KUNST CULTUUR 'Kunst hoort, net als viskar, bij het dorp' Engelstalige versie van 'All Stars' in de maak 'Ik heb me na Take That nogal geschaamd' Jan Hage als betoverende jongleur zaterdag 23 AUGUSTUS 2003 ,t Hind. Archieffoto i plaats itaï f In navolging van r kampt ook Jamaï foblemen. Hij heeft en op de Ha-Schi-Ba afgezegd. Enkele r werd de organisa- t met de mededeling nwege opnames clip in het buiten- t op de Ha-Schi- optreden geen an vinden. De bizar- t zich nu voor dat |jn beurt wordt ver- r Hind. Ze komt ir de Ha-Schi-Ba Marokko en zal 0 uur op het i staan. .Nachtwacht de hamer - Zelfs een moder- de Nachtwacht ig wat opleveren. Christie's in Am- >ngt 2 september jvan het wereldbe- Iderij van Rem- Rijn onder de ha- ;rk is geschat op LOOO euro. De Haagse Josip zette de kopie Ise wijze met olie- |k voor de expositie h 2000' in Den Haag. op ware grootte ge il meet 440 bij 362 irden songs i op internet A Ruim 500 songs ig Stones zijn /eek voor iedereen cbaar op internet. ;en initiatief van schappij EMI/Virgin muzieksite van Real Networks, ie de Stones sinds opgenomen zijn :ent per stuk te vanaf de webiste i. Tot eind au- it alleen via vanaf begin sep- ivia de uitgever. Ou- ikunnen alleen wor- Volgens de vice- Real Networks de beschikbaarheid •songs een barriè- ;n. Hij hoopt bin- het oeuvre van The Beatles online ibieden. -foorschot Uitgeverij Penguin halist William ^Ongeveer 1,4 miljoen Irschot voor zijn of- Ie van de Britse •eder. Om de rech- ie strijd geleverd uitgevers. Penguin ig voorschot geven haar beurt de ie van een serie ar- weten te verkopen 'ladengroep. Ko- ieth II benoemde t de biograaf van die in maart 2002 leeftijd overleed. trekt al i bezoekers 'e zo herkenbare jen beelden van jotero, op het ogen- Iin het Gemeente- Den Haag, hebben £ning van de expo- Uni al bijna 40.000 tokken. Daarmee is Celling de best be- ïVerexpositie van het 'ijtuseum in zeven lis nog te zien tot en ember. ev stivalliedje Sop cd r Een toptekst was dus heeft zangeres et nummer 'De vo- land' uit 1956 nooit et. Vanaf eind au- wel een cd-opna- Uereerste songfes- de winkels. Paerl mei 1956 de reeks r liedjes op het aller gie Songfestival in stad Lugano. Haar in tekst van Annie dt op muziek van i- Of het liedje in- scoorde, is niet be- ids werd alleen de ys Assia voor Zwit- kendgernaakt. en Mum Amsterdam - Een Engelstalige versie van de Ne derlandse film 'All Stars' staat op stapel. Dat heeft regisseur Jean van de Velde, die verant woordelijk was voor de Nederlandse versie, be kendgemaakt. De opnames voor de film, die 'You don t have to say you love me' gaat heten, begin nen volgende week in Londen. De regie van de remake ligt in handen van de Brit Simon Shore, die eerder de veel bekroonde film 'Get Real' maakte. Het script is afkomstig van de Britse toneelschrijver Patrick Wilde. Hoofdrollen zijn weggelegd voor Dougray Scott ('Mission Im possible 2'), Emilia Fox ('The Pianist') en debu tanten Sean Parkes en Billy Piper. De opzet van het verhaal, dat vertelt over de be levenissen van een groep eind-twintigers in een voetbalteam, is hetzelfde gebleven. .Alleen ligt de nadruk wat meer op de relaties tussen de jon gens en hun vriendinnen", legt Van de Velde uit. De onderhandelingen voor een remake waren al een paar jaar gaande, maar verdwenen na een aantal geflopte Britse voetbalfilms in de ijskast. Het succes van de film 'Bend it like Beckham' opende weer perspectieven voor een 'All Stars'- remake. Het is de derde keer dat een Nederlandse film een Engelstalige versie krijgt. De vorige