KUNST CULTUUR 'Zo'n stormloop had ik niet verwacht' Rex Gildo maakte dodelijke sprong door medicijnen 'Bij de eerste grap gaan de mensen plat' Nog zes architecten in de race voor nieuwbouw Rotterdam CS Pret ontbreekt in Amerikaanse Grease er bedankt Floris-film [)to: AP/Myung Jung Kim i live via itelliet David Bowie is, Sony Music, de eerste je het werk van een (bum (Reality) uitvoert in en fans over de hele de satelliet, de kans te maken in een md. In ons land in Amsterdam yan het evenement. Na lismaking met Reality Sony een interview tus- i en zijn fans, die ook temmen welke oude de Reality-set speelt - Itop 15 oktober op in Rotterdam. sken i Publieksprijs De Stichting Col- i Propaganda van het idse Boek (CPNB) heeft genomineerd voor iblieksprijs. Het gaat jgeboorte van een gezin' ie Dekkers, 'De larf Dekkers, 'Sleuteloog' Haasse, 'De nieuwe Thomas Rosenboom, van de jacht' van Heieen en en 'God's Gym' van Winter. Lezers kunnen n via internet, in boek en bibliotheken. Het de boek wordt op 30 ok- kendgemaakt. st Searchers Marian Mudder (links) vertolkt in Gouwe Handjes de rol van een callgirl die in het leven komt van een door John Kraaijkamp gespeelde we duwnaar. Foto: GPD/Pan Sok Marian Mudder als callgirl in toneelstuk 'Gouwe Handjes' door Jacques Geluk den haao - Marian Mudder maakt een lie ve, aardige indruk. Ze praat zacht en tege lijk onbevangen. Toch, vindt ze, speelt zij in het toneelstuk Gouwe Handjes de eerste rol waarin ze lief is. ,,In Baantjer was ik bitche- rig, in Vrouwenvleugel een nare, manipule rende dame." Ze gaat voor het tweede seizoen Claire spe len, een chique callgirl, stijlvol, zonder jar retels. Het is alleen maar een gegeven, want Claire oefent in het stuk haar beroep niet uit. Een half jaar na het overlijden van de veel jongere vrouw van de gepensioneerde zakenman Louis, die niet verder wil maar haar heeft beloofd weer gelukkig te wor den, verschijnt Claire op het toneel. Niet ie dereen is daar blij mee, zeker niet de vrou wen in Louis' omgeving, die het beste met hem - of zijn geld? - voor hebben. „Zij vinden Claire dan ook veel te jong en dan dat discutabele beroep. Dat levert een conflict op. We hebben vorig seizoen - be halve van sommige recensenten, maar die kijken toch anders - goede reacties gekre gen. Het publiek was laaiend enthousiast, maar moest wennen. Het begint vrij zwaar. Er gaat iemand dood, maar het is wel een komedie. Op het moment dat de eerste grap valt gaan de mensen plat. Het is fasci nerend hoe John Kraaijkamp, die Louis speelt, dat doet. Fantastisch. Ik ben géén clown. Ik kan wel comedy spelen en een grap plaatsen. Met gevoel voor timing. Maar wat John doet is van een totaal ande re orde. In het begin was ik wel bang dat het moeilijk samenwerken zou zijn met ie mand met zo'n staat van dienst, die zo goed weet wat hij doet. Maar ik kan alles met hem bespreken, ook als ik iets wil ver anderen in een scène. Hij staat overal voor open." „We gaan zeventig voorstellingen doen, vier per week, maar gelukkig niet zo ver weg als vorig seizoen. We zitten vier dagen in Den Haag, Leiden, Gouda, Amsterdam, Rotterdam. Maar ook al moet je reizen, het publiek maakt alles goed met zijn enthou siasme. Dan krijg je meteen na afloop al weer zin in de volgende avond. Ik vind het fijn dat we beginnen in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, één van mijn fa voriete theaters. Zo comfortabel voor ac teurs. De kleedkamer, de foyer, alles is er prettig. Ik voel me er zo welkom. Boven dien ervaar ik deze voorstelling als een warm bad, zo goed en veilig. Ik beweeg me theater recensie Martin Hermens Voorstelling: musical Grease van Jim Jacobs en Warren Casey. Regie: David Gilmore. Choreografie: Carla Karna en Melissa Williams. Gezien: 21/8 Theater Carré Amsterdam. Daar nog te zien t/m 7/9. Daarna tournee door het land. Neem het bas-loopje van 'You're the one that I want'. Of je nu door vrolijk jeugd sentiment overvallen wordt of niet: je moet wel een hele koele kaaskop zijn als je dan nog stil kunt blijven zitten. De musical Grease zit vol met zulke aanstekelijke deuntjes. En die maken de ze dertig jaar oude theater show tot een prachtig mo nument voor de tijd waarin het hele leven ogenschijn lijk