KUNST 8f CULTUUR r Kraayenhof en Hart publiekstrekkers Uitmarkt trekt half miljoen bezoekers Elfde Lowlands Festival bijna ouderwets geslaagd Rapenburg Concert komt niet op alle fronten goed uit de verf Minder belangstelling^ voor klassiek programme1 Actieheld op zn vijftigsi maandag 1 SEPTEMBER jfc, Hella Haasse. Foto: ANP/Paul Vreeker Zes kanshebbers voor AKO-prijs Amsterdam - De zes genomi neerden voor de AKO-Litera- tuurprijs 2003 zijn gisteren be kendgemaakt. Kans maken Hel la Haasse met de roman 'Sleu teloog", Marek van der Jagt met 'Gstaad 95-98', Mensje van Keulen met 'Het andere ge zicht', Thomas Rosenboom met 'De nieuwe man', Arjan Visser met zijn werk 'De laatste dagen' en Dik van der Meulen met 'Multatuli - leven en werk van Eduard Douwes Dekker'. Op 24 oktober wordt in een recht streekse tv-uitzending van Ba rend Van Dorp bekendge maakt welk boek met de prijs is bekroond. De jury staat dit jaar onder voorzitterschap van oud- premier Kok. Zweed schrijft spannend boek Amsterdam - De Zweed Hen- ning Mankell schrijft het ge schenkboekje voor de Maand van het Spannende boek in juni 2004. Het motto van de lande lijke campagne is 'In het spoor van de thriller - Van Amster dam tot Venetië'. Mankell is be kend van zijn negen boekjes over inspecteur Wallander. Tij dens de Maand van het Span nende Boek krijgen mensen die voor minstens 13,45 euro aan Nederlandstalige boeken beste den, het geschenkboekje ca deau. Architectuurprijs voor Habraken Amsterdam - De architectuur- prijs van de Bond van Neder landse Architecten, de BNA-ku- bus 2003, gaat naar prof. ir. N.J. Habraken. De BNA wil daarmee waardering tonen voor de wijze waarop Habraken inhoud geeft aan het thema 'vitale architec tuur'. De jury looft hem omdat hij als een van de eersten indi vidualisering en herontwikke ling in de architectuur aan de orde heeft gesteld. Habraken was als hoogleraar aan de Technische Hogeschool Eind hoven in 1967 medeoprichter van de faculteit bouwkunde. 'Floris' vertraagd door droogte Amsterdam - De buitenopna men van de film 'Floris' lopen vertraging op door de aanhou dende droogte. Het moet mini maal anderhalve week flink re genen voordat Staatsbosbeheer toestemming geeft om in het bos vuur te stoken en kanon nen af te vuren, twee dingen die van substantieel belang zijn in de film. Door de aanhoudende droogte is het brandgevaar op dit moment te groot. Een aan zienlijk deel van de opnamen van 'Floris' vindt plaats op de Utrechtse Heuvelrug. Van den Ende helpt 'Stedelijk' Amsterdam - Theaterproducent Joop van den Ende wil via zijn Van den Ende Foundation eni ge miljoenen euro's schenken aan het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hij doet het aan bod op verzoek van wethouder Hannah Belliot (cultuur), die nog dertig miljoen euro tekort komt voor uitbreiding van het museum. Van den Ende wil ook helpen met het zoeken naar an dere sponsors. Evenement trekt meer jongeren Traditionele publiek niet verwaarloosd Amsterdam - De Amsterdamse Uitmarkt, die wordt gezien als de opening van het nieuwe culturele seizoen, heeft naar schat ting circa 500.000 bezoekers getrokken. Het was het afgelopen weekeinde de 26ste keer dat de Uitmarkt in Amsterdam werd ge houden. De organisatie denkt in haar opzet te zijn geslaagd meer jongeren en mensen met een andere culturele achtergrond te inte resseren. In het verleden werd dat ook wel geprobeerd en werden er voor deze groe pen aantrekkelijke evenementen gepro grammeerd. Nu werden met name jonge ren actiever benaderd. Volgens directeur M. Buchel was de op komst van jongeren vooral de eerste avond (met veel hip hop en r&b) boven verwach ting. De toenadering van nieuwe belang stellenden is heel belangrijk. „De samenle ving verandert en talenten uit nieuwe cul turen, waaronder de sub urban culture, moeten podia krijgen." Het traditionele Uitmarktpubliek voelde zich volgens de organisatie zeker niet ver waarloosd. Het manifesteerde zich wat minder op de vrijdag en wat meer op de za terdag en vooral de