keren werden die echter gemaakt door de regisseurs die ook het origineel voor hun rekening namen. Regisseur George Sluizer maakte van zijn thriller 'Spoorloos' (1988) in Hollywood 'The Vanishing' (1993) en Dick Maas was verantwoordelijk voor een remake van zijn eigen film 'De Lift' (1983). Engeland is overigens niet het eerste land dat een nieuwe versie van 'All Stars' maakt. Eerder wer den er al een Belgische en een Spaanse 'All Stars' geproduceerd. Over een Duitse versie wordt mo menteel onderhandeld. „Onze film sloeg aan, omdat hij zo oer-Hollands was", stelt Van de Vel de. „De remakes zijn allemaal aangepast aan de cultuur en eigenaardigheden van het eigen land: 'You don't have to say you love me' wordt dus ook oer-Brits." De kosten voor de remake bedragen 5 miljoen euro. Geestelijk vader Van de Velde en medesce narist Mischa Alexander krijgen in principe geen geld voor de Engelstalige uitgave. Pas als de film een succes blijkt, gaan de Nederlanders meede len in de winst. „Ik ben niet zakelijk. Ik vind het al een hele eer dat de film überhaupt gemaakt wordt." Of 'You don't have to say you love me' ook in Nederland gaat draaien, is nog niet be kend. 'All Stars' was de grote Nederlandse bioscoophit van 1997. De hoofdrollen werden vertolkt door Antonie Kamerling, Danny de Munk, Daniel Boissevain, Kasper van Kooten, Ricky Koole, Isa Hoes, Hans Dagelet en Daphne Deckers. De film werd onder meer geselecteerd als Nederlandse Oscarinzending, maar trok zich terug ten faveure van 'Karakter', die dat jaar prompt een Oscar won. De succesvolle 39-delige televisieserie die op de film volgde, werd wel bekroond met een Emmy Award en een Zilveren Roos in Montreux. Werken aan een Noordwijkse school door Herman Joustra noordwijk - Kunst en Noordwijk gaan hand in hand. Zeker de laatste jaren. Dankzij tal van particuliere initiatieven bloeit het culturele leven in het kust dorp ais nooit tevoren. 'Opera aan Zee' is zo'n initiatief. Recentelijk trok 'Beel denstorm' de aandacht en op dit mo ment staat het muziektheaterstuk 'On derstroom' volop in de belangstelling. En dan is er natuurlijk ook nog 'Schil deren aan Zee' een absolute klapper, die 's zomers talloze kunstliefhebbers en kunstenaars trekt. In vijf jaar ge groeid van een relatief kleine gebeur tenis tot een evenement van formaat. Om dét en het vijfjarig bestaan te vie ren heeft Stichting ExpoZee Noord- wijk een conferentie op poten gezet, met als titel 'Naar de Natuur in Noordwijk', die woensdag wordt ge houden. Drie thema's, die onderling met elkaar hebben te maken, komen daar aan bod. In lezingen en tijdens discussies: 'Leven van of voor de kunst', 'Cultu reel ondernemerschap' en - het meest opvallende thema - 'Het ontstaan of maken van een kunststroming'. „Ie dereen kijkt graag naar de Haagse School en de Bergense School", licht Lenny Vulperhorst van de stichting toe. „Wat ons nou intrigeert is de vraag of je zoiets een beetje kunt hel pen. Of je een kunststroming kunt cre- eren. Misschien zijn wij wel heel erge romantici, maar dat zou toch prachtig zijn? Noordwijk als plek waar kunste naars prettig kunnen werken." Wat ideaal is: „We hebben hier ontzet tend veel natuur in Noordwijk. We zit ten ingeklemd tussen de zee, de dui nen en de bollenvelden. Tussen Voor hout en Noordwijk is ook nog eens een heel mooi weidegebied. Dat is dus aantrekkelijk voor kunstenaars. Bo vendien liggen we midden in de Rand stad en zijn we dus heel goed bereik baar." Maar daarmee is de stichting er nog niet, weet Vulperhorst. „Voorwaarde is