simpeler en overzichte lijker was. Veel heeft het allemaal niet om het lijf. Een mierzoet liefdesverhaaltje dat zich af speelt op een Amerikaanse high school, gierende hor monen in al die puberlijven en een kleine portie suiker- spin-dramatiek. Hooguit stof voor een vlot wegle- zend doktersromannetje, ware het niet dat die altijd voortdurende drang naar 'vroeger was het beter' van ons bij tijd en wijle senti mentele dagdromers maakt. Grease speelt daar handig en humoristisch op in. De film uit 1978, met Olivia Newton John en John Tra volta in de hoofdrollen, staat bij menigeen in het geheugen gegrift. De lol die van het bioscoopscherm af spatte, zorgde maanden lang voor uitverkochte za len. Sommige theaterversies van Grease hebben diezelf de pret intact gelaten en waren daardoor goed voor een avondje onbekommerd vermaak. Juist het gemis aan pure lol werpt donkere schaduwen over de Grease-musical die door ons land gaat toeren. Het is een volledig Ameri kaans product. Alle noodza kelijke ingrediënten zitten erin: vetkuiven, petticoats, stoere binken, ij dele mei den, noem maar op. Maar de Amerikaanse vakkundig heid in het maken van dit soort shows slaat door. De ze Grease is tot in elke porie dicht geplamuurd. Daar door wordt alle spontaniteit in de kiem gesmoord. De herkenning zit er nog volop in. Maar de jongens in de leren jasjes kirren net iets te veel (soms verslaan ze daarin zelfs de alsmaar kakelende meiden), het or kest heeft een te doffe klank en door de overdaad aan rood licht komt de kleurrij ke aankleding van deze voorstelling niet goed uit de verf. En de spelers dan? Greg Ko- hout als Danny krijgt pro bleemloos het predikaat 'okay'. Caren Lynn Manuel als zijn geliefde barbiepopje Sandy schoot jammerlijk uit de bocht in haar solo Ho pelessly devoted to you' en verdient alleen daarom al een minpuntje. Maar de on miskenbare topper van de show was Julie Dingeman in de rol van de stoere Riz- zo; zij haalt alles uit het wis pelturige karakter van haar personage. Het blijft jammer dat pas in de finale de pretfactor bij deze club hard ploeterende artiesten zichtbaar wordt. Te laat om een overtuigen de show neer te zetten. Maar gelukkig zijn daar al tijd nog die vrolijke deun tjes die zich als oorwurm pjes in je hoofd vestigen. Die kracht van Grease blijft gelukkig onaangetast. op het toneel alsof het mijn huiskamer is." Het grote publiek kent Mudder vooral van haar televisierollen in Vrouwenvleugel en Baantjer. „Na acht jaar ben ik met Baantjer gestopt. In de rol van Vera Prins zat weinig ontwikkeling, hoewel dat de laatste jaren iets beter was. Soms had ik een eigen lijn tje, maar het was zo beperkt. Na een tijdje gaat de uitdaging er vanaf. Dat was anders met Vrouwenvleugel. Dat hield op, anders had ik nog wel een seizoen gedaan. Ik heb ook in Medisch Centrum West gespeeld, maar daar ben ik na een seizoen al uitge stapt. Nu, met de komst van de commerci ële televisie, heb je er voordeel aan veel op tv te zijn, maar toen was dat niet zo. Ik was nog jong en zag er tegenop een Bekende Nederlander te worden, een golf over me heen te krijgen. Ik had een bescheiden rol, maar die zou groter worden. Ik vind het wel wonderlijk dat ik toen die beslissing heb genomen, maar ik moest nog zo veel leren. Ik had nog geen toneelschool gedaan en om dan al zo 'in the picture' te staan. 'Gouwe Handjes', dinsdag 2 t/m vrijdag 5 september, Koninklijke Schouwburg, Den Haag en maandag 29 en dinsdag 30 sep tember, Leidse Schouwburg. Rotterdam - De selectieronde voor het ontwerp van het nieu we Centraal Station in Rotter dam heeft zes kandidaten op geleverd. De selectiecommissie maakte een keuze uit 48 aan meldingen, waaronder zich in ternationaal gerenommeerde bureaus bevonden. Onder de overgebleven kandi daten zijn bureau CS (een sa menwerking tussen Benthem Crouwel, Meyer en Van Schoo- ten uit Amsterdam en West 8 uit Rotterdam), het Office for Metropolitan Architecture van de bekende architect Rem Koolhaas uit Rotterdam en een internationaal samenwerkings verband met Kraaijvanger Urbis uit Rotterdam. De andere gega digden zijn bureaus uit Brussel, Düsseldorf en Londen. De zes kandidaten moeten eind september een ontwerpstrate gie inleveren bij de selectie