zondag en zou zich ook bij verschillende rappers hebben geamu seerd. De Uitmarkt hoopt in de toekomst ook de andere richting op te werken, zodat nieuwe groepen zich gaan interesseren voor het meer traditionele aanbod. De min of meer gevestigde orde had deze Uitmarkt weer bepaald geen klagen over gebrek aan belangstelling: vooral voor mo derne dans, musical en toneel was grote belangstelling. De kaartjes van 2 euro voor voorproefjes van toneelvoorstellingen wa ren in twee uur praktisch uitverkocht Een van de hoogtepunten van de Uitmarkt was het optreden van Paul de Leeuw op zondag. Het publiek en ook Idols-winnaar Jamaï mocht bij hem op de koffie. Deze show wordt gesponsord door Douwe Eg berts en is tot eind november nog zes keer in het land te zien ter gelegenheid van het 250-jarig jubileum van de koffiebrander. Paul de Leeuw past op de Uitmarkt brillen met Jamaï. Foto: ANP/Juan Vrijdag :r« door Theo de With leiden - Carel Kraayenhof en Es ther Hart zijn zaterdag als pu bliekstrekkers geprogrammeerd op de dag dat de populaire mu ziek centraal staat op het Rapen burg Concert. Op een paar bui tjes 's middags na blijft de voor spelde regen uit Dat het festival desondanks niet op alle fronten goed uit de verf komt, heeft een andere oorzaak. Met een kinderprogramma wordt om één uur 's middags de aftrap gegeven op het Ra penburg. Erik Beekes zingt lied jes uit de schatkamer van de Nederlandse liedschrijfkunst. Met nummers als 'Bello', 'Dik- kertje Dap'en 'M'n opa' is voor al Annie M.G. Schmidt goed vertegenwoordigd. Opnieuw wordt het bewijs geleverd dat haar werk tijdloos is. Minder gelukkig is de keuze van de Stichting Tegen Zinloos Geweld om op dit moment ballonnen met lieveheersbeestjes uit te delen. Het toch al beperkte zicht op Erik Beekes wordt de aanwezige kinderen daardoor helemaal ontnomen. Het overdekte ponton voor toe schouwers stroomt leeg als de West Coast Bigband aan haar optreden begint. Voor de aan wezige jeugd is dit toch vooral 'oude-mensen-muziek'. Het publiek dat het traditionele big bandrepertoire wel weet te waarderen, heeft het rijk alleen. Het ziet tijdens het meer dan een uur durende optreden on der meer de uit Leiden afkom stige zanger/gitarist Chris Koe nen soleren. In het programma gaapt daarna een gat van een half uur. On aangekondigd wordt dit inge vuld door het duo Riva met folkachtige liedjes. Het aantal bootjes tussen het podium en het ponton voor het publiek groeit ondertussen. Uit de koel boxen wordt de tegenwoordig onvermijdelijke rosé tevoor schijn gehaald. Tot verontwaar diging van {ie toeschouwers die dachten een mooi plekje op het ponton te hebben bemachtigd, wordt deze drijvende tribune schoongeveegd. Het voorste ge deelte is gereserveerd voor vip's, sponsors en kaarthou ders. De 'gewone' Leidenaar wordt achter een rood touw ge dirigeerd. Als het optreden van zangeres Esther Hart begint, blijkt dat geen benijdenswaardige plek. De genodigden blijken niet in de muziek, maar vooral in el kaar geïnteresseerd te zijn. De nootjes knabbelende en vrolijk keuvelende gasten vormen een hinderlijke barrière tussen het publiek en de zangeres die Ne derland dit jaar vertegenwoor digde op het Eurovisie Songfes tival. „Jammer dat jullie alle maal zo ver weg staan", roept Esther Hart dan ook. Steeds meer mensen verkiezen daar om een plekje op de kades van het Rapenburg. Hart ontpopt zich met haar mezzosopraan tot een verdienstelijk popzan geres. Met een aantal muzikan ten speelt ze vooral nummers van haar nieuwe cd 'Straight from the Hart'. Ze wordt bijge staan door de drie achtergrond zangeressen die ook mee waren naar het songfestival. In twee nummers is er een gastrol voor Tijdens het optreden van Magic Dave The Wheelers wordt op de boten voor het podium volop meege- swingd. Foto: Dick Hogewoning de Leidse zanger en saxofonist Lodewijk van Gorp weggelegd. Natuurlijk eindigt Esther Hart met 'One more night', waarmee ze in Riga een dertiende plaats behaalde. „Het liedje waar jullie volgens mij allemaal