ook een goede infrastructuur. Kunste naars moeten hun werk ook kunnen laten zien. En ze moeten hun werk ook kunnen afzetten." Als voorbeeld geeft hij de bereidwilligheid van De Baak, het Managementcentrum aan de Koningin Astrid Boulevard. „Bij het Zomerschilderfestival bieden ze on derdak aan een aantal kunstenaars en ze stellen ruimte beschikbaar waar ex posities kunnen worden gehouden." Willemijn Gertsen van de stichting Ex poZee benadrukt dat het tijdens de conferentie om het filosoferen gaat. Het is niet zo dat er al uitgebreide plannen bestaan om de zogenoemde 'Noordwijkse kunststroming' aan de man te brengen. „De sprekers die we hebben uitgenodigd belichten de on derwerpen allemaal vanuit een andere invalshoek. Van het idee van de maak baarheid van een kunststroming tot juist het tegenovergestelde: een kunst stroming ontstaat maar is niet zelf te creëren." Vulperhorst: „We hopen in elk geval dat het wat suggesties ople vert over hoe het kunstenaarsklimaat in Noordwijk nog te verbeteren valt." Het Zomerschilderfestival wijst wat dat betreft al in de goede richting, denkt Vulperhorst. „Veel kunstenaars zijn mensen die op een heerlijke ma nier met hun vak bezig zijn, maar niet nadenken over het economische as pect: hoe raak ik mijn spullen kwijt, hoe verkoop ik mijn kunst? Dat is het leuke van ons festival, dat we de ge maakte kunst meteen verhandelen. De afstand tussen vraag en aanbod is weg. Sommige doeken worden al op het strand verkocht, terwijl ze nog niet eens af zijn. De afstand tussen kunste naar en kunstliefhebber is niet zo groot meer. Als je de kunst op die ma nier naar het dorp weet te trekken, als je de kunst echt bij het dorp laat ho ren, net als de viskar, dan is dat prach tig" „Het is ook aantrekkelijk voor de ko per om te weten wie het kunstwerk heeft gemaakt", vult Gertsen aan. „Het gezicht achter de naam op het doek. Dat geeft een kunstwerk toege voegde waarde." Een eigen Noordwijkse kunststro ming, ach, dat zou mooi zijn. „Maar", zo besluit Vulpenhorst. „Er al staat een goede formule. Aantrekkelijk voor kunstenaars. Een van hen zei laatst dat het een van de best lopende gale rieën van Nederland is. Daar zit ook wat in. De afgelopen keer is er in één week voor 50.000 euro verkocht." Voor de conferentie, die woensdag van 13.00 tot 17.00 uur wordt gehou den in de N.H. Kapel, Hoofdstraat 96, zijn nog kaarten beschikbaar. Meer informatie: 071-3410267. muziek recensie lidy van der spek Concert: Jan Hage, Van den Heuvel orgel. Gehoord: 22/8, Nieuwe Kerk, Katwijk aan Zee. Wat Jan Hage tot een groot or ganist maakt, is zijn enorm veelzijdig talent. Of hij nu diep dramatische passacaglia's speelt, virtuoze complete meer stemmigheid of humoristische geweldig doorwrochte improvi saties, altijd weer is zijn spel su perieur. Bovendien is hij een verrassend componist, die er niet voor te rug zal deinzen om voor dit Frans symfonisch orgel, maar even zo goed voor de Hager- beer met zijn middentoonstem ming een origineel modem stuk te schrijven. Van broddelwerk heeft hij nooit gehoord. De hoofdmoot van zijn pro gramma op het Van den Heu velorgel is Liszt's grote Phanta- sie und Fuge over het koraal 'Ad nos, ad salutarem undam' uit 'Der Prophet" van Meyer beer. Maar Hage zou niet Hage zijn als hij de 'menukaart' niet op z'n kop zet en het zwaarste voor het laatst bewaart. Beginnen met een Litanie (1988) van Jan Welmers is al niet alledaags. Meteen staat het orgel in vuur en vlam. Er vol trekt zich een natuurverschijn sel. Alleen al die lichte zeer sub tiele