Zilveren Veer 2003 Eylard van Hall begaan met cultuur in Noordwijk Roland Helmer verbreedt publiek van LAKtheater Reeks muurgedichten van Tegen-Beeld bijna voltooid Guido Creuwels maakte Alphen rijp voor groter theater LVSL filmt alle belangrijke gebeurtenissen in Leiden De vijf genomineerden voor de Zilveren Veer 2003 zijn eerder deze week bekendgemaakt. Op deze pagina worden de kandidaten nader voorgesteld. Tot 15 oktober kunnen inwoners van de regio hun stem uitbrengen op de genomineerden. Naast het publiek heeft ook een zevenkoppige jury een vin ger in de pap. Zij krijgt een zelfde aantal punten te verdelen als dat er binnenkomt van het publiek. In eerste instantie droegen inwoners van Zuid-Holland Noord 52 potentiële kandidaten aan voor de Zilveren Veer, de cultuurprijs van deze regio. Na schifting door de jury zijn er n \j v vijf overgebleven: de theaterdirecteuren Roland Helmer (LAKtheater) en Cuido Creuwels (Parktheater), de Stichting Tegen-Beeld (bekend van de muurgedichten), de Leidse Video en Smalfilm Liga (LVSL) en Eylard van Hall (Noordwijk Zomer Schilder Festival). U kunt als lezer van het Leidsch Dagblad mede bepalen wie met de eer van de Zilveren Veer gaat strijken. Met behulp van de bon op deze pagina kunt u de vijf genomineerden in de door u gewenste volgorde plaatsen. U geeft een 1 aan degene voor wie u de meeste waardering heeft. De 5 gaat naar de genomineerde die u het minst aanspreekt. Deze waardering wordt omgezet in punten. De winnaar wordt dinsdag 11 november bekendgemaakt op het Zilveren Veer Gala in de Leidse Schouwburg. De prijs bestaat uit een oorkonde, een zilveren speld en een bedrag van 3500 euro, te besteden aan een cultureel doel in de regio. De overige genomineerden ontvan gen een bedrag van 500 euro. Op het gala wordt ook door een aantal artiesten opgetreden. Onder de inzenders van een volledig ingevuld stembiljet worden gratis entreekaarten verloot. Stemmen kan via een bon die geregeld in het Leidsch Dagblad wordt gepubliceerd, via de website www.mvkk.nl en via een folder die op een aantal adressen in de regio verkrijgbaar is. Tekst: Theo de With Foto's: Hielco Kuipers Breng uw stem uit met dit formulier of via de website www.mvkk.nl Vermeld hieronder duidelijk leesbaar uw naam en adresgegevens. Naam: Adres: Postcode en woonplaats: Telefoonnummer: E-mailadres: Het invullen van uw naam, adres, postcode en woonplaats is verplicht. Onvolledig ingevulde formulieren zijn niet geldig. U kunt uw stem uitbrengen door inzending van dit formulier of via het digitale formulier op de Zilveren Veer-pagina's van de website www.mvkk.nl. Op deze website vindt u ook actuele informatie over de Zilveren Veer. Voor vragen kunt u zich richten tot Tineke Collée-Bark van het secretariaat van de Zilveren Veer, postbus 54, 2300 AB Leiden, telefoon (071)535 63 62. Plaats de genomineerden in de gewenste volgorde met de cijfers 1 t/m 5. U kunt elk cijfer maar één keer gebruiken. Eylard van Hall Guido Creuwels Leidse Video en Smalfilm Liga Roland Helmer I I Stichting Tegen-Beeld De uiterste inzenddatum is 15 oktober 2003. Zend het ingevulde formulier in een gesloten envelop naar: Zilveren Veer 2003 Antwoordnummer 10050 2300 VB Leiden Een postzegel is niet nodig. ZATERDAG 30 AUGUSTUS 2003 ER BIJ Eylard van Hall blikt tevreden terug op de vijfde editie van het Noordwijk Zomer Schilder Festival. In juni stre ken meer dan honderd kunstenaars uit binnen- en buitenland neer in de kustplaats om een week lang te schilderen. Van Hall stond vijfjaar geleden aan de wieg van het festival. Inmiddels heeft hij de voorzittersha mer overgedragen, maar hij zal zich actief blijven bemoeien met het cul turele leven in zijn woonplaats. Het idee voor het schilderfestival had hij een klein beetje afgekeken van buurdorp Katwijk, waar in 1995 eenmalig zo'n evenement was ge houden. Eylard van Hall bedacht dat het aardig zou zijn iets dergelijks in de laatste zomer van de vorige eeuw in Noordwijk te houden. Het eerste jaar trok het festival veertig kunste naars. Van Hall: „Dit jaar gingen we voor het eerst over de honderd heen. Veel groter moet het festival niet worden. Anders