voor geko men zijn." Het avondprogramma begint met meer dan een half uur ver traging. Pas als de gasten hun plek op het vip-podium hebben ingenomen, mag het Leidse duo Hoop Stoop met zijn op treden beginnen. Bij het eerste liedje is alleen de stem van Jan ten Hoopen te horen en wordt de gitaar van Hans Stoop niet versterkt. Ze mogen drie liedjes met vaak krankzinnige teksten ten gehore brengen. Om het programma niet te ver te laten uitlopen, moeten ze daarna al weer plaats maken. Organisator Jan Kiewiet de Jonge probeert ze althans de mond te snoeren. Met behulp van het publiek weet Ten Hoopen de microfoon terug te krijgen voor nog één liedje. Vanwege stemproblemen heeft de Maastrichtse a capellagroep Rock 4 haar concert op het Ra penburg afgezegd. Daardoor krijgen Magic Dave The Wheelers wat extra tijd toebe deeld. Opnieuw weigert in eer ste instantie een microfoon dienst. Als dat euvel verholpen is, schotelt Magic Dave het pu bliek een portie onvervalste rock 'n roll voor. In de stijl van Jerry Lee Lewis weet hij het wa ter van het Rapenburg te laten deinen als in een golfslagbad, want op de boten wordt flink meegeswingd. Carel Kraayenhof, die man die met zijn bandoneon Maxima tot tranen wist te roeren, is za terdag als uitsmijter van het Ra- Bandoneonspe- ler Carel Kraay enhof fungeer de zaterdag avond als uit smijter van het Rapenburg Concert. Foto: Dick Hogewoning penburg Concert geprogram meerd. Qua levende muziek dan, want twee dj's maken met ingeblikte muziek het klusje af. Bij het optreden van Kraayen hof is het weer de geluidstech niek die dwars ligt. De bando- neonist moet wachten tot het pauzemuziekje gedoofd is, voordat hij met zijn eigeh in strument aan de slag mag gaan. Daama blijkt de afstelling abo minabel. De toeschouwers ho ren vooral de viool en de piano, maar nauwelijks de bandone on. Als dan ook nog het geluid begint rond te zingen, is de conclusie dat hier sprake is van amateurisme gerechtvaardigd. Het optreden van Kraayenhof blijkt een try-out te zijn van zijn nieuwe show 'Streettango', die hij later dit jaar ook nog in de Leidse Schouwburg speelt. Hij brengt vooral muziek van Astor Piazzolla en Leonard Bernstein ten gehore. Het is prachtige in getogen muziek. Het is echter de vraag of dit nu een gelukkige keuze is als uitsmijter van zo'n festival. Iedereen is door de rock 'n roll van Magic Dave in the mood gebracht en dat is dus niet het moment om naar tan- gomuziek te luisteren. Wellicht waren de popliedjes van Esther Hart op dit ogenblik beter op hun plaats geweest dan in de middaguren wanneer het pu bliek toch wat lauwer en min der talrijk is. Organisator Kiewiet de Jonge staat tijdens het optreden van Carel Kfaayenhof alvast stoelen op te ruimen en te stapelen. Het vip-ponton loopt immers langzaam leeg. Deze actie ge tuigt niet van veel respect te genover de muzikant die zich op het podium staat uit te slo ven. door Richard Stekelenburg biddinghuizen - „Jij gaat naar Lowlands? Ah - Johnny Hoes!" Wees er maar blij mee. Heb je als Lowlands sinds jaren weer eens een programme ring om trots op te zijn, heeft heel Nederland het over je ludieke bij-programma. Maar misschien wordt het ook 'ns een keer tijd dat het driedaagse festival in de Flevopolder zich minder nadrukke lijk bezig houdt met flauwekul in de marge. Mag dat een klein puntje van kritiek zijn? Want Lowlands was met zijn elfde editie verder name lijk bijna ouderwets geslaagd. Dreigde het festival de afgelopen jaren nog gevaarlijk af te glijden naar het risicoloze niveau van oudere broer Pink pop, daarvan heeft het dit jaar duidelijk weer wat afstand genomen. En die dikke 10.000 niet-ver- kochte toegangskaarten? Een zegen! Natuurlijk is festivalorganisator Mojo minder blij met het gegeven dat meer dan een zesde van de kaarten niet is verkocht. Het is een financiële aderlating van jewelste. Toch maakt één blik op het veld duidelijk dat dit terrein nooit de capaci teit heeft gehad voor 60.000 bezoekers. Dat zou dan ook wel eens een oorzaak