commissie, die de keuze maakt. De commissie bestaat uit de opdrachtgevers van het project: de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, NS, Stadsregio Rotterdam en de ge meente Rotterdam. Het nieuwe station wordt een knooppunt van de hogesnel heidslijn (HSL), Randstadrail (de light-railverbinding tussen Rotterdam en Den Haag) en de gewone trein, tram, metro en bus. Het uit de jaren vijftig da terende CS kan de groeiende reizigersstroom nu al nauwe lijks opvangen. Met de komst van de HSL en Randstadrail neemt het aantal reizigers toe van 40 miljoen naar 75 miljoen in 2025. Voor de nieuwe toegangspoort tot de stad, die in 2010 klaar moet zijn, is een budget van 409 miljoen euro beschikbaar. De reizigerstunnel wordt ver breed van acht naar dertig me ter, aan de zuidkant zelfs naar veertig meter. De perrons wor den naar HSL-lengte van 250 meter uitgebreid. Fietsers kunnen terecht in een stalling met 7.000 plaatsen. Het Hofplein voor het station, waar voetgangers, auto's en trams el kaar nu in de weg zitten, gaat flink op de schop. Het vorige college van Rotter dam kwam twee jaar geleden al met een ambitieus plan voor het gebied. Dat trok vooral de aandacht vanwege de cham pagneglazen die de architect er bij had getekend. Het Rijk keur de het plan tot twee keer toe af, omdat het veel te duur was. amsterdam/anp - De Duitse schlagerzanger Rex Gildo was door medicijngebruik zo in de war, dat hij mogelijk daardoor in 1999 uit het raam van een flat in München de dood tege moet sprong. Dat beweert althans Dave Klin- genberg, zijn toenmalige secretaris en chauf feur in een door de Nederlander Hans Heij- nen gemaakte documentaire. Het heengaan van de vooral bij oudere vrou wen populaire Gildo ging gepaard met een stroom verhalen dat de artiest zijn verborgen homoseksualiteit, het ouder worden en de te loorgang van zijn loopbaan niet langer kon verwerken. Ook zou Klingenberg volgens ge ruchten zijn liefdespartner zijn geweest en hem op de avond van de sprong de bons heb ben gegeven voor een veel jongere man. Het gesprek zou met nogal wat drank gepaard zijn gegaan. Heijnen spoorde Dave Klingenberg in Duits land op. „Rex was beslist geen homo", be weert Klingenberg. Het huwelijk van Gildo met zijn nicht Marion was weliswaar geen echt huwelijk meer, maar dat zou blijkens de woorden van Klingenberg niet met een relatie tussen hemzelf en de zanger te maken heb ben gehad. „Onze relatie was een vriend schap, misschien zelfs een soort liefde, maar geen mannenliefde. Hij was een beste vriend of een oom voor mij." Volgens Klingenberg leed Gildo aan een zwa re hernia, waarvoor hij minstens een jaar naar het ziekenhuis zou moeten. Hij zou me dicijnen hebben gebruikt die in Duitsland verboden waren. „Hij was kapot van de medi cijnen, kon niet meer zelf denken, niet meer zelf handelen." Toch werd van verscheidene kanten van hem verwacht dat hij zou optreden, aldus Gildo's voormalige secretaris en chauffeur. „Ik stond machteloos." Op de dag van de sprong zou de toen 63-jarige Gildo zelfs zo in de war zijn geweest, dat hij met zijn dode broer wilde bellen. De film 'Rex Gildo, de val van een schlagerko- ning' is vanaf 23 oktober te zien in de zogehe ten DocuZoneTheaters. Jonge kunstliefhebster opent kunstuitleen aan Leidse Haven - Eén van de oprichters Iritse popgroep The rs, Tony Jackson, is op leeftijd overleden, speelde bas bij The rs, in de eerste helft van zestig een van de be te vertegenwoordigers ogenoemde Mersey- Hij zong op de eerste svan de groep, 'Sweets iweet' en 'Sugar and )e grootste hit van The irswas 'Needles and ckson verliet de groep Zijn latere groep Tony land the Vibrations was rces. idie wordt nklijke Prijs )am - Koningin Beatrix dag 3 oktober in het ijk Paleis in Amsterdam ïklijke Prijs voor Vrije kunst 2003 uit. Vier instenaars ontvangen leze aanmoedigings- 1 bedrag van 4.600 eu- aningin reikte tot nu elk oninklijke Subsidie je Schilderkunst uit. De jke Subsidie gaat vanaf der onder de naam Ko- Prijs voor Vrije Schil- t De organisatie vindt rd 'prijs' meer in over- iming met de waarde- de kunstenaars met de teiding krijgen. Koning III stelde de prijs ruim geleden in. door Rody van der Pols leiden- Je moet het maar aan durven: in een