gaat de intimiteit verloren. Ik vind dat de kunstenaars centraal moeten blijven staan." Het doet hem genoegen dat op deze manier een traditie is ontstaan. „Vroeger waren dorpen aan de kust vaak de vestigingsplaats van beel dend kunstenaars. Ik hoop dat weer een beetje in ere te herstellen. Mis schien ontstaat er wel zoiets als een Noordwijkse School." Eerder deze week werd daarom op zijn initiatief een conferentie over dit onderwerp gehouden. Van Hall, als gynaecoloog verbon den geweest aan het Leids Universi tair Medisch Centrum, heeft inmid dels de Stichting Zomerkunst Noordwijk in het leven geroepen en is daarvan voorzitter. „Dat is meer een denktank. Wij organiseren geen evenementen, maar zorgen ervoor dat de culturele activiteiten niet in eikaars vaarwater zitten en proberen te bedenken waar in Noordwijk nog behoefte aan bestaat." Ideeën heeft hij genoeg. „De maand juli is nog vrij leeg. Het zou leuk zijn om in die maand een jazzfestival te houden. Of misschien is het moge lijk om in samenwerking met de Leidse Schouwburg theater aan zee te organiseren. Kan de schouwburg eens in de regio in." Een droomwens van Eylard van Hall is een museum op de boulevard. Hij heeft een vervallen pand naast de vuurtoren op het oog. „Zoals je in Scheveningen het museum Beelden aan Zee hebt, zou Noordwijk verrijkt kunnen worden met Schilderijen aan Zee." Kunst onder de mensen brengen, is een belangrijke drijfveer van de Noordwijker. „Daarom zetten we tij dens het Zomer Schilder Festival al tijd een grote tent op het Vuurtoren plein. Alle door de kunstenaars ge maakte doeken worden meteen in deze tent opgehangen en zijn te koop. Het festival eindigt met een veiling van de resterende schilderij en. Dat is altijd een mooi gezicht. Bezoekers vertrekken uit Noordwijk met een doek onder hun arm. Zo hoort het." Roland Helmer viert volgende week dat hij precies 25 jaar als directeur verbonden is aan het LAKtheater in Leiden. Er is in die tijd nogal wat veranderd. Bij zijn komst was het theater nog een bescheiden studen tenpodium op een zolder aan het Levendaal. Inmiddels zwaait hij de scepter over een middelgroot theater dat geliefd is onder studenten én 'gewone' Leidenaars. De geschiedenis van het LAKtheater voert terug naar 1946. Het culturele aanbod in Leiden voor studenten en medewerkers van de universiteit werd als onvoldoende beoordeeld. Dat resulteerde in de oprichting van het LAK, dat lezingen, voorstellingen en uitstapjes organiseerde. Hoewel het huidige LAKtheater nog altijd in een gebouw van de universiteit is ge huisvest, hebben in de loop der ja ren steeds meer mensen ontdekt dat het aanbod ook voor hen interessant is. Helmer schat dat het aandeel van de studenten in het bezoekersaantal in middels rond de vijftig procent schommelt. Het LAKtheater biedt met zijn vlakke vloer andere producties dan in het klassieke lijsttoneel van de Leidse Schouwburg te zien zijn. Roland Helmer programmeert vooral toneel en dans. Met een aantal gezelschap pen heeft hij min of meer een vaste verbintenis. Ensembles als Orkater, Wetten van Kepler en Krisztina de Chatel staan elk jaar met een of meerdere producties in het LAKthe ater. Daarnaast vergeet de directeur niet ook geregeld het podium vrij te ma ken voor regionaal talent. Elke laat ste dinsdag van de maand is er Café Favoriet, een soort open podium voor musici, dichters en schrijvers. Bij 'Leidse Gasten' krijgen popmuzi kanten uit de stad de gelegenheid met elkaar te spelen. Met 'Feestda gen in het LAK' heeft Helmer inmid dels een traditie opgebouwd. Het jaar luidt hij gewoontegetrouw uit met een speciaal voor Leiden ge maakte productie, waarbij muziek meestal een belangrijke plaats in neemt. Hij wist onder meer sterren als Jan Rot, Fay Lovsky, Liesbeth List en Bill van Dijk te strikken. „Ja, dat is een mooie traditie gewor den", beaamt Helmer. Hij voelt zich vereerd met de nominatie voor de Zilveren Veer. „De mensen vinden blijkbaar dat het LAK deze prijs verdient. Ik zie het al thans als een nominatie voor het theater. De persoon Roland Helmer zou nooit genomineerd zijn als hij geen directeur van het LAKtheater was geweest." Het