zou kunnen zijn voor het wegblijven van veel Lowlandsgangers. Het gedrang en geschuifel, de overvolle podium tenten - het was ondoenlijk. Nu Lowlands weer op het bezoekersaantal van een aantal jaar gele den zit, is er opeens weer lucht en ruimte. Inhoudelijk zit Lowlands stevig op koers. Het houdt voor een groot publiek de vinger aan de pols van de jongste ontwikkelingen en trends in de rockmuziek en mijdt daarbij - op Live na - de echte stadionacts. Zo kan het gebeuren dat de nog slechts bij een klein plukje liefhebbers be kende groep Kaisers Orchestra vrijdag uitgroeit tot een van de absolute sensaties van het festival. Het is het Noorse zigeunerhoempa-orkest van harte gegund. Zanger Jan Ove Ottesen en gitarist Geir Zahl zijn potsierlijk charmante publieksbe- spelers. De bonte mix van walsen, polka's en an dere bruiloftsmuziek is onweerstaanbaar, maar wordt er dan ook ingeramd met behulp van het beukende gedreun van hout op olievaten. Het zijn toch de kleinere acts die opvallen op Lowlands. Starsailor laat horen hoe je mooie, open, liedjes bombastisch kan brengen zonder daarbij te verzuipen. Electric Six uit Detroit weet met een absurd soort humor hun INXS-achtige rock succesvol aan de man te brengen. Turin Brakes bewijst dat je op een groot festival ook kan imponeren door breekbaar te zijn. Ogen en oren kom je tekort bij de poëtische en muzikale wereldreis van Slovo, het verrassende nieuwe project van ex-Faithless-gitarist Dave Randell. En Calexico steekt met zijn Mexicaanse/Califomi- sche mariachiklanken dezer dagen in absolute bloedvorm. Van de Nederlandse bijdragen over tuigen vooral Bettie Serveert en Kopna Kopna. De meer gevestigde namen zijn hier en daar on gelukkiger in hun optredens. Wonderkind Beck is volledig de weg kwijt. Disconummers van het al bum 'Midnight Vultures' worden afgewisseld met ingetogen cowboyliedjes en krakende versies van de spaarzame hits. Drums en toetsen rammelen als de ziekte en het slechte geluid in de zaal doet de rest. Ook Eels weet maar half te overtuigen. Inspiratieloos en rommelig, het is niet anders. The Mars Volta, de gehypte afsplitsing van At The Drive-In maakt evenmin de belofte helemaal waar, al waren de verwachtingen vooraf mis schien ook wel te hoog opgeschroefd. Wel goed zijn Suede en The Foo Fighters. PJ Harvey is groots. Met haar diepe, rauwe poëti sche rock verleidt ze, confronteert ze, en slaat ze soms hard om zich heen. Het verblufte publiek wordt bedankt met een bedeesd 'thank you, you are too kind'. PJ Harvey is zonder twijfel een hoogtepunt in de geschiedenis van Lowlands. muziek recensie Lidy van der Spek Rapenburg Concert: Slagwerkers Koninklijk Conservatorium Den Haag en Bach/Bukowski door Willem van Ekeren. Gehoord: 31/8, Rapenburg, Leiden Aan het weer ligt het niet dat op zondagmiddag beduidend min der mensen boten, pontons, singels en stoepen bevolken. Maar kennelijk brengen Esther Hart en Carel Kraayenhof meer mensen op de been dan Severi- no's fadomuziek of Huub de Vriend met zijn kleurrijk ge toonzette muurgedichten. Toch is het jammer dat het Rapen burg niet zwart staat bij het spectaculaire optreden van de Slagwerkers van het Koninklijk Conservatorium, onder wie Léi- denaar Tom van de Loo. Want dat is fascinerend, hamerde jong en oud recht in het hart. Vanaf de mooiste singel van Leiden komt het klankvolle bij na romantische slagwerk de toelopende luisteraar aange waaid. Marimba's en vibrafoon geven een extra dimensie aan het nauwelijks melodische oer- slagwerk, door ritme, tempo en dynamiek melodisch te betove ren. In de Intro zijn sfeervolle minimal raus/c-motieven ver werkt in een langzaam dalende lijn, omkranst door slagen op de grote trom en ritmische krie bels van de verschillende klei nere slagwerk instrumenten. In 'Mishka' van Murk Jiskoot ratelen 'de kleine klokkende gongen' als een lichte, spranke lende stroom, zo hier en daar bestookt door korte felle slag werkritmen tikkend met de stokken, ploppend met de vlak ke hand. Traditioneel Senegalees