tijd van economi sche teruggang en in een stad waar zelfs de gesubsidieerde kunstuitleen het hoofd niet bo ven water kan houden toch een artotheek beginnen. Daniëlle Pandt (23) liet zich niet uit het veld slaan en opende een paar weken geleden aan de Leidse Haven 'De Kunstpoort', een kunstuitleen, galerie en inlijste- rij, die nu al een bescheiden suc ces genoemd kan worden. „Ik had niet verwacht dat het zo zou stormlopen." Reclame heeft ze nog niet ge maakt. Blijkbaar was de kleur rijke etalage voldoende om de belangstelling van passanten te wekken, want de afgelopen we ken had Pandt al heel wat klan ten over de vloer. „Ik dacht: het is zomer, iedereen is op vakan tie, het gaat in september pas lopen. Maar ik heb inmiddels al tientallen werken uitgeleend." Dat is opmerkelijk in een perio de van economische teruggang. Ook Pandt is aangenaam ver rast, hoewel ze van meet af aan in haar plannen geloofde. Zes jaar werken bij een Amster damse kunstgroothandel - een belangrijke leverancier van kunstuitlenen door het hele land - leverde haar een schat aan kennis en ervaring op. En de overtuiging dat het mogelijk moest zijn om in Leiden een le vensvatbare kunstuitleen van de grond te tillen. Dat de kunstuitleen van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) Leiden al jaren verlies lijdt - en om die reden opgehe ven dreigt te worden - schrikte haar niet af. „Een belangrijk verschil tussen mijn kunstuit leen en die van het CBK is dat ik mijn eigen beslissingen kan ne men en niet afhankelijk ben van de politiek. Ik bepaal mijn kunstaanbod, ik bepaal mijn ta rieven." Naast de uitgebreide collectie grafiek met werk van Corneille, Ton Schuiten, Jan Cremer, Her man Brood en Paul Smeets heeft De Kunstpoort ook van een aantal kunstenaars origine le werken en sculpturen. Kleur rijk en vrolijk zijn de trefwoor den. „Mensen zijn in het Cobra Museum geweest en willen dan ook wel zo'n werk aan de muur hebben hangen. Of ze zien het langskomen in zo'n woonpro- gramma op televisie. Ook daar in wordt dit type kunst ontzet tend gepromoot." Wie een kunstwerk van zijn smaak heeft gevonden, kan dat tegen betaling van een maan delijks tarief mee naar huis ne men. Dat tarief is altijd een per centage van de waarde van het werk: een schilderij van 500 eu ro kost je bijvoorbeeld 7,50 eu ro per maand. Ook een combi natie tussen huren en sparen is mogelijk. Het grootste gedeelte van het maandbedrag wordt omgezet in een spaartegoed, waardoor huren voordeliger wordt. Met het opgebouwde spaartegoed kan een huurder na verloop van tijd een werk kopen. Tot slot is er de moge lijkheid van 'huurkoop'. In dat geval wordt het kunstwerk in tien maanden rentevrij afge kocht. In tegenstelling tot wat in veel andere kunstuitlenen gebruike lijk is, kan de klant een kunst werk onbeperkt huren. Pandt: „Mensen vinden het soms ver velend als ze een kunstwerk na een half jaar alweer terug moe ten brengen. Je raakt er toch aan gehecht." De Kunstpoort, Haven 56, Lei den. Open: do 12-21 uur, vr en za 12-18 uur en zo 12-17 uur. Ook op afspraak, tel. 071- 5236234. Meer informatie: www.dekunstpoort.nl iam/anp - Acteur Rut- er ziet af van medewer- de Floris-film van Jo- nhuis. „Hij zag er on- de uitdaging in", aldus is. De internationaal de acteur heeft zijn be- der niet toegelicht, de makers van de nieu- is', die volgend jaar no- in première moet gaan, 'n. „Het was weliswaar lonken, maar we waren opvol bezig met de ns van gaat het lukken, niet lukken." 'er, voor wie het succes v-serie Floris begon, is eweest over een rol als trior, die een soort ge- •nflict krijgt met zijn nige zoon. Deze nieu- 1 wordt gespeeld door luisman. en scriptschrijver de Velde heeft het ver- riddels aangepast. De te Floris, die van Hauer dijk, is in de film over- 1 het is zijn zoon, in- ook alweer een held op die het aan de stok •et zijn spruit. Volgens is zag niemand er 1 om de Hauer-Floris te fn. „Dat beeld van hem mensen op de netvlie- ind." I dus met de tijd ge- »Het maakt voor een re- geinig uit of het 1510 of De opnamen voor de lonen binnenkort. Daniëlle Pandt: „Ik kan mijn eigen beslissingen nemen en ben niet afhankelijk van de politiek. Foto: Hielco Kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17