vertragingen en verfijnde dynamische verschillen in de aanvangsscene obsederen en verwonderen. Een toon die gaandeweg een lichte klagelijke melodie ontvouwt, bespikkeld met korte geniepige en felle nootjes, verbreedt zich tot een scala van overdonderende kleu ren, met een helle interval als een lokroep op de wind. De na tuur breekt los in gigantische klusters van samenklanken die uiteindelijk overwaaien, uitge raasd, wegevlogen als een witte meeuw. Daarop een zó lieflijke Prélude, Fuga en Variaties van César Franck dat je je oren niet kan geloven, dat dit grote symfoni sche instrument zich zo kan verinnerlijken tot meest intie me sferen. De Fuga krijgt wat meer body, maar blijft rustig en ingetogen in strak gearticuleerd spel, waarna het thema steeds weer speels, luchthartig en deli caat komt bovendrijven. Hage's eigen improvisatie rijst weer met kop en schouder uit boven menig moedig probeer sel. Op twee kleine stapsgewijze nootjes slingert hij een open netwerk van 'gekke' melodietjes die oplossen in een drammerig dun aangehouden fluittoontje. En dan nog die hoofdmoot. Met grote uitwaaierende veel kleurigheid door prachtig uitge selecteerde registraties stort Hage de muziek van Liszt over je uit, het niet kunnen latend de trompetten geweldig beeldend te laten tetteren. Zijn registra ties zijn steeds weer bindend functioneel en wonderlijk fraai. Timing, frasering en articulatie gepaard aan pure muzikaliteit maken van dit koraal een mee slepend verhaal met een over donderende nasleep waarin geen enkel fugatisch lijntje zich de kaas van het brood laat eten. Jan Hage is de betoverende jongleur van het orgel. Mark Owen na zes jaar terug met nieuwe plaat Mark Owen: „Het meeste plezier haal ik uit het schrijven van liedjes en uit optredens." Foto: GPD/PR door Sandra Put Amsterdam - Het is nooit zijn bedoeling geweest zo lang weg te blijven. Zes volle jaren, hij kon niet anders. Ex-Take Thatter Mark Owen leidde een volledig terugge trokken bestaan op het Engelse platte land. Nu is er zijn nieuwe single '4 Minu tes warning'. Mark Owen is duidelijk ouder geworden. Zijn gezicht toont een volwassen man met sterke trekken. Hij is inmiddels 31 jaar, Mark Owen is niet meer de jonge, enthousiaste spring-in't-veld zoals we hem kenden van de populaire jongens- groep Take That. Er zijn inmiddels dan ook heel wat jaren overheen gegaan voor de wereld weer iets van hem mag vernemen. Het lijkt erop dat Mark Owen, na een stilteperiode van ruim zes jaar, weer in de schijnwerpers staat. Zo is zijn eerste single uit en kan in november zijn so loalbum met twintig zelf geschreven nummers worden verwacht. Wat een drukte ineens om de ex-Take Thatter, want nadat de Engelse jongensband in 1996 uit elkaar was gevallen, had Mark Owen nog slechts eenmaal van zich la ten horen. Owen kwam na de breuk vrij snel met een soloalbum ('Green man') waarvan wereldwijd een miljoen exemplaren werden verkocht. Een succes, maar voor Mark Owen was het niet genoeg om door te gaan, zo vertelt hij. In plaats van zijn muzikale solocarrière verder opbou wen, trok hij zich terug op het Engelse platteland. En daar ging het niet goed met hem. „Ik heb een periode van vele ups en downs gekend. Owen vertelt het achterover gezakt op de bank van zijn Amsterdamse hotelka mer. Dit keer staan er geen massa's gil lende meisjes voor zijn raam. „Nee, de meesten zijn mij inmiddels wel verge ten", lacht hij. Hij is er niet rouwig om, niet meer. „Nee, zo erg was het niet. Ik wilde me gewoon een tijdje afzonderen om leuke nummers te