slag werk op een hele familie van djembé's zorgt voor een span nend hoogtepunt. Strak j koker in steeds wisselen^,, mes, met vaart, en w^e| mysterieuze dynamische,^ ten hoor je de bela^ A boodschappen als een jq door het oerwoud lopen [ee klemtoonde en zwakke ^ev Obsederend worden di£a roepen' versterkt door zfc:r zich steeds herhalende die even omhoog gesl worden in de slotwoorde^ verschuift het accent kr^jc op het eerste woord, ste^a; dringerder, en voortduret^ kogeld door die pra handvaardige discipline Rapenburg Concert had ze tweede dag niet overig der kunnen beginnen. i® Minder spectaculair, z'n minst bijzonder en trf is het optreden van Willek Ekeren. Sinds 1997 weij0i aan zijn Bach-Bukowslpd ject, een bezigheid waarlm zelf het gevoel heeft gelhtj worden. Hij improvisee^ preludes en fuga's uit het ijrt temperierte Klavier van J(yc Sebastian een eigenzinnig cale compositie, geënt q', dichten van Charles Bukya (1920-1994) uit de bundejijj last night of the Earth pqu Aan het begin van zijn co^, lijkt het moeilijk om na^ei twee 'stemsoorten' tege%n luisteren. Wèt zingt hij, m hij die prelude wel mooi. |g betrouwbaar? Maar gaan (in gaan die beide tezamen, |re je genieten van meegaan |er genstribbelen op die du muziek, van de geraffii%« frasering en inzetten van a t cale lijnen, van de accentq_ al of niet samenvallen. K<T~ genieten van die dwarse se: van schurende, scheu hartbrekende zang, gevat j| heldere gearticuleerde al c méérstemmige 'Wohlte rierte' dat zich laat plooie gezag. >1 N MEMORIAM Hij werd pas een ster op zijn vijf- 'tigste, bouwde een naam op als keiharde actie held, maar de afgelopen week einde aan een longontsteking overleden Char les Bronson had altijd wel een paar uitspraken die suggereer den dat hij an ders wilde. „Ik zou wel eens een rol willen LnSnCS spelen waarbij ik 1Q22 met mijn elle boog tegen de schoorsteen mantel kon leunen met een cocktail in m'n hand." Die rollen waren niet wegge legd voor Bronson, de man met de diepliggende ogen, een wat sinistere uitstraling en een doorgroefd gezicht als een on opgemaakt bed. „Ik zie er uit als een steengroeve waar ze net wat dynamiet in hebben laten ontploffen", vond hij zelf. Hij zou een groot deel van zijn filmloopbaan dan ook kleine karakterrollen spelen, van Rus tot indiaan, van schurk tot ver beten harde jongen. Net zoals Clint Eastwood groot groeide via Italiaanse spaghetti-wes terns, werd ook Bronsons talent eerder ontdekt in Europa dan in Hollywood. In Italië kreeg hij 'II Bruto' (De Lelijke) als bij naam. Het was Alain Delon die Bronson in Machine Gun Kelly bewonderde en hem naar Eu ropa haalde voor een rol in Adieu l'Ami (1968). En toen kwam Sergio Leone's Once Upon a Time in the West, met die immens lange close-ups van de gevaar uitstralende, die- Bronson 2003 ps pe blik van Bronson en t hij dan tochtt 1 ster. zi In het laats't deel van zijr n rière als hoo|n rolspeler, stev producent wL Bronson be-|3 faamd en betk rucht om zijjv Death Wiskjet films (de eert stamt uit 19fe harde films cl waarin hij stip in een soort iz mans burger wacht het r< in eigen h; nam en keihi wraak nam op de misdaad. I critici verguisden veelal de |d nieuwe, rechtse Bronson oi die films geweld wettigden,) gecompliceerde zaken versi pelden. „We maken geen voor de critici, want die bel toch niet om ze te zien", Bronson korte reactie. li] Bronson had de harde kantit; van het leven zelf als jongens leren kennen. Hij werd geb<? als Charles Buchinsky, het rt» kind in een rijtje van vijftieiit een straatarm Litouws immjs granten gezin in een mijnwél. kersstadje in Pennsylvania. I vader stierf toen hij tien was vier jaar daarvoor werd Chafc naar school gestuurd in de gedragen kleren van zijn zujd Op zijn zestiende werkte hijh de mijnen. Na zijn diensttijd was hij metselaar, hulpkok eg' uienrooier tot hij een groep if teurs ontmoette en ze ervan* overtuigde dat hij decors kop schilderen. p al Tekst: Bert Jansma T Foto: EPA ei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 12