tekent de bescheidenheid van de theaterdirecteur. Zelf houdt hij zich altijd graag op de achtergrond. Hij vindt de voorstellingen die in zijn theater te zien zijn veel belangrijker. „Daar moet alles om draaien." Voor de vierde keer is de Stichting Tegen-Beeld genomineerd voor de Zilveren Veer. „Nu moeten we maar eens winnen", zegt penningmeester Piet van Veen. „Dat imago van eeu wige tweede willen we kwijt. De stichting is op zich vrij onbekend, maar vrijwel iedereen kent de muur gedichten in Leiden die op initiatief van Tegen-Beeld zijn aangebracht. Het eerste gedicht werd in 1992 ge schilderd op een muur aan de Klok- steeg. Deze poëzie van de Russische dichteres Marina Tsvetajeva bleek achteraf het begin te zijn van een meer dan tien jaar durend project. „Dat eerste gedicht was een pilot om te laten zien wat onze bedoeling was. Aan de Houtstraat hebben we daarna ook nog een gedicht van Wil liam Shakespeare aangebracht. Dat was genoeg om de gemeente Leiden te overtuigen van ons project en sindsdien krijgen we subsidie." Volgens Van Veen is het idee voor de gedichten een paar jaar eerder ont staan bij een jubileum van kunstbe weging De Stijl. Het plan was des tijds om 25 gedichten van Theo van Doesburg in de stad te schilderen. „Het ging om zogeheten klankdich- ten. Het beeld speelt daarbij naast de klank een belangrijke rol. Uitein delijk werd het plan niet uitgevoerd, maar bedenker Ben Walenkamp vormde het idee om naar de muur gedichten zoals we die nu in Leiden kennen. Inmiddels zijn we met het 87ste muurgedicht bezig." Het oorspronkelijke idee was om in het jaar 2000 Leiden te hebben op gesierd met honderd muurgedich ten. Door omstandigheden werd dat niet gehaald. Ze worden namelijk al lemaal lettertje voor lettertje hand matig geschilderd door Jan-Willem Bruins. Voor elk gedicht kiest hij een passend lettertype. Hij trekt een on derlijntje en schildert er daarna met een penseel de letters op. In eerste instantie vroeg de stichting zich af of er wel honderd plekken in Leiden te vinden zouden zijn voor een muur gedicht. Van Veen: „Nou, daar hoe ven we ons niet meer druk om te maken. Inmiddels hebben we een wachtlijst van mensen die een ge dicht op hun muur willen. Een crite rium is wel dat het voor iedereen zichtbaar moet zijn. Een binnen plaats komt niet in aanmerking. Het voornemen om bij honderd ge dichten te stoppen, staat nog altijd recht overeind. Naar verwachting is dat in de loop van volgend jaar. „Na tuurlijk is het verleidelijk om door te gaan", zegt de penningmeester. „Er zijn nog zoveel dichters, maar hon derd is honderd." De Stichting Tegen-Beeld organi seert inmiddels ook poëziemanifes taties in de openlucht. In juni ge beurde dat voor de vierde keer. Op de Koornbrug werden gedichten van de Griekse dichter Kavafis voorge dragen. „Het is een andere wijze om poëzie te promoten. Wij dachten dat er niemand zou komen, maar er zijn elk jaar meer mensen. Zo is de dicht kunst blijkbaar wel aantrekkelijk." Guido Creuwels staat sinds ruim zes jaar aan het roer van het Parktheater in Alphen aan den Rijn. Hij heeft het theater groot gemaakt en mag het wrang genoeg naai' het einde toe lei den. In het centrum van Alphen wordt immers een nieuw theater bioscoopcomplex gebouwd en daar naast is geen ruimte meer voor het Parktheater. Volgens de jury van de Zilveren Veer heeft Creuwels Alphen rijp gemaakt voor een groter theater. Het Parktheater bestaat bijna vijftien jaar. Het begon met een beperkt aantal voorstellingen en het publiek kwam met grote aarzeling. Creuwels: „Voordien had Alphen het Hooft- straattheater en dat had nogal een alternatieve kleur. Het heeft een tijd geduurd voordat de Alphenaren door hadden dat het Parktheater geen geitenwollensokkengedoe was, maar een professionele organisatie." Onder zijn bewind steeg het aantal voorstellingen van 80 naar 130 per jaar. De zaalbezetting steeg van vijf tig naar tachtig procent. Toch vindt de directeur zijn missie geenszins voltooid. „Natuurlijk heb ben we steeds bredere lagen van de bevolking bereikt, maar we weten lang nog niet iedereen binnen te ha len. Met het programmeren van we reldmuziek heb ik