schrijven. Ik wilde niet alleen maar popnummers maken zoals op 'Green man'. Ik wilde experi menteren. Ik wilde een muzikale ont dekkingsreis maken." Mark Owen besloot geen popsongs meer te schrijven. Hij probeerde in zijn landhuis met ingebouwde studio van al les uit. „Het werd uiteindelijk meer po prock. Ik heb een tijdje gedacht dat ik Pink Floyd was, maar op een dag werd ik wakker met het besef dat ik dat dus niet was en ook nooit zou worden. Toen ben ik maar weer popliedjes gaan schrij ven. Voor Mark Owen was het leven op het platteland een goede periode om er ach ter te komen wat hij wilde. .Alleen mijn platenmaatschappij werd het zat, want die bleef mij maar betalen, maar kreeg er niks voor terug. Toen hebben ze me gedumpt." Achteraf gezien vindt de En gelsman het maar goed dat het zo is ge gaan. „Ik had altijd de veiligheid van een platenmaatschappij om me heen, terwijl als je net met een muzikale carrière wilt beginnen, je er eerst één moet vinden die in je geïnteresseerd is." Na gedumpt te zijn door zijn platen maatschappij vond Mark Owen het tijd worden om eens goed na te denken over zijn leven. „Ik wist echt niet meer wat ik nou precies wilde gaan doen. Ik heb ge dacht fotograaf te worden. Ik ben nogal visueel ingesteld. Een fotocursus leek me wel wat, of iets bij de film, maar dan niet acteren, iets achter de schermen. Ik had zoveel ideeën, maar uiteindelijk rea liseerde ik me dat ik toch het meeste plezier haal uit het schrijven van liedjes en uit optredens. Owen kwam er achter dat als hij verder wilde als tekstschrijver, hij iets moest veranderen aan zijn schrijfstijl. „Mijn liedjes gaan nu meer over de dingen uit het dagelijkse leven. Het gaat over men sen en zo. De nummers die ik eerst schreef, gingen over, en dan denk ik al leen maar even aan de titels, zuurstof, magnetrons en reïncarnatie. Ik moest de kunst van het tekstschrijven onder de knie zien te krijgen. Zo kijk ik ook terug op de jaren dat ik niks van me heb laten horen. Het was een leerperiode." Toch, zo geeft Owen ietwat verlegen toe, zijn de jaren op het platteland niet al leen een rustmoment om te leren ge weest. Hij heeft zich ook teruggetrokken om zichzelf te vinden. „Ik voelde me na Take That nogal nutteloos", vertelt hij. „Behalve ups en dows heb ik ook een aantal depressies gehad. Ik was 24 jaar toen we met Take That stopten. Op dat moment denk je dat je het hoogtepunt van je leven hebt meegemaakt. Het is bijzonder moeilijk dan ineens de veertig jaar die je nog voor je hebt, te moeten plannen. Even is Mark Owen stil. Dan zegt hij: „Ik heb me na Take That nogal geschaamd. Ik voelde me een mislukkeling. Dat zou iedereen hebben na zo'n periode. Ik had een hoop mensen teleurgesteld, mijn management, mijn platenmaatschappij, mijn toenmalige vriendin. Ik was niet zeker van mijn stem, van mijn kunnen als tekstschrijver." Met zijn eerste single '4 Minutes war ning' hoopt Mark Owen een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Hij hoopt maar dat mensen het leuk zullen vinden. Net als het album, dat over een kleine twee maanden volgt. „Ik zou willen dat men sen mijn liedjes voor de rest van hun le ven onthouden." Het nieuwe album van Mark Owen ver schijnt in november bij Universal Mu sic. De single '4 Minutes warning' ligt vanaf deze week in de winkel. Willemijn Gertsen en Lenny Vulperhorst: „Dat is het leuke van ons festival, dat we de gemaakte kunst meteen verhandelen. De afstand tussen vraag en aanbod is weg." Foto: Hielco Kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 23