thuiskom", sprak de Leidse archeoloog vorig jaar in deze krant vanaf zijn tijdelijke werkplek in Teil Sabi Abyad. Waar hij als eerste westerse we tenschapper een compleet As- syrisch fort uit 1200 voor Chris tus blootlegde. De vraag is of hij zich ditmaal in het woestijnzand net als an ders als een vis in het water voelt nu honderd kilometer ver derop de Amerikanen na hun blitzkrieg verwoede pogingen doen om van Irak een demo cratie te maken. En president Bush zich in dreigende termen heeft uitgelaten met Syrië het zelfde te doen, vanwege de openlijke steun aan Saddam Hussein? Van wie boze tongen beweren dat de Syrische presi dent Assad de man, op wiens hoofd een prijs van 25 miljoen dollar staat, zelfs tijdelijk asiel heeft verleend, in afwachting van betere tijden. Hoe gevaar lijk is het daar nu eigenlijk in Syrië, de bakermat van onze beschaving, waar niet iedereen zich even gemakkelijk confor meert met de rol van absoluut wereldheerser die de Amerika nen zich eenzijdig hebben toe geëigend? Maar Peter Akkermans is zich van geen gevaar bewust. Hij is druk doende met het inrichten van het huis van waaruit hij en zijn twintig medewerkers en studenten van diverse nationa liteiten de komende maanden opereren op de nabijgelegen opgravingssite. In het noorden van Syrië, niet ver van de grens met het NAVO-land Turkije, meldt Ak kermans tussen de voorberei dende schoonmaakwerkzaam- heden door, dat het thuisfront zich absoluut geen zorgen be hoeft te maken omtrent zijn veiligheid of die van zijn men sen. „Er is werkelijk geen enkel verschil met vorig jaar", zegt hij laconiek en zonder veel om haal. Van een gespannen situatie ten opzichte van buitenlanders in het algemeen of Nederlanders in het bijzonder merkt hij even eens niets, ook niet nu premier Balkenende zich momenteel in Washington nog eens nadruk kelijk aan de borst van Bush heeft gevleid. „Het is hier voor de gewone man totaal geen on derwerp van gesprek. De men sen zijn eerder teleurgesteld dat de buitenlandse toeristen weg blijven vanwege de situatie in het Nabije Oosten. Simpelweg omdat dat hun brood is. Omdat ze nu inkomsten moeten mis sen." De bevolking van het dorp Hamman et Turkman in de buurt van Teil Sabi Abyad ver dient in de maanden septem ber en oktober een aardig cent- De Leidse archeoloog Peter Akkermans keerde deze week terug in Syrië om zijn opgravingswerkzaamhe den voort te zetten. Van enige vijandigheid ten opzichte van westerlingen is volgens hem helemaal niets te merken. Foto: ANP je bij met het verrichten van al lerlei hand- en spandiensten voor het Leidse opgravings team. Een noodzakelijk aanvul ling op de schamele inkomsten van het land, want deze slechts sporadisch bewoonde uithoek van Syrië is vooral leeg en arm. „Het is daarom business as usual. We zijn zoals gewoonlijk door de plaatselijke bevolking met open armen ontvangen. Ie dereen is inmiddels weer aan het werk getogen", aldus Akker mans. Zijn doel dit jaar is om het fort van grootvizier Ili-pada in zijn geheel bloot te leggen, een unieke operatie die nog niet eerder door een archeoloog is gerealiseerd. Het fort van 60 bij 60 meter maakte drieduizend jaar geleden deel uit van een reeks fortificaties aan de rand van het Assyrische rijk dat zich ruwweg uitstrekte over Meso- potamië, het tweestromenland van Eufraat en Tigris, dat tegen woordig beter bekend staat on der de naam Irak. „Verder zijn we bezig met het uitgraven van een 9000 jaar oud pre-histo- risch dorp met alles d'r op en d'r aan. Om uiteenlopende re denen hebben andere archeo logen zich met deze periode niet of nauwelijks beziggehou den. Dus alles wat we vinden is uniek." De lokale overheid houdt de vorderingen en de bevindingen van de Nederlanders scherp in de gaten, want niets wat 'De Heuvel van de Witte Jongen' prijsgeeft, mag het land verla ten. Alles gaat direct naar het museum in het nabij gelegen Raqqa. „Maar ook van de kant van de autoriteiten is abspluut geen sprake van tegenwerking of van vijandigheid. Mijn sa menwerking met de Syriërs is ondanks alles onveranderd uit stekend." xd t >Tc eFi ;be plit door Rody van der Pols leiden - Een doos gebak moest de boel een beetje opfleuren. Het Centrum Beeldende Kunst (CBK) Leiden bestond precies tien jaar en dat wilde directeur Connie van Driel even onder de aandacht van de leden van de commissie cultuur en onderwijs brengen. Die mochten zich gis teravond over het collegevoor stel tot sluiting van de kunstuit leen uitspreken, wat vooralsnog weinig helderheid over de toe komst van deze instelling ople verde. Alleen A. Dronkers van Groen links nam een uitgesproken standpunt in: wat zijn fractie betreft kan de kunstuitleen worden afgestoten. Doorslag gevend noemde hij de veron derstelling dat de kunstuitleen voornamelijk een publiek met een bovenmodaal inkomen bereikt. En dat rechtvaardigt niet, zoals ook het college van B en W stelt, de substantiële subsidie die hier ieder jaar wordt ingepompt. Ook verwees hij naar de 'latitoe reactie' van de abonnees van de kunstuit leen: slechts 11 van de 695 rea geerden op de sluiting. De overige fracties waren min der stellig in hun uitspraken. Wel wees L. Hesselink van de PvdA nadrukkelijk op de mo gelijkheid om de kunstuitleen all elders onder te bren mogelijkheid noemde f5 1 Vliegwerk, het Leids^ voor verstandelijk gehr v, ten. Ook de directeur?1: CBK in Haarlem had f getoond om de LeidsPn uitleen over te nemei111 weten. D66, CDA en lieten zich nagenoeg over de kwestie. Inspreker Annet Zoj« bestuurslid van de JH Kunstuitleen, pleitte v^ bezinning. Zij wees het onverstandig zou11" de Leidse kunstuitleé'n doeken juist op het srF dat de provincie vo' maakt om een overko^ kunstuitieenorganisatr11 zetten. aei Daarnaast noemde 0® stuurlijke onmacht var houder' als voornaamfrif dat de kunstuitleen n tendekkend heeft s draaien. Voorstellen betere bedrijfsvoering kant van het CBK -T,e'' invoeren van een niei^ v stelsel - hebben nocre stemming van de w'e^ gekregen, aldus Zc „De CBK-directeur geen nalatigheid wofil weten. Daarom ver kunstuitleen een kans." De gemeenteraad haaa september de knoop f c haarlem/haren - Het dicht slaan van een motorkap, claxons, de metronoomklank van ruitenwissers, startende motoren - het zit allemaal in het muziekstuk 'Masterlease Ouverture voor twintig Autofo- nisten' van componist Hans As- selbergs, dat komende zondag in het Brabantse Haren in pre mière gaat. Twintig Nederland se top-slagwerkers bespelen twintig automobielen en het re sultaat mag beslist niet als een geintje worden afgedaan, bena drukt de Haarlemse componist. Hij vertelt hoe hij benaderd werd door reclamebureau Vos Van Niedek dat op zoek was naar een originele manier om een nieuw autoleasebedrijf 'in de Nederlandse markt te zet ten'. „Zij hadden eerder dit jaar mijn stuk 'Apocalyps' voor vier entwintig kettingtakels en kerk orgel gezien en dus leek het ze wel wat om mij een compositie van een half uur voor tweehon derd auto's te laten schrijven," aldus Asselbergs. „Ik heb ze uitgelegd dat dat niets kon worden. Tweehon derd auto's dat is onwerkbaar en een half uur is voor de luis teraars niet te behappen. Dus zijn het twintig auto's gewor den en een stuk van vijfenhalve minuut. Maar het is wél de be doeling dat het publiek in die vijfenhalve minuut een ongelo felijke reis maakt. Dat de men sen door dit stuk eventjes hele maal vervreemden van de alle daagse werkelijkheid." De aanpak van het stuk is heel serieus. Slagwerker en compo nist Asselbergs - die de afgelo pen jaren naam maakte met uitzonderlijke, vaak zelfge bouwde instrumenten waaron der de 'Valmachine' - gaat bij zijn 'Ouverture' voor autofonis- ten uit van het klassieke strijk orkest. De violen worden gere presenteerd door kleine benzi- ne-auto's. De alten krijgen Componist Hans Asselbergs heeft een partituur gemaakt die door automobilisten moet worden uitgevoerd. Foto: GPD/Milan de Bie vorm middels de wat grotere middenklasse benzine-auto's. Middenklassewagens op diesel staan voor de cellosectie. En als 'contrabassen' zijn vier diesel busjes gekozen. „De ruimtelijke opstelling is ook als die van een strijkorkest. Voor de twintig au to's is een speelveld nodig van twintig bij twintig meter - dat kun je dus vergelijken met een symfonie-orkest Ook de partituur blijft ogen schijnlijk dicht bij de tradities. Het klassieke notenschrift is ge bruikt en een beetje aangepast aan het gemotoriseerde instru mentarium: tekens voor gas ge ven, claxonneren, met de deur slaan en noem maar op. De musici zijn in dit geval een twintigtal Nederlandse slagwer kers, onder wie Martin van Duynhoven en Leon Klaasse. De compositie heeft een duide lijke opbouw met verhalende en dramatische elementen, al dus Asselbergs. En hij wil er ook een 'statement' mee maken. „In het verkeer heb je dat vrese lijke gebruik dat me311 middenvinger opsteP.0 zich aan het gedrag vP 1 dere weggebruiker stc5, ger mij daar ontzet21! Daarom introduceere stuk een nieuwe maf1? ongenoegen te tone®1 agressief dan dat 'fut steekt je arm uit heO trommelt met je vin lucht zoals je ook op' trommelt. Ik hoop t mensen dat overnefr!. het zich zo verspre?1 dan mijn bijdrage ii?r tegen de maatschaprJ ruwing." Asselbergs wil rijn J voor 'autofonisten' ieü tisme' noemen volgf da-traditie. „Ik werku! nomen heel serieus idee dat muziek gelCn ordening in is aaJf Maar die ordening wel heel precies plar anders krijg je chacj!? als Mauririo Kagel hP1 verband al prachtige a daan op het grensvlr' ziek en theater. Niete nu met veel ophef in1® tie plaats, hoor. Ik t tevreden als men dS een voetnoot bij Kaï tingen beschouwt." Voorlopig krijgt de, voor autofonisten sl? besloten uitvoeringe3 de zondag, maar hef11 doeling dat het z*2! wordt dat de opdrac11 ook laat uitvoeren :a landen waar het 1 vestigingen heeft. 5 Daarnaast zal het ger1 ren op DVD en well'3 worden vastgelegd. eindelijk hoop te zegt Asselbergs, „islc bezoekers na afloop ?c to's stappen, al dir dichtslaan en de nf^ ten, ze daar opeens j ziek van gaan herkeik fit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14