vorig jaar bijvoor beeld geprobeerd de Turkse en Ma rokkaanse gemeenschap te bereiken. Dat was nog geen groot succes." In het Parktheater programmeert Guido Creuwels een mix van toneel, muziek, cabaret en dans. „De eerste directeur, Ronald Jansen, was mis schien iets experimentelen Hij deed soms avontuurlijke dingen met dans. Ik heb ervoor gekozen om de programmering voor meer mensen toegankelijk te maken. Daardoor zijn steeds meer mensen gaan ontdek ken dat dit een normaal theater is. Ik heb muziek ook een prominentere plek gegeven." Over twee jaar sluit het Parktheater zijn deuren. Op dat moment verhui zen alle voorstellingen naar een nieuw complex aan het Rijnplein in het stadshart. „Natuurlijk is dat jam mer. Qua sfeer en intimiteit is het Parktheater uniek in zijn soort. Voor de vaste bezoeker wordt het even slikken. Dit krijg je nooit meer terug. De artiesten maken hier zo gemak kelijk contact met het publiek in de zaal. Er is een soort catwalk tussen de stoelen door. En na afloop schui ven de artiesten bijna altijd gezellig aan in de foyer." Aan de andere kant denkt hij wel dat het nieuwe theater een belangrijker rol krijgt voor de wijde regio. „De Leidse Schouwburg heeft ook maar vijfhonderd stoelen en een klassiek lijsttoneel. In Alphen zijn straks weer meer dingen mogelijk. Ik verwacht dat Leidenaars ook wel eens naar Al phen zullen uitwijken om een grote of in Leiden uitverkochte voorstel ling te zien." Met 150 leden is de Leidse Video en Smalfilm Liga (LVSL) de grootste vereniging van video- en filmhob byisten in Nederland. Voor een be langrijk deel is dat succes te danken aan Pim Perquin, inmiddels oud voorzitter van de LVSL. Hij kwam tien jaar geleden bij de liga en vond 't maar een slapende club. Perquin trok de LVSL uit het slop en wist vo rig jaar met 'De Leidse Spiegel 2002' een huzarenstukje af te leveren. „Mijn streven als voorzitter was des tijds om minimaal veertig leden bin nen te halen", vertelt Perquin. „Daar hebben we hard aan getrok ken. We zijn naar uitmarkten en bra derieën gegaan, hebben gefolderd en geadverteerd. Ik denk dat we ook hebben geprofiteerd van de op komst van de video en de digitale camera." Hij wordt bijgevallen door Lambert Swaans, die de voorzittershamer van Perquin overnam: „Voor de smalfilm moest je meer moeite doen. Dat was meer voor de elite. Nu heeft elk huis houden een videocamera. Bij de LVSL kan de bezitter leren hoe hij er mee om moet gaan en hoe hij een film kan monteren." De liga biedt diverse cursussen aan, variërend van monteren met behulp van de personal computer tot inter viewtechniek. Vorig jaar bestond de Leidse Video en Smalfilm Liga zestig jaar. Om dit jubileum niet ongemerkt voorbij te laten gaan, ontstond het idee om een jaar lang de belangrijkste ge beurtenissen in de stad vast te leg gen. Dankzij subsidies van de ge meente Leiden en het Fonds 1818 kon het project groots worden aan gepakt. Het oorspronkelijke idee van een soort journaal werd daardoor uitgebreid tot een spiegel. „We hou den de stad een spiegel voor", legt Perquin uit. Veertig leden gingen aan de slag voor De Leidse Spiegel 2002. Tien van hen gingen bijna da gelijks met de camera de straat op. Werfpop, het islamitisch offerfeest, de Haringparty, de intocht van Sint Nicolaas, monumentendag, alles werd geregistreerd. Door het enthousiasme van de leden bedroeg het ruwe filmmateriaal aan het einde van het jaar meer dan driehonderd uur. Hieruit zijn inmid dels 57 themafilms gedestilleerd. Ze worden op verzoek vertoond in on der meer bejaardenhuizen. Ook is er een compilatie van circa dertig minuten gemaakt. Die was onder meer te zien op een festival in buurthuis Vogelvlucht. De publieke belangstelling viel daar enigszins te gen. Perquin: „Maar de reacties van de aanwezigen waren zonder uit zondering positief. Daarom zinnen we nog op andere mogelijkheden om de film aan het publiek te laten zien. Misschien doen we iets in de Waag." Volgens Lambert Swaans zijn de banden over 25 jaar 'fantastisch' om terug te kijken. Ze zullen daarom ook worden ondergebracht in